Gå til innhold

Vi som har fått baby i juni og juli 2015 :)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Kommer bare med et lite tips folkens- vi diskuterte bæresjal og seler for litt siden. Jeg har vært på og av fornøyd med mine bæretøy, og tok de med til en barnefysioterapeut som vi går til. Hun anbefalte å dra innom "bæreglede", en butikk i Oslo som er ekspert på bæretøy. Hun som driver butikken var bare utrolig dyktig, og hjalp meg med teknikk, og tilpasning. Jeg endte selvfølgelig opp med et sjal til (close caboo), men følte ikke noe kjøpepress. Tenkte jeg måtte tipse dere hvis det er noen som sliter litt med bæretøyet, så kan man ta m sitt eget og få veiledning der!

De er kjempeflinke og hjelpsomme på Bæreglede ja :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

 

 

 

Når legger dere barna for natten? Min har ikke hatt noen rutiner, men sovnet ved 21.00 -22.00 tiden og da har jeg lagt meg sammen med ham, så har vi sovnet begge 2. De siste dagene har han imidlertid virka trøtt tidligere, så i dag la jeg ham 19.30. Syntes det virker så tidlig, men da hadde han ikke sovet på 4 timer ( bortsett fra 30 minutters dupp). Han er jo 9 uker så han dkal jo snart ha mer rutiner forhold til søvn.

Her sovner han nå ca 22-23. Han har blitt mer våken siden økedøgnet. Før det kunne han sove mer og lengre om gangen, men nå er han så ekstremt klengete og mammadalt. Men han sove heldigvis hele natten utenom mat og bleie ca hver 3. time :)

Til og med på trilleturen i dag måtte jeg stoppe 2 ganger for kos og amming. Skulle møte en venninne på cafe og ble sittende fast på veien fordi han HYYYLTE!!!! etter pupp :P Og det er ikke snakk om å vente når han først har bestemt seg(hvor har han fått tålmodigheten sin fra mon tro??? :P)

Endte med at venninnen min jeg skulle møte på cafe måtte møte oss på veien og da vi kom på cafeen så nektet han å ligge i vognen(alltid gått greit tidligere) og VÆÆÆÆVÆÆÆVÆÆÆ inntil han fikk ligge på fanget mitt og amme litt før han sovnet og da kunne jeg bare våge å ikke ha han på fanget!!!!

Så i dag har Hans Majestet så og si bodd oppå meg! Selv om det er litt slitsomt så er det jo litt koselig også da. Han er jo innmari søt når han smiler og er så glad og rolig så lenge han er nær meg :)

Men håper at han snart finner litt mer ro alene. Selv ved siden av meg på sofaen så ligger han og spasmer, spreller og sparker inntil et nytt VÆÆÆVÆÆÆÆVÆÆÆ og jeg må plukke han opp. Før så lå han mer i ro eller sovnet. Utviklingshopp? I følge The Wonder Weeks så stemmer iallefall alt :)

Her har vi lite rutiner på plass foreløpig og jeg nyter det! Deilig å kunne være litt fleksibel både på dag- og kveldstid, jeg synes disse soverutinene med faste dupper og fast leggetid kommer raskt nok, og gjør en også mer "låst" i forhold til å finne på ting. Men, synes å se et lite mønster på natta ihvertfall, hvor hun virker å ha en lang og god soveperiode mellom midnatt og seks- sju tida på morgenen uten mat. Det er jo helt fantastisk, så vi krysser alt vi har for at akkurat DET varer!!

MoD, det dessverre veldig vanlig at de "våkner opp" og blir litt mer krevende etterhvert, etter de første par-tre ukene hvor de nærmest er i koma etter fødselen Har opplevd akkurat det samme her, med alle tre, og nå med kjære minstemor. Hun har begynt å kave fælt og vekke seg selv i vogna, så bruker ofte bæresjalet i stedet. Hun har også blitt mer var når jeg legger henne fra meg, så må ofte "jobbe" litt mer for å få henne til å sove videre hvis hun f.eks har sovnet på armen og så legges ned i senga si. Ligge våken og alene er heller ikke så stas i lengden, det holder gjerne med et par-tre til fem minutter så er DET kjedelig og leit og alarmen går

Ellers er vi godt i gang med forkjøla-runde nr 2 her i heimen, men hun er foreløpig bare litt tett i nesa og klarer å amme greit enn så lenge. Men kjenner at det begynner å bli nok sykdom her nå, i tillegg til den røde betente tommelen hennes som vi driver og smører med antibiotikakrem og prøver å forhindre videre spredning.. Små bekymringer vil det jo alltid være, men de blir liksom ekstra store nå de første ukene hvor de er så små og skjøre disse gullene våre

Hva har skjedd med tommelen hennes? Her er også nesa til gullet tett innimellom, men sist fikk vi en nesesuger på Ullevål, som er mye bedre enn den du kjøper på apoteket. Det er igrunnrn bare ett rør av gummi, men den er mye mer skånsom å sette inn i nesa. Hvis hun blir veldig rett anbefaler jeg å dra til Ullevål for å få ut snørra. Min ble mye bedre etterpå. De "støvesuger" ut snørra, veldig effektivt.
Jeg synes den snørreugeren på apoteket er super(den du tar munnstykket og suger med munnen, den andre skal man ikke bruke før baby er 3 mnd). Tar først litt saltvanndråper og så kommer all shiten ut. Min er ikke forskjølet, men han har "melkesnørr" som helsesøster kalte det. Ikke så rart så ivrig han er og av og til før det i nesen og vrangen :P

Syns og det funker bra! Lille her har vært forkjøla allerede, sånn er det med søsken i barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommet inn i en slags rutine her nå, som jeg ikke er helt fornøyd med... Lillegull sovner i åtte-ni-tiden på kvelden, sover til to-tre og våkner for pupp. Sovner igjen og så langt er alt greit. Men etter det er han urolig, og fem-seks er det ikke mulig å få han til å sove igjen, så da kan jeg nesten bare stå opp. Er jo ikke litt våken engang!Han blir jo trøtt igjen til slutt da, men det er ikke alltid så lett å gå og legge seg igjen. Hvis jeg hadde lagt meg når han sovna for kvelden hadde det jo vært greit, men det er ikke så lett 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommet inn i en slags rutine her nå, som jeg ikke er helt fornøyd med... Lillegull sovner i åtte-ni-tiden på kvelden, sover til to-tre og våkner for pupp. Sovner igjen og så langt er alt greit. Men etter det er han urolig, og fem-seks er det ikke mulig å få han til å sove igjen, så da kan jeg nesten bare stå opp. Er jo ikke litt våken engang!Han blir jo trøtt igjen til slutt da, men det er ikke alltid så lett å gå og legge seg igjen. Hvis jeg hadde lagt meg når han sovna for kvelden hadde det jo vært greit, men det er ikke så lett 😁

Ikke så lett å lage gode rutiner, sliter selv med kvelds rutinen jeg skulle innføre. Begynte å legge ham i egen seng ved 19.00, siden han blir trøtt da. Problemet er at han våkner hvert 15 - 45 minutt frem til 22.00 tiden. Jeg må da løpe opp og ned ( god trim i det minste), for det eneste som roer ham er puppen. Har prøvd smokken og samboeren. Ingen av delene går, han blir helt hysterisk. Så i kveld går vi tilbake til gamle rutiner ( han sover her nede med oss frem til jeg legger meg), siden han tydeligvis blir utrygg av å ligge alene oppe. Kan kanskje gjøre ett siste forsøk ved å legge ham oppi nestet!? Der sover han jo godt på dagtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er egentlig ikke så opptatt av å innføre rutiner enda, men det har bare blitt sånn at han sovner for kvelden i den tida. Sovner i stua og blir båret i seng når jeg legger meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er egentlig ikke så opptatt av å innføre rutiner enda, men det har bare blitt sånn at han sovner for kvelden i den tida. Sovner i stua og blir båret i seng når jeg legger meg.

Jeg tenkte også at det var litt tidlig med rutiner og fant ut at det er det også.

Ihvertfall for min😌

Endret av Oslojente39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommet inn i en slags rutine her nå, som jeg ikke er helt fornøyd med... Lillegull sovner i åtte-ni-tiden på kvelden, sover til to-tre og våkner for pupp. Sovner igjen og så langt er alt greit. Men etter det er han urolig, og fem-seks er det ikke mulig å få han til å sove igjen, så da kan jeg nesten bare stå opp. Er jo ikke litt våken engang!Han blir jo trøtt igjen til slutt da, men det er ikke alltid så lett å gå og legge seg igjen. Hvis jeg hadde lagt meg når han sovna for kvelden hadde det jo vært greit, men det er ikke så lett 😁

Du får bare prøve å se det positive i det; veldig luksus å få hele kvelden for seg selv allerede, det kan jeg bare se laaangt etter her foreløpig ihvertfall!

 

Oslojente; veldig klok avgjørelse tror jeg, å ikke stresse med innføring av rutiner enda. Det skaper ofte mer stress enn hva godt er, og er uansett vanskelig så lenge babyene er såpass små og fortsatt styrt av de basale behov heller enn klokka :) Jeg ødela mye av den første kveldstiden med førstemann ved å prøve å innføre rutiner altfor tidlig, det resulterte egentlig bare i en utslitt og lei mamma og en like lys våken bebis hehe. Klok av skade lot jeg derfor andremann få styre dette mer selv, og hun falt inn i en fin kveldsrutine av seg selv rundt ca 4 mnds alder. Gjør det samme nå med minstemor, har henne på stua sammen med oss om kvelden og stresser ikke med klokkeslett og kveldsrutiner riktig enda. Koselig, det synes ihvertfall jeg da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med skrikingen, Lavidabella? Har hatt et par kvelder nå der vi plutselig hadde skikkelig mageknip og full skriking igjen. Ikke moro!!

Endret av Krumelur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Kommet inn i en slags rutine her nå, som jeg ikke er helt fornøyd med... Lillegull sovner i åtte-ni-tiden på kvelden, sover til to-tre og våkner for pupp. Sovner igjen og så langt er alt greit. Men etter det er han urolig, og fem-seks er det ikke mulig å få han til å sove igjen, så da kan jeg nesten bare stå opp. Er jo ikke litt våken engang!Han blir jo trøtt igjen til slutt da, men det er ikke alltid så lett å gå og legge seg igjen. Hvis jeg hadde lagt meg når han sovna for kvelden hadde det jo vært greit, men det er ikke så lett 😁

Du får bare prøve å se det positive i det; veldig luksus å få hele kvelden for seg selv allerede, det kan jeg bare se laaangt etter her foreløpig ihvertfall!

 

Oslojente; veldig klok avgjørelse tror jeg, å ikke stresse med innføring av rutiner enda. Det skaper ofte mer stress enn hva godt er, og er uansett vanskelig så lenge babyene er såpass små og fortsatt styrt av de basale behov heller enn klokka :) Jeg ødela mye av den første kveldstiden med førstemann ved å prøve å innføre rutiner altfor tidlig, det resulterte egentlig bare i en utslitt og lei mamma og en like lys våken bebis hehe. Klok av skade lot jeg derfor andremann få styre dette mer selv, og hun falt inn i en fin kveldsrutine av seg selv rundt ca 4 mnds alder. Gjør det samme nå med minstemor, har henne på stua sammen med oss om kvelden og stresser ikke med klokkeslett og kveldsrutiner riktig enda. Koselig, det synes ihvertfall jeg da :)

Nå ligger han og sover i nestet sitt, i stua😜Og det går jo helt fint for oss, vi har jo på tv og snakker sammen. I dag har han vært våken absolutt hele dagen, trodde nesten ikke det var mulig jeg. Ikke rart han sover godt nå😊.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med skrikingen, Lavidabella? Har hatt et par kvelder nå der vi plutselig hadde skikkelig mageknip og full skriking igjen. Ikke moro!!

Vi har en liten tass med KISS- låsninger i rygg og nakke. I tillegg til en generelt traumatisk start på livet med nyfødt intensiv osv.. Får behandling hos fysio. Hun er fantastisk, og den eneste som har sagt at dette kommer ikke til å gå over før om flere uker... Vi har sluttet å lete etter alle mulige løsninger, ble så utrolig sliten av og hele tiden lete, tenke og lure. Vi trøster så godt vi kan😊 Han gråter helt hjerteskjærende hver kveld- varierende hvor lenge, som regel starter han ved 19 tiden, og sover ved 22 tiden. Det er drit tøft for oss alle, men heldigvis har vi mange gode stunder gjennom dagen og han sover greit på natten- bank i bordet...!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvordan går det med skrikingen, Lavidabella? Har hatt et par kvelder nå der vi plutselig hadde skikkelig mageknip og full skriking igjen. Ikke moro!!

Vi har en liten tass med KISS- låsninger i rygg og nakke. I tillegg til en generelt traumatisk start på livet med nyfødt intensiv osv.. Får behandling hos fysio. Hun er fantastisk, og den eneste som har sagt at dette kommer ikke til å gå over før om flere uker... Vi har sluttet å lete etter alle mulige løsninger, ble så utrolig sliten av og hele tiden lete, tenke og lure. Vi trøster så godt vi kan😊 Han gråter helt hjerteskjærende hver kveld- varierende hvor lenge, som regel starter han ved 19 tiden, og sover ved 22 tiden. Det er drit tøft for oss alle, men heldigvis har vi mange gode stunder gjennom dagen og han sover greit på natten- bank i bordet...!!

Huff, stakkars dere og stakkars liten! Min eldste hadde også sånne låsninger, vi fikk også god hjelp av fysio. Han skreik ikke så mye men var generelt urolig. Hadde favorittside og ble skjev i bakhodet. Men det er jo iallfall bra at dere har fått vite hva det er, og at dere får hjelp. Håper dere tar godt vare på hverandre, knalltøft med den starten dere har hatt <3 <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk!😊💖 hvordan gikk det med manuellterapeuten?

Joda, han fant ingenting feil på ungen, full bevegelighet i alle kroppsdeler. Så det var jo bra, men var ikke til hjelp mot mageproblemene heller. Likevel godt å få sjekka at alt var i orden etter erfaringene med storebror. Nå er jo lillevennen blitt mye bedre, nå er dagene med vondt færre enn de gode dagene så skal ikke klage. I natt sov han sju timer, varsom utslitt av all skriking og smerter i går kveld. Men han har enda ikke fått letta på trykket, og vi skal ut å fly senere, så det kan jo bli herlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her har nå mannen begynt i jobb og jeg er alene. Var seg et liderlig kaos da en unge skulle på skole, en i barnehage og lillemann skulle ha pupp :P Han er også forkjølet, potte tett og veldig surklete. Har kjøpt både Rhinox nesedråper, som brukes etter behov, gjerne til natt, saltvannsdråper, febermåler, slimløsende middel. Men det slimløsende middelet liker jeg ikke gi ham, det er så sterk smak på det at han mistet helt pusten av det når jeg ga han 0,5 ml, og da skal babyer før 1 år ha 2,5 ml egentlig? Uff. Nei, så her ammes det for fullt, så gulper han opp slim heldigvis, nesesugeren er effektiv og jeg finner det egentlig mer effektivt med morsmelk i nesa enn nesedråpene, særlig saltvannsdråpene, det kom ut digre gule klyser etter jeg hadde oppi litt morsmelk. Han sover fremdeles godt om natten og vi legger ham rundt 20 og da sover han til i 01-02 tiden får pupp og sover igjen til alt mellom 05 og 06, pupp igjen før han enten er våken litt eller sovner igjen frem til i 09.30 tiden. Han elsker å sove på magen så det får han lov til ved siden av meg her i sofaen så nå sover han godt igjen mens jeg har fått fikset meg selv og ryddet her hjemme. Skal i møte klokken 13, så det blir spennende å se hvilket humør han velger til det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig hjemme i egen sengs stue og sofa! Altså: jeg er glad i svigers og slekten, men de krever mye energi :P Mini var dødsliten etter bilturen og de flokket seg rundt oss i sekundet vi kom inn døren med trøtt, sulten, grinete baby med tissebleie. Måtte jage de ut av soverommet så han fikk litt mat og ro først :P

 

Alt i alt holdt han ut tilsammen 3 timer med familien(med sovepause og klokka 19.30 sa det helt stopp for kvelden) og vi måtte bare legge oss til slekten hadde dratt. Fikk litt tid med oldeforeldre og svigers før natten, men mini var dødsliten og sov som en stein hele natta. Vi hadde litt tid med oldeforeldre på dagen i går og ble kjørt hjem til 17.00 og da var vi alle helt slakt!

 

Vi lagde oss lasagna, så på Minions, sovnet halvveis i filmen i halvannen time, våknet og så resten og så sovnet vi igjen :P I dag føler jeg meg menneskelig igjen. Tar på med familiebesøk og kjenner det blir lenge til neste gang. Vi er ikke klar enda :P De får komme på korte turer hit i stedet.

 

I dag så er det skikkelig grått regnvær ute så det passer perfekt å bare ha en kose og slappe av dag inne etter en travel helg. Mini er også tilbake til normalen etter utviklingshoppet med at han er roligere, spiser jevnere og sover mer. Men han er fremdeles ekstremt mammadalt. Han må høre og lukte meg hele tiden. Eneste utfordringen med det er den halvtimen jeg jogger, men med babycall og noen ganger måtte kose med han halvveis i økten før jeg løper videre så går det greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig hjemme i egen sengs stue og sofa! Altså: jeg er glad i svigers og slekten, men de krever mye energi :P Mini var dødsliten etter bilturen og de flokket seg rundt oss i sekundet vi kom inn døren med trøtt, sulten, grinete baby med tissebleie. Måtte jage de ut av soverommet så han fikk litt mat og ro først :P

 

Alt i alt holdt han ut tilsammen 3 timer med familien(med sovepause og klokka 19.30 sa det helt stopp for kvelden) og vi måtte bare legge oss til slekten hadde dratt. Fikk litt tid med oldeforeldre og svigers før natten, men mini var dødsliten og sov som en stein hele natta. Vi hadde litt tid med oldeforeldre på dagen i går og ble kjørt hjem til 17.00 og da var vi alle helt slakt!

 

Vi lagde oss lasagna, så på Minions, sovnet halvveis i filmen i halvannen time, våknet og så resten og så sovnet vi igjen :P I dag føler jeg meg menneskelig igjen. Tar på med familiebesøk og kjenner det blir lenge til neste gang. Vi er ikke klar enda :P De får komme på korte turer hit i stedet.

 

I dag så er det skikkelig grått regnvær ute så det passer perfekt å bare ha en kose og slappe av dag inne etter en travel helg. Mini er også tilbake til normalen etter utviklingshoppet med at han er roligere, spiser jevnere og sover mer. Men han er fremdeles ekstremt mammadalt. Han må høre og lukte meg hele tiden. Eneste utfordringen med det er den halvtimen jeg jogger, men med babycall og noen ganger måtte kose med han halvveis i økten før jeg løper videre så går det greit :)

Jeg har enda ikke tatt turen til svigers. Orker ikke stresset enda. De får heller komme hit :)

 

Jeg er helt avhengig av løpeturen, men da ute i frisk luft. Jeg gir bare barna til faren og så sier jeg morna ;) Blir som er nytt menneske etterpå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, dere er flinke som er i gang med trening! Merker at det begynner å trenges her og!

Samme her:) tror jeg skal trene litt pilates her hjemme først. Skulle ønske jeg likte å jogge, men det gjør jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irriterer meg grønn over den fine sprettrumpa mi som har blitt tidenes mest udefinert bag med fett. Føler ikke at jeg har tid til å trene i det hele tatt når jeg er alene, for ikke å snakke om mangelen på treningsareale i huset. Huset er fortsatt ikke ferdig men det nærmer seg VELDIG med stua. Når den siste parketten er lagt kan alle møbler settes tilbake i funksjonabel plass, fylles med drit som står overalt og begynne å brukes og rengjøres <3 En annen konsekvens da er at alle parkettpakkene som lå på kjøkkenet er borte, så da kan vi rydde og vaske kjøkkenet også! Jippi!

 

Skulle gjerne hatt hushjelp eller barnepike kjenner jeg.. Har så lyst til å rydde/vaske/male men så vil jeg ikke miste melka heller

 

Betennelsen har roet seg ned men har fremdeles et hardt område i puppen. Våknet med spreng i dag men tror det har roet seg ned med varmt kompress og mye amming. Lillemor er skikkelig frustrert i dag og vi finner liksom ikke helt ut hva det er. Har ikke hatt noe gråt på dagen som ikke har kunnet løse seg med bleieskift eller pupp og i dag har det blitt byssing på dagtid. Uvant o.O

 

Er det forresten vanlig å få utslett av lammeskinnsfellen? Det har gått fint til nå men de siste dagene har hun blitt rødprikkete når jeg legger henne der. Var redd det var pga gulp og fuktig ull så har tørket og snudd fellen så hun har ansiktet på den rene delen (skal vaskes altså, quick fix) men hun blir prikkete likevel. Prikkene blir borte hvis jeg vasker fjeset hennes så hun virker jo åpenbart irritert :( Har lagt henne på et pledd i vognen nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det lugnt med träningen tjejer! Man ska inte ha bråttom att komma igång. Kroppen skall först läka, och magens muskler måste återgå till tidigare position, annars riskerar man att de inte går ihop alls och då ser det inte fint ut och ställer till det för dig för resten av livet.

 

Komihåg att det tog 9 månader att skapa kroppen, så låt det ta tid att komma tillbaka! Inte sagt att ni inte ska träna men jag lyssnar på råden och tar min nya kropp med ro. Räcker gott med promenader en stund. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det lugnt med träningen tjejer! Man ska inte ha bråttom att komma igång. Kroppen skall först läka, och magens muskler måste återgå till tidigare position, annars riskerar man att de inte går ihop alls och då ser det inte fint ut och ställer till det för dig för resten av livet.

 

Komihåg att det tog 9 månader att skapa kroppen, så låt det ta tid att komma tillbaka! Inte sagt att ni inte ska träna men jag lyssnar på råden och tar min nya kropp med ro. Räcker gott med promenader en stund. :)

Eneste som gjøres her er knipeøvelser ^_^ Tenkte la magen få de 8 ukene den trenger for å reparere seg, så kan jeg heller trene skikkelig etter det om det passer meg. Man må absolutt høre på kroppen, er selv sår etter revningen fortsatt og har sittet stille i 6 måneder så har mistet mye muskler. Tenkte bygge meg opp gradvis med gåturer. Jeg er et vrak x(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min på 9 uker har begynt å sutte desperat på fingrene, nesten så han spiser dem opp. Har lest at det er normalt i "alderen" hans og at han gjør det som ett ledd i utviklinga. Men leste også at de bør få en trygg leke å sutte på, noen som har tips til hva jeg kan kjøpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min på 9 uker har begynt å sutte desperat på fingrene, nesten så han spiser dem opp. Har lest at det er normalt i "alderen" hans og at han gjør det som ett ledd i utviklinga. Men leste også at de bør få en trygg leke å sutte på, noen som har tips til hva jeg kan kjøpe?

Giraffen Sophie 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...