Anonym bruker Skrevet 7. juni 2015 #51 Skrevet 7. juni 2015 Du kan klage, men får neppe gjennomslag. Siden det er en standpunktkarakter blir den summativ fordi det er ulike kompetansemål som er testet i løpet av året, og summativt sett er eleven mer en 5-er elev enn en 6-er elev. Faglærer har også rett til å vekte noen vurderinger mer enn andre ut i fra antall kompetansemål som er dekket, og hvor krevende vurderingssituasjonen er. F.eks. vil en heldagsprøve eller et fordypningsemne vekte mer enn en liten timesprøve eller kort presentasjon. Anonymous poster hash: d01cf...0d0
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2015 #52 Skrevet 7. juni 2015 Jeg ser på de muntligkarakterene som er listet opp i hovedinnlegget. Er de satt opp kronologisk? Altså nyeste karakter nederst? I så fall , så viser de synkende tendens, dvs. at eleven har fått ett hakk dårligere karakter for hver vurdering, og da er 5 en riktig karakter. Likevel - ganske strengt bedømt, synes jeg. En 6-er hadde nok ganske lett funnet veien til karakterkortet fra meg , hvis dette hadde vært min elev. Anonymous poster hash: 750fc...e02 Mener du det? Jeg har blitt instruert i at man ikke setter seksere under tvil. Dem setter man på et resultat som _utmerker_ seg; i ordets rette betydning. Jeg tenker at dersom karakterene var 4 og 5, istedenfor 5 og 6, så kunne han fått (en svak) 5. Men en 6er henger høyere, og de karakterene ville ikke blitt til 6 hos meg. Jeg synes forresten at det er idioti at vi kun har 6 karakterer å gi. Det burde vært et mer gradert system. Ihvertfall halve karakterer. Ser det er ei over her som mener at 20% av elevene ligger mellom to karakterer. I min klasse i år var det 80% som lå på vippen. Men da rakk vi heldigvis å ha en vippeprøve. Anonymous poster hash: 7a7e0...426
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2015 #53 Skrevet 7. juni 2015 Du kan klage, men får neppe gjennomslag. Siden det er en standpunktkarakter blir den summativ fordi det er ulike kompetansemål som er testet i løpet av året, og summativt sett er eleven mer en 5-er elev enn en 6-er elev. Faglærer har også rett til å vekte noen vurderinger mer enn andre ut i fra antall kompetansemål som er dekket, og hvor krevende vurderingssituasjonen er. F.eks. vil en heldagsprøve eller et fordypningsemne vekte mer enn en liten timesprøve eller kort presentasjon. Anonymous poster hash: d01cf...0d0 Det er en grov men utbredt misforståelse at summativ vurdering er summen av alle formative vurderinger gjort gjennom året. Anonymous poster hash: 2f254...c02
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2015 #54 Skrevet 8. juni 2015 Takk for svar alle, selv om jeg på noen områder er mer forvirret enn noen gang. ;-) Vi har bestemt oss for å klage, mer fordi vi tenker at det kan være en liten oppfordring til læreren om å prøve å gjennomføre ekstra vippeprøver eller annet som kan klarlegge elevenes kompetanse, enn at ungdommen får en høyere karakter. Og ungdommen har fått tilbake humøret etter å ha fått to nye standpunktkarakterer i dag, og da er alt bare vel og bra. Anonymous poster hash: dc675...615
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå