Gå til innhold

Ved frokostbuffeten i dag ...


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

overhørte jeg en mor og datter på ti-elleve år. Mor nektet datteren rundstykke av hvitt mel og gjorde deretter et stort nummer ut av at datteren skulle få syltetøy til frokosten. Begge var helt normalvektige.

Hvis vi ser bort i fra at det kan være medisinske årsaker til dette ... er ikke det litt voldsomt??

De fleste velger vel grovbrød i det daglige, men et barn må da få kose seg med et lyst rundstykke med syltetøy (eller Nutella for den saks skyld) på til feriefrokosten sin ... eller ... ?

Endret av MammantilNurket
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du og Mammaen til ADHD-gutt en og samme bruker?



Anonymous poster hash: f612e...a9f
Skrevet

Barna mine MÅ spise grovt, hvis ikke faller blodsukkeret med det samme og de blir håpløse å ha med å gjøre til de får ordentlig mat. Hvis de vil ha loff, blir det etter de har spist noe grovt først.

 

Alt man skal henge seg opp i. Ikke rart det er krig i verden gitt.

 

Anonymous poster hash: f7450...437

Skrevet

 

Er du og Mammaen til ADHD-gutt en og samme bruker?

 

Anonymous poster hash: f612e...a9f

Tenkte faktisk på det samme akkurat nå :P

 

Anonymous poster hash: f7450...437

Skrevet

Who cares???

 

Anonymous poster hash: 41f7b...e2f

Skrevet

Hva med å holde ørene sine for seg selv?

 

Anonymous poster hash: b6d9f...4ea

Skrevet

Barna mine MÅ spise grovt, hvis ikke faller blodsukkeret med det samme og de blir håpløse å ha med å gjøre til de får ordentlig mat. Hvis de vil ha loff, blir det etter de har spist noe grovt først.

 

Alt man skal henge seg opp i. Ikke rart det er krig i verden gitt.

 

Anonymous poster hash: f7450...437

Les innlegget mitt en gang til.

Jeg skrev: "hvis vi ser bort i fra medisinske årsaker ..."

Skrevet

For alt du vet kan det være gode grunner til at hun ville at ungen skulle spise noe annet enn rundstykker av hvitt mel.

Kanskje hun har erfart ar ungen får vondt i magen av slikt? Kanskje de skulle ut på langtur og ungen trengte "ordentlig" mat med rikelig energi? Kanskje hun allerede hadde proppet i seg mer enn nok av tomme kalorier? Osv osv osv.....

 

Hvorfor i allverden dømme hva andre spiser? Hvorfor i det hele tatt legge merke til hva andre legger på tallerkener sin?

Og HVORFOR lage et innlegg her om det?

 

 

 

Anonymous poster hash: 76953...da8

Skrevet

De skaper spiseforstyrrelser ved å dirigere kosthold sånn, tipper jeg.

Syns det er unødvendig å lage styr ut av hva de vil ha til frokost. I tillegg når det er flere folk tilstede.

Om noen hadde lagt seg oppi min ( velfylte) buffettallerken ,ville jeg blitt forbanna.

Vi koser oss på tur og tar det vi har lyst på . Frokostbuffet er det beste jeg vet !

Vi er også normalvektige,

 

Anonymous poster hash: 7a1b1...060

 

Anonymous poster hash: 7a1b1...060

Skrevet

Du godeste ... Her var det mange sure svar :o

Jeg dømmer ikke - jeg er i stuss. Det kan være _gode_ grunner til at barnet ikke fikk et lyst rundstykke, men det kan også hende at moren en en hjernevasket karbo-nazi som overfører egne spiseforstyrrelser på datteren ...

Skrevet

Skjønner ikke behovet for å stikke nesa si i hva andre gjør eller ikke.

Personlig er jeg ikke så happy for at mine barn spiser raffinerte matvarer. Synes det alltid bør velges grovt. De er såpass små at jeg synes det lille de spiser bør være sunt.

 

Anonymous poster hash: 5b2be...420

Skrevet

Jeg har ikke stukket nesen min i noe som helst! Jeg observerte, vurderte og spurte dere hva dere mente om saken - IKKE hva dere mener om MEG.

Skrevet

Jeg har ikke stukket nesen min i noe som helst! Jeg observerte, vurderte og spurte dere hva dere mente om saken - IKKE hva dere mener om MEG.

Du synes morens måte å svare datteren var noe å lage en tråd om samt stille spørsmål ved hennes valg. JO, du stikker nesa di i andres saker.

 

Anonymous poster hash: 5b2be...420

Skrevet

Tenker at man vet for lite før en tenker at det er strengt.. ;) Hva om ungen har spist masse godis, søte frokoster og kosemat hele påsken? Og kanskje mor prøver å begrense inntaket av hvitt brød og sukker etter mye av dette? Sånn at ungen kanskje skal få i seg noe med bittelitt næring og riktig energi? :) 

 

Klart det kan hende hun er en hysteriker av dimensjoner og at dette er dagligdags oppførsel ovenfor datteren ;) 

 

Men man vet for lite ut u fra en enkelt episode ;) Men man trenger uansett ikke lage så mye oppstyr ;)

Skrevet

 

Jeg har ikke stukket nesen min i noe som helst! Jeg observerte, vurderte og spurte dere hva dere mente om saken - IKKE hva dere mener om MEG.

Du synes morens måte å svare datteren var noe å lage en tråd om samt stille spørsmål ved hennes valg. JO, du stikker nesa di i andres saker.

 

Anonymous poster hash: 5b2be...420

Foreslår at du leser innlegget mitt en gang til. Ta deg god tid ... ;)
Skrevet

Du skjønner det at her spiser alle barna kun grovgrove brød, gojibær og tørket frukt.

Man skal nemlig ikke kose seg , og barna de elsker musli og tørket frukt!

Vil ikke ha godteri eller noe annet!

Nei, Gud forby at noen skal spise noe ufornuftig!

Men husk at det bare er her inne, ikke i det virkelige liv.

Der eksisterer ikke slike, der er nemlig alle de som får is, sjokolade, loff og søtsaker :)

 

Tenk bare på alle de som fikk tørket frukt, gojibær og smoothis i påskeegg og julestrømpa!

 

 

Anonymous poster hash: 7a1b1...060

 

Anonymous poster hash: 7a1b1...060

Skrevet

Jeg har ikke stukket nesen min i noe som helst! Jeg observerte, vurderte og spurte dere hva dere mente om saken - IKKE hva dere mener om MEG.

 

Du ønsker å mene noe om noen andre, men ingen kan mene noe om deg. Bjelken i øyet?

 

Anonymous poster hash: f612e...a9f

Skrevet

helledussan er var det mange som har stått opp med det gale beinet først. Og det på selveste oppstandelses-dagen  :bond:

 

Jeg hadde tenkt akkurat som deg HI : "herregud for en kostholdsnazi!!!!" Og jeg har desverre også observert slike tendenser. Mødre med ortoreksi som dytter sunnhetshysteriet sitt over på ungene. Det værste jeg har vært borti er hun her inne som er på "paleokost" som bruker 16 eggehviter i brødet og denslags galskap og tror at det var dette de spiste i jeger-sanker samfunn (!)

 

Paradokset er at voksne skal kunne kose seg med vin, sjokkis, kaker og andre livsnytelser, mens ungene skal  spise havrevafler uten smør og sukker, sutte litt på en rosin eller få mors hjemmelagede hirsepops.

 

Det finnes ord for det: HYSTERI!

 

 



Anonymous poster hash: 0419d...d57
Skrevet

Jeg hadde tenkt "hm, det der må bli slitsomt i lengden". Men jeg hadde ikke tatt opp telefonen for å skrive det på dib (eller noen andre steder). ;)

Skrevet

Rare folk her inne, altså. Du vet aldri hvel du "treffer på" her.

 

Jeg er enig med deg, HI. Selvsagt kunne barnet kost seg med et lyst rundstykke med syltetøy på ;)

 

Anonymous poster hash: d26dd...8f6

Skrevet

Jeg synes det er underlig, både det at en 10-11 åring ikke selv får velge frokost, og at moren lager et nummer ut av det på en hotellbuffet. Det er så mye kostholdshysteri rundt om kring,at jeg frykter at mange barn vokser opp med et anstrengt forhold til helt normale matvarer. Når foreldre er mer redd for sukker enn sykdom, så blir det noe fanatisk over det for meg, og fanatikere er sjelden greie å være sammen med. 

 

Mine unger hadde en kamerat som levde i et sukkerfritt, fullkorns Helios-hjem, han fikk aldri forsyne seg av kakebordet på klassekveldene, hadde egen grov lussekatt i pose til luciafrokosten, osv. Det feilte han ingenting som skulle tilsi et slikt stramt regime, annet enn mors kostholdsfanatisme. Han fikk lov til å forsyne seg med ett kakestykke i bursdager, og godteposen ble beslaglagt av mor. En gang hadde han stappet en kjærlighet i munnen før hun kom, og da holdt hun gutten fast, dro den ut av munnen hans midt i selskapet og kjeftet. Han flyttet på hybel som 18-åring, og jeg vil anslå at han i dag veier godt over 100 kilo. Tror ikke det finnes noe fullkorn i skapene hans.

 

Jeg tror på en avslappet balanse. Grovt og sunt til hverdags, og lov til å kose seg i helger. Jeg ville aldri lagd et nummer ut av hva ungene mine spiser på en hotellfrokost. Slike diskusjoner tas hjemme.

Skrevet

 

Jeg har ikke stukket nesen min i noe som helst! Jeg observerte, vurderte og spurte dere hva dere mente om saken - IKKE hva dere mener om MEG.

 

Du ønsker å mene noe om noen andre, men ingen kan mene noe om deg. Bjelken i øyet?

 

Anonymous poster hash: f612e...a9f

 

Det var oppriktig talt ikke HENNE vi skulle mene noe om. Vi skulle mene noe om situasjonen hun legger frem for oss. Hvor vanskelig er det å forstå et par lett-leselige setninger i et innlegg?

 

Anonymous poster hash: c938b...f6f

Skrevet

 

 

Jeg har ikke stukket nesen min i noe som helst! Jeg observerte, vurderte og spurte dere hva dere mente om saken - IKKE hva dere mener om MEG.

Du synes morens måte å svare datteren var noe å lage en tråd om samt stille spørsmål ved hennes valg. JO, du stikker nesa di i andres saker.

 

Anonymous poster hash: 5b2be...420

Foreslår at du leser innlegget mitt en gang til. Ta deg god tid ... ;)

Blir litt påtatt med en smiley når du svarer så frekt.

Du tåler åpenbart ikke andres mening. Kanskje holde deg til de tilgjorte lysfattrådene dine? Alle skjønner jo det er noe du lager stygt med vilje.

Er du en som jager etter likes på face også?

 

Anonymous poster hash: 5b2be...420

Skrevet

 

 

Jeg har ikke stukket nesen min i noe som helst! Jeg observerte, vurderte og spurte dere hva dere mente om saken - IKKE hva dere mener om MEG.

 

Du ønsker å mene noe om noen andre, men ingen kan mene noe om deg. Bjelken i øyet?

 

Anonymous poster hash: f612e...a9f

 

Det var oppriktig talt ikke HENNE vi skulle mene noe om. Vi skulle mene noe om situasjonen hun legger frem for oss. Hvor vanskelig er det å forstå et par lett-leselige setninger i et innlegg?

 

Anonymous poster hash: c938b...f6f

 

 

Hvordan skal vi kunne mene noe om et lite stykke uten kontekst.

 

Hva spiste datteren dagen før? Skal de på lang skitur som krever skikkelig kost i magen? Har barnet en intoleranse? Selv om de er normalvektige kan barnet ha et usunt kosthold hos far som har hovedomsorgen? Har barnet nettopp hatt omgnagssyken? Er mor en gær`n kostholdfreak? Har barnet dårlige tenner slik at man bør begrense inntaket av søtt?

 

osv. Her er det langt flere pørsmål enn svar og ofte ligger svaret mellom ytterkantene av supermat og honnicorn.

 

Anonymous poster hash: f612e...a9f

Skrevet

Våre hadde ikke fått lyst rundstykke med syltetøy eller nutella til frokost. Ferie eller ei. Da kan du likeså godt gi en sjokolade.

 

Anonymous poster hash: 8e842...19f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...