Gå til innhold

Kan jeg kalle barnet mitt dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes Noa Kristine er helt nydelig!! Så bra at dere fikk for navnet! Det vil alltids være veldig ulike meninger om navn. Det viktigste er at dere trives med det! Jeg synes det er et kjempeflott jentenavn!! 😊

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min sønns kamerat heter Iben. Jeg er oppvokst med at Iben er jentenavn, men jammen ble jeg fort vant med det på en gutt. Tenker aldri over det lenger. Så Noa ville jeg også vent meg til på ei jente.

Anonymous poster hash: 745c1...9f8

Skrevet

Synsk? Hvor får du slikt tull fra? Hvis en gutt hadde fått navnet Jon Isabell hadde han også blitt utsatt for mobbing. Alle er jo det, men hvorfor sette stor rød pil over hodet på barnet liksom?

Anonymous poster hash: fe6f4...e96

Det er ikke tull. Du kan forutse at Noa Kristine blir mobbet på grunn av navnet sitt. Noa er mye mer kjønnsnøytralt enn Isabell og det tror jeg nok du også skjønner. Mange navn funker på både gutter og jenter. Kim, Alex, Iben osv. Synes Noa passer godt inn i dette. Tror barn er relativt fordomsfrie når det kommer til navn på lekekamerater altså. Alle kan bli utsatt for mobbing.

Anonymous poster hash: 8cd4a...67b

Skrevet

Det er ikke tull. Du kan forutse at Noa Kristine blir mobbet på grunn av navnet sitt. Noa er mye mer kjønnsnøytralt enn Isabell og det tror jeg nok du også skjønner. Mange navn funker på både gutter og jenter. Kim, Alex, Iben osv. Synes Noa passer godt inn i dette. Tror barn er relativt fordomsfrie når det kommer til navn på lekekamerater altså. Alle kan bli utsatt for mobbing.Anonymous poster hash: 8cd4a...67b

Jeg har da aldri sagt hun BLIR mobbet, men blir jo mer utsatt med et guttenavn. Gubben Noa og Noas ark...

Skrevet

Jeg har da aldri sagt hun BLIR mobbet, men blir jo mer utsatt med et guttenavn. Gubben Noa og Noas ark...

Hun blir utsatt for mobbing. Skrev du.

Skrevet

Synes det var veldig fint.

Skrevet

Jeg er halvt jødisk, og har veldig lyst å gi babyen i magen et hebraisk navn. Mange hebraiske navn er jo veldig vanlige og populære i Norge. Men det vakreste navnet jeg vet, og som jeg alltid har hatt lyst til å kalle mitt kommende barn er ikke det...

Jeg har så lyst å kalle jenta mi for Noa. Kan det gå an, selv om folk i Norge først og fremst ser på dette som et Guttenavn? På hebraisk er Noa et jentenavn og Noah (uttales med "skarrelyd" på slutten) et guttenavn.

Oldemoren min het Noa og jeg har så lyst å kalle opp jenta mi etter henne! jeg synes det er så nydelig navn.

For at det skal fungere i Norge har vi snakket om at Noa kanskje kan brukes dersom vi gir henne et andre fornavn. Per i dag heller vi mot Noa Kristine, som blir oppkalling etter farmor. Hun kommer til å få et norsk etternavn.

Er dette helt tullete av oss å engang vurdere?

Anonymous poster hash: 14bbf...615

Åhh, vet du hva. Nå har vi allerede valgt navn til datteren i magen. MEN, jeg elsker dette navnet så utrolig mye, at får vi en jente til, så er det enormt stor sannsynlighet for at jeg ville brukt Noa også. Gud så nydelig det er. Jeg ville brukt det alene da. Bare Noa. Synes du skal kjøre på. Aldeles nydelig navn :)

Anonymous poster hash: a19e3...1d5

Skrevet

Hun blir utsatt for mobbing. Skrev du.Anonymous poster hash: 8cd4a...67b

Bli utsatt for å være utsatt for betyr at det kan skje, og hvis man har litt mellom øra skjønner man at sjansen øker når man skiller at ut ved feks å ha et guttenavn når man er jente,

Skrevet

Bli utsatt for å være utsatt for betyr at det kan skje, og hvis man har litt mellom øra skjønner man at sjansen øker når man skiller at ut ved feks å ha et guttenavn når man er jente,

Nei, du formulerte deg klønete. Dersom du mener at hun KAN bli utsatt for mobbing så er det det du bør skrive. At hun vil bli utsatt for mobbing betyr noe annet enn at hun kan bli utsatt for det.

Og at jeg har noe mellom øra er jeg overbevist om, det er ingenting du kan si for å endre på min oppfatning av det, så vennligst spar deg for personangrep.

Skrevet

Nei, du formulerte deg klønete. Dersom du mener at hun KAN bli utsatt for mobbing så er det det du bør skrive. At hun vil bli utsatt for mobbing betyr noe annet enn at hun kan bli utsatt for det.

Og at jeg har noe mellom øra er jeg overbevist om, det er ingenting du kan si for å endre på min oppfatning av det, så vennligst spar deg for personangrep.Anonymous poster hash: 8cd4a...67b

Jeg har jo allerede forklart med teskje... Men du fortsetter og ikke skjønne en dritt... Get a life?

Skrevet

Utenom tema, men hvordan kan man være halvt jødisk? Enten er man jøde eller så er man ikke jøde..

Anonymous poster hash: 40153...8c1

Og hvordan kan man være halvt jødisk og ha et så misforstått forhold til jødisk navnetradisjon......?

Noa, Jona, Tobia, Elkana og Elia er alle sammen jødiske MANNSNAVN, selv om de altså slutter på a.

Anonymous poster hash: 065b2...c19

Skrevet

Guttenavn på jente, jaja! Ville heller kalt henne Nea Kristine.. Noa ER jo kjent som mannsnavn, og hun blir utsatt for mobbing...

Jeg syntes du er mer spesiell enn navnet hvis du mener at det er grunn til å mobbe for.

Navnet er nydelig!

Anonymous poster hash: e763a...9ca

Skrevet

Jeg syntes du er mer spesiell enn navnet hvis du mener at det er grunn til å mobbe for.

Navnet er nydelig! Anonymous poster hash: e763a...9ca

Jeg synes det er spesielt med mannsnavn på jente ja, ikke alene om det. Folk er så trendy og fine på det nå im dagen at det går ikke an å velge normale navn, man bør helst finne på et nytt. Eller nå tydeligvis bruke navn av feil kjønn i kombinasjon med et av motsatt kjønn. Ikke for å forvirre noen... Nea hadde vært OK, Noa er guttenavn.

Er Ola Margrete OK også da bare fordi det slutter på a? Hva med Mildrid Moses?

Skrevet

Jeg synes det er spesielt med mannsnavn på jente ja, ikke alene om det. Folk er så trendy og fine på det nå im dagen at det går ikke an å velge normale navn, man bør helst finne på et nytt. Eller nå tydeligvis bruke navn av feil kjønn i kombinasjon med et av motsatt kjønn. Ikke for å forvirre noen... Nea hadde vært OK, Noa er guttenavn.

Er Ola Margrete OK også da bare fordi det slutter på a? Hva med Mildrid Moses?

Fra Wikipedia:

Noa kan referere til:

Noa (navn), kvinnenavn

Noah (navn), mannsnavn

Noah, en bibelsk person

Nuh, islamsk profet

Forskningstidsskriftet NOA. Norsk som andrespråk

Skrevet

Fra Wikipedia:

Noa kan referere til:

Noa (navn), kvinnenavn

Noah (navn), mannsnavn

Noah, en bibelsk person

Nuh, islamsk profet

Forskningstidsskriftet NOA. Norsk som andrespråk

Og her (også fra Wikipedia)

Noa (name)

Noa is both a feminine given name and a surname. The Hebrew: נוֹעָה‎‎ is a popular name for girls in Israel, meaning "movement" or "motion".[1]

In the Bible Noa (or Noah) was one of the Five Daughters of Zelophehad. Noa ( 乃愛) is also a Japanese feminine name meaning "my love, affection."[2]

Fint navn med koselig historie!

Skrevet

Og her (også fra Wikipedia)

Noa (name)

Noa is both a feminine given name and a surname. The Hebrew: נוֹעָה‎‎ is a popular name for girls in Israel, meaning "movement" or "motion".[1]

In the Bible Noa (or Noah) was one of the Five Daughters of Zelophehad. Noa ( 乃愛) is also a Japanese feminine name meaning "my love, affection."[2]

Fint navn med koselig historie!

Men nå bor jo vi i Norge? Her er vel gubben Noa eller Noas ark mest kjent...

Skrevet

Men nå bor jo vi i Norge? Her er vel gubben Noa eller Noas ark mest kjent...

Mest kjent, ja, men Noa har en veldig feminin klang, og blir nok lett konvertert til eller "godkjent" som jentenavn for de som blir kjent med den lille jenta :) Koselig med oppkalling!

Anonymous poster hash: d45e7...72f

Skrevet

Hjelper ikke om noe er kvinnenavn i Japan, Azerbajdjan eller Portugal altså. Hvis det er mannsnavn i Norge MÅ det bli misforstått på ett eller annet tidspunkt. Kjenner en Simone som er mann. Ikke praktisk...

Skrevet

Hjelper ikke om noe er kvinnenavn i Japan, Azerbajdjan eller Portugal altså. Hvis det er mannsnavn i Norge MÅ det bli misforstått på ett eller annet tidspunkt. Kjenner en Simone som er mann. Ikke praktisk...

Noah er et guttenavn i Norge. Noa er jentenavn. Hvertfall slik jeg og tydeligvis mange andre ser det. Man kan jo da like gjerne kritisere de foreldrene som gir guttene navn Noa for å ha gitt dem jentenavn. Det er ikke slik at det du tror/er vandt med er det eneste riktige.

Kan også være greit å lære barna sine det også, og samtidig at det ikke er lov til å mobbe andre.

Skrevet

Noah er et guttenavn i Norge. Noa er jentenavn. Hvertfall slik jeg og tydeligvis mange andre ser det. Man kan jo da like gjerne kritisere de foreldrene som gir guttene navn Noa for å ha gitt dem jentenavn. Det er ikke slik at det du tror/er vandt med er det eneste riktige.

Kan også være greit å lære barna sine det også, og samtidig at det ikke er lov til å mobbe andre. Anonymous poster hash: e763a...9ca

Bare fordi noen få finner på å kalle ei jente et guttenavn, så blir det ikke et jentenavn over natta. Helt idiotisk å si at man likegjerne kan si at Noa på gutt er jentenavn. Herregud!

Skrevet

Du må gjerne sitte der og være en sidrumpa og pedantisk vrangpåle uten evne og vilje til å omstille deg, men vi andre forstår at Noa er et jentenavn og synes bakgrunnen for navnet er fin.

Anonymous poster hash: d45e7...72f

Skrevet

Jøye meg her kom det fram mye rart. Glad ikke alt dette kom da vi vurderte navnet! 😂

Takk til alle dere som kommer med hyggelige tilbakemeldinger. Gøy dere liker det! Og til dere andre; jeg lever fint med at dere synes navnet er både rart og stygt, og det tror jeg datteren min vil gjøre også. Hun er oppkalt etter en fantastisk kvinne med en utrolig sterk, vond og vakker historie. Og jeg gleder meg til å lære henne å være stolt over hvem hun har fått navnet sitt fra 😊

Hi

Anonymous poster hash: 14bbf...615

Skrevet

Kan også være greit å lære barna sine det også, og samtidig at det ikke er lov til å mobbe andre.

Er det mobbing å si at Kurt, Asbjørn og Valdemar er guttenavn i Norge også? Selv om de altså muligens er jentenavn på Tahiti?

Ta deg ei pære.

NoaH er ikke stavemåten på det norske guttenavnet. Det er et AMERIKANSK mannsnavn. Du finner Noah i engelske bibeloversettelser, i den norske var det Noa som bygde arken.

Skrevet

Personlig syntes jeg Noa var fint som jentenavn Om dere bruker det i ett dobbeltnavn, som Noa Kristine. Men alene syntes jeg ikke passet til ei jente.

Skrevet

Noa Kristine var kjempefint! :)

Anonymous poster hash: 62b73...1c1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...