Gå til innhold

Når dere en gang dør...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderte kremering. Men så var jeg i begravelse i Drammen og så kisten ble senket i gulvet i krematoriet.

Jeg skal begraves. Jeg vil at mine nærmeste skal følge meg til siste hvile.

Men det er jo slik at vi tviholder på gravplassene våre i disse dager og at vi derfor mulig ikke har plass til å begrave folk lenger den gang jeg går bort. Her jeg bor er det allerede fullt på kirkegården, så de døde begraves på nærmeste kirkegård i kommunen da den foreløpig har plass og kan utvides. Fra min mormor døde i 1998 og til nå er den blitt 3 ganger så stor da den skal ha plass til de som tilhører kirken OG de som bor på nabostedet, altså her jeg bor.

Anonymous poster hash: a91c8...acf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forhåpentligvis ikke før om laaaang tid, når vi er så gamle at det gror mose på oss...

Vil dere da gravlegges eller kremeres?

Selv tror jeg at jeg ville blitt spredt på en øde fjelltopp.

Anonymous poster hash: 21d11...de6

Jeg skal kremeres! Så jeg er helt sikker på at jeg er død. Så skal jeg bare tømmes ett sted. Så slipper familien å ha dårlig samvittighet for at graven ikke er i orden til jul, nyttår, 17. Mai osv.

Anonymous poster hash: 267f5...628

Skrevet

Begraves uten tvil. Tanken på å bli brent levendes er være enn tanken på å våkne innestengt i en kiste. Veit ikke hvorfor, det er bare slik.

Anonymous poster hash: 47ece...9be

Skrevet

Hvis mine nærmeste ønsker en grav å gå til, som de vil stelle og holde vedlikehold da kan jeg gravlegges, men ønsker helst å kremmeren og spres på havet.

Anonymous poster hash: dffd6...194

Skrevet

Jeg skal kremeres, og det er hele familien inneforstått med.

Jeg har også et sterkt ønske om at de ikke har bisettelse, evnt kun en lukket avskjed for nær familie uten noen form for sermoni, men heller feirer mitt liv med en festlighet i etterkant.

Skrevet

Gravlegges. Jeg har et vondt forhold til ild og brann, så jeg har sagt til mine nærmeste at jeg vil gravlegges. Selv om jeg ikke vil ta opp unødvendig plass her på jorden, er jeg ikke i tvil. Og sånn siden noen har nevnt der, så spises vi ikke opp av insekter, men av egne bakterier. Er ikke veldig delikat det heller, så aller helst skulle jeg ønske kroppen fulgte med sjelen. Slik at alt som ble igjen hadde vært minner, og gjerne med et minnesmerke ala gravsten. 

Anonymous poster hash: 6b4c9...ff0
Skrevet

Kremeres, og helst spres. Gravlegging vil gi plassproblemer på sikt, og jeg har heller ikke lyst til å gi de etterlatte mer arbeid i form av stell av gravstedet.

Skrevet

Vil helst begraves i kongenes dal eller ha min egen pyramide, men det blir så innmari sett ned på når jeg sier det høyt :P Synes det er litt fint med de steinkistene som står over bakken i Hellas også, men det kommer vel heller ikke til å skje her, så da kan de få kremere meg og spre meg utover havet eller noe annet hyggelig. :)

Skrevet

Vil ingen av delene. Fysj. Min største angst. Klarer ikkr tenke på det 😔

Anonymous poster hash: 4c3f8...e77

Skrevet

Ønsker å bli kremert. Hva som skjer med meg er ikke så nøye. Bare ikke jeg blir lagt i nærheten av mine foreldre.

Skrevet

Jeg vil absolutt ikke gravlegges!

En nær venn av meg døde, og jeg gikk i lang tid og bekymret meg for hvordan han hadde det der nede. At det var rått og ekkelt når det regnet, at han skulle hatt et ullpledd i vinterkulden... Bare tull, men vanskelig tanke å slippe 😕

Anonymous poster hash: e0ba8...172

Skrevet

Kremeres..Tror ikke det er lov akkurat, å spre asken der man vil. Uansett, om mine vil ha urnenedleggelse og en gravsten å gå til så får det bli opp til de. Jeg er jo død, så for meg spiller det ingen rolle.

Kanskje jeg kan bli til en diamant. Det hadde vært noe!

Skrevet

Begraves uten tvil. Tanken på å bli brent levendes er være enn tanken på å våkne innestengt i en kiste. Veit ikke hvorfor, det er bare slik.

Bare til orientering blir du ikke sendt til kremering før du blir bekreftet død av lege.

Skrevet

Innen vår generasjon blir det neppe gravleggelser på noen pga miljø og plassmangel.

Eneste fornuftige er kremasjon. Hvorfor skal man grave ned kropper som både tar enorm plass, lang forråtnelse og ikke bra for miljøet.

Anonymous poster hash: c99f8...ab5

Skrevet

Jeg vil kremeres. Det er allerede en gravstein klar til meg. Den står der på graven og venter, med ledig plass til navnet mitt ved siden av mannen min sitt navn.

Anonymous poster hash: 6315e...f18
Skrevet

Jeg vil begraves i hagen utenfor huset vårt. Liker tanken at jeg kan være rundt hjemmet:)

Anonymous poster hash: 11442...2b3

Skrevet

Jeg vil bli en diamant hvis jeg dør før 45, så kan mannen min bære meg med stolthet de årene han har igjen. Etter det får de andre bestemme.

Pr i dag har jeg ansvaret for 3 graver med alle våre i og på en måte er det godt å ha et sted å gå, men det er også et stressmoment å alltid måtte svinge innom ved anledninger.

Anonymous poster hash: ab361...ab0

Skrevet

Jeg skal begraves da det er viktig for forskning i årene som kommer. Tenk hvis alle generasjonene før oss hadde blitt brent bort, da hadde vi hadd liten viten om fortida 😊

Anonymous poster hash: b1604...106

Skrevet

Jeg vil kremeres. Orker ikke tanken på at en arm eller hode skal dukke opp når min tid er ute for å bruke plassen. Ikke er jeg så gira på at noen skal komme med en gravemaskin og kakke istykker kista og kroppen min heller for å komprimere den.

Anonymous poster hash: aa66a...45b
Skrevet

Du blir ikke brent levende hvis du er død vel? 😄👍🏼

Anonymous poster hash: 2a8c6...d6b

Skrevet

Jeg skal begraves da det er viktig for forskning i årene som kommer. Tenk hvis alle generasjonene før oss hadde blitt brent bort, da hadde vi hadd liten viten om fortida Anonymous poster hash: b1604...106

hæ? Og siden de bare er gravlagt vet vi nå mye om fortida?

Den skjønte jeg ikke......

Skrevet

Kremeres. Ikke sikker det blir et valg en gang når vi blir gamle. Begynner å bli fullt på gravlundene rundtforbi. Jeg har sansen for å spre asken i naturen et sted, men det ses på som spesialavfall, så det må søkes og godkjennes. Jeg tror man forsøker være litt restriktive med det, så det er ikke sikkert du får viljen din der 😉

Anonymous poster hash: 937b8...a2b

Skrevet

Spiller ingen rolle for meg, men det får vel nok bli det mest miljøvennlige :)

Skrevet

Jeg skal begraves da det er viktig for forskning i årene som kommer. Tenk hvis alle generasjonene før oss hadde blitt brent bort, da hadde vi hadd liten viten om fortida Anonymous poster hash: b1604...106

hæ? Og siden de bare er gravlagt vet vi nå mye om fortida?

Den skjønte jeg ikke......

Ja, vi vet ca hvor høye folk var før. Vi vet hvilke skikker som ble brukt ved begravelse f.eks gaver de ble begravd med. Vi vet evt. Hvilke sykdommer som florerte i forskjellige tidsaldre. Hva skjønner du ikke med det?

Anonymous poster hash: b1604...106

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...