Gå til innhold

Noen vgs lærere her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du kan klage, men får neppe gjennomslag. Siden det er en standpunktkarakter blir den summativ fordi det er ulike kompetansemål som er testet i løpet av året, og summativt sett er eleven mer en 5-er elev enn en 6-er elev. Faglærer har også rett til å vekte noen vurderinger mer enn andre ut i fra antall kompetansemål som er dekket, og hvor krevende vurderingssituasjonen er. F.eks. vil en heldagsprøve eller et fordypningsemne vekte mer enn en liten timesprøve eller kort presentasjon.

Anonymous poster hash: d01cf...0d0
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ser på de muntligkarakterene som er listet opp i hovedinnlegget. Er de satt opp kronologisk? Altså nyeste karakter nederst? I så fall , så viser de synkende tendens, dvs. at eleven har fått ett hakk dårligere karakter for hver vurdering, og da er 5 en riktig karakter. Likevel - ganske strengt bedømt, synes jeg. En 6-er hadde nok ganske lett funnet veien til karakterkortet fra meg , hvis dette hadde vært min elev. Anonymous poster hash: 750fc...e02

Mener du det? Jeg har blitt instruert i at man ikke setter seksere under tvil. Dem setter man på et resultat som _utmerker_ seg; i ordets rette betydning.

Jeg tenker at dersom karakterene var 4 og 5, istedenfor 5 og 6, så kunne han fått (en svak) 5. Men en 6er henger høyere, og de karakterene ville ikke blitt til 6 hos meg.

Jeg synes forresten at det er idioti at vi kun har 6 karakterer å gi. Det burde vært et mer gradert system. Ihvertfall halve karakterer.

Ser det er ei over her som mener at 20% av elevene ligger mellom to karakterer. I min klasse i år var det 80% som lå på vippen.

Men da rakk vi heldigvis å ha en vippeprøve.

Anonymous poster hash: 7a7e0...426

Skrevet

Du kan klage, men får neppe gjennomslag. Siden det er en standpunktkarakter blir den summativ fordi det er ulike kompetansemål som er testet i løpet av året, og summativt sett er eleven mer en 5-er elev enn en 6-er elev. Faglærer har også rett til å vekte noen vurderinger mer enn andre ut i fra antall kompetansemål som er dekket, og hvor krevende vurderingssituasjonen er. F.eks. vil en heldagsprøve eller et fordypningsemne vekte mer enn en liten timesprøve eller kort presentasjon.

Anonymous poster hash: d01cf...0d0

Det er en grov men utbredt misforståelse at summativ vurdering er summen av alle formative vurderinger gjort gjennom året.

Anonymous poster hash: 2f254...c02

Skrevet

Takk for svar alle, selv om jeg på noen områder er mer forvirret enn noen gang. ;-) 

Vi har bestemt oss for å klage, mer fordi vi tenker at det kan være en liten oppfordring til læreren om å prøve å gjennomføre ekstra vippeprøver eller annet som kan klarlegge elevenes kompetanse, enn at ungdommen får en høyere karakter.

Og ungdommen har fått tilbake humøret etter å ha fått to nye standpunktkarakterer i dag, og da er alt bare vel og bra. :hoppendeglad:

Anonymous poster hash: dc675...615

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...