Gå til innhold

Føler jeg burde sende bekymringsmelding...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg syns du heller burde meldt til politiet at du har observert noen som kjører i ruset tilstand. Det kan i alle fall bevises. 

Anonymous poster hash: bebdf...2ac

Så lenge vedkommende ikke blir tatt av politiet under kjøring, får man ikke bevist noe som helst.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurer på hva politiet sier om man ringer fra Grimstad og melder en i oppe i Kautokeino for fyllekjøring.

A: Enten så har det gått får lang tid fra person en så det til person 3, 4, 5 fikk høre det og dermed ringte. (Man kan ikke arrestere noen 14 dager etter at det angivelig har skjedd)

B: Den som så det, burde ringt politiet.

Anonymous poster hash: 3352d...1de
Skrevet

Niesen min er barnevakt hos dem hver tredje helg. Dette er jo ikke rykter jeg har hørt, det er hennes skildringer.

Ikke rart mange barn vokser opp og føler at ingen brydde seg, selv om mange visste at de ble utsatt for omsorgssvikt.. Mamma har fortalt meg om en nabofamilie av dem da de var små. De fikk ikke lov til å gå dit, fordi det "foregikk så mye rart" der. I dag er to av tre av barna i det huset døde, i selvdrap. De ble utsatt for grov omsorgssvikt og misbruk. Men man melder jo ikke naboene til politiet eller andre instanser, var mantraet den gang.

Vil vi være så tafatte og redde? Ikke jeg iallfall!

Hi

Anonymous poster hash: 6ec42...71e

Skrevet

Jeg syns du heller burde meldt til politiet at du har observert noen som kjører i ruset tilstand. Det kan i alle fall bevises. 

Så lenge vedkommende ikke blir tatt av politiet under kjøring, får man ikke bevist noe som helst.

Det sies jo at man "vet" at vedkommede kjører i fylla etter fester, så da vet man jo hvor personene kan dukke opp. De har jo adressen til disse foreldrene. I tillegg kan barnevakten eller andre som har sett kjøringen vitne i retten, om politiet ikke klarer å ta vedkommende på fersken. De kan sjekke om bilen har vært brukt og om personene er ruset på gitt tidspunkt, og beregne promillen. Dette vet jeg har blitt gjort i andre saker, der personen ble dømt.

Skrevet

Herregud tenker jeg. Det er helt vanlig at foreldre tar seg en tur på fylla når de har barnevakt. At de kan dumme seg ut ved å drikke for mye og kaste opp etterpå kan faktisk skje. Hvordan er du sikker på at de hadde promille dagen etter når de skulle kjøre? Testet du dem? Om dette gjentar seg ofte slik at det blir et problem så burde den 16 år gamle jentas foreldre ta det opp med dem. Litt bein i nesa og litt vilje til å ordne opp selv må en ha som voksen. Er veldig imot at man skal blande barnevernet inn i absolutt alt. Du trengte ikke ringe barnevernet uten å først ta det opp med dem de gjelder. Kanskje en sånn samtale hadde fått de til å skjerpe seg, kanskje ikke. Nå er de i allefall i registeret hos barnevernet takket være deg.

Du går ikke på fylla når du skal hjem til ungene dine om kvelden/natta!! D er ikke normalt!

Skal du på død og liv på fylla, så sender du ungene på overnatting!

Anonymous poster hash: 78d29...87f

Skrevet

Niesen min er barnevakt hos dem hver tredje helg. Dette er jo ikke rykter jeg har hørt, det er hennes skildringer.

Ikke rart mange barn vokser opp og føler at ingen brydde seg, selv om mange visste at de ble utsatt for omsorgssvikt.. Mamma har fortalt meg om en nabofamilie av dem da de var små. De fikk ikke lov til å gå dit, fordi det "foregikk så mye rart" der. I dag er to av tre av barna i det huset døde, i selvdrap. De ble utsatt for grov omsorgssvikt og misbruk. Men man melder jo ikke naboene til politiet eller andre instanser, var mantraet den gang.

Hi

Synes du i samme slengen skal melde niesen sine foreldre som jevnlig sender datteren til uskikkede mennesker. Eller er du tafatt og redd?

Tror du virkelig at alle foreldre som har barnevakt til enhver tid er skikket til å ta seg av barna sine? Har du noen gang vært på julebord, danskebåten, utesteder, bryllup, utdrikningslag, bursdager?

Skrevet

Jeg syns du heller burde meldt til politiet at du har observert noen som kjører i ruset tilstand. Det kan i alle fall bevises. Man skal være forsiktig med å melde noe som man "har hørt," nettopp fordi man ikke kan bevise noe. Om begge foreldrene blir tatt for kjøring i beruset tilstand, vil nok politiet melde videre til barnevernet om nødvendig når de får vite om barnet. Foreldrene vil i tillegg bli straffet, noe som sansynligvis er på sin plass. Forhåpentligvis har det effekt.  Jeg kjenner til (personlig!) en familie som ble meldt pga noen som "hadde hørt" noe og meldte til barnevernet. Resultatet var at babyen ble akuttplassert hos en annen familie og flyttet rundt i to år. Barnet er nå tilbake hos foreldrene sine, men sliter med tilknytning pga all flyttingen og bytting av omsorgspersoner. Syns dere som melder "i hytt og pine" at dette var en god løsning? Ja, det er viktig å melde når barn ikke har det bra. Men samtidig skal man være bra sikker før man melder. Barnevernet har desverre gjort mye skade for mange, fordi det sitter personer der som liker å utvise makt. Som så mange andre steder er det udugelige folk der også. Det er flere saker jeg vet om der barnevernet har holdt tilbake informasjon (om rettigheter bl.a) for å hindre foreldrene i å få tilbake barnet sitt. Samtidig vil jeg si at jeg kjenner flere som jobber i barnevernet som gjør en god jobb, jeg ønsker ikke å svartmale. Jeg ønsker bare til å oppfordre om saklighet og helst beviser eller førstehånds kjennskap til en sak. Ikke "sladder" eller å melde noe man ikke vet hele sannheten om.   Anonymous poster hash: bebdf...2ac

Legpersoner (altså deg og meg) skal melde fra til bv ved MISTANKE!!!

D er bv, og ev. politi, som skal undersøke og finne bevis!

Dersom du tror en unge har d vondt, er du PLIKTIG til å melde fra!! Så firbanna enkelt er d!

Skrevet

Virker som om somme her føler seg angrepet. Jeg mener ikke det er feil å ta seg en fest når man har barnevakt. Men å være så dritings som disse foreldrene, at man ikke klarer ta vare på seg selv, og så kommer man hjem til en syk ettåring, og begge foreldrene er fortsatt dritings? Så fem timer senere kjører de bil for å kjøpe burgere..?

Hi

Skrevet

Hi

Her burde foreldrene til barnevakten også gripe inn. De legger jo dette ansvaret på en 16-åring! Hun er den som må sitte der og være redd for hva som kan hende. Det syns jeg er dårlig gjort av foreldrene hennes å tillate, hvis ting er som du skildrer over her. I tillegg fortsetter jo dette foreldreparet å gå på fest når de har barnevakt. Godt mulig de hadde skaffet noen andre enn denne 16-åringen, det er en annen sak, men det er en mulighet at de ikke fester så ofte.

Er du sikker i din sak, så er jeg enig i at barnevernet bør se på saken. Men la nå 16-åringen slippe å sitte i denne situasjonen. 

Ja, det er viktig at vi melder. Som du sier, var man ytterst forsiktig i å blande inn politi eller barnevern før i tiden, noe mange har tatt skade av. Men i dag virker det som mange melder inn mye som ikke er forenlig med deres egen oppfatning av barneoppdragelse, selv om det er for "småting" som ikke skader barnet. Jeg tenker at det er et stort spekter av tvilstilfeller, som noen ganger kan skade barna mer enn det hjelper.

Skrevet

Jeg synes det er drøyt, men broren min sier at det er jo bedre at de fester med barnevakt enn uten....

Hi

Skrevet

Jeg syns du heller burde meldt til politiet at du har observert noen som kjører i ruset tilstand. Det kan i alle fall bevises. Man skal være forsiktig med å melde noe som man "har hørt," nettopp fordi man ikke kan bevise noe. Om begge foreldrene blir tatt for kjøring i beruset tilstand, vil nok politiet melde videre til barnevernet om nødvendig når de får vite om barnet. Foreldrene vil i tillegg bli straffet, noe som sansynligvis er på sin plass. Forhåpentligvis har det effekt.  Jeg kjenner til (personlig!) en familie som ble meldt pga noen som "hadde hørt" noe og meldte til barnevernet. Resultatet var at babyen ble akuttplassert hos en annen familie og flyttet rundt i to år. Barnet er nå tilbake hos foreldrene sine, men sliter med tilknytning pga all flyttingen og bytting av omsorgspersoner. Syns dere som melder "i hytt og pine" at dette var en god løsning? Ja, det er viktig å melde når barn ikke har det bra. Men samtidig skal man være bra sikker før man melder. Barnevernet har desverre gjort mye skade for mange, fordi det sitter personer der som liker å utvise makt. Som så mange andre steder er det udugelige folk der også. Det er flere saker jeg vet om der barnevernet har holdt tilbake informasjon (om rettigheter bl.a) for å hindre foreldrene i å få tilbake barnet sitt. Samtidig vil jeg si at jeg kjenner flere som jobber i barnevernet som gjør en god jobb, jeg ønsker ikke å svartmale. Jeg ønsker bare til å oppfordre om saklighet og helst beviser eller førstehånds kjennskap til en sak. Ikke "sladder" eller å melde noe man ikke vet hele sannheten om.   Anonymous poster hash: bebdf...2ac

Legpersoner (altså deg og meg) skal melde fra til bv ved MISTANKE!!!

D er bv, og ev. politi, som skal undersøke og finne bevis!

Dersom du tror en unge har d vondt, er du PLIKTIG til å melde fra!! Så firbanna enkelt er d!

Jeg prøver bare å påpeke at det kan virke som mange -mistenker- litt vel mye av og til. At man skal være bra sikker før man melder. Jeg snakker ikke bare om denne saken konkret, men generelt. Det ropes titt og ofte her inne MELD, MELD FOR FAEN! og så kommer det senere frem ting som tilsier at saken langt fra er så alvorlig som man skal ha det til. 

Skrevet

Jeg synes det er drøyt, men broren min sier at det er jo bedre at de fester med barnevakt enn uten....

Hi

Skal man sette det på spissen burde du jo dermed meldt broren din også. Det mener jeg selvsagt ikke at du skal gjøre. Men han har jo ansvar for sin 16-åring (og du også, forøvrig, som tante), som blir satt i en kinkig situasjon, som selv voksne kan slite med å håndtere. Det er bra at noen får nyss i hva som foregår i dette huset, men jeg syns det er synd at 16-åringen blir satt i denne situasjonen gang på gang.

Skrevet

Hi

Skal man sette det på spissen burde du jo dermed meldt broren din også. Det mener jeg selvsagt ikke at du skal gjøre. Men han har jo ansvar for sin 16-åring (og du også, forøvrig, som tante), som blir satt i en kinkig situasjon, som selv voksne kan slite med å håndtere. Det er bra at noen får nyss i hva som foregår i dette huset, men jeg syns det er synd at 16-åringen blir satt i denne situasjonen gang på gang.

Enig! Men hva kan jeg gjøre, når foreldrene ikke ser problemet... 16-åringen klarer seg, hun har bein i nesen og tåler mye. Verre med ettåringen....

Hi

Skrevet

Hi

Ikke tvil på at du gjorde det rette i hvertfall!! Klapp på skulderen til deg! Flere burde ta den telefonen du har tatt, dessverre er det mange som har den holdningen som gjenspeiler seg her om at man ikke skal bry seg om sine medmennesker. Vi som melder til bv har ikke bevisplikt, det er bv som må bevise i en evt. Omsorgsovertagelsessak.
Skrevet

Beklager, men broren din virker ikke helt oppegående han heller. Han har ansvaret for sitt barn, bein i nesen eller ikke, og at ikke noe skjer henne.

Er han bekymret for barnet i huset, så henter han datteren sin når hun er ferdig på jobb. Da ser han tilstanden til foreldre, barn og bolig. Er det ville tilstander der da, så melder han til bv. Det er ikke datterens ansvar. Vet han, eller gjetter han at barnet er alene hjemme om ikke datteren stiller som barnevakt?

Må avslutte med å si, siden det ble tatt opp, jeg er totalt avholds, så føler meg ikke truffet! :)

Skrevet

Synes du gjorde det helt riktige, Hi!

Hvis det niesen din sier stemmer, så har disse foreldrene oppført seg ekstremt uansvarlig!

Skrevet

Helt sprøtt å melde folk til barnevernet fordi man har hørt noe av en som har hørt noe av en som har hørt noe som kanskje stemmer, folk som man ikke aner hvem er, som kanskje bor på andre kanten av landet.

Tror jeg også skal begynne å melde folk, bare sånn for sikkerhetsskyld.

Hvem skal jeg begynne med...

-Kanskje foreldrene til barn som går i samme klær flere dager på rad

-De som triller ute med barnevogn etter kl. 20.00

-Foreldre som putter fiskepinner i handlevogna, eller enda verre, noe som inneholder sukker på en hverdag

-Gutten som var trist i barnehagen i dag. Kommer sikkert fra et voldelig hjem

-Foreldre som irettesetter barnet sitt i all offentlighet

-Faren som går med søpla mens 9-åringen er alene i huset

-Eller moren som røyker på verandaen mens babyen sover inne. Hva om den kaster opp?

-Barn som blir isolert i Pinsemenighet, Jehovas vitner?

Dere som roper MELD!!!! Er dere perfekte? Tror dere ikke at et menneske som ikke liker dere kan finne noe på dere også, om det går inn for det?

Må legge til, er ikke imot barnevernet, men er rystet over hvor lite som skal til for å melde noen.

Mange familier som lever et helt annet liv enn hva jeg mener er riktig, men melde til bv? Nei!Anonymous poster hash: 3352d...1de

Så det er greit at foreldre er så beruset på hjemmebrent at de ikke kan stå på beina når de er sammen med en ettåring? Og så setter de seg i bilen og kjører, fortsatt brisne, det er greit synes du?

HiAnonymous poster hash: 6ec42...71e

Problemet er jo at du ikke har sett det, og ikke en gang vet hvem menneskene er. Du aner jo ikke om det hold i ryktene i det hele tatt.

Det er ikke akkurat rykter når det er niesen som har fortalt om saken og det i tillegg kan verifiseres at jenta måtte ringe sin egen mor for å skaffe medisinsk hjelp til barnet. 

Det er temmelig graverende å drikke seg såpass utpå at du ikke klarer å følge opp det medisinske ansvaret du har for ditt eget barn. Når man i tillegg velger å kjøre i påvirket tilstand, da er det på sin plass med en melding!

Å kjøre i påvirket tilstand er ikke greit, men å drikke seg full mens man har barnevakt mener jeg er greit. Det er derfor man har barnevakt og ofte gjøre slike avtaler om at barnevakter kan ringe sin mor om det blir problemer.

Anonymous poster hash: 19cfe...22d

Skrevet

Helt sprøtt å melde folk til barnevernet fordi man har hørt noe av en som har hørt noe av en som har hørt noe som kanskje stemmer, folk som man ikke aner hvem er, som kanskje bor på andre kanten av landet.

-Foreldre som putter fiskepinner i handlevogna, eller enda verre, noe som inneholder sukker på en hverdag

-Eller moren som røyker på verandaen mens babyen sover inne. Hva om den kaster opp?

Dere som roper MELD!!!! Er dere perfekte? Tror dere ikke at et menneske som ikke liker dere kan finne noe på dere også, om det går inn for det?

Må legge til, er ikke imot barnevernet, men er rystet over hvor lite som skal til for å melde noen.

Mange familier som lever et helt annet liv enn hva jeg mener er riktig, men melde til bv? Nei!Anonymous poster hash: 3352d...1de

Så det er greit at foreldre er så beruset på hjemmebrent at de ikke kan stå på beina når de er sammen med en ettåring? Og så setter de seg i bilen og kjører, fortsatt brisne, det er greit synes du?

HiAnonymous poster hash: 6ec42...71e

Problemet er jo at du ikke har sett det, og ikke en gang vet hvem menneskene er. Du aner jo ikke om det hold i ryktene i det hele tatt.

Det er ikke akkurat rykter når det er niesen som har fortalt om saken og det i tillegg kan verifiseres at jenta måtte ringe sin egen mor for å skaffe medisinsk hjelp til barnet.

Det er temmelig graverende å drikke seg såpass utpå at du ikke klarer å følge opp det medisinske ansvaret du har for ditt eget barn. Når man i tillegg velger å kjøre i påvirket tilstand, da er det på sin plass med en melding!

Å kjøre i påvirket tilstand er ikke greit, men å drikke seg full mens man har barnevakt mener jeg er greit. Det er derfor man har barnevakt og ofte gjøre slike avtaler om at barnevakter kan ringe sin mor om det blir problemer.

Anonymous poster hash: 19cfe...22d

Hvis man har barnet på overnatting, ja!

Men når man skal tilbake til barnet samme kveld, og skal stå opp med barnet neste morgen, så er det uansvarlig å drikke seg så full at man kaster opp og ikke kan stå på bena!

Så velger man i tillegg å kjøre bil?

Jeg synes det er hårreisende!!

Anonymous poster hash: 24cb1...cdd

Skrevet

Herregud tenker jeg. Det er helt vanlig at foreldre tar seg en tur på fylla når de har barnevakt. At de kan dumme seg ut ved å drikke for mye og kaste opp etterpå kan faktisk skje. Hvordan er du sikker på at de hadde promille dagen etter når de skulle kjøre? Testet du dem? Om dette gjentar seg ofte slik at det blir et problem så burde den 16 år gamle jentas foreldre ta det opp med dem. Litt bein i nesa og litt vilje til å ordne opp selv må en ha som voksen. Er veldig imot at man skal blande barnevernet inn i absolutt alt. Du trengte ikke ringe barnevernet uten å først ta det opp med dem de gjelder. Kanskje en sånn samtale hadde fått de til å skjerpe seg, kanskje ikke. Nå er de i allefall i registeret hos barnevernet takket være deg.

Hvorfor er folk så redde for barnevernet? De redder barn! Hvis denne familien består av stødige foreldre, så er det vel ikke noe farlig om barnevernet tar en tur? Jeg tenker at hvis noen skulle sendt bekymringsmelding på mannen og jeg noen gang, så kan de bare komme. Her har vi det bra, og jeg vet at vi er gode og autoritative foreldre. Barnevernet har sikkert tabbet seg ut innimellom, er ikke det jeg sier, men skal jo litt til da. Så lenge man er ordentlige foreldre, så har man vel ikke noe å være redde for?

Anonymous poster hash: aff7d...c44

Skrevet

Mange familier som lever et helt annet liv enn hva jeg mener er riktig, men melde til bv? Nei!

Barnevernet har ikke for vane å ta barn pga det du nevner over her. Er bedre å melde en gang for mye enn en gang for lite (tenk bare på Kristoffer-saken!).

Skrevet

Mange familier som lever et helt annet liv enn hva jeg mener er riktig, men melde til bv? Nei!

Barnevernet har ikke for vane å ta barn pga det du nevner over her. Er bedre å melde en gang for mye enn en gang for lite (tenk bare på Kristoffer-saken!).

Enig!

Hi

Skrevet

Kan jo ha motsatt effekt også om man roper ulv for ofte.

Er vel bedre å bruke barnevernets begrensede resurser på de barna som virkelig har dårlige foreldre.

Skrevet

Kan jo ha motsatt effekt også om man roper ulv for ofte.

Er vel bedre å bruke barnevernets begrensede resurser på de barna som virkelig har dårlige foreldre.

Kjempeargument!

Skrevet

Nå har det kommet frem saker i media støtt og stadig om barn som forteller om grov, åpenlys for alle i nærheten, omsorgssvik, hvor ingenting skjedde. Så å si at bv kun skal fokuserere på slike saker blir jo helt feil tankegang. Bv vet jo ikke om slike saker hvis ingen MELDER!! Man skal melde hvis mistenker omsorgssvikt. At så mange mødre her inne mener omsorgssvikt kun er grov vold, incest osv er skremmende! Det er ganske mye mer som er skadelig for barn å vokse med/i. Jeg synes HI er tøff og modig og i tillegg til å kontakte bv som var helt rett kunne hun kanskje tatt en prat med sin bror om at hans datter burde slippe det ansvaret og at han kanskje burde tenkt tanken om tlf til bv selv.

Skrevet

Kan jo ha motsatt effekt også om man roper ulv for ofte.Er vel bedre å bruke barnevernets begrensede resurser på de barna som virkelig har dårlige foreldre.  Anonymous poster hash: 3352d...1de

Som jeg sa før: d er IKKE du og jeg som avgjør hvem som trenger hjelp eller ei, d er bv & politi!! D er også de som må legge frem bevis.

Har du MISTANKE, så er du PLIKTIG til å varsle!!

Noen må faktisk være de hjelpeløse barnas stemme!

(Vi leser jo til stadighet om voksne som ble mishandlet som barn, og kan fortelle om hvor ensomme og grusomt redde de var. Om hvordan de drømte om å bli reddet... Og om hvorfor ingen brydde seg med å hjelpe dem! Tragisk!!)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...