Gå til innhold

Er det foreldrenes oppgave?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Personlig synes jeg at det rareste er at vi hadde kortere skoledag, mindre krav om oppfølging hjemme og færre lekser - og likevel sies det at vi leste bedre og kunne mer enn barna i dag.

Som jeg oppfatter det varierer det veldig fra skole til skole men enkelte skoler går igjennom pensum, lesser på med en masse lekser så mange unger blir helt utslitte - og om det så ikke funker er det foreldrene som har feilet og må følge bedre opp og løse problemene for skolen har ikke kapasitet til det.

Det er noe grunnleggende galt her.

Greit nok at foreldre skal følge opp. De skal støtte opp om det som skjer på skolen. Men å forvente at foreldrene av seg selv greier å skru et velfungerende pedagogisk opplegg sammen på hjemmefronten hvor skolen åpenbart feiler det synes jeg blir for voldsomt. Vi er pliktig å sende ungene våre på skolen. Da må vi også kunne forvente at skolen mestrer oppgaven og om de trenger at vi som foreldre følger ekstra opp på hjemmefronten (Dvs i tillegg til de vanlige leksene) eller setter i verk spesialtrening på hjemmefronten så må de ta direkte kontakt og hjelpe med å få til et opplegg som kan fungere for barnet.

Artig at skolen får skylda...

Skyld heller på politikere mange år bakover i tid.

Anonymous poster hash: d7094...bec

Ting blir jo gjort forskjellig på forskjellige skoler men vi kan vel gjerne enes om at politikerne må ta sin del av ansvaret. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er lærer selv og mitt svar er klart og tydelig - JA! Det er deres ansvar som foreldre å sikre for ditt barns progressjon faglig sett hjemme. Vi på skolen legger til rette det vi kan innenfor rammene av våre ressurser, plikter, årsplaner, krav og samvittighet.

Det hjelper imidlertid svært lite hvis barnet ikke får god oppbacking hjemme. Dere som foreldre burde være takknemlige og glade for at dere har en lærer som gjør denne innsatsen i deres barns favør. Dere bør derfor hjelpe deres barn så godt som mulig hjemme også for på den måten å styrke ferdighetene til barnet deres. Til syvende og sist så er det jo deres barn den manglende oppfølgingen hjemme det går utover. Om noen år har jo barnet byttet lærer og læreren vil jo gå videre i sin lærerhverdag...

Jeg klarer virkelig ikke å skjønne at dere som foreldre ikke ser på dette som en ansvarsoppgave dere er ansvarlig for å gjennomføre...

Anonymous poster hash: aa6b0...2c9

Skrevet

Er lærer selv og mitt svar er klart og tydelig - JA! Det er deres ansvar som foreldre å sikre for ditt barns progressjon faglig sett hjemme. Vi på skolen legger til rette det vi kan innenfor rammene av våre ressurser, plikter, årsplaner, krav og samvittighet.

Det hjelper imidlertid svært lite hvis barnet ikke får god oppbacking hjemme. Dere som foreldre burde være takknemlige og glade for at dere har en lærer som gjør denne innsatsen i deres barns favør. Dere bør derfor hjelpe deres barn så godt som mulig hjemme også for på den måten å styrke ferdighetene til barnet deres. Til syvende og sist så er det jo deres barn den manglende oppfølgingen hjemme det går utover. Om noen år har jo barnet byttet lærer og læreren vil jo gå videre i sin lærerhverdag...

Jeg klarer virkelig ikke å skjønne at dere som foreldre ikke ser på dette som en ansvarsoppgave dere er ansvarlig for å gjennomføre...

Anonymous poster hash: aa6b0...2c9

Da blir det jo en ekstrem skjevfordeling i kunnskap etter hvert, når barn har foreldre som engasjerer seg i ulik grad. Det er jo ikke greit. Da kan vi like så godt sende barna på privatskoler og ha det sånn at rike og engasjerte (de med muligheter og ressurser) uansett kan gi barna sine en betraktelig bedre skolegang. Poenget med en sterk offentlig skole for alle er jo nettopp at det ikke skal bli så store forskjeller.

Anonymous poster hash: 2953d...f07

Skrevet

Jeg er delvis enig med deg. Synes det er et tankekors at det visstnok kreves så mye mer aktive foreldre ift skolearbeid nå enn fex når jeg var barn for 30 år sia. Særlig fordi livet er blitt mye travlere, begge foreldre jobber utenfor hjemmet ol.

Jeg greide meg veldig bra i teoretiske fag på skolen, kan ikke huske at min hjemmeværende mor behøvde å passe på at leksene ble gjort. Tok selv ansvar fra 1. Klasse.

Det er ikke bare bare å sitte der med en tredjeklassing som.låser seg helt over matteleksene når vi alle er slitne på ettermiddagen. Kjempefrustrerende for meg som var blant de beste i klassen. Barnet mitt må ha ekstra undervisning, eller matteverksted som de så fint sier. Stakkars de foreldrene som selv slet på skolen.

Jeg mener at lærerne får gjøre jobben sin så godt de kan, så får vi foreldre følge opp så godt vi kan. Men ikke forvent all verden av oss. Jeg sitter ikke i timesvis over leksene til barna. Det er vel ikke meningen heller?

Grunnen til at dette er annerledes nå enn for 30 år siden er jo fordi skolen fanger opp hva barna sliter med på en helt annen måte nå enn før. Jeg begynte på skolen for litt over 30 år siden, og da var det slik at det fikk skure og gå. Selv klarte jeg meg bra på skolen (og hadde foreldre som fulgte opp!), men de som ikke klarte seg så bra fikk ikke mye hjelp. De ble hentet ut av klassen for noen støttetimer i ny og ne, men det var ikke snakk om systematisk kartlegging fra de var små.

Men nei, det er ikke meningen at dere skal sitte i timevis med lekser. Som noen skriver over, så er dette noe som må inn i dagliglivet. Læring må ligge i alt dere gjør, som på skolen. Hvis det er vanskelig, så be skolen om råd. Men husk at lærere har enormt mye å gjøre og yter det de kan. Hvis man skal kunne kreve mer av skolen, må skolen få langt flere ressurser. I mellomtiden må foreldre ta ansvar.

Anonymous poster hash: c0650...0a4

Det er veldig enkelt å si at foreldrene må ta ansvar. Spørsmålet er hvordan?

En annen ting er om vi virklig skal ha det slik at det forutsettes at foreldrene betaler for barnas utdanning på barneskolenivå av egne midler? Skal ikke grunnskoleutdanningen være gratis eller gjelder det bare for de elevene som aldri sliter med noen fag?

Anonymous poster hash: 7605c...f57

Du burde engagiere deg i skolepolitikk. Dersom foreldre ikke skal måtte påta seg en del av oppgaven, så må helt andre midler enn nå gis til skolen. Det kreves mange flere lærere enn nå! Nå er situasjonen som den er.

Anonymous poster hash: c0650...0a4

Hvem har sakt at jeg ikke engasjerer meg?

Rettskrivinga di.

Anonymous poster hash: 96b71...ad1

Skrevet

Noe slikt mener jeg da virkelig at er et delt ansvar mellom læreren og foreldrene. Hør med læreren hva hun tenker å gjøre, og hva dere selv kan gjøre hjemme utover å øve. Er det behov for støtteundervisning f.eks?

Stusser veldig over alle som mener at dette er foreldrenes ansvar. Aner dere hvor mange barn det er i Osloskolen med ikke- norske foreldre som overhodet verken har godt nok språk eller nok skole selv i bagasjen til å ha forutsetninger for å kunne være til hjelp for egne barn? Da har det lite for seg å sende med et slikt skriv hjem....

Anonymous poster hash: 2abeb...146
Skrevet

Jeg er delvis enig med deg. Synes det er et tankekors at det visstnok kreves så mye mer aktive foreldre ift skolearbeid nå enn fex når jeg var barn for 30 år sia. Særlig fordi livet er blitt mye travlere, begge foreldre jobber utenfor hjemmet ol.

Jeg greide meg veldig bra i teoretiske fag på skolen, kan ikke huske at min hjemmeværende mor behøvde å passe på at leksene ble gjort. Tok selv ansvar fra 1. Klasse.

Det er ikke bare bare å sitte der med en tredjeklassing som.låser seg helt over matteleksene når vi alle er slitne på ettermiddagen. Kjempefrustrerende for meg som var blant de beste i klassen. Barnet mitt må ha ekstra undervisning, eller matteverksted som de så fint sier. Stakkars de foreldrene som selv slet på skolen.

Jeg mener at lærerne får gjøre jobben sin så godt de kan, så får vi foreldre følge opp så godt vi kan. Men ikke forvent all verden av oss. Jeg sitter ikke i timesvis over leksene til barna. Det er vel ikke meningen heller?

Grunnen til at dette er annerledes nå enn for 30 år siden er jo fordi skolen fanger opp hva barna sliter med på en helt annen måte nå enn før. Jeg begynte på skolen for litt over 30 år siden, og da var det slik at det fikk skure og gå. Selv klarte jeg meg bra på skolen (og hadde foreldre som fulgte opp!), men de som ikke klarte seg så bra fikk ikke mye hjelp. De ble hentet ut av klassen for noen støttetimer i ny og ne, men det var ikke snakk om systematisk kartlegging fra de var små.

