Gå til innhold

Dette med studenter på føden...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har akkurat fått brev om at sykehuset jeg skal føde har mange ulike studenter og at de håper man er velvillig til å la disse være med, man kan selvsagt si nei, men de oppfordrer til at man skal godta! Nå har det seg sånn at en bekjent av meg er hjelpepleierstudent og skal være ved sykehuset i det aktuelle tidspunktet for min fødsel. Jeg har overhodet ikke noe til overs for denne personen. Møtte henne på butikkene en dag og da roper hun nesten ut, ja nå er det ikke lenge igjen, ja du skal bare se at jeg skal være med å ta imot ungen også ler hun seg skakk. Ja jøss tenkte jeg, er du dum, mens jeg smilte fårete og sa noe som at det blir vel opp til meg det og ikke deg..... Er det mulig, denne dama skal IKKE sette sine bein i mitt føderom for å si det sånn! Jeg kommer uansett til å motsette meg bruk av studenter under min fødsel nettopp i fare for at denne ugla skal dukke opp....

Anonymous poster hash: ab082...c24

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er hovedsaklig jordmor- og medisinstudenter som får være til stede under fødsel.

Anonymous poster hash: 35c42...8ec

Skrevet

Har akkurat fått brev om at sykehuset jeg skal føde har mange ulike studenter og at de håper man er velvillig til å la disse være med, man kan selvsagt si nei, men de oppfordrer til at man skal godta! Nå har det seg sånn at en bekjent av meg er hjelpepleierstudent og skal være ved sykehuset i det aktuelle tidspunktet for min fødsel. Jeg har overhodet ikke noe til overs for denne personen. Møtte henne på butikkene en dag og da roper hun nesten ut, ja nå er det ikke lenge igjen, ja du skal bare se at jeg skal være med å ta imot ungen også ler hun seg skakk. Ja jøss tenkte jeg, er du dum, mens jeg smilte fårete og sa noe som at det blir vel opp til meg det og ikke deg..... Er det mulig, denne dama skal IKKE sette sine bein i mitt føderom for å si det sånn! Jeg kommer uansett til å motsette meg bruk av studenter under min fødsel nettopp i fare for at denne ugla skal dukke opp....

Poenget mitt er vel egentlig at det er supert med studenter, det er jo sånn de lærer, men når det blir bekjente og noen i nærere relasjoner, mener jeg at retten til å si nei bør være sterkere.....

Skrevet

Det er hovedsaklig jordmor- og medisinstudenter som får være til stede under fødsel.

Anonymous poster hash: 35c42...8ec

Fikk beskjed om at det også kunne være andre som feks hjelpepleie/barnepleier studenter...

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Så lenge dette er folk du kjenner er du i din fulle rett til å nekte henne adgang, selvom du sier ja til andre. 

Men gi beskjed i god tid! Si at du ikke vil ha henne der.... Med min første rant det inn studenter fra alle bauer og kanter. Ungen lå med rompa ned og det var visst sååå stas. Jeg brydde meg ikke der og da, men på et tidspunkt var det 12 stk inne på rommet. Hvor mange av de som MÅTTE være der vet jeg ikke. 

Men så lenge du kjenner denne personen privat så bare gi beskjed om at du ikke ønsker det.

Skrevet

Poenget mitt er vel egentlig at det er supert med studenter, det er jo sånn de lærer, men når det blir bekjente og noen i nærere relasjoner, mener jeg at retten til å si nei bør være sterkere.....

Har man ikke rett til å si nei uansett da? Jeg ble i alle fall spurt før fødselen startet, og samtidig introdusert for vedkommende. Hadde det vist seg å være noen jeg kjente så hadde jeg sagt nei uansett om jeg likte henne eller ikke.

Men jeg sa ja og angret ikke på det. Det ble jo en ekstra person til å "passe på" meg, og som hadde tid til å være der hele tiden i motsetning til jordmoren som løp mellom flere rom. ;) Merket ikke noe til at hun var student, hun virket veldig flink og trygg.

Anonymous poster hash: a342a...513

Skrevet

Dette må du gi beskjed om på sykehuset. Du kan selvsagt nekte å ha med en person du kjenner/misliker. Jeg ville ha lagt vekt på at jeg kjenner henne, og derfor synes det blir for intimt, ikke så mye hva jeg mener om henne personlig. Skulle det mot formodning bli noen misbilligende svar til dette, så si at dersom de ikke kan garantere at hun ikke blir sendt inn, så kommer du til å nekte studenter av alle slag.

Anonymous poster hash: bc514...583
Skrevet

Hun burde si nei. Herregud. Jeg har mange ganger sagt at jeg ikke vil være i direkte stell eller annet arbeid som er intimt for pasienten, fordi jeg kjenner dem. I situasjoner hvor jeg har vært i tvil, har jeg spurt vedkommende om de syns det er greit, eller om de ønsker seg noen andre.

Anonymous poster hash: d80c0...5ae

Skrevet

Du avgjør selv om det skal være studenter der eller ei. 

Anonymous poster hash: eea8e...e6c
Skrevet

Jeg hadde en jordmorstudent med på min fødsel, og det var helt greit. Hun var profesjonell, og klarte seg fint. Jordmor sto rett ved hele tiden og veiledet slik at ingenting ble en belastning for meg, studenten sjekket åpning f.eks uten at jordmor gjorde det siden det tross alt gjør rimelig vondt.. Hadde det ikke vært for at jordmor nikket bekreftende innimellom hadde jeg ikke tenkt at studenten var uerfaren, hun var veldig dyktig. 

Hadde derimot aldri villet hatt bekjente der, herregud. Da hadde jeg bedt vedkommende pelle seg ut.

Anonymous poster hash: dd42b...935
Skrevet

Det er helt lovlig å si nei til studenter. Da jeg fikk spørsmål om en student kunne bli med ba jeg om å få treffe henne først og det var helt greit.

Skrevet

For en bekjent! Mangler noen antenner, ja?

Jeg synes studenter er ok, men innen relevant studie. Dvs jordmorstudie, lege, barnepleier etc... Hjelpepleierstudent - NEI. 

Jeg liker heller ikke mannlige studenter (eller leger osv heller), da jeg blir skikkelig engstelig når det kommer til underlivsrelaterte ting og menn kombinert. Kanskje pga en voldtekt i tidlige ungdomsår, det vet jeg ikke, men det er skikkelig ubehagelig. En lege skal jeg tåle, men ikke studenter og ikke en mannlig jordmor... 

Faktisk så skulle jeg på sjekk en gang da jeg var i starten av svangerskapet, pga en blødning. Ble spurt om det var ok at en student skulle beskue dette her, samt ta del i undersøkelsen. Jeg tenkte ikke over at det kunne være en mann... Og en mann var det. Dette var en skikkelig underlivsundersøkelse, hvor nesen hans nesten var stukket opp i skrævet på meg. 
Jeg fikk beskjed om å slappe mer av hele tiden, men jeg klarte det ikke. Jeg var stiv som en stokk. Det ble temmelig smertefullt også pga det. 
Det ble ikke bedre at denne studenten var på min egen alder, og temmelig kjekk. 
Jeg sier aldri ja igjen, ikke med mindre det er en kvinne med relevant studie.

Anonymous poster hash: ba271...4c9
Skrevet

Jeg hadde en jordmorstudent med på min fødsel, og det var helt greit. Hun var profesjonell, og klarte seg fint. Jordmor sto rett ved hele tiden og veiledet slik at ingenting ble en belastning for meg, studenten sjekket åpning f.eks uten at jordmor gjorde det siden det tross alt gjør rimelig vondt.. Hadde det ikke vært for at jordmor nikket bekreftende innimellom hadde jeg ikke tenkt at studenten var uerfaren, hun var veldig dyktig. 

Hadde derimot aldri villet hatt bekjente der, herregud. Da hadde jeg bedt vedkommende pelle seg ut.

Anonymous poster hash: dd42b...935

Jeg tror faktisk ikke man kan si nei til jordmorstudenter, kun sykepleiere og leger. Men det er vel tvilsomt om de ville presset på en fødende en student mot hennes uttrykkelige ønske. 

Anonymous poster hash: bc514...583

Gjest MammaTilKidsa
Skrevet

Så lenge dette er folk du kjenner er du i din fulle rett til å nekte henne adgang, selvom du sier ja til andre.

Men gi beskjed i god tid! Si at du ikke vil ha henne der.... Med min første rant det inn studenter fra alle bauer og kanter. Ungen lå med rompa ned og det var visst sååå stas. Jeg brydde meg ikke der og da, men på et tidspunkt var det 12 stk inne på rommet. Hvor mange av de som MÅTTE være der vet jeg ikke.

Men så lenge du kjenner denne personen privat så bare gi beskjed om at du ikke ønsker det.

Det er aldeles kritikkverdig at det er tolv studenter inne på fødestuen. Totalt respektløst ovenfor en fødende kvinne.

Skrevet

Jeg hadde en jordmorstudent tilstede under fødselen, det var også hun som sydde meg etterpå. Gikk greit, det!

Anonymous poster hash: 106a1...611

Skrevet

Gi beskjed til sykehuset i forkant at det er ok med studenter, men ikke xxxx fordi du ikke ønsker noen bekjente der inne. Det er helt sikkert null problem!

Anonymous poster hash: 6bdff...d63

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Det er aldeles kritikkverdig at det er tolv studenter inne på fødestuen. Totalt respektløst ovenfor en fødende kvinne.

Det var ikke 12 studenter, men folk totalt. Hadde setefødsel så det var 2 jordmødre, en barnepleier, en lege, en anestesilege, en mann og resten studenter ;)

Skrevet

Neste gang du treffer henne får du si at hun bør jobbe litt mer med de etiske og medmenneskelige delene av faget!

Anonymous poster hash: 72b17...697

Skrevet

Neste gang du treffer henne får du si at hun bør jobbe litt mer med de etiske og medmenneskelige delene av faget!

Anonymous poster hash: 72b17...697

Godt forslag

Skrevet

Retten til å si nei er jo allerede sterk. Du sier bare nei, så sliper du studenter. Men å si nei til studenter pga denne ene studenten er jo litt unødvendig. Du sier jo bare at du helst ikke vil ha denne studenten da hun er en bekjent og du helst ikke vil ha bekjente med på fødselen, og at andre studenter kan få være med.

Skrevet

Det er absolutt innenfor å si at man ikke ønsker noen man kjenner til stede, student eller vanlig ansatt! De aller fleste helsepersonell ser også dette selv og forfører seg grundig med pasienten om det går greit, spesielt i mer intime situasjoner som en fødsel.

Forøvrig hadde jeg jordmorstudent til stede ved forrige fødsel, og det var en udelt positiv opplevelse! Jordmorstudie er jo en videreutdannelse som vel også krever noen års praksis etter fullført sykepleierstudie, så de er som regel godt vant med situasjonen:)

Skrevet

Ingen problem! Du bestemmer den saken der. At en hjelpepleierelev skal være med på fødsel er uansett veldig lite sannsynlig

Anonymous poster hash: 60f22...f21

Skrevet

Husk at også jordmødrene har venner og slekt som føder, og at de som føder da kan be om å få en annen jordmor om venninna eller søstra er jordmora.. Jeg hadde en student men det var ei fremmed dame, så helt greit. Er da bare å be henne gå om hun kommer , og si til jordmora at du ikke ønsker å ha "Lise Olsen" inn igjen da dere kjenner hverandre. Om hun prøver på å få komme inn igjen. Men det kan faktisk hende at det at hun tuller om å være til stede under fødselen din faktisk er en spøk. At hun har tenkt å holde seg langt unna :)

Anonymous poster hash: d6ef4...728

Skrevet

Tror ikke du trenger å bekymre deg. Hjelpepleierstudent er det forresten ikke noe som heter. :) Lærling innenfor omsorgsarbeid er vel den korrekte tittelen. Kan ikke se hva slags læringsutbytte en sånn har av å være med på en fødsel. Så det blir nok neppe noen aktuell problemstilling.

Hvis du tenker mye på dette tar du med en skriftlig beskjed om dette til avdelingen. Du bestemmer. Og jo, det er absolutt lov å nekte studenter av alle slag på fødestua. Hjelpepleierstudenter(!) inkludert. Men lurt å skriftliggjøre dette.

Skrevet

Sterkere? Du har full rett til å si nei til bekjente/familie/venner. Hvor mye sterkere trenger du at retten er?

Anonymous poster hash: d52c5...931

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...