Anonym bruker Skrevet 19. april 2015 #1 Skrevet 19. april 2015 Jeg ser at temaet amming eller ikke kommer opp med stadige mellomrom og ønsker å delen mine erfaringer og tanker rundt dette. Jeg syns det er trist at så mange gruer seg for motstanden de vil møte når de rett og slett ikke ønsker å amme, og hvor mange stygge svar de får når de presenterer dette i forum lignende dette. Selv er jeg gravid med andremann og lillejenta fyller straks 2 år. Hun har aldri blitt ammet og jeg kommer heller ikke til å amme den lille gutten som kommer i juni. Jeg er rett og slett en av disse "fryktelige" og "egoistiske" mammaene som bestemte meg før fødsel for at jeg ikke ønsket å amme. Jeg kunne funnet på mange akseptable unnskyldninger for hvorfor eller jugd om at jeg ikke hadde nok melk,men jeg ønsker heller å være ærlig. For meg føles det fullstendig unaturlig at puppene mine skal brukes som matfat, jeg er en veldig privat person og vet at jeg aldri ville fått meg til å amme utenfor husets fire vegger uansett. All ære til dere som gjør dette, men det passer altså ikke for meg. I tillegg har jeg en mann som er utrolig engasjert i både sin datter og sin kommende sønn og som syns det er topp å få lov til å være totalt likestilt med mor på alle områder. Vi er veldig opptatt av å lage en kosestund ut av flaskematingen, og lillejenta lå alltid i armkroken og så hengivenhet opp på oss under malingen. Så istedenfor at jeg gikk glipp av denne fantastiske stunden med barnet mitt som ammingmorsmelkerstatning tydeligvis gir,var vi istedet to foreldre som fikk oppleve denne nydelige erfaringen. Mitt viktigste budskap i denne tråden er ikke å snakke negativt om amming eller hevde at flaskematingen har flere positive sidene enn amming, men å oppfordre alle som ikke vil eller kan amme om å stå for valget sitt. Jeg er selv lege og har slik mye kunnskap om helse om sunnhet. Når jeg tar et aktivt valg som unnviker fra "normalen" er det derfor svært viktig å sette meg godt inn i temaet slik at jeg vet hva jeg snakker om. Jeg har skrevet oppgaver og lest masse om temaet og stusser stadig på at ny forskning som viser at morsmelk ikke ser ut til måla så stor betydning som man tidligere har trodd blir dysser ned. Kan for eksempel vise til denne forskningen som ikke akkurat har fått mye oppmerksomhet: http://forskning.no/hormoner-svangerskap/2010/01/amming-ikke-sa-sunt-som-vi-tror Når så mange hevder uten videre at "alle vet at morsmelk er best for barnet" syns jeg de burde sette seg ordentlig inn i all fakta før de uttaler seg. En kollega spurte meg en gang om jeg hadde møtt mye motstand ved å velge og ikke amme. Jeg sa som sant var at jeg hadde møtt noe undring, men ALDRI noe negativt. "Vet du hva", sa hun da. "Det er nok fordi du virker stolt og trygg på valget ditt, fordi du kan argumentere for det og viser at du vet hva du snakker om". Dette har jeg tenkt mye på og vil derfor oppfordre alle som velger et utradisjonelt valg å sette seg godt inn i valget slik at de kan stå for det ovenfor eventuell motstand de møter. Slik går du en motstandarinnspel ikke-ammende tilstand i møte. Til de som undrer aller mest er mitt motsvar bare at jeg undrer meg vel så mye over hvorfor et utall mødre velger å introdusere barna sine for Marie-kjeks, boller og andre usunne matvarer før barna i det hele tatt har oppdaget hva dette er. Men jeg stopper de ikke på bussen for å spørre om de ikke vet at grønnsaker er bedre for barnet enn kjeks likevel. Hilsen en som gleder seg til nye nydelige matstunder med mann og nytt barn Anonymous poster hash: 63a39...5f2 Anonymous poster hash: 63a39...5f2
Anonym bruker Skrevet 19. april 2015 #2 Skrevet 19. april 2015 Jeg synes du har mange gode poenger, men den ene grunnen din blir litt merkelig for meg personlig. Jeg fikk meg heller ikke til å amme blant andre, men det hindret meg ikke i å fullamme i 5 måneder. Mange steder har ammerom, og på besøk hos andre var det aldri et problem å låne et rom for å amme. Når det er sagt, så er jeg fullstendig enig i at det må være opp til hver enkelt, og jeg skulle ønske jeg hadde turt å delamme i stedet, da det var mye ved ammingen som ikke fungerte og som gjorde de første månedene med baby til et mareritt for meg. Anonymous poster hash: a84af...095
Novemberdama Skrevet 19. april 2015 #3 Skrevet 19. april 2015 (endret) Uansett hva du sier og hva du viser til så er morsmelk det beste for spedbarn. Alle vet at morsmelk er det beste for barnet, og de aller fleste vil gi barna sine det beste de kan. Noen kan ikke amme, og noen velger å ikke amme. Det sier meg at de ikke er villige til å yte maks for barna sine. Selv kunne jeg ikke amme min siste pga. medisiner jeg bruker og det var skikkelig nedtur for hun var så glad i puppen helt fra hun kom ut. Hadde jeg kunnet hadde jeg selvsagt gjort det! Syntes forøvrig det er litt merkelig at en "lege" viser til forskning fra 2010..... Endret 19. april 2015 av Novemberdama
Anonym bruker Skrevet 19. april 2015 #4 Skrevet 19. april 2015 Du har aldri møtt motstand om å ikke amme men likevel trenger du et helt innlegg om å ikke amme,og argumenterer at det finnes stygge blikk og kommentarer? Og du satte deg godt inn i temaet og råder andre kvinner til å sette aeg godt i motargumenter til amming? å amme eller ikke er ikke krig,diskusjon eller idrett. Å amme eller ikke er et personlig valg,med konsekvenser for barnet og mor. Thats it,egentlig. jeg har følelse at du ikke ammet bare forsi du skal bevise noe til hele verden. Sannheten er at verden gir faen. Anonymous poster hash: d363a...00e
Lillesofie Skrevet 19. april 2015 #5 Skrevet 19. april 2015 Dette er jo akkurat det jeg mener når jeg bruker argumentet om Marie-kjeks. Alle føler de har rett til å mene hva de vil om de som ikke ammer fordi de da tydeligvis ikke velger det beste for barna sine. Selv lager jeg all mat fra bunnen til datteren min istedenfor å putte i henne usunne ferdigvarer og unødvendig sukker som finnes i mye matvarer. Jeg ser stadig vekk foreldre som stikker kjeks og andre godsaker til barna sine på bussen for å få dem til å holde ut turen uten for mye bråk. Dette er ubegripelig for meg. Jeg påberoper meg likevel ikke retten til å hevde at de som ikke lager barnemat selv eller serverer barnet Marie-kjeks ikke ønsker det beste for barnet sitt. Det handler om å ha respekt for hverandres valg, selv om noe virker uforståelig for en selv. Det var poenget mitt
Lillesofie Skrevet 19. april 2015 #6 Skrevet 19. april 2015 Til 21:19: Innlegget var for å oppmuntre alle de jeg ser som skriver at de har bestemt seg for å ikke amme, men som gruer seg fordi de antar at de kommer til å møte mye motstand. Jeg råder heller ingen til å finne motargumenter til amming, jeg går da aldeles ikke inn for noe vendetta MOT amming, men ønsker å støtte de som synes det er vanskelig å stå for valget sitt. Det var på ingen måte ment for å provosere amme-forkjemperne, men for å støtte andre i samme situasjon som meg. Jeg har heldigvis bedre ting å ta meg til enn å ta valg for å bevise noe for andre
Anonym bruker Skrevet 19. april 2015 #7 Skrevet 19. april 2015 Jeg ser at temaet amming eller ikke kommer opp med stadige mellomrom og ønsker å delen mine erfaringer og tanker rundt dette. Jeg syns det er trist at så mange gruer seg for motstanden de vil møte når de rett og slett ikke ønsker å amme, og hvor mange stygge svar de får når de presenterer dette i forum lignende dette. Selv er jeg gravid med andremann og lillejenta fyller straks 2 år. Hun har aldri blitt ammet og jeg kommer heller ikke til å amme den lille gutten som kommer i juni. Jeg er rett og slett en av disse "fryktelige" og "egoistiske" mammaene som bestemte meg før fødsel for at jeg ikke ønsket å amme. Jeg kunne funnet på mange akseptable unnskyldninger for hvorfor eller jugd om at jeg ikke hadde nok melk,men jeg ønsker heller å være ærlig. For meg føles det fullstendig unaturlig at puppene mine skal brukes som matfat, jeg er en veldig privat person og vet at jeg aldri ville fått meg til å amme utenfor husets fire vegger uansett. All ære til dere som gjør dette, men det passer altså ikke for meg. I tillegg har jeg en mann som er utrolig engasjert i både sin datter og sin kommende sønn og som syns det er topp å få lov til å være totalt likestilt med mor på alle områder. Vi er veldig opptatt av å lage en kosestund ut av flaskematingen, og lillejenta lå alltid i armkroken og så hengivenhet opp på oss under malingen. Så istedenfor at jeg gikk glipp av denne fantastiske stunden med barnet mitt som ammingmorsmelkerstatning tydeligvis gir,var vi istedet to foreldre som fikk oppleve denne nydelige erfaringen. Mitt viktigste budskap i denne tråden er ikke å snakke negativt om amming eller hevde at flaskematingen har flere positive sidene enn amming, men å oppfordre alle som ikke vil eller kan amme om å stå for valget sitt. Jeg er selv lege og har slik mye kunnskap om helse om sunnhet. Når jeg tar et aktivt valg som unnviker fra "normalen" er det derfor svært viktig å sette meg godt inn i temaet slik at jeg vet hva jeg snakker om. Jeg har skrevet oppgaver og lest masse om temaet og stusser stadig på at ny forskning som viser at morsmelk ikke ser ut til måla så stor betydning som man tidligere har trodd blir dysser ned. Kan for eksempel vise til denne forskningen som ikke akkurat har fått mye oppmerksomhet: http://forskning.no/hormoner-svangerskap/2010/01/amming-ikke-sa-sunt-som-vi-tror Når så mange hevder uten videre at "alle vet at morsmelk er best for barnet" syns jeg de burde sette seg ordentlig inn i all fakta før de uttaler seg. En kollega spurte meg en gang om jeg hadde møtt mye motstand ved å velge og ikke amme. Jeg sa som sant var at jeg hadde møtt noe undring, men ALDRI noe negativt. "Vet du hva", sa hun da. "Det er nok fordi du virker stolt og trygg på valget ditt, fordi du kan argumentere for det og viser at du vet hva du snakker om". Dette har jeg tenkt mye på og vil derfor oppfordre alle som velger et utradisjonelt valg å sette seg godt inn i valget slik at de kan stå for det ovenfor eventuell motstand de møter. Slik går du en motstandarinnspel ikke-ammende tilstand i møte. Til de som undrer aller mest er mitt motsvar bare at jeg undrer meg vel så mye over hvorfor et utall mødre velger å introdusere barna sine for Marie-kjeks, boller og andre usunne matvarer før barna i det hele tatt har oppdaget hva dette er. Men jeg stopper de ikke på bussen for å spørre om de ikke vet at grønnsaker er bedre for barnet enn kjeks likevel. Hilsen en som gleder seg til nye nydelige matstunder med mann og nytt barn Anonymous poster hash: 63a39...5f2 Anonymous poster hash: 63a39...5f2 Enig!! Jeg valgte å ikke amme. Gutten var for tidlig født og siden han fikk jevn næring via MMe vokste han raskere enn ved mm (ujevn næring). Anonymous poster hash: 51053...b6f
Anonym bruker Skrevet 19. april 2015 #8 Skrevet 19. april 2015 Merkelig grunn du har for å ikke amme. For meg blir det dessverre veldig uforståelig å velge bort amming fordi man ikke vil amme offentlig og vil dele matansvar med far. Dette fordi jeg alltid søker mot det best mulige alternative for barnet mitt og ville hatt dårlig samvittighet ovenfor det om jeg heller valgte det som var best for meg selv. Samme med kosthold og andre valg som representerer en mer lettvint løsning for mor på bekostning av det beste for barnet Jeg ville allikevel aldri ha sagt noe til en person som valgte bort amming, bortsett fra hvis hun brakte opp temaet selv og ville ha min mening. Anonymous poster hash: 24923...707
Anonym bruker Skrevet 19. april 2015 #9 Skrevet 19. april 2015 Jeg er også en svært privat person, og er særdeles forknytt når det kommer til kropp og nakenhet. Men for meg er det alikevel den største selvfølgelighet at jeg skal amme, og amme hvor som helst, når mitt barn kommer om noen mndr. Man kan jo dekke seg til...? Men jeg har egentlig ikke problemer eller undringer rundt hvorfor folk velger å ikke amme. Jeg forstår det ikke, men tenker ikke nevneverdig på det. Eneste gangen jeg har reagert er når en venninne presterte å si at hun ikke skulle amme sitt barn, fordi brystene kun var for seksuell nytelse, og at hun syntes det ble feil at barn skulle få maten sin der fra. Da tenkte jeg mitt i mitt stille sinn. Ellers får vel folk gjøre som de vil. Jeg tror derimot ikke noe på at morsmelkerstatning kan sammenlignes med morsmelk. Det er nok et godt nok alternativ, men ikke like godt som morsmelk. Anonymous poster hash: 05160...e28
Gjest Antarctica Skrevet 19. april 2015 #10 Skrevet 19. april 2015 Ble du medlem og skrev ditt første innlegg på et mammaforum for å fremme din egen morsmelkerstatningskampanje? Du må føle en veldig, veldig sterk trang til å rettferdiggjøre ditt valg. Jeg kan bare si: ikke rettferdiggjør deg overfor OSS. Gjør det overfor den lille du har i magen. Det fins mange som verken gir MME eller Mariekjeks. Det står deg fritt å gjøre det, du også.
Hjertefru Skrevet 19. april 2015 #11 Skrevet 19. april 2015 Det er vel ingen som har noe med om du ammer eller ikke, så lenge man tar et valg ut fra fakta og har gode personlige grunner. Argumentet med å kunne dele omsorgen synes jeg er kurant. Amming er ikke så veldig likestillingsvennlig. Det som skurrer er argumentet om ikke å kunne amme offentlig osv. Det blir for neg tøvete i og med at jeg ser på amming som hovedfunksjon til brystene. Det er jo derfor vi har dem...det vet jo du som lege.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 19. april 2015 #12 Skrevet 19. april 2015 Hvorvidt folk ammer eller ikke ammer legger jeg meg ikke oppi, det sier svært lite om ens evne til omsorg for barna sine. Men jeg må si jeg finner det ganske spesielt og egentlig litt trist at du føler det _unaturlig_ å skulle benytte brystene dine til nettopp det de er skapt for- å gi barnet ditt mat.
Sanchin Skrevet 19. april 2015 #13 Skrevet 19. april 2015 Ble du medlem og skrev ditt første innlegg på et mammaforum for å fremme din egen morsmelkerstatningskampanje? Du må føle en veldig, veldig sterk trang til å rettferdiggjøre ditt valg. Jeg kan bare si: ikke rettferdiggjør deg overfor OSS. Gjør det overfor den lille du har i magen. Det fins mange som verken gir MME eller Mariekjeks. Det står deg fritt å gjøre det, du også. Og i tillegg svare seg selv i tråden? Hmmmm......påberope seg yrkestittel (lege) og svare seg selv i tråden...høres da kjent ut?
Gjest Antarctica Skrevet 19. april 2015 #14 Skrevet 19. april 2015 (endret) Det er vel ingen som har noe med om du ammer eller ikke, så lenge man tar et valg ut fra fakta og har gode personlige grunner. Argumentet med å kunne dele omsorgen synes jeg er kurant. Amming er ikke så veldig likestillingsvennlig. Det som skurrer er argumentet om ikke å kunne amme offentlig osv. Det blir for neg tøvete i og med at jeg ser på amming som hovedfunksjon til brystene. Det er jo derfor vi har dem...det vet jo du som lege.Syns egentlig ikke det har så mye å si om det er likestillingsvennlig å amme eller ikke. Likestilling får vi ikke når menn begynner å føde og amme, for det KAN ikke skje, men når menn, kvinner, bedrifter, stat og samfunn som helhet tar innover seg at det koster kvinnene en hel del å sette barn til verden - og derfor gjør det LETTERE for dem, ikke vanskeligere! Og da mener jeg lettere, ikke som i "billigere ammesjal og mer anerkjennelse for dem som bruker flaske", men lettere via holdningsendringer i retning av at amming er ønsket, akseptert og tilrettelagt for i alle arenaer. Endret 19. april 2015 av Pashla&pashlingene
*Miss Marple* Skrevet 19. april 2015 #15 Skrevet 19. april 2015 Hvorvidt folk ammer eller ikke ammer legger jeg meg ikke oppi, det sier svært lite om ens evne til omsorg for barna sine. Men jeg må si jeg finner det ganske spesielt og egentlig litt trist at du føler det _unaturlig_ å skulle benytte brystene dine til nettopp det de er skapt for- å gi barnet ditt mat. Akkurat det reagerte jeg på også. Man kan si mye om amming, men unaturlig er vel noe man sjelden hører?
Lillesofie Skrevet 19. april 2015 #16 Skrevet 19. april 2015 Herregud, hva er dette for noe?Dette blir for dumt damer,hvorfor er alle ute etter å angripe her?Min eneste intensjon var å sende en støtte og oppmuntring til de som gruer seg til å møte motstand pga sitt valg. Jeg skjønner jo nå hvorfor de er redde for det og hvorfor jeg aldri har følt på denne motstanden..jeg har jo aldri diskutert på et mamma-forum før Dette var virkelig en sjokkerende og trist opplevelse. At til og med noen skal bruke tid på å sette spørsmålstegn ved om jeg juger om yrkestittelen min..for ikke å snakke om at jeg "svarer på min egen tråd". Jeg mente å svare dere som hadde svart meg,men er kanskje ikke helt rutinert og gjorde det tydeligvis ikke på rett måte. Det beklager jeg selvfølgelig på det sterkeste Utrolig at damer skal være sånn mot hverandre!
Anonym bruker Skrevet 19. april 2015 #17 Skrevet 19. april 2015 Jeg ser at temaet amming eller ikke kommer opp med stadige mellomrom og ønsker å delen mine erfaringer og tanker rundt dette. Jeg syns det er trist at så mange gruer seg for motstanden de vil møte når de rett og slett ikke ønsker å amme, og hvor mange stygge svar de får når de presenterer dette i forum lignende dette. Selv er jeg gravid med andremann og lillejenta fyller straks 2 år. Hun har aldri blitt ammet og jeg kommer heller ikke til å amme den lille gutten som kommer i juni. Jeg er rett og slett en av disse "fryktelige" og "egoistiske" mammaene som bestemte meg før fødsel for at jeg ikke ønsket å amme. Jeg kunne funnet på mange akseptable unnskyldninger for hvorfor eller jugd om at jeg ikke hadde nok melk,men jeg ønsker heller å være ærlig. For meg føles det fullstendig unaturlig at puppene mine skal brukes som matfat, jeg er en veldig privat person og vet at jeg aldri ville fått meg til å amme utenfor husets fire vegger uansett. All ære til dere som gjør dette, men det passer altså ikke for meg. I tillegg har jeg en mann som er utrolig engasjert i både sin datter og sin kommende sønn og som syns det er topp å få lov til å være totalt likestilt med mor på alle områder. Vi er veldig opptatt av å lage en kosestund ut av flaskematingen, og lillejenta lå alltid i armkroken og så hengivenhet opp på oss under malingen. Så istedenfor at jeg gikk glipp av denne fantastiske stunden med barnet mitt som ammingmorsmelkerstatning tydeligvis gir,var vi istedet to foreldre som fikk oppleve denne nydelige erfaringen. Mitt viktigste budskap i denne tråden er ikke å snakke negativt om amming eller hevde at flaskematingen har flere positive sidene enn amming, men å oppfordre alle som ikke vil eller kan amme om å stå for valget sitt. Jeg er selv lege og har slik mye kunnskap om helse om sunnhet. Når jeg tar et aktivt valg som unnviker fra "normalen" er det derfor svært viktig å sette meg godt inn i temaet slik at jeg vet hva jeg snakker om. Jeg har skrevet oppgaver og lest masse om temaet og stusser stadig på at ny forskning som viser at morsmelk ikke ser ut til måla så stor betydning som man tidligere har trodd blir dysser ned. Kan for eksempel vise til denne forskningen som ikke akkurat har fått mye oppmerksomhet: http://forskning.no/hormoner-svangerskap/2010/01/amming-ikke-sa-sunt-som-vi-tror Når så mange hevder uten videre at "alle vet at morsmelk er best for barnet" syns jeg de burde sette seg ordentlig inn i all fakta før de uttaler seg. En kollega spurte meg en gang om jeg hadde møtt mye motstand ved å velge og ikke amme. Jeg sa som sant var at jeg hadde møtt noe undring, men ALDRI noe negativt. "Vet du hva", sa hun da. "Det er nok fordi du virker stolt og trygg på valget ditt, fordi du kan argumentere for det og viser at du vet hva du snakker om". Dette har jeg tenkt mye på og vil derfor oppfordre alle som velger et utradisjonelt valg å sette seg godt inn i valget slik at de kan stå for det ovenfor eventuell motstand de møter. Slik går du en motstandarinnspel ikke-ammende tilstand i møte. Til de som undrer aller mest er mitt motsvar bare at jeg undrer meg vel så mye over hvorfor et utall mødre velger å introdusere barna sine for Marie-kjeks, boller og andre usunne matvarer før barna i det hele tatt har oppdaget hva dette er. Men jeg stopper de ikke på bussen for å spørre om de ikke vet at grønnsaker er bedre for barnet enn kjeks likevel. Hilsen en som gleder seg til nye nydelige matstunder med mann og nytt barn Anonymous poster hash: 63a39...5f2 Anonymous poster hash: 63a39...5f2 Synes egentlig litt synd i deg som må lage en så lang forsvarstale for hvorfor du ikke vil amme.. Men helt ærlig, som lege bør du ikke henvise til den ene artikkelen som hevder at amming kanskje ikke er så sunt og som i tillegg er 5 år gammel. Du bør faktisk vise til nyere artikler, både nasjonale og internasjonale, men "problemet" da er jo at all nyere forskning viser at morsmelk og amming er absolutt det beste både for mor og barn. Det har faktisk en haug med helsegevinster for begge to! Jeg er enig i de andre at å si at du ikke vil amme pga at kroppen er privat ikke holder. Du vil kanskje ikke føde eller gå til gyn heller? Da viser du hvertfall mer privatliv enn om du ammer bak en klut! La folk ta egne valg, men viktig med riktig fakta før folk får ta de. Synd at helsepersonell ikke har lest seg bedre opp.... Anonymous poster hash: bcfbb...424
Anonym bruker Skrevet 19. april 2015 #18 Skrevet 19. april 2015 Anonymous poster hash: 63a39...5f2 Anonymous poster hash: 63a39...5f2 Enig!! Jeg valgte å ikke amme. Gutten var for tidlig født og siden han fikk jevn næring via MMe vokste han raskere enn ved mm (ujevn næring).Anonymous poster hash: 51053...b6f Da har du blitt informert av noen helt andre enn dem som jobber på sykehuset her - for de sier nemlig at morsmelk er EKSTRA viktig for premature barn! Det tror jeg også en samlet legestand vil stille seg bak. Den nyfødte som ammes nyter bl a godt av at du er vaksinert og har antistoffer i kroppen, og det er jo dobbelt viktig for de premature, som tåler sykdom dårligere enn fullbårne barn. Anonymous poster hash: c2bd3...2f9
Anonym bruker Skrevet 19. april 2015 #19 Skrevet 19. april 2015 Herregud, hva er dette for noe?Dette blir for dumt damer,hvorfor er alle ute etter å angripe her?Min eneste intensjon var å sende en støtte og oppmuntring til de som gruer seg til å møte motstand pga sitt valg. Jeg skjønner jo nå hvorfor de er redde for det og hvorfor jeg aldri har følt på denne motstanden..jeg har jo aldri diskutert på et mamma-forum før Dette var virkelig en sjokkerende og trist opplevelse. At til og med noen skal bruke tid på å sette spørsmålstegn ved om jeg juger om yrkestittelen min..for ikke å snakke om at jeg "svarer på min egen tråd". Jeg mente å svare dere som hadde svart meg,men er kanskje ikke helt rutinert og gjorde det tydeligvis ikke på rett måte. Det beklager jeg selvfølgelig på det sterkeste Utrolig at damer skal være sånn mot hverandre! Være sånn? Være uenige, mener du? Anonymous poster hash: c2bd3...2f9
Lillesofie Skrevet 19. april 2015 #20 Skrevet 19. april 2015 Haha, nei, men å benytte hver sjanse til å kritisere..litt pinlig, litt trist og litt underholdende. Mest av alt, veldig typisk damer, og noe jeg ikke gidder å bruke tid på, siden som sagt mitt ønske kun var å sende en oppmuntring. Da har jeg prøvd meg på mamma-forum og lært at det er en underlig erfaring Melder meg herved ut og bruker tiden på mer fornuftige ting. Lykke til til alle, både ammere og ikke-ammere
Gjest Antarctica Skrevet 19. april 2015 #21 Skrevet 19. april 2015 Haha, nei, men å benytte hver sjanse til å kritisere..litt pinlig, litt trist og litt underholdende. Mest av alt, veldig typisk damer, og noe jeg ikke gidder å bruke tid på, siden som sagt mitt ønske kun var å sende en oppmuntring. Da har jeg prøvd meg på mamma-forum og lært at det er en underlig erfaring Melder meg herved ut og bruker tiden på mer fornuftige ting. Lykke til til alle, både ammere og ikke-ammere Ingen som kritiserte deg. Men du fikk motstand, det er sant. Ikke fordi det er et "tabu" å ikke amme, men fordi det egentlig bare kan forsvares i unntakssituasjoner, og det tror jeg godt du vet.
Anonym bruker Skrevet 19. april 2015 #22 Skrevet 19. april 2015 Det er vel ingen som har noe med om du ammer eller ikke, så lenge man tar et valg ut fra fakta og har gode personlige grunner. Argumentet med å kunne dele omsorgen synes jeg er kurant. Amming er ikke så veldig likestillingsvennlig. Det som skurrer er argumentet om ikke å kunne amme offentlig osv. Det blir for neg tøvete i og med at jeg ser på amming som hovedfunksjon til brystene. Det er jo derfor vi har dem...det vet jo du som lege.Syns egentlig ikke det har så mye å si om det er likestillingsvennlig å amme eller ikke. Likestilling får vi ikke når menn begynner å føde og amme, for det KAN ikke skje, men når menn, kvinner, bedrifter, stat og samfunn som helhet tar innover seg at det koster kvinnene en hel del å sette barn til verden - og derfor gjør det LETTERE for dem, ikke vanskeligere! Og da mener jeg lettere, ikke som i "billigere ammesjal og mer anerkjennelse for dem som bruker flaske", men lettere via holdningsendringer i retning av at amming er ønsket, akseptert og tilrettelagt for i alle arenaer. Joda, med nok stimulering av brystvortene så kan menn også i teorien amme. Å føde blir litt vanskeligere riktignok... Anonymous poster hash: 6377f...855
LillaGorilla♥♥ Skrevet 19. april 2015 #23 Skrevet 19. april 2015 Jeg trodde at det å stå for meningene sine betød nettopp det, og ikke stikke med halen mellom beina straks noen kommer med motargumenter. Ingen som sier at å velge å ikke amme er galt, det stusses kun på argumentene. Det å redusere amming- som ER det mest naturlige i verden og det brystene våre er tenkt brukt til- til noe nærmest sykelig og ekkelt, DET svekker derimot både din tyngde og troverdighet. Spesielt som fagperson. Skal du overbevise noen om hvorfor erstatning er bedre enn morsmelk må du nesten komme med noe med mer substans og objektivitet.
JessicaM50 Skrevet 19. april 2015 #24 Skrevet 19. april 2015 Jeg fatter ikke at noen ikke ønsker å amme. For all del, det er deres valg, men ønsker man ikke å gi barnet sitt det beste? Synes forøvrig det med at puppene dine ikke føles som et matfat virker litt rart, det er jo det puppene er til for - å amme. Jeg respekterer at noen ikke ønsker å amme, men kommer aldri til å forstå meg på det.
Anonym bruker Skrevet 20. april 2015 #25 Skrevet 20. april 2015 Anonymous poster hash: 63a39...5f2 Anonymous poster hash: 63a39...5f2 Enig!!Jeg valgte å ikke amme. Gutten var for tidlig født og siden han fikk jevn næring via MMe vokste han raskere enn ved mm (ujevn næring).Anonymous poster hash: 51053...b6f Da har du blitt informert av noen helt andre enn dem som jobber på sykehuset her - for de sier nemlig at morsmelk er EKSTRA viktig for premature barn! Det tror jeg også en samlet legestand vil stille seg bak. Den nyfødte som ammes nyter bl a godt av at du er vaksinert og har antistoffer i kroppen, og det er jo dobbelt viktig for de premature, som tåler sykdom dårligere enn fullbårne barn. Anonymous poster hash: c2bd3...2f9 Barnet har trolig fått melk fra morsmelkbanken... Anonymous poster hash: d363a...00e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå