Gå til innhold

Dere som skriver på bokmål.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser dere likegodt saker i media eller her inne som er på nynorsk?

Jeg gidder rett og slett ikke lese nynorsk eller ting som er skrevet på dialekt.

Anonymous poster hash: c70fb...002

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skriver bokmål og leser både norsk og bokmål. Er fra Østlandet så snakker bokmål, men moren min snakker nynorsk så er veldig vant med nynorsk så det er like naturlig for meg både nynorsk og bokmål :)

Anonymous poster hash: 72791...e1b
Skrevet

Slitsomt å lese tekst som er skrevet på nynorsk eller dialekt, så jeg dropper å lese det om jeg ikke må.

Anonymous poster hash: 5132c...774

Skrevet

Ja. Jeg behersker begge deler og fikk gode karakterer i begge mål :)

Anonymous poster hash: 27440...cc8

Skrevet

Jeg gidder ikke bruke energi på å lese innlegg på dialekt. Nynorsk er helt greit.

Anonymous poster hash: 8ade5...02f

Skrevet

Selvsagt leser jeg ting på nynorsk også, det ville vært dumt å gå glipp av gode innlegg bare fordi det ikke står på hovedmålet mitt. Dessuten ville alle årene med nynorsk på skolen vært bortkastet :P

Anonymous poster hash: f6502...2fa
Skrevet

Ja, så lenge saken interesserer meg, så bryr jeg meg ikke om målform.

Jeg leser nok litt raskere på bokmål enn nynorsk.

Skrevet

Jeg leser gjerne små tekster på nynorsk, men syns hele bøker blir litt slitsomt, dessverre.

Dialekt leser jeg IKKE, det er en uting. Dialekt er flott muntlig, og bare da.

Skrevet

Dropper ofte tekst på nynorsk og nesten alltid på dialekt. Er i avslapningsmodus og gidder ikke skru på ekstra hjerneceller.

Anonymous poster hash: 236d6...44a

Skrevet

Jeg foretrekker faktisk å lese nynorsk. Skriver bokmål for det er jeg flinkest i, men bor i en kommune der vi må bruke nynorsk i jobbsammenheng, så jeg begynner å bli ganske flink til det også.

Anonymous poster hash: ba29f...34e

Skrevet

Jeg foretrekker helt klart bokmål, men leser også nynorsk. Hvis jeg leser en bok på nynorsk, vegrer jeg meg gjerne litt før jeg kommer i gang, men etter noen sider har jeg glemt det. Å lese dialekt er litt slitsomt synes jeg.

Skrevet

Ikke noe problem å lese nynorsk. Like lett som bokmål, liker nynorsk faktisk. Liker ikke når folk skriver hele teksten på dialekt desverre. Synes det er vanskelig å lese, og at det virker litt dumt.

Skrevet

Har ikke problemer med å lese nynorsk, er det som er hovedmålet her jeg bor og jeg hadde nynorsk på skolen til jeg gikk ut ungdomsskolen.

Innlegg på dialekt eller sms-språk leser jeg ikke.

Anonymous poster hash: ee808...84f
Skrevet

Leser og skriver i utgangspunktet bokmål, men er en tekst skrevet på nynorsk, så går det helt fint. Er ikke like stødig i skriftlig nynorsk da 😜. Å skrive på dialekt synes jeg er en uting. Det å lese, er mer enn å avkode bokstaver, vi leser ordbilder og ordbilder fra alle de norske dialektene er ikke lagret i hodet mitt og derfor er det relativt slitsomt å lese.

Skrevet

Leser bokmål og nynorsk, men ikke dialekt. Det er rett og slett irritterende å lese.

Skrevet

Leser ikke dialekt eller nynorsk, stort sett. Da må det være noe veldig interessant... VELDIG. Det går ikke naturlig og lett for meg å lese dialekt.

Overser også tekster skrevet på sms-språk om det er overdrevne forkortelser overalt. Irriterer meg hver gang noen skriver "D skal jeg gjøre, d hørtes gøy ut, d var bra"... Det blir så useriøst.

Anonymous poster hash: eb985...d84
Skrevet

Leser og skriver begge deler like bra, så det spiller ingen rolle . Har hatt nynorsk son hovedmål i 9 år.

Men dialekt gidder jeg ikke lese.

Skrevet

Må innrømme at det skal være ekstra interessant/viktig for at jeg skal lese det på nynorsk. Dansk og også svensk leser jeg faktisk heller. Synes nynorsk er både tungt, slitsomt og hardt -blir så voldsomt. Og jeg klarer ikke helt å ta innholdet like seriøst, henger meg så opp i ordene. Og så er det kanskje litt på trass, også..

Anonymous poster hash: 95375...c90

Skrevet

Ja, men jeg har "egentlig" nynorsk som hovedmål. Har konventert etter videregående.

Skrevet

Jeg blir mindre og mindre interessert i å lese nynorsk dessverre. Dialekt er ikke et skriftspråk, så det hopper jeg glatt over. Jeg har lest noen bøker på nynorsk de siste årene. Det krever litt ekstra konsentrasjon, men man kommer jo egentlig fort inn i det.

Skrevet

Ja, jeg leser omtrent like godt på nynorsk som på bokmål.

Eg skriv ganske godt på nynorsk òg, men det er ikkje noko eg gjer utanom jobb til vanleg. På jobb skriv eg nynorsk om lag 60% av tida, men eg veit at syntaksen min på nynorsk ikkje er like god som på bomål. Det er noko med at eg tenkjer på bomål, og da blir det ikkje alltid heilt rett sjølv om orda vanlegvis er rett skriven.

Anonymous poster hash: ed5cb...06f
Skrevet

Skriver bokmål og leser både norsk og bokmål. Er fra Østlandet så snakker bokmål, men moren min snakker nynorsk så er veldig vant med nynorsk så det er like naturlig for meg både nynorsk og bokmål :)

Anonymous poster hash: 72791...e1b

Bare en liten korreksjon til deg her. Verken bokmål eller nynorsk er talemål, så ingen snakker bokmål eller nynorsk, men man snakker gjerne dialekter som ligger tett opp mot et av skriftspråkene.

Anonymous poster hash: ed5cb...06f

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Eg både les og skriv like godt, omlag, i begge målføra. Likevel skriv eg mest bokmål, sidan det er målføret som er brukt her eg bur. Eg skriv ein del dialekt òg, men ikkje her inne. Å lese dialekt kan vere vanskeleg, men også spennande.

Ser nokre skriv at dei talar bokmål, men det er det ingen som gjer. Bokmål og nynorsk er skriftspråk, alle talar ei eller anna form for dialekt. Standard austnorsk ligg nokså nære opp til bokmål.

Skrevet

Jeg leser korte tekster på nynorsk.

Jeg forholder meg ikke til ting skrevet på "dialekt". Dersom man ikke skriver på norsk gidder jeg ikke bruke energi på det.

Forøvrig ser det akkurat passe evneveikt ut å skrive på "dialekt".

Anonymous poster hash: 97933...df1

Skrevet

Har ingen problemer med å lese innlegg på bokmål, nynorsk og dialekt så lenge språket er godt. Jeg<br />synes det er mye mer slitsomt med dårlig grammatikk (ja jeg vet at dialekt ikke er et skriftspråk og<br />dermed per def. sannsynligvis er dårlig grammatikk, men uansett), uavhengig av skriftspråk.<br /><br />I et annet forum var det en veldig aktiv bruker som konsekvent droppet dobbel konsonant, der snakker vislitsomt å lese, hoppet alltid over. Det er mulig personen var dyslektiker, men dette var hele tiden,<br />så enten var det en dyslektiker som bare har gitt opp og tenker at de i hvert fall får 50 % rett på denmåten, eller noen som trodde det er en "kul greie".<br /><br />Moren min har forøvrig plutselig begynt å skrive alle kommentarer på FB på-denne-måten-med-bindestrek-<br />mellom-alle-ord. WTAF!!?

Anonymous poster hash: fbb9a...2b1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...