Gå til innhold

Har meldt en kollega til BV

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det greit å dra fra en sovende treåring i 15 min for å hente storesøsken hos venner?

Anonymous poster hash: 26489...063

Absolutt ikke!

Hvis du fikk vite at noen gjør det, hva ville du gjort?

Kommer an på hvor godt jeg kjente dem, jeg ville gjerne tatt dem ei skrape først om jeg kjente dem, men om de ikke forsto alvoret hadde jeg ikke hatt noe problem med å melde fra. Små barn skal IKKE være alene hjemme. 

Det er ikke lenge siden et lite barn døde mens foreldrene var ute av huset.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet om en sak for mange år siden der foreldrene skulle reise bort og barnevakten var forsinket. Foreldrene dro før barnevakten kom. Barnevakten omkom i en kollisjon på vei dit og barnet døde som følge at det var etterlatt alene. Du har absolutt gjort det rette, HI.

Anonymous poster hash: 77a14...616

Skrevet

Har en kollega som jeg nå har meldt til bv. Nå begynner jeg å angre, og lurer på om jeg har gjort det rette.

De er et samboerpar som jobber turnus. De har et barn på under 2 år. Dette barnet er alene rundt 30 min på kveld eller morgen hvis foreldrene jobber motsatt av hverandre. Somregel sover det, men det et vel ikke greit?

Jeg tenker på brann, innbrudd, barnet som kan bryte seg ut av senga osv. Jeg ser det ikke trygt en plass, selv om det ofte sover.

Har jeg gjort det rette? :(

Anonymous poster hash: e3fea...1c8

Hvis du er sikker i din sak, så har du helt klart gjort det rette.

Skrevet

Synes du har gjort det rette. Man lar da vel ikke et barn på 2 år være alene i 30 min. Uansett om det sover eller eiAnonymous poster hash: b3e4c...085

Man behøver ikke mange hjernecellene for å skjønne selv at det er galskap å dra fra små barn alene hjemme! Hva pokker om det skjer noe med den av foreldrene som er på vei hjem da? Eller barnet våkner og er redd? Ramler ned trappa? Huset brenner eller What ever....

Det kan for all del hende at en nabo de har alliert seg med sitter med babycall og følger med, men da får de vel en oppklaring i det når den saken kommer opp.

Jeg hadde selv aldri forlatt huset mitt med barna uten at en person fysisk var der og passer på. De er jo det viktigste jeg har!

PS: svarte på feil innlegg ser jeg.... Var til den som mente trådstarter burde snakket med kollegaen sin først.

Jeg har da aldri sagt at det ikke er fullstendig hinsides å la barna være alene hjemme?! Med det er overilt å melde til bv. Hun burde tatt det opp med dem flere ganger til de forstår!

Anonymous poster hash: 84491...733

Skrevet

Synes du har gjort det rette. Man lar da vel ikke et barn på 2 år være alene i 30 min. Uansett om det sover eller eiAnonymous poster hash: b3e4c...085

Man behøver ikke mange hjernecellene for å skjønne selv at det er galskap å dra fra små barn alene hjemme! Hva pokker om det skjer noe med den av foreldrene som er på vei hjem da? Eller barnet våkner og er redd? Ramler ned trappa? Huset brenner eller What ever....

Det kan for all del hende at en nabo de har alliert seg med sitter med babycall og følger med, men da får de vel en oppklaring i det når den saken kommer opp.

Jeg hadde selv aldri forlatt huset mitt med barna uten at en person fysisk var der og passer på. De er jo det viktigste jeg har!

PS: svarte på feil innlegg ser jeg.... Var til den som mente trådstarter burde snakket med kollegaen sin først.

Jeg har da aldri sagt at det ikke er fullstendig hinsides å la barna være alene hjemme?! Med det er overilt å melde til bv. Hun burde tatt det opp med dem flere ganger til de forstår!Anonymous poster hash: 84491...733

Hva om det hadde skjedd noe med barnet da??? Da hadde i alle fall jeg sittet med en slags skyldfølelse for å ikke ha gjort mer med den saken når jeg var bekymret for barnet. Nå er der ikke HI sin jobb å få disse til å forstå da.

Det de gjør er faktisk svært uansvarlig!

Skrevet

Jeg synes du gikk for langt. Selvsagt er det de gjør galt, men du kunne da tatt en prat med dem direkte først!Anonymous poster hash: 84491...733

Det står det jo faktisk ingenting om her? Du kan ikke vite at HI ikke har sagt noe om dette tl kollegaen først. Anonymous poster hash: 7612f...b78
Nei, men jeg kan ikke spekulere i faktum. Det står ikke noe her om at hun HAR kontaktet vedkommende. Det står bare at hun har ringt barnevernet, og da er det det faktumet jeg legger til grunn.Anonymous poster hash: 84491...733
Du kan ikke spekulere i faktum? Det er jo nettop det du gjør, det er jo spekulasjon som får deg til å gå ut i fra at hun ikke har snakket med kollegaen. Faktum er at barnevernet er kontaktet, hverken mer eller mindre. Anonymous poster hash: 7612f...b78
Det er mest logisk å slutte ut fra den fremstillingen som er gitt at HI ikke har snakket med kollegaen. I motsatt fall ville det vært naturlig å nevne det som en del av historien. Men vi kan jo spørre HI: snakket du med kollegaen om dette først, og hva skjedde i så fall?Anonymous poster hash: 84491...733
Tenker at du burde fulgt ditt eget råd og spurt før du hoppet til en konklusjon. Anonymous poster hash: 7612f...b78

Jeg er ikke særlig interessert i hva du "tenker".

Da "tenker" jeg at du gjør lurt å holde deg unna diskusjonsforum. Og til posten lenger nede: Om HI skulle fokalrt dem dette til de plutselig forstår, vil barnet være alene og i fare mange ganger før noe skjer.

Anonymous poster hash: 7612f...b78

Skrevet

Jeg har da aldri sagt at det ikke er fullstendig hinsides å la barna være alene hjemme?! Med det er overilt å melde til bv. Hun burde tatt det opp med dem flere ganger til de forstår!

Hvor mange ganger er det da liksom greit at de lar ungen være alene? Når de ikke hører? Hvor mange sjanser skal man gi foreldre som bedriver omsorgssvikt og ikke engang skjønner det sjøl?

Skrevet

Jeg synes du gikk for langt. Selvsagt er det de gjør galt, men du kunne da tatt en prat med dem direkte først!Anonymous poster hash: 84491...733

Det står det jo faktisk ingenting om her? Du kan ikke vite at HI ikke har sagt noe om dette tl kollegaen først. Anonymous poster hash: 7612f...b78
Nei, men jeg kan ikke spekulere i faktum. Det står ikke noe her om at hun HAR kontaktet vedkommende. Det står bare at hun har ringt barnevernet, og da er det det faktumet jeg legger til grunn.Anonymous poster hash: 84491...733
Du kan ikke spekulere i faktum? Det er jo nettop det du gjør, det er jo spekulasjon som får deg til å gå ut i fra at hun ikke har snakket med kollegaen. Faktum er at barnevernet er kontaktet, hverken mer eller mindre. Anonymous poster hash: 7612f...b78
Det er mest logisk å slutte ut fra den fremstillingen som er gitt at HI ikke har snakket med kollegaen. I motsatt fall ville det vært naturlig å nevne det som en del av historien. Men vi kan jo spørre HI: snakket du med kollegaen om dette først, og hva skjedde i så fall?Anonymous poster hash: 84491...733
Tenker at du burde fulgt ditt eget råd og spurt før du hoppet til en konklusjon. Anonymous poster hash: 7612f...b78
Jeg er ikke særlig interessert i hva du "tenker".Anonymous poster hash: 84491...733

Da "tenker" jeg at du gjør lurt å holde deg unna diskusjonsforum. Og til posten lenger nede: Om HI skulle fokalrt dem dette til de plutselig forstår, vil barnet være alene og i fare mange ganger før noe skjer. Anonymous poster hash: 7612f...b78

Det "tenker" jeg du ikke trenger å legge deg oppi. Jeg leser forum for å bli underholdt av slike tullinger som.. Vel, deg. Jeg snakket for øvrig ikke til deg i det hele tatt, men svarte på HIs spørsmål. At mitt svar varmet motsatte av resten av hylekoret, tar jeg utelukkende som et kompliment.

Skrevet

Etter min mening har du absolutt gjort det rette.
Man lar ikke et barn under 2 år være alene enten det sover eller ikke.
Et så lite barn er ikke i stand til å ta vare på seg selv om noe slulle skje.

Hva om det oppstår noe med den forelderen som er på vei hjem? Man vet aldri.

Jeg syns absolutt du har gjort det rette, og du har jo prøvd å snakke med dem også, ettersom jeg forstår.
Det er lett å få dårlig samvittighet etter noe sånn, jeg vet, jeg har selv meldt min søster til barnevernet, så jef vet det med samvittigheten selv om du innerst inne vet du har gjort det rette.
Du må bare tenke som du opprinnelig tenkte og hold fast på det, at du vil et lite barns beste.
For alt i verden, det trenger nå ikke ende slik at de mister omsorgen, men de kan bli fulgt opp av BV, og de kan få en realitetsjekk, for det er ikke greit som de gjør.

Skrevet

Du har ikke meldt kollegaen din til noen.

Du har meldt fra om din bekymring for et lite barn. Det er det absolutt grunnlag for her.

Anonymous poster hash: 1ce30...ea3
Skrevet

Det er enda godt du meldte de HI

Skrevet

Jeg er ikke særlig interessert i hva du "tenker".Anonymous poster hash: 84491...733
Da "tenker" jeg at du gjør lurt å holde deg unna diskusjonsforum. Og til posten lenger nede: Om HI skulle fokalrt dem dette til de plutselig forstår, vil barnet være alene og i fare mange ganger før noe skjer. Anonymous poster hash: 7612f...b78

Det "tenker" jeg du ikke trenger å legge deg oppi. Jeg leser forum for å bli underholdt av slike tullinger som.. Vel, deg. Jeg snakket for øvrig ikke til deg i det hele tatt, men svarte på HIs spørsmål. At mitt svar varmet motsatte av resten av hylekoret, tar jeg utelukkende som et kompliment.

Med tanke på at du leser (og skriver?) på forum for å underholdes av folk du mener du overlegen, så blir du merkelig hissig  av å få motstand.

Skrevet

Du gjorde det rette! Uten tvil!

Anonymous poster hash: cc8cc...cde

Skrevet

Hva om mor eller far havner i en ulykke på vei hjem? Da vil de 30 minuttene fort bli til mange flere, for det er ikke alltid man får tak i pårørende med en gang!

Galskap å ta sjansen på det. Blir som å kjære med usikrede barn i bilen. Det pleier stort sett å gå greit på kjøreturen, men den dagen ulykken skjer er konsekvensene så ufattelig store! Man tar bare ikke sjansen!

Skrevet

Har en kollega som jeg nå har meldt til bv. Nå begynner jeg å angre, og lurer på om jeg har gjort det rette.

De er et samboerpar som jobber turnus. De har et barn på under 2 år. Dette barnet er alene rundt 30 min på kveld eller morgen hvis foreldrene jobber motsatt av hverandre. Somregel sover det, men det et vel ikke greit?

Jeg tenker på brann, innbrudd, barnet som kan bryte seg ut av senga osv. Jeg ser det ikke trygt en plass, selv om det ofte sover.

Har jeg gjort det rette? :(Anonymous poster hash: e3fea...1c8

Det er jo ikke bra det du forteller om. Men snakket du med kollegaen først? Sånn type "åh uff da, det er jo ikke bra å la lille Ole være alene på kvelden/natten.... Bør dere ikke finne en annen løsning?"

Skrevet

Er det greit å dra fra en sovende treåring i 15 min for å hente storesøsken hos venner?

Hvis det faktisk er snakk om maksimalt 15 minutter en sjelden gang, så hadde jeg nok ikke dømt det like hardt.

Men det er vel fort gjort at slikt tar lengre tid enn planlagt?

Skrevet

Hva om mor eller far havner i en ulykke på vei hjem? Da vil de 30 minuttene fort bli til mange flere, for det er ikke alltid man får tak i pårørende med en gang!

Galskap å ta sjansen på det. Blir som å kjære med usikrede barn i bilen. Det pleier stort sett å gå greit på kjøreturen, men den dagen ulykken skjer er konsekvensene så ufattelig store! Man tar bare ikke sjansen!

Det argumentet der er gjennomført teit. Om mor eller far havner i en ulykke som er så alvorlig at de ikke får kommunisert at det er et barn hjemme, så er det antagelig langt tryggere for barnet å være alene hjemme enn sammen med mor eller far i ulykken.

(uten at det forsvarer valget sånn ellers, altså)

Skrevet

Barnets sikkerhet er selvsagt en viktig faktor, men vel så viktig må barnets følelse av trygghet være.

Toåringer kan ofte sove lett, og det skal ikke mye til for at dette barnet våkner idet mor eller far går ut av døra. Det å være redd og alene på kvelden uten å vite hvor mamma eller pappa er eller om de noengang kommer

tilbake, er noe ingen barn bør få oppleve. Da er en halvtime en evighet.

Skrevet

Det argumentet der er gjennomført teit. Om mor eller far havner i en ulykke som er så alvorlig at de ikke får kommunisert at det er et barn hjemme, så er det antagelig langt tryggere for barnet å være alene hjemme enn sammen med mor eller far i ulykken.

(uten at det forsvarer valget sånn ellers, altså)

Tror du misforsto 😊

Jeg mente at hva om det skjer en ulykke når mor eller far er på vei hjem fra jobb. Jeg syntes det er skummelt å tenke "ja, det er bare snakk om 30 min, hva kan skje på den lille tiden" for den "lille" tiden kan fort bli mye lenger.

Skrevet

Hva om mor eller far havner i en ulykke på vei hjem? Da vil de 30 minuttene fort bli til mange flere, for det er ikke alltid man får tak i pårørende med en gang!Galskap å ta sjansen på det. Blir som å kjære med usikrede barn i bilen. Det pleier stort sett å gå greit på kjøreturen, men den dagen ulykken skjer er konsekvensene så ufattelig store! Man tar bare ikke sjansen!

Det argumentet der er gjennomført teit. Om mor eller far havner i en ulykke som er så alvorlig at de ikke får kommunisert at det er et barn hjemme, så er det antagelig langt tryggere for barnet å være alene hjemme enn sammen med mor eller far i ulykken. (uten at det forsvarer valget sånn ellers, altså) Anonymous poster hash: 1ce30...ea3

Kverulant! Det sikreste for barnet er at mor eller far blir hjemme til den andre av foreldrene kommer hjem. Høres nesten ut som at de ikke har tid til å ha barn. Hva er en halvtime liksom? For noen er 40 minutter innenfor.... De må forstå at det ikke er greit,noe finne en annen løsning på problemet ang arbeidstid.

Skrevet

Har en kollega som jeg nå har meldt til bv. Nå begynner jeg å angre, og lurer på om jeg har gjort det rette.De er et samboerpar som jobber turnus. De har et barn på under 2 år. Dette barnet er alene rundt 30 min på kveld eller morgen hvis foreldrene jobber motsatt av hverandre. Somregel sover det, men det et vel ikke greit?Jeg tenker på brann, innbrudd, barnet som kan bryte seg ut av senga osv. Jeg ser det ikke trygt en plass, selv om det ofte sover.Har jeg gjort det rette? :(Anonymous poster hash: e3fea...1c8

Klart du har! For noen år siden ble en toåring funnet langs veien i et strøk der det bok mange leger i Bergen. Det var samme greia, men den som skulle komme hjem hadde glemt det og jobbet overtid. Helt horribelt, men min erfaring med miljøet på sykehusene sier meg at en del leger spesielt ikke klarer å sortere i prioriteringene sine fordi de er så ekstremt viktige på jobb. Anonymous poster hash: 7612f...b78

Herregud. Er du en som aldri kom inn på medisinstudiet?

Anonymous poster hash: 8efed...08a

Skrevet

Herregud! Jeg fatter ikke at folk kan få seg til å gå fra et lite barn! Og jeg fatter ikke hvilket ansvar enkelte av dere mener HI har i å greie ut denne situasjonen! Jeg hadde ikke sovet en eneste natt om jeg hadde påtatt meg ansvaret for å lære opp noen som må være komplett idioter i utgangspunktet! Det ansvaret ville jeg skjøvet fra meg fortere enn svint og da er vel nettopp barnevern rette innstans.

Hi, du får veie dine to alternativ opp mot hverandre å se om det hjelper. Ikke meldt fra og noe hadde skjedd. Da er det i direkte din skyld at tiltak ikke ble vurdert.

Sa fra, noe skjer og det er barnevernets ansvar dersom tiltak ikke er iverksatt.

For min del veldig lett å se hva jeg vill sovet best med om natta!

Anonymous poster hash: 028d2...eec

Skrevet

Har en kollega som jeg nå har meldt til bv. Nå begynner jeg å angre, og lurer på om jeg har gjort det rette.De er et samboerpar som jobber turnus. De har et barn på under 2 år. Dette barnet er alene rundt 30 min på kveld eller morgen hvis foreldrene jobber motsatt av hverandre. Somregel sover det, men det et vel ikke greit?Jeg tenker på brann, innbrudd, barnet som kan bryte seg ut av senga osv. Jeg ser det ikke trygt en plass, selv om det ofte sover.Har jeg gjort det rette? :(Anonymous poster hash: e3fea...1c8

Klart du har! For noen år siden ble en toåring funnet langs veien i et strøk der det bok mange leger i Bergen. Det var samme greia, men den som skulle komme hjem hadde glemt det og jobbet overtid. Helt horribelt, men min erfaring med miljøet på sykehusene sier meg at en del leger spesielt ikke klarer å sortere i prioriteringene sine fordi de er så ekstremt viktige på jobb. Anonymous poster hash: 7612f...b78

Herregud. Er du en som aldri kom inn på medisinstudiet?

Anonymous poster hash: 8efed...08a

Nei, men jeg har sett hvordan man driver rovdrift på leger. At presset kan bli for stort og at noen derfor trår feil kan jeg forstå, men det er likevel ikke greit. Når en har barn kommer de først enten en er lege eller renholder.

Skrevet

Har jeg gjort det rette? :(

Anonymous poster hash: e3fea...1c8

Ja, et barn på den alderen skal ikke være hjemme alene.

Anonymous poster hash: 4dc15...7a5

Skrevet

Nå er det på tide å gi seg, du traff akkurat bunn.

Anonymous poster hash: 4d383...6f9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...