Men nei, det er ikke meningen at dere skal sitte i timevis med lekser. Som noen skriver over, så er dette noe som må inn i dagliglivet. Læring må ligge i alt dere gjør, som på skolen. Hvis det er vanskelig, så be skolen om råd. Men husk at lærere har enormt mye å gjøre og yter det de kan. Hvis man skal kunne kreve mer av skolen, må skolen få langt flere ressurser. I mellomtiden må foreldre ta ansvar.Anonymous poster hash: c0650...0a4

Det er veldig enkelt å si at foreldrene må ta ansvar. Spørsmålet er hvordan?

En annen ting er om vi virklig skal ha det slik at det forutsettes at foreldrene betaler for barnas utdanning på barneskolenivå av egne midler? Skal ikke grunnskoleutdanningen være gratis eller gjelder det bare for de elevene som aldri sliter med noen fag?Anonymous poster hash: 7605c...f57

Du burde engagiere deg i skolepolitikk. Dersom foreldre ikke skal måtte påta seg en del av oppgaven, så må helt andre midler enn nå gis til skolen. Det kreves mange flere lærere enn nå! Nå er situasjonen som den er. Anonymous poster hash: c0650...0a4

Hvem har sakt at jeg ikke engasjerer meg?Anonymous poster hash: 7605c...f57

Rettskrivinga di.Anonymous poster hash: 96b71...ad1

Hva har den med politisk engasjement å gjøre?

Skrevet

Lag et ark med regnestykker, lille pluss og minus (0-9) eller store pluss og minus (0-20). Så laminerer du arket. En sort tusj og et par våtservietter så har du et "evighetsark".

Barnet lærer seg stykkene til slutt og husker da svarene, noe som skal gjøre hoderegning lettere.

Læreren til jentungen har delt ut slike ark til alle i klassen (3kl). Nivået på klassen har økt og det er lettere for noen å gjøre det fysisk, enn å sitte å gjøre oppgaver på pc'n.

Skrevet

Sånn heilt på sida: Om barnet ditt faktisk har høg matematisk forståing men slit med hovudrekning og lesing så ville eg tatt det opp med læraren. Om det ligg lærevanskar til grunn er det viktig å få tatt tak tidleg.

Anonymous poster hash: 6b56f...240
Skrevet

Sånn heilt på sida: Om barnet ditt faktisk har høg matematisk forståing men slit med hovudrekning og lesing så ville eg tatt det opp med læraren. Om det ligg lærevanskar til grunn er det viktig å få tatt tak tidleg. Anonymous poster hash: 6b56f...240

Vi jobber med saken, men det tar lang tid å få timer til testing ol når læreren setter seg på bakbeina og mener alle problemer skyldes dårlig oppfølging Francois foreldre.

Skrevet

Her kommer svar fra enda en lærer: Ja, det er foreldrenes oppgave å hjelpe barna sine med skolearbeidet. Hvis barnet ditt sliter med ett eller annet, da må man hjelpe til desto mer. Foreldrenes ansvar ifht skole er nedfelt i opplæringsloven. Det vil ikke si at læreren IKKE har noe ansvar. Å gi foreldre tips og veiledning er en selvfølge.

Kartleggingsprøver av ymse slag avdekker hva elevene kan og ikke kan. Hvis det viser seg at mange i klassen feks sliter med 8-gangen, kan man sette litt ekstra fokus på dette. Men, samtidig må man gjennom pensum i alle fag, og man kan ikke stoppe opp å vente til alle kan alt. Det kommer alltid til å være noen sterke, noen middels og noen svake elever i hver klasse. Foreldrene til de elevene som sliter mest, får da mer jobb hjemme, naturlig nok.

Ellers prøver lærerne å hjelpe elevene så godt de kan. Noen elever har krav på ekstra hjelp grunnet diagnose eller annet. Det er også dessverre sånn at veldig mange skoler sliter med ressurser. Stadig nedbemanning. Skolebudsjettene kuttes. Dere skulle bare visst hvor mange frustrere lærere det finnes i dette landet - vi klarer rett og slett ikke hjelpe alle så godt som vi ønsker.

Anonymous poster hash: c9d85...6c0

Skrevet

Her kommer svar fra enda en lærer: Ja, det er foreldrenes oppgave å hjelpe barna sine med skolearbeidet. Hvis barnet ditt sliter med ett eller annet, da må man hjelpe til desto mer. Foreldrenes ansvar ifht skole er nedfelt i opplæringsloven. Det vil ikke si at læreren IKKE har noe ansvar. Å gi foreldre tips og veiledning er en selvfølge.

Kartleggingsprøver av ymse slag avdekker hva elevene kan og ikke kan. Hvis det viser seg at mange i klassen feks sliter med 8-gangen, kan man sette litt ekstra fokus på dette. Men, samtidig må man gjennom pensum i alle fag, og man kan ikke stoppe opp å vente til alle kan alt. Det kommer alltid til å være noen sterke, noen middels og noen svake elever i hver klasse. Foreldrene til de elevene som sliter mest, får da mer jobb hjemme, naturlig nok.

Ellers prøver lærerne å hjelpe elevene så godt de kan. Noen elever har krav på ekstra hjelp grunnet diagnose eller annet. Det er også dessverre sånn at veldig mange skoler sliter med ressurser. Stadig nedbemanning. Skolebudsjettene kuttes. Dere skulle bare visst hvor mange frustrere lærere det finnes i dette landet - vi klarer rett og slett ikke hjelpe alle så godt som vi ønsker. Anonymous poster hash: c9d85...6c0

Nå har jeg skummet gjennom hele opplæringsloven uten å finne noe om foreldrenes ansvar for skolearbeidet.

Jeg påstår ikke at det er lurt å droppe å hjelpe barna, men jeg kan ikke finne noe i opplæringsloven som sier at foreldrene egentlig skal ha noe ansvar for at elevene lærer det som forventes.

Skrevet

Ellers prøver lærerne å hjelpe elevene så godt de kan. Noen elever har krav på ekstra hjelp grunnet diagnose eller annet. Det er også dessverre sånn at veldig mange skoler sliter med ressurser. Stadig nedbemanning. Skolebudsjettene kuttes. Dere skulle bare visst hvor mange frustrere lærere det finnes i dette landet - vi klarer rett og slett ikke hjelpe alle så godt som vi ønsker. Anonymous poster hash: c9d85...6c0

Nå har jeg skummet gjennom hele opplæringsloven uten å finne noe om foreldrenes ansvar for skolearbeidet.

Jeg påstår ikke at det er lurt å droppe å hjelpe barna, men jeg kan ikke finne noe i opplæringsloven som sier at foreldrene egentlig skal ha noe ansvar for at elevene lærer det som forventes.

Da bør du lese litt mer nøye...

Skrevet

Da bør du lese litt mer nøye...

Postet litt kjapt her... Google " opplæringsloven foreldrenes ansvar" så finner du nøyaktig hva som står.

Skrevet

Ellers prøver lærerne å hjelpe elevene så godt de kan. Noen elever har krav på ekstra hjelp grunnet diagnose eller annet. Det er også dessverre sånn at veldig mange skoler sliter med ressurser. Stadig nedbemanning. Skolebudsjettene kuttes. Dere skulle bare visst hvor mange frustrere lærere det finnes i dette landet - vi klarer rett og slett ikke hjelpe alle så godt som vi ønsker.

Godt sagt!

Skrevet

Nei, men vi er allikevel forplikta til å gjøre det.

Paradoks, kanskje, men noen av svarerne her trekker fram at "undervisningen kan ikke stoppe opp selv om noen ikke henger med". Vi er uansett forplikta til å tilpasse opplæringa etter elevens evner og behov. 

Hvis skolen her nekter å ta innover seg at eleven har lese/skrivevansker, og ikke tilrettelegger (ved f eks å lese oppgavene høyt når eleven skal løse mattestykker med mye tekst i,) så brytes loven.

Anonymous poster hash: 937be...e57

Skrevet

Nei, men vi er allikevel forplikta til å gjøre det.

Paradoks, kanskje, men noen av svarerne her trekker fram at "undervisningen kan ikke stoppe opp selv om noen ikke henger med". Vi er uansett forplikta til å tilpasse opplæringa etter elevens evner og behov.

Hvis skolen her nekter å ta innover seg at eleven har lese/skrivevansker, og ikke tilrettelegger (ved f eks å lese oppgavene høyt når eleven skal løse mattestykker med mye tekst i,) så brytes loven.

Anonymous poster hash: 937be...e57

Ja, vi er forplikta. Elever som trener ekstra tilrettelegging, får det. De skal ihvertfall få det. Men som jeg sa istad, man kan ikke stoppe opp helt hver gang noen ikke får til noe. Man må videre. Alle elever innen "normalområdet" (og det er mange), skal følge læreplanens pensum og mål. Alle kommer ikke til å nå ALLE målene. Slik kommer det alltid til å være. De elevene som trenger ekstra, kan feks ha krav på egne mål gjennom en IOP. Da snakker vi tilpassede ukeplaner, tilpassede lekser og opplegg i timene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...