Anonym bruker Skrevet 10. mars 2015 #26 Skrevet 10. mars 2015 Tror ikke du trenger å bekymre deg. Hjelpepleierstudent er det forresten ikke noe som heter. Lærling innenfor omsorgsarbeid er vel den korrekte tittelen. Kan ikke se hva slags læringsutbytte en sånn har av å være med på en fødsel. Så det blir nok neppe noen aktuell problemstilling. Hvis du tenker mye på dette tar du med en skriftlig beskjed om dette til avdelingen. Du bestemmer. Og jo, det er absolutt lov å nekte studenter av alle slag på fødestua. Hjelpepleierstudenter(!) inkludert. Men lurt å skriftliggjøre dette. Hjelpepleiere på vei til å bli barnepleiere må ha også ha praksis. Anonymous poster hash: d80c0...5ae
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2015 #27 Skrevet 10. mars 2015 Jeg hadde en student/elev til stede på en av mine fødsler. Hun gjorde som jordmoren sa, fulgte med, hjalp til og var egentlig bare ett ekstra par med hender. Hun var synlig rørt etter fødselen og takket meg for at hun hadde fått lov til å være til stede. I en annen sammenheng da jeg var pasient traff jeg på en tidligere klassevenninne som tilbød seg å overlate ansvaret til en annen sykepleier hvis det ble ubehagelig å forholde meg til en bekjent. Svar at du går med på å ha student til stede, men ønsker å unngå bekjente, f.eks. NN som du vet er i praksis på fødeavdelingen på ditt sykehus. Alt helsepersonell bør forstå at ikke alle pasienter ønsker å ha mer folk en nødvendig til stede på en fødsel. Jeg ville vært komfortabel med at hvem som helst f.eks. gipset armen min, men ville f.eks. ikke likt at bekjente undersøkte underlivet mitt hvis det var mulig å unngå. Anonymous poster hash: d7a82...35a
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2015 #28 Skrevet 10. mars 2015 De blir så utrolige sure når man sier nei til studenter. Jeg spurte om dette på ordinær ultralyd fordi jeg har blitt voldtatt som barn og ble steril som følge av det, har derfor vært gjennom enormt mye for å bli gravid og mange ganger har jeg grått etter undersøkelser og lignende fordi det føltes ut som nye overgrep. Jeg vil derfor virkelig ikke ha flere enn nødvendig tilstede under fødsel ettersom det blir mer enn tungt nok for meg å gjennomgå, men jordmor på sykehuset ble utrolig sur da jeg spurte hvor jeg kunne skrive at jeg ikke ønsket studenter og begynte å belære meg om hvorfor det var viktig med studenter. Bare stå på ditt HI og skriv det ned og si det på fødestuen. Anonymous poster hash: e4e91...e22
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2015 #29 Skrevet 10. mars 2015 Det er ikke vanlig at folk man kjenner er med altså. Da min siste fødsel endte i keisersnitt møtte jeg på veldig mye kjentfolk. Tilfeldigheter gjorde at naboen som er operasjonssykepleier var på jobb, og det samme var tre andre jeg kjenner som jobber på intensivavdelingen/mottaket etter operasjoner. Dette var på kvelden så det var jo ikke veldig mange ansatte å velge mellom, så hun naboen som er operasjonssykepleier ble med på keisersnittet, og det var ikke noe problem for meg. Men da jeg kom over på intensivavdelingen etterpå kom de tre jeg kjenner inn og gratulerte med babyen også var det en helt annen sykepleier som fikk ansvaret for meg. Ingen av de tre jeg kjenner skulle "pleie" meg, det var sånt de unngikk så sant det var mulig. Jeg regner absolutt med at det er det samme med en fødsel, en student du kjenner skal selvfølgelig ikke observere din fødsel. Men andre studenter kan jo være positivt å ha der. Da jeg fødte andre barnet mitt hadde jeg en jordmorstudent med og det var bare positivt for både meg og mannen. Hun var veldig tilstede, løp ikke til og fra så mye som hovedjordmoren, hun var trygg og rolig. Da ungen ble sittende fast og det ble litt dramatisk tok hovedjordmoren over ansvaret, men studenten var til god hjelp og støtte hele veien. Har virkelig ingenting negativt å si om å ha student tilstede. Anonymous poster hash: b884c...532
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2015 #30 Skrevet 10. mars 2015 Jeg hadde en jordmorstudent inne og jeg fikk hilse på henne før jeg sa ja eller nei. Jeg sa ja. Hadde ikke sagt ja om jeg kjente henne fra før av og i tillegg mislikte henne. Det er viktig at studenter får lære, men du er i din fulle rett til å takke nei. Anonymous poster hash: 5cba7...c53
Jezebel Skrevet 10. mars 2015 #31 Skrevet 10. mars 2015 Har akkurat fått brev om at sykehuset jeg skal føde har mange ulike studenter og at de håper man er velvillig til å la disse være med, man kan selvsagt si nei, men de oppfordrer til at man skal godta! Nå har det seg sånn at en bekjent av meg er hjelpepleierstudent og skal være ved sykehuset i det aktuelle tidspunktet for min fødsel. Jeg har overhodet ikke noe til overs for denne personen. Møtte henne på butikkene en dag og da roper hun nesten ut, ja nå er det ikke lenge igjen, ja du skal bare se at jeg skal være med å ta imot ungen også ler hun seg skakk. Ja jøss tenkte jeg, er du dum, mens jeg smilte fårete og sa noe som at det blir vel opp til meg det og ikke deg..... Er det mulig, denne dama skal IKKE sette sine bein i mitt føderom for å si det sånn! Jeg kommer uansett til å motsette meg bruk av studenter under min fødsel nettopp i fare for at denne ugla skal dukke opp.... Anonymous poster hash: ab082...c24 Poenget mitt er vel egentlig at det er supert med studenter, det er jo sånn de lærer, men når det blir bekjente og noen i nærere relasjoner, mener jeg at retten til å si nei bør være sterkere..... Anonymous poster hash: ab082...c24 Sterkere? Du har full rett til å si nei til bekjente/familie/venner. Hvor mye sterkere trenger du at retten er? Anonymous poster hash: d52c5...931 Man har strengt tatt full rett til å si nei til hvem som helst:-)
Jezebel Skrevet 10. mars 2015 #32 Skrevet 10. mars 2015 De blir så utrolige sure når man sier nei til studenter. Jeg spurte om dette på ordinær ultralyd fordi jeg har blitt voldtatt som barn og ble steril som følge av det, har derfor vært gjennom enormt mye for å bli gravid og mange ganger har jeg grått etter undersøkelser og lignende fordi det føltes ut som nye overgrep. Jeg vil derfor virkelig ikke ha flere enn nødvendig tilstede under fødsel ettersom det blir mer enn tungt nok for meg å gjennomgå, men jordmor på sykehuset ble utrolig sur da jeg spurte hvor jeg kunne skrive at jeg ikke ønsket studenter og begynte å belære meg om hvorfor det var viktig med studenter. Bare stå på ditt HI og skriv det ned og si det på fødestuen. Anonymous poster hash: e4e91...e22 Men visste jordmor om bakgrunnen din? Gjorde hun det er det utrolig urimelig å belære deg om hvor viktig det er med studenter. Hvis hun ikke visste om bakgrunnen din, så hadde hun jo i utgangspunktet rett: Det ER utrolig viktig å la studenter få observere. Jeg synes man skal ha en veldig god grunn før man sier nei. Det at man i det hele tatt har jordmødre og barnepleiere til å hjelpe seg under en fødsel er jo fordi andre kvinner har latt studenter få være med på sin fødsel. Da synes jeg det er viktig å gjøre det samme for de kvinnene som kommer etter oss (deriblant våre egne døtre og svigerdøtre). Men i spesielle situasjoner (ekstrem fødselsangst, voldtekt, studenten er bekjent) burde det selvfølgelig være lavere terskel for å si nei.
Tough Shit Skrevet 10. mars 2015 #33 Skrevet 10. mars 2015 Er selv legestudent og lar alltid studenter være med når jeg er hos gynekolog fordi det er en nødvendig prossess i læringen for oss. Men jeg kommer ikke til å ha med studenter på egen fødsel.
Iiiiik Skrevet 10. mars 2015 #34 Skrevet 10. mars 2015 Alle vil ha kvalifisert personale på føde-, operasjonsstue eller andre steder i helsevesenet, men det er stadig noen som vil nekte studenter å være med. Det er jo temmelig paradoksalt - hvordan skal de da bli gode fagfolk? Å ha bekjente til stede skjønner jeg at kan være belastende. Særlig en som roper i nærbutikken. Kanskje ertet hun deg bare, kanskje er hun sosialt litt ubegavet. Uansett kan du være tydelig på at du ikke ønsker at hun skal være til stede.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2015 #35 Skrevet 10. mars 2015 Når er det jordmorstudenter er i praksis egentlig? Når på året liksom? Så jeg kan planlegger termin etter når de ikke er der Anonymous poster hash: 35c42...8ec
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2015 #36 Skrevet 10. mars 2015 Når er det jordmorstudenter er i praksis egentlig? Når på året liksom? Så jeg kan planlegger termin etter når de ikke er der Anonymous poster hash: 35c42...8ec En jormorstudent reddet antagelig livet til sønnen min, så en god blanding av erfaring og nyutdannet er bra altså. Dagen etter at jeg fødte visste jeg at noe var galt med mitt barn, var mitt andre barn og jeg var helt sikker på at ting ikke var som det skulle. Jeg oppsøkte to jordmødre på barselavdelingen og begge blåste meg av, legen hadde jo sett på barnet på morgenen, ungen var sikkert bare litt sliten, slapp, kvalm eller noe sånt etter påkjenningen fra fødselen osv osv. Jeg møtte på jordmorstudenten på rommet man bader barna o.l. og lesset min fortvilelse på henne også. Hun svarte at jeg tør ikke la være med å bestille noen blodprøver, jeg får heller ta kjefta på tilbakemeldingene når dette skal evalueres siden jeg gjør motsatt av veilederen min, men jeg bestiller blodprøve. Det kom en mann og tok blodprøve og litt over en time senere kom det to barneleger i full fart inn på barselavdelingen, de tok ungen min med seg og hastet av sted til intensivavdelingen, dette var akutt og det var dårlig tid, de skulle tilkalle meg etterhvert. Der sto jeg igjen, uten baby, uten å vite hva som skjedde... Det gikk bra heldigvis, men barnet hadde skyhøye bilrubinnivåer (men det var vanskelig å se gulfargen i huden fordi han hadde sittet fast under fødselen og var fremdeles litt blå i ansiktet) og han hadde farlig høy blodprosent. De måtte tappe ganske mye blod for det var bare så vidt hjertet klarte pumpe det rundt og de var redd for blodpropp på hjernen osv. Barnelegen sa det var flaks den blodprøven ble tatt da den ble tatt ellers kunne dette gått veldig galt. Den erfarne jordmora som var veilederen til jordmorstudenten kom til meg og beklagde seg etterpå, hun hadde virkelig fått en oppvekker i hvor fort ting kan gå, og hvor viktig det er å lytte til en bekymret mor som mener noe er galt. Hun berømmet studenten som tok saken i egne hender og bestilte blodprøver selv om veilederen hennes for bare 15-20 min siden hadde sagt at alt var heeeeelt normalt. Anonymous poster hash: b884c...532
Gjest MammaTilKidsa Skrevet 10. mars 2015 #37 Skrevet 10. mars 2015 Så lenge dette er folk du kjenner er du i din fulle rett til å nekte henne adgang, selvom du sier ja til andre. Men gi beskjed i god tid! Si at du ikke vil ha henne der.... Med min første rant det inn studenter fra alle bauer og kanter. Ungen lå med rompa ned og det var visst sååå stas. Jeg brydde meg ikke der og da, men på et tidspunkt var det 12 stk inne på rommet. Hvor mange av de som MÅTTE være der vet jeg ikke. Men så lenge du kjenner denne personen privat så bare gi beskjed om at du ikke ønsker det. Det er aldeles kritikkverdig at det er tolv studenter inne på fødestuen. Totalt respektløst ovenfor en fødende kvinne. Det var ikke 12 studenter, men folk totalt. Hadde setefødsel så det var 2 jordmødre, en barnepleier, en lege, en anestesilege, en mann og resten studenter Godt var det, men seks stk er heller ikke optimalt. Det burde være maks to studenter.
Gjest Sekretøsa Skrevet 10. mars 2015 #38 Skrevet 10. mars 2015 Så lenge dette er folk du kjenner er du i din fulle rett til å nekte henne adgang, selvom du sier ja til andre. Men gi beskjed i god tid! Si at du ikke vil ha henne der.... Med min første rant det inn studenter fra alle bauer og kanter. Ungen lå med rompa ned og det var visst sååå stas. Jeg brydde meg ikke der og da, men på et tidspunkt var det 12 stk inne på rommet. Hvor mange av de som MÅTTE være der vet jeg ikke. Men så lenge du kjenner denne personen privat så bare gi beskjed om at du ikke ønsker det. Det er aldeles kritikkverdig at det er tolv studenter inne på fødestuen. Totalt respektløst ovenfor en fødende kvinne.Det var ikke 12 studenter, men folk totalt. Hadde setefødsel så det var 2 jordmødre, en barnepleier, en lege, en anestesilege, en mann og resten studenter Godt var det, men seks stk er heller ikke optimalt. Det burde være maks to studenter. Nei. Men fikk inntrykk av at dette var så himla spennende at mange måtte innom å se. Og oppom å kjenne Jeg ga litt f der jeg lå
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2015 #39 Skrevet 10. mars 2015 Er selv legestudent og lar alltid studenter være med når jeg er hos gynekolog fordi det er en nødvendig prossess i læringen for oss. Men jeg kommer ikke til å ha med studenter på egen fødsel.Legestudent? Det heter da vel medisinstudent! Anonymous poster hash: 83086...8a4
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2015 #40 Skrevet 10. mars 2015 Du spør bare hva denne studenten heter hvis de sier det er student som vil bli med. Er det denne personen, takker du nei fordi du kjenner henne. Det er selvsagt ingen som reagerer på det. Jeg synes det er helt uproblematisk dersom jeg ikke kjenner vedkommende. Hadde med student på første fødsel. Anonymous poster hash: a85b4...16e
Tough Shit Skrevet 10. mars 2015 #41 Skrevet 10. mars 2015 Er selv legestudent og lar alltid studenter være med når jeg er hos gynekolog fordi det er en nødvendig prossess i læringen for oss. Men jeg kommer ikke til å ha med studenter på egen fødsel.Legestudent? Det heter da vel medisinstudent! Anonymous poster hash: 83086...8a4 Jo, formelt heter det "medisinstudent". Det som har vært diskutert de siste årene er den mulige forvirringen tittelen gir, spesielt i forhold til eldre mennesker. Mange bruker derfor "legestudent" selv om det som du sier ikke formellt er riktig. Min feil at jeg brukte denne betegnelsen.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2015 #42 Skrevet 19. mai 2015 Det hender absolutt at det bare kommer studenter ramlendes inn. Hos meg tok jordmor med sykepleierstudent. Hun ble visst introdusert som sykepleierstudent. Ingen spurte om det var ok. Selv var jeg så sliten at jeg ikke orket sette grensene. Et fravær av samtykke er ikke et JA! Si nei til sykepleierstudenter. De er der kun for studieveiledning. Under fødsel trenger man ikke et puplikum. Skriv i fødebrevet at du ikke ønsker andre enn jordmorstudenter. Det er faktisk de eneste som "trenger" erfaringen. Anonymous poster hash: e2503...0f9
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2015 #43 Skrevet 19. mai 2015 Er selv legestudent og lar alltid studenter være med når jeg er hos gynekolog fordi det er en nødvendig prossess i læringen for oss. Men jeg kommer ikke til å ha med studenter på egen fødsel.Legestudent? Det heter da vel medisinstudent! Anonymous poster hash: 83086...8a4 Jo, formelt heter det "medisinstudent". Det som har vært diskutert de siste årene er den mulige forvirringen tittelen gir, spesielt i forhold til eldre mennesker. Mange bruker derfor "legestudent" selv om det som du sier ikke formellt er riktig. Min feil at jeg brukte denne betegnelsen. Hvorfor har ikke du med student under egen fødsel? Det er viktig at alle bidrar"! Anonymous poster hash: e2503...0f9
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2015 #44 Skrevet 19. mai 2015 Da jeg hadde født ble jeg sydd av en student. Hun var kjempenøye og sydde veldig fint God støtte var hun også selv om hun bare var der siste halvtimen før ungen kom ut. Om jeg skal ha flere barn så er studenter hjertelig velkomne Anonymous poster hash: 45083...140
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2015 #45 Skrevet 19. mai 2015 Du som bestemmer. Og du skal selvsagt få slippe å ha noen inne hos deg som du ikke vil ha der. Jeg ble faktisk sydd av en student. Studenten gjorde en jævlig bra syjobb. Brukte litt tid, men var nøye og gjorde det ikke alene - studenten sydde mens "sjefen" satt klistra ved siden av og guida studenten med snakk. Følte meg veldig trygg :-) Anonymous poster hash: f37a6...012
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2015 #46 Skrevet 19. mai 2015 Hadde jordmordstudent med på begge fødsler. I begge tilfeller hadde vi felles bekjente. Under første fødsel som var uten smertelindring kunne jeg ikke brydd meg mindre. Under 2. fødsel fikk jeg tilslutt epidural (etter ni timer på føden og ca 24 timer siden jeg begynte. og jeg var helt utslitt) Da syns jeg det var skikkelig kleint når hun begynte å spørre om felles kjente... Det føles ikke kult å få sjekket åpning mens vedkommende snakker om folk jeg gikk på skole med... Anonymous poster hash: f97a3...650
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2015 #47 Skrevet 19. mai 2015 Jeg ble forsøkt sydd av en student som måtte gi opp da hun ikke fikk det til. IKKE noe gøy å være nålepute etter en lang og slitsom fødsel. Var innstilt på å være postitiv, men denne personen manglet både sosiale antenner og tydeligvis kunnskaper. Da blir det en unødvendig ekstrabelastning for den fødende. Anonymous poster hash: 2f759...1ac
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2015 #48 Skrevet 19. mai 2015 Har akkurat fått brev om at sykehuset jeg skal føde har mange ulike studenter og at de håper man er velvillig til å la disse være med, man kan selvsagt si nei, men de oppfordrer til at man skal godta! Nå har det seg sånn at en bekjent av meg er hjelpepleierstudent og skal være ved sykehuset i det aktuelle tidspunktet for min fødsel. Jeg har overhodet ikke noe til overs for denne personen. Møtte henne på butikkene en dag og da roper hun nesten ut, ja nå er det ikke lenge igjen, ja du skal bare se at jeg skal være med å ta imot ungen også ler hun seg skakk. Ja jøss tenkte jeg, er du dum, mens jeg smilte fårete og sa noe som at det blir vel opp til meg det og ikke deg..... Er det mulig, denne dama skal IKKE sette sine bein i mitt føderom for å si det sånn! Jeg kommer uansett til å motsette meg bruk av studenter under min fødsel nettopp i fare for at denne ugla skal dukke opp.... Anonymous poster hash: ab082...c24 Det er fullt mulig å si nei til en konkret student dersom det er noen du kjenner eller det er andre grunner til det, selv om du samtykket generelt på forhånd. Husk at studenter på føden kan være til hjelp dersom jordmor er opptatt eller noe slikt. Da jeg ikke så jordmor på fire timer i åpningsfasen pga travelt på føden hadde jeg satt veldig pris på en student som kom innom! Anonymous poster hash: 9f954...4f8
stjertløvetann Skrevet 19. mai 2015 #49 Skrevet 19. mai 2015 Ingen problem! Du bestemmer den saken der. At en hjelpepleierelev skal være med på fødsel er uansett veldig lite sannsynligAnonymous poster hash: 60f22...f21 "Veldig lite sannsynlig"? Vel, jeg hadde en hjelpepleierelev med på min første fødsel, en svært hyggelig ung jente som gjorde sitt beste for at jeg skulle ha det bra, og som kom innom meg på fødeavdelingen dagen etterpå for å hilse på og se hvordan jeg og ungen hadde det Og på samme fødsel hadde jeg også en jordmorstudent. Igjen - en svært hyggelig ung jente, som sydde meg sammen etter alle kunstens regler etterpå. Hun brukte riktignok lang tid, men nå er vel engang "learning by doing" beste måten å lære på, så det hadde jeg ingen problemer med. Men ser den at HI ikke ønsker å ha en bekjent student med på fødselen, det er helt legitimt, og det hadde jeg ikke ønsket selv heller.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2015 #50 Skrevet 19. mai 2015 Hjelpepleiere får ikke bli med på fødsler, ei heller de som utdanner seg til dette. Og så kan du si fra om det var hun som kom inn at du ikke en komfortabel med at bekjente er med, enten får det være noen som er fremmed og ikke kjenner til deg privat eller ingen. Du har lov å bytte jordmor 3 ganger under en fødsel, studentene kan du selvsagt be om å gå selv om du har sagt ja først. Men det er jordmorstudenter og de som studerer til barnepleiere som evt. kan bli med. Anonymous poster hash: 1ad0e...6b0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå