Gå til innhold

Å "jage" hjem unger....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er er jo det det er her allerede! Men blir så oppgitt over foreldre som ikke klarer å ta seg av barna sine selv!

Anonymous poster hash: 557ad...b98

Foreldrene klarer nok helt fint å ta seg av ungene sine selv, men når datteren din inviterer dem hjem regner de jo med at det er i orden.

Anonymous poster hash: c9c08...4cb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Antar de fleste her er misunnelig på HI som har anledning til å være så mye tilstede for barna sine,og som derfor svarer slik de gjør.

Jeg jobber selv natt,og jeg satte foten ned ifht å ta med venner hjem etter skolen de dagene jeg må sove.

De andre dagene er det gjerne "sfo" her også,full fres.

Har vært en episode som fikk meg sint. Vi har som regel at barna spiser litt når de kommer hjem,også er det leksetid før lek.Er det barn med hjem velger de om de vil gjøre lekser eller vente på rommet eller ute (avhengig av årstid).De fleste gjør lekser,men en gang var det en 9 åring som ikke ville. Dette var i juni så jeg ba han vente ute,fordi han hele tiden forstyrret mine mens de holdt på med lekser.

På kvelden ringte faren til gutten og skjelte meg ut fordi jeg hadde bedt gutten vente ute. Jeg fortalte at gutten stadig hadde forstyrret og ikke ville ta beskjed. Da sier denne faren at vi kunne vel for h..... ha ventet med leksene til kvelden.Da spurte jeg han om hvem han trodde han var som skulle diktere meg i våre rutiner,og at sønnen hans fikk vente med å komme på besøk hit til kl 16 da leksene og middag var unnagjort.

Han ble noe mildere stemt og sa at da ble sønnen hans gående hjemme alene siden de ikke var hjemme før kl 16.30.

Ikke mitt problem sa jeg og la på.

Enkelte foreldre er bare så frekke og tar ting for gitt.

Anonymous poster hash: 12054...ffd

Skrevet

Jeg synes det blir litt feil at du legger ansvaret over på jenta. Det kan ikke hende at hun synes det er ekkelt å si til vennene sine at de ikke får komme på besøk? Det er vell kanskje heller du som skal "jage" dem hjem :) Er iallefall slik vi har det hjemme. 

Nå jobber jeg ikke nattarbeid så jeg kan sikkert ikke sette meg helt inn i deres situasjon, men det høres slitsomt ut :/ 

Anonymous poster hash: ecf2a...3b4
Skrevet

Det er akkurat som om det kunne vært her! Kjenner det såå godt igjen. Her er regelen slik at om de ikke vil gjøre lekser etter skolen, må de gå hjem til seg selv. Nå er det slik at min datter er veldig forsiktig av natur og har problemer med å sette grenser for vennene. Et par av venninnene er mye sterkere personligheter og tar det som en selvfølge å komme inn selv om min sier hun ikke får lov. Er forøvrig første gang denne uka jeg har nektet besøk, og har jobbet hele uka.

Når det er sagt, føler jeg meg privilegert som kan ta så mye del i ungenes og vennene deres sitt liv:)

Skrevet

Skulle ønske vi hadde noen unger å "jage hjem". Det er nesten aldri noen som vil være med sønnen min hjem. Du aner ikke hvor heldig der er.

Anonymous poster hash: c34a4...b43

Skrevet

og jeg legger ikke ansvaret på jenta. En 3 klassing klarer fint å si at hun ikke får lov å ta med noen hjem. Og det var jeg som sa de skulle gå hjem ja...

Skrevet

Vi har det litt slik her også. Jeg synes det er veldig koselig med besøk, men det hender det ikke passer. Jeg er hjemme i permisjon med nyfødt, før det var jeg sykemeldt med sterke svangerskapsplager. De dagene jeg var ekstra sliten (eller nå; de nettene som har vært kaotiske pga minsten), sier jeg bare til barna at i dag passer det ikke å ha med venner hjem. Isipisi. Mine går i fjerde- og femtetrinn.

Det har hendt én gang at fjerdeklassingen hadde med venner hjem selv om jeg hadde sagt at det ikke var ok. Da tok vi en prat etterpå om å følge regler. Ikke vært noe problem siden :)

Anonymous poster hash: 7c2bb...78b

Skrevet

Vi har også "åpent hus" og jeg forstår deg godt, HI!

Du må rett og slett snakke skikkelig med din datter om besøk hjem fra skolen og gjerne minne henne på det når hun går om morgenen. Og hvis hun likevel drar med seg "halve nabolaget" hjem så viser du nulltoleranse og da lærer både hun og venninne å ikke trosse beskjeden flere ganger.

Jeg synes det er koselig at ungene har med seg venner hjem, men blir også lei av rekingen og at de _alltid_ er her.

Anonymous poster hash: 32e10...184

Skrevet

Jeg er vokst opp med en mamma som jobbet nattevakt, og har ikke tatt noen skade av å ta hensyn til henne.

Vi hadde åpnet hus og det var hjemme hos oss alle ville være.

De gangene mamma sov hadde endelig jeg sjansen til å være hos noen andre.

Hendte jeg jugde og sa hun sov slik at vi kunne dra til noen andre også.

Mamma elsker jobben sin, har vært i den i 40 år, så ville jo vært helt idiotisk at hun skulle bytte jobb for at jeg skulle ha venner hjem vær bidige dag.

Skrevet

Skjønner godt du blir lei når det er så ofte!! Og dere som svarer at døren er viiiiid åpen for venner uansett tidspunkt og mengde jobber dere fullt?? Jeg fatter ikke dere har ork eller kapasitet. Jeg har ei på snart 6 år. Hun har veldig sjelden med noen hjem. Jeg jobbe fullt i stressende jobb med utagerende mennesker og mye ansvar og hun i full bhg dag dag fra 0715 til 1600. Hun er med på aktiviteter to kvelder i uka og hver lørdag. De få ettermiddagene så koser vi oss og hviler ut. Hadde blitt irritert av besøk hele tiden.. Og iallefall om det ikke ha gått andre veien . Jeg hadde ikke godtatt hun ha blitt med eller gått inn til noen uten at jeg ha snakket med og avklart med foreldrene i huset. Og da avtalt tidspunkt osv. Mulig jeg er rigid og fæl.... Men mest av alt oppspist av jobb og daglige rutiner...

Anonymous poster hash: 8250d...bc5

Skrevet

Og jeg snakker primært om etter skoletid-tiden....Da enten unger reker rundt og venter på at foreldrene skal komme hjem, eller er på sfo..Her er det veldig få på 3 og 4 trinn som benytter seg av sfo. HI

Skrevet

Skulle ønske vi hadde noen unger å "jage hjem". Det er nesten aldri noen som vil være med sønnen min hjem. Du aner ikke hvor heldig der er.

Anonymous poster hash: c34a4...b43

Hvorfor er det slik? Trist da.

Anonymous poster hash: b6342...11b

Skrevet

Jeg synes det høres ut som dere har et åpent og trivelig hjem til daglig, og har stor forståelse for at jenta di må lære seg å ta hensyn de dagene du skal sove. Helt lett er det sikkert ikke å gi tydelig beskjed til ivrige venninner, men du får snakke med henne igjen. Og så kan du henge STOR plakat på døra til huset om at det sovedag og ingen besøk, så skjønner vennene - særlig nå, etter at du har sendt dem hjem en gang ;-) Da blir det ikke bare din datters påstand om at det er besøksforbud.

Hvis det er samme venner som går igjen i huset kan du jo forklare hvorfor du ble sint en gang det passer sånn. 

Og så får du plugge inn ørepropper.

Lykke til. Høres deilig ut med redusert stilling. 

Skrevet

Min mann jobbet natt tidligere, når han jobbet natt minnet vi alltid på ungene dagen etter at han skulle sove og at de skulle huske reglene:

- han skulle ikke vekkes uten om det var nødstilfelle. Altså ikke om den eller den kunne være her, om de kunne lage noe mat osv. Nød var at noen var skadet eller noe ekstremt viktig som ikke kunne vente.

- noen få unger kunne bli med hjem uten at vi avtalte noe. En av de to minstes veninner, de andre to fikk ikke ha med seg noen. For de klarte ikke å holde lydnivået nede eller vekke han. De syns det var mektig urettferdig, men de fikk prøve noen ganger før han satt foten ned. De to andre var roligere om de hadde med seg vennene sine.

- mat var brød eller havregryn. Ikke styre med noe annet.

- når han sov så fikk de gjøre rolige ting og ikke lage bråk.

Dette minte vi de på her morgen. Elle det var igrunn bare de to eldste vi måtte si det til, for de to minste var dette en selgfølge og de husket at han dro på jobb kvelden før. Men de eldste er susehuer og husker såvidt seg selv til tider.

Noen gange har vi sagt om morran at idag skal ingen være med hjem, for da skal vi bare være familien as sammen. Dro de så med seg noen, måtte de beklage og sende besøket hjem. Den beklagelsen måtte de ta selv, og den var fryktelig vanskelig de første gangene. Etter å ha gjort det noen ganger husket de det.

Anonymous poster hash: 270de...835

Skrevet

Jeg er sååå lei av å være gratis sfo for nabolagets unger!!

I går sa jeg til min 3 klassing at ingen skulle være med hjem hit.Jeg jobber denne uka, og da sover jeg på dagen. Blir jeg vekket kl 13.15 av et mylder av jenter på kjøkkenet så går jeg og er sur resten av dagen pga for lite søvn.

Men siden det har det vært farting inn og ut av soverommet om den og den kan komme inn likevel.

Jeg sa at de kunne være her, men bare ute. Spise hjemme hos seg selv.

Hører plutselig tidlig på kjøkkenet og der står 3 jenter og laget seg mat. Jeg blir sint og sier til min datter at jeg SA jo at ingen skulle være med inn! De to andre stikker, og datteren begynner å gråte, er ikke vant til å få kjeft, gjør sjelden noe galt.

Jeg har valgt å jobbe deltid på natt for å være mest mulig hjemme. Resultatet blir at jeg fungerer som gratis sfo for fulltidsarbeidende foreldre som syns det er sååå fint at barna deres kan være her og spise både lunsj og middag, i hår var hun ene her til kl 19!!!

Andre med samme problem?

Anonymous poster hash: ce2a3...64f

Tror jeg hadde vurdert å sende min egen datter på sfo var jeg i din situasjon. Slik at jeg hadde fått sovet nok -i fred!

Anonymous poster hash: 8ab2f...236

Skrevet

Utrolig hvordan noen dibbere mener man som mor skal bare gi og gi og aldri ta noen hensyn til seg selv.

Får man ikke sove etter nattevakt(og jobber man redusert nattevaktstilling så er ikke dette så mange dagene) så er løsninga å bytte jobb. Her skal tydelig alt ofres for barna, og barna skal ikke lære seg å ta hensyn til mor.

Anonymous poster hash: aeba7...6a1

Skrevet

Vet du...beg synes det er veldig hyggelig. Har lyst at dørene skal stå åpne for barnas venner. Vil at barnas venner skal føle seg velkommen og tenker det er en kjempe investering for årene som kommer med tenåringsalder etc.

Da får du få deg 9-16 jobb da hvis du faktisk ikke takler at datteren din har med venninner hjem. Du sparker deg sjøl bak ved å ikke være mer tolerant.

Jeg ønsker barnas venner Velkommen hit og synes det er flott at de kan bruke vårt hjem enn å reke rundt (har barn i alder 4 til 16 år).

Håper ikke du kjeftet på datteren med vennene som vitner for det finnes ikke mer ydmykende oppførsel.

Du blir gretten av den jobben du har...bytt før du ødelegger.

Anonymous poster hash: 3b6b9...b7e

Enig med deg. Jeg synes datteren din burde få ha venner med hjem med beskjed om å være stille, så de ikke vekker deg. Ellers må de være ute. Men da kan de jo gå hjem til en venninne i stedet.

Når det er sagt virker det jo dumt at du har valgt å jobbe natt for å få mere tid hjemme, men når du er hjemme så sover du, og alle må ta hensyn til det. Det må da være bedre at du jobber dagtid og er borte på dagen, enn at du er hjemme, men sover, så barna må liste seg rundt?

Jeg synes forresten heller ikke det er rettferdig av deg å skylde på andre foreldre for å ikke ta vare på ungene sine. Mine løper til venner og så lenge foreldrene ikke sier noen ting eller sender dem hjem regner jeg med at det er greit at de er der.

Anonymous poster hash: e638a...924

Skrevet

Vet du...beg synes det er veldig hyggelig. Har lyst at dørene skal stå åpne for barnas venner. Vil at barnas venner skal føle seg velkommen og tenker det er en kjempe investering for årene som kommer med tenåringsalder etc.

Da får du få deg 9-16 jobb da hvis du faktisk ikke takler at datteren din har med venninner hjem. Du sparker deg sjøl bak ved å ikke være mer tolerant.

Jeg ønsker barnas venner Velkommen hit og synes det er flott at de kan bruke vårt hjem enn å reke rundt (har barn i alder 4 til 16 år).

Håper ikke du kjeftet på datteren med vennene som vitner for det finnes ikke mer ydmykende oppførsel.

Enig med deg. Jeg synes datteren din burde få ha venner med hjem med beskjed om å være stille, så de ikke vekker deg. Ellers må de være ute. Men da kan de jo gå hjem til en venninne i stedet.

Når det er sagt virker det jo dumt at du har valgt å jobbe natt for å få mere tid hjemme, men når du er hjemme så sover du, og alle må ta hensyn til det. Det må da være bedre at du jobber dagtid og er borte på dagen, enn at du er hjemme, men sover, så barna må liste seg rundt?

Jeg synes forresten heller ikke det er rettferdig av deg å skylde på andre foreldre for å ikke ta vare på ungene sine. Mine løper til venner og så lenge foreldrene ikke sier noen ting eller sender dem hjem regner jeg med at det er greit at de er der.

Bortsett fra første setningen snakket jeg til HI altså ☺️

Skrevet

Jeg jobber ikke natt, så det er mulig jeg ikke er meningsberettiget.

Mener det først og fremst er datteren din som er problemet her. Hun må jo trene på å kunne si ifra til venninner. Dette er en god treningsarena. Hvordan skal dere ellers kunne stole på henne når sex og rus presenteres som muligheter fra sterkere venninner?

Her er venner alltid velkomne etter skolen. Har sagt til barna at det alltid er greit, men at lekser skal gjøres og at jeg ikke kan garantere at det er nok middag til alle. Vi er svært sjelden alle fem og kun oss fem til middag. Akkurat sånn som jeg vil ha det :)

Skrevet

Det er snakk om 5-6 hverdager pr måned som sagt, ville aldri byttet det ut med 100% dag!HI

Skrevet

Tydelig på reaksjonene på enkelte her at de er av den type foreldre som bare hiver ungene over på andre.

Skjønner deg godt HI!

Anonymous poster hash: 007ee...c5a
Skrevet

Så du mener HI heller skal jobbe hver dag enn 5-6 netter i mnd for at andres unger skal få ha åpent hus hos de?

Du får ha åpent hus 24/7 og så får andre bestemme i sitt hus.

Anonymous poster hash: 0636d...1e9

Skrevet

Utrolig hvordan noen dibbere mener man som mor skal bare gi og gi og aldri ta noen hensyn til seg selv.

Får man ikke sove etter nattevakt(og jobber man redusert nattevaktstilling så er ikke dette så mange dagene) så er løsninga å bytte jobb. Her skal tydelig alt ofres for barna, og barna skal ikke lære seg å ta hensyn til mor.

Anonymous poster hash: aeba7...6a1

Mor må kunne få sove om dagen når det dreier seg om bare noen dager hver månde, men hun har ingen grunn til å være irritert på de andre foreldrene. De har ikke bedt HI ta ansvar for barna deres og de har i hvertfall ikke oversikt over hvilke dager hun trenger å sove.

Jeg synes ideen om et stort skilt på døren på sovedagene var en god idee. Det vil gjøre det mye lettere for andre å vite når besøk er greit og når det ikke er greit, og det vil gjøre det enklere for datteren til HI å få forståelse for at i dag kan hun ikke ha besøk.

En annen mulighet er å ringe foreldrene til en av vennene og avtale at datteren din går dit etter skolen på sovedagen. Slike avtaler er helt vanlige heromkring i hvertfall.

Skrevet

Jeg ønsker ikke at jentene skal flakse omkring uten mål og mening, de andre husene er jo tomme! Og jo, det irriterer meg faktisk litt når de viser så stor takknemlighet for at ungene deres kan være her fordi de ikke rekker hjem før 17 feks. De ringer hit for å fortelle at de er forsinket og sier de er glad for at ungene deres kan være her og gjøre lekser etc....Jeg klager ikke altså, men må ha min rett til å si ifra når det en sjelden gang ikke passer...

Skrevet

Jeg ønsker ikke at jentene skal flakse omkring uten mål og mening, de andre husene er jo tomme! Og jo, det irriterer meg faktisk litt når de viser så stor takknemlighet for at ungene deres kan være her fordi de ikke rekker hjem før 17 feks. De ringer hit for å fortelle at de er forsinket og sier de er glad for at ungene deres kan være her og gjøre lekser etc....Jeg klager ikke altså, men må ha min rett til å si ifra når det en sjelden gang ikke passer...

Men da må du jo si fra da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...