Anonym bruker Skrevet 29. juni 2015 #51 Skrevet 29. juni 2015 Samboeren din og alle andre kan selvfølgelig si akkurat det de vil, inkludert å kalle noen for neger. Da må dere også godta at de aller fleste ruller litt med øynene bak deres rygg og tenker sitt. Vi bor i et fritt land... Anonymous poster hash: 6002c...7d5
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2015 #52 Skrevet 29. juni 2015 Jeg forstår ikke selv hvorfor det er så farlig å si?? Det heter jo neger, de ER jo negre. forstår virkelig ikke problemet. Leser en del barnebøker til datteren min fra jeg var liten og der blir ordet neger brukt hele tiden. Jeg ser virkelig ikke problemet. Hun spurte hva det var, jeg fortalte henne at det er de som er helt svarte i huden. Anonymous poster hash: d0566...c07 Dunker hodet litt i veggen her... AT IKKE DU FORSTÅR, BETYR IKKE AT DET ER GREIT! Herregud, så jævlig mange brødhuer som finnes! Anonymous poster hash: afd6d...3d9 Og de fleste av dem har barn som de insisterer på å lære dette videre til. Det er både trist og skremmende. Uavhengig av hva de selv mener de legger i uttrykket så vil de bli oppfattet som noen ignorante rasister, men det er tydeligvis mindre viktig enn retten til å bruke negative begrep på folk. Anonymous poster hash: 7df85...8e3
Gjest Antarctica Skrevet 29. juni 2015 #53 Skrevet 29. juni 2015 Man kan altså si svart og black osv, men ikke neger? Neger betyr jo svart/black! Anonymous poster hash: 95636...d42 Og åndssvak eller mongo betyr det samme som "psykisk utviklingshemmet", krøpling betyr det samme som ufør, olding er det samme som eldre, pensjonist eller senior, fantefølge er det samme som reisende, kjerring er det samme som kvinne, ludder er det samme som "person som selger sex" og fleskeberg er det samme som overvektig. Du vet, ting FÅR faktisk en litt annen valør hvis man velger et nøytralt uttrykk framfor ett som har vært brukt som skjellsord og kallenavn. Slavehandlerne annonserte med "friske negre til salgs" når de hadde auksjon. Hvis man overser en *litt* vanskelig historie mht ordet, så betyr det selvsagt (også) svart, i tillegg til en del annet.
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2015 #54 Skrevet 29. juni 2015 Det jeg stusser litt på er at flere her (Kristinhufine, Hockey Mom, bl.a.) nesten virker stolte over at de fremdeles kaller andre "neger". Hva er det? White Pride? Anonymous poster hash: 0bd63...a6b
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2015 #55 Skrevet 29. juni 2015 Det jeg stusser litt på er at flere her (Kristinhufine, Hockey Mom, bl.a.) nesten virker stolte over at de fremdeles kaller andre "neger". Hva er det? White Pride? Anonymous poster hash: 0bd63...a6b Det virker som en ganske logisk slutning. Anonymous poster hash: 7df85...8e3
Miss Honey Skrevet 29. juni 2015 #56 Skrevet 29. juni 2015 Det jeg stusser litt på er at flere her (Kristinhufine, Hockey Mom, bl.a.) nesten virker stolte over at de fremdeles kaller andre "neger". Hva er det? White Pride? Anonymous poster hash: 0bd63...a6b Neida.. Nå er det ikke sånn at jeg går rundt og aktivt "bruker" dette ordet ved å for eksempel kalle noen for det. Men er enig med de andre som sier det kommer an på konteksten om ordet er negativt ladet eller ikke. Hvis jeg er blant venner/kjæreste kan jeg godt bruke det ordet for å beskrive noen. Men sier ikke "hei neger" til alle svarte jeg møter.
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2015 #57 Skrevet 29. juni 2015 Det jeg stusser litt på er at flere her (Kristinhufine, Hockey Mom, bl.a.) nesten virker stolte over at de fremdeles kaller andre "neger". Hva er det? White Pride? Anonymous poster hash: 0bd63...a6b Neida.. Nå er det ikke sånn at jeg går rundt og aktivt "bruker" dette ordet ved å for eksempel kalle noen for det. Men er enig med de andre som sier det kommer an på konteksten om ordet er negativt ladet eller ikke. Hvis jeg er blant venner/kjæreste kan jeg godt bruke det ordet for å beskrive noen. Men sier ikke "hei neger" til alle svarte jeg møter. Aha! Bare skap-rasist, altså! Anonymous poster hash: 7df85...8e3
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2015 #58 Skrevet 29. juni 2015 Hockey: Om du ikke ser noe galt i det,- hvorfor kaller du ikke alle det? Du velger istedet å kalle folk det bak ryggen deres. Trivelig miljø du vanker i.. Anonymous poster hash: 0bd63...a6b
kristinehufine Skrevet 29. juni 2015 #59 Skrevet 29. juni 2015 Jeg er litt enig med samboeren din jeg! Syns ikke nødvendigvis det er et stygt ord så lenge man ikke bruker det nedsettende. Er vokst opp med at Pappan til Pippi var negerkonge, og syns det er tullete at det ble fjernet. Hvis man sier: "Din jævla neger" eller "Din jævla svarting" er disse to like ille syns jeg... Samme som hvis folk bruker jøde og homo som skjellsord, det er å bruke betegnelsene feil og ikke greit. Hvis jeg derimot sier at en person er homo eller jøde og ikke mener noe vondt med det, ser jeg ikke problemet. Syns det er å lage storm i et vannglass. Rappere i USA bruker "nigga" i sangene sine hele tiden og til hverandre, men da er det plutselig greit?! Fordi det ikke er nedsettende. Syns det samme bør gjelde andre. Uansett hva man kaller andre, eller hva man bruker som betegnelse er det sammenhengen det brukes i som er problemet! Ikke selve ordet og det at det brukes....Og hvordan skal folk vite at du ikke mener noe vondt med det, men kun er ignorant og enkel? Om folk tar seg nær av det slutter man selvsagt å kalle dem det!Anonymous poster hash: 0bd63...a6b Det kommer jo an på sammenhengen man bruker ordet i? Hvis jeg forklarer hvordan noen ser ut og sier at hun er neger, samtidig som jeg lovpriser denne personen opp i skyene regner jeg med at personen jeg snakker med forstår at det ikke er negativt. Ellers er den personen tett i pappen i såfall!Feil. De forstår at DU er teit i pappen som ikke egentlig er rasist men likevel insisterer på å fremstille deg som en. Velkommen til 2015. Anonymous poster hash: 0bd63...a6b Men du ser hvor tett det er?! Da kan ikke de kalle meg hvit da? Eller norsk? Rasisme går jo alle veier!Hjelp! Hva slags nasjonalitet man har har da ingenting med dette å gjøre?! Selvsagt kan du si at du er norsk! Kan du noe som helst om historie, eller bare later du som du ikke forstår dette? Anonymous poster hash: 7df85...8e3 Jeg kan mye om historie. Skjønner bare ikke hvorfor det å bruke ordet neger er et problem! Syns det kommer an på hvor og når og i hvilken sammenheng ordet blir brukt. Vet jeg noen blir fornærmet over det blir det ikke brukt. Men det er jo noe som forklarer hvordan noen ser ut. Trenger virkelig ikke ligge noe rasistisk eller nedsettende i å bruke det ordet! Og da ser jeg ikke problemet.Du har ingen rett til å synse om noe som helst, når du ikke er "neger" selv. Anonymous poster hash: afd6d...3d9 Neivel, det er din mening. Jeg kjenner mange svarte, og vi har hatt denne diskusjonen. De er enige med meg. Så at de fleste syns det er fælt å bli kalt neger kan kanskje stemme, men ikke når det gjelder de jeg kjenner.
kristinehufine Skrevet 29. juni 2015 #60 Skrevet 29. juni 2015 Det jeg stusser litt på er at flere her (Kristinhufine, Hockey Mom, bl.a.) nesten virker stolte over at de fremdeles kaller andre "neger". Hva er det? White Pride? Anonymous poster hash: 0bd63...a6b Det handler ikke om å være stolt over å være hvit. Noe jeg syns er helt på tryne er at man blir ropt rasist etter så fort man diskuterer noe som har med svarte å gjøre! Rasisme går begge veier. Det er ikke mer rasistisk av meg å bruke ordet neger, utlending eller hva som helst enn det er for noen utenlandske å anta at vi norske kvinner er løsaktige. Det denne diskusjonen handler om er vel mer det at folk generelt har ulik oppfatning av ordet neger, og om det er rasistisk eller uvitende å fortsatt bruke det ordet! Syns ikke det er rart mange fortsatt bruker deg ordet og ikke mener noe vondt med det. Vi er oppvokst med at pappaen til Pippi var negerkonge, vi fikk kjøpt negerboller på butikken (som nå heter sjokoboller) og det ligger ikke noe negativt bak å bruke det ordet for mange. Det var det som var poenget mitt! Hvor ofte jeg bruker ordet aner jeg ikke, men det er svært sjelden. Nazistene brukte ordet jøde svært mange ganger under andre verdenskrig, det ordet er det likevel greit å bruke?! Jødene har opplevd grusomme ting de også, men vi kan jo ikke akkurat fjerne ordet fra registeret til folk! Når folk bruker "jævla jøde" eller "jævla homo" som skjellsord provoserer det meg faktisk mye mer enn hvis noen bruker ordet neger i en positiv sammenheng. Skyt meg gjerne for det, men sånn er det bare!
kristinehufine Skrevet 29. juni 2015 #61 Skrevet 29. juni 2015 Det jeg stusser litt på er at flere her (Kristinhufine, Hockey Mom, bl.a.) nesten virker stolte over at de fremdeles kaller andre "neger". Hva er det? White Pride? Anonymous poster hash: 0bd63...a6b Neida.. Nå er det ikke sånn at jeg går rundt og aktivt "bruker" dette ordet ved å for eksempel kalle noen for det. Men er enig med de andre som sier det kommer an på konteksten om ordet er negativt ladet eller ikke. Hvis jeg er blant venner/kjæreste kan jeg godt bruke det ordet for å beskrive noen. Men sier ikke "hei neger" til alle svarte jeg møter.Aha! Bare skap-rasist, altså! Anonymous poster hash: 7df85...8e3 Du er ikke rasistisk fordi du bruker ordet neger, herregud! Nå misbrukte jeg Guds navn, så da kan du jo trekke en konklusjon om hva slags person jeg er ut i fra det 👍🏻 Halleluja! Nå tenker jeg du ble forvirra...
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2015 #62 Skrevet 29. juni 2015 Ha ha ha. Ja, for ingen kristne er rasister. Anonymous poster hash: 7df85...8e3
Miss Honey Skrevet 29. juni 2015 #63 Skrevet 29. juni 2015 Det jeg stusser litt på er at flere her (Kristinhufine, Hockey Mom, bl.a.) nesten virker stolte over at de fremdeles kaller andre "neger". Hva er det? White Pride? Anonymous poster hash: 0bd63...a6b Neida.. Nå er det ikke sånn at jeg går rundt og aktivt "bruker" dette ordet ved å for eksempel kalle noen for det. Men er enig med de andre som sier det kommer an på konteksten om ordet er negativt ladet eller ikke. Hvis jeg er blant venner/kjæreste kan jeg godt bruke det ordet for å beskrive noen. Men sier ikke "hei neger" til alle svarte jeg møter.Aha! Bare skap-rasist, altså! Anonymous poster hash: 7df85...8e3 Ja der tok du meg👍🏿
skjotta Skrevet 30. juni 2015 #64 Skrevet 30. juni 2015 Personlig sliter jeg med å forstå hvordan noen kan være så engasjert i bruken av ordet "neger" og samtidig synes det er greit å bruke andre skjellsord som "jævla brødhue " stakkars brødene....
Fandens Oldemor Skrevet 30. juni 2015 #65 Skrevet 30. juni 2015 Jeg er litt enig med samboeren din jeg! Syns ikke nødvendigvis det er et stygt ord så lenge man ikke bruker det nedsettende. Er vokst opp med at Pappan til Pippi var negerkonge, og syns det er tullete at det ble fjernet. Hvis man sier: "Din jævla neger" eller "Din jævla svarting" er disse to like ille syns jeg... Samme som hvis folk bruker jøde og homo som skjellsord, det er å bruke betegnelsene feil og ikke greit. Hvis jeg derimot sier at en person er homo eller jøde og ikke mener noe vondt med det, ser jeg ikke problemet. Syns det er å lage storm i et vannglass. Rappere i USA bruker "nigga" i sangene sine hele tiden og til hverandre, men da er det plutselig greit?! Fordi det ikke er nedsettende. Syns det samme bør gjelde andre. Uansett hva man kaller andre, eller hva man bruker som betegnelse er det sammenhengen det brukes i som er problemet! Ikke selve ordet og det at det brukes....Og hvordan skal folk vite at du ikke mener noe vondt med det, men kun er ignorant og enkel? Om folk tar seg nær av det slutter man selvsagt å kalle dem det!Anonymous poster hash: 0bd63...a6b Det kommer jo an på sammenhengen man bruker ordet i? Hvis jeg forklarer hvordan noen ser ut og sier at hun er neger, samtidig som jeg lovpriser denne personen opp i skyene regner jeg med at personen jeg snakker med forstår at det ikke er negativt. Ellers er den personen tett i pappen i såfall!Feil. De forstår at DU er teit i pappen som ikke egentlig er rasist men likevel insisterer på å fremstille deg som en. Velkommen til 2015. Anonymous poster hash: 0bd63...a6b Men du ser hvor tett det er?! Da kan ikke de kalle meg hvit da? Eller norsk? Rasisme går jo alle veier!Hjelp! Hva slags nasjonalitet man har har da ingenting med dette å gjøre?! Selvsagt kan du si at du er norsk! Kan du noe som helst om historie, eller bare later du som du ikke forstår dette? Anonymous poster hash: 7df85...8e3 Jeg kan mye om historie. Skjønner bare ikke hvorfor det å bruke ordet neger er et problem! Syns det kommer an på hvor og når og i hvilken sammenheng ordet blir brukt. Vet jeg noen blir fornærmet over det blir det ikke brukt. Men det er jo noe som forklarer hvordan noen ser ut. Trenger virkelig ikke ligge noe rasistisk eller nedsettende i å bruke det ordet! Og da ser jeg ikke problemet. Da kan du rett og slett ikke nok historie, selv om du mener du kan mye.
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2015 #66 Skrevet 30. juni 2015 Han sier ikke neger for å erte deg litt da? Siden du reagerer sånn på det? Ellers er jeg enig i at han høres litt barnslig ut, men også enig med de som sier at dette er vanskelig, da mange vil bli fornærmet nesten uansett hvilken betegnelse du bruker. Det gjelder forresten andre grupper også. Hilsen tatern. Anonymous poster hash: a4108...ac3
Mummy79 Skrevet 30. juni 2015 #67 Skrevet 30. juni 2015 Jeg skjønner ikke hvordan han lider ved å ikke bruke sin "rett", det er jo lett å ha slike holdninger når det overhodet ikke går utover en selv. Han kan si mørkhudet. Fjott!
kristinehufine Skrevet 30. juni 2015 #68 Skrevet 30. juni 2015 Ha ha ha. Ja, for ingen kristne er rasister. Anonymous poster hash: 7df85...8e3 Poenget var vel at jeg ikke er kristen fordi jeg misbrukte Guds navn, men det skjønte du vel ikke?
Nicebeaver Skrevet 30. juni 2015 #69 Skrevet 30. juni 2015 Min erfaring er at folk ikke bryr seg så mye om selve ordene, men sammenhengen man bruker dem i. Mine samiske venner reagerer ikke om jeg bruker ordene "lapp" og "fjellfinn" så lenge konteksten er vennligsinnet. Mine muslimske venner bryr seg heller ikke om jeg tuller med f eks at jeg kan by på "halalsvin", de vet jo at jeg respekterer dem uansett.
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2015 #70 Skrevet 5. juli 2015 Ha ha ha. Ja, for ingen kristne er rasister. Anonymous poster hash: 7df85...8e3 hun mente vel at om hun misbruker guds navn så skal hun kalles satanist for det?? Anonymous poster hash: d0566...c07
Dalia Skrevet 5. juli 2015 #71 Skrevet 5. juli 2015 Er det virkelig så vanskelig? At dere ikke mener noe galt med det spiller da vel ingen rolle når den som ordet beskriver ikke liker ordet? Jeg hadde blitt temmelig sur selv om det var et ord jeg ikke hadde likt å bli kalt, og så hadde noen insistert på å kalle meg det pga at de ikke mener noe galt! Og til dere som ikke kan nok om ordet til å vite hvorfor det ikke er greit å bruke, anbefaler jeg virkelig å se på disse videoene:
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2015 #72 Skrevet 5. juli 2015 Nå er det vel sånn at det er flest hvite som blir støtt av ordet "neger" da, og ikke negrene selv. Og det sier vel det meste. Anonymous poster hash: ba554...501
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2015 #73 Skrevet 5. juli 2015 Jeg kan også finne på å bruke ordet neger for å beskrive noen (som hockeymom skriver) for eksempel om de som har fått mye farge i sommer: "du har jo blitt helt neger". Forskjell på det og å faktisk kalle noen for neger. Er det så nøye hvilke ord folk bruker så lenge det ikke er ment vondt? Kanskje det er forskjeller rundt om i landet også om det er lov eller ikke. Legger merke til at alle som svarer at det ikke er så farlig forklarer at det er greit å bruke fordi de ikke syns ordet er negativt ladet og at de ikke har noe i mot "mørkhudete". Så hvorfor kalle de rasister? Anonymous poster hash: d0566...c07
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2015 #74 Skrevet 5. juli 2015 Og så?? Vi er da vokst opp med ordet neger. Jeg ser ikke problemet med å bruke det. Jeg sier selv neger, men jeg sier ikke neger direkte til en da jeg da bruker navnet til peronen i stedet. Jeg synes det er utrolig teit at en plutselig skal forby diverse ord. En neger er neger uansett hvor skjøre og politisk korekte vi liksom er. Anonymous poster hash: 2b812...984
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2015 #75 Skrevet 5. juli 2015 Og så?? Vi er da vokst opp med ordet neger. Jeg ser ikke problemet med å bruke det. Jeg sier selv neger, men jeg sier ikke neger direkte til en da jeg da bruker navnet til peronen i stedet. Jeg synes det er utrolig teit at en plutselig skal forby diverse ord. En neger er neger uansett hvor skjøre og politisk korekte vi liksom er. Anonymous poster hash: 2b812...984 Jeeeeebuz! 😳 Anonymous poster hash: afd6d...3d9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå