HeltLykkelig ♥♥ Skrevet 21. januar 2015 #26 Skrevet 21. januar 2015 Når jeg leser dette får jeg dårlig samvittighet fordi jeg planlegger å sende 2,5 åringen i bhg når jeg ska være hjemme med baby om noen uker " Barn skal være med foreldrene når foreldrene har fri ". 2 åringen elsker å være i bhg så jeg har tenkt at det er mer spennende for ham å være der enn hjemme med trøtt ammende mamma. Tenkte selvfølgelig korte dager men.. En annen grunn er også min egoisme, elsker sønnen min over alt men gleder meg veldig til alene tiden jeg får med nye babyen også. Har dere aldri behov for ladetid...? Altså noen timer innimellom der dere får være helt alene? Jeg har fri idag men sender uansett sønnen i bhg noen timer. Rimelig høygravid hormonell og trøtt så gleder ( gledet) meg til litt tid helt alene Jeg er nok ingen supermamma, tenker for mye på mine behov. Anonymous poster hash: df026...81e Det skal du ikke ha dårlig samvittighet for. Jeg gjorde det samme. Hadde jenta i barnehagen selv om jeg var hjemme i permisjon med lillebror. Hun fikk lange koslige morninger og ble hentet tidlig. Så fikk hun såklart fri noen dager.. Men hun ville i barnehagen.. Nå blir babyen "jobben" din.. Og du hadde eldste hjemme da han var baby. Nå er det minste sin tur å ha litt mammatid og at dere skal bli kjent. Tenker også det er lurt, mtp at du vet ikke om det blir mye søvnløse netter osv.. Da er det greit for deg å kunne slappe av litt når den ferskeste sover litt på dagtid. Det er ikke egoistisk.. Det er nødvendig. Så har du mulighet til å ha storebror hjemme når du måtte ønske. Ikke la deg farge så mye av hva "alle" mener.. Det er mange som gjør som deg også, men ikke alle som roper like høyt for å få frem meningen sin 😉 Du er nok supermamma, helt på din egen måte 😉 lykke til med den lille!
NormaJean Skrevet 21. januar 2015 #27 Skrevet 21. januar 2015 Har 100% bhg plass. Er så lite å spare på 80%
Nullstress;) Skrevet 21. januar 2015 #28 Skrevet 21. januar 2015 Jeg jobber 80% og hun har 100%. Hun får.velge om hun vil ikke bhg eller ikke. Som regel Vilnius Være hjemme sammen med meg, men det hender jo at de legger en morsom aktivitet eller tur på denne dagen såa får hun velge 😊
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2015 #29 Skrevet 7. februar 2015 I Sverige kan man ikke ha ungene i barnehagen når man har fri fra jobben! Jobber man 80% får man bare 80% barnehageplass! Anonymous poster hash: cf9ae...4b5 Sykt relevant info. Anonymous poster hash: 807bb...579 Gjelder det om man jobber kveld og natt også? Anonymous poster hash: 00be6...624
oslofrk Skrevet 7. februar 2015 #30 Skrevet 7. februar 2015 Klart du trenger litt tid alene! Alle barn har det jo bedre når mor har det bra! Jeg støtter hun over som anbefaler å endre minst mulig på rutinene. Tipper det er godt for 2,5åringen å komme sammen med barn og voksne h#n kjenner fra før, det blir jo en stor endring hjemme og da er det godt at noe er som det pleier. Så ser du hva som funker! Behovene hos både store og små kan endre seg... Masse lykke til!
soleia Skrevet 7. februar 2015 #31 Skrevet 7. februar 2015 Når jeg leser dette får jeg dårlig samvittighet fordi jeg planlegger å sende 2,5 åringen i bhg når jeg ska være hjemme med baby om noen uker " Barn skal være med foreldrene når foreldrene har fri ". 2 åringen elsker å være i bhg så jeg har tenkt at det er mer spennende for ham å være der enn hjemme med trøtt ammende mamma. Tenkte selvfølgelig korte dager men.. En annen grunn er også min egoisme, elsker sønnen min over alt men gleder meg veldig til alene tiden jeg får med nye babyen også. Har dere aldri behov for ladetid...? Altså noen timer innimellom der dere får være helt alene? Jeg har fri idag men sender uansett sønnen i bhg noen timer. Rimelig høygravid hormonell og trøtt så gleder ( gledet) meg til litt tid helt alene Jeg er nok ingen supermamma, tenker for mye på mine behov. Anonymous poster hash: df026...81e Det er heilt vanleg ute i den verkelege verda at storesøsken er i bhg sjølv om mor er heime i permisjon. Du treng tid til å ta inn søvn og bli kjend med den nye babyen, og for guten din del, så er han van med å gå i bhg, får og mykje meir utbytte av det enn å gå heime. Babyen krev likevel mykje av mors tid, slik at det vert begrensa kor mykje merksemd det vert på eldstemann og tid til å gjere noko kjekt med han. Men no har du høve til å gje han kortare dagar i bhg, og så kan de heller ha enkelte fridagar saman. Min eldste var stort sett heime på onsdagar då eg var i perm, slik at vi delte opp veka litt. Og innimellom var det dagar med godvær vi hadde lyst til å utnytte til å dra på tur.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2015 #32 Skrevet 7. februar 2015 I Sverige kan man ikke ha ungene i barnehagen når man har fri fra jobben! Jobber man 80% får man bare 80% barnehageplass! Anonymous poster hash: cf9ae...4b5 ...Og det er fordi de i større grad har offentlig dekket barnehage i Sverige. Foreldrene betaler mindre, offentlige betaler mer. Det handler ikke om noe som helst annet. La oss være glad for at det ikke er slik i Norge. Man kan ikke gå og handle før man henter barnet engang. Anonymous poster hash: 233f1...f8f
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2015 #33 Skrevet 7. februar 2015 I Sverige kan man ikke ha ungene i barnehagen når man har fri fra jobben! Jobber man 80% får man bare 80% barnehageplass! Anonymous poster hash: cf9ae...4b5 Jeg håper virkelig det er rom for skjønn for denne rigide regelen.... Jeg jobber 80 % fordi jeg studerer 100 % ved siden av. Når jeg ikke er på jobb, er jeg på forelesning. Kan ikke ha med meg ungene på forelesning fordi staten mener det skal være sånn og sånn. Tullete! Anonymous poster hash: 0a08f...d3d
Superdolly Skrevet 7. februar 2015 #34 Skrevet 7. februar 2015 Mine har alltid hatt fri når jeg har fri. I den første barnehagen eldste gikk i fikk vi ikke 80% plass, men jeg sa til dem at siden jeg har fri den dagen i uka så kommer ikke mitt barn. I andre barnehager vi har brukt har vi fått 80%plass, og oppgitt hvilken dag barna skal ha fri. Mine har alltid elsket den fridagen.
Rose04 Skrevet 7. februar 2015 #35 Skrevet 7. februar 2015 Jobber 80% og ungene har 100% plass. De er i bhg fra 9-1530 så er jo ikke 100% i bhg egentlig. Jeg har kortere dager på jobb, ikke fri en dag i uka. Har fri hver tredje tirsdag, da er ungene i bhg da det alltid er innkjøp, husarbeid osv. å gjøre. Er jeg i permisjon med baby er ungene i bhg. Er jo morsommere for dem å være i bhg enn hjemme med meg når jeg bare ammer hele dagen.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2015 #36 Skrevet 7. februar 2015 Jeg jobber 60%, og har 80% barnehageplass til minsten. Da har hun fri midt i uka og da går den dagen til kos for meg og henne. Så har jeg en dag til husarbeid så jeg får unna mest mulig uten at det går utover tiden med ungene sånn ellers. Men så tar hun like gjerne fri den dagen også hvis jeg ikke har noe spesielt å gjøre, og hun har korte dager i barnehagen så jeg har ikke så dårlig samvittighet for det Anonymous poster hash: ef480...e40
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2015 #37 Skrevet 7. februar 2015 Jobber 3 dager, 50%, har barna i Bhg 4 dager. Studerer/ gjør klar undervisning den 4 dagen. Begynner kun tidlig en dag per uke, ellers begynner de sent i Bhg 9-9.30 og hentes 1530 når jobb er ferdig Anonymous poster hash: 436ef...33b
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2015 #38 Skrevet 7. februar 2015 Her jobber jeg 60 % og studerer 100 %. Hun som går siste året i Bhg har 60 % plass og har fri 2 dager. Han som går i andre klasse har fri 1 dag i uken. Det er utrolig deilig. Yngste begynte i barnehagen i fjor og eldste gikk aldri i Bhg. Vi har hatt all tid sammen med de hjemme fra de var født. Alle sier da at de kommer til å slite sosialt og faglig... Den eldste er en av de mest populære på skolen, og har venner i alle aldersgrupper. Han er også veldig flink i det faglige på skolen. Minste har mange venner i Bhg og er ei veldig populær jente. Så det er bare tull at barna sliter av å være hjemme med foreldrene. Når de begynner på skolen her så har de 2 dager fri i uken. Skolen her har forstått at små barn trenger rolige dager. Anonymous poster hash: 9fafc...c10
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2015 #39 Skrevet 7. februar 2015 Jobber 80%, men jobber hver dag har bare kortere dager. Har full bhgplass. Men barnet mitt som går på SFO har bare 60% plass. Anonymous poster hash: e44ac...0a0
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2015 #40 Skrevet 7. februar 2015 Kjære Hi! Gjør det som passer deg og din familie best og ikke ha dårlig samvittighet. Det vil alltid være noen som er uenig og vil at alle bør gjøre som dem, vanskelig å unngå. Jeg har ei venninne som mener at jeg som jobber på natta ikke skal ha ungene i Sfo fordi jeg kan jo bare sove mindre og hente dem 12-13 tiden....særlig. Anonymous poster hash: 4ecb8...46e
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2015 #41 Skrevet 7. februar 2015 Jobber 75% (mannen 100%) har 100% plass til alle tre. Men de leveres sent når jeg har senvakt eller fri (noe jeg ofte har pga turnusjobbing) og hentes tidlig når jeg har nattvakt, så summesummarum er de nok av de som er minst i barnehagen. men vi trenger 100% plass, da fridager/vakter etc bytter hele tiden. Mange her pendler til Oslo for jobb, barna er i bhg fra 07-16 hver dag, men hallo, de har det helt fint. Foreldrene deres har fri hver helg og kan bruke hele helgen på barna, det kan ofte ikke vi, da vi jobber i helgene. Ergo, barnehagen er et fint sted for barna å være når foreldrene jobber og jobbe det må vi, for å ha mat på bordet og til bolig etc. Anonymous poster hash: a41a3...af5
DaenerysStorm Skrevet 7. februar 2015 #42 Skrevet 7. februar 2015 Hvis jeg skal jobbe 80 % kommer jeg til å ha full barnehageplass. Skal jeg jobbe 60 % har jeg henne der 80 %
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2015 #43 Skrevet 7. februar 2015 I Sverige kan man ikke ha ungene i barnehagen når man har fri fra jobben! Jobber man 80% får man bare 80% barnehageplass! Anonymous poster hash: cf9ae...4b5 Sykt relevant info. Anonymous poster hash: 807bb...579 ....og sykt relevant svar...?? Poenget er vel at man ikke trenger å dra så veldig langt før det ses på som unødvendig med barnehageplass når man har fri. Når foreldrene ikke jobber, skal barna være med foreldrene. Anonymous poster hash: cf9ae...4b5 De har også et tak på hvor mange timerbarn kan være i barnehagen når foreldre er hjemme i permisjon med søsken. Det ble en stor krise for min fem år gamle niese som plutselig ikke fikk være med vennene sine. Jeg er glad for at vi har et mer helhetelig sn på barnehagen her i Norge, det er ikke bare barnepass. Anonymous poster hash: 4e254...359
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2015 #44 Skrevet 7. februar 2015 Det kan jo være mange grunner til at folk reduserer jobb og ikke bhg-plassen. Ofte er det jo for å rekke å gjøre praktiske ting, kan være at man ikke har kapasitet til mer rent personlig og trenger en litt mer rolig hverdag. Ikke opp til folk her å dømme. Dersom jeg hadde jobbet redusert hadde jeg hatt full plass til barna, men variert med henting/levering som det passet. Ofte er det ikke greit for barna å bli f.eks hentet mens de er midt i lek tidlig på ettermiddagen osv. Anonymous poster hash: 1c508...cb6
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2015 #45 Skrevet 7. februar 2015 Jobber 80% og har 100% plass. Er mye alene med ungene pga. mannens jobb, så jeg er alene om alt ansvaret i det daglige. Jeg trenger den dagen til å ta meg inn, pluss at den ofte går bort i husarbeid, legetimer (med og uten barn) og diverse annet. Anonymous poster hash: b4d2e...ef7
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2015 #46 Skrevet 7. februar 2015 I Sverige kan man ikke ha ungene i barnehagen når man har fri fra jobben! Jobber man 80% får man bare 80% barnehageplass! Anonymous poster hash: cf9ae...4b5 Sykt relevant info. Anonymous poster hash: 807bb...579 ....og sykt relevant svar...?? Poenget er vel at man ikke trenger å dra så veldig langt før det ses på som unødvendig med barnehageplass når man har fri. Når foreldrene ikke jobber, skal barna være med foreldrene. Anonymous poster hash: cf9ae...4b5 Altså det er neppe på grunn av barna at det er sånn i Sverige. Det er på grunn av økonomi. Både i Norge og i Sverige blir barnehageplasser subsidiert av staten. Staten tar en stor del av regninga så man kan drive barnehager uten å ta blodpris for plassen. I motsetning til feks england, der det kan koste 10 000 kr for en barnehageplass/mnd. Det offentlige Sverige vil ikke betale når foreldrene kan ha barna hjemme. Egentlig burde det være sånn i Norge også. Fatter egentlig ikke at man får subsidiert barnehageplass for søsken når man er hjemme et år i foreldrepermisjon feks. Burde max fått 50% plass spør du meg. Anonymous poster hash: ebf84...bc0
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2015 #47 Skrevet 7. februar 2015 er litt irriterende at man ikke kan dele prosentene inn i reduserte dager. jeg jobba 50% og betalte fulltidsplass, men hadde de kun i barnehagen 50%, eller leverte og hentet på vei til jobb. jeg jobbet hver dag, og måtte ha full plass. tenker barnehagene bør være litt mer som SFO, at man velger timer hver dag, og betaler deretter. Anonymous poster hash: 691c4...05c
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2015 #48 Skrevet 7. februar 2015 I Sverige kan man ikke ha ungene i barnehagen når man har fri fra jobben! Jobber man 80% får man bare 80% barnehageplass! Anonymous poster hash: cf9ae...4b5 Sykt relevant info. Anonymous poster hash: 807bb...579 ....og sykt relevant svar...?? Poenget er vel at man ikke trenger å dra så veldig langt før det ses på som unødvendig med barnehageplass når man har fri. Når foreldrene ikke jobber, skal barna være med foreldrene. Anonymous poster hash: cf9ae...4b5 Altså det er neppe på grunn av barna at det er sånn i Sverige. Det er på grunn av økonomi. Både i Norge og i Sverige blir barnehageplasser subsidiert av staten. Staten tar en stor del av regninga så man kan drive barnehager uten å ta blodpris for plassen. I motsetning til feks england, der det kan koste 10 000 kr for en barnehageplass/mnd. Det offentlige Sverige vil ikke betale når foreldrene kan ha barna hjemme. Egentlig burde det være sånn i Norge også. Fatter egentlig ikke at man får subsidiert barnehageplass for søsken når man er hjemme et år i foreldrepermisjon feks. Burde max fått 50% plass spør du meg. Anonymous poster hash: ebf84...bc0 Da har du ikke forstått hva barnehagen er for barna våre. Fra et rent, økonomisk perspektiv så kanskje men det er kortsiktig. Det tar heller ikke hensyn til de eldre barnas behov og relasjoner. Anonymous poster hash: 4e254...359
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2015 #49 Skrevet 7. februar 2015 er litt irriterende at man ikke kan dele prosentene inn i reduserte dager. jeg jobba 50% og betalte fulltidsplass, men hadde de kun i barnehagen 50%, eller leverte og hentet på vei til jobb. jeg jobbet hver dag, og måtte ha full plass. tenker barnehagene bør være litt mer som SFO, at man velger timer hver dag, og betaler deretter. Anonymous poster hash: 691c4...05c Men da tar du igjen bare hensyn til dine behov. Hvordan skal en kunne drive en god barnehhage om en f.eks ikke kan gå på tur fordi Frode-Benjamin kun har plass fra 11 til 15? Barnehagen er ikke bare et sted å oppbevare barn når foreldre ikke kan ha dem selv. Anonymous poster hash: 4e254...359
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2015 #50 Skrevet 7. februar 2015 er litt irriterende at man ikke kan dele prosentene inn i reduserte dager. jeg jobba 50% og betalte fulltidsplass, men hadde de kun i barnehagen 50%, eller leverte og hentet på vei til jobb. jeg jobbet hver dag, og måtte ha full plass. tenker barnehagene bør være litt mer som SFO, at man velger timer hver dag, og betaler deretter. Anonymous poster hash: 691c4...05c Men da tar du igjen bare hensyn til dine behov. Hvordan skal en kunne drive en god barnehhage om en f.eks ikke kan gå på tur fordi Frode-Benjamin kun har plass fra 11 til 15? Barnehagen er ikke bare et sted å oppbevare barn når foreldre ikke kan ha dem selv. Anonymous poster hash: 4e254...359 det er nå ikke langt i fra! sikkert varierende kvaliteter på barnehagene, men hovedfunksjonen er barnepass! Anonymous poster hash: 691c4...05c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå