Gå til innhold

Juks og karakterer.


Anbefalte innlegg

Gjest Antarctica
Skrevet

Kan dere ikke lese tråden før dere kommenterer. Læreren har forklart hva eleven gjorde og hvorfor dette regnes som juks. Å presentere andres stoff/andres arbeid som eget stoff er plagiat og gir anmerkning. Om det har skjedd slik eller slik er uvesentlig, eleven innrømte at det meste var gjort av andre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan dere ikke lese tråden før dere kommenterer. Læreren har forklart hva eleven gjorde og hvorfor dette regnes som juks. Å presentere andres stoff/andres arbeid som eget stoff er plagiat og gir anmerkning. Om det har skjedd slik eller slik er uvesentlig, eleven innrømte at det meste var gjort av andre.

Kanskje du også skal lese tråden? Dette var i et annet fag enn det faget Hi underviser i, og på bakgrunn av det, samt et oppsiktsvekkende godt resultat på en prøve i His fag, misstenker Hi at eleven har jukset på denne prøven. Dermed fikk han ny prøve i His fag, selv om han der hverken er tatt for, eller har innrømt, juks.

 

Anonymous poster hash: 85f7f...751

Gjest Antarctica
Skrevet

 

Kan dere ikke lese tråden før dere kommenterer. Læreren har forklart hva eleven gjorde og hvorfor dette regnes som juks. Å presentere andres stoff/andres arbeid som eget stoff er plagiat og gir anmerkning. Om det har skjedd slik eller slik er uvesentlig, eleven innrømte at det meste var gjort av andre.

Kanskje du også skal lese tråden? Dette var i et annet fag enn det faget Hi underviser i, og på bakgrunn av det, samt et oppsiktsvekkende godt resultat på en prøve i His fag, misstenker Hi at eleven har jukset på denne prøven. Dermed fikk han ny prøve i His fag, selv om han der hverken er tatt for, eller har innrømt, juks. Anonymous poster hash: 85f7f...751

Det har jeg gjort, og her er hva jeg fikk ut av det: Eleven har en historie med juksing som metode. Selvsagt er det OK (noe annet ville være dumt) å reagere når vedkommende gjør merkelige "hopp" i karakterer, dvs som ikke reflekterer det nivået som vanligvis kommer til syne i timene og på andre prøver. Vi trenger ikke late som om vi er idioter.

Skrevet (endret)

 

 

Kan dere ikke lese tråden før dere kommenterer. Læreren har forklart hva eleven gjorde og hvorfor dette regnes som juks. Å presentere andres stoff/andres arbeid som eget stoff er plagiat og gir anmerkning. Om det har skjedd slik eller slik er uvesentlig, eleven innrømte at det meste var gjort av andre.

Kanskje du også skal lese tråden? Dette var i et annet fag enn det faget Hi underviser i, og på bakgrunn av det, samt et oppsiktsvekkende godt resultat på en prøve i His fag, misstenker Hi at eleven har jukset på denne prøven. Dermed fikk han ny prøve i His fag, selv om han der hverken er tatt for, eller har innrømt, juks. Anonymous poster hash: 85f7f...751

Det har jeg gjort, og her er hva jeg fikk ut av det: Eleven har en historie med juksing som metode. Selvsagt er det OK (noe annet ville være dumt) å reagere når vedkommende gjør merkelige "hopp" i karakterer, dvs som ikke reflekterer det nivået som vanligvis kommer til syne i timene og på andre prøver. Vi trenger ikke late som om vi er idioter.

 

 

Tidligere juks er avklart og et tilbakelagt kapittel, og eleven bør ikke mistenkeliggjøres for all fremtid av den grunn.

 

I dette tilfellet er det hittil lite som indikerer at det har forekommet juks, det er faktisk mulig at eleven har tatt seg sammen og pugget for å gjenopprette sitt tidligere inntrykk. Ut fra det HI forteller lengre opp, så må dette være en elev med en fantastisk hukommelse, men lite selvtillit (jfr hadde lært seg alt utenat fra en annen persons besvarelse!).

 

Til opplysning så var jeg for pliktoppfyllende og pysete til å tørre å jukse på prøver selv, men har vært fristet.

Men jeg vet at årsaksforhold når det gjelder hukommelse og prestasjoner er komplisert.

Endret av Ibsenfrue
Skrevet

Hun sier jo det var på en prøve! Da må han ha med seg jukselspper, lærebøker eller annet forbi jukse.

 

Plagiat er en problemstilling ved innleveringer, ikke på prøver.

 

Anonymous poster hash: 504c1...0a6

Skrevet

 

 

Jeg mistenkte juks da jeg rettet en prøve en gang. Hadde vært rask med rettinga på akkurat den prøven, så oppdaget det samme dag. Fikk tak i eleven og spurte ham ut om svarene. Han kunne ikke svare på en eneste ting, han som to timer før hadde levert en prøve til en klar 6er...

 

Anonymous poster hash: a5171...f51

Det kan naturligvis indikere juks, men det kan også bare bety at eleven fikk jernteppe som følge av å føle seg mistenkeliggjort.

(For anonymiseringens skyld, så endrer jeg faget fra det faktiske faget og til tilsvarende vanskelighetsgrad i naturfag. )

 

Eleven skrev en enestående tekst om dyrs ulike habitater og nisjer og om hvorfor det var viktig med bærekraftig utvikling hvor han brukte savannen og løva som eksempel. På et språk som var helt annerledes enn hvordan han pleide å skrive (flerspråklig elev med relativt kort tid i landet, så norskfeila var temmelig markante vanligvis)

Da jeg spurte han to timer etterpå sa han bl.a. at løver levde i skogen og spiste reinsdyr...

 

Anonymous poster hash: a5171...f51

Gjest Antarctica
Skrevet

 

 

Jeg mistenkte juks da jeg rettet en prøve en gang. Hadde vært rask med rettinga på akkurat den prøven, så oppdaget det samme dag. Fikk tak i eleven og spurte ham ut om svarene. Han kunne ikke svare på en eneste ting, han som to timer før hadde levert en prøve til en klar 6er...Anonymous poster hash: a5171...f51

Det kan naturligvis indikere juks, men det kan også bare bety at eleven fikk jernteppe som følge av å føle seg mistenkeliggjort.

(For anonymiseringens skyld, så endrer jeg faget fra det faktiske faget og til tilsvarende vanskelighetsgrad i naturfag. )

Eleven skrev en enestående tekst om dyrs ulike habitater og nisjer og om hvorfor det var viktig med bærekraftig utvikling hvor han brukte savannen og løva som eksempel. På et språk som var helt annerledes enn hvordan han pleide å skrive (flerspråklig elev med relativt kort tid i landet, så norskfeila var temmelig markante vanligvis)

Da jeg spurte han to timer etterpå sa han bl.a. at løver levde i skogen og spiste reinsdyr...Anonymous poster hash: a5171...f51

Vel. Da har han jo ikke oppnådd de læringsmåla som lå i pensum, uansett hva han skrev i prøven.

Skrevet

 

 

 

Jeg mistenkte juks da jeg rettet en prøve en gang. Hadde vært rask med rettinga på akkurat den prøven, så oppdaget det samme dag. Fikk tak i eleven og spurte ham ut om svarene. Han kunne ikke svare på en eneste ting, han som to timer før hadde levert en prøve til en klar 6er...

 

Anonymous poster hash: a5171...f51

Det kan naturligvis indikere juks, men det kan også bare bety at eleven fikk jernteppe som følge av å føle seg mistenkeliggjort.
(For anonymiseringens skyld, så endrer jeg faget fra det faktiske faget og til tilsvarende vanskelighetsgrad i naturfag. )

 

Eleven skrev en enestående tekst om dyrs ulike habitater og nisjer og om hvorfor det var viktig med bærekraftig utvikling hvor han brukte savannen og løva som eksempel. På et språk som var helt annerledes enn hvordan han pleide å skrive (flerspråklig elev med relativt kort tid i landet, så norskfeila var temmelig markante vanligvis)

Da jeg spurte han to timer etterpå sa han bl.a. at løver levde i skogen og spiste reinsdyr...

 

Anonymous poster hash: a5171...f51

Sa du det til han, at du visste at det var han som ikke hadde skrevet den? Ganske lett å gjennomskue når det gjelder språk ja. Hadde ei som leverte en tekst som var ganske kritisk mot sin egen religion, den fant jeg igjen på nettet. Avslørte seg selv ganske greit.

Skrevet

 

 

 

Men hvordan vet du at han jukset hvis han ikke ble fersket?

 

Anonymous poster hash: e75e0...257

Eleven har ikke blitt tatt i mitt fag. Da eleven fikk et usedvanlig godt resultat ble jeg mistenksom. Etter samtale med kolleger ble vi enige om at eleven skulle ta prøven igjen.

 

Anonymous poster hash: 006b4...30c

 

Å da samme prøven håper jeg?

 

Det går jo ikke an å bruke samme prøve. Det vil jo ikke vise noen ting.

 

Anonymous poster hash: 1f7da...7e0

 

Helt på tur eller? Dersom de tar den samme, og han ikke kunne pensumet ville han bommet. MEN dersom de tar en ny prøve, kan det være slik at den delen av pensum er vanskeligere for akkurat han/hun. Sånn er det jo med oss alle, noe er vi gode på annet ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...