Gå til innhold

Nyfødt på eget rom - for eller imot?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Slik bortsett fra den praktiske delen og kanskje litt for kosen er det ingen grunn for at en baby ikke kan sove på eget rom fra dag 1 (hvertfall det jeg har hørt), er dette riktig? Hva er deres meninger? Er dere for eller imot dette?

Anonymous poster hash: ee046...8a7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener: dette er ene og alene opp til foreldrene. Noen ønsker å samsove, andre ikke, og det gjelder både babyer og foreldre.

Noen babyer foretrekker å ligge i egen seng, andre vil klenge.. Man må se an seg selv og barnet sitt og ta en avgjørelse basert på situasjonen.

Anonymous poster hash: ec8fd...59b

Skrevet

Faren for krybbedød reduseres ved samsoving, og i mine øyne er det helt unaturlig å la en nyfødt ligge helt alene på et rom. Man går glipp av små lyder osv som betyr noe, og ender som regel ikke opp med å gå inn før de hylskriker.

Hva er argumentene for å ha en baby på eget rom? Egen seng på foreldrenes rom er ok, man hører jo lyder etc da og.

Anonymous poster hash: 8ced1...c68

Skrevet

Helt uaktuelt for min del.

Her har barna sovet i egen seng ved siden av dobbeltsenga så lenge de har ønsket det, de trenger tryggheten, jeg trenger å ha de nær meg.

Da de var 2 år innredet jeg eget rom med juniorseng til dem, de tre eldste flyttet inn dit med en gang og elsket det, fjerde barnet valgte å bli i sprinkelsengen på vårt rom til hun var rett over 3 år. 

Anonymous poster hash: 3887e...9f1
Skrevet

Jeg mener å ha lest anbefaling om å ha babyen på samme rom som foreldrene det første året.

Det er uansett logisk for meg å ha et så lite barn så nært at jeg kan observere og høre om det skjer forandringer i pusten f.eks.

I tillegg mener jeg at det er en trygghet for baby å høre mammas pust og kjenne lukten den har kjent i 9 mnd i magen.

For meg har det vært helt uaktuelt å legge et spedbarn alene på et rom.

Skrevet

Faren for krybbedød reduseres ved samsoving, og i mine øyne er det helt unaturlig å la en nyfødt ligge helt alene på et rom. Man går glipp av små lyder osv som betyr noe, og ender som regel ikke opp med å gå inn før de hylskriker.

Hva er argumentene for å ha en baby på eget rom? Egen seng på foreldrenes rom er ok, man hører jo lyder etc da og. Anonymous poster hash: 8ced1...c68

Nei, faren for krybbedød øker faktisk ved samsoving.

http://tidsskriftet.no/article/1278588

http://lub.no/tema/forebygging/samsoving-en-risikofaktor/

Så det!

Skrevet

Imot

Jeg hadde ikke takla å legge ungene på eget rom fra dag 1.

Må høre/se de og ha kontroll.

Ligger i egen seng på vårt rom.

Skrevet

Jeg mener å ha lest anbefaling om å ha babyen på samme rom som foreldrene det første året.

Det er uansett logisk for meg å ha et så lite barn så nært at jeg kan observere og høre om det skjer forandringer i pusten f.eks.

I tillegg mener jeg at det er en trygghet for baby å høre mammas pust og kjenne lukten den har kjent i 9 mnd i magen.

Men dømmer du andre, basert på deg selv og ditt eget barn? For det er feil, det skal man ikke gjøre, foreldrene vet best selv hva som fungerer for ens egen familie, det være seg samsoving, egen seng på foreldrenes rom eller egen seng på eget rom.

Dessuten er du ikke våken hele natten og ligger og lytter på pustet til barnet ;) ? Og babyer kjenner ikke lukten av mor i magen, der lukter det vann og morkake, den kjenner lukten av melk og hormoner når den er født.

Skrevet

Men dømmer du andre, basert på deg selv og ditt eget barn? For det er feil, det skal man ikke gjøre, foreldrene vet best selv hva som fungerer for ens egen familie, det være seg samsoving, egen seng på foreldrenes rom eller egen seng på eget rom.

Dessuten er du ikke våken hele natten og ligger og lytter på pustet til barnet ;) ? Og babyer kjenner ikke lukten av mor i magen, der lukter det vann og morkake, den kjenner lukten av melk og hormoner når den er født.

Jeg er ikke hun over, men pga anbefalinger om å ha spedbarn på samme rom til de er ett år åga. fare for krybbedød, må jeg ærlig innrømme at jeg forhåndsdømmer foreldre som legger barn på eget rom så tidlig. Skjønner ikke at de tør ta sjansen!

Anonymous poster hash: c5396...610

Skrevet

Hva er argumentene for å ha en baby på eget rom? Egen seng på foreldrenes rom er ok, man hører jo lyder etc da og. Anonymous poster hash: 8ced1...c68

Nei, faren for krybbedød øker faktisk ved samsoving. http://tidsskriftet.no/article/1278588http://lub.no/tema/forebygging/samsoving-en-risikofaktor/

Så det!Anonymous poster hash: ec8fd...59b [/quote

Økt risiko gjelder i hovedsak hvis mor eller far røyker, og hvis samsoving skjer i usikkert miljø. Står det også.

Anonymous poster hash: 0c50e...e11

Skrevet

Dessuten er du ikke våken hele natten og ligger og lytter på pustet til barnet ;) ? Og babyer kjenner ikke lukten av mor i magen, der lukter det vann og morkake, den kjenner lukten av melk og hormoner når den er født.Anonymous poster hash: ec8fd...59b

Spørsmålet var vel om vi var for eller i mot? Ikke om man dømmer andre? Synes uansett Miss Marple hadde et lite dømmende innlegg.

Anonymous poster hash: 0c50e...e11

Skrevet

Mot

Anonymous poster hash: d2a59...474

Skrevet

Praktisk sett, iallefall hvis man ammer, så ville jeg ha hatt senga stående inntil min side på soverommet. Når babyen da skal nattammes er det mye enklere en om jeg må stå opp og gå inn på et annet rom. Søvnen min ville ha blitt veldig forringet på den måten.

Siden begge mine var mm barn, så kan jeg ikke uttale meg om hvordan dette vil virke for flaskebarn. Om man da har flaska stående klar på nattbordet eller om man må på kjøkkenet. Må man på kjøkkenet så vil jeg mene det er uvesentlig hvor barnet sover.

Anonymous poster hash: 0c3c5...00c

Skrevet

Så det!

Da må du lese mer nøye, det står at foreldre som røyker etc IKKE bør samsove. At noen er for tette i pappen til å klare å gjøre det som er best for ungene sine fatter jeg ikke. 

Og jeg mener helt seriøst at man kanskje bør vurdere seg selv som mor om man synes det er helt greit å stappe ungen inn på eget rom fra dag 1, og driter i hva som er best for ungen. Bare det at min kan åpne øynene, se at jeg ligger ved siden, og så sovne igjen er gull verdt. Jeg hører ham i det sekundet han begynner å pludre, så han slipper å bygge opp stress og sult som til slutt hyles ut før jeg reagerer. 

Og sånn helt til sist, hvem søren gidder å løpe mellom to rom om natta for å amme/gi flaske? Streeess. Man får jaggu lite nok søvn som det er med nyfødt i hus.

Anonymous poster hash: 8ced1...c68

Skrevet

Slik bortsett fra den praktiske delen og kanskje litt for kosen er det ingen grunn for at en baby ikke kan sove på eget rom fra dag 1 (hvertfall det jeg har hørt), er dette riktig? Hva er deres meninger? Er dere for eller imot dette?

Anonymous poster hash: ee046...8a7

Nyfødt barn skal ikke på eget rom. Tenk å komme fra trygge mors mage og så legges isolert på eget rom. Det reduserer også risiko for krybbedød og ha ungen på samme rom som foreldrene, da en hører og merker barnet.

Anonymous poster hash: 40d8b...15b

Skrevet

Jeg kunne aldri hatt min nyfødte på eget rom, men så har ikke min baby på 3mnd fått seng heller enda, vi samsover og koser oss.

Jeg hadde nok stusset dersom noen jeg kjente fikk baby og la den på eget rom fra dag én. En ting om det var planen før de fikk barnet, men dersom de faktisk gjennomførte det når babyen og alle følelsene kom, så hadde jeg lurt på tilknytningen til barnet.

Jeg skjønner ikke behovet for å skape avstand fra babyen fra dag én. En ting er at ikke alle sover godt med babyen i armkroken, men å ha den på eget rom?, søvnen må jo bli forverret av å måtte opp å gå på nettene til mating.

Som voksen så nyter jeg å sove med min mann, hvorfor er det bare barn som skal måtte sove alene?

Anonymous poster hash: 30d2c...e13

Skrevet

Faren ved å ha så små barn på eget rom, er at de kan sovne så dypt at de aldri våkner igjen. Ifølge forskning skal så små sove på samme rom som foreldrene. Noe som er en selvfølge for de fleste, skulle man tro.

Anonymous poster hash: 76294...ecd

Skrevet

Jeg ville aldri lagt en nyfødt på eget rom. De trenger nærhet, kos og trygghet. Undrer meg over mødre som ikke skjønner dette? Dessuten er det jo mye mer praktisk ift amming/mating.

Skrevet (endret)

Så det!

Neida, men det er forskjell på samsoving og samsoving! Trygg samsoving SENKER faren for krybbedød.

Så det.

Endret av Hannasbananas
Skrevet

JEG sover dårligere de nettene mannen min er på nattevakt. Ikke snakk om at mine barn skal måtte sove alene fra de er nyfødte. Skal vurdere eget rom når poden er fylt året :)

Gjest flykræsj
Skrevet

En ting er faren for krybbedød er noe økt (men fremdeles liten, det må jo sies). Men det er veldig praktisk å ha baby ved siden av senga. Nyfødte våkner ofte hyppig for å få mat den første tiden. Ivret fall de som ammer. Skulle jeg løpt inn på et annet rom annenhver time de første par månedene, hadde jeg blitt helt ødelagt. Lettere å bare vippe knotten opp i senga.

Skrevet

Jeg synes det er helt tullete å legge et nyfødt spedbarn på eget rom fra dag 1. For meg er intet argument godt nok for å gjøre det. Små babyer trenger nærhet og trygghet, ikke isolasjon.

Skrevet

Men hvorfor i alle dager skal et nyfødt spebarn på eget rom fra dag en? Hva er fordelene med det? Høres tungvint ut, og etter min personlige mening litt uansvarlig.

Blir noe annet med en ettåring.

Skrevet

Jeg er imot at andre skal legge seg opp i en slik beslutning. Det er ene og alene opp til foreldrene å ta den beslutningen som passer best for dem. Personlig valgte vi å flytte ungene da de var ca to mnd gamle. De våknet av vekkerklokka vår, og jeg våknet av alle lydene deres.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...