Gå til innhold

Det er så urettferdig!! (Fordelinger i hjemmet)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er hjemme i permisjon med baby på nå 5 mndr. Han er absolutt ikke en sovebaby - ammer minst tre ganger hver natt, gir smokken hver halvtime, sover 3 lurer a 30 min på dagtid, hvorav en etter mannen har kommet fra jobb og en mens vi er på tur med vognen.

Fordelingen av husarbeid er sånn:

Mannen:

Tar med seg søpla ut i bossboden på vei til jobb (riktignok bare hvis jeg har satt den foran døren kvelden før)

Handler 1-2 g i uken (jeg ukeplanlegger og gir han lister)

Støvsuger hele leiligheten hver helg (denne plikten har han hatt i flere år, likevel må jeg be han om det hver helg når vi kommer til søndagsettermiddag og han må starte en krangel om at jeg maser..)

Ellers bidrar han med rydding fra dag til dag, eks rydding etter middag.

Jeg:

Skifte sengetøy annenhver helg

Vaske bad 1-2 g i uken

Tørrmoppe gulv en gang midt i uken

Vaske 1-2 maskiner om dagen, henge opp/tromle, brette, legge på plass. (Dette innebærer at mannen kan gå fra klærne sine på gulvet foran sengen og finne de igjen pent brettet i skapet sitt.)

Planlegge middager/skrive handlelister

Ta ut av oppvaskmaskin hver formiddag

Lage middag hver dag

Tørke støv, vaske vinduer når det trengs

Generell rydding fra dag til dag

Denne uken har jeg vært på fjellet med min familie og hatt med baby. Vi dro mandag morgen og kom hjem nå i kveld. Mannen har jobbet vanlig 8-4 mandag til fredag og hatt fri i dag lørdag. Han har hatt alle ettermiddager og kvelder fri hele uken og kost seg med venner og div. Jeg har kost meg på fjellet med familie, men baby har vært utrolig krevende ifht soving og nektet å sove i reisesengen. (Måtte ammes i søvn hver gang han våknet og ligge i min seng, våknet 6 hver morgen, ammes i søvn på hver lur på dagtid - veldig mye styr og jeg angret på hele reisen egentlig)

Jeg forventet at mannen hadde gjort ganske så mye husarbeid mens jeg var vekke. Jeg forventet tomme skittentøyskurver og vasket bad.

Mannen var superstolt over sin egen innsats.

Ja, stue og kjøkken var strøkent. (Men det var det også da jeg dro. )

Han har støvsuget. (Men det skulle han uansett gjøre som sin faste helge-plikt OG jeg lot han slippe forrige helg siden jeg skulle reise vekk. )

Han har handlet inn for helgen. ( men det skulle da bare mangle - det er jo søndag i morgen)

Han har vasket 1 vaskemaskin og hengt opp (og latt klærne som hang på stativet fra før henge.. Sikkert tørt nå etter en uke..?)

Han har brettet sengetøyet som lå i tørketrommelen (det var ikke lagt på plass og lakenet var krøllet sammen til en ball og jeg måtte plukke ut div putevar og sokker)

Jeg mener at han bare føler han har gjort mye husarbeid fordi han gjorde alt dette i dag. Han skryter av at stuen er strøken - han har altså ryddet sine egne ting som han har rotet i løpet av uken. En skittentøyskurv er full, en annen halvfull. Ingen rene kluter eller gulpekluter til baby. Lyspæren i gangen er fortsatt gåen. Badet er ikke vasket siden jeg vasket det for en uke siden. To bæreposer med pant står fortsatt i gangen. Basilikumen min var kastet fordi han ikke har vannet den. Ingen middag ventet på meg da jeg kom hjem etter tre timer på tog med en overtrøtt baby.

Hvordan er dette hos dere? Hvis du er vekke med barn en hel uke og mannen er hjemme og har fri hver ettermiddag - forventer du at han får unna litt ekstra husarbeid, eller holder det at han gjør sine faste plikter?

Jeg synes dette er fryktelig urettferdig. Hadde jeg vært hjemme en hel uke uten baby, sovet hele natten hver natt osv DA hadde leiligheten vært strøken da!

Ååå måtte bare få ut dette..!!

Anonymous poster hash: ba942...818

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke imponerende. Han får se hvor mye han får gjort når han har perm.

Har dere hatt slik arbeidsfordeling før? At du gjør det meste? Er gjerne når man får barn at man ser det ikke fungerer lengre.

Skrevet

Jeg har nettopp vært borte en uke med vårt barn også. Dro fra et skittent rotehus (har vært litt ekstra som har skjedd her i det siste, og ingen av oss orket å gjøre mer enn et minimum av husarbeid dagene før vi dro).

Kom hjem til hele huset strøkent og nyvasket og tomme skittentøyskurver. Han hadde brettet alle klærne, men ikke lagt på plass mine og barnets fordi han ikke visste hvor de skulle. Han hadde også pantet flasker og handlet (selvfølgelig) samt ryddet i noen av kjøkkenskapene og satt opp og installert min nye pc som kom i posten mens vi var borte.

Men han gjør mye mer enn din mann ellers også da, det eneste jeg ikke hadde regnet med var at han skulle ta klesvasken, for det er vanligvis mitt område.

Anonymous poster hash: e0970...bf3
Skrevet

Jøss her var det mange regler og rutiner, og det i et hus med bare ett barn.

Er det du som har satt standarden eller har dete blitt enige om det?

Har fire barn, og klesvask og rengjøring er det stort sett jeg som tar. Hender at mannen min støvsuger og tar kjøkkenet.

Pluss at det stort sett er han som lager middag.

Forslag : hva med å abbonere på en av disse matkassene, så slipper du unna litt av planlegging og innkjøp? Vi har prøvd med godt resultat.

Anonymous poster hash: bb449...c96

Skrevet

Jeg hadde klikka i vinkel om min mann var så håpløs i hjemmet. Jeg er ikke hans mor eller hushjelp. Vi jobber begge like mye og derfor er det en selvfølge at vi også gjør like mye i hjemmet.

Her tar den av oss som har tid det som trengs å ta. Vi har ikke faste oppgaver eller noe behov for å peke ut for den andre hva som må gjøres. Vaskemaskiner, oppvaskmaskiner, støvsuging og smårydding tas fortløpende av oss begge og middag og handling av den som er tidligst ferdig på job. Resten tar vi en enten en ettermiddag midt i uka eller en helgeformiddag og da rydder og vasker hele familien (inklusive barnehagebarn) effektivt og sammen.

Hadde mannen vært hjemme alene en uke hadde jeg forventet at det så normalt ryddig ut når jeg kom hjem. Hadde han vært borte en uke hadde han forventet at jeg hadde glemt å kjøpe inn mat, men at det ellers så helt greit ut.

Anonymous poster hash: a1cff...bdf

Skrevet

Ikke imponerende. Han får se hvor mye han får gjort når han har perm.

Har dere hatt slik arbeidsfordeling før? At du gjør det meste? Er gjerne når man får barn at man ser det ikke fungerer lengre.

Ja jeg er veldig spent på hvordan det går når han skal ha perm. Jeg tror ikke han aner hva det går i. Jeg tenker å foreslå at vi bare bytter om rollene når jeg begynner i jobb. Jeg legger meg på et annet rom enn han og baby, går på jobb, kommer hjem og leker litt med baby mens han lager middag. Av og til handler jeg på vei hjem og så støvsuger jeg hver helg. Haha! Det høres jo helt latterlig ut når jeg sier det sånn. Da kan han jo se...

Jeg har alltid gjort litt mer enn han. Litt fordi jeg har større behov for å ha det rent og ryddig enn han.. Men nå har vi jo en liten baby også - det må jo vaskes klær og være rent rundt oss da!

Herlighet- nå har dette blitt en skikkelig krangel.. Jeg ble bare så skuffet og er bare så trøtt. Han mener det ikke er noe poeng at han gjør noe fordi jeg alltid finner noe feil med det han gjør.. (Han har hengt opp en klesvask - jeg påpekte at han ikke hadde brettet klærne som hang der fra før. Han hadde brettet sengetøy- jeg påpekte at han ikke hadde lagt det på plass) Jeg er ikke enig med han i at jeg leter etter feil og påpeker dem, jeg mener han slurver og gjør for lite. Det må være lov å påpeke at han ikke har flyttet på gjenstander når han støvsuger uten at han skal tolke det som at "jeg leter etter feil"! Det er jo ikke vits i å støvsuge når det ligger igjen hybelkaniner bak søppelbøtta på badet og

generelt under og bak alle ting...

Ååå - det som skulle bli en hyggelig kveld når jeg endelig kom hjem har bare blitt krangling. Jeg gikk og la meg og nå var han innom og hentet dynen sin.. 😞😢

Skrevet

Hmmmm, du virker veldig krevende også må jeg si. Måtte du virkelig ta opp alt med en gang?

Anonymous poster hash: ed17b...b77
Skrevet

Dersom ting fungerer synes jeg det er det samme hvordan fordelingen er. Hos dere fungerer det dårlig, så da bør dere gjøre noe med det. 

Når jeg hadde permisjon hadde jeg alt husarbeid .. Han jobbet jo... Men jeg hadde en baby som sov, så jeg kan egentlig ikke si så mye...

Trist å krangle om det da. Egentlig er det helt ubetydelig. Han mente vel at han hadde vært flink???? Se litt vekk i fra støvet isteden, å behold husfreden. 

Det blir bedre når ungen blir større. Personlig synes jeg han gjør mye i hjemmet. Mye mer enn min mann... Men jeg har store barn nå...

Anonymous poster hash: edc3d...372
Skrevet

Jøss her var det mange regler og rutiner, og det i et hus med bare ett barn.

Er det du som har satt standarden eller har dete blitt enige om det?

Har fire barn, og klesvask og rengjøring er det stort sett jeg som tar. Hender at mannen min støvsuger og tar kjøkkenet.

Pluss at det stort sett er han som lager middag.

Forslag : hva med å abbonere på en av disse matkassene, så slipper du unna litt av planlegging og innkjøp? Vi har prøvd med godt resultat.

Anonymous poster hash: bb449...c96

Jeg føler at vi må ha regler og rutiner på husarbeidet fordi han ikke ser hva som må gjøres og derfor trenger faste ting å forholde seg til. Det må støvsuges en gang i uken (det må da være et minimum, han kan være så enig eller uenig som han bare vil), det har blitt hans jobb mot at jeg vasker badet og skifter på sengen, og han gjør det i helgen fordi da har han fri. Han har hele lørdagen og hele søndagen og kan gjøre det akurat når det passer han. Likevel blir han sint og sier jeg maser hvis jeg spør om han skal gjøre det snart når det blir søndag ettermiddag. Vi bor på 70 kvm så det tar han ca 10 min...

Jeg har vurdert matkasse, men synes det er for dyrt. (Har sammenlignet med vårt matbudsjett ifht at vi ukeshandler)

Hi

Skrevet

du er hjemme  og han jobber, rett og rimlig du har mest da

Anonymous poster hash: 69bcc...842
Skrevet

du er hjemme og han jobber, rett og rimlig du har mest da

Anonymous poster hash: 69bcc...842

Hvis du leser nøye hva HI skriver, så har de en krevende baby som sover lite og det tærer på henne. Jeg har vært i samme situasjon som henne da vi fikk vår første. Baby sov dårlig og jeg var helt utslitt og gikk rundt som en zombie. Heldigvis har jeg en mann som er forståelsesfull og tok ekstra tak slik at jeg fikk hvilt meg etter å ha spist middag. Jeg ryddet av bordet og tok oppvasken, så var det rett i seng og sov maks et par time. For da skulle nurket ha mm. Mens jeg ammet og så til lille banet, ordnet min kjære rundt med husarbeid alt fra uke handling, satt på oppvaskmaskin og vaskemaskin, ryddet, brettet klær osv. På dagen støvsugde, satt klærne på plass, tømte oppvaskemaskin og selvsagt lagde middag var mine oppgaver. Mellom øktene måtte jeg ammet nurket vårt titt og ofte siden han var storeter. Han sov ellers utrolig urolig hver natt og våknet i ett. Det tok over 1,5 år før han endelig klarte å sove 3-4 timer sammenhengenes. Etter at han fylte ca 2,5 år,først da sov han endelig hele natta gjennom.

Anonymous poster hash: eb290...de8

Gjest Antarctica
Skrevet

Hva med å si noe sånt som dette:

"Jeg sliter meg ut med å prøve å holde det hyggelig her, og føler at du driter i meg og driter i mitt prosjekt. Hjelp meg å løse dette, for jeg har det ikke godt med at vi lever som vi gjør, og jeg har det ikke godt med følelsen av urettferdighet. Jeg har aldri fritid, jeg er aldri uthvilt og blir forbanna og misunnelig når jeg ser hvor mye mer du slapper av. Jeg føler at det er min innsats som gjør det mulig for deg å slappe av, og det får meg til å se rødt. Når skal det bli min tur til å lene meg tilbake og skue utover et strøkent hjem og bare nyte min fritid? I alle fall for en kveld eller to i uka?"

Ikke gå inn i detaljer, men legg det fram med fokus på din trivsel. DU har behov, du også. Selv om han ikke liker å bli "pirket på" når han gjør husarbeid, så betyr ikke det at den som utholder mest lort skal være den som setter standarden og bestemmer hvor lavt lista får lov å ligge. Du skal også trives.

Skrevet

Har også hatt en svært krevende baby som sov minimal det første året. Sov aldri uten å gå tur i vogn bl.a.

Likevel gjorde jeg alt husarbeid i leiligheten. Rett og rimelig når han er på jobb og jeg hjemme.

Det vi derimot delt helt likt på var å være oppe med gutten vår om nstten. Selv om jeg ammet, delt vi natten likt mellom oss, så vi begge fikk sove like mye (eller lite, rettere sagt). Delte også ettermiddagen og helger likt, siden gutten var urolig døgnet rundt.

Vi fikk hvilt oss like mye. På dagtid hadde jeg gutten og husarbeid, han var på jobb.

Middag: vi levde på take away og fjordland et helt år, laget aldri middag, det var bortprioritert.

Anonymous poster hash: c5e6d...511

Skrevet

Du får glede deg til han skal ha permisjon..

Anonymous poster hash: be093...288

Skrevet

Jeg er hjemme i permisjon med baby på nå 5 mndr. Han er absolutt ikke en sovebaby - ammer minst tre ganger hver natt, gir smokken hver halvtime, sover 3 lurer a 30 min på dagtid, hvorav en etter mannen har kommet fra jobb og en mens vi er på tur med vognen.

Fordelingen av husarbeid er sånn:

Mannen:

Tar med seg søpla ut i bossboden på vei til jobb (riktignok bare hvis jeg har satt den foran døren kvelden før)

Handler 1-2 g i uken (jeg ukeplanlegger og gir han lister)

Støvsuger hele leiligheten hver helg (denne plikten har han hatt i flere år, likevel må jeg be han om det hver helg når vi kommer til søndagsettermiddag og han må starte en krangel om at jeg maser..)

Ellers bidrar han med rydding fra dag til dag, eks rydding etter middag.

Jeg:

Skifte sengetøy annenhver helg

Vaske bad 1-2 g i uken

Tørrmoppe gulv en gang midt i uken

Vaske 1-2 maskiner om dagen, henge opp/tromle, brette, legge på plass. (Dette innebærer at mannen kan gå fra klærne sine på gulvet foran sengen og finne de igjen pent brettet i skapet sitt.)

Planlegge middager/skrive handlelister

Ta ut av oppvaskmaskin hver formiddag

Lage middag hver dag

Tørke støv, vaske vinduer når det trengs

Generell rydding fra dag til dag

Denne uken har jeg vært på fjellet med min familie og hatt med baby. Vi dro mandag morgen og kom hjem nå i kveld. Mannen har jobbet vanlig 8-4 mandag til fredag og hatt fri i dag lørdag. Han har hatt alle ettermiddager og kvelder fri hele uken og kost seg med venner og div. Jeg har kost meg på fjellet med familie, men baby har vært utrolig krevende ifht soving og nektet å sove i reisesengen. (Måtte ammes i søvn hver gang han våknet og ligge i min seng, våknet 6 hver morgen, ammes i søvn på hver lur på dagtid - veldig mye styr og jeg angret på hele reisen egentlig)

Jeg forventet at mannen hadde gjort ganske så mye husarbeid mens jeg var vekke. Jeg forventet tomme skittentøyskurver og vasket bad.

Mannen var superstolt over sin egen innsats.

Ja, stue og kjøkken var strøkent. (Men det var det også da jeg dro. )

Han har støvsuget. (Men det skulle han uansett gjøre som sin faste helge-plikt OG jeg lot han slippe forrige helg siden jeg skulle reise vekk. )

Han har handlet inn for helgen. ( men det skulle da bare mangle - det er jo søndag i morgen)

Han har vasket 1 vaskemaskin og hengt opp (og latt klærne som hang på stativet fra før henge.. Sikkert tørt nå etter en uke..?)

Han har brettet sengetøyet som lå i tørketrommelen (det var ikke lagt på plass og lakenet var krøllet sammen til en ball og jeg måtte plukke ut div putevar og sokker)

Jeg mener at han bare føler han har gjort mye husarbeid fordi han gjorde alt dette i dag. Han skryter av at stuen er strøken - han har altså ryddet sine egne ting som han har rotet i løpet av uken. En skittentøyskurv er full, en annen halvfull. Ingen rene kluter eller gulpekluter til baby. Lyspæren i gangen er fortsatt gåen. Badet er ikke vasket siden jeg vasket det for en uke siden. To bæreposer med pant står fortsatt i gangen. Basilikumen min var kastet fordi han ikke har vannet den. Ingen middag ventet på meg da jeg kom hjem etter tre timer på tog med en overtrøtt baby.

Hvordan er dette hos dere? Hvis du er vekke med barn en hel uke og mannen er hjemme og har fri hver ettermiddag - forventer du at han får unna litt ekstra husarbeid, eller holder det at han gjør sine faste plikter?

Jeg synes dette er fryktelig urettferdig. Hadde jeg vært hjemme en hel uke uten baby, sovet hele natten hver natt osv DA hadde leiligheten vært strøken da!

Ååå måtte bare få ut dette..!!

Syns du høres sykt prippen ut.

Anonymous poster hash: be925...9a0

Skrevet

Velkommen til menn er fra mars og kvinner fra Venus;)min mann (og andre menn jeg kjenner) ser rett og slett ikke rot og skitt. Joda så tømmer han søplet og tar inn og ut opp oppvaskmaskin. Men alt annet må han minnes på. Vi har 2 barn på 1,5 og 4 år. Men han er veldig glad i å rydde i garasjen! He he.

Anonymous poster hash: dfed9...f44

Skrevet

Tror nesten jeg hadde klikka i vinkel om jeg skulle bodd med en partner som var så sykelig opptatt av plikter og regler.

Anonymous poster hash: f34f6...174
Skrevet

Vi har snakket en del om organisering av hjemmet. Jeg slet meg helt ut med å gjøre alt i tillegg til levering og henting i barnehagen og 80 % jobb (har lang reisevei, hadde ellers ikke nådd barnehagen). Han satt og spilte pc-spill etter jobb mens jeg ryddet og vasket.

Nå har han ansvar for støvsuging og vasking av gulv, som hjelper meg mye. I tillegg deler vi på å lage middag og ordne oppvasken. Jeg tar klesvasken, men har gitt klar beskjed om at klær som ikke er i kurven blir ikke vasket. Orker ikke å plukke opp alt etter han, det ligger jo strødd selv om kurven er 2 meter unna.

Anonymous poster hash: cf91c...f53

Skrevet

Hvis han var hjemme alene var det vel ikke så mye husarbeid som måtte gjøres? Badet trenger da vel ikke å vaskes mer enn én gang i uka når det kun er én person i huset?

I tillegg regner jeg med han jobber heltid? Da ville jeg heller ikke forventet at han skulle tatt halvparten av husarbeidet. Synes han gjør grei mengde husarbeid til vanlig.

Imidlertid ville jeg kun vasket klær som puttes i skittentøyskurven. Hvis han hiver klær på gulvet ville jeg latt disse ligge til han putter dem i kurven selv. Du kan også legge rene klær på senga el.l. så kan han brette og legge på plass selv.

Men når han har fri og du har vært borte, synes jeg det er helt greit å forvente middag når du kommer hjem. Selv om det kun skulle være å bestille en pizza el.l. Jeg ville også forventet at han skulle bidra til husarbeid uten at du må mase, og se ting som trenger å gjøres i huset, f eks bytte lyspærer. Men når det er sagt, folk gjør ofte "sine" jobber når de føler for det. Du kan ikke klage fordi du forventer at han skal slippe alt og gjøre en jobb akkurat der og da. Hvis du ikke hadde sagt noe kan det godt hende han hadde gjort det på egenhånd i løpet av en dag eller to.

Jeg maser aldri på mannen angående jobbene hans eller jobber som jeg gir han. Hvis jeg ber han gjøre noe, forventer jeg ikke at det skal gjøres på sekundet. Og det blir gjort i løpet av noen timer.

Skrevet

Jeg tror veldig mange har det som du beskriver. Jeg synes ikke arbeidsfordelingen er halvgæren når du er i perm og han i jobb. Men hvis dette irriterer deg, så bør du snakke ordentlig med ham en gang du ikke er sint, på en rolig måte.

Anonymous poster hash: b1c89...c25

Skrevet

Jeg blir litt sånn "phu" hver gang jeg leser laaaange innlegg om husarbeide og menn. La oss innse at dette i de aller fleste hjem aldri bli hundre prosent likt! Synes du det blir for mye for deg, ta ansvar og lei inn hjelp! Så slipper dere denne gnålingen.

Anonymous poster hash: c1192...668

Skrevet

Hjelpes. Jeg hadde vært fornøyd med den innsatsen.

Jeg hadde garantert kommet hjem til et mer rotete hus enn jeg forlot. Og jeg har tre, snart fire barn.

Mannen min er så lite huslig det går an å få det.

Og han har vel brukt kun egne klær? Her er det stor forskjell på om en er alene hjemme og når 3 barnehagebarn kommer hjem hver dag med skitne og våte regnklær og annet...

hadde vært fornøyd om skitne kopper var satt i maskinen og ikke sto på benken.

Anonymous poster hash: 6ec9c...5d0

Skrevet

Hjelpes meg du er krevende. Skjønner godt mannen din er lei. Du må jekke deg ned noen hakk.

Anonymous poster hash: ff743...642

Skrevet

Guri, jeg hadde fått fnatt om jeg var gift med en sånn kontrollfreak som deg. Hadde mannen min pålagt meg strenge hurarbeidsregimer, klagd på innsatsen min, hersjet og bestemt så jeg følte meg som en ulydig unge hadde han ikke blitt mannen min lenge!

Noen drar rettferdighetsprinsippet alt for langt. Fordeling av husarbeid inneholder flere elementer enn rettferdighet, man har forskjellig standard for hvor ryddig og rent det må være, forskjellige ting man liker og ikke liker å gjøre osv.

Mannen din var fornøyd med innsatsen sin, men får bare kritikk og sure miner fra deg. Hvem har bestemt at dine forventninger er riktige og hans feil?

Om dere ikke klarer bli enige om dette får dere omprioritere økonomien litt og frigi midler til å leie inn vaskehjelp.

Anonymous poster hash: ea889...096

Skrevet

Min har en oppgave og det er å støvsuge. Men han gjør mye utenom også. Vasker klær, lager middag nesten hver dag, setter på oppvaskmaskina og henter gutten i bhg hver dag.

Tror du må dempe forventningene og være fornøyd med det han gjør. Synes du ikke skal kritisere det han gjør når han først gjør det. Da får han ihvertfall ikke lyst til å gjøre mer.

Anonymous poster hash: 16b45...e09

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...