Gå til innhold

Å "jage" hjem unger....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er vel din egen datter du må ta en prat med? Foreldrene til de andre barna tror selvsagt det er greit siden de får være der. Du må jo si klart i fra til barnet ditt at hun ikke får ha besøk når du har jobbet natt, og at hun heller kan være hos dem. Det er da du som legger opp til problemstillingen når du lar datteren din vekke deg og spørre om den og den kan være der likevel, og hun får ja til svar. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare å overholde at de ikke får komme inn.

Ha faste dager ungene får ha med seg hjem EN venn

Jeg jobber også redusert sik at MINE unger ikke skal trenge å være for lenge på SFO og siden jeg har kronisk sykdom og har det bedre når jeg ikke jobber fullt.

Vi har hatt våre runder med det samme som deg HI, men jeg orker ikke å måtte ta i mot alle andres barn bare for at jeg er hjemme.

Vi har satt grenser for hvordan vi vil ha det.

Må terpes på med jevne mellomrom for at ungene skal huske.

Må bare få skrive at det ikke er slk at ungene ikke har besøk, for det har de. men på våre premisser og innen rimelighetens grenser.

Anonymous poster hash: 0636d...1e9

Dette du praktiserer synes jeg faktisk er ganske ille. Det du gjør er å utestenge andre barn fra leken. Du lærer jo barnet ditt at det er greit å ekskludere.  En jente ringer på døren :" Skal vi finne på noe?" To av bestevenninnene står i døråpningen og jenta som bor der sier: "Jeg får bare lov til å ha en inne"... Fy skam. 

Helt greit å ikke ville ha en haug med andres barn hos seg i tide og utide, men da får en heller si at hvis en av bestisene ringer på døren så må alle sammen gå ut.

Til HI. Jeg skjønner godt at du blir sliten de dagene du har hatt nattevakt. Men det er ikke de andre foreldrene sin feil at du ikke klarer å få ditt barn til å respektere dine regler...

Skrevet

Jeg ønsker ikke at jentene skal flakse omkring uten mål og mening, de andre husene er jo tomme! Og jo, det irriterer meg faktisk litt når de viser så stor takknemlighet for at ungene deres kan være her fordi de ikke rekker hjem før 17 feks. De ringer hit for å fortelle at de er forsinket og sier de er glad for at ungene deres kan være her og gjøre lekser etc....Jeg klager ikke altså, men må ha min rett til å si ifra når det en sjelden gang ikke passer...

Anonymous poster hash: 557ad...b98

Men da må du faktisk vurdere hva som er viktigst for deg. Det å være hjemme i et tomt hus er for meg ikke å flakse omkring uten mål og mening, men hvis det skremmer deg, må du kanskje tåle at de er hos deg selv om du har jobbet natt? Eller vil du at datteren din ikke skal være sammen med venner den uka du jobber natt? Det er en uforståelig prioritering for meg. Nå husker jeg ikke helt hvor gamle disse jentene er, men tredjeklassinger liker jo godt å være litt uten voksenkontroll også og så lenge det foregår innenfor rimelige grenser, tror jeg de har godt av å øve seg litt.

Skrevet

Skjønner deg HI. Men er jo datteren din du må ta dette med først. De trenger seg jo ikke inn vel? Og om så er da er jaging på sin plass. Jeg hadde heller ikke orket å være nabolagets sfo flere ganger hver uke nattevakt eller ei. Litt egentid med ungen min etter skoletid uten venner ville jeg også hatt. Men ja noen foreldre er drøye. Det er jo tydelig utifra poster her av og til.

Skrevet

Jeg har inntrykk av at du har forsøkt å snakke med foreldrene til vennene, men at det ikke går inn.  

Jeg foreslår at du prøver på nytt og kommer med noen konkrete forslag.  F.eks. at dere kan dele ettermiddagene mellom dere, at du kan ha besøk av deres barn noen dager og de kan ha besøk av ditt barn noen dager.  Mange jobber på en eller annen måte i turnus, jobber redusert, har fleksitid eller lignende.  Da kan du gjøre det klart at du gjerne hjelper deres barn med lekser, gir dem mat osv de dagene det passer for deg, samtidig kan du forklare at du gjerne vil at noen andre skal ta deg av din datter noen timer akkurat de dagene du har jobbet nattevakt.  

Jeg er veldig for samarbeid med andre foreldre.  Jeg forsøker å alltid ha åpent hus for andres barn og forventer det samme tilbake.  I noen tilfeller opplever jeg at andre foreldre forsøker å utnytte meg og det er trist.  I de fleste tilfeller opplever jeg at andre foreldre setter pris på å dele på ansvaret.  Og jo eldre ungene blir, jo mer verdifullt er det å ha etablert et godt samarbeid og god kontakt med andre foreldre.  

Anonymous poster hash: 4998f...5ea
Gjest Antarctica
Skrevet

Dette er jo egentlig en sak mellom deg og datteren din. Jeg har en 2.klassing og en 3.klassing, og de får ha med venner hjem eller bli med andre, HVIS de har avtalt det dagen før eller samme morgen. Dvs avtalt med de voksne!

Skrevet

Jobber også natt. Er alenemor på fulltid men har barnevakt som sover her- og er her noen timer utover dagen om det er lørdag eller søndag.

Har 8 åring og han er fullstendig klar over at jeg må sove etter jobb, så han tar mye hensyn. Når det er sagt står jeg som regel opp når han kommer fra skolen og en dag i uken er han ferdig 12.15. Ellers er han ferdig 13 eller 14. De aller fleste har SFO en stund, men uansett er det litt mat og lekser når han kommer hjem.Det gjør vi sammen. Er leksene lette og jeg har jobbet kan jeg slumre på sofaen. Har han besøk med hjem hjelper jeg med lekser, de får spise og enten være ute eller på tvstua/ rommet. De fleste i klassen og venner ellers har sett meg med håret til værs og trøtt i trynet og de er fullstendig klar over at jeg jobber natt.

Jeg er nok kanskje mer interresert enn gjennomsnittet i å ha besøk, og grunnen er delvis at gutten min er enebarn. Men det er ingen tvil om at vennene også nyter godt av at jeg jobbee natt og er hjemme på dagtid- jeg er mye med på turer i skolens regi som en ekstra voksenperson, jeg kan ta alle guttene med i akebakken når de slutter tidlig osv. Vi har nettopp hatt vinterferie og da hadde jeg kun 2 vakter den uken- ingen tvil om at vi blir samlingspunkt da for de som er hjemme alene/ med større søsken- de satt veldig pris på ostesmørbrød, kakao, spille spill osv. Jeg føler meg heldig som får denne kontakten med vennene. Grunnen til at jeg jobbe natt er mer tid med barnet, og vennene hans hører naturlig nok med.

Og får jeg ikke sovet skikkelig om dagen legger vi oss 19.30 så får jeg et par timer før jobb;-)

Tror du bør ta en prat med datteren din og gjerne de vennene som er der mest også. Vi går mot vår og det er ingen grunn til å sitte inne etter skoletid. Ha polarbrød, knekkebrød, oppskjært brød de kan spise av men krev at de tar hensyn. Det et snakk om få dager i mnd, så det bør de klare.

Videre ville jeg aldri snakket slik til barnet mitt foran vennene. Det kan ødelegge mye!!

Anonymous poster hash: a9f7c...211

Skrevet

Vet du...beg synes det er veldig hyggelig. Har lyst at dørene skal stå åpne for barnas venner. Vil at barnas venner skal føle seg velkommen og tenker det er en kjempe investering for årene som kommer med tenåringsalder etc.

Da får du få deg 9-16 jobb da hvis du faktisk ikke takler at datteren din har med venninner hjem. Du sparker deg sjøl bak ved å ikke være mer tolerant.

Jeg ønsker barnas venner Velkommen hit og synes det er flott at de kan bruke vårt hjem enn å reke rundt (har barn i alder 4 til 16 år).

Håper ikke du kjeftet på datteren med vennene som vitner for det finnes ikke mer ydmykende oppførsel.

Du blir gretten av den jobben du har...bytt før du ødelegger. Anonymous poster hash: 3b6b9...b7e

Mener du virkelig at barn ikke tåler å bli kjeftet på foran andre? Hva er det man vil få da, små sveklinger som ikke tåler irettesettelse som voksen heller?

Anonymous poster hash: 3943c...214

Gjest MammaTilKidsa
Skrevet

Jeg skjønner ikke problemstillingen. Jeg synes det er hyggelig når 7 åringen har med venner hjem fra skolen. I dag har jeg fri og jeg har 4 gutter på besøk.

Synes du det er like hyggelig om det hadde skjedd hver dag og etter nattevakt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...