Gå til innhold

Dette med studenter på føden...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde takket nei hvis studenten var en bekjent av meg.

Har forresten hatt studenter til stede i mange sammenhenger:

-hadde sv.f under første fødsel, derfor ble det estimert sannsynligheten for at jeg utviklet det igjen i neste svangerskap ved hjelp av ultralyd, en gruppe på 10 studenter fikk øve seg. Var egentlig veldig hyggelig :)

-ultralyd ved etter SA.

-student til stede på andre fødsel, hun var flink altså, men fikk i oppgave å se til meg etter fødselen. Jeg blødde veldig mye, men hun mente det var helt normalt. Så etter en stund ble jeg helt hinsides dårlig og ble helt "fjern". Det var en blødning som ikke stoppet av seg selv, og jeg måtte å påfyll av både blod og væske. Syns i grunn det var litt rart at en student skulle ha ansvaret for slike ting?!

Anonymous poster hash: 69aa3...64e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hjelpepleiere får ikke bli med på fødsler, ei heller de som utdanner seg til dette. Og så kan du si fra om det var hun som kom inn at du ikke en komfortabel med at bekjente er med, enten får det være noen som er fremmed og ikke kjenner til deg privat eller ingen. Du har lov å bytte jordmor 3 ganger under en fødsel, studentene kan du selvsagt be om å gå selv om du har sagt ja først. Men det er jordmorstudenter og de som studerer til barnepleiere som evt. kan bli med. Anonymous poster hash: 1ad0e...6b0

"Hjelpepleiere får ikke bli med på fødsler".

Neivel..? Da burde nok noen informere SUS om dette, for jeg hadde hjelpepleierelev med på min første fødsel der.

Skrevet

Jordmor studenter er vel ok.. Under min 2 fødsel var det en jm, jm-student og ei i sykepleie praksis. Dvs 3 stykker. Hun ene i sykepleie praksis bare var det for og observere tydeligvis. Fant det ubehagelig med en tredje person som bare skulle Flo meg i dåsa når ungen kom. Ble heller ikke spurt på forhånd...jm studenten var topp, masserte min rygg under rier og tok imot barnet mitt :)

Anonymous poster hash: 756e4...fa5

Skrevet

Har akkurat fått brev om at sykehuset jeg skal føde har mange ulike studenter og at de håper man er velvillig til å la disse være med, man kan selvsagt si nei, men de oppfordrer til at man skal godta! Nå har det seg sånn at en bekjent av meg er hjelpepleierstudent og skal være ved sykehuset i det aktuelle tidspunktet for min fødsel. Jeg har overhodet ikke noe til overs for denne personen. Møtte henne på butikkene en dag og da roper hun nesten ut, ja nå er det ikke lenge igjen, ja du skal bare se at jeg skal være med å ta imot ungen også ler hun seg skakk. Ja jøss tenkte jeg, er du dum, mens jeg smilte fårete og sa noe som at det blir vel opp til meg det og ikke deg..... Er det mulig, denne dama skal IKKE sette sine bein i mitt føderom for å si det sånn! Jeg kommer uansett til å motsette meg bruk av studenter under min fødsel nettopp i fare for at denne ugla skal dukke opp....

Anonymous poster hash: ab082...c24

Jeg hadde en student der og ho var "usynlig". Men om en person hadde sagt noe sånt til meg, så ville ikke jeg hatt den personen der heller. Og heller ikke en jeg hadde kjent. Det er opp til deg HI.

Anonymous poster hash: 26f31...0f2

Skrevet

Jeg fikk aldri noe valg når det gjaldt jordmorstudenten, men jeg spurte ikke heller da. 
De spurte derimot om en mannlig student fikk være med under selve fødselen, det sa jeg ja til.

Skrevet

Under første fødsel kom jordmora inn og spurte om en jordmorstudent som kjenner meg fikk være med under fødselen. Da var jeg allerede helt i min egen verden og kunne ikke brydd meg mindre om kongen hadde kommet. Jordmorstudenten var ei jeg hadde jobbet med tidligere. Bare koselig det. Men skjønner definitivt du ikke vil ha med noen som du beskriver i HI. Er bare å si at du ikke ønsker studenter/lærlinger du kjenner.

Anonymous poster hash: b6bb6...edb

Skrevet

En annen ting: Syns det er rart enkelte klager på at spl.studenter er med under fødsel for å observere. "Glo dere i dåsa" som ei skrev over her er liksom ikke en helt passende beskrivelse. Det er en observasjonspraksis fordi en skal få innblikk i de ulike retningene en kan gå som sykepleier. Observasjonspraksis har man også på helsestasjon, bedriftshelsetjeneste osv. I kirurgisk praksis er en også tilstede under operasjon. Dette er jo seff for å LÆRE, ikke fordi man ønsker å glo på andre damers underliv!

Skrevet

Du kan selvfølgelig si nei til å ha med en student du kjenner!

Jeg hadde med en sykepleiestudent, og hun var helt fantastisk!! Holdt seg mye i bakgrunnen, men på slutten hentet hun ny, kald klut til meg hele tiden! Så fikk mannen være ved siden av meg, og slippe å løpe til og fra vasken. ;-)

Anonymous poster hash: 7120d...a31
Skrevet

Ingen problem! Du bestemmer den saken der. At en hjelpepleierelev skal være med på fødsel er uansett veldig lite sannsynligAnonymous poster hash: 60f22...f21

"Veldig lite sannsynlig"? Vel, jeg hadde en hjelpepleierelev med på min første fødsel, en svært hyggelig ung jente som gjorde sitt beste for at jeg skulle ha det bra, og som kom innom meg på fødeavdelingen dagen etterpå for å hilse på og se hvordan jeg og ungen hadde det :)

Og på samme fødsel hadde jeg også en jordmorstudent. Igjen - en svært hyggelig ung jente, som sydde meg sammen etter alle kunstens regler etterpå. Hun brukte riktignok lang tid, men nå er vel engang "learning by doing" beste måten å lære på, så det hadde jeg ingen problemer med.

Men ser den at HI ikke ønsker å ha en bekjent student med på fødselen, det er helt legitimt, og det hadde jeg ikke ønsket selv heller.

Jeg elsker nicket ditt!

Beklager avsporingen, men ikke så ofte jeg hører om andre som har hørt om boka.

Skrevet

Har vert veldig fornøyd med studentene jeg har hatt med på mine fødsler. Hadde enkelt og greit gitt beskjed om at studenter er helt greit, men at jeg ikke ville ha den ene personen tilstede. 

Anonymous poster hash: 3d345...c9b
Skrevet

Det er helt normalt å unngå "kjentfolk " på sykehuset. Vanligvis vil lege/ jordmor selv gi beskjed om at dette er en bekjent, og be om at noen andre overtar pasienten dersom dette er mulig. Skulle denne studenten mangle dømmekraft og ikke unngå denne situasjonen selv, er det helt ok at du sier ifra. Det vil alle ha forståelse for. Har selv vært pasient der jeg jobber, ikke alt du vil dine nærmeste kolleger skal få vite eller være med på!

Anonymous poster hash: 35c00...964

Skrevet

Du har full rett til å motsette deg at studenter skal vvære med.

Jeg skal gjøre det selv, men for min del kan de godt være med å kikke, men jeg skal ikke ha noe jordmorstudent til å ta imot mitt barn.
Jeg kjenner mange jordmorstudenter som jobber på føden i sommer, og det er en av grunnene, men en annen er at jeg er så redd for revning at jeg må vite at jordmoren jeg har  er dyktig på det, og ikke helt ny.

Anonymous poster hash: 3b73b...a01
Skrevet

De blir så utrolige sure når man sier nei til studenter. Jeg spurte om dette på ordinær ultralyd fordi jeg har blitt voldtatt som barn og ble steril som følge av det, har derfor vært gjennom enormt mye for å bli gravid og mange ganger har jeg grått etter undersøkelser og lignende fordi det føltes ut som nye overgrep. Jeg vil derfor virkelig ikke ha flere enn nødvendig tilstede under fødsel ettersom det blir mer enn tungt nok for meg å gjennomgå, men jordmor på sykehuset ble utrolig sur da jeg spurte hvor jeg kunne skrive at jeg ikke ønsket studenter og begynte å belære meg om hvorfor det var viktig med studenter.

Bare stå på ditt HI og skriv det ned og si det på fødestuen.

Anonymous poster hash: e4e91...e22

Men visste jordmor om bakgrunnen din? Gjorde hun det er det utrolig urimelig å belære deg om hvor viktig det er med studenter. Hvis hun ikke visste om bakgrunnen din, så hadde hun jo i utgangspunktet rett: Det ER utrolig viktig å la studenter få observere. Jeg synes man skal ha en veldig god grunn før man sier nei. Det at man i det hele tatt har jordmødre og barnepleiere til å hjelpe seg under en fødsel er jo fordi andre kvinner har latt studenter få være med på sin fødsel. Da synes jeg det er viktig å gjøre det samme for de kvinnene som kommer etter oss (deriblant våre egne døtre og svigerdøtre). Men i spesielle situasjoner (ekstrem fødselsangst, voldtekt, studenten er bekjent) burde det selvfølgelig være lavere terskel for å si nei. 

Jeg skjønner også at det er viktig at studenter får mulighet til å lære. Samtidig har man som pasient lov til å nekte, og det er faktisk ingen andre enn pasienten selv som bestemmer om grunnen til å nekte er "god nok". Det å fortelle om en overgrepshistorie er vanskelig, man trenger å stole på den personen man forteller til. Mener du virkelig at man skal være nødt til å fortelle bakgrunnen sin,for å bli møtt med respekt for et valg man i utgangspunktet har rett til å ta, uavhengig av bakgrunn?

Jeg mener jordmor her opptrer veldig uprofesjonelt. Det hun kunne gjort var å brukt dette som en åpning for å stille spørsmål. "Det er selvsagt ditt valg,men kan jeg spørre deg om det er noen spesiell grunn til at du ikke ønsker studenter tilstede?"  På den måten åpner jordmor for at kvinnen kan fortelle, hvis det er en bakgrunn for ønsket om ikke å ha studenter tilstede. Det kan hende det kan være nyttig for helsepersonell å kjenne til denne grunnen, for å kunne gi best mulig helsehjelp. Ved å belære pasienten slik som beskrevet her lukker jordmor effektivt igjen for en god dialog. Hadde jeg blitt møtt på denne måten hadde jeg bedt om å få bytte jordmor.  

Anonymous poster hash: cc4fd...b14

Gjest Jigglewiggle
Skrevet

Tråden er ryddet for flere like poster.

Jigglewiggle

Brukermoderator

Skrevet

Jeg hadde student når jeg fødte første gang. Fikk spørsmål om det var greit for meg når jeg kom på sykehuset. Jordmor kom inn med studenten, presenterte henne og spurte meg igjen om dette var greit. Om jeg ombestemte meg var det bare å siifra. Hun kom heller ikke til å ta imot barnet eller være veldig delaktig da dette var hennes første fødsel. Greit at jeg fikk vite dette med engang, så var det ikke noe jeg grublet over.

Jeg syns det bare var positivt med studenten. Jordmoren var endel inn og ut, studenten var der nesten hele tiden. Hentet jordmor når hun mente det trengtes, hjalp meg med ting jeg spurte om osv. Fødselen min begynte veldig greit, uten de kjempe store smertene. Så hun ble ikke skremt med skrik for å si det slik. Men så bestemte ungenseg for at magen var en go plass å være. Jordmor prøvde alle triksene hun kunne. Den ene legen etter den andre kom inn, nye triks ble prøvd ut før det noen timer etter ble bestemt vakum. Så studenten fikk oppleve litt mer enn en vanlig fødsel. Rommet var fult opp av jordmødre, studenten, to leger og en legestudent, barnebleier og en barnepleier student. Barnefar var helt på tur, han sleit med alle disse menneskene og klarte ikke å se meg i denne tilstanden. Jeg hadde det ikke så vondt egentlig, bare veldig utslitt. Like før de skulle dra ut ungen gir jeg studenten kamera og spør om hun kunne ta ett bilde når ungen akkurat har kommet ut. Hun skulle prøve, hun var litt skjelven sa hun. Jeg har nå ett herlig bilde av en unge som akkurat er født. Det bilde er det kjæreste jeg har, for meg så betyr det mye og glad jeg hadde denne studenten som kunne gjøre dette for meg. Bilde av kun ungen, ikke min kropp. Ser noen hvite frakker i bakgrunnen.

Jeg fikk totslruptur, så legestudenten fikk litt å se på. Legene sydde meg, men studenten fikk masse opplæring. Ikke like vanlig å måtte sy sammen musklene der nede vist. De var ekstremt flink, hadde ikke vondt og ikke hatt noen problemer i ettertid.

Anonymous poster hash: ddbf9...f0d

Skrevet

Hadde jordmorstudent på første fødsel. Fungerte bra. Takket nei til medisinstudenter på fødselen, men takket ja til medisinstudenter på ultralyd i forkant av fødsel.

Skrevet

Jeg hadde med en barnepleierstudent på min andre fødsel og en jordmorstudent på tredje. Syns det var helt greit, men har forståelse for at ikke alle er komfortable med dette. Det må da vel være greit at vi som syns det er greit, sier ja, og de som kvier sier nei uten å måtte bli fordømt for at de ikke har gode nok grunner. Til syvende og sist er det da den fødende selv som bestemmer om grunnene er gode nok.

Og det går jo også an å gi beskjed at Xxx er en bekjent og at du ikke ønsker at hun skal delta på din fødsel. Fastlegen min er en bekjent, og når jeg skal ha gu får jeg alltid time hos en av de andre legene på senteret. De har forståelse for at jeg syns dette blir litt... klamt på en måte.

Skrevet

Ingen problem! Du bestemmer den saken der. At en hjelpepleierelev skal være med på fødsel er uansett veldig lite sannsynligAnonymous poster hash: 60f22...f21

"Veldig lite sannsynlig"? Vel, jeg hadde en hjelpepleierelev med på min første fødsel, en svært hyggelig ung jente som gjorde sitt beste for at jeg skulle ha det bra, og som kom innom meg på fødeavdelingen dagen etterpå for å hilse på og se hvordan jeg og ungen hadde det :)

Og på samme fødsel hadde jeg også en jordmorstudent. Igjen - en svært hyggelig ung jente, som sydde meg sammen etter alle kunstens regler etterpå. Hun brukte riktignok lang tid, men nå er vel engang "learning by doing" beste måten å lære på, så det hadde jeg ingen problemer med.

Men ser den at HI ikke ønsker å ha en bekjent student med på fødselen, det er helt legitimt, og det hadde jeg ikke ønsket selv heller.

Jeg elsker nicket ditt!

Beklager avsporingen, men ikke så ofte jeg hører om andre som har hørt om boka.

Oj, takk! Uventet, men desto mere hyggelig! :)

Fikk med meg boka på bokhandlersalg til 25 kroner noen år tilbake, og har utsatt begge barna for den ved leggetid. Eldste elsker den, mens yngste kan styre seg, dessverre :P

Skrevet

Er selv legestudent og lar alltid studenter være med når jeg er hos gynekolog fordi det er en nødvendig prossess i læringen for oss. Men jeg kommer ikke til å ha med studenter på egen fødsel.

Legestudent? Det heter da vel medisinstudent!

Anonymous poster hash: 83086...8a4

Jo, formelt heter det "medisinstudent". Det som har vært diskutert de siste årene er den mulige forvirringen tittelen gir, spesielt i forhold til eldre mennesker. Mange bruker derfor "legestudent" selv om det som du sier ikke formellt er riktig. Min feil at jeg brukte denne betegnelsen. ;)

På et av mine id-kort (til Ullevål) står det Legestudent. Faktisk.

Anonymous poster hash: 09494...c37

Skrevet

En annen ting: Syns det er rart enkelte klager på at spl.studenter er med under fødsel for å observere. "Glo dere i dåsa" som ei skrev over her er liksom ikke en helt passende beskrivelse. Det er en observasjonspraksis fordi en skal få innblikk i de ulike retningene en kan gå som sykepleier. Observasjonspraksis har man også på helsestasjon, bedriftshelsetjeneste osv. I kirurgisk praksis er en også tilstede under operasjon. Dette er jo seff for å LÆRE, ikke fordi man ønsker å glo på andre damers underliv!

Feilen er at man ikke blir spurt først. Det å ha med et ekstra menneske som kun er der for å glo, er veldig belastende. Ser ingen grunn til at fødende skal utsettes for ekstra ubehag ved å ha med et publikum under fødsel. Det er veldig stressende faktisk, særlig hvis man ikke har blitt spurt på forhånd. Og hvorfor spør man ikke? Jo fordi de fleste ikke ønsker det. Derfor har man på mange sykehus gått bort i fra å spørre om den fødende er bekvem med det, og heller bare presentere studenten. Da gies det ikke mye valgfrihet. Og et fravær av samtykke er ikke et JA!  Faktisk er det ikke lov heller! Pasientrettighetsloven sier at pasienten skal spørres først. Det er mye viktigere at fødende får sine behov for privatliv innfridd, enn at sykepleierstudenter observerer fødsler. Mange sykepleirskoler har heller ikke observasjonspraksis på fødestua. Det er faktisk ikke en obligatorisk praksis på sykepleierstudiet. Det må jo også være veldig belastende for studentene å være med på noe som setter pasienten i ubehag. Og hvorfor er det ingen som ber sykepleirstudenten holde seg i hodeenden? Spør selv , om ikke jordmor gjør det, og hold deg i hodeenden. Fødsel er privat og intimt. Ellers er det påfallende hvor mange sykepleiere som selv takker nei til sykepleierstudent. Så ubehagelig for dem liksom... Men ikke for alle andre??

Anonymous poster hash: e2503...0f9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...