Anonym bruker Skrevet 5. juli 2015 #1 Skrevet 5. juli 2015 http://www.vg.no/nyheter/meninger/likestilling/skjerp-dere-kvinner/a/23483218/ Det her blir litt for dumt, og veldig for PR- kåt- aktig for min del. Anonymous poster hash: 80ef4...50f
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2015 #2 Skrevet 5. juli 2015 Jeg er litt enig i det han skriver. Kvinner hyler ut om likestilling, men når man går fra mannen så er det plutselig moren som er den beste omsorgspersonen og da må jo barna få bo mest hos mor. Jeg hører ofte kvinner si at far er barnevakt! Man er ikke barnevakt for egne barn! Man tar det for gitt at mor skal stille opp på møter og sammensetninger, bake, trøste, leke osv, men når far gjør det samme så er det plutselig så fantastisk. Anonymous poster hash: 65ea6...dbf
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2015 #3 Skrevet 5. juli 2015 Jeg er litt enig i det han skriver. Kvinner hyler ut om likestilling, men når man går fra mannen så er det plutselig moren som er den beste omsorgspersonen og da må jo barna få bo mest hos mor. Jeg hører ofte kvinner si at far er barnevakt! Man er ikke barnevakt for egne barn! Man tar det for gitt at mor skal stille opp på møter og sammensetninger, bake, trøste, leke osv, men når far gjør det samme så er det plutselig så fantastisk. Anonymous poster hash: 65ea6...dbf Hvis far hadde tatt initiativ til alt det du nevner, så hadde vel mor bare vært fornøyd? Hvorfor legge det på kvinner, når mannfolka ikke gidder? Og pga bla. alt det du nevner der, så blir det naturlig at mor får hovedomsorgen?? Anonymous poster hash: 80ef4...50f
klg,2 boys now:) Skrevet 5. juli 2015 #4 Skrevet 5. juli 2015 Han har skrevet innlegget på bloggen sin,vg har vel spurt om og få sitere han.tviler på at han ringte vg. Men om han gjorde det så synes jeg det er knall bra
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2015 #5 Skrevet 5. juli 2015 Biologisk sett så er vi ikke likestilt. Ferdig diskutert. Anonymous poster hash: bd2c2...602
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2015 #6 Skrevet 5. juli 2015 Biologisk sett så er vi ikke likestilt. Ferdig diskutert. Anonymous poster hash: bd2c2...602 Mange har en tendens til å glemme det.. Anonymous poster hash: 80ef4...50f
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2015 #7 Skrevet 5. juli 2015 Hvorfor er det for dumt? Det er jo sant det han sier. Han er en mann som er møkka lei av at alle tror han ikke klarer en dritt av hus og barn fordi han ikke har en kone. Og damer på byen som definerer barnas far som barnevakt. Skulle tatt seg ut om mannen din gikknut på byen og sa "i kveld kunne jeg gå ut. Kona er barnevakt for barna VÅRE. Nå har hun ligget lat i ei uke og galant på tv mens jeg har vasket hus, laget middag og tatt meg av barna." Dette er fullt tillatt for kvinner å si, men kommer det fra en mann, så er han en drittsekk? Anonymous poster hash: 961f2...23e
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2015 #8 Skrevet 5. juli 2015 Biologisk sett så er vi ikke likestilt. Ferdig diskutert. Anonymous poster hash: bd2c2...602 Biologisk sett er vi ulike. Men likestilt. Vesentlig forskjell. Anonymous poster hash: 630cf...e1e
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2015 #9 Skrevet 5. juli 2015 Hvorfor er det for dumt? Det er jo sant det han sier. Han er en mann som er møkka lei av at alle tror han ikke klarer en dritt av hus og barn fordi han ikke har en kone. Og damer på byen som definerer barnas far som barnevakt. Skulle tatt seg ut om mannen din gikknut på byen og sa "i kveld kunne jeg gå ut. Kona er barnevakt for barna VÅRE. Nå har hun ligget lat i ei uke og galant på tv mens jeg har vasket hus, laget middag og tatt meg av barna." Dette er fullt tillatt for kvinner å si, men kommer det fra en mann, så er han en drittsekk? Anonymous poster hash: 961f2...23e Det er vel fordi mannfolka ligger på sofaen og glaner på tv, mens damene vasker, steller med barna og diverse?? Mannfolka må få opp ræva selv og bidra selv om man er to i forholdet! Anonymous poster hash: 80ef4...50f
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2015 #10 Skrevet 5. juli 2015 Det er MANNFOLKA sin egen skyld at damer tenker som de gjør... Anonymous poster hash: 80ef4...50f
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2015 #11 Skrevet 5. juli 2015 I dagens samfunn synes jeg man må vurdere hver individuelle situasjon, mange fedre er bedre foreldre enn mødre. Det ser man mange elsempler på - men jeg er enig i at man er født med biologiske forskjeller, spørsmålet er bare hvor fremtredende de er i dagens samfunn og hos enkeltindivider. Anonymous poster hash: d947c...9aa
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2015 #12 Skrevet 5. juli 2015 I dagens samfunn synes jeg man må vurdere hver individuelle situasjon, mange fedre er bedre foreldre enn mødre. Det ser man mange elsempler på - men jeg er enig i at man er født med biologiske forskjeller, spørsmålet er bare hvor fremtredende de er i dagens samfunn og hos enkeltindivider. Anonymous poster hash: d947c...9aa Men, det er jo ingen tvil om at mødrene generelt sett tar hovedansvar for hus og barn? Og det er ikke fordi vi elsker å gjøre det, og nekter fedrene. Det er fordi noen må gjøre det, og da blir det gjerne oss.... Anonymous poster hash: 80ef4...50f
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2015 #13 Skrevet 5. juli 2015 I dagens samfunn synes jeg man må vurdere hver individuelle situasjon, mange fedre er bedre foreldre enn mødre. Det ser man mange elsempler på - men jeg er enig i at man er født med biologiske forskjeller, spørsmålet er bare hvor fremtredende de er i dagens samfunn og hos enkeltindivider. Anonymous poster hash: d947c...9aa Men, det er jo ingen tvil om at mødrene generelt sett tar hovedansvar for hus og barn? Og det er ikke fordi vi elsker å gjøre det, og nekter fedrene. Det er fordi noen må gjøre det, og da blir det gjerne oss....Anonymous poster hash: 80ef4...50f Nei, jeg ser ikke noe av det, men kanskje jeg omgås folk som er veldig opptatt av likestilling. I min familie har alltid faren tatt mest ansvar, i nabofamilien og, men i andre familier er det moren. Hver familie finner sin balanse. Anonymous poster hash: d947c...9aa
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2015 #14 Skrevet 5. juli 2015 I dagens samfunn synes jeg man må vurdere hver individuelle situasjon, mange fedre er bedre foreldre enn mødre. Det ser man mange elsempler på - men jeg er enig i at man er født med biologiske forskjeller, spørsmålet er bare hvor fremtredende de er i dagens samfunn og hos enkeltindivider. Anonymous poster hash: d947c...9aa Men, det er jo ingen tvil om at mødrene generelt sett tar hovedansvar for hus og barn? Og det er ikke fordi vi elsker å gjøre det, og nekter fedrene. Det er fordi noen må gjøre det, og da blir det gjerne oss.... Anonymous poster hash: 80ef4...50f De TAR hovedansvar. De blir ikke påtvunget det. Ofte får ikke mannen en sjanse en gang. Anonymous poster hash: 961f2...23e
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2015 #15 Skrevet 5. juli 2015 I dagens samfunn synes jeg man må vurdere hver individuelle situasjon, mange fedre er bedre foreldre enn mødre. Det ser man mange elsempler på - men jeg er enig i at man er født med biologiske forskjeller, spørsmålet er bare hvor fremtredende de er i dagens samfunn og hos enkeltindivider. Anonymous poster hash: d947c...9aa Men, det er jo ingen tvil om at mødrene generelt sett tar hovedansvar for hus og barn? Og det er ikke fordi vi elsker å gjøre det, og nekter fedrene. Det er fordi noen må gjøre det, og da blir det gjerne oss.... Anonymous poster hash: 80ef4...50f De TAR hovedansvar. De blir ikke påtvunget det. Ofte får ikke mannen en sjanse en gang. Anonymous poster hash: 961f2...23e He he, ikke helt enig der nei. Hadde en pappa vært virkelig interessert hver time, dag og år etter at barnet ble født til å ta sin del,så hadde nok mye vært annerledes. Det passer mannfolka fint at damene tar jobben. Anonymous poster hash: 80ef4...50f
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2015 #16 Skrevet 5. juli 2015 I dagens samfunn synes jeg man må vurdere hver individuelle situasjon, mange fedre er bedre foreldre enn mødre. Det ser man mange elsempler på - men jeg er enig i at man er født med biologiske forskjeller, spørsmålet er bare hvor fremtredende de er i dagens samfunn og hos enkeltindivider. Anonymous poster hash: d947c...9aa Men, det er jo ingen tvil om at mødrene generelt sett tar hovedansvar for hus og barn? Og det er ikke fordi vi elsker å gjøre det, og nekter fedrene. Det er fordi noen må gjøre det, og da blir det gjerne oss.... Anonymous poster hash: 80ef4...50f De TAR hovedansvar. De blir ikke påtvunget det. Ofte får ikke mannen en sjanse en gang. Anonymous poster hash: 961f2...23e He he, ikke helt enig der nei. Hadde en pappa vært virkelig interessert hver time, dag og år etter at barnet ble født til å ta sin del,så hadde nok mye vært annerledes. Det passer mannfolka fint at damene tar jobben. Anonymous poster hash: 80ef4...50f Jeg er ikke enig. Mødre lar ikke far slippe til uten å kritisere. Holder babyen feil, vasker ikke riktig, setter inn feil i oppvaskmaskinen, støvsuger feil.... Listen er lang. Til og med når en bilmekaniker skrur bil, kan han risikere å få beskjed om hva han gjør feil fra en kvinne. En ting har jeg lært meg. Ikke kritiser det mannen gjør. Han GJØR i alle fall noe Anonymous poster hash: 961f2...23e
Modesty Blaise. Skrevet 5. juli 2015 #17 Skrevet 5. juli 2015 Jeg er veldig enig med han jeg da, selv om han selvfølgelig setter det på spissen. Veldig mange jenter lar ikke mannen ta ansvar, og sutrer over at det blir feil når han har gjort noe. Jeg hadde heller ikke giddet å gjøre noe hvis jeg hele tiden hadde hørt at det ikke var bra nok.
februarprins2013 Skrevet 5. juli 2015 #18 Skrevet 5. juli 2015 (endret) er faktisk enig i en del han sier her, han har faktisk et poeng, uansett om han er pr kåt eller ikke Endret 5. juli 2015 av Blair Waldorf
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2015 #19 Skrevet 5. juli 2015 Jeg som skrev her om dagen om mannen som nekter å være hjemme med barna slik at jeg kommer meg ut av huset, prioriterer kompiser og sånt fremfor familien. Jeg sa klart ifra 100 000 ganger at han MÅ ta ansvar, "her er ungene, jeg drar og trener", sagt at han må ta sin del av husarbeid. Han VIL IKKE. Det er ikke det at jeg kritiserer ham eller sier han gjør ting feil, neida, ikke et vondt ord. Men han vil ikke, han synes babyer er kjedelig, småbarn er masete. Babyen kan ligge og hyle, og faren fortsetter å spille på PS3 uten å blunke en gang. Her er det jeg som gjør alt, så skal plutselig far overta ansvaret ved brudd? Interessant... Anonymous poster hash: 97863...64e
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2015 #20 Skrevet 5. juli 2015 I dagens samfunn synes jeg man må vurdere hver individuelle situasjon, mange fedre er bedre foreldre enn mødre. Det ser man mange elsempler på - men jeg er enig i at man er født med biologiske forskjeller, spørsmålet er bare hvor fremtredende de er i dagens samfunn og hos enkeltindivider. Anonymous poster hash: d947c...9aa Men, det er jo ingen tvil om at mødrene generelt sett tar hovedansvar for hus og barn? Og det er ikke fordi vi elsker å gjøre det, og nekter fedrene. Det er fordi noen må gjøre det, og da blir det gjerne oss.... Anonymous poster hash: 80ef4...50f De TAR hovedansvar. De blir ikke påtvunget det. Ofte får ikke mannen en sjanse en gang. Anonymous poster hash: 961f2...23e He he, ikke helt enig der nei. Hadde en pappa vært virkelig interessert hver time, dag og år etter at barnet ble født til å ta sin del,så hadde nok mye vært annerledes. Det passer mannfolka fint at damene tar jobben. Anonymous poster hash: 80ef4...50f Jeg er ikke enig. Mødre lar ikke far slippe til uten å kritisere. Holder babyen feil, vasker ikke riktig, setter inn feil i oppvaskmaskinen, støvsuger feil.... Listen er lang. Til og med når en bilmekaniker skrur bil, kan han risikere å få beskjed om hva han gjør feil fra en kvinne. En ting har jeg lært meg. Ikke kritiser det mannen gjør. Han GJØR i alle fall noe Anonymous poster hash: 961f2...23e Det har jeg aldri gjort. Jeg retter jo på bleia slik at han ikke ser hvis han tok på bleia veldig løst og ungen kommer til å drite seg ut og skitne alle klærne til. Men bleieskift fra hans side skjer cirka 1 gang i uka fordelt på to bleiebarn, etter MYE press fra meg. Så alle mødre kritiserer ikke fedre nei. Jeg sa at i dag har du ansvaret for ungene, fordi jeg skal det og det. Nei, det passer ikke fordi HAN skal et eller annet. Hvor er kritikken her? Vær så snill og ikke skjær alle over en kam. Anonymous poster hash: 97863...64e
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2015 #21 Skrevet 5. juli 2015 I dagens samfunn synes jeg man må vurdere hver individuelle situasjon, mange fedre er bedre foreldre enn mødre. Det ser man mange elsempler på - men jeg er enig i at man er født med biologiske forskjeller, spørsmålet er bare hvor fremtredende de er i dagens samfunn og hos enkeltindivider. Anonymous poster hash: d947c...9aa Men, det er jo ingen tvil om at mødrene generelt sett tar hovedansvar for hus og barn? Og det er ikke fordi vi elsker å gjøre det, og nekter fedrene. Det er fordi noen må gjøre det, og da blir det gjerne oss.... Anonymous poster hash: 80ef4...50f De TAR hovedansvar. De blir ikke påtvunget det. Ofte får ikke mannen en sjanse en gang. Anonymous poster hash: 961f2...23e He he, ikke helt enig der nei. Hadde en pappa vært virkelig interessert hver time, dag og år etter at barnet ble født til å ta sin del,så hadde nok mye vært annerledes. Det passer mannfolka fint at damene tar jobben. Anonymous poster hash: 80ef4...50f Jeg er ikke enig. Mødre lar ikke far slippe til uten å kritisere. Holder babyen feil, vasker ikke riktig, setter inn feil i oppvaskmaskinen, støvsuger feil.... Listen er lang. Til og med når en bilmekaniker skrur bil, kan han risikere å få beskjed om hva han gjør feil fra en kvinne. En ting har jeg lært meg. Ikke kritiser det mannen gjør. Han GJØR i alle fall noe Anonymous poster hash: 961f2...23e Tror du har rett! Vi satt ute med nabokonen i går da mannen kom hjem og hadde handlet babyklær til den nyfødte babyen. Skikkelig stolt var mannen og klærne var flotte. Men det syntes ikke nabokonen. Det var feil farge, de hadde så mye i den minste størrelsen og babyen HENNES skulle ikke gå kledd i disse klærne. Mannen kunne bare ta de med seg og bytte dem igjen. Etter en stund begynte babyen å gråte og mannen reiser seg opp og sier at han går inn med babyen og legger den inne, den virker trøtt. (Skarpt lys under parasollen vi satt under). Mor ler og sier at nei babyen vil nok ha mat (hun hadde ammet for en halvtime siden). Hun tar baby ifra far og styrer med amming, noe baby ikke vil. Far prøver igjen at han kan gå inn med baby, men mor blir småsur og vil baby skal i vogna. Far sukker og sier at det jo er mor som bestemmer. Når mor går med vogna så forteller far at han har prøvd å stå opp på nettene for å hjelpe mor. Han har foreslått at han kan hente baby til mor så hun kan amme i sengen, og då kan han skifte bleie etterpå. Men mor synes han er teit for hun må jo våkne uansett og det er teit at begge skal være våkne. Jeg tror det ofte er slik. Mor styrer og skal ha kontrollen. Far får kjeft om han ikke gjør det på mor sin måte. Jeg lå to uke på sykehus. Far og barn klarte seg godt hjemme. Men ting ble ikke slik jeg ville gjort det. Klærne var vasket og lagt (feil bretting og feil sted) i klesskapet. Ungene gikk fint kledd (men ikke den sammensetningen jeg ville hatt), de fikk sunn middag hver dag, matbokser ble pakket (minsten begynte faktisk å spise servelat, det har hun aldri likt, men far puttet det i matboksen likevel), de hadde endret på leggerutinen (og barna ville fortsette med endringen), 5 åringen fikk beskjed om å gå opp å dusje selv og han klarte faktisk vaske håret godt nok uten at mor skulle hjelpe! Osv Jeg måtte faktisk ta meg i det selv når jeg kom hjem. Støvsugeren stod ikke der JEG ville, far hadde bestemt den skulle stå et annet sted (det var faktisk mer praktisk) osv. Vi damer har en tendens til å ville ha ting på vår måte, selv om faktisk far sin måte er bedre/like riktig. Anonymous poster hash: d27cb...757
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2015 #22 Skrevet 5. juli 2015 I dagens samfunn synes jeg man må vurdere hver individuelle situasjon, mange fedre er bedre foreldre enn mødre. Det ser man mange elsempler på - men jeg er enig i at man er født med biologiske forskjeller, spørsmålet er bare hvor fremtredende de er i dagens samfunn og hos enkeltindivider. Anonymous poster hash: d947c...9aa Men, det er jo ingen tvil om at mødrene generelt sett tar hovedansvar for hus og barn? Og det er ikke fordi vi elsker å gjøre det, og nekter fedrene. Det er fordi noen må gjøre det, og da blir det gjerne oss.... Anonymous poster hash: 80ef4...50f De TAR hovedansvar. De blir ikke påtvunget det. Ofte får ikke mannen en sjanse en gang. Anonymous poster hash: 961f2...23e He he, ikke helt enig der nei. Hadde en pappa vært virkelig interessert hver time, dag og år etter at barnet ble født til å ta sin del,så hadde nok mye vært annerledes. Det passer mannfolka fint at damene tar jobben. Anonymous poster hash: 80ef4...50f Jeg er ikke enig. Mødre lar ikke far slippe til uten å kritisere. Holder babyen feil, vasker ikke riktig, setter inn feil i oppvaskmaskinen, støvsuger feil.... Listen er lang. Til og med når en bilmekaniker skrur bil, kan han risikere å få beskjed om hva han gjør feil fra en kvinne. En ting har jeg lært meg. Ikke kritiser det mannen gjør. Han GJØR i alle fall noe Anonymous poster hash: 961f2...23e Tror du har rett! Vi satt ute med nabokonen i går da mannen kom hjem og hadde handlet babyklær til den nyfødte babyen. Skikkelig stolt var mannen og klærne var flotte. Men det syntes ikke nabokonen. Det var feil farge, de hadde så mye i den minste størrelsen og babyen HENNES skulle ikke gå kledd i disse klærne. Mannen kunne bare ta de med seg og bytte dem igjen. Etter en stund begynte babyen å gråte og mannen reiser seg opp og sier at han går inn med babyen og legger den inne, den virker trøtt. (Skarpt lys under parasollen vi satt under). Mor ler og sier at nei babyen vil nok ha mat (hun hadde ammet for en halvtime siden). Hun tar baby ifra far og styrer med amming, noe baby ikke vil. Far prøver igjen at han kan gå inn med baby, men mor blir småsur og vil baby skal i vogna. Far sukker og sier at det jo er mor som bestemmer. Når mor går med vogna så forteller far at han har prøvd å stå opp på nettene for å hjelpe mor. Han har foreslått at han kan hente baby til mor så hun kan amme i sengen, og då kan han skifte bleie etterpå. Men mor synes han er teit for hun må jo våkne uansett og det er teit at begge skal være våkne. Jeg tror det ofte er slik. Mor styrer og skal ha kontrollen. Far får kjeft om han ikke gjør det på mor sin måte. Jeg lå to uke på sykehus. Far og barn klarte seg godt hjemme. Men ting ble ikke slik jeg ville gjort det. Klærne var vasket og lagt (feil bretting og feil sted) i klesskapet. Ungene gikk fint kledd (men ikke den sammensetningen jeg ville hatt), de fikk sunn middag hver dag, matbokser ble pakket (minsten begynte faktisk å spise servelat, det har hun aldri likt, men far puttet det i matboksen likevel), de hadde endret på leggerutinen (og barna ville fortsette med endringen), 5 åringen fikk beskjed om å gå opp å dusje selv og han klarte faktisk vaske håret godt nok uten at mor skulle hjelpe! Osv Jeg måtte faktisk ta meg i det selv når jeg kom hjem. Støvsugeren stod ikke der JEG ville, far hadde bestemt den skulle stå et annet sted (det var faktisk mer praktisk) osv. Vi damer har en tendens til å ville ha ting på vår måte, selv om faktisk far sin måte er bedre/like riktig. Anonymous poster hash: d27cb...757 De eksemplene du kom med en unntakene, ikke regelen! Anonymous poster hash: 80ef4...50f
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2015 #23 Skrevet 5. juli 2015 I dagens samfunn synes jeg man må vurdere hver individuelle situasjon, mange fedre er bedre foreldre enn mødre. Det ser man mange elsempler på - men jeg er enig i at man er født med biologiske forskjeller, spørsmålet er bare hvor fremtredende de er i dagens samfunn og hos enkeltindivider. Anonymous poster hash: d947c...9aa Men, det er jo ingen tvil om at mødrene generelt sett tar hovedansvar for hus og barn? Og det er ikke fordi vi elsker å gjøre det, og nekter fedrene. Det er fordi noen må gjøre det, og da blir det gjerne oss.... Anonymous poster hash: 80ef4...50f De TAR hovedansvar. De blir ikke påtvunget det. Ofte får ikke mannen en sjanse en gang. Anonymous poster hash: 961f2...23e He he, ikke helt enig der nei. Hadde en pappa vært virkelig interessert hver time, dag og år etter at barnet ble født til å ta sin del,så hadde nok mye vært annerledes. Det passer mannfolka fint at damene tar jobben. Anonymous poster hash: 80ef4...50f Jeg er ikke enig. Mødre lar ikke far slippe til uten å kritisere. Holder babyen feil, vasker ikke riktig, setter inn feil i oppvaskmaskinen, støvsuger feil.... Listen er lang. Til og med når en bilmekaniker skrur bil, kan han risikere å få beskjed om hva han gjør feil fra en kvinne. En ting har jeg lært meg. Ikke kritiser det mannen gjør. Han GJØR i alle fall noe Anonymous poster hash: 961f2...23e Det har jeg aldri gjort. Jeg retter jo på bleia slik at han ikke ser hvis han tok på bleia veldig løst og ungen kommer til å drite seg ut og skitne alle klærne til. Men bleieskift fra hans side skjer cirka 1 gang i uka fordelt på to bleiebarn, etter MYE press fra meg. Så alle mødre kritiserer ikke fedre nei. Jeg sa at i dag har du ansvaret for ungene, fordi jeg skal det og det. Nei, det passer ikke fordi HAN skal et eller annet. Hvor er kritikken her? Vær så snill og ikke skjær alle over en kam. Anonymous poster hash: 97863...64e Kritikken er at du bestemmer hva han skal gjøre. Du sier at i dag skal du/må du gjøre ditt og datt. Sikkert flott om mannen sa til deg "i dag skal du skifte dekk på bilen, for jeg skal det og det" hva hadde du gjort da? Anonymous poster hash: 961f2...23e
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2015 #24 Skrevet 5. juli 2015 Poenget er vel at det er mange elendige mødre ute å går og mange gode fedre også. Man kan ikke dra alle under en kam, og det er så utrolig fortvilende å se gode fedre bli rævkjørt av mødre som setter seg selv først. Dette med omsorgsfordeling er veldig vanskelig og det finnes vel ingen fasit som sørger for rettferdighet for alle. Men vi må få øynene opp for at mor ikke alltid er den beste hovedomsorgspersonen og ikke ta for gitt at mor er best i alle tilfeller. Jeg er selv mor og stemor og har sett ting fra flere sider. Har vokst opp med skilte foreldre og selv om mamma klart var den beste omsorgspersonen så fikk pappa aldri en sjanse i havet til å bidra med noe. Hun overkjørte han totalt i alle tilfeller (og gjør det enda) og han er i hennes øyne helt udugelig. Sannheten er at han faktisk er en flott pappa og har bidratt med ekstremt mye, han har bare ikke noe selvtillit igjen etter å ha blitt overkjørt hele sitt pappaliv. Jeg mener min mann er en bedre omsorgsperson enn barnemor (selv om jeg er veldig subjektiv naturligvis)fordi han er stabil, trygg, konsekvent, full av kjærlighet og setter barnet først (foran meg også, slik det skal være) selv om han misser noen detaljer her og der, er litt distre i forhold til hverdagslige småting osv. Barnemor kjefter og smeller, vil ha mer fritid uten å gi fra seg noe av omsorgen, flytter kanskje 2 ganger i året, barnet blir en evig kasteball mellom ulike bosteder, har lite rutiner i hverdagen og møter stadig nye kjærester som flytter inn og ut. Barnemor har mange gode sider og er en veldig god mor på mange måter, men hun evner ikke tenke langsiktig og forstår ikke hvor mye skade barnet tar av å ikke ha noen fast base og bare bli skuflet rundt hele tiden (heldigvis har fvk bidratt med å klargjøre dette for henne nå). Likevel har min mann svært få ting han skulle sagt i forhold til barnet, alt må kjempes om og fvk må involveres flere ganger i året for å få noe som helst gjennom selv om det åpenbart er kun for barnets beste. Det er helt på sin plass med mer likestilling mellom fedre og mødre, men det må naturligvis vurderes i hver enkelt sak for å sikre at barnet havner der det har det best. Men at mødre skal ta for gitt at de er bedre er jeg uenig i, og det kommer fra meg som selv mener jeg er en bedre omsorgsperson enn min mann (men det er egoistisk av meg og han ville nok klart å gjøre en like bra jobb som meg om han måtte). Anonymous poster hash: 4bf60...01a
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2015 #25 Skrevet 5. juli 2015 I dagens samfunn synes jeg man må vurdere hver individuelle situasjon, mange fedre er bedre foreldre enn mødre. Det ser man mange elsempler på - men jeg er enig i at man er født med biologiske forskjeller, spørsmålet er bare hvor fremtredende de er i dagens samfunn og hos enkeltindivider. Anonymous poster hash: d947c...9aa Men, det er jo ingen tvil om at mødrene generelt sett tar hovedansvar for hus og barn? Og det er ikke fordi vi elsker å gjøre det, og nekter fedrene. Det er fordi noen må gjøre det, og da blir det gjerne oss.... Anonymous poster hash: 80ef4...50f De TAR hovedansvar. De blir ikke påtvunget det. Ofte får ikke mannen en sjanse en gang. Anonymous poster hash: 961f2...23e He he, ikke helt enig der nei. Hadde en pappa vært virkelig interessert hver time, dag og år etter at barnet ble født til å ta sin del,så hadde nok mye vært annerledes. Det passer mannfolka fint at damene tar jobben. Anonymous poster hash: 80ef4...50f Jeg er ikke enig. Mødre lar ikke far slippe til uten å kritisere. Holder babyen feil, vasker ikke riktig, setter inn feil i oppvaskmaskinen, støvsuger feil.... Listen er lang. Til og med når en bilmekaniker skrur bil, kan han risikere å få beskjed om hva han gjør feil fra en kvinne. En ting har jeg lært meg. Ikke kritiser det mannen gjør. Han GJØR i alle fall noe Anonymous poster hash: 961f2...23e Det har jeg aldri gjort. Jeg retter jo på bleia slik at han ikke ser hvis han tok på bleia veldig løst og ungen kommer til å drite seg ut og skitne alle klærne til. Men bleieskift fra hans side skjer cirka 1 gang i uka fordelt på to bleiebarn, etter MYE press fra meg. Så alle mødre kritiserer ikke fedre nei. Jeg sa at i dag har du ansvaret for ungene, fordi jeg skal det og det. Nei, det passer ikke fordi HAN skal et eller annet. Hvor er kritikken her? Vær så snill og ikke skjær alle over en kam. Anonymous poster hash: 97863...64e Kritikken er at du bestemmer hva han skal gjøre. Du sier at i dag skal du/må du gjøre ditt og datt. Sikkert flott om mannen sa til deg "i dag skal du skifte dekk på bilen, for jeg skal det og det" hva hadde du gjort da? Anonymous poster hash: 961f2...23e JEG bestemmer at han skal ta vare på ungene sine? Mener du at jeg aldri kan komme meg ut av huset, bare når det passer mannen og han tilbyr seg, mens han kan dra hvor som helst når som helst? Han gir jo bare beskjed at "jeg drar med kompiser og kommer imorgen", så skal jeg da VENTE til han tilbyr seg å ta barna hvis jeg skal komme meg ut 1 time på trening? Og ja, når han trenger å skifte dekk (noe for øvrig jeg gjør selv), fikse noe på huset eller gjøre noe i jobbsammenheng fra hjemmekontor så sier han bare at han må gjøre det og det. Og jeg trenger ikke en gang beskjed om å ta babyen, fordi det skjønner jeg selv! Men du mener kanskje at vi kvinner skal veksle mellom kjøkkenet, soverommet og vaskerommet, og være prisgitt mennene våre? Går du aldri i bursdager, på venninnekvelder slik at mannen er hjemme med barna? Hvordan fungerer dette hvis du ikke sier at "i dag skal jeg i bursdag, har du noen planer som er veldig viktig? Nei? Da ses vi klokka den og den"? Eller ber du mannen på dine knær om å ta ungene så du får komme deg ut? Anonymous poster hash: 97863...64e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå