Anonym bruker Skrevet 30. mars 2015 #1 Skrevet 30. mars 2015 Og med dette så vet jeg det kommer til å komme en haug med dritt og spydige kommentarer, Dib historikk tatt i betraktning.... 😉 Men dere som har barn som er over snittet "smarte", når merket dere det? Og hvordan merket dere det? Jeg har ei på 19 mnd som stadig overrasker oss. Og jeg vet at hun ligger langt fremme i utvikling, og at dette kan gå over. Samtidig så lurer vi litt på om det kanskje ikke bare er at hun er tidlig ute. Kan komme med noen eksempler, hun har et ordforråd på min 250-300 ord som hun sier, og vi merker at hun forstår mye mer. ( har gitt opp å telle hvor mange ord hun sier) Hun snakker i setninger på 3-4 ord, og kan fint peke ut farger, former og vet om ting er over, under ved siden av osv. I tillegg har hun ikke noe problemer med å huske flere uker tilbake, og kommentere på det. Et eksempel, vi skulle plante karse i dag, og som den naturligste ting i verden sa hun " jeg karse hos bestemor". Og ja, de sådde der for ca 3 uker siden. I tillegg er hun langt fremme fysisk, kan godt gå 1 km uten problemer, hopper, går i trapper osv. Nå høres det ut som jeg tror at jeg har et vidunderbarn, og det tror jeg ikke. Men ja, hun er god på mye, og det får vi tilbakemeldinger på fra alt fra barnehage, helsestasjon osv. Nå forsøker vi bare å utfordre henne, og la henne lære nye ting som hun syns er spennende. Kjenner mest på at jeg blir bekymret, at hun skal bli en ordentlig sær raring som tar alt med en gang 😊 Noen andre som har hatt et barn som har vært på samme måte? Og hvordan har barnet utviklet seg? Anonymous poster hash: 0f54c...a57
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2015 #2 Skrevet 30. mars 2015 Jeg tror nok ikke du skal bekymre deg så mye..... Anonymous poster hash: 73010...aff
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2015 #3 Skrevet 30. mars 2015 Jeg tror nok ikke du skal bekymre deg så mye..... Anonymous poster hash: 73010...aff Som sagt, jeg ventet på sånne søte kommentarer.... Har du svar på det jeg spurte om, eller bare måtte du?😉 Anonymous poster hash: 118ec...ad8
Lammelåret Skrevet 30. mars 2015 #4 Skrevet 30. mars 2015 Tror du kan slappe helt av, hi. I en normal hverdag med barnehage og hjemmeliv er det nok av utfordringer for en liten skrott.
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2015 #5 Skrevet 30. mars 2015 Mitt barn var slik som du beskriver. I tillegg kunne han alle bokstavene og leste korte ord ved to års alder. Han leste flytende ved ca fire år og nå når han går siste året i barnehagen leser han like godt som en voksen. Han kan fint regne ut 54*7 i hodet og andre vanskelige mattestykker. Anonymous poster hash: 01844...5a9
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2015 #6 Skrevet 30. mars 2015 Mitt ene barn, nummer tre, var helt lik. Han snakket nærmest flytende da han var 2 år og lærte seg til og med en del kurdisk fra en venn i barnehagen(!). Jeg kommer aldri til å glemme en gang da han var litt over 1,5 år og stod og så ut vinduet og utbrøt: "Mamma, se fin lyserosa himmel!", og joda, det var lyserosa det. Jeg visste ikke en gang at han kunne fargene Han var knappe 3 år før han selv brukte ironi, noe de normalt ikke forstår før ved 5-6-årsalder i følge barnehagen han gikk i da. Gutten vår er blitt 8 år nå og er litt foran snittet i klassen i de fleste fag, men på langt nær noe vidunderbarn. Derimot er han fortsatt veldig språksterk og har et ordforråd som ligger langt foran alderstrinnet hans. Han har på bare de siste tre ukene lest ut to ganske avanserte bøker, og er veldig flink i engelsk. Matte osv derimot er han helt middels god i, kanskje litt over snittet. Jeg vil tro han bare er født språksterk, men at det har lite med intelligensen hans å gjøre. Selv om han ikke er dum, er han heller ikke noe geni. Jeg vil tippe litt over snittet smart, men innenfor normalen. Anonymous poster hash: 1a8aa...9d3
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2015 #7 Skrevet 30. mars 2015 Tror ikke du trenger å bekymre deg Hi. Med mindre hun sliter med det sosiale da. Anonymous poster hash: d0334...c0f
Lammelåret Skrevet 30. mars 2015 #8 Skrevet 30. mars 2015 Mitt barn var slik som du beskriver. I tillegg kunne han alle bokstavene og leste korte ord ved to års alder. Han leste flytende ved ca fire år og nå når han går siste året i barnehagen leser han like godt som en voksen. Han kan fint regne ut 54*7 i hodet og andre vanskelige mattestykker. Anonymous poster hash: 01844...5a9 Utfordringen i slike tilfeller handler gjerne om å finne passende lesestoff for alderen, for den psykologiske modenheten står ikke alltid i forhold til den kognitive. Hvordan løser dere dette, Anonym #5? Hva slags bøker leser (dere)barnet deres?
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2015 #9 Skrevet 30. mars 2015 Takk for tilbakemeldinger. Jeg tror som sagt ikke hun er et enestående geni, men er spent på utviklingen. Pappaen hennes er ekstremt språksterk, og snakker 6 språk bare for morro. Så hun kan jo ha arvet noe der 😊 Anonymous poster hash: 118ec...ad8
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2015 #10 Skrevet 30. mars 2015 Nå føles det som om min toåring er stokk dum. Hun har kanskje 100-150 ord, bruker en sjelden gang 2-3 i hver setning. Mye av det hun sier er uforståelig: "denne" kan være alt fra penn til bade. Vi må ofte minne henne på hva ordet faktisk er. Hun hermer etter alt, og lærer mer for hver dag som går.Forstår alt som sies da, og husker laaaangt tilbake. Hun vet nøyaktig hvem hun fikk fantorangenbamse av da hun var 8 mndr. Nemlig farfar! Det har hun aldri glemt, selv om vi ikke har sagt det. Hun sa det selv faktisk, da hun var rundt ettårsalder. Farfar kom på besøk, og hun løp for å finne bamsen mens hun ropte "affa, affa" (farfar, farfar). Nå er hun stor nok til at hun sier "bamse faffa".Teller til tre, men nekter å telle til fire. Teller jeg til fire, blir hun nærmest irritert, for det er nemlig ikke sånn det skal være... Jeg synes derimot jenta deres virker helt normal når det kommer til det fysiske. Mi både gikk, løp, hoppet, klatret (i både trapp og stige) innen hun var halvannet. Hun er derimot ikke lenger fremme nå, men jeg får høre fra alle kanter at hun har en veldig god balanse og er veldig stødig for alderen. Hun klarer å hinke to skritt. Klatrer på fjell og ujevn grunn uten problemer. Ikke vet jeg, jeg vet bare at hun kommer seg frem dit hun vil.Men det må jo være gøy med at barn som forstår så mye, tenk alt du kan prøve å lære henne! Anonymous poster hash: 506b4...7a3
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2015 #11 Skrevet 30. mars 2015 Tror ikke du trenger å bekymre deg Hi. Med mindre hun sliter med det sosiale da. Anonymous poster hash: d0334...c0f Neida, hun er hypersosial og elsker barnehagen. Men ser at hun trekkes mot de store barna på avdelingen, som faktisk kan snakke med henne, og som leker litt mer spennende leker 😊 Anonymous poster hash: 118ec...ad8
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2015 #12 Skrevet 30. mars 2015 Mitt barn var slik som du beskriver. I tillegg kunne han alle bokstavene og leste korte ord ved to års alder. Han leste flytende ved ca fire år og nå når han går siste året i barnehagen leser han like godt som en voksen. Han kan fint regne ut 54*7 i hodet og andre vanskelige mattestykker. Anonymous poster hash: 01844...5a9 54*7 i HODET ? Javel .... Anonymous poster hash: 6b7b4...684
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2015 #13 Skrevet 30. mars 2015 Min går i tiende og var litt som du beskriver her. Tidlig med alt! Er nå er meget skoleflink tenåring, med "vanlige" tenåringsinteresser. Er av de beste på skolen, og har alltid vært det. Så min erfaring er at det fortsatte på samme vis. Vi har ikke pushet på noe måte, men oppmuntrer så godt vi kan. Kommunen her har dårlig råd, så noe ekstra på skolen har vi kunnet se langt etter dessverre, men det går fint likevel. Er spent på fremtiden, tror om interessen er der kan h"n nå langt. Hadde ikke bekymret meg hvis jeg var deg, bare oppmuntre og veilede. Barnet er fremdeles lite. Lykke til! Anonymous poster hash: 01cff...5fd
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2015 #14 Skrevet 30. mars 2015 Begge mine barn var som ditt, HI. De kunne snakke i setninger med 5-7 ord flere mnd før de ble 2 år, kunne alle fargene, kunne telle til 30 på norsk og engelsk ++. Gutten er nå 5 år. Fortsatt lengre fremme enn gjennomsnittet på hans alder, men det har jevnet seg mye mer ut nå som alle har lært alt dette. Jenta er 3 år og også langt fremme (får høre dette av bhg og helsestasjon) men regner med at det vil jevne seg ut etterhvert det også. For meg virker alt det du ramser opp veldig vanlig. Noen er nok bare tidligere utviklet mentalt enn andre, men de andre vil komme etter etterhvert, og havne på samme nivå (med litt forskjeller selvsagt) Anonymous poster hash: 6e895...994
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2015 #15 Skrevet 30. mars 2015 Mitt barn var slik som du beskriver. I tillegg kunne han alle bokstavene og leste korte ord ved to års alder. Han leste flytende ved ca fire år og nå når han går siste året i barnehagen leser han like godt som en voksen. Han kan fint regne ut 54*7 i hodet og andre vanskelige mattestykker. Anonymous poster hash: 01844...5a9 Utfordringen i slike tilfeller handler gjerne om å finne passende lesestoff for alderen, for den psykologiske modenheten står ikke alltid i forhold til den kognitive. Hvordan løser dere dette, Anonym #5? Hva slags bøker leser (dere)barnet deres? Nei, akkurat det er litt vanskelig. Vi har prøvd oss på "Heksene" og "Mathilda" av Roald Dahl, men det syntes han var for skummelt og rart. Han er akkurat ferdig med "Bakkebygrenda" og likte den godt. Ellers leser han litt Donald. Har du noen tips, eller? Anonymous poster hash: 01844...5a9
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2015 #16 Skrevet 30. mars 2015 Har forøvrig en i første klasse og som virker å være på samme vis. Snakket bedre enn de fleste stor i bhg da h"n var 2 år. Lesing og regning er lett som en plett. Blir spennende å se! Hilsen Anonym 13 Anonymous poster hash: 01cff...5fd
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2015 #17 Skrevet 30. mars 2015 Mitt barn var slik som du beskriver. I tillegg kunne han alle bokstavene og leste korte ord ved to års alder. Han leste flytende ved ca fire år og nå når han går siste året i barnehagen leser han like godt som en voksen. Han kan fint regne ut 54*7 i hodet og andre vanskelige mattestykker. Anonymous poster hash: 01844...5a9 54*7 i HODET ? Javel .... Anonymous poster hash: 6b7b4...684 Ja, faktisk! Hver gang jeg skriver noe om min smarte sønn her, så tror mange at jeg tuller og overdriver. Det er helt sant! Anonymous poster hash: 01844...5a9
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2015 #18 Skrevet 30. mars 2015 Syns det er kjempebra å høre at dette ikke er så uvanlig. Fordi vi hele tiden får høre hvor godt hun ligger an, så legger jo vi bedre merke til det også. Og siden hun er eneste barn så har jeg ikke noen å måle opp mot. Derfor var ønsket å høre andres erfaringer / meninger. Anonymous poster hash: 118ec...ad8
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2015 #19 Skrevet 30. mars 2015 Jeg har to sånne barn. Eldste går på skolen og gjør det fremdeles veldig bra. Han er ingen særing, han er veldig sosial og godt likt av både jenter og gutter, mange kompiser. Han utmerker seg i idrett og tar alle fysiske ting veldig lett. På skolen "flyter" han ifølge læreren, han trenger aldri anstrenge seg i det hele tatt. Tror aldri han har pugget en glose, men har feilfri gloseprøver for læreren har jo gått gjennom dem. Har flere ganger fått høre at han er en ressurselev, en sånn elev alle lærere ønsker i klasserommet. En sånn elev de kan spille på faglig i undervisningen, som bidrar bare positivt til klassemiljøet fordi han aldri ypper til bråk, er blid, inkluderende og sosial, men som også går foran som et godt eksempel ved å ikke la seg pille på nesen eller bli en push-over. Eneste bekymringen min er hvordan det skal bli for han den dagen han møter motstand og utfordringer. Før eller siden vil jo han også møte på fagstoff han må anstrenge seg for å lære, da vil han totalt mangle studieteknikken som kreves... Lillebror er helt lik. I barnehagen var de helt i fistel over hvor tidlig han tegnet hodefotinger. Da han vgr 2 år tok førskolelæreren meg til side i garderoben og spurte om jeg var klar over at han kunne hele alfabetet. 3 år gammel skrev han masse ord og navnene til nesten alle han kjenner. 4 år gammel knakk han lesekoden og nå siste året i barnehagen leser han bøker selv og skriver lange setninger. Helt vanlig at han stiller spørsmål om stavemåter, da han skulle skrive handleliste i dag tidlig spurte han om potet skrives med en eller to t'er, og han går i barnehagen enda. Så begge ungene er kvikke i hodet, og det er bra for dem det. De er heldige som tar lærdom så lett. Jeg ser ikke på dem som vidunderbarn, men barn som er velsignet med et kvikt hode og det er jeg så takknemlig for Anonymous poster hash: f6b7d...db9
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2015 #20 Skrevet 30. mars 2015 Mitt barn var slik som du beskriver. I tillegg kunne han alle bokstavene og leste korte ord ved to års alder. Han leste flytende ved ca fire år og nå når han går siste året i barnehagen leser han like godt som en voksen. Han kan fint regne ut 54*7 i hodet og andre vanskelige mattestykker. Anonymous poster hash: 01844...5a9 54*7 i HODET ? Javel .... Anonymous poster hash: 6b7b4...684 Ja, faktisk! Hver gang jeg skriver noe om min smarte sønn her, så tror mange at jeg tuller og overdriver. Det er helt sant! Anonymous poster hash: 01844...5a9 Det tror jeg faktisk til og med JEG ville slitt litt med uten å bruke litt tid... Jeg har fortsatt 120 i iq liksom Anonymous poster hash: 6b7b4...684
Lammelåret Skrevet 30. mars 2015 #21 Skrevet 30. mars 2015 Mitt barn var slik som du beskriver. I tillegg kunne han alle bokstavene og leste korte ord ved to års alder. Han leste flytende ved ca fire år og nå når han går siste året i barnehagen leser han like godt som en voksen. Han kan fint regne ut 54*7 i hodet og andre vanskelige mattestykker. Anonymous poster hash: 01844...5a9 Utfordringen i slike tilfeller handler gjerne om å finne passende lesestoff for alderen, for den psykologiske modenheten står ikke alltid i forhold til den kognitive. Hvordan løser dere dette, Anonym #5? Hva slags bøker leser (dere)barnet deres? Nei, akkurat det er litt vanskelig. Vi har prøvd oss på "Heksene" og "Mathilda" av Roald Dahl, men det syntes han var for skummelt og rart. Han er akkurat ferdig med "Bakkebygrenda" og likte den godt. Ellers leser han litt Donald. Har du noen tips, eller? Anonymous poster hash: 01844...5a9 Jeg har ikke lest mye for ungene etter de ble store, men tror du kan titte på Rundtomrask av Tolkien. Eller Orm og øgle-bøkene av Joy Cowley. Berit Brenne sin serie om Tørris.
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2015 #22 Skrevet 30. mars 2015 Mitt barn var slik som du beskriver. I tillegg kunne han alle bokstavene og leste korte ord ved to års alder. Han leste flytende ved ca fire år og nå når han går siste året i barnehagen leser han like godt som en voksen. Han kan fint regne ut 54*7 i hodet og andre vanskelige mattestykker. Anonymous poster hash: 01844...5a9 54*7 i HODET ? Javel .... Anonymous poster hash: 6b7b4...684 Ja, faktisk! Hver gang jeg skriver noe om min smarte sønn her, så tror mange at jeg tuller og overdriver. Det er helt sant! Anonymous poster hash: 01844...5a9 Det tror jeg faktisk til og med JEG ville slitt litt med uten å bruke litt tid... Jeg har fortsatt 120 i iq liksom Anonymous poster hash: 6b7b4...684 Mannen min kunne løse slike ting i hodet som barn og kan det enda. Noen er bare gode i matematikk. Anonymous poster hash: 92b6c...4ba
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2015 #23 Skrevet 30. mars 2015 Mitt barn var slik som du beskriver. I tillegg kunne han alle bokstavene og leste korte ord ved to års alder. Han leste flytende ved ca fire år og nå når han går siste året i barnehagen leser han like godt som en voksen. Han kan fint regne ut 54*7 i hodet og andre vanskelige mattestykker. Anonymous poster hash: 01844...5a9 Utfordringen i slike tilfeller handler gjerne om å finne passende lesestoff for alderen, for den psykologiske modenheten står ikke alltid i forhold til den kognitive. Hvordan løser dere dette, Anonym #5? Hva slags bøker leser (dere)barnet deres?Nei, akkurat det er litt vanskelig. Vi har prøvd oss på "Heksene" og "Mathilda" av Roald Dahl, men det syntes han var for skummelt og rart. Han er akkurat ferdig med "Bakkebygrenda" og likte den godt. Ellers leser han litt Donald. Har du noen tips, eller? Anonymous poster hash: 01844...5a9 Jeg har ikke lest mye for ungene etter de ble store, men tror du kan titte på Rundtomrask av Tolkien. Eller Orm og øgle-bøkene av Joy Cowley. Berit Brenne sin serie om Tørris. Tusen takk!! Skal sjekke det i morgen den dag. Kan jo passe fint med en utflukt til biblioteket. 😊 Anonymous poster hash: 01844...5a9
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2015 #24 Skrevet 30. mars 2015 Har også en "smart datter" som får skryt i barnehagen. Hun snakker rent og sier setninger på 5-6 ord. Leker med de store barna i bhg. Hun blir to i morgen. Pusher henne ikke,orker ikke lære henne mer enn det hun lærer i sitt tempo. Det er nok som det er. Anonymous poster hash: d66fb...ad7
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2015 #25 Skrevet 30. mars 2015 Mitt barn var slik som du beskriver. I tillegg kunne han alle bokstavene og leste korte ord ved to års alder. Han leste flytende ved ca fire år og nå når han går siste året i barnehagen leser han like godt som en voksen. Han kan fint regne ut 54*7 i hodet og andre vanskelige mattestykker. Anonymous poster hash: 01844...5a9 54*7 i HODET ? Javel .... Anonymous poster hash: 6b7b4...684 Ja, faktisk! Hver gang jeg skriver noe om min smarte sønn her, så tror mange at jeg tuller og overdriver. Det er helt sant! Anonymous poster hash: 01844...5a9 Det tror jeg faktisk til og med JEG ville slitt litt med uten å bruke litt tid... Jeg har fortsatt 120 i iq liksom Anonymous poster hash: 6b7b4...684 Jeg også! Derfor skvetter jeg omtrent i taket når jeg hører hva han kan. Det beste han vet nå er når jeg lager mattestykker til han. Da skriver jeg opp fem-seks ulike mattestykker. F.eks 3413+7120, 63*4, 1152+720. Han regner det i hodet, for han kan jo ikke sette opp mattestykket. Anonymous poster hash: 01844...5a9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå