Gjest Antarctica Skrevet 17. mars 2015 #26 Skrevet 17. mars 2015 Jeg skulker med god samvittighet. Det er i 9 av 10 tilfeller DRITKJEDELIG! (Sender stort sett faren, da, han har litt mer moral enn meg.)Anonymo us poster hash: b891b...f2f Så viktig er det for deg å møte voksne som tilbringer tid mrd ditt barn hver dag, foreldre til barn dine barn tilbringer hver dag med, høte om opplegg, planer etcAnonymous poster hash: 1c79d...9a4 Du gir deg ikke? Vi er vel ikke glade i barna våre, vi da. Siden vi ikke vil betale en barnevakt og heller gå på møte en dyrebar ettermiddagstime da vi endelig har fri sammen med barna... Vet du hva, på skolen til mine unger gir man "generell info" på disse møtene. Info som står på ukeplanen og på Fronter fra før av. Så er det taletid for en del møteplagere/snakkesalige foreldre, som vil diskutere sitt eget barns spesifikke problemer (hva skjedde med å booke en konferansetime??), evt foreslå en grillfest (i beste fall optimistisk, med de nedbørsstatistikkene vi har) eller som vil diskutere en framtidig klassetur om 5 år, og bruke timevis i 2.klasse på å debattere hvor turen skal gå - i 7.klasse! (Og tro meg, når den endelig er bestilt, er det i alle fall ikke de som melder seg frivillig til å reise med ungene, det er det noen andre som ender opp med å dra...) Vi møter de som er sammen med barna våre hver dag. Jeg går inn på skolen når jeg henter, snakker med SFO-ansatte, snakker med lærere. Fellesmøter er noe skolen er pålagt. Vi som er foreldre har null påvirkning på det som skjer der. Vi skal ikke og kan ikke mene noe om innholdet i timene, for det er fastlagt av helt andre organer. I beste fall kan vi tilby oss å bidra med noe konkret. Kanskje møtehatere som jeg faktisk gjør noe i ditt barns klasse. Kanskje dem du aldri ser på møtene, klarer å søke penger til et prosjekt fra en ukjent pott, slikl at ditt barn får en unik museumstur. Kanskje en forelder som jeg inviterer til gårdsbesøk og lar ditt barn klappe sauer og kaniner. Kanskje en forelder som jeg er innom og har sangstund for hele klassen for å lære dem tradisjonelle sangleker fra området siden lærerne ikke kan. Kanskje er det en forelder som jeg som inviterer klassens verste fiender hjem for å gi dem gode opplevelser sammen og ha et lekefellesskap, slik at de kan slutte å slås i skoletida. Kanskje er det mye innsats du ikke vet om som foregår, men bevares, bare folk sitter på møtet og leker engasjert, er de sikkert kjempeviktige for miljøet i klassen.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2015 #27 Skrevet 17. mars 2015 Jeg skulker med god samvittighet. Det er i 9 av 10 tilfeller DRITKJEDELIG! (Sender stort sett faren, da, han har litt mer moral enn meg.)Anonymo us poster hash: b891b...f2f Så viktig er det for deg å møte voksne som tilbringer tid mrd ditt barn hver dag, foreldre til barn dine barn tilbringer hver dag med, høte om opplegg, planer etcAnonymous poster hash: 1c79d...9a4 Du gir deg ikke? Vi er vel ikke glade i barna våre, vi da. Siden vi ikke vil betale en barnevakt og heller gå på møte en dyrebar ettermiddagstime da vi endelig har fri sammen med barna... Vet du hva, på skolen til mine unger gir man "generell info" på disse møtene. Info som står på ukeplanen og på Fronter fra før av. Så er det taletid for en del møteplagere/snakkesalige foreldre, som vil diskutere sitt eget barns spesifikke problemer (hva skjedde med å booke en konferansetime??), evt foreslå en grillfest (i beste fall optimistisk, med de nedbørsstatistikkene vi har) eller som vil diskutere en framtidig klassetur om 5 år, og bruke timevis i 2.klasse på å debattere hvor turen skal gå - i 7.klasse! (Og tro meg, når den endelig er bestilt, er det i alle fall ikke de som melder seg frivillig til å reise med ungene, det er det noen andre som ender opp med å dra...) Vi møter de som er sammen med barna våre hver dag. Jeg går inn på skolen når jeg henter, snakker med SFO-ansatte, snakker med lærere. Fellesmøter er noe skolen er pålagt. Vi som er foreldre har null påvirkning på det som skjer der. Vi skal ikke og kan ikke mene noe om innholdet i timene, for det er fastlagt av helt andre organer. I beste fall kan vi tilby oss å bidra med noe konkret. Kanskje møtehatere som jeg faktisk gjør noe i ditt barns klasse. Kanskje dem du aldri ser på møtene, klarer å søke penger til et prosjekt fra en ukjent pott, slikl at ditt barn får en unik museumstur. Kanskje en forelder som jeg inviterer til gårdsbesøk og lar ditt barn klappe sauer og kaniner. Kanskje en forelder som jeg er innom og har sangstund for hele klassen for å lære dem tradisjonelle sangleker fra området siden lærerne ikke kan. Kanskje er det en forelder som jeg som inviterer klassens verste fiender hjem for å gi dem gode opplevelser sammen og ha et lekefellesskap, slik at de kan slutte å slås i skoletida. Kanskje er det mye innsats du ikke vet om som foregår, men bevares, bare folk sitter på møtet og leker engasjert, er de sikkert kjempeviktige for miljøet i klassen. Du sier noe her. Men erfaringen min er at de som ikke stiller på foreldremøter også er de som ikke husker karneval, nissefest, underskrift på prøver, som sender poden på fjelltur i joggesko med ødelagt borrelås osv. De som gjør mye for klassen er også representert i de fleste foreldremøtene vi har. De sitter ikke hjemme fordi det er kjedelig på foreldremøter, de møter såfremt de har fri og barnevakt. Anonymous poster hash: b640d...fb9
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2015 #28 Skrevet 17. mars 2015 Masse ganger. Og enda flere ganger har jeg sittet på møtet og ønska at jeg satt hjemme, fordi det var meningsløst. Har du forsøkt å gi tilbakemelding på hva som bør gjøres annerledes? Anonymous poster hash: 8b421...fcc
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2015 #29 Skrevet 17. mars 2015 Enten jeg eller mannen møter bestandig på foreldremøter på skolen og tidligere i barnehagen, men vi møter ikke nødvendigvis på alle foreldremøter som har med fritidssyssler å gjøre. Foreldremøtene på skolen er gjerne drit kjedelige og lærerene klarer ikke å legge av seg "jeg snakker til et lite uvitendebarn-stemmen" når de snakker til oss foreldrene, men det er jo viktig å møte opp uansett. Noe positivt kan man gjerne få ut av det og jeg tåler å kjede meg noen timer. Anonymous poster hash: 8258d...6c8
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2015 #30 Skrevet 17. mars 2015 Jeg skulker med god samvittighet. Det er i 9 av 10 tilfeller DRITKJEDELIG! (Sender stort sett faren, da, han har litt mer moral enn meg.)Anonymo us poster hash: b891b...f2f Så viktig er det for deg å møte voksne som tilbringer tid mrd ditt barn hver dag, foreldre til barn dine barn tilbringer hver dag med, høte om opplegg, planer etcAnonymous poster hash: 1c79d...9a4 Du gir deg ikke? Vi er vel ikke glade i barna våre, vi da. Siden vi ikke vil betale en barnevakt og heller gå på møte en dyrebar ettermiddagstime da vi endelig har fri sammen med barna... Vet du hva, på skolen til mine unger gir man "generell info" på disse møtene. Info som står på ukeplanen og på Fronter fra før av. Så er det taletid for en del møteplagere/snakkesalige foreldre, som vil diskutere sitt eget barns spesifikke problemer (hva skjedde med å booke en konferansetime??), evt foreslå en grillfest (i beste fall optimistisk, med de nedbørsstatistikkene vi har) eller som vil diskutere en framtidig klassetur om 5 år, og bruke timevis i 2.klasse på å debattere hvor turen skal gå - i 7.klasse! (Og tro meg, når den endelig er bestilt, er det i alle fall ikke de som melder seg frivillig til å reise med ungene, det er det noen andre som ender opp med å dra...) Vi møter de som er sammen med barna våre hver dag. Jeg går inn på skolen når jeg henter, snakker med SFO-ansatte, snakker med lærere. Fellesmøter er noe skolen er pålagt. Vi som er foreldre har null påvirkning på det som skjer der. Vi skal ikke og kan ikke mene noe om innholdet i timene, for det er fastlagt av helt andre organer. I beste fall kan vi tilby oss å bidra med noe konkret. Kanskje møtehatere som jeg faktisk gjør noe i ditt barns klasse. Kanskje dem du aldri ser på møtene, klarer å søke penger til et prosjekt fra en ukjent pott, slikl at ditt barn får en unik museumstur. Kanskje en forelder som jeg inviterer til gårdsbesøk og lar ditt barn klappe sauer og kaniner. Kanskje en forelder som jeg er innom og har sangstund for hele klassen for å lære dem tradisjonelle sangleker fra området siden lærerne ikke kan. Kanskje er det en forelder som jeg som inviterer klassens verste fiender hjem for å gi dem gode opplevelser sammen og ha et lekefellesskap, slik at de kan slutte å slås i skoletida. Kanskje er det mye innsats du ikke vet om som foregår, men bevares, bare folk sitter på møtet og leker engasjert, er de sikkert kjempeviktige for miljøet i klassen. Min erfaring er heller at de familiene som møter på foreldremøter også er de mest aktive ellers. De som aldri møter bidrar heller ikke på andre måter (med mindre de gjør det så totalt i smug at ingen får det med seg). Anonymous poster hash: 8258d...6c8
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2015 #31 Skrevet 17. mars 2015 Ja, det har jeg. Er vel ingen krise. Det kommer alltid et referat i etterkant :-) Hvem skriver referatet da? Her er det alltid klassekontaktene... Anonymous poster hash: d5468...ad8
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2015 #32 Skrevet 17. mars 2015 Tror jeg eller mannen har fått med oss alle. Jeg vurderer nå å slutte å gå da all relevant info kommer i referatet, vi alltid blir satt på dugnad mens morra til Per som vi ikke engang vet hvordan ser ut slipper unna alt. Lærerene forteller om de rolige, flotte klassene de har mens vi foreldre ser ut som spørsmålstegn for vi vet at det ikke stemmer. Enhver kritikk eller spørsmål ang konsekvenser, handlingsplaner for å sikre et bedre miljø og hvordan de skal jobbe for å sikre tryggheten til enkeltelever møtes med vantro, bortforklaringer og at lærerene hevner seg på barna i ettertid. (Ja, jeg vet det finnes flinke lærere der ute, men det hjelper ikke når man ikke får lov å gjøre noe fordi rektor ikke vedkjenner at skolen har problemer) Anonymous poster hash: 77155...5ea
Virginia. Skrevet 17. mars 2015 #33 Skrevet 17. mars 2015 Ja. Ett fordi jeg var møkk lei lærerene til sønnen min og orket ikke høre på dem. Vi hadde mye kontakt kan du si. hvor skolens innspill var å syte. Inkompetente kjerringer som lærere. Ellers har det av og til vært når det har vært sykdom eller at vi har vært borte. Vurderer å skippe møter fremover dersom skolen fortsetter i det sporet de begynte i høst hvor vi skulle sitte i grupper og diskutere selvfølgeligheter, som hva er viktigst for et barn av kjærlighet, omsorg og tydelige grenser. Wow. Mulig jeg ikke har gått glipp av så mye...
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2015 #34 Skrevet 17. mars 2015 Ja. Jeg sliter kognitivt, og det er et par jeg ikke har fått med meg/glemt av. Dessverre. Vil være med på dem. Anonymous poster hash: f629c...d56
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2015 #35 Skrevet 17. mars 2015 Ja, men da drar mannen. Anonymous poster hash: c0307...443
3barnsmamma'n:-) Skrevet 17. mars 2015 #36 Skrevet 17. mars 2015 Det hender vi ikke får logistikken til å gå opp alltid, med tre unger og dertil tilsvarende antall foreldremøter pr halvår. Jeg jobber skift så om møtene treffer på dager der jeg er på ettermiddag og mannen ikke får barnevakt, så lar det seg rett og slett ikke gjøre. Men skulker aldri av grunner som at man ikke "vil gå", har vi anledning så stiller vi!
Gjest Antarctica Skrevet 17. mars 2015 #37 Skrevet 17. mars 2015 Jeg skulker med god samvittighet. Det er i 9 av 10 tilfeller DRITKJEDELIG! (Sender stort sett faren, da, han har litt mer moral enn meg.)Anonymo us poster hash: b891b...f2f Så viktig er det for deg å møte voksne som tilbringer tid mrd ditt barn hver dag, foreldre til barn dine barn tilbringer hver dag med, høte om opplegg, planer etcAnonymous poster hash: 1c79d...9a4 Du gir deg ikke? Vi er vel ikke glade i barna våre, vi da. Siden vi ikke vil betale en barnevakt og heller gå på møte en dyrebar ettermiddagstime da vi endelig har fri sammen med barna... Vet du hva, på skolen til mine unger gir man "generell info" på disse møtene. Info som står på ukeplanen og på Fronter fra før av. Så er det taletid for en del møteplagere/snakkesalige foreldre, som vil diskutere sitt eget barns spesifikke problemer (hva skjedde med å booke en konferansetime??), evt foreslå en grillfest (i beste fall optimistisk, med de nedbørsstatistikkene vi har) eller som vil diskutere en framtidig klassetur om 5 år, og bruke timevis i 2.klasse på å debattere hvor turen skal gå - i 7.klasse! (Og tro meg, når den endelig er bestilt, er det i alle fall ikke de som melder seg frivillig til å reise med ungene, det er det noen andre som ender opp med å dra...) Vi møter de som er sammen med barna våre hver dag. Jeg går inn på skolen når jeg henter, snakker med SFO-ansatte, snakker med lærere. Fellesmøter er noe skolen er pålagt. Vi som er foreldre har null påvirkning på det som skjer der. Vi skal ikke og kan ikke mene noe om innholdet i timene, for det er fastlagt av helt andre organer. I beste fall kan vi tilby oss å bidra med noe konkret. Kanskje møtehatere som jeg faktisk gjør noe i ditt barns klasse. Kanskje dem du aldri ser på møtene, klarer å søke penger til et prosjekt fra en ukjent pott, slikl at ditt barn får en unik museumstur. Kanskje en forelder som jeg inviterer til gårdsbesøk og lar ditt barn klappe sauer og kaniner. Kanskje en forelder som jeg er innom og har sangstund for hele klassen for å lære dem tradisjonelle sangleker fra området siden lærerne ikke kan. Kanskje er det en forelder som jeg som inviterer klassens verste fiender hjem for å gi dem gode opplevelser sammen og ha et lekefellesskap, slik at de kan slutte å slås i skoletida. Kanskje er det mye innsats du ikke vet om som foregår, men bevares, bare folk sitter på møtet og leker engasjert, er de sikkert kjempeviktige for miljøet i klassen. Min erfaring er heller at de familiene som møter på foreldremøter også er de mest aktive ellers. De som aldri møter bidrar heller ikke på andre måter (med mindre de gjør det så totalt i smug at ingen får det med seg).Anonymous poster hash: 8258d...6c8 Du mener, så i smug at ikke de andre FORELDRENE får det med seg. Men så er det neppe for deres skyld de tinga gjøres...
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2015 #38 Skrevet 17. mars 2015 Det er foreldremøte i bhg snart, må droppe det. Mannen må jobbe overtid og jeg kan ikke dra fra ungen som sover... Anonymous poster hash: db1bf...07a
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2015 #39 Skrevet 17. mars 2015 Hva ønsker dere å høre/diskutere på et foreldremøte? Anonymous poster hash: 6549c...dbb
Gulltopp med Knoll og Tott Skrevet 17. mars 2015 #40 Skrevet 17. mars 2015 Det har jeg. Livet gikk t.o.m videre etterpå
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2015 #41 Skrevet 17. mars 2015 Her stiller vi forresten begge to på foreldremøte i bhg👍 Ble til og med foreldrekontakt. Det er vår plikt som foreldre å stille opp. Det blir for lett å si at vi ikke gidder fordi andre ikke stiller. Anonymous poster hash: 6549c...dbb
Gjest Antarctica Skrevet 17. mars 2015 #42 Skrevet 17. mars 2015 Hva ønsker dere å høre/diskutere på et foreldremøte?Anonymous poster hash: 6549c...dbb Noe vi faktisk kan påvirke. Kan vi ikke påvirke det (dvs bare høre om det) trenger vi en mail, ikke et møte.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2015 #43 Skrevet 17. mars 2015 Hva ønsker dere å høre/diskutere på et foreldremøte?Anonymous poster hash: 6549c...dbb -Konkret hvilke planer, prosjekter ol barna skal jobbe med fremover-hva skolen egentlig forventer at de skal lære det neste halvåret i de forskjellige fagene -hvilke utfordringer klassen har og hva skolen gjør for å bedre situasjonen -om det skal begynne nye lærere -rutiner fra helsesøster angående vaksiner, vektkontroll osv -diskusjoner om klassemiljø og hva foreldrene skal bidra med -forum for å ta opp ting vi som lærere ikke er fornøyd med og ting vi er veldig fornøyd med Anonymous poster hash: 8258d...6c8
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2015 #45 Skrevet 18. mars 2015 Prøver å få gått, men er ikke alltid det har passet. Feks mann på reise og ingen barnevakt. Anonymous poster hash: f5bbc...9eb
Giss Skrevet 18. mars 2015 #46 Skrevet 18. mars 2015 Jeg har måttet gjøre det flere ganger grunnet jobb. Jeg vil helst være der og mener det er viktig å møte, både for info og for å kunne være med på eventuelle diskusjoner og for å rett og slett være en av foreldregruppen, lære de andre å kjenne osv. Jeg har fått referat de gangene jeg ikke har vært der men ofte er det uklarheter eller ting jeg gjerne ville visst mer om enn det som står i referatet.
Himmel og hav Skrevet 18. mars 2015 #47 Skrevet 18. mars 2015 Nei, aldri. En av oss har alltid vært der, og selv om ikke alle møtene har vært som en tur på tivoli, kan jeg ikke si at jeg sitter igjen med opplevelsen av at det var meningsløst eller at en mail eller et referat kunne erstattet det. Kanskje vi har vært heldige med lærerne, for det har alltid skjedd noe det har vært viktig å få med seg eller viktig å være med å påvirke.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2015 #48 Skrevet 18. mars 2015 Har ikke gått glipp av et enda. Skulle ønske jeg hadde samvittighet til det av og til. Som regel er det bare svada og læreren glemmer å skru av 2trinnsmoduset og snakker til oss deretter. Hun bruker gjerne en hel time til å fortelle om matteundervisningen og bruker tavla flittig til enkle regnestykker mens hun teller på fingrene for oss. Men jøss.. det hender jo det kommer ett og annet ut av de møtene så da får man bare dra. Anonymous poster hash: d90f6...d17
MTF Skrevet 18. mars 2015 #49 Skrevet 18. mars 2015 Jepp, sist gang både eldste og yngste hadde møte på skolen var jeg syk og kunne ikke stille. Det var mannen min også, så ingen oppmøte fra oss den gangen. (møtene var to dager på rad). Jeg var da klassekontakt for klassen til eldste. Sa i fra til lærerene, og stappet den dårlige samvittigheten godt vekk siden det ikke var så mye å gjøre med. Syk var vi, så møte fikk vi ikke gått på.
*Miss Marple* Skrevet 18. mars 2015 #50 Skrevet 18. mars 2015 Vi har nok ikke fått med oss alle foreldremøtene opp gjennom årene. Med mann som er mye borte ble ikke barnevakten prioritert til vanlige informasjonsforeldremøter. Men jeg har vært klassekontakt i tur og orden for ungene og da har jeg gjort mer for å kunne stille. De fleste foreldremøtene fører med seg hauger meg irritasjon, mest pga de foreldrene som elsker å høre sin egen stemme og trekker ut et møte som kunne vært unnagjort på en time til å vare der dobbelte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå