MammantilNurket Skrevet 20. januar 2015 #51 Skrevet 20. januar 2015 Hi: Som nevnt tidligere ligger jeg i sengen med influensa i skrivende stund. Jeg er skikkelig dårlig med feber og hele pakken. I ettermiddag har jeg imidlertid, i tillegg til å sende (et BRA) vikaropplegg til skolen, veiledet en elev per e-post og gjort noen andre oppgaver tilknyttet et verv på jobb. Dette er ikke unikt. Vi er engasjerte profesjonsutøvere og vi strekker oss langt for å hjelpe elever og foresatte. Hva er det som gjør at det støtt og stadig er OK å bruke lærere som skyteskive?
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2015 #52 Skrevet 20. januar 2015 Men, Mamman til Nurket. Du er hjemme med influensa på egenmelding. Dette har ingenting med å være lærer å gjøre, kunne vært en lege eller en renholder også som gjorde det samme. Det er jo en forskjell fra å komme ut av et treningssenter. Når jeg er syk og hjemem fre jobb, forlater jeg ikke huset det døgnet. Hadde jeg vært frisk, hadde jeg vært på jobb.... HI: ikke gidd å send en så tåpelig melding, selv om jeg skjønner at du lurer. Syke folk kan holde seg hjemme, