Gå til innhold

Dere som skriver på bokmål.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Haha, når vi snakker om slitsomme innlegg... PCen min liker ikke DIB, beklager!!

Anonymous poster hash: fbb9a...2b1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eg både les og skriv like godt, omlag, i begge målføra. Likevel skriv eg mest bokmål, sidan det er målføret som er brukt her eg bur. Eg skriv ein del dialekt òg, men ikkje her inne. Å lese dialekt kan vere vanskeleg, men også spennande.

Ser nokre skriv at dei talar bokmål, men det er det ingen som gjer. Bokmål og nynorsk er skriftspråk, alle talar ei eller anna form for dialekt. Standard austnorsk ligg nokså nære opp til bokmål.

Like ille er det når folk omtalar skriftspråk som målføre. Nynorsk og bokmål er målformer. Målføre=dialekt!

Anonymous poster hash: 60794...bab

Skrevet

* reservedansk

Anonymous poster hash: 5e5cf...289
Skrevet

* reservedansk

Anonymous poster hash: 5e5cf...289

Ikke nå lenger ;)

Anonymous poster hash: ed5cb...06f

Skrevet

Foretrekker bokmål, men kan lese nynorsk også. Velger bokmål om jeg har valget. Skriver dialekt på SMS til venner og på facebook,ellers bokmål.

Skrevet

Leser det som er av interesse uavhengig av målform, selvsagt.

Skrevet (endret)

Jeg leser bokmål og har østlandsdialekt, men hele slekten min er fra vestlandet og skriver nynorsk og snakker diverse vestlandsdialekter (Sunnmøre). Jeg leser begge deler, men det går litt raskere me bokmål siden jeg er mest vant til det.

Dialekt gidder jeg ikke å lese, det blir for tungt, men synes muntlig dialekt er flott.

Endret av Pobie
Skrevet

Skriver bokmål og leser både norsk og bokmål. Er fra Østlandet så snakker bokmål, men moren min snakker nynorsk så er veldig vant med nynorsk så det er like naturlig for meg både nynorsk og bokmål :)

Anonymous poster hash: 72791...e1b

Nå er det vel strengt tatt ingen i hele landet som snakker hverken nynorsk eller bokmål.. Det er skriftspråk.

Jeg leser både bokmål og nynorsk. Behersker helt klart bokmål best, men har ingen problemer med å lese nynorsk. Dialekt derimot, det hopper jeg over. Med mindre det er på fb, der skriver jeg dialekt selv.

Anonymous poster hash: 54fc6...9bc

Skrevet

Jeg leser like gjerne nynorsk som bokmål.  Irriterer meg over at det finnes mye dårlig nynorsk i omløp (jeg jobber i det offentlige og leser mye nynorsk som åpenbart er skrevet av noen som ikke behersker det så godt).  Leser veldig gjerne GOD nynorsk, f.eks. Frode Grytten eller oversettelsene av Anna Gavalda sine bøker.  

Leser også gjerne engelsk, dansk og svensk.  Sliter litt mer med å lese fransk.  

Anonymous poster hash: fa05e...323
Skrevet

Eg lese de så e interessant! Om de e bogmål elle nynorsk Dride eg i..

Anonymous poster hash: c7821...164

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Eg både les og skriv like godt, omlag, i begge målføra. Likevel skriv eg mest bokmål, sidan det er målføret som er brukt her eg bur. Eg skriv ein del dialekt òg, men ikkje her inne. Å lese dialekt kan vere vanskeleg, men også spennande.

Ser nokre skriv at dei talar bokmål, men det er det ingen som gjer. Bokmål og nynorsk er skriftspråk, alle talar ei eller anna form for dialekt. Standard austnorsk ligg nokså nære opp til bokmål.

Like ille er det når folk omtalar skriftspråk som målføre. Nynorsk og bokmål er målformer. Målføre=dialekt!

Anonymous poster hash: 60794...bab

Orsak!

Skrevet

Tekster skrevet på dialekt er bare slitsomt å lese, så det liker jeg ikke.

Legger ikke merke til om jeg leser noe på nynorsk, leser det som om det var bokmål. Av og til hender det jeg i slutten på en lengre tekst oppdager at det er nynorsk, og så stusser jeg på at jeg ikke har lagt merke til det før ;) Så å lese nynorsk eller bokmål er egentlig det samme for meg.

Kommer fra et sted hvor dialekten er nærmest nynorsk, men har alltid hatt bokmål som hovedmål. Har ikke skrevet nynorsk på flere år, så jeg er dessverre blitt veldig rusten på det, selv om jeg hadde veldig gode karakterer i nynorsk. Har i flere år ønsket at jeg hadde nynorsk som hovedmål, men et er liksom for sent å snu om nå... eller mulig jeg bare er for lat til det ;)

Synes det er synd så mange ikke gidder lese nynorsk, det er jo bare å lese det litt oftere så kommer det inn og blir ikke lenger slitsomt.

Anonymous poster hash: 70d4f...835
Skrevet

Det er faktisk ingen som leser eller skriver ulike målføre, siden det betyr talemål. Målformer er der vi skriver og leser.

Anonymous poster hash: 4cf13...be6

Skrevet

Skriver bokmål på DiB. Skriver nynorsk på jobben, jobber i nynorsk kommune. Har hatt nynorsk som hovedmål.

Har studert der mye av undervisningen gikk på nynorsk, i et nynorsk fylke.

Tenker at de som ikke behersker begge målføre, eller forstår ulike dialekter må ha lav iq.

Anonymous poster hash: ce174...23a

Skrevet

Leser ikke bøker på nynorsk, men har ingen problemer med å forstå eller lese hverken nynorsk eller dialekt. Leser om jeg må og det er noe som er interessant, samme hvordan måte det er skrevet på :)

Skrevet

Nynorsk er helt greit. Det er dansk og svensk også forøvrig. Dialekt liker jeg ikke å lese med mindre det brukes på en veldig god måte. De færreste skriver godt på dialekt.

Anonymous poster hash: 7263d...c3a

Gjest Darwinia:-)
Skrevet

Leser nynorsk, men innlegg skrevet på dialekt hopper jeg glatt over.

Skrevet

Er fra Oslo men både leser og skriver nynorsk (hvis jeg svarer noen som har nynorsk som skriftspråk).

Liker nynorsk veldig godt.

Anonymous poster hash: 7a179...5f3

Skrevet

Ja, leser nynorsk, men ikke dialekt. Klarer fint å sette meg inn i dialekten (som er fint når man snakker), men det skal enten skrives på nynorsk eller bokmål.

Anonymous poster hash: 184e9...d1f

Skrevet

Jeg hadde nynorsk som hovedmål helt til jeg begynte på vgs. Så jeg er like god på begge målene. Syns nynorsk er vakkert å lese, det klinger så fint. Og dessuten ligger det nærmere dialekta mi. Å høre noen synge på nynorsk er kjempefint! Det er mye mer musikalsk enn bokmål. Elsker dialekter! Ikke alle er like enkle å lese med en gang, men det ordner seg fort. Skriver sms til venner og familie på dialekt. Det jeg ikke liker er sms-språket og kebabnorsk.

Anonymous poster hash: ac0a3...498

Gjest Antarctica
Skrevet

Leser både bøker og artikler på bokmål, nynorsk, svensk, dansk og andre språk jeg behersker. Syns det er jåleri å late som at man ikke kan det.

Skrevet

Jeg har hatt nynorsk på skolen, så det går fint.

Skrevet

Jeg leser selvsagt nynorsk. Dialekt gidder jeg ikke og er veldig glad for at trenden ser ut til å blåse over av seg selv.

Anonymous poster hash: bfe06...2bc

Skrevet

Leser både bøker og artikler på bokmål, nynorsk, svensk, dansk og andre språk jeg behersker. Syns det er jåleri å late som at man ikke kan det.

Jeg kan det men synes det er fjollete å skrive på nynorsk.

🙊

Anonymous poster hash: c70fb...002

Skrevet

Jeg kan det men synes det er fjollete å skrive på nynorsk.

🙊

Anonymous poster hash: c70fb...002

Hva som er fjollete med det?

Det er faktisk det daglige skriftspråket til en stor del av befolkningen. For meg er det helt naturlig å bruke, jeg har brukt det siden barneskolen.

Hvor er fjolleriet i det?

Anonymous poster hash: ce174...23a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...