Gå til innhold

Samboeren min insisterer på å si neger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han nekter plent å forholde seg til at de fleste ikke lenger synes dette er et ok ord, til tross for at jeg i mine forsøk på å argumentere har vist ham flere artikler og debatter om emnet. Han bruker det konsekvent og mer enn gjerne foran barna, som da spør "Hva er neger?" og så blir det altså min jobb å forklare at det ikke er et ord man bruker.

Vi er begge lyse i huden, og jeg synes det er flaut at han tviholder på sin "rett" til å si neger (for han mener seriøst at han har rett til det), og jeg merker at jeg mister litt respekt for ham når han driver på slik. Han er høyt utdannet og fra en "god" familie, så han har ikke noen kulturell unnskyldning sånn sett heller. Jeg klarer rett og slett ikke å forstå hvorfor det er så sinnssykt viktig for ham å få kalle folk som er mørke i huden for negre!

Er det jeg som er på jordet her? :(

Anonymous poster hash: 3cbd3...687

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det beste er vel å overse han...

Anonymous poster hash: 0a5cd...de7

Skrevet

Får håpe han ikke treffer på feil "neger" en dag da....

Anonymous poster hash: 3bda7...0e6

Skrevet

Det er fryktelig ignorant og historieløst å insistere på å bruke en slik betegnelse.

Jeg ville nok ha mistet mye respekt for min partner om hun holdt på slik. Det er utrolig lite sympatisk.

Anonymous poster hash: 7df85...8e3

Skrevet

Det er kanskje en slags protest mot den håpløse politisk korrektheten man ser nå?

Jeg bruker ikke selv slike ord, men hadde ikke gidder å bruke energi på å bry meg om hva andre tenker og sier.

Anonymous poster hash: 9d5fb...71b

Skrevet

Han nekter plent å forholde seg til at de fleste ikke lenger synes dette er et ok ord, til tross for at jeg i mine forsøk på å argumentere har vist ham flere artikler og debatter om emnet. Han bruker det konsekvent og mer enn gjerne foran barna, som da spør "Hva er neger?" og så blir det altså min jobb å forklare at det ikke er et ord man bruker.

Vi er begge lyse i huden, og jeg synes det er flaut at han tviholder på sin "rett" til å si neger (for han mener seriøst at han har rett til det), og jeg merker at jeg mister litt respekt for ham når han driver på slik. Han er høyt utdannet og fra en "god" familie, så han har ikke noen kulturell unnskyldning sånn sett heller. Jeg klarer rett og slett ikke å forstå hvorfor det er så sinnssykt viktig for ham å få kalle folk som er mørke i huden for negre!

Er det jeg som er på jordet her? :(

Anonymous poster hash: 3cbd3...687

Nei, du er ikke helt på jordet. 

Jeg hadde ikke klart å beholde respekten for noen som fortsetter å si slik selv etter forklaringer osv. At noen sier det pga uvitenhet er en ting, men når han selv etter at du har vist han artikler mm på hvorfor det ikke er greit fremdeles insisterer på å si det.....

Hva den som sier mener med ordet er egentlig irrelevant når mottaker blir støtt av det. 

Jeg hadde nok aldri kunne vært sammen med noen med slike holdninger.

Anonymous poster hash: bebfb...acc

Skrevet

Hva er egentlig koret å si da?

Anonymous poster hash: c892d...079

Skrevet

I USA sa de tidligere negro (eller som stygt kallenavn nigger), så ble det forkastet og det "riktige" å si ble "black". Så var det plutselig like ille å si black, så da ble det Afro-American. Hva blir det neste?

Det er ikke ordet i seg selv som er stygt, det er tydelig hva flertallet til enhver tid mener om ordet. Eller, når mange nok har brukt et ord rasistisk så blir andre så redd for å bli sett på som rasistiske at man må finne en mer "korrekt" benevnelse...

Anonymous poster hash: 172fa...429
Skrevet

Herregud. Jeg sier neger selv, har aldri hatt problemer med det. Har flere venner/bekjente som er negre som og sier det. Kall en spade for en spade :)

Skrevet

Herregud. Jeg sier neger selv, har aldri hatt problemer med det. Har flere venner/bekjente som er negre som og sier det. Kall en spade for en spade :)

Ok. Du er en idiot. Jeg kaller en spade for en spade.

