Gå til innhold

Hva av mat synes du er overpriset og dyr?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes at biffkjøtt er dyrt, og kjøper det ikke. Samme med all denne grillmaten.

Anonymous poster hash: d3f64...99d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Biff og kylling. Synes forsåvidt både kjøtt og frukt/grønn er blitt veldig dyrt i det siste:(

Anonymous poster hash: e9daf...46f

Skrevet

Jeg syns spesialmat ( glutenfritt ol) er super dyrt og det et fryktelig dumt! Forstår at det er noe med prosessen og at det er dyrere og fremstille men alikavell det er mange som har behov for slikt og da er det dumt at det kostet mer enn "vanlig" mat!

Skrevet

Sånn egentlig? Svært svært få ting. Enkelte ting i små pakninger er uforholdsmessig dyrt synes jeg. Men jeg kjøper alltid stort og sparer/fryser/bruker, så det bryr meg ikke så mye.

At folk betaler 10 ganger så mye for å få salmalaksen kuttet opp, synes jeg er galskap. Men at dersom det selger, så er det folk som er dumme, og salmalaksfolka som er smarte.

Synes forøvrig at maten i Norge slettes ikke er dyr, men at alt for stor andel av pengene havner til leddet som ikke gjør en skit (remahagen, bunnprislyche osv)

Anonymous poster hash: e47c4...e54

Skrevet

Og Norvegia! Herregud for en kilospris.

Annen ost er også overpriset!

Anonymous poster hash: d3f64...99d

Skrevet

Jeg syns spesialmat ( glutenfritt ol) er super dyrt og det et fryktelig dumt! Forstår at det er noe med prosessen og at det er dyrere og fremstille men alikavell det er mange som har behov for slikt og da er det dumt at det kostet mer enn "vanlig" mat!

Enig. Det er jo bare bestemte diagnoser som får grunnstønad for ekstra kostnader til kosthold. Selv når legene er enige i at man bør holde seg helt unna visse matvarer så er man ikke garantert å få grunnstønad til det.

Anonymous poster hash: 1e0fe...797

Skrevet

Asparges, avokado

Anonymous poster hash: 2308a...016

Skrevet

Perletomater ser jeg ikke poenget med å betale for, selv om de er dyre å produsere.

Anonymous poster hash: 3101b...a64

Skrevet

De som har behov for det, får månedlig støtte av staten..

Anonymous poster hash: 79095...198

Skrevet

Det kan da ikke koste så veldig mye mer å produsere, når både Sverige og Finland har så å si lik pris på vanlig og glutenfritt/laktosefritt, og mye større utvalg av dette. Det er vel slik at disse butikkongene her til lands har forstått at folk MÅ kjøpe det hvis de er allergiske, og skrur prisene opp til himmels. Nekter å tro at det koster 3 ganger så mye å produsere 1/3 liter laktosefritt fløte, som det tar å produsere den samme mengde laktoseholdig.

Mange av de sunne matvarene er også dyre, og har unødvendig mye emballasje. Agurk og paprika som er vakuumpakket i plast, WHY??

Skrevet

De som har behov for det, får månedlig støtte av staten..

Anonymous poster hash: 79095...198

Ikke alle. De som har intoleranse, og ikke allergi, får som regel ingen støtte, selv om de ikke kan spise disse matvarene uten å bli dårlig.

Skrevet

Det kan da ikke koste så veldig mye mer å produsere, når både Sverige og Finland har så å si lik pris på vanlig og glutenfritt/laktosefritt, og mye større utvalg av dette. Det er vel slik at disse butikkongene her til lands har forstått at folk MÅ kjøpe det hvis de er allergiske, og skrur prisene opp til himmels. Nekter å tro at det koster 3 ganger så mye å produsere 1/3 liter laktosefritt fløte, som det tar å produsere den samme mengde laktoseholdig.

Mange av de sunne matvarene er også dyre, og har unødvendig mye emballasje. Agurk og paprika som er vakuumpakket i plast, WHY??

Agurk og paprika holder seg mye bedre når de er plastpakket.

Skrevet

Agurk og paprika holder seg mye bedre når de er plastpakket.

Har opplevd det motsatte... Med egenproduserte agurker, men dog.

Skrevet

Stod med ein stor fin avocado i handa, men la den frå meg då eg såg dei kosta kr 24,- pr stk, så det skulle eg ynskje var billegare, og asparges som nemnt over.  

Synes ikkje det er rart at kjøt kostar, då eg veit kor ressurskrevande det er å produsere, men skulle ynskje ein del frukt og grønnsaker hadde vore billegare.  -Men ellers er eigentleg ikkje maten så dyr her i landet, sett i forhold til inntektene våre.

Skrevet

Stod med ein stor fin avocado i handa, men la den frå meg då eg såg dei kosta kr 24,- pr stk, så det skulle eg ynskje var billegare, og asparges som nemnt over.  

Synes ikkje det er rart at kjøt kostar, då eg veit kor ressurskrevande det er å produsere, men skulle ynskje ein del frukt og grønnsaker hadde vore billegare.  -Men ellers er eigentleg ikkje maten så dyr her i landet, sett i forhold til inntektene våre.

Enig der. Vi bruker mye mindre penger på mat enn folk i de fleste andre europeiske land. Men man stiller fortsatt spørsmål hvorfor enkelte matvarer er unaturlig dyre sammenlignet med våre naboland. Som for eksempel melkeprodukter. Og hvorfor det er så dårlig utvalg at for eksempel oster i Norge.

Skrevet

Dersom dere klager på matprisene i Norge, burde dere ta dere en tur til en bonde som produserer mat. Norsk kjøtt er dyrere, men har mindre antibiotika og annen "skit" i kjøttet. Nordmenn betaler en mindre prosent av lønnen vår på maten enn vi har gjort tidligere, og hva de gjør i mange land. Nordmenns krav til billig mat gjør dyrevelferden dårligere!

Anonymous poster hash: 66329...74c

Skrevet

Champagne ...

Vi velger de billigere variantene som cava, prosecco og crémant.

Skrevet

Champagne ...

Og ikke minst reker! Her på østlandet kjøper jeg frosne billige reker. Når jeg kommer meg opp til kysten igjen derimot kan jeg spandere på meg ferske reker rett fra båt :D

Skrevet

Champagne ...

Finnes mye god prosecco :P

Anonymous poster hash: 17833...54a

Skrevet

Så absolutt - vi skal ikke kimse av prosecco ;)

Skrevet

Kyllingfilet som er delt på midten for å bli lettere å steke. Fatter ikke at noen kjøper det....

Skrevet

Sånn pai fra stabburet som man finne i frysedisken. svindyrt.

Sånne butterdeig ark man finner i frysedisken.

Ferdige pizza bunner.

Anonymous poster hash: 17833...54a
Skrevet (endret)

Hmm ... denne tråden får meg til å tenke litt ...

Jeg synes det er kjipt at eksempelvis vin, ferske reker og østers er dyrt. Kjøper det likevel av og til. Dette er imidlertid ikke varer som er nødvendige.

Jeg kjøper avocado, oster, perletomater/cherrytomater, kylling, grillmat, diverse laktosefrie meieriprodukter

og asparges uten å blunke. Dette er mat som inngår i vårt daglige kosthold. Føler meg bortskjemt og litt teit :(

Endret av MammantilNurket
Skrevet

Valnøtter i akasiehonning og lodderogn. Moreller og jordbær i starten av sesongen.

Skrevet

Synes barneyoghurt er uhørt dyrt. Kan ikkje forstå at det skal koste Tine det dobbelte å produsere yoghurt til barn som til voksne. Kvar einaste gong eg står i butikken er eg nær ved å ta ordinær yoghurt. Til eg ser sukkerinnholdet og kjøper sprett til over 5 kroner begeret :( 14 beger i veka er over 80 kr. Det blir fleirfoldige hundrelappar i mnd på oss :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...