Anonym bruker Skrevet 20. februar 2015 #1 Skrevet 20. februar 2015 Hvorfor er det så mange fordommer når det gjelder denne diagnosen? Jeg har selv nettopp fått diagnosen og det er vanskelig, vondt og slitsomt når man går med smerter nesten hele døgnet. Jeg får god hjelp av lege og går på sterke smertestillende, men jeg er aldri smertefri. Jeg går ikke hjemme å later meg som så mange sier at vi med denne diagnosen gjør. Jeg jobber 60 % pluss at jeg tar opp fag på videregående. Jeg driver med omskolering og håper jeg hvertfall skal klare og fortsette å stå i en 60 % stilling over tid. Jeg har også fått en kraftig depresjon og går på mye medisiner, både smertestillende, sovemedisin og antidepresiva. Jeg klarer å fungere på jobb og jeg klarer med god hjelp fra mannen og ta vare på barna og huset. Hvorfor har dere fordommer mot meg fordi jeg har denne sykdommen? Jeg gjør så godt jeg kan, jeg jobber og håper kroppen min en gang skal bli frisk. Anonymous poster hash: 6a016...f07
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2015 #2 Skrevet 20. februar 2015 Fordi det er mange som later som de har sykdommen, snylter på staten og egentlig bare ikke gidder å jobbe. Trist, men sant. Anonymous poster hash: c456e...15f
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2015 #3 Skrevet 20. februar 2015 Fordi det er mange som later som de har sykdommen, snylter på staten og egentlig bare ikke gidder å jobbe. Trist, men sant. Anonymous poster hash: c456e...15f Ja det finnes alltid de som gjør det, men hvorfor skal det gå utover meg og mange andre som reelt har denne sykdommen? Mange har sagt til meg at jeg kan bare gå hjemme og motta AAP, til og med min saksbehandler på nav har sagt det. Men jeg vil ut i arbeidslivet igjen, jeg skaffet meg selv en 60 % stilling som jeg gjør for aap utbetalingen. Jeg måtte selv si at jeg ville på skole og ta opp fag. Ja jeg får penger fra staten, men jeg gjør faktisk noe for de også. Jeg kunne ha sittet på ræva hjemme og kanskje hatt en del mindre vondt, men jeg vil ikke. Jeg nekter at sykdommen skal styre meg, jeg skal prøve det jeg klarer til kroppen kollapser helt. Noe jeg håper den ikke gjør. Anonymous poster hash: 6a016...f07
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2015 #4 Skrevet 20. februar 2015 Fordi det er mange som later som de har sykdommen, snylter på staten og egentlig bare ikke gidder å jobbe. Trist, men sant. Anonymous poster hash: c456e...15f Ja det finnes alltid de som gjør det, men hvorfor skal det gå utover meg og mange andre som reelt har denne sykdommen? Mange har sagt til meg at jeg kan bare gå hjemme og motta AAP, til og med min saksbehandler på nav har sagt det. Men jeg vil ut i arbeidslivet igjen, jeg skaffet meg selv en 60 % stilling som jeg gjør for aap utbetalingen. Jeg måtte selv si at jeg ville på skole og ta opp fag. Ja jeg får penger fra staten, men jeg gjør faktisk noe for de også. Jeg kunne ha sittet på ræva hjemme og kanskje hatt en del mindre vondt, men jeg vil ikke. Jeg nekter at sykdommen skal styre meg, jeg skal prøve det jeg klarer til kroppen kollapser helt. Noe jeg håper den ikke gjør. Anonymous poster hash: 6a016...f07 Jeg er i samme situasjon, bare med en annen usynlig sykdom så jeg vet dessverre akkurat hvordan du føler deg.. Veldig synd at de få som velger å utnytte systemet skal ødelegge for alle de som faktisk er syke, men prøver så godt de kan. Anonymous poster hash: c456e...15f
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2015 #5 Skrevet 20. februar 2015 Jeg er under utredning for sykdommen, og det ser ut til at jeg får diagnosen snart. Jobber 100% og har et lite barn under tre år som jeg tar meg av (sammen med pappaen altså). Har konstant vondt, sover lite, problem med magen, øyne, munn, kronisk tretthet m.m. Hangler meg på jobb likevel. Har høy utdanning (6 år universitet/høyskole) og en god jobb, og er livredd for å ende som uføretrygdet. Vet alt om stigmaet som følger med sykdommen, og er redd folk skal tro jeg bare er lat om jeg etter hvert blir sykemeldt i perioder. Anonymous poster hash: 79211...30c
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2015 #6 Skrevet 20. februar 2015 Jeg er under utredning for sykdommen, og det ser ut til at jeg får diagnosen snart. Jobber 100% og har et lite barn under tre år som jeg tar meg av (sammen med pappaen altså). Har konstant vondt, sover lite, problem med magen, øyne, munn, kronisk tretthet m.m. Hangler meg på jobb likevel. Har høy utdanning (6 år universitet/høyskole) og en god jobb, og er livredd for å ende som uføretrygdet. Vet alt om stigmaet som følger med sykdommen, og er redd folk skal tro jeg bare er lat om jeg etter hvert blir sykemeldt i perioder. Anonymous poster hash: 79211...30c Det er helt tragisk at vi skal måtte føle det slik! Hvorfor kan man ikke bare bli trodd når man sier man er syk? Spesialister kaster ikke diagnoser etter folk heller, det er ikke en vanlig fastlege som stiller diagnosen. Blir så forbanna provosert av mennesker som ikke har peiling. Hi. Anonymous poster hash: 6a016...f07
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2015 #7 Skrevet 20. februar 2015 Det er ikke rart at mennesker ser ned på oss med diagnosen, nav tar ikke diagnosen på alvor engang... Spesialisten sa at fibromyalgi ikke er grunn for uføre og at diagnosen ikke blir sett på som alvorlig nok. Jeg er "heldig" som har flere, dog usynlige, diagnoser... Det blir for dumt! Anonymous poster hash: 08e59...d77
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2015 #8 Skrevet 20. februar 2015 Har ingen fordommer i og for seg, men har lagt merke til at mange av de som har denne diagnosen støtt og stadig "maser" om det. Får en følelse av at mange av de er veldig selvopptatte, og at alt dreier seg om de og denne diagnosen. Har en venn på Facebook som legger ut alt om dette, syter og klager hele tiden. Veldig opphengt, og det styrer alt i livet hennes. Anonymous poster hash: 1820e...8a4
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2015 #9 Skrevet 20. februar 2015 Jeg tenker slik at til mer folk syter å klager, spesielt på Facebook, til mindre sannsynlig er det at de har det. Anonymous poster hash: 34b72...5be
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2015 #10 Skrevet 20. februar 2015 Jeg er under utredning for sykdommen, og det ser ut til at jeg får diagnosen snart. Jobber 100% og har et lite barn under tre år som jeg tar meg av (sammen med pappaen altså). Har konstant vondt, sover lite, problem med magen, øyne, munn, kronisk tretthet m.m. Hangler meg på jobb likevel. Har høy utdanning (6 år universitet/høyskole) og en god jobb, og er livredd for å ende som uføretrygdet. Vet alt om stigmaet som følger med sykdommen, og er redd folk skal tro jeg bare er lat om jeg etter hvert blir sykemeldt i perioder. Anonymous poster hash: 79211...30c [/quo Du er sikker på at du ikke har sjøgrens? Det har jeg, og dette høres veldig kjent ut...kan plusse på leddsmerter og generelle smerter i kroppen på din liste, så har det dekket mine symptomer. Fibromyalgi har vel ikke øye/munn/mage-problemer? Jeg jobber forresten fullt, og har tre små barn. Tar en del medisiner og har en fantastisk mann. Ellers ville det aldri gått Anonymous poster hash: 8c20e...275
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2015 #11 Skrevet 20. februar 2015 Merkelig at ikke flere klarer å svare på dette. Men sitte å dømme mennesker som sliter med smerter 24/7 det kan mange av dere gjøre? Tror dere som ser ned på mennesker med denne diagnosen at spesialister på et sykehus stiller denne diagnosen kun fordi pasienter er late? Hi. Anonymous poster hash: 6a016...f07
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2015 #12 Skrevet 20. februar 2015 Fordi det egentlig ikke er en diagnose. Alle de som ikke kan få en ekte dose havner i denne sekken. Diffuse plager her og der. Anonymous poster hash: a32cd...204
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2015 #13 Skrevet 20. februar 2015 Fordi det egentlig ikke er en diagnose. Alle de som ikke kan få en ekte dose havner i denne sekken. Diffuse plager her og der. Anonymous poster hash: a32cd...204 Helt feil! Denne uttalelsen viser hvor lite du vet om denne diagnosen. Det vises ved en undersøkelse av muskler og ledd. Det kan vises når man tar en ryggmargsprøve og det kan vises ved å ta hjernescanning. Det er også bevist at vi som har fibromyalgi har flere betennelser i kroppen. Les deg litt opp på forskning ang dette før du kommer med påstander som ikke er sanne! Hi. Anonymous poster hash: 6a016...f07
ærlig talt Skrevet 20. februar 2015 #14 Skrevet 20. februar 2015 Er det virkelig så mange som har fordommer mot fibromyalgi? Jeg har det selv, fikk nylig diagnosen, og opplever at folk har medlidenhet med meg og andre med fibromyalgi. Jeg har ikke sagt det til så mange, men de fleste har da sagt noe ala "å, det var jo kjedelig. Er du veldig plaget med smerter?". Jeg har mange gode dager, men jeg sliter periodevis med utmattelse og store muskelsmerter. Da er min verste fiende meg selv; jeg blir rett og slett forbanna på min udugelige kropp som ikke gjør som jeg vil. Men.. Fordommene kommer nok av folk med fibromyalgi som klager mye, men som allikevel har det strøkent hjemme og tilsynelatende klarer alt det de vil. Er det noe de synes er kjedelig, bruker de fibromyalgi som unnskyldning for å slippe unna.
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2015 #15 Skrevet 20. februar 2015 Det kommer nok mest av at det er en lavstatussykdom som statistisk sett rammer det lavere sosiale lag av befolkningen. Anonymous poster hash: 28d6b...2bb
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2015 #16 Skrevet 20. februar 2015 Jeg er under utredning for sykdommen, og det ser ut til at jeg får diagnosen snart. Jobber 100% og har et lite barn under tre år som jeg tar meg av (sammen med pappaen altså). Har konstant vondt, sover lite, problem med magen, øyne, munn, kronisk tretthet m.m. Hangler meg på jobb likevel. Har høy utdanning (6 år universitet/høyskole) og en god jobb, og er livredd for å ende som uføretrygdet. Vet alt om stigmaet som følger med sykdommen, og er redd folk skal tro jeg bare er lat om jeg etter hvert blir sykemeldt i perioder. Anonymous poster hash: 79211...30c [/quo Du er sikker på at du ikke har sjøgrens? Det har jeg, og dette høres veldig kjent ut...kan plusse på leddsmerter og generelle smerter i kroppen på din liste, så har det dekket mine symptomer. Fibromyalgi har vel ikke øye/munn/mage-problemer? Jeg jobber forresten fullt, og har tre små barn. Tar en del medisiner og har en fantastisk mann. Ellers ville det aldri gått Anonymous poster hash: 8c20e...275 Tja. I tre-fire år har legene sagt at jeg har nettopp Sjøgrens, mens de nå sier at det mest sannsynlig er fibromyalgi i stedet. Jeg vet ikke hva jeg "vil" det skal være, (eller om det er begge deler), da begge sykdommene er sett ned på, man blir sett på som lat/en løgner...er så sliten og så på felgen, men tør ikke å be om sykemelding, siden samfunner generelt ikke ser på meg som syk. Klarer ikke at verken mann eller barn rører ved meg på de verste dagene, da får jeg så vondt at jeg er på gråten. Men, jeg er jo "ikke syk", og med mine seks års høyere utdannelse er jeg jo en av de svakere stilte i samfunnet må vite. Anonymous poster hash: 79211...30c
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2015 #17 Skrevet 20. februar 2015 Fordi det er en jukse diagnose. Veldig in for tiden og sitter i hodet. Anonymous poster hash: 85a3c...c9e
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2015 #18 Skrevet 21. februar 2015 Fordi det er en jukse diagnose. Veldig in for tiden og sitter i hodet. Anonymous poster hash: 85a3c...c9e Tror du man bare kan si til legen at man vil ha denne diagnosen? Det er en spesialist som stiller denne diagnosen via en spesiell undersøkelse. Hi. Anonymous poster hash: 6a016...f07
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2015 #19 Skrevet 21. februar 2015 Nei, jeg klarer ikke å ta disse diffuse diagnosene helt alvorlig. Hvorfor ikke? Bl.a. fordi jeg lever med konstante smerter selv, og vet at hvis jeg fokuserer på smertene, så kommer jeg til å bli syk. Derfor fokuserer jeg på andre ting, og "nekter" å bli syk. Svært mye av dette sitter nemlig mellom ørene. Anonymous poster hash: 22bf6...139
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2015 #20 Skrevet 21. februar 2015 Nei, jeg klarer ikke å ta disse diffuse diagnosene helt alvorlig. Hvorfor ikke? Bl.a. fordi jeg lever med konstante smerter selv, og vet at hvis jeg fokuserer på smertene, så kommer jeg til å bli syk. Derfor fokuserer jeg på andre ting, og "nekter" å bli syk. Svært mye av dette sitter nemlig mellom ørene. Anonymous poster hash: 22bf6...139 Det er veldig vanskelig å ikke kjenne at man har disse smertene, det har ingenting med at man fokuserer på det å gjøre. Jeg klager aldri annet enn til mannen min. Men det er mange ting jeg vil gjøre, men som jeg ikke klarer. Mange ting jeg må men som kroppen min skriker av smerter, men jeg må bare gjøre det allikevel. Kan noen svare meg på hvordan spesialister kan stille en diagnose som ikke finnes??? Anonymous poster hash: 6a016...f07
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2015 #21 Skrevet 21. februar 2015 har ingen tror på den sykdommen. er BARE TULL, og sitter kun i hode Anonymous poster hash: 6f46d...1fd
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2015 #22 Skrevet 21. februar 2015 Det kommer nok mest av at det er en lavstatussykdom som statistisk sett rammer det lavere sosiale lag av befolkningen. Anonymous poster hash: 28d6b...2bb Og kvinner. Sykdommer som hovedsakelig rammer kvinner har generelt lav status. Anonymous poster hash: 7af83...740
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2015 #23 Skrevet 21. februar 2015 Det kommer nok mest av at det er en lavstatussykdom som statistisk sett rammer det lavere sosiale lag av befolkningen. Anonymous poster hash: 28d6b...2bb Og kvinner. Sykdommer som hovedsakelig rammer kvinner har generelt lav status. Anonymous poster hash: 7af83...740 Helt korrekt. Glemte å skrive det. Anonymous poster hash: 28d6b...2bb
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2015 #24 Skrevet 21. februar 2015 har ingen tror på den sykdommen. er BARE TULL, og sitter kun i hode Anonymous poster hash: 6f46d...1fd Hvis det kun sitter i hodet, kan du da forklare meg hvorfor en spesialist stiller diagnosen på bakgrunn av undersøkelser? Ingen som ha svart meg på dette enda!!!!! Hi. Anonymous poster hash: 6a016...f07
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2015 #25 Skrevet 21. februar 2015 har ingen tror på den sykdommen. er BARE TULL, og sitter kun i hode Anonymous poster hash: 6f46d...1fd Hvis det kun sitter i hodet, kan du da forklare meg hvorfor en spesialist stiller diagnosen på bakgrunn av undersøkelser? Ingen som ha svart meg på dette enda!!!!! Hi. Anonymous poster hash: 6a016...f07 Fordi det blir en samle gruppe av masse symptomer som de ikke kan putte i andre diagnoser. Les deg opp på det og se at det står nettopp det. Det går mye på psyken. Anonymous poster hash: 85a3c...c9e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå