Anonym bruker Skrevet 21. februar 2015 #26 Skrevet 21. februar 2015 Nei, jeg klarer ikke å ta disse diffuse diagnosene helt alvorlig. Hvorfor ikke? Bl.a. fordi jeg lever med konstante smerter selv, og vet at hvis jeg fokuserer på smertene, så kommer jeg til å bli syk. Derfor fokuserer jeg på andre ting, og "nekter" å bli syk. Svært mye av dette sitter nemlig mellom ørene. Anonymous poster hash: 22bf6...139 Det er veldig vanskelig å ikke kjenne at man har disse smertene, det har ingenting med at man fokuserer på det å gjøre. Jeg klager aldri annet enn til mannen min. Men det er mange ting jeg vil gjøre, men som jeg ikke klarer. Mange ting jeg må men som kroppen min skriker av smerter, men jeg må bare gjøre det allikevel. Kan noen svare meg på hvordan spesialister kan stille en diagnose som ikke finnes??? Anonymous poster hash: 6a016...f07 Igjen: Det handler mye om vilje og innstilling. Anonymous poster hash: 22bf6...139
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2015 #27 Skrevet 21. februar 2015 har ingen tror på den sykdommen. er BARE TULL, og sitter kun i hode Anonymous poster hash: 6f46d...1fd Hvis det kun sitter i hodet, kan du da forklare meg hvorfor en spesialist stiller diagnosen på bakgrunn av undersøkelser? Ingen som ha svart meg på dette enda!!!!! Hi. Anonymous poster hash: 6a016...f07 Fordi det blir en samle gruppe av masse symptomer som de ikke kan putte i andre diagnoser. Les deg opp på det og se at det står nettopp det. Det går mye på psyken. Anonymous poster hash: 85a3c...c9e Jeg har lest veldig om det og det du skriver er blitt konstatert at ikke stemmer. Jeg fikk diagnosen med klare fysiske tegn på prøver og undersøkelser. Men mot dumskap kjemper selv guder forgjeves så jeg gir opp! Håper bare du aldri blir syk og måtte kjempe mot smerter hver dag samtidig som du må høre på dumme fordommer. Hi. Anonymous poster hash: 6a016...f07
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2015 #28 Skrevet 21. februar 2015 har ingen tror på den sykdommen. er BARE TULL, og sitter kun i hode Anonymous poster hash: 6f46d...1fd Hvis det kun sitter i hodet, kan du da forklare meg hvorfor en spesialist stiller diagnosen på bakgrunn av undersøkelser? Ingen som ha svart meg på dette enda!!!!! Hi. Anonymous poster hash: 6a016...f07 Fordi det blir en samle gruppe av masse symptomer som de ikke kan putte i andre diagnoser. Les deg opp på det og se at det står nettopp det. Det går mye på psyken. Anonymous poster hash: 85a3c...c9e Hvis det går på psyken, hvordan kan jeg da ha utslag i spinalvæsken? Eller utslag på andre fysiske tester? Anonymous poster hash: 08e59...d77
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2015 #29 Skrevet 21. februar 2015 har ingen tror på den sykdommen. er BARE TULL, og sitter kun i hode Anonymous poster hash: 6f46d...1fd Hvis det kun sitter i hodet, kan du da forklare meg hvorfor en spesialist stiller diagnosen på bakgrunn av undersøkelser? Ingen som ha svart meg på dette enda!!!!! Hi. Anonymous poster hash: 6a016...f07 Fordi det blir en samle gruppe av masse symptomer som de ikke kan putte i andre diagnoser. Les deg opp på det og se at det står nettopp det. Det går mye på psyken. Anonymous poster hash: 85a3c...c9e Jeg har lest veldig om det og det du skriver er blitt konstatert at ikke stemmer. Jeg fikk diagnosen med klare fysiske tegn på prøver og undersøkelser. Men mot dumskap kjemper selv guder forgjeves så jeg gir opp! Håper bare du aldri blir syk og måtte kjempe mot smerter hver dag samtidig som du må høre på dumme fordommer. Hi. Anonymous poster hash: 6a016...f07 Hva vet du om meg? Uansett tror jeg ikke på dette. Bruk tiden hos psykolog heller. Anonymous poster hash: 85a3c...c9e
Gjest thricane Skrevet 21. februar 2015 #30 Skrevet 21. februar 2015 Det er ikke bare fibromyalgi, de fleste diagnoser hvor ikke det finnes en spesifikk test, men som stilles på grunnlag av symptomer, blir jo uglesett av enkelte. Alt fra bekkenløsning til adhd.
Gjest Skrevet 21. februar 2015 #31 Skrevet 21. februar 2015 Tja si det. Men det virker som om det også har med noe mellom ørene. Har to perifere venner som har denne diagnosen. 1: Svært overvektig, nedstemt, lat, sutrer for alt, negativ, finner alltid vondter her og der, har ikke jobb, avhengig av mann, og klarer ikke ( evner seg ikke) tå finne seg jobb! 2: Jobber i helsevesen 100 %, ståpåvilje, positiv til tusen, har smerter, men fokuserer på det positive i hverdagen til tross for smertene. Litt overvektig.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2015 #32 Skrevet 21. februar 2015 Tja si det. Men det virker som om det også har med noe mellom ørene. Har to perifere venner som har denne diagnosen. 1: Svært overvektig, nedstemt, lat, sutrer for alt, negativ, finner alltid vondter her og der, har ikke jobb, avhengig av mann, og klarer ikke ( evner seg ikke) tå finne seg jobb! 2: Jobber i helsevesen 100 %, ståpåvilje, positiv til tusen, har smerter, men fokuserer på det positive i hverdagen til tross for smertene. Litt overvektig. Det samme kan man si om kreftpasienter også, jeg kjenner to: 1) Brystkreft, overvektig. Alltid positiv. Kom på jobb selv under cellegift behandlinger og operasjon. Tok ikke fem øre for å vrenge av seg blusen å vise oprasjonssåret. 2) Brystkreft, normalvektig. Sykemeldt i 2 år og ble "borte" fra omverdnen i denne perioden. Sitter nok mellom øra!! Kan tro vi snakket stygt om nr 2.... Begge overlevde! Dumskap får man dessverre ikke gjort stort med! Anonymous poster hash: 1daed...cf6
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2015 #33 Skrevet 21. februar 2015 Jeg tror deg, og de fleste som sier de har sykdommen. Selv har jeg også en sykdom man ikke får bevist, og tør ikke si noe til noen om den pga stigma. Jeg vet at det ikke sitter mellom ørene. Aldri hatt psykiske problemer eller vært lat. Jeg tror fordommene skyldes at man ikke får målt det (da kan noen få i teorien ljuge), at noen er misunnelige (tenk å få gå hjemme hele dagen og gjøre hva man vil og attpåtil få betalt), at man ikke bidrar til felleskassa med skattepenger og da blir en byrde for andre som betaler skatt. Anonymous poster hash: ca696...674
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2015 #34 Skrevet 21. februar 2015 Blir skremt av å lese denne tråden. Om/når jeg får diagnosen (som det ser ut som) så må jeg vel bare holde stilt om dette for venner, familie og på jobb. Får vel bare fortsette med å jobbe 100% og smile og være blid, mens jeg gråter over smerter når jeg er hjemme og i seng. Takk til alle dere som gjør dette nødvendig. Anonymous poster hash: 79211...30c
nasse nøffen Skrevet 21. februar 2015 #35 Skrevet 21. februar 2015 (endret) Er det ny forskning på området i det siste... Det vises vel ikke på prøver/MR eller noe??? Poenget med prøvene er å utelukke annen sykdom.. Ved smerter og null funn på kliniske prøver, så får man diagnosen Endret 21. februar 2015 av nasse nøffen
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2015 #36 Skrevet 21. februar 2015 Er det ny forskning på området i det siste... Det vises vel ikke på prøver/MR eller noe??? Poenget med prøvene er å utelukke annen sykdom.. Ved smerter og null funn på kliniske prøver, så får man diagnosen Feil! Det er bevist at det gir utslag på ryggmargsprøve altså spinalvæske. Det kan også ses på hjernescanning og det er bevist at vi med fibromyalgi har mange flere betennelser i kroppen. Noe mer du lurte på Nøffen??? Hi. Anonymous poster hash: 6a016...f07
Mrs Smith Skrevet 21. februar 2015 #37 Skrevet 21. februar 2015 Tja si det. Men det virker som om det også har med noe mellom ørene. Har to perifere venner som har denne diagnosen. 1: Svært overvektig, nedstemt, lat, sutrer for alt, negativ, finner alltid vondter her og der, har ikke jobb, avhengig av mann, og klarer ikke ( evner seg ikke) tå finne seg jobb! 2: Jobber i helsevesen 100 %, ståpåvilje, positiv til tusen, har smerter, men fokuserer på det positive i hverdagen til tross for smertene. Litt overvektig. Det samme kan man si om kreftpasienter også, jeg kjenner to: 1) Brystkreft, overvektig. Alltid positiv. Kom på jobb selv under cellegift behandlinger og operasjon. Tok ikke fem øre for å vrenge av seg blusen å vise oprasjonssåret. 2) Brystkreft, normalvektig. Sykemeldt i 2 år og ble "borte" fra omverdnen i denne perioden. Sitter nok mellom øra!! Kan tro vi snakket stygt om nr 2.... Begge overlevde! Dumskap får man dessverre ikke gjort stort med! Anonymous poster hash: 1daed...cf6 "Skal tro vi snakket stygt om nr 2" Har det fallt deg inn at det kan ligge mer bak 2 års sykemelding for din bekjente?
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2015 #38 Skrevet 21. februar 2015 Tja si det. Men det virker som om det også har med noe mellom ørene. Har to perifere venner som har denne diagnosen. 1: Svært overvektig, nedstemt, lat, sutrer for alt, negativ, finner alltid vondter her og der, har ikke jobb, avhengig av mann, og klarer ikke ( evner seg ikke) tå finne seg jobb! 2: Jobber i helsevesen 100 %, ståpåvilje, positiv til tusen, har smerter, men fokuserer på det positive i hverdagen til tross for smertene. Litt overvektig. Det samme kan man si om kreftpasienter også, jeg kjenner to:1) Brystkreft, overvektig. Alltid positiv. Kom på jobb selv under cellegift behandlinger og operasjon. Tok ikke fem øre for å vrenge av seg blusen å vise oprasjonssåret. 2) Brystkreft, normalvektig. Sykemeldt i 2 år og ble "borte" fra omverdnen i denne perioden. Sitter nok mellom øra!! Kan tro vi snakket stygt om nr 2.... Begge overlevde! Dumskap får man dessverre ikke gjort stort med! Anonymous poster hash: 1daed...cf6 "Skal tro vi snakket stygt om nr 2" Har det fallt deg inn at det kan ligge mer bak 2 års sykemelding for din bekjente? Tror hun var ironisk gitt. Anonymous poster hash: 79211...30c
Mrs Smith Skrevet 21. februar 2015 #39 Skrevet 21. februar 2015 Tja si det. Men det virker som om det også har med noe mellom ørene. Har to perifere venner som har denne diagnosen. 1: Svært overvektig, nedstemt, lat, sutrer for alt, negativ, finner alltid vondter her og der, har ikke jobb, avhengig av mann, og klarer ikke ( evner seg ikke) tå finne seg jobb! 2: Jobber i helsevesen 100 %, ståpåvilje, positiv til tusen, har smerter, men fokuserer på det positive i hverdagen til tross for smertene. Litt overvektig. Det samme kan man si om kreftpasienter også, jeg kjenner to:1) Brystkreft, overvektig. Alltid positiv. Kom på jobb selv under cellegift behandlinger og operasjon. Tok ikke fem øre for å vrenge av seg blusen å vise oprasjonssåret. 2) Brystkreft, normalvektig. Sykemeldt i 2 år og ble "borte" fra omverdnen i denne perioden. Sitter nok mellom øra!! Kan tro vi snakket stygt om nr 2.... Begge overlevde! Dumskap får man dessverre ikke gjort stort med! Anonymous poster hash: 1daed...cf6 "Skal tro vi snakket stygt om nr 2" Har det fallt deg inn at det kan ligge mer bak 2 års sykemelding for din bekjente? Tror hun var ironisk gitt. Anonymous poster hash: 79211...30c Upps 😰
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2015 #40 Skrevet 22. februar 2015 Er det ny forskning på området i det siste... Det vises vel ikke på prøver/MR eller noe??? Poenget med prøvene er å utelukke annen sykdom.. Ved smerter og null funn på kliniske prøver, så får man diagnosen Feil! Det er bevist at det gir utslag på ryggmargsprøve altså spinalvæske. Det kan også ses på hjernescanning og det er bevist at vi med fibromyalgi har mange flere betennelser i kroppen. Noe mer du lurte på Nøffen??? Hi. Anonymous poster hash: 6a016...f07 Men hvorfor får pasienter hvor det IKKE vises på MR og spinalvæske også diagnosen?? Dessverre gjør det at det blir en "sekkediagnose". Diagnosen gis til pasienter som har en del symptomer, uten utslag på disse prøvene. Men færre får diagnosen nå, enn for noen år siden, samtidig som ME diagnosen har "blomstret" Og ja jeg er foutinntatt, etter å ha vokst opp med en mor som har fibromyalgi. Makan til selvopptatt idiotisk kjerring med ræva full av psykiske problemer skal man lete lenge etter! Og mega selvsentrert. Har nok ikke fibromyalgi, men er absolutt "borderline", og kvalifiserer helt sikkert til flere psykiatriske diagnoser også. Og for ordens skyld, hun har aldri hatt utslag på hverken MR eller spinalprøver. Hun var forøvrig med på et forskningsprosjekt for noen år siden. Utprøving av en type medisin som skulle virke smertestillende, men som egentlig var mot noe annet. Hun måtte avslutte forsøket for hun fikk alle bivirkninger disse tablettene kunne gi. Når forskningsprosjektet var avsluttet fikk hun beskjed om at hun hadde fått placebotbl.! Så hvordan hun kunne få alle disse bivirkningene av å spise sukkertøy, ikke tvil om at mye sitter mellom ørene! Anonymous poster hash: 44518...901
Gjest enlitenfraatilå Skrevet 22. februar 2015 #41 Skrevet 22. februar 2015 Jeg sier jeg har en revmatisk lidelse om noen spør hvorfor jeg er delvis ufør. Evt henviser til borreliaviruset som jeg har fått påvist. Etter Lars Monsen er det blitt mer stuerent føler jeg. Fibromyalgi har jeg møtt leger som ikke har tro på så er ikke så rart at mannen i gata er skeptisk! Jeg fikk diagnosen hos spesialist som fastlege hadde henvist til, når jeg kom tilbake etter utredning trakk han bare på skuldrene og sa; fibromyalgi og fibromyalgi, jaja.. Byttet fort fastlege, men det sier litt om holdningen. For min del driter jeg i hva det kalles, jeg har smerter og er kronisk syk
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2015 #42 Skrevet 22. februar 2015 Men hvorfor får pasienter hvor det IKKE vises på MR og spinalvæske også diagnosen?? Dessverre gjør det at det blir en "sekkediagnose". Diagnosen gis til pasienter som har en del symptomer, uten utslag på disse prøvene. Men færre får diagnosen nå, enn for noen år siden, samtidig som ME diagnosen har "blomstret" Og ja jeg er foutinntatt, etter å ha vokst opp med en mor som har fibromyalgi. Makan til selvopptatt idiotisk kjerring med ræva full av psykiske problemer skal man lete lenge etter! Og mega selvsentrert. Har nok ikke fibromyalgi, men er absolutt "borderline", og kvalifiserer helt sikkert til flere psykiatriske diagnoser også. Og for ordens skyld, hun har aldri hatt utslag på hverken MR eller spinalprøver. Hun var forøvrig med på et forskningsprosjekt for noen år siden. Utprøving av en type medisin som skulle virke smertestillende, men som egentlig var mot noe annet. Hun måtte avslutte forsøket for hun fikk alle bivirkninger disse tablettene kunne gi. Når forskningsprosjektet var avsluttet fikk hun beskjed om at hun hadde fått placebotbl.! Så hvordan hun kunne få alle disse bivirkningene av å spise sukkertøy, ikke tvil om at mye sitter mellom ørene! Anonymous poster hash: 44518...901 Ja, du satt fremst og fulgte med i forskning og metode og statistikk, forstår jeg.... Mulig det kun er psykisk med din mor, men det betyr ikke at alle andre i hele verden som får den diagnosen bare har psykiske symptomer. Fælt at du har en slik opplevelse av din mor, ikke la det farge bildet ditt på andre mennesker, for den eneste det faller tilbake på er deg selv. Anonymous poster hash: ef4dd...318
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2015 #43 Skrevet 22. februar 2015 Nei, jeg klarer ikke å ta disse diffuse diagnosene helt alvorlig. Hvorfor ikke? Bl.a. fordi jeg lever med konstante smerter selv, og vet at hvis jeg fokuserer på smertene, så kommer jeg til å bli syk. Derfor fokuserer jeg på andre ting, og "nekter" å bli syk. Svært mye av dette sitter nemlig mellom ørene. Anonymous poster hash: 22bf6...139 Det er veldig vanskelig å ikke kjenne at man har disse smertene, det har ingenting med at man fokuserer på det å gjøre. Jeg klager aldri annet enn til mannen min. Men det er mange ting jeg vil gjøre, men som jeg ikke klarer. Mange ting jeg må men som kroppen min skriker av smerter, men jeg må bare gjøre det allikevel. Kan noen svare meg på hvordan spesialister kan stille en diagnose som ikke finnes??? Anonymous poster hash: 6a016...f07 Vel, sååååå spesiell er da ikke undersøkelsen hos spesialist. Diagnosen settes på bakgrunn av subjektiv beskrivelse av symptomer og undersøkelse av triggerpunkter. Det foreligger ikke objektive funn. Det er med andre ord rimelig lett å snakke seg til en flik diagnose hvis man går inn for det!! Jeg har selv fibromyalgi og har vært til mange undersøkelser, inkludert fibromyalgi-test hos fysikalmedisiner - altså hos spesialisten. Man beskriver selv sine symptomer, man graderer smertene selv, man tidfestet smertene, man gjennomfører diverse fysikalske tester og man sjekker ut triggerpunkter. Fibromyalgi er i det store og hele en "utelukkelsesdiagnose", altså diagnosen man gir når det ikke finnes objektive funn for andre diagnoser...... Anonymous poster hash: 4a14f...ae5
skjotta Skrevet 22. februar 2015 #44 Skrevet 22. februar 2015 Er det ny forskning på området i det siste... Det vises vel ikke på prøver/MR eller noe??? Poenget med prøvene er å utelukke annen sykdom.. Ved smerter og null funn på kliniske prøver, så får man diagnosen Feil! Det er bevist at det gir utslag på ryggmargsprøve altså spinalvæske. Det kan også ses på hjernescanning og det er bevist at vi med fibromyalgi har mange flere betennelser i kroppen. Noe mer du lurte på Nøffen??? Hi. Anonymous poster hash: 6a016...f07 syk eller ikke. Sosiale antenner mangler du. fakta er at de aller fleste som har diagnosen har ikke hatt noe utslag på hverken spinalveske eller hjernescanning. Du ber oss om å ikke dømme alle pga noen få, men samtidig skal vi tro på alle pga deg? Jeg betviler ikke at sykdommen er reell. Jeg betviler heller ikke at der er mange der ute med andre problemer (også psykiske) som har fått diagnosen uten å ha sykdommen.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2015 #45 Skrevet 22. februar 2015 Jeg har fibromyalgi, diagnose satt av revmatolog. Men det er aldri tatt hverken ryggmargsprøvde eller hjernescanning av meg. Er tatt mr av hodet pga kronisk hodepine og nxmmenhet, for å utelukke ms da. Anonymous poster hash: 69dae...ef5
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2015 #46 Skrevet 22. februar 2015 Er det ny forskning på området i det siste... Det vises vel ikke på prøver/MR eller noe??? Poenget med prøvene er å utelukke annen sykdom.. Ved smerter og null funn på kliniske prøver, så får man diagnosen Feil! Det er bevist at det gir utslag på ryggmargsprøve altså spinalvæske. Det kan også ses på hjernescanning og det er bevist at vi med fibromyalgi har mange flere betennelser i kroppen. Noe mer du lurte på Nøffen??? Hi. Anonymous poster hash: 6a016...f07 Men hvorfor får pasienter hvor det IKKE vises på MR og spinalvæske også diagnosen?? Dessverre gjør det at det blir en "sekkediagnose". Diagnosen gis til pasienter som har en del symptomer, uten utslag på disse prøvene. Men færre får diagnosen nå, enn for noen år siden, samtidig som ME diagnosen har "blomstret" Og ja jeg er foutinntatt, etter å ha vokst opp med en mor som har fibromyalgi. Makan til selvopptatt idiotisk kjerring med ræva full av psykiske problemer skal man lete lenge etter! Og mega selvsentrert. Har nok ikke fibromyalgi, men er absolutt "borderline", og kvalifiserer helt sikkert til flere psykiatriske diagnoser også. Og for ordens skyld, hun har aldri hatt utslag på hverken MR eller spinalprøver. Hun var forøvrig med på et forskningsprosjekt for noen år siden. Utprøving av en type medisin som skulle virke smertestillende, men som egentlig var mot noe annet. Hun måtte avslutte forsøket for hun fikk alle bivirkninger disse tablettene kunne gi. Når forskningsprosjektet var avsluttet fikk hun beskjed om at hun hadde fått placebotbl.! Så hvordan hun kunne få alle disse bivirkningene av å spise sukkertøy, ikke tvil om at mye sitter mellom ørene! Anonymous poster hash: 44518...901 Er som å lese om min ex svigermor. Hun er selvopptatt og har diffuse vondter her og der. Og ingen leger finner noe galt egentlig, så hun fikk fibromyalgi. Psykiske problemer har hun masse av hvertfall. Barna er på vei til å bli helt lik Anonymous poster hash: a8a16...402
nasse nøffen Skrevet 22. februar 2015 #47 Skrevet 22. februar 2015 Er det ny forskning på området i det siste... Det vises vel ikke på prøver/MR eller noe??? Poenget med prøvene er å utelukke annen sykdom.. Ved smerter og null funn på kliniske prøver, så får man diagnosen Feil! Det er bevist at det gir utslag på ryggmargsprøve altså spinalvæske. Det kan også ses på hjernescanning og det er bevist at vi med fibromyalgi har mange flere betennelser i kroppen. Noe mer du lurte på Nøffen??? Hi. Anonymous poster hash: 6a016...f07 Jeg svarte ikke i en angripende tone, jeg forventer at du svarer meg normalt tilbake... Forøvrig lurer jeg fremdeles... Jo, du sier flere betennelser kroppen..Hva mener du med det? En autoimmun sykdom er det ikke,på linje med leddgikt. Da ville de kunnet funnet vev som var ødelagt av hvite blodceller... Hjernescanning? hva slags funn har de der? Håper du kan svare, siden du har funn selv
nasse nøffen Skrevet 22. februar 2015 #48 Skrevet 22. februar 2015 har ingen tror på den sykdommen. er BARE TULL, og sitter kun i hode Anonymous poster hash: 6f46d...1fd Hvis det kun sitter i hodet, kan du da forklare meg hvorfor en spesialist stiller diagnosen på bakgrunn av undersøkelser? Ingen som ha svart meg på dette enda!!!!! Hi. Anonymous poster hash: 6a016...f07 Fordi spesialisten ikke finner noen kliniske funn, så da får du den diagnosen. Men det betyr da ikke at det ikke er noe feil med deg... Er flere diagnoser som ikke er knyttet til kliniske funn. Eks psykiatri
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2015 #49 Skrevet 22. februar 2015 Nei, jeg klarer ikke å ta disse diffuse diagnosene helt alvorlig. Hvorfor ikke? Bl.a. fordi jeg lever med konstante smerter selv, og vet at hvis jeg fokuserer på smertene, så kommer jeg til å bli syk. Derfor fokuserer jeg på andre ting, og "nekter" å bli syk. Svært mye av dette sitter nemlig mellom ørene. Anonymous poster hash: 22bf6...139 Jeg gjorde som deg og nektet å være syk. Jeg ville ikke ha ME eller FM, selv om jeg tenkte at det var det jeg nok hadde siden en lege mistenkte det. Men jeg NEKTET og fortsatte å fokusere på det positive i livet og leve så normalt som mulig helt til en dag jeg våknet opp og var lammet fra livet og ned. Jeg kunne ikke gå!! Det viste seg å være MS. Jeg angrer som fy nå som jeg på tredje året sitter i rullestol det meste av tiden :-/ hadde jeg fått medisiner så kunne jeg kanskje ha bremset sykdommen. Så vær forsiktig! Anonymous poster hash: 16a9b...69a
Cat.68 Skrevet 22. februar 2015 #50 Skrevet 22. februar 2015 Det er faktisk ikke så rart om mange med langvarige psykiske plager utvikler fibromyalgi, og derfor i tilegg til andre representerer diagnosen. Hvis man under lang tid går med konstant spente muskler og en kropp som er i forsvarsposisjon kan denne spenningentil slutt bli kronisk og sykdomen utvikles utfra psykiske plager. Men dette kan også skje personer uten psykiske plager hvor kroppen deres går med muskelspenninger i lengre tid. Det har igrunn ikke noe si hvordan det oppstod plagene og smertene er reelle nok de. Fibromyalgi er forøvrig en fullt godkjent diagnose med egen diagnosekode. Synes det er forxerdelig at det skal være så mye fordommer rundt sykdommer som ikke synes utenpå. Selv har jeg 4 diagnoser, spondyloartritt (bekhtrev), Sekundær Sjøgrens syndrom, fibromyalgi og adhd. Både bekhtrev og Sjøgren krever fysiske funn. mr/ røntgen for bekhtrev, og spytteprøve, øyeundersøkelse og leppebiopsi for Sjøgren. Fibromyalgien har jeg mest sannsynlig utviklet av å ha hatt udiagnostiserte revmatiske smerter under mange år, samt en god del traumatiske hendelser i livet mitt. Er så heldig at jeg har en jobb jeg klarer å stå i 70% Men det koster og går ofte på bekostning av hjem og familje. Er ikke sikker på om det er verdt det i lengden, men kjemper nå på. Det som gjør det vanskeligst å leve ned slike sykdommer er andres uvitenhet, stigma og fordommer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå