Gå til innhold

Oppdatering: meg med datter på 15 som er gravid


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

 

En venninne av meg fikk barn som 15-åring. Det gikk bare supert! Hun fikk selvfølgelig mye hjelp fra foreldrene, men det var HUN som var moren - ikke besteforeldrene. Etter permisjonen heiv hun seg på skolen samtidig som hun bodde alene. Besto med toppkarakterer og kjøpte seg hus rett etterpå hun hadde fått seg jobb.

 

Med ei slik bestemor som jeg tror du er HI og en flott datter som jeg tror du har så kommer dette til å gå fint! Det er aldri barna som kommer på feil tidspunkt, det er bare alle de andre tingene :)

 

Anonymous poster hash: ee902...b98

Takk😃 så bra å høre at det gikk bra med venninnen din😃

 

 

 

Anonymous poster hash: a25a8...e80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

 

Hvordan har 15 åringen tenkt å få til det økonomiske?

 

Gratulerer som småbarnsmamma igjen, for det er det du blir. Regner med 15 åringen tror det blir like flott som visse bloggere viser og tror bare det er å blogge litt og tjene mye penger.

 

Jeg mener en 15 åring ikke klarer ta et slikt valg, jeg tror ikke de klarer tenke konsekvenser om hva de faktisk gjør med livet sitt.

 

Hun er faktisk ikke gammel nok til å ha sex, ei heller til å bli mor.

 

Anonymous poster hash: bbd90...5e2

Hva vil du med dette? Strø salt i såret? Hi kan ikke bestemme dette. Så hun gjør det beste ut av situasjonen!

Gå å skam deg med det negative pratet ditt.

 

Anonymous poster hash: f8595...16a

Så rart man bare skal komme med positive kommentarer her inne.

 

Jeg er ikke enig i at dette er positivt. Jeg synes heller ikke det er bra når foreldrene tydeligvis har ordnet alt det økonomiske framover.

 

En 15 åring er ikke gammel nok til å ha sex. Hun er heller ikke gammel nok til å bestemme hun skal bli mor.

 

Jeg applauderer ikke hi. Hi er i en vanskelig situasjon, men jeg er ikke enig I at et barn på 15 år er gammel nok til å bli mor.

 

Så dere som synes dette er så fantastisk, hadde syntes det var greit om deres 15 åringer ble gravid?

 

Anonymous poster hash: bbd90...5e2

Ikke gammel nok til å ha sex??? Det et vel strengt tatt ikke opp til deg å bestemme.

Så lenge det var med en som ikke er over den seksuelle lavalder og det er frivillig kan de ha så mye sex de bare vil.

 

Selv om mange mener 15 åringer ikke 33 mentalt gamle nok til å ha sex enda er det fult ut lov.

 

Jeg synes du er ufin som kommer med slike negative uttalelser til HI.

 

Hun kan ikke tvinge datteren sin til abort, og da gjør hun det beste hun kan når hun må forholde seg til at datteren skal bli mor. Du trenger ikke applaudere, men du gjør oss en tjeneste om du bare kan snu deg og gå tilbake der du kom fra.

 

Anonymous poster hash: ecc85...857

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg synes det virker som om du har taklet dette på en flott måte. Du har veiledet datteren din, men uten å presse henne, og du hjelper og støtter selv om du ikke er enig i hennes valg. Jeg håper jeg hadde hatt styrke til å håndtere det på samme måte dersom jeg skulle komme i den situasjonen selv. Anonymous poster hash: 71969...8dc

To uker med intenst forsøk på overtaling kvalifiserer ikke til PRESS?............

Tenk på det, hi, når ungen kommer. Du ville egentlig ikke være bestemor til ham/hun

 

Anonymous poster hash: 48e32...e39

Man kan presse på mange måter. Jeg har prøvd å fortelle henne realistisk hvordan det kommer til å bli, at det vil bli kjempeløft både fysisk og psykisk for henne, at hun må ofre mye de neste årene. Men jeg har hele tiden gjort klart for henne at det er hennes valg og at jeg vil støtte henne uansett! Og nå når valget er tatt vil jeg aldri tenke på at barnet ikke skulle vært her, småen er hjertelig velkommen og jeg vil elske barnet av hele mitt hjerte💕

 

 

 

Anonymous poster hash: a25a8...e80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at datteren til HI ikke lot seg rokke, ikke lot seg overtale! Så sterk og klok jente! 



Anonymous poster hash: 605c3...f37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Så flott at datteren til HI ikke lot seg rokke, ikke lot seg overtale! Så sterk og klok jente!

 

Anonymous poster hash: 605c3...f37

Ja jeg må, for å være helt ærlig, si at jeg faktisk er ganske stolt av måten hun har stått opp for seg selv de siste ukene! Det virker faktisk på meg som om hun allerede har begynt på den vanskelige prosessen å bli voksen😃 så jeg har faktisk et godt håp om at hun tross alle odds skal klare seg bra. Og det er godt for meg at saksbehandleren i barnevernet sier det samme, at hun uttrykker seg og tenker faktisk ganske fornuftig😃

 

 

 

Anonymous poster hash: a25a8...e80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig ingen ideell situasjon, men alt går. 
Likevel må nok du forberede deg på en del ekstraarbeid framover, og du må nok også være forberedt på at det kommer vanskelige dager der datteren din nok ikke er like glad i deg. Det kan nok også skje at hun til tider kan forsøke å legge mer enn du liker over på deg, men da handler det om at du må se signalene tidlig og fortsette å snakke med henne, minne henne på at det var hennes eget valg og at barnet ER hennes ansvar. Selvfølgelig skal du støtte henne, men du må for all del ikke ta over morsrollen for det lille barnet. 

 

Gi datteren din ansvar, vis at du lar henne ta ansvaret og vær tydelig på at du alltid kan spørres til råds osv. Tøffe tak blir det nok, men vil dere dette hardt nok, så får dere det til! Lykke til! 



Anonymous poster hash: adabd...0c7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

 

Hvordan har 15 åringen tenkt å få til det økonomiske?

 

Gratulerer som småbarnsmamma igjen, for det er det du blir. Regner med 15 åringen tror det blir like flott som visse bloggere viser og tror bare det er å blogge litt og tjene mye penger.

 

Jeg mener en 15 åring ikke klarer ta et slikt valg, jeg tror ikke de klarer tenke konsekvenser om hva de faktisk gjør med livet sitt.

 

Hun er faktisk ikke gammel nok til å ha sex, ei heller til å bli mor.

 

Anonymous poster hash: bbd90...5e2

Hva vil du med dette? Strø salt i såret? Hi kan ikke bestemme dette. Så hun gjør det beste ut av situasjonen!

Gå å skam deg med det negative pratet ditt.

 

Anonymous poster hash: f8595...16a

Så rart man bare skal komme med positive kommentarer her inne.

 

Jeg er ikke enig i at dette er positivt. Jeg synes heller ikke det er bra når foreldrene tydeligvis har ordnet alt det økonomiske framover.

 

En 15 åring er ikke gammel nok til å ha sex. Hun er heller ikke gammel nok til å bestemme hun skal bli mor.

 

Jeg applauderer ikke hi. Hi er i en vanskelig situasjon, men jeg er ikke enig I at et barn på 15 år er gammel nok til å bli mor.

 

Så dere som synes dette er så fantastisk, hadde syntes det var greit om deres 15 åringer ble gravid?

 

Anonymous poster hash: bbd90...5e2

Jøss, det var også en tolkning.

Nå er det vel ingen som applauderer at 15-åringen skal ha barn. Det toget har gått, skipet har seilt, osv.

Vi applauderer hvordan mor håndterer situasjonen som NÅ har oppstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Selvfølgelig ingen ideell situasjon, men alt går.

Likevel må nok du forberede deg på en del ekstraarbeid framover, og du må nok også være forberedt på at det kommer vanskelige dager der datteren din nok ikke er like glad i deg. Det kan nok også skje at hun til tider kan forsøke å legge mer enn du liker over på deg, men da handler det om at du må se signalene tidlig og fortsette å snakke med henne, minne henne på at det var hennes eget valg og at barnet ER hennes ansvar. Selvfølgelig skal du støtte henne, men du må for all del ikke ta over morsrollen for det lille barnet.

 

Gi datteren din ansvar, vis at du lar henne ta ansvaret og vær tydelig på at du alltid kan spørres til råds osv. Tøffe tak blir det nok, men vil dere dette hardt nok, så får dere det til! Lykke til!

 

Anonymous poster hash: adabd...0c7

Ja jeg er veldig tydelig på ovenfor henne at det er hun som blir mor og ikke jeg, og at det blir hennes ansvar. Jeg skal være der og støtte henne og hjelpe, men ikke overta ansvaret!

 

Takk for lykkeønskning😃

 

 

 

Anonymous poster hash: a25a8...e80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Hvordan har 15 åringen tenkt å få til det økonomiske?

 

Gratulerer som småbarnsmamma igjen, for det er det du blir. Regner med 15 åringen tror det blir like flott som visse bloggere viser og tror bare det er å blogge litt og tjene mye penger.

 

Jeg mener en 15 åring ikke klarer ta et slikt valg, jeg tror ikke de klarer tenke konsekvenser om hva de faktisk gjør med livet sitt.

 

Hun er faktisk ikke gammel nok til å ha sex, ei heller til å bli mor.

 

Anonymous poster hash: bbd90...5e2

Hva vil du med dette? Strø salt i såret? Hi kan ikke bestemme dette. Så hun gjør det beste ut av situasjonen!

Gå å skam deg med det negative pratet ditt.

 

Anonymous poster hash: f8595...16a

Så rart man bare skal komme med positive kommentarer her inne.

 

Jeg er ikke enig i at dette er positivt. Jeg synes heller ikke det er bra når foreldrene tydeligvis har ordnet alt det økonomiske framover.

 

En 15 åring er ikke gammel nok til å ha sex. Hun er heller ikke gammel nok til å bestemme hun skal bli mor.

 

Jeg applauderer ikke hi. Hi er i en vanskelig situasjon, men jeg er ikke enig I at et barn på 15 år er gammel nok til å bli mor.

 

Så dere som synes dette er så fantastisk, hadde syntes det var greit om deres 15 åringer ble gravid?

 

Anonymous poster hash: bbd90...5e2

Jøss, det var også en tolkning.

Nå er det vel ingen som applauderer at 15-åringen skal ha barn. Det toget har gått, skipet har seilt, osv.

Vi applauderer hvordan mor håndterer situasjonen som NÅ har oppstått.

Takk😃

 

 

 

Anonymous poster hash: a25a8...e80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer, er hun sammen med barnefaren? For vis ikke har hu rett til forskjellige støtter fra nav :)

Gratulerer så mye som kommende bestemor og gratulerer så mye til datteren din :D Jeg er selv 18 og har en på snart 5 mnd :)

Se vekk fra de negative kommentarene, en på 15 kan vær like god mor som en på 30 år, de trenger bare litt hjelp og tid til å klare segi begynnelsen men som oftest klarer de seg kjempe bra, så det er bare å glede seg får når den lille kommer så lover jeg deg at du komme til å gjøre alt får ditt barnebarn, de er hverdagens lykke :)

Endret av Jakkie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer, er hun sammen med barnefaren? For vis ikke har hu rett til forskjellige støtter fra nav :)

Gratulerer så mye som kommende bestemor og gratulerer så mye til datteren din :D Jeg er selv 18 og har en på snart 5 mnd :)

Se vekk fra de negative kommentarene, en på 15 kan vær like god mor som en på 30 år, de trenger bare litt hjelp og tid til å klare segi begynnelsen men som oftest klarer de seg kjempe bra, så det er bare å glede seg får når den lille kommer så lover jeg deg at du komme til å gjøre alt får ditt barnebarn, de er hverdagens lykke :)

Nei de er ikke sammen, men familien hans støtter henne😃 takk for gode ord, og lykke til videre til deg💕

 

 

 

Anonymous poster hash: a25a8...e80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg bare lurer, er hun sammen med barnefaren? For vis ikke har hu rett til forskjellige støtter fra nav :)

Gratulerer så mye som kommende bestemor og gratulerer så mye til datteren din :D Jeg er selv 18 og har en på snart 5 mnd :)

Se vekk fra de negative kommentarene, en på 15 kan vær like god mor som en på 30 år, de trenger bare litt hjelp og tid til å klare segi begynnelsen men som oftest klarer de seg kjempe bra, så det er bare å glede seg får når den lille kommer så lover jeg deg at du komme til å gjøre alt får ditt barnebarn, de er hverdagens lykke :)

Nei de er ikke sammen, men familien hans støtter henne takk for gode ord, og lykke til videre til deg

 

Anonymous poster hash: a25a8...e80

 

Så bra at hun har så mye støtte rundt seg, hun er kjempe heldig :D , jo bare hyggelig, lykke til videre og nyt tiden framover og når barnet kommer, alt jeg vet er at du og datteren din komme til å knytte ett kjempe sterkt bånd disse måndene framover og tusen takk :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare spørre, har dere hatt "praten" før dette? Altså har dere snakket direkte om sex, beskyttelse osv? Lurer bare på om man praktiserer det eller om det bare snakkes om på skole? Masse lykke til, det går nok helt sikkert fint med dere alle 😊 hadde det vært meg ville jeg satt pris på den ærlige sannhet om småbarnslivet og hvor tøft det kan være 😊

 

Anonymous poster hash: e2b78...ba0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så flott at datteren til HI ikke lot seg rokke, ikke lot seg overtale! Så sterk og klok jente!  Anonymous poster hash: 605c3...f37

Dessverre uenig. Ser ikke noe flott eller klokt i at hun trumfer det igjennom, hun har mulighet til å bli mor mange, mange ganger selv om hun venter i ti år.

 

Anonymous poster hash: 6e674...b5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Så flott at datteren til HI ikke lot seg rokke, ikke lot seg overtale! Så sterk og klok jente!  Anonymous poster hash: 605c3...f37

Dessverre uenig. Ser ikke noe flott eller klokt i at hun trumfer det igjennom, hun har mulighet til å bli mor mange, mange ganger selv om hun venter i ti år.

 

Anonymous poster hash: 6e674...b5c

 

Men hun kommer ikke til å få sjansen til å få akkurat den ungen huner gravid med nå om 10 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Så flott at datteren til HI ikke lot seg rokke, ikke lot seg overtale! Så sterk og klok jente!  Anonymous poster hash: 605c3...f37

 

Dessverre uenig. Ser ikke noe flott eller klokt i at hun trumfer det igjennom, hun har mulighet til å bli mor mange, mange ganger selv om hun venter i ti år.Anonymous poster hash: 6e674...b5c

Men hun kommer ikke til å få sjansen til å få akkurat den ungen huner gravid med nå om 10 år

Nei, men det er da ikke et tap her og nå? Det er først et tap når man kjenner barnet. Like logisk å si at dersom man blir gravid en måned før, mister man sjansen til å få den ungen man kunne ha fått måneden etter, fordi det egget aldri vil bli "brukt"! Man kan aldri få full pott på alle muligheter, men her går hun jo glipp av veldig mye annet? Jeg kan i alle fall ikke se det kloke og vakre i at barn får barn.

 

Anonymous poster hash: 6e674...b5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Så flott at datteren til HI ikke lot seg rokke, ikke lot seg overtale! Så sterk og klok jente!  Anonymous poster hash: 605c3...f37

Dessverre uenig. Ser ikke noe flott eller klokt i at hun trumfer det igjennom, hun har mulighet til å bli mor mange, mange ganger selv om hun venter i ti år.Anonymous poster hash: 6e674...b5c

Men hun kommer ikke til å få sjansen til å få akkurat den ungen huner gravid med nå om 10 år

Nei, men det er da ikke et tap her og nå? Det er først et tap når man kjenner barnet. Like logisk å si at dersom man blir gravid en måned før, mister man sjansen til å få den ungen man kunne ha fått måneden etter, fordi det egget aldri vil bli "brukt"! Man kan aldri få full pott på alle muligheter, men her går hun jo glipp av veldig mye annet? Jeg kan i alle fall ikke se det kloke og vakre i at barn får barn.

 

Anonymous poster hash: 6e674...b5c

 

Du ser kansje ikke det, men det barnet vil en dag være takknemlig får at det lever og at moren valgte å ta en sjanse for å gjøre det beste ut av det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

 

 

Så flott at datteren til HI ikke lot seg rokke, ikke lot seg overtale! Så sterk og klok jente! Anonymous poster hash: 605c3...f37

Dessverre uenig. Ser ikke noe flott eller klokt i at hun trumfer det igjennom, hun har mulighet til å bli mor mange, mange ganger selv om hun venter i ti år.Anonymous poster hash: 6e674...b5c
Men hun kommer ikke til å få sjansen til å få akkurat den ungen huner gravid med nå om 10 år
Nei, men det er da ikke et tap her og nå? Det er først et tap når man kjenner barnet. Like logisk å si at dersom man blir gravid en måned før, mister man sjansen til å få den ungen man kunne ha fått måneden etter, fordi det egget aldri vil bli "brukt"! Man kan aldri få full pott på alle muligheter, men her går hun jo glipp av veldig mye annet? Jeg kan i alle fall ikke se det kloke og vakre i at barn får barn.

 

Anonymous poster hash: 6e674...b5c

Du ser kansje ikke det, men det barnet vil en dag være takknemlig får at det lever og at moren valgte å ta en sjanse for å gjøre det beste ut av det

Mamma søkte om abort da jeg var på vei, for å si det sånn, men fikk det ikke innvilget. Da måtte de foran en såkalt abortnemnd. Og siden hun var godt gift og pappa hadde jobb, måtte hun føde meg.

Men jeg går altså ikke omkring og er "takknemlig for at jeg lever" altså. Ikke mer enn dere andre i alle fall! Og jeg var selv gravid som 17-årig og priset meg lykkelig over at jeg ikke måtte inn til noen nemnd. Er fortsatt glad for at jeg slapp å ha det ansvaret så tidlig! Mine tre barn er fullkomne, de, jeg ser ikke på det som at jeg tapte akkurat det barnet jeg valgte å ikke føde. Jeg fikk de tre jeg fikk, jeg ville kanskje ha måttet gå uten dem hvis livet hadde tatt en annen vei 10 år før!

 

Anonymous poster hash: 6e674...b5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har 15 åringen tenkt å få til det økonomiske?

 

Gratulerer som småbarnsmamma igjen, for det er det du blir. Regner med 15 åringen tror det blir like flott som visse bloggere viser og tror bare det er å blogge litt og tjene mye penger.

 

Jeg mener en 15 åring ikke klarer ta et slikt valg, jeg tror ikke de klarer tenke konsekvenser om hva de faktisk gjør med livet sitt.

 

Hun er faktisk ikke gammel nok til å ha sex, ei heller til å bli mor.

 

Anonymous poster hash: bbd90...5e2

Genialt!

Fortell henne at hun ikke burde hatt sex, så er problemet løst!

 

Anonymous poster hash: 526aa...d76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det kommer til å gå godt med 15åringen som har god støtte rundt seg jeg. Dere som roper høyt her, hva om deres sønner gjør ei jente gravid når de er 15 da? Vi vet lite om hva som vil skje i fremtiden, men skulle situasjonen bli sånn, så håper jeg barna mine vil oppleve å både bli sett hørt og forstått, og gjerne veiledet i forhold til hva en mener er best, men det ender til slutt med at det er deres valg.

Dattera til ei venninne av meg ble gravid som 18 åring, i et forhold som var helt på sluttranden. Hun tok abort. Har ny kjæreste nå, stabilt forhold, men nå viser det seg at hun mest sannsynlig ikke kan bli gravid igjen, pga en sykdom. Hun sørger over barnet hun ikke fikk...

 

Anonymous poster hash: f6001...873

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia her er at det er ikke vits i å slenge dritt.

Barnet kommer. Hun er over 16 uker på vei.

 

Da jeg var 14-år, var det ei annen jente her i byen som fikk en liten gutt.

Senere ble vi godt kjent, og jeg ble kjent med de som var hennes tidligere bestevenner. Etter tre år hadde de fortsatt ikke "kommet over", at gutten var født.

 

Det er som sagt ikke noe vits i å sitte her å slenge ut av seg meninger, når avgjørelsen allerde er tatt.

Nei, det er ikke en ideell situasjon.

Om min datter kommer hjem om 12 år, og forteller at hun er gravid, blir jeg nok lei meg og skuffa...

Vil det bli tunge dager? Ja.

Kan du gjøre noe med det? Nei. Er det ditt problem? Nei.

Synes HI skal få støtte for å ta dette så fint. Hun har nok gått MANGE runder med seg selv.

 

 

Anonymous poster hash: c4726...c43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du høres ut som en vidunderlig mamma for datteren din, hun er heldig. Gled deg til å bli bestemor, nyt det lille nurket som kommer.

 

Anonymous poster hash: b088f...296

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære HI.

Hvis jeg var 15 år og gravid skulle jeg ønske jeg hadde deg til mamma!

 

Du virker klok, reflektert og menneskelig!

Lykke til med alt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare spørre, har dere hatt "praten" før dette? Altså har dere snakket direkte om sex, beskyttelse osv? Lurer bare på om man praktiserer det eller om det bare snakkes om på skole? Masse lykke til, det går nok helt sikkert fint med dere alle 😊 hadde det vært meg ville jeg satt pris på den ærlige sannhet om småbarnslivet og hvor tøft det kan være 😊

 

Anonymous poster hash: e2b78...ba0

Jada vi har vært gjennom praten opptil flere ganger😃 jeg idylliserer ingenting og forteller henne fakta om hvordan det kommer til å bli, både positivt og negativt😃

 

 

 

Anonymous poster hash: a25a8...e80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...