Skrevet

Jeg er litt enig med samboeren din jeg! Syns ikke nødvendigvis det er et stygt ord så lenge man ikke bruker det nedsettende. Er vokst opp med at Pappan til Pippi var negerkonge, og syns det er tullete at det ble fjernet. Hvis man sier: "Din jævla neger" eller "Din jævla svarting" er disse to like ille syns jeg... Samme som hvis folk bruker jøde og homo som skjellsord, det er å bruke betegnelsene feil og ikke greit. Hvis jeg derimot sier at en person er homo eller jøde og ikke mener noe vondt med det, ser jeg ikke problemet. Syns det er å lage storm i et vannglass. Rappere i USA bruker "nigga" i sangene sine hele tiden og til hverandre, men da er det plutselig greit?! Fordi det ikke er nedsettende. Syns det samme bør gjelde andre. Uansett hva man kaller andre, eller hva man bruker som betegnelse er det sammenhengen det brukes i som er problemet! Ikke selve ordet og det at det brukes....

Skrevet

Hadde ikke brydd meg...

Anonymous poster hash: 94ad0...97d
Skrevet

Jeg er litt enig med samboeren din jeg! Syns ikke nødvendigvis det er et stygt ord så lenge man ikke bruker det nedsettende. Er vokst opp med at Pappan til Pippi var negerkonge, og syns det er tullete at det ble fjernet. Hvis man sier: "Din jævla neger" eller "Din jævla svarting" er disse to like ille syns jeg... Samme som hvis folk bruker jøde og homo som skjellsord, det er å bruke betegnelsene feil og ikke greit. Hvis jeg derimot sier at en person er homo eller jøde og ikke mener noe vondt med det, ser jeg ikke problemet. Syns det er å lage storm i et vannglass. Rappere i USA bruker "nigga" i sangene sine hele tiden og til hverandre, men da er det plutselig greit?! Fordi det ikke er nedsettende. Syns det samme bør gjelde andre. Uansett hva man kaller andre, eller hva man bruker som betegnelse er det sammenhengen det brukes i som er problemet! Ikke selve ordet og det at det brukes....

Og hvordan skal folk vite at du ikke mener noe vondt med det, men kun er ignorant og enkel? Om folk tar seg nær av det slutter man selvsagt å kalle dem det!

Anonymous poster hash: 0bd63...a6b

Skrevet

Må nok innrømme at jeg er enig med mannen din her. "Neger" er ikke et skjellsord, "nigger" er derimot en nedsettende betegnelse. Er det forresten lov å si " mørkhudet"? Det henviser jo til fargen på huden? Kan vi ikke kalle native americans for indianere heller da?

Anonymous poster hash: 7fd9b...777

Skrevet

I USA sa de tidligere negro (eller som stygt kallenavn nigger), så ble det forkastet og det "riktige" å si ble "black". Så var det plutselig like ille å si black, så da ble det Afro-American. Hva blir det neste?

Det er ikke ordet i seg selv som er stygt, det er tydelig hva flertallet til enhver tid mener om ordet. Eller, når mange nok har brukt et ord rasistisk så blir andre så redd for å bli sett på som rasistiske at man må finne en mer "korrekt" benevnelse...

Anonymous poster hash: 172fa...429

Du kan helt fint si black i USA i dag, jeg bor i USA og har mange venner som er svarte, ingen reagerer på det. Det er derimot ikke greit å si negroe, nigga (hvis du ikke er svart rapper selv...), nigger osv. Synes at man som hvit, med alle de privilegiene det faktisk innebærer, burde holde seg for god til å si neger. Hvorfor er det så jævlig viktig å si det dersom man vet at det er noen som tar seg nær av det? Skjønner ikke problemet...

Anonymous poster hash: 6002c...7d5

Skrevet

Må nok innrømme at jeg er enig med mannen din her. "Neger" er ikke et skjellsord, "nigger" er derimot en nedsettende betegnelse. Er det forresten lov å si " mørkhudet"? Det henviser jo til fargen på huden? Kan vi ikke kalle native americans for indianere heller da?

Anonymous poster hash: 7fd9b...777

Nei, du burde virkelig ikke kalle native americans for indianere. Det får deg til å fremstå som litt enfoldig. Neger er ikke greit heller.

Skrevet

Kan noen forklare meg hva som EGENTLIG er galt med ordet neger? HVA skal man si istedenfor?

Anonymous poster hash: 6cccd...7ff

Skrevet

Ok. Du er en idiot. Jeg kaller en spade for en spade.Anonymous poster hash: 7df85...8e3

Signerer denne.

Skrevet

Kan noen forklare meg hva som EGENTLIG er galt med ordet neger? HVA skal man si istedenfor?

Anonymous poster hash: 6cccd...7ff

Du kan si svart, brun eller så kan du jo bruke nasjonaliteten til den du snakker om? Det er galt å si neger fordi mange som er svarte/eller de du refererer til oppfatter betegnelsen som nedsettende. Det burde vel være grunn nok?

Skrevet

Og hvordan skal folk vite at du ikke mener noe vondt med det, men kun er ignorant og enkel? Om folk tar seg nær av det slutter man selvsagt å kalle dem det!

Det kommer jo an på sammenhengen man bruker ordet i? Hvis jeg forklarer hvordan noen ser ut og sier at hun er neger, samtidig som jeg lovpriser denne personen opp i skyene regner jeg med at personen jeg snakker med forstår at det ikke er negativt. Ellers er den personen tett i pappen i såfall!
Skrevet

I USA sa de tidligere negro (eller som stygt kallenavn nigger), så ble det forkastet og det "riktige" å si ble "black". Så var det plutselig like ille å si black, så da ble det Afro-American. Hva blir det neste? Det er ikke ordet i seg selv som er stygt, det er tydelig hva flertallet til enhver tid mener om ordet. Eller, når mange nok har brukt et ord rasistisk så blir andre så redd for å bli sett på som rasistiske at man må finne en mer "korrekt" benevnelse...  Anonymous poster hash: 172fa...429

Du kan helt fint si black i USA i dag, jeg bor i USA og har mange venner som er svarte, ingen reagerer på det. Det er derimot ikke greit å si negroe, nigga (hvis du ikke er svart rapper selv...), nigger osv. Synes at man som hvit, med alle de privilegiene det faktisk innebærer, burde holde seg for god til å si neger. Hvorfor er det så jævlig viktig å si det dersom man vet at det er noen som tar seg nær av det? Skjønner ikke problemet... Anonymous poster hash: 6002c...7d5

Godt svart! Man kan selvsagt insistere på å si hva man vil, men folks reaksjoner blir selvsagt deretter.

Skrevet

Og hvordan skal folk vite at du ikke mener noe vondt med det, men kun er ignorant og enkel? Om folk tar seg nær av det slutter man selvsagt å kalle dem det!Anonymous poster hash: 0bd63...a6b
Det kommer jo an på sammenhengen man bruker ordet i? Hvis jeg forklarer hvordan noen ser ut og sier at hun er neger, samtidig som jeg lovpriser denne personen opp i skyene regner jeg med at personen jeg snakker med forstår at det ikke er negativt. Ellers er den personen tett i pappen i såfall!

Feil. De forstår at DU er teit i pappen som ikke egentlig er rasist men likevel insisterer på å fremstille deg som en.

Velkommen til 2015.

Skrevet

Enig med deg, hi! Mannen min tør ikke si neger lenger, heldigvis! Har hatt mange diskusjoner der!

Anonymous poster hash: 9c43e...b83

Skrevet

Ok. Du er en idiot. Jeg kaller en spade for en spade.

Det hun sa👆🏽! Bra anonym👏🏽👏🏽👏🏽👏🏽👍🏽👍🏽👍🏽

Anonymous poster hash: c6db0...570

Skrevet

Og hvordan skal folk vite at du ikke mener noe vondt med det, men kun er ignorant og enkel? Om folk tar seg nær av det slutter man selvsagt å kalle dem det!Anonymous poster hash: 0bd63...a6b
Feil. De forstår at DU er teit i pappen som ikke egentlig er rasist men likevel insisterer på å fremstille deg som en.

Velkommen til 2015.

Men du ser hvor tett det er?! Da kan ikke de kalle meg hvit da? Eller norsk? Rasisme går jo alle veier!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...