Gå til innhold

Overvekt er et samfunnsproblem, derfor har jeg lov til å mene noe!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er mye som er blitt et samfunnsproblem, men nå vil jeg gjerne holde meg til kun det temaet som står i overskriften.

Når overvekt diskuteres her inne, blir man fort avspist med at det skal ikke bry seg om, man skal passe sine egne saker. Vel, jeg er helt uenig! Det at flere og flere blir overvektige, og i tillegg viderefører dette til neste generasjon, er faktisk et samfunnsproblem og noe som absolutt angår meg som skattebetalende voksen.

Overvekt handler slett ikke kun om det kosmetiske og utseende, det handler først og fremst om helse. Det burde være allmennkunnskap i dag at overvekt på generell basis fører med seg helseplager og økt risiko for ulike helseplager som igjen er en stor økonomisk belastning for samfunnet. Det er større risiko for hjerteproblemer, diabetes, slitasje av ledd, rygg osv, som igjen fører til sykemeldinger, uføre osv, behandlinger, operasjoner osv. Alt dette koster samfunnet penger, mye penger. Penger som kunne blitt brukt til andre viktige ting, som f.eks. ruste opp skoler, finansiere flere fosterfamilier osv.

Så ja, jeg framstår sikkert som veldig usympatisk og slem nå i mange sine øyne, men jeg forbeholder meg likevel retten til å mene noe om overvekt. Jeg forbeholder meg retten til å mene at når man er så overvektig at det er fare for å bli en samfunnsbelastning, så burde terskelen for å oppsøke hjelp være lavere. Jeg forbeholder meg retten til å bli irritert på de av foreldrene som lar barna sine bli først lubne, siden overvektige, fordi de ikke orker/gidder/vil legge om til et sunnere kosthold og en mer aktiv livsstil. Jeg forbeholder meg retten til å bry meg om mine medmennesker og ha et ønske om at det i enda større grad må settes fokus på fedme, kosthold og trening slik at flest mulig kan få hjelp. Ikke bare av leger, men av psykologer og andre verdifulle yrkesgrupper som kan veilede, hjelpe, motivere og tilrettelegge for de overvektige som av ulike grunner ikke makter å ta tak i problemene sine selv.

Så kan andre mene så mye de bare vil at overvekt er noe som skal hysjes ned, feies under et teppe og ikke snakkes om. Som kjent forblir ikke problemer borte ved å stikke hodet i sanden, og ingenting blir bedre av å ikke snakke om det. Vi har alle lov til å mene noe om ting som på sikt går utover alle.

Anonymous poster hash: 18f91...ee1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal du holde holde foredrag på skolen?

Anonymous poster hash: 04173...531
Skrevet

Selvsagt kan alle mene noe.

Problemet mitt starter når mennesker som aldri har vært feite uttaler seg og gjerne i vendinger som at man bare må ta seg sammen.

Jeg synes det ofte skyldes på at overvekt skyldes sykdom og det nekter jeg å tro. Det skyldes kost og lite mosjon for de aller første. MEN, det er en grunn til at slanke industrien er en av verdens største. Det er VANSKELIG å gå ned i vekt.

Så når normal vektige uttaler seg og det mellom linjene ligger både beskyldninger og beskjed om at det bare er å ta seg sammen blir jeg irritert. Hadde det vært så enkelt hadde ikke overvekt vært et så stort problem som det er.

Anonymous poster hash: 98e6f...2ec

Skrevet

Skal du holde holde foredrag på skolen?

Anonymous poster hash: 04173...531

Nei, hvordan det?

HI

Skrevet

Skal du holde holde foredrag på skolen? Anonymous poster hash: 04173...531

Tatt på kornet

Anonymous poster hash: 5bd2a...da5

Skrevet

Det er mye som er blitt et samfunnsproblem, men nå vil jeg gjerne holde meg til kun det temaet som står i overskriften.

Når overvekt diskuteres her inne, blir man fort avspist med at det skal ikke bry seg om, man skal passe sine egne saker. Vel, jeg er helt uenig! Det at flere og flere blir overvektige, og i tillegg viderefører dette til neste generasjon, er faktisk et samfunnsproblem og noe som absolutt angår meg som skattebetalende voksen.

Overvekt handler slett ikke kun om det kosmetiske og utseende, det handler først og fremst om helse. Det burde være allmennkunnskap i dag at overvekt på generell basis fører med seg helseplager og økt risiko for ulike helseplager som igjen er en stor økonomisk belastning for samfunnet. Det er større risiko for hjerteproblemer, diabetes, slitasje av ledd, rygg osv, som igjen fører til sykemeldinger, uføre osv, behandlinger, operasjoner osv. Alt dette koster samfunnet penger, mye penger. Penger som kunne blitt brukt til andre viktige ting, som f.eks. ruste opp skoler, finansiere flere fosterfamilier osv.

Så ja, jeg framstår sikkert som veldig usympatisk og slem nå i mange sine øyne, men jeg forbeholder meg likevel retten til å mene noe om overvekt. Jeg forbeholder meg retten til å mene at når man er så overvektig at det er fare for å bli en samfunnsbelastning, så burde terskelen for å oppsøke hjelp være lavere. Jeg forbeholder meg retten til å bli irritert på de av foreldrene som lar barna sine bli først lubne, siden overvektige, fordi de ikke orker/gidder/vil legge om til et sunnere kosthold og en mer aktiv livsstil. Jeg forbeholder meg retten til å bry meg om mine medmennesker og ha et ønske om at det i enda større grad må settes fokus på fedme, kosthold og trening slik at flest mulig kan få hjelp. Ikke bare av leger, men av psykologer og andre verdifulle yrkesgrupper som kan veilede, hjelpe, motivere og tilrettelegge for de overvektige som av ulike grunner ikke makter å ta tak i problemene sine selv.

Så kan andre mene så mye de bare vil at overvekt er noe som skal hysjes ned, feies under et teppe og ikke snakkes om. Som kjent forblir ikke problemer borte ved å stikke hodet i sanden, og ingenting blir bedre av å ikke snakke om det. Vi har alle lov til å mene noe om ting som på sikt går utover alle.

Det er et samfunnsproblem, men de fleste spør om hvorfor den enkelte ikke slanker seg?

I og med at det er så store mengder med overvektige bør Ma. spørre seg, hva er set med samfunnet i dag som er med på å forårsake dette, og hvordan kan vi på samfunnsnivå handle for å redusere risikoen...

Anonymous poster hash: 1870b...b88

Skrevet

Dumskap er også et samfunnsproblem. ..

Og overvekt kan en gjøre noe med...

Anonymous poster hash: d8cc7...fbc

Skrevet

Selvsagt kan alle mene noe.

Problemet mitt starter når mennesker som aldri har vært feite uttaler seg og gjerne i vendinger som at man bare må ta seg sammen.

Jeg synes det ofte skyldes på at overvekt skyldes sykdom og det nekter jeg å tro. Det skyldes kost og lite mosjon for de aller første. MEN, det er en grunn til at slanke industrien er en av verdens største. Det er VANSKELIG å gå ned i vekt.

Så når normal vektige uttaler seg og det mellom linjene ligger både beskyldninger og beskjed om at det bare er å ta seg sammen blir jeg irritert. Hadde det vært så enkelt hadde ikke overvekt vært et så stort problem som det er.

Anonymous poster hash: 98e6f...2ec

Og der har man problemet, du nekter å tro at sykelig overvekt skyldes sykdom...

Sykelig overvekt er en sykdom, en psykisk sykdom på linje med anoreksia og bulimi. De som overspiser seg til sykelig overvekt klarer ikke slutte selv om de aldri så mye vil det, det er en tvangstanke, de må spise noe, hele tiden.

Så de trenger hjelp, psykologhjelp i første omgang, så hjelp av erneringsfysiolog, fysioterapeut og det som følger med for å komme seg ned i vekt.

Selvfølgelig skal storsamfunnet mene noe om overvekt, det er i ferd med å bli et stort samfunnsproblem når siste undersøkelsene viste at 50% av den norske befolkningen nå er overvektig. Men det hjelper ikke med fordømmelse fra storsamfunnet, man må finne måter å hjelpe på.

Det er så utrolig komplisert og sammensatt, for fedme er ikke bare at man spiser en sjokolade for mye eller litt for mye middag sånn som det høres ut på enkelte. Overspising, trøstespising, spiseforstyrrelser, psykisk sykdom, arv og miljø, mobbing, tilgang, økonomi, det er så mange ting som spiller inn, det finnes ingen enkel løsning på dette problemet...

Anonymous poster hash: 5a643...e97

Skrevet

Enig med deg HI.

Anonymous poster hash: f9d6f...969

Skrevet

Det er så latterlig å si at alle som er overvektige er late, overspiser osv. Det provoserer meg faktisk no jævlig at noen er så bedrevitere.

Jeg er feit. Jeg er under 170cm og veier 110 kg.

Jeg spiser sunt, riktig og trener variert hver dag. Har alltid gjort det. Drikker heller ikke brus og spiser hverken kaker, godteri eller annet snacks.

Jeg har god helse, er frisk som en fisk, men likevel går jeg ikke ned en dritt.

Det kan være mange grunner til at folk er feite, likevel sender mange stygge blikk og ser ned på oss alle.

For mange eller for få kg, vi er like mye verdt uansett!

Anonymous poster hash: 18f16...da9

Gjest Maiken og barna
Skrevet

Hva med de som røyker? Eller de som lever på nav uten å gidde å jobbe for å komme seg ut?

Jeg synes det er vel så ille med normalvektige som propper seg av usunne matvarer/livsstil. Tenk hvordan de ser ut på innsiden?

Det er jammen ikke bare overvektige som skal skytes her, hi. Det er mange grupper.

Skrevet

Hva med de som røyker? Eller de som lever på nav uten å gidde å jobbe for å komme seg ut?

Jeg synes det er vel så ille med normalvektige som propper seg av usunne matvarer/livsstil. Tenk hvordan de ser ut på innsiden?

Det er jammen ikke bare overvektige som skal skytes her, hi. Det er mange grupper.

Les første setningen min, gidder du? Det blir helt umulig å diskutere noe som helst her inne dersom man samtidig skal ta for seg alt som er et problem og gradere dette. Du kan veldig gjerne starte en egen tråd om røyking eller naver, men akkurat nå er det overvekt jeg har tatt opp.

HI

Skrevet

Overvektige som ikke gidder å prøve, er et samfunnsproblem.

Anonymous poster hash: c30de...f8c
Skrevet

Les første setningen min, gidder du? Det blir helt umulig å diskutere noe som helst her inne dersom man samtidig skal ta for seg alt som er et problem og gradere dette. Du kan veldig gjerne starte en egen tråd om røyking eller naver, men akkurat nå er det overvekt jeg har tatt opp.

HI

Jeg synes intolerante, selvgode og unyanserte mennesker et mye større helseproblem enn overvekt. 

Anonymous poster hash: 742b6...1d1

Skrevet

Du kan mene hva du vil.

Det er ikke sikkert du fremstår som videre smart om du sier alt høyt.

Anonymous poster hash: e1dc9...088

Gjest #besserwisserjeg..?
Skrevet

Det mest latterlige jeg hører er overvektige som forteller at de spiser supersunt og trener hele tiden. Gjør du det, så er du ikke overvektig!!

Rygg litt på den 😊

Skrevet

Det er så latterlig å si at alle som er overvektige er late, overspiser osv. Det provoserer meg faktisk no jævlig at noen er så bedrevitere.

Jeg spiser sunt, riktig og trener variert hver dag. Har alltid gjort det. Drikker heller ikke brus og spiser hverken kaker, godteri eller annet snacks.

Det kan være mange grunner til at folk er feite, likevel sender mange stygge blikk og ser ned på oss alle.

Er det noen som sier det da? I hvert fall ikke i denne tråden.

Du er nok også et usedvanlig unntak som veier så lite med et så perfekt kosthold og treningsmengde. Majoriteten av de som er overvektige er det fordi de spiser for mye og gjerne fei type mat, samt ikke beveger seg nok. En del er overvektige pga arv og gener, noen pga sykdom ol. Det er nok bare et lite fåtall som er overvektig av mystiske og uvisse grunner.

At du opplever stygge blikk er trist, jeg sender aldri overvektige stygge blikk eller ser ned på dem, men jeg kan kjenne på en irritasjon ovenfor dem jeg kjenner godt nok til å vite at forer barna sine helt feil over lenger tid.

HI

Skrevet

Det mest latterlige jeg hører er overvektige som forteller at de spiser supersunt og trener hele tiden. Gjør du det, så er du ikke overvektig!!

Rygg litt på den 😊

Eller, tygg litt på den, om du vil... 😋

Skrevet

HI

Jeg synes intolerante, selvgode og unyanserte mennesker et mye større helseproblem enn overvekt. 

Ja, det er jeg enig i, men nå gjelder ikke dette meg heldigvis :)

HI

Skrevet

HI

Ja, det er jeg enig i, men nå gjelder ikke dette meg heldigvis :)

HI

Jo, det gjør det selvsagt, ellers hadde jeg ikke nevnt det i denne tråden :)

Og jeg mente samfunnsproblem, ikke helseproblem. Selv om det sikkert ikke er særlig sunt å være et trangsynt og bedrøvelig menneske.

Skrevet

Det dumme er at de som har altfor få kilo, eller altfor mange eventuelt, koster samfunnet flesk 😘

Skrevet

Jeg er enig med HI enda jeg selv ligger rett under overvekt på BMI-skalaen. Når folk er stor at det blir for tungt å ha en normal jobb og ender opp som sykemeldt mens de venter på en slankeoperasjon, så er det noe som ikke er rett.

Jeg fikk en virkelig aha-opplevelse for ikke så lenge siden. Jeg har nå i flere måneder laget all mat fra bunnen av og fått kjøttdeig kvernet mens jeg venter uten altfor mye salt. Så en dag laget jeg en gryterett fra en pose og fikk sjokk over hvor salt den var, brukte samme kjøttdeig men alikevel smakte det som om at den inneholdt ekstreme mengder salt. Så klat man skal ha noe salt, men jeg tror vi hele tiden får i oss for mye av det og sukker til enhver tid.

Anonymous poster hash: 3a196...2be
Skrevet

Dette tror jeg rett og slett ikke på. Man veier ikke 110 kilo om man trener hver dag (!) og spiser slik du beskriver. Hvor mange kcal får du i deg hver dag?

Skrevet

Nei.

Man kan ikke bare ha en "mening" om hvilket som helst tema, og forvente å bli lyttet til. Man bør kunne en del fakta når det gjelder temaet overvekt, ellers klappe igjen.

Anonymous poster hash: 8be39...917

Skrevet

Dette tror jeg rett og slett ikke på. Man veier ikke 110 kilo om man trener hver dag (!) og spiser slik du beskriver. Hvor mange kcal får du i deg hver dag?

Eheeemmm!!! 😜

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...