Anonym bruker Skrevet 21. mai 2015 #1 Skrevet 21. mai 2015 Jeg er halvt jødisk, og har veldig lyst å gi babyen i magen et hebraisk navn. Mange hebraiske navn er jo veldig vanlige og populære i Norge. Men det vakreste navnet jeg vet, og som jeg alltid har hatt lyst til å kalle mitt kommende barn er ikke det... Jeg har så lyst å kalle jenta mi for Noa. Kan det gå an, selv om folk i Norge først og fremst ser på dette som et Guttenavn? På hebraisk er Noa et jentenavn og Noah (uttales med "skarrelyd" på slutten) et guttenavn. Oldemoren min het Noa og jeg har så lyst å kalle opp jenta mi etter henne! jeg synes det er så nydelig navn. For at det skal fungere i Norge har vi snakket om at Noa kanskje kan brukes dersom vi gir henne et andre fornavn. Per i dag heller vi mot Noa Kristine, som blir oppkalling etter farmor. Hun kommer til å få et norsk etternavn. Er dette helt tullete av oss å engang vurdere? Anonymous poster hash: 14bbf...615
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2015 #2 Skrevet 21. mai 2015 Fine navn, både alene og hver for seg, go for it :-) Ingenting tullete på noen måte :-) Anonymous poster hash: a6a10...e58
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2015 #3 Skrevet 21. mai 2015 Klart du kan. Jeg personlig ville nok gitt barnet et fornavn til, slik du foreslår, både for å fremheve at det er navnet til ei jente, og for at hun selv kunne ha valgmuligheter senere med tanke på om det kan bli et problem i forhold til mobbing e.l. om hun kun heter Noa, og dette ses på som hovedsaklig et guttenavn. Anonymous poster hash: 125cc...a53
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2015 #4 Skrevet 21. mai 2015 Det syntes jeg var en såpass spesiell historie at du bør bruke navnet! Aldri hørt, men jo, likte det godt Anonymous poster hash: f1a70...496
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2015 #5 Skrevet 21. mai 2015 Jeg synes det er nydelig! Jeg møtte en gang en liten jente for mange år siden som het Noa, (mener de var amerikansk) og det synes jeg bare var utrolig søtt. Noa klinger jo egentlig veldig feminint og ligner på mange typiske jentenavn som Nora, Thea, Lea osv Anonymous poster hash: 800d2...efb
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2015 #6 Skrevet 21. mai 2015 Tusen takk for svar! Nå ble jeg kjempeglad og lettet over at dere var så positive!! Anonymous poster hash: 14bbf...615
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2015 #7 Skrevet 21. mai 2015 Enig med de andre. Synes Noa Kristine var veldig fint Anonymous poster hash: eb759...ac0
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2015 #8 Skrevet 21. mai 2015 Jeg vil gå litt mot strømmen og si at jeg ville vært litt forsiktig med å gi henne et "typisk guttenavn" (om dere skal bo her) om jeg var deg. Jeg hadde vært redd for at hun ville blitt mobbet for navnet (jada, fullt klar over at holdninger kommer fra oss voksne) og det ville jeg prøvd å unngå. Det er jo en flott historie bak, men det vet jo ikke folk, så noen reaksjoner kan man fort få Jeg hadde heller vurdert Nora. Nora Kristine På den måten blir det en slags oppkalling for det Anonymous poster hash: 6c976...90e
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2015 #9 Skrevet 21. mai 2015 stygt... hadde ikke kalt ei jente i norge Noa som er guttenavn her Anonymous poster hash: 9706a...b91
Gjest Syltebærtyttetøy Skrevet 21. mai 2015 #10 Skrevet 21. mai 2015 Syns Noa Kristine var helt nydelig og historien er så spesiell at det må dere jo bare gå for! Det vil alltid være noen som ikke liker et navn, sånn er det bare. Jeg kjenner forresten ei lita jente som heter Kim Maria
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2015 #11 Skrevet 21. mai 2015 Jeg tenker Noas ark. Nei dette ble altfor teit spør du meg Anonymous poster hash: 81b9d...a6f
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2015 #12 Skrevet 21. mai 2015 Hva med Norma Kristine? Noa var jo fint, men litt usikker siden det er guttenavn her. Anonymous poster hash: 9d479...051
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2015 #13 Skrevet 21. mai 2015 Nei. Her i Norge er Noa(h) et guttenavn. Nå bor dere i Norge, barnet deres blir norsk så forhold dere til det. Anonymous poster hash: 737e0...57b
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2015 #14 Skrevet 21. mai 2015 Jeg syns det var et nydelig navn. Og om folk vil erte, ja da finner de noe å erte for. Jeg har gått i klasse med Ellen (kalt Ellen Karusellen, 50øre kvelden), Kristoffer (sønn av mora med de hårete leggene), Pernille (som herma etter sekken til Kari (den kule i klassen), Lene (lillesøster til han som tissa på seg i 1.klasse), Andrea (hun som gikk i bosseliniklær fra cubus), Ole (han som fikk Adidasklær til slutt, men da fjorårets modell), Elisabeth (hun med Filagenser i feil farge) osv osv. Vil folk erte, så finner de noe. (nnavna er forresten delvis oppdikta. Men ertegrunnene er høyst reelle fra min klasse på barneskolen. Var sikkert 100 mer. Vi var absolutt alle i unåde hos den "kule" (som nå er narkoman) på ett eller annet tidspunkt i løpet av de 6 åra). Gå for det navnet dere ønsker. 😊 Anonymous poster hash: 8a9ef...a1b
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2015 #15 Skrevet 21. mai 2015 Det er klart du kan, og Noa er mye finere som jente- enn som guttenavn. Du er forberedt på at det kan bli misforstått, og det vil det nok bli. Det venner man seg til, men det høres fornuftig ut med et mellomnavn. Vi har en Iben, og hun blir også tidvis tatt for gutt om man bare hører/leser navnet. Det går veldig greit. Anonymous poster hash: 06ce5...ecc
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2015 #17 Skrevet 21. mai 2015 Klart du kan kalle datteren for Noa. Iben feks er jo både gutte og jentenavn så det trenger ikke være noe hindring at Noah er guttenavn. Folk bruker ikke lang tid på å venne seg til sånne ting. Anonymous poster hash: 28de0...731
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2015 #18 Skrevet 22. mai 2015 Jeg forbinder Noa kun med mannsnavn. Uansett om det en gang har vært skrevet og sagt med tydelig -h, så gjør det ikke det nå. De guttene som heter Noah i Norge (som ble motenavn etter en viss fotballstjerne fikk barn) uttaler det som Noa. Det er mange andre fine hebraiske navn som passer til jenter. Rakel, Rebekka, Lea, Ester, Debora, Maria, Sara, Rut, Anna, Hanna, Mirjam, Naomi, Susanna, Shosha. Anonymous poster hash: 065b2...c19
Love my kidz Skrevet 22. mai 2015 #19 Skrevet 22. mai 2015 Noa Kristine er jo helt nydelig navn, go for it :-)
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2015 #20 Skrevet 22. mai 2015 Takk for mange svar! Ser det er delte meninger om dette, men jeg er faktisk overrasket over at såpass mange er positive. Kanskje vi skal hoppe i det. De aller fleste rundt oss vil jo fort bli vant med navnet uansett antar jeg. Og så lenge hun får to navn så vil i alle fall ikke det skape trøbbel for henne når hun skal forholde seg til andre folk skriftlig... Anonymous poster hash: 14bbf...615
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2015 #21 Skrevet 22. mai 2015 Jeg er litt skeptisk, selv om navnet jo har en god historie i familien din. Kan være kjedelig for ei jente som heter Noa å havne i barnehage/skole sammen med gutter som heter Noah. Anonymous poster hash: 61007...9e3
Mandala Skrevet 22. mai 2015 #22 Skrevet 22. mai 2015 Jeg synes Noa er veldig pent som jentenavn. Men.... Det er 12 kvinner i Norge som heter det, og det er rett og slett et guttenavn her. Det kan bli problemer alle steder der man går ut fra kjønn etter navnet på personen. Så jeg ville nok heller gått for Norma feks, som en foreslo. Eller Noella og ha Noa som kallenavn.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2015 #23 Skrevet 22. mai 2015 Kan jo bli en belastning å ha et typisk guttenavn, selv om historien bak er veldig fin. Ville f.eks ikke vurdert Johnny på datteren min, eller Marie på sønnen min, selv om det var oppkalling. Ekstra vanskelig nå, ettersom Noah er et poppisnavn nå. Anonymous poster hash: 9d479...051
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2015 #24 Skrevet 22. mai 2015 Jeg syns Noa Kristine var helt NYDELIG❤️ Anonymous poster hash: ff97b...854
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2015 #25 Skrevet 22. mai 2015 Er det samme uttale som Noah? Eller blir det mer Nora bare uten r'en?altså legger mer trykk på o'en Anonymous poster hash: 0c9a1...9fc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå