Gå til innhold

Hjertesukk fra en barnhagensatt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er delvis enig, HI, men barn er så forskjellige.

Jeg har selv jobbet i en småbarnsavdeling. Der var det en gutt som begynte før han fylte 1 år, og han hadde det ikke så godt i bhg. Han gråt masse, og ble aldri helt fornøyd. De andre små gikk det helt fint med.

Anonymous poster hash: 988ab...b4c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min startet i barnehage 10 mnd gammel, startet i en helt fantastisk barnehage, med fantastiske ansatte. Han gikk der til han var 3 år, og prater den dag i dag, om hvor fint han hadde det der. Og han er nå 8 år. Og de var flere ansatte, siden det var så mange små. Så de klarte fint å ta godt vare på det. Min var en kosegutt, og han fikk masse kos av de voksne i løpet av dagen, de ble jo utrolig glad i han.

Jeg har selv jobbet i barnehage i flere år, og deler ikke din erfaring. Ja, tilvenningen kan være litt tøff. Men det er jo individuelt, og kan være like tøft for en på 2 år, som en på 10 mnd.

Og min erfaring er at jo mindre de er, jo kortere dager har de. Da er foreldrene gjerne veldig flinke til å få det til med jobb, sånn så ene starter tidligere, og slutter før, og andre starter senere. Min var ca 6 timer i barnehagen om dagen.

Anonymous poster hash: 1ec10...42d
Skrevet

Det kommer vel egentlig bare an på barnet, ikke alderen.
Har jobbet i barnehage selv, og har mest erfaring ved at de på rundt 2 gråter mest og savner mamma. 
De små er stort sett fornøyde.

Anonymous poster hash: c0169...f91
Skrevet

Voldsomt språkmektige babyer i his barnehage

:grinele:

Har ingen særlig erfaring med barn under ett i barnehage, bortsett fra at jeg har observert det når jeg gikk med barn i åpen barnehage på samme sted. Må innrømme at jeg ikke syns det er helt heldig med så små barn at de ikke kan gå engang som lå der og kravla for seg selv i sandkassa. Kan vi ikke være så ærlig at vi innrømmer at så tidlig barnehagestart er for oss voksne, for at vi skal komme oss i jobb, og ikke for barna? Eller for samfunnet om du vil...Sier ikke at barna lider i barnehagen, og har full forståelse for at mange er nødt til å velge den løsningen, men tror at små ettåringer har det best i et mer oversiktlig miljø. Sosialisering med andre barn er ikke hovedfokus for en ettåring.

Når det er sagt syns jeg hi godt kunne spart seg for et innlegg med den tonen der nå rett før barnehagestart. Særlig hvis hun virkelig jobber i barnehage.

Skrevet

Har også jobbet i bhg, småbarnsavd er en drøm! Små barn lever i nuet, og skjønner ikke tid.... Jobbet der i flere år, og har fullstendig til gode å kjenne meg igjen i noe av det HI sier! Kanskje HI og hennes avd bør gå seg selv litt i sømmene....?

Mest "problemer" hadde vi med barna som begynte når de var 2-3 år! DE er veldig klar over at mor går, og blir lenge borte...

DE trengte MYE tilvenning!

Anonymous poster hash: c342c...b96

Skrevet

Innlegget ditt var bare så utrolig teit!

Hilsen annen erfaren bhg ansatt

Anonymous poster hash: 63f86...20e

Gjest Antarctica
Skrevet

Newsflash: barn tar ikke skade av å gå i bhg ;) dette er forsket på. Hjelper ikke hva du skal synes om, forhold deg heller til fakta.

Ikke når de er store nok, nei, da er barnehagen bra. Men ettåringer klarer seg utmerket fint (best!) hjemme hos mamma/pappa. Anonymous poster hash: 2906c...1b0

Les nyhetsbrevet fra Mor og Barn-undersøkelsen.

Konklusjonen er at ekstra sårbare barn, f eks for tidlig fødte, har mer behov for å være hjemme lenger.

Og kvaliteten på barnehagen er AVGJØRENDE, ikke om det er hjemme eller i barnehagen ungene er!

Jeg sendte min eldste i bhg med dårlig samvittighet i eksakt 1 dag - jeg observerte allerede på tilvenning hvor sugen han var på å være sammen med andre barn og hvordan han øyeblikkelig engasjerte seg i deres lek.

Skrevet

Hvis du oppriktig mener dette, bytt jobb. Jeg kjenner meg ikke igjen i dette og har jobbet på avdeling med de minste, 0-2 år. Det er kanskje de voksne i barnehagen som er problemet og ikke foreldrene?

Anonymous poster hash: 1aa01...447

Skrevet

En 1 åring tar nødvendigvis ikke skade av barnehagen, men de har heller ikke noe utbytte av det. Dessverre KAN noen ta skade av en tidlig start i bhg. I 8-12 mnd alderen er barnet inne i en usikker periode og veldig opptatt av hvor mamma er. Et så lite barn skjønner ikke at mamma kommer tilbake senere! Det er vondt og hjerteskjærende både for oss voksne og for barnet. Vi har opplevd at barn fikk angst og sluttet og spise. Dette gjelder selvfølgelig ikke alle, men det kan skje! men som regel så går det veldig veldig bra ;)

HI her er nok ingen pedagog. Å avlede et gråtende barn er ikke noe en pedagog ville gjort. Dessuten, viss et barn er stort nok til å si at mamma er på jobben, er det også stort nok til å skjønne at mamma kommer tilbake :D

Jeg selv valgte å vente til barna ble ca. 18 mnd før de begynte i barnehagen. Det er mye som skjer de månedene fra 12-18 mnd. Det er ikke snakk om å vente til barnet blir to år, men akkuratt 12 mnd er en veldig sårbar fase i tilknytningen.

Hilsen Barnehagelæreren (pedagogen.)

Til å være pedagog så vet du tydligvis lite om barn.

Er ikke sånn at barn bare skriker når foreldrene går fordi de ikke vet om foreldrene kommer tilbake!

Sønnen min er snart 4 år å hylskriker med levering,å han vet utmerket godt at jeg kommer å henter han igjen etter jobb.

Er da andre grunner til at barna skriker ved levering!

Anonymous poster hash: 636ed...d81

Skrevet

Enig med deg HI.

Det eneste en bhg er bedre på enn hjemmet, er sosialisering.

I et hjem hvor alt er på stell får de mer omsorg, har bedre leker, bedre mat, foreldre som er glade i dem og bryr seg, bleiene blir skiftet når de skal osv.

Sosialisering med andre barn er det eneste barnehagen er bedre på. Når de er så små er det parallell lek som gjelder og ikke lek med andre, så det teller faktisk ikke i den alderen. Samlek kommer i 2-3 års alderen, og ideelt sett burde barnehagestart hvert da.

HI vrir ikke kniven inn i dere. Hun beskriver bare det opplagte at barnehage ikke er det beste alternativet for så snå barn.

Noen har ikke noe valg, men mange hadde klart seg med mindre om de måtte. Be om avdragsfrihet på lånet en periode. Dropp den sydenturen. Må du virkelig ha så mange klær i skapet osv. Det er fars ansvar også og ikke bare mødres. De kan også godt være mer hjemme med barna.

Anonymous poster hash: c249f...075

Vil tipse deg å lese litt nyere faglitteratur om lek! Dette ser jeg at du ikke har kompetanse til snakke om!

Anonymous poster hash: 43fe7...930

Skrevet

En 1 åring tar nødvendigvis ikke skade av barnehagen, men de har heller ikke noe utbytte av det. Dessverre KAN noen ta skade av en tidlig start i bhg. I 8-12 mnd alderen er barnet inne i en usikker periode og veldig opptatt av hvor mamma er. Et så lite barn skjønner ikke at mamma kommer tilbake senere! Det er vondt og hjerteskjærende både for oss voksne og for barnet. Vi har opplevd at barn fikk angst og sluttet og spise. Dette gjelder selvfølgelig ikke alle, men det kan skje! men som regel så går det veldig veldig bra ;)

HI her er nok ingen pedagog. Å avlede et gråtende barn er ikke noe en pedagog ville gjort. Dessuten, viss et barn er stort nok til å si at mamma er på jobben, er det også stort nok til å skjønne at mamma kommer tilbake :D

Jeg selv valgte å vente til barna ble ca. 18 mnd før de begynte i barnehagen. Det er mye som skjer de månedene fra 12-18 mnd. Det er ikke snakk om å vente til barnet blir to år, men akkuratt 12 mnd er en veldig sårbar fase i tilknytningen.

Hilsen Barnehagelæreren (pedagogen.)

Jeg er ikke enig med deg i at en 1 åring ikke har utbytte av å være i barnehage. En 1- åring har så absolutt utbytte av barnehagen hvis barnehagen legger til rette og ser barnets behov. En 1 åring er sosial og kontaktssøkende. De spør etter hverandre, de lyser opp når de andre barne kommer i barnehagen, de tøyser og ler ved matbordet og de hjelper hverandre.

"Dessuten, viss et barn er stort nok til å si at mamma er på jobben, er det også stort nok til å skjønne at mamma kommer tilbake"

- selv om barnet forstår det så betyr det ikke at barnet alikevel gråter.

Pedleder på småbarnsavdeling på gruppe med kun 1-åringer

Anonymous poster hash: 2533a...8d8

Skrevet

Dere med små barn fra under og opp til et år. Som har barn som har fulle dager hver dag. Dette er helt grusomt å delta i. Vi gjør hele tiden vårt ytterste men det er er stortsett bare hjerteskjærende. Sosialisering når du verken kan gå eller snakke noe særlig er oppskryt. Avlede hver gang de hører noen sier mamma! Og smilet kommer like fort som tårene,når de tror få sekunder at det er deres mamma som kommer er vondt. Har 4 barn som trøster seg selv ved å si: mamma jobben kommer snart,halve dagen. Jeg vet dere gjør så godt dere kan og må tjene penger! Men vær så snill og bruk all ekstra tid på de små podene deres i den lille tiden de er så sårbare små❤

Anonymous poster hash: 7ffb4...1d2

Har du vurdert å bytte jobb?

Gjest Antarctica
Skrevet

Enig med deg HI.

I et hjem hvor alt er på stell får de mer omsorg, har bedre leker, bedre mat, foreldre som er glade i dem og bryr seg, bleiene blir skiftet når de skal osv.

Sosialisering med andre barn er det eneste barnehagen er bedre på. Når de er så små er det parallell lek som gjelder og ikke lek med andre, så det teller faktisk ikke i den alderen. Samlek kommer i 2-3 års alderen, og ideelt sett burde barnehagestart hvert da.

HI vrir ikke kniven inn i dere. Hun beskriver bare det opplagte at barnehage ikke er det beste alternativet for så snå barn.

Noen har ikke noe valg, men mange hadde klart seg med mindre om de måtte. Be om avdragsfrihet på lånet en periode. Dropp den sydenturen. Må du virkelig ha så mange klær i skapet osv. Det er fars ansvar også og ikke bare mødres. De kan også godt være mer hjemme med barna.Anonymous poster hash: c249f...075

Vil tipse deg å lese litt nyere faglitteratur om lek! Dette ser jeg at du ikke har kompetanse til snakke om!Anonymous poster hash: 43fe7...930

Helt enig! Selv spebarn reagerer annerledes på kontakt med voksne enn de gjør med andre barn - og andre barn har faktisk rangen der, gitt.

Skrevet

Enig med deg HI.

Noen har ikke noe valg, men mange hadde klart seg med mindre om de måtte. Be om avdragsfrihet på lånet en periode. Dropp den sydenturen. Må du virkelig ha så mange klær i skapet osv. Det er fars ansvar også og ikke bare mødres. De kan også godt være mer hjemme med barna.

Anonymous poster hash: c249f...075

"Når de er så små er det parallell lek som gjelder og ikke lek med andre, så det teller faktisk ikke i den alderen. Samlek kommer i 2-3 års alderen, og ideelt sett burde barnehagestart hvert da."

Dette er direkte feil, og jeg foreslår at du leser deg litt opp

Skrevet

Dere med små barn fra under og opp til et år. Som har barn som har fulle dager hver dag. Dette er helt grusomt å delta i. Vi gjør hele tiden vårt ytterste men det er er stortsett bare hjerteskjærende. Sosialisering når du verken kan gå eller snakke noe særlig er oppskryt. Avlede hver gang de hører noen sier mamma! Og smilet kommer like fort som tårene,når de tror få sekunder at det er deres mamma som kommer er vondt. Har 4 barn som trøster seg selv ved å si: mamma jobben kommer snart,halve dagen. Jeg vet dere gjør så godt dere kan og må tjene penger! Men vær så snill og bruk all ekstra tid på de små podene deres i den lille tiden de er så sårbare små❤Anonymous poster hash: 7ffb4...1d2

Herregud så patetisk skrevet, så dramatisk...,

Tror du burde skifte jobb hvis dette er så fryktelig for deg.

Hungrer du kanskje etter at noen skal si at du er så fantastisk som tar seg av disse barna det er så synd på?

Tror du burde bytte jobb faktisk.

Dette er noe av det dummeste jeg noen gang har lest her inne.

( mitt barn begynte i BH da h*n var 11 mnd på fulltid med dager ca 8-15, og den dag i dag så kan heg ikke si at h*n har tatt skade av det. H*n er både selvstendig og fornuftig og ikke minst kjærlig)

Anonymous poster hash: d3e4a...199

Skrevet

En 1 åring tar nødvendigvis ikke skade av barnehagen, men de har heller ikke noe utbytte av det. Dessverre KAN noen ta skade av en tidlig start i bhg. I 8-12 mnd alderen er barnet inne i en usikker periode og veldig opptatt av hvor mamma er. Et så lite barn skjønner ikke at mamma kommer tilbake senere! Det er vondt og hjerteskjærende både for oss voksne og for barnet. Vi har opplevd at barn fikk angst og sluttet og spise. Dette gjelder selvfølgelig ikke alle, men det kan skje! men som regel så går det veldig veldig bra ;)HI her er nok ingen pedagog. Å avlede et gråtende barn er ikke noe en pedagog ville gjort. Dessuten, viss et barn er stort nok til å si at mamma er på jobben, er det også stort nok til å skjønne at mamma kommer tilbake :DJeg selv valgte å vente til barna ble ca. 18 mnd før de begynte i barnehagen. Det er mye som skjer de månedene fra 12-18 mnd. Det er ikke snakk om å vente til barnet blir to år, men akkuratt 12 mnd er en veldig sårbar fase i tilknytningen.Hilsen Barnehagelæreren (pedagogen.)

Til å være pedagog så vet du tydligvis lite om barn.Er ikke sånn at barn bare skriker når foreldrene går fordi de ikke vet om foreldrene kommer tilbake!Sønnen min er snart 4 år å hylskriker med levering,å han vet utmerket godt at jeg kommer å henter han igjen etter jobb.Er da andre grunner til at barna skriker ved levering! Anonymous poster hash: 636ed...d81

Jrg snakket om 1 åringer, ikke 4 åringer... Selvfølgelig kan barn fråte ved levering av andre årsaker, men en 1 åringer gråter primærtsett når mamma går fordi mamma går!

Skrevet (endret)

En 1 åring tar nødvendigvis ikke skade av barnehagen, men de har heller ikke noe utbytte av det. Dessverre KAN noen ta skade av en tidlig start i bhg. I 8-12 mnd alderen er barnet inne i en usikker periode og veldig opptatt av hvor mamma er. Et så lite barn skjønner ikke at mamma kommer tilbake senere! Det er vondt og hjerteskjærende både for oss voksne og for barnet. Vi har opplevd at barn fikk angst og sluttet og spise. Dette gjelder selvfølgelig ikke alle, men det kan skje! men som regel så går det veldig veldig bra ;)HI her er nok ingen pedagog. Å avlede et gråtende barn er ikke noe en pedagog ville gjort. Dessuten, viss et barn er stort nok til å si at mamma er på jobben, er det også stort nok til å skjønne at mamma kommer tilbake :biggrin:Jeg selv valgte å vente til barna ble ca. 18 mnd før de begynte i barnehagen. Det er mye som skjer de månedene fra 12-18 mnd. Det er ikke snakk om å vente til barnet blir to år, men akkuratt 12 mnd er en veldig sårbar fase i tilknytningen.Hilsen Barnehagelæreren (pedagogen.)

Jeg er ikke enig med deg i at en 1 åring ikke har utbytte av å være i barnehage. En 1- åring har så absolutt utbytte av barnehagen hvis barnehagen legger til rette og ser barnets behov. En 1 åring er sosial og kontaktssøkende. De spør etter hverandre, de lyser opp når de andre barne kommer i barnehagen, de tøyser og ler ved matbordet og de hjelper hverandre. "Dessuten, viss et barn er stort nok til å si at mamma er på jobben, er det også stort nok til å skjønne at mamma kommer tilbake" - selv om barnet forstår det så betyr det ikke at barnet alikevel gråter. Pedleder på småbarnsavdeling på gruppe med kun 1-åringer Anonymous poster hash: 2533a...8d8
For en ettåring er mamma og hjemmet mer enn nok for å tilfredsstille et lite barns behov for utforsking og sosialisering. De har ikke behov for andre voksne eller andre barn rundt seg for å få dekket sine utviklingsbehov! Det var poenget mitt! Ergo får ikke barnet noe utbytte av bhg kontra hjemmet! Jeg ordla meg kanskje litt feil. Ja selvfølgelig tilrettelegger en for de minste, men det betyr ikke at utbytte i barnehagen er større enn det hadde vært i hjemmet! Barnet i denne alderen har mer enn nok med å oppdage verden!

Er du utdannet pedagog eller er du konstituert? Når jeg snakker om 1 åring snakker jeg om barn på 12 mnd. Det er ganske stor forskjell på 12 og 18 mnd.

Hva mente du med den siste der egentlig?

Endret av Fullrulle86
Skrevet

En 1 åring tar nødvendigvis ikke skade av barnehagen, men de har heller ikke noe utbytte av det. Dessverre KAN noen ta skade av en tidlig start i bhg. I 8-12 mnd alderen er barnet inne i en usikker periode og veldig opptatt av hvor mamma er. Et så lite barn skjønner ikke at mamma kommer tilbake senere! Det er vondt og hjerteskjærende både for oss voksne og for barnet. Vi har opplevd at barn fikk angst og sluttet og spise. Dette gjelder selvfølgelig ikke alle, men det kan skje! men som regel så går det veldig veldig bra ;)HI her er nok ingen pedagog. Å avlede et gråtende barn er ikke noe en pedagog ville gjort. Dessuten, viss et barn er stort nok til å si at mamma er på jobben, er det også stort nok til å skjønne at mamma kommer tilbake :biggrin:Jeg selv valgte å vente til barna ble ca. 18 mnd før de begynte i barnehagen. Det er mye som skjer de månedene fra 12-18 mnd. Det er ikke snakk om å vente til barnet blir to år, men akkuratt 12 mnd er en veldig sårbar fase i tilknytningen.Hilsen Barnehagelæreren (pedagogen.)

Jeg er ikke enig med deg i at en 1 åring ikke har utbytte av å være i barnehage. En 1- åring har så absolutt utbytte av barnehagen hvis barnehagen legger til rette og ser barnets behov. En 1 åring er sosial og kontaktssøkende. De spør etter hverandre, de lyser opp når de andre barne kommer i barnehagen, de tøyser og ler ved matbordet og de hjelper hverandre. "Dessuten, viss et barn er stort nok til å si at mamma er på jobben, er det også stort nok til å skjønne at mamma kommer tilbake" - selv om barnet forstår det så betyr det ikke at barnet alikevel gråter. Pedleder på småbarnsavdeling på gruppe med kun 1-åringer Anonymous poster hash: 2533a...8d8
For en ettåring er mamma og hjemmet mer enn nok for å tilfredsstille et lite barns behov for utforsking og sosialisering. De har ikke behov for andre voksne eller andre barn rundt seg for å få dekket sine utviklingsbehov! Det var poenget mitt! Ergo får ikke barnet noe utbytte av bhg kontra hjemmet! Jeg ordla meg kanskje litt feil. Ja selvfølgelig tilrettelegger en for de minste, men det betyr ikke at utbytte i barnehagen er større enn det hadde vært i hjemmet! Barnet i denne alderen har mer enn nok med å oppdage verden!

Er du utdannet pedagog eller er du konstituert? Når jeg snakker om 1 åring snakker jeg om barn på 12 mnd. Det er ganske stor forskjell på 12 og 18 mnd.

Utdannet pedagog ja, og jobbet på småbarnsavdeling i 8 år.

Den siste hva?

Skrevet

Barnet har nok ikke behov for barnehagestart, hvis du med det mener at barn som er hjemme har like gode utviklingsmuligheter som barn som er i barnehage når de er et år. Det er riktig. Samtidig er det selvfølgelig også riktig at barn har utbytte av barnehage, og det er riktig at barn har utbytte av å være hjemme. Utbyttet er ikke helt det samme, men det er ikke sånn at man på gruppenivå kan påstå at det ene er bedre enn det andre. Man vet at enkelte barn (med desorganisert eller utrygg tilknytning) vil ha bedre av å være hjemme enn i barnehage - forutsatt at de har gode voksne som ivaretar deres utviklingsbehov. Men så er det jo også sånn at mange av disse barna rett og slett ikke har disse trygge voksne og da vil barnehagen allikevel være bedre. Som Pashla refererer til - det er kvaliteten på barnehagen som avgjør hvorvidt barnehage er bra eller ikke. Dette gjelder for 2-åringer også. 

Til HI - jeg håper ikke du er fast ansatt på en småbarnsavdeling og jeg håper i hvert fall at du ikke har småbarnspedagogisk utdannelse. Når grunntanken er at dette er skadelig for barna, hvorfor gjør du det da? Du har jo en egen etisk standard å ivareta, kan ikke skyve det over på foreldre. Jeg synes det er vemmelig å sitte på sin egen høye hest og gjøre vurderinger på vegne av andre. I mine fagetiske vurderinger ligger det dypt forankret at folk flest vet best hva som er best for meg. Dessuten har jeg lært at man ikke bør gi råd før folk ber om dem og ikke før man vet nok om det aktuelle tilfellet. 

Skrevet

Aldri i verden om Hi er pedagog. Dette var noe av det teiteste jeg har lest her. Både på den ene og den andre måten.

Anonymous poster hash: 74295...962

Skrevet
Dere med små barn fra under og opp til et år. Som har barn som har fulle dager hver dag. Dette er helt grusomt å delta i. Vi gjør hele tiden vårt ytterste men det er er stortsett bare hjerteskjærende. Sosialisering når du verken kan gå eller snakke noe særlig er oppskryt. Avlede hver gang de hører noen sier mamma! Og smilet kommer like fort som tårene,når de tror få sekunder at det er deres mamma som kommer er vondt. Har 4 barn som trøster seg selv ved å si: mamma jobben kommer snart,halve dagen. Jeg vet dere gjør så godt dere kan og må tjene penger! Men vær så snill og bruk all ekstra tid på de små podene deres i den lille tiden de er så sårbare små❤Anonymous poster hash: 7ffb4...1d2 [/quo

I min bhg er det enorm forskjell på småbarnsavd 1 og 2. På avdeligng 1 er de sensitive, varme, tilstedeværende, legger bort alle andre planer en periode for å kun fokusere på tilvenning - og her hører jeg knapt sutring lenger til tross for at 6 nye ettåringer er på plass i august. Jeg ser hvordan de utforsker hverandre og området, tuller, løper og ler - og kaster seg i armene til de ansatte om de faller eller blir lei seg. De har det helt strålende, og har absolutt utbytte av å være i bhg tenker jeg.

På avdeling 2 er det annerledes. På papiret ser alt mye bedre ut, alt av planer og prosjekter er på plass, avdelingen ser kjempefin ut og bilder osv er på plass. Men de voksne virrer, setter seg ikke ned med barna, bruker ikke tid på å ta imot og roe ned barna på en god måte. Barna skriker MYE og LENGE. Og jeg tror ikke disse 1-åringene har noe som helst utbytte av å være i bhg.

Så HI - ikke legg skylden på foreldrene for at DU ikke kan jobben din!!!! Jeg har sett så mange helt ulike 1-åringer ha enorm glede av bhg, at 1-åringene på din avdeling ikke har det bra må derfor du og dine medarbeidere ta det fulle og hele ansvaret for!!!!

Anonymous poster hash: 08e09...0c7

Skrevet

Newsflash: barn tar ikke skade av å gå i bhg ;) dette er forsket på. Hjelper ikke hva du skal synes om, forhold deg heller til fakta.

Ikke når de er store nok, nei, da er barnehagen bra. Men ettåringer klarer seg utmerket fint (best!) hjemme hos mamma/pappa. Anonymous poster hash: 2906c...1b0

Les nyhetsbrevet fra Mor og Barn-undersøkelsen.

Konklusjonen er at ekstra sårbare barn, f eks for tidlig fødte, har mer behov for å være hjemme lenger.

Og kvaliteten på barnehagen er AVGJØRENDE, ikke om det er hjemme eller i barnehagen ungene er!

Jeg sendte min eldste i bhg med dårlig samvittighet i eksakt 1 dag - jeg observerte allerede på tilvenning hvor sugen han var på å være sammen med andre barn og hvordan han øyeblikkelig engasjerte seg i deres lek.

Barnet er avgjørende. Har ekstremt premature barn, de begynte ved 15 mnd og klarer seg veldig bra!

Anonymous poster hash: 2ddd0...a94

Skrevet

Jeg syns HI er modig som skriver dette. Det er hjerteskjærende å lese ( og jeg sier dette som en mamma som har levert en 1-åring i barnehagen denne uken), men det å ikke si det høyt, gjør det ikke mindre sant.

Anonymous poster hash: 4f1cd...bab

Skrevet
Dere med små barn fra under og opp til et år. Som har barn som har fulle dager hver dag. Dette er helt grusomt å delta i. Vi gjør hele tiden vårt ytterste men det er er stortsett bare hjerteskjærende. Sosialisering når du verken kan gå eller snakke noe særlig er oppskryt. Avlede hver gang de hører noen sier mamma! Og smilet kommer like fort som tårene,når de tror få sekunder at det er deres mamma som kommer er vondt. Har 4 barn som trøster seg selv ved å si: mamma jobben kommer snart,halve dagen. Jeg vet dere gjør så godt dere kan og må tjene penger! Men vær så snill og bruk all ekstra tid på de små podene deres i den lille tiden de er så sårbare små❤Anonymous poster hash: 7ffb4...1d2 [/quo

I min bhg er det enorm forskjell på småbarnsavd 1 og 2. På avdeligng 1 er de sensitive, varme, tilstedeværende, legger bort alle andre planer en periode for å kun fokusere på tilvenning - og her hører jeg knapt sutring lenger til tross for at 6 nye ettåringer er på plass i august. Jeg ser hvordan de utforsker hverandre og området, tuller, løper og ler - og kaster seg i armene til de ansatte om de faller eller blir lei seg. De har det helt strålende, og har absolutt utbytte av å være i bhg tenker jeg.

På avdeling 2 er det annerledes. På papiret ser alt mye bedre ut, alt av planer og prosjekter er på plass, avdelingen ser kjempefin ut og bilder osv er på plass. Men de voksne virrer, setter seg ikke ned med barna, bruker ikke tid på å ta imot og roe ned barna på en god måte. Barna skriker MYE og LENGE. Og jeg tror ikke disse 1-åringene har noe som helst utbytte av å være i bhg.

Så HI - ikke legg skylden på foreldrene for at DU ikke kan jobben din!!!! Jeg har sett så mange helt ulike 1-åringer ha enorm glede av bhg, at 1-åringene på din avdeling ikke har det bra må derfor du og dine medarbeidere ta det fulle og hele ansvaret for!!!!

Anonymous poster hash: 08e09...0c7

Jeg skjønte ikke. Er det to småbarnsavdelinger i samme bhg som fungerer så forskjellig?

Skrevet

Aldri i verden om Hi er pedagog. Dette var noe av det teiteste jeg har lest her. Både på den ene og den andre måten.

Anonymous poster hash: 74295...962

For barnehagepedagoger kommer aldri med teite kommentarer?

Anonymous poster hash: b3749...90d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...