Anonym bruker Skrevet 28. juni 2015 #26 Skrevet 28. juni 2015 Jeg er litt enig med samboeren din jeg! Syns ikke nødvendigvis det er et stygt ord så lenge man ikke bruker det nedsettende. Er vokst opp med at Pappan til Pippi var negerkonge, og syns det er tullete at det ble fjernet. Hvis man sier: "Din jævla neger" eller "Din jævla svarting" er disse to like ille syns jeg... Samme som hvis folk bruker jøde og homo som skjellsord, det er å bruke betegnelsene feil og ikke greit. Hvis jeg derimot sier at en person er homo eller jøde og ikke mener noe vondt med det, ser jeg ikke problemet. Syns det er å lage storm i et vannglass. Rappere i USA bruker "nigga" i sangene sine hele tiden og til hverandre, men da er det plutselig greit?! Fordi det ikke er nedsettende. Syns det samme bør gjelde andre. Uansett hva man kaller andre, eller hva man bruker som betegnelse er det sammenhengen det brukes i som er problemet! Ikke selve ordet og det at det brukes....Og hvordan skal folk vite at du ikke mener noe vondt med det, men kun er ignorant og enkel? Om folk tar seg nær av det slutter man selvsagt å kalle dem det!Anonymous poster hash: 0bd63...a6b Det kommer jo an på sammenhengen man bruker ordet i? Hvis jeg forklarer hvordan noen ser ut og sier at hun er neger, samtidig som jeg lovpriser denne personen opp i skyene regner jeg med at personen jeg snakker med forstår at det ikke er negativt. Ellers er den personen tett i pappen i såfall!Feil. De forstår at DU er teit i pappen som ikke egentlig er rasist men likevel insisterer på å fremstille deg som en. Velkommen til 2015. Anonymous poster hash: 0bd63...a6b Men du ser hvor tett det er?! Da kan ikke de kalle meg hvit da? Eller norsk? Rasisme går jo alle veier! Hjelp! Hva slags nasjonalitet man har har da ingenting med dette å gjøre?! Selvsagt kan du si at du er norsk! Kan du noe som helst om historie, eller bare later du som du ikke forstår dette? Anonymous poster hash: 7df85...8e3
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2015 #27 Skrevet 28. juni 2015 Jeg sier neger av og til, kommer an på hvem jeg snakker med. Men om man ikke kan si svart, da kan jo heller ikke folk kalle meg for hvit? Det må jo være likhet for alle? Anonymous poster hash: 0b66a...04f
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2015 #28 Skrevet 28. juni 2015 Jeg sier neger av og til, kommer an på hvem jeg snakker med. Men om man ikke kan si svart, da kan jo heller ikke folk kalle meg for hvit? Det må jo være likhet for alle? Anonymous poster hash: 0b66a...04f Du kan si svart, du kan ikke si neger... Som jeg sa litt lenger opp i tråden: hvorfor er det så usigelig viktig å si noe som du vet mange tar seg nær av? Anonymous poster hash: 6002c...7d5
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2015 #29 Skrevet 28. juni 2015 Jeg sier neger av og til, kommer an på hvem jeg snakker med. Men om man ikke kan si svart, da kan jo heller ikke folk kalle meg for hvit? Det må jo være likhet for alle? Anonymous poster hash: 0b66a...04f Likhet for alle hadde vært flott, men slik er det dessverre ikke. Her er en velskrevet artikkel om akkurat dette, om noen av ignoramusene her faktisk ønsker å forstå mer: http://feminspire.com/why-reverse-racism-isnt-real/ Anonymous poster hash: 7df85...8e3
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2015 #30 Skrevet 28. juni 2015 Jeg kjenner ganske mange mørkhudede, og de tar seg ikke nær av å bli kalt neger. Hadde Vært interessant å se hvor mange mørke her inne som tok seg nær av det... Anonymous poster hash: b33e5...190
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2015 #31 Skrevet 28. juni 2015 Jeg kjenner ganske mange mørkhudede, og de tar seg ikke nær av å bli kalt neger. Hadde Vært interessant å se hvor mange mørke her inne som tok seg nær av det... Anonymous poster hash: b33e5...190 Og om ei dame bare ler når du kaller henne ei hore så er det fritt frem for å kalle alle det? Fortsett gjerne å argumentere for bruken alt dere vil, men det er noe de aller, aller fleste oppfatter som noe veldig negativt. Dere driter dere ut! Er det klartekst nok? Anonymous poster hash: 7df85...8e3
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2015 #32 Skrevet 28. juni 2015 Jeg kjenner ganske mange mørkhudede, og de tar seg ikke nær av å bli kalt neger. Hadde Vært interessant å se hvor mange mørke her inne som tok seg nær av det... Anonymous poster hash: b33e5...190 Og om ei dame bare ler når du kaller henne ei hore så er det fritt frem for å kalle alle det? Fortsett gjerne å argumentere for bruken alt dere vil, men det er noe de aller, aller fleste oppfatter som noe veldig negativt. Dere driter dere ut! Er det klartekst nok? Anonymous poster hash: 7df85...8e3 Vel, om jeg hadde solgt sex hadde jeg ikke hatt noe imot å bli kalt hore. Jobber ei mørk dame i bhg, og hun omtaler seg selv som neger. To av de jeg jobber med og. Og flere jeg har gått på skole med. Så du kan gjerne skrive i klartekst så mye du orker, men så lenge de rundt meg kaller seg selv for neger ser jeg ingen grunn til å gjøre noe annet Anonymous poster hash: b33e5...190
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2015 #33 Skrevet 28. juni 2015 Anonym bruker, on 28 Jun 2015 - 23:29, said: Anonym bruker" data-cid="147291750" data-time="1435526672" data-date="i dag, 23:24 said: Jeg kjenner ganske mange mørkhudede, og de tar seg ikke nær av å bli kalt neger. Hadde Vært interessant å se hvor mange mørke her inne som tok seg nær av det... Anonymous poster hash: b33e5...190 Og om ei dame bare ler når du kaller henne ei hore så er det fritt frem for å kalle alle det? Fortsett gjerne å argumentere for bruken alt dere vil, men det er noe de aller, aller fleste oppfatter som noe veldig negativt. Dere driter dere ut! Er det klartekst nok? Anonymous poster hash: 7df85...8e3 Og hvor er DIN empiri? Anonymous poster hash: 8a8ad...530
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2015 #34 Skrevet 28. juni 2015 Man kan altså si svart og black osv, men ikke neger? Neger betyr jo svart/black! Anonymous poster hash: 95636...d42
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2015 #35 Skrevet 28. juni 2015 Jeg forstår ikke selv hvorfor det er så farlig å si?? Det heter jo neger, de ER jo negre. forstår virkelig ikke problemet. Leser en del barnebøker til datteren min fra jeg var liten og der blir ordet neger brukt hele tiden. Jeg ser virkelig ikke problemet. Hun spurte hva det var, jeg fortalte henne at det er de som er helt svarte i huden. Anonymous poster hash: d0566...c07
Gjest Darwinia:-) Skrevet 28. juni 2015 #36 Skrevet 28. juni 2015 Jeg synes dette er en utrolig vanskelig diskusjon. Jeg bruker selv ikke begrepet "neger" fordi jeg vet mange reagerer på det. Men av samme grunn sliter jeg også litt med begrepene "svart" og "afrikaner". Jeg kjenner flere som foretrekker neger og som ville blitt fornærmet over svart og afrikaner. Hvis man vet om en bestemt persons preferanser skal man SELVFØLGELIG ta hensyn til dem. Men uansett hvilket begrep man bruker risikerer du fremdeles å fornærme enkeltpersoner. Hvis vi skal unngå alle begrep som enkeltindivider kan reagere på; hva sitter vi da igjen med? Han med veldig, veldig, veldig mange krøller? Personen med etnisk afrikansk opprinnelse? Eller enda verre: at man unngår dem i sin helhet? Det ville jo vært utrolig synd om folk, i frykt for å være rasistiske, endte opp som rasister. Et annet stort problem er med denne debatten er følgende: Når man blir fornærmet over et ord som blir brukt i beste mening, risikerer man at folk får inntrykk av at det er det største problemet man har. Man risikere dermed å ta fokuset bort fra virkelig store problemer som grov diskriminering og hatkriminalitet.
Miss Honey Skrevet 28. juni 2015 #37 Skrevet 28. juni 2015 I USA sa de tidligere negro (eller som stygt kallenavn nigger), så ble det forkastet og det "riktige" å si ble "black". Så var det plutselig like ille å si black, så da ble det Afro-American. Hva blir det neste? Det er ikke ordet i seg selv som er stygt, det er tydelig hva flertallet til enhver tid mener om ordet. Eller, når mange nok har brukt et ord rasistisk så blir andre så redd for å bli sett på som rasistiske at man må finne en mer "korrekt" benevnelse... Anonymous poster hash: 172fa...429 Hvis afro-american er det eneste som er greit å si, hva skal vi bruke i Norge da? Afro-norwegian? Afro-norsk?
Miss Honey Skrevet 28. juni 2015 #38 Skrevet 28. juni 2015 Og hva skal vi kalle de nye neger-emojiene hvis vi ikke kan bruke ordet neger? Emojien med den mørkeste nyansen? Hvorfor gjøre ting så vanskelig?👨🏿👍🏿
Daquiry Skrevet 28. juni 2015 #39 Skrevet 28. juni 2015 Jeg mener heller ikke at neger er ett skjellsord, mye verre med pakkis, sotrør osv.
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2015 #40 Skrevet 28. juni 2015 Jeg er en av dem som synes hele neger-debatten er fullstendig latterlig. Alle ord kan være støtende om man bare bruker de feil. Jeg har flere ungdommer i hus, og de har venner fra alle verdensdeler. Ingen av dem synes neger er et støtende ord. Til og med ikke negerene synes det, de kaller hverandre alle mulige ting på vennskaplig vis, og det er det som er hele poenget. Settingen. Hvorfor er det ingen som reagerer så voldsomt som dere gjør når en nordmann blir kalt potet eller melk? Jada, jeg kjenner historien bak ordet neger, men dagens ungdom bryr seg fint lite om det. Hvorfor skal vi gjøre det da? Om jeg hadde hørt sønnen min si "jævla neger" til noen, hadde han fått så ørene flagret. Det er fordi det er brukt i en feil setting, og man kaller ikke hverandre ting. Jeg hadde reagert like mye om han hadde kalt noen "jævla kvisetryne". Anonymous poster hash: 80258...25f
BareMas Skrevet 28. juni 2015 #41 Skrevet 28. juni 2015 Jeg er av de som mener at hellbillies kan få synge om en neger på ål stasjon, at klattiklatt skal få dra til Negerland, og om pappan til Pippi var negerkonge, så var han da det. Men alt dette må sees i den konteksten det er skrevet. I 2015 vet vi bedre enn å skrive nye slike bøker og sanger, vi vet altså bedre enn å tviholde på betegnelsen når vi vet at så mange blir støtt av det. Ordet neger var for svært mange nøytralt, men noen brukte det nedsettende for mange ganger, derfor bør vi respektere det. Men det betyr ikke at vi skal forkaste og fornekte alt som har vært.
Ikkedytt Skrevet 28. juni 2015 #42 Skrevet 28. juni 2015 Man har vel ikke behov for å si neger så ofte? Jeg bruker stort sett navnet på folk. Neger har blitt et stygt ord fordi noen mener at det er det. Selv synes jeg ikke det er noe galt i å være neger. Får ikke barna lov å banne, så blir det litt morsommere.
Gjest H to the Izzo Skrevet 28. juni 2015 #43 Skrevet 28. juni 2015 Jeg er overrasket av å lese at så mange forsvarer bruken av dette ordet. Dette er klippet fra en ganske god dansk artikkel fra: "Man kan sige, at vi bærer historien i os, og at de ord, vi bruger, bærer historiske betydninger. Når 'neger' er en betegnelse, man historisk har brugt til at beskrive folk fra Afrika som mindre intelligente og udviklede end hvide europæere, er det mere hensigtsmæssigt at bruge andre ord.« »Hvis vi bruger ordet for eksempel i børnelitteratur, opretholder vi nogle forestillinger om afrikanere og sorte som mindre begavede, eksotiske og naive. Det er forestillinger, som vi egentlig mener, at vi har lagt bag os, men som vi alligevel reproducerer hos vores børn, hvis vi insisterer på at anvende dem i de bøger, de får læst højt, og i de sange de synger,« siger Rikke Andreassen. Det handler om respekt Mange afrikanere og andre med en mørk hudfarve synes, det er ubehageligt at blive kaldt for 'neger' eller at støde på ordet i det offentlige rum, fordi de forbinder det med en raceopdeling, hvor sorte er mindre værd end hvide, siger Rikke Andreassen. »Politisk korrekthed handler om respekt for andre mennesker. Selvom man ikke siger 'neger' i en ond hensigt, er det en betegnelse, som er så ladet med betydninger, at det er mest respektfuldt ikke at bruge det. Især når mange mennesker selv frabeder sig at blive kaldt det.« http://videnskab.dk/sporg-videnskaben/hvorfor-ma-man-ikke-sige-neger
I scream for icecream! Skrevet 29. juni 2015 #44 Skrevet 29. juni 2015 Jeg tenker umiddelbart at folk som insisterer på å bruke slike ord er litt, ja, hva skal man si? Enkelt møblert. Det vitner om lite historisk kunnskap og ikke minst medmenneskelighet. Hvis man vet at en stor del av verdens befolkning synes det er støtende å bli kalt et ord, så er det faktisk ikke viktig at DU mener det godt. Hvorfor kalle noen noe i det hele tatt? Det finnes et uendelig hav av andre ting man kan si for å beskrive noen; for eksempel navnet på personen.
sug lut Skrevet 29. juni 2015 #45 Skrevet 29. juni 2015 Så pinlig. Og jeg har en sterk mistanke om at da er han ikke videre smart ellers heller.
kristinehufine Skrevet 29. juni 2015 #46 Skrevet 29. juni 2015 Jeg er litt enig med samboeren din jeg! Syns ikke nødvendigvis det er et stygt ord så lenge man ikke bruker det nedsettende. Er vokst opp med at Pappan til Pippi var negerkonge, og syns det er tullete at det ble fjernet. Hvis man sier: "Din jævla neger" eller "Din jævla svarting" er disse to like ille syns jeg... Samme som hvis folk bruker jøde og homo som skjellsord, det er å bruke betegnelsene feil og ikke greit. Hvis jeg derimot sier at en person er homo eller jøde og ikke mener noe vondt med det, ser jeg ikke problemet. Syns det er å lage storm i et vannglass. Rappere i USA bruker "nigga" i sangene sine hele tiden og til hverandre, men da er det plutselig greit?! Fordi det ikke er nedsettende. Syns det samme bør gjelde andre. Uansett hva man kaller andre, eller hva man bruker som betegnelse er det sammenhengen det brukes i som er problemet! Ikke selve ordet og det at det brukes....Og hvordan skal folk vite at du ikke mener noe vondt med det, men kun er ignorant og enkel? Om folk tar seg nær av det slutter man selvsagt å kalle dem det!Anonymous poster hash: 0bd63...a6b Det kommer jo an på sammenhengen man bruker ordet i? Hvis jeg forklarer hvordan noen ser ut og sier at hun er neger, samtidig som jeg lovpriser denne personen opp i skyene regner jeg med at personen jeg snakker med forstår at det ikke er negativt. Ellers er den personen tett i pappen i såfall!Feil. De forstår at DU er teit i pappen som ikke egentlig er rasist men likevel insisterer på å fremstille deg som en. Velkommen til 2015. Anonymous poster hash: 0bd63...a6b Men du ser hvor tett det er?! Da kan ikke de kalle meg hvit da? Eller norsk? Rasisme går jo alle veier!Hjelp! Hva slags nasjonalitet man har har da ingenting med dette å gjøre?! Selvsagt kan du si at du er norsk! Kan du noe som helst om historie, eller bare later du som du ikke forstår dette? Anonymous poster hash: 7df85...8e3 Jeg kan mye om historie. Skjønner bare ikke hvorfor det å bruke ordet neger er et problem! Syns det kommer an på hvor og når og i hvilken sammenheng ordet blir brukt. Vet jeg noen blir fornærmet over det blir det ikke brukt. Men det er jo noe som forklarer hvordan noen ser ut. Trenger virkelig ikke ligge noe rasistisk eller nedsettende i å bruke det ordet! Og da ser jeg ikke problemet.
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2015 #47 Skrevet 29. juni 2015 Men hvorfor bruke ordet om de aller fleste av afrikansk opprinnelse misliker det? Er alle dere som insisterer på å bruke det egentlig rasister, eller bryr dere dere ikke om andre menneskers følelser? Anonymous poster hash: 7df85...8e3
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2015 #48 Skrevet 29. juni 2015 Jeg forstår ikke selv hvorfor det er så farlig å si?? Det heter jo neger, de ER jo negre. forstår virkelig ikke problemet. Leser en del barnebøker til datteren min fra jeg var liten og der blir ordet neger brukt hele tiden. Jeg ser virkelig ikke problemet. Hun spurte hva det var, jeg fortalte henne at det er de som er helt svarte i huden. Anonymous poster hash: d0566...c07 Dunker hodet litt i veggen her... AT IKKE DU FORSTÅR, BETYR IKKE AT DET ER GREIT! Herregud, så jævlig mange brødhuer som finnes! Anonymous poster hash: afd6d...3d9
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2015 #49 Skrevet 29. juni 2015 Jeg er litt enig med samboeren din jeg! Syns ikke nødvendigvis det er et stygt ord så lenge man ikke bruker det nedsettende. Er vokst opp med at Pappan til Pippi var negerkonge, og syns det er tullete at det ble fjernet. Hvis man sier: "Din jævla neger" eller "Din jævla svarting" er disse to like ille syns jeg... Samme som hvis folk bruker jøde og homo som skjellsord, det er å bruke betegnelsene feil og ikke greit. Hvis jeg derimot sier at en person er homo eller jøde og ikke mener noe vondt med det, ser jeg ikke problemet. Syns det er å lage storm i et vannglass. Rappere i USA bruker "nigga" i sangene sine hele tiden og til hverandre, men da er det plutselig greit?! Fordi det ikke er nedsettende. Syns det samme bør gjelde andre. Uansett hva man kaller andre, eller hva man bruker som betegnelse er det sammenhengen det brukes i som er problemet! Ikke selve ordet og det at det brukes....Og hvordan skal folk vite at du ikke mener noe vondt med det, men kun er ignorant og enkel? Om folk tar seg nær av det slutter man selvsagt å kalle dem det!Anonymous poster hash: 0bd63...a6b Det kommer jo an på sammenhengen man bruker ordet i? Hvis jeg forklarer hvordan noen ser ut og sier at hun er neger, samtidig som jeg lovpriser denne personen opp i skyene regner jeg med at personen jeg snakker med forstår at det ikke er negativt. Ellers er den personen tett i pappen i såfall!Feil. De forstår at DU er teit i pappen som ikke egentlig er rasist men likevel insisterer på å fremstille deg som en. Velkommen til 2015. Anonymous poster hash: 0bd63...a6b Men du ser hvor tett det er?! Da kan ikke de kalle meg hvit da? Eller norsk? Rasisme går jo alle veier!Hjelp! Hva slags nasjonalitet man har har da ingenting med dette å gjøre?! Selvsagt kan du si at du er norsk! Kan du noe som helst om historie, eller bare later du som du ikke forstår dette? Anonymous poster hash: 7df85...8e3 Jeg kan mye om historie. Skjønner bare ikke hvorfor det å bruke ordet neger er et problem! Syns det kommer an på hvor og når og i hvilken sammenheng ordet blir brukt. Vet jeg noen blir fornærmet over det blir det ikke brukt. Men det er jo noe som forklarer hvordan noen ser ut. Trenger virkelig ikke ligge noe rasistisk eller nedsettende i å bruke det ordet! Og da ser jeg ikke problemet. Du har ingen rett til å synse om noe som helst, når du ikke er "neger" selv. Anonymous poster hash: afd6d...3d9
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2015 #50 Skrevet 29. juni 2015 Hvorfor kan de kalle seg selv det? Anonymous poster hash: 00fae...4f6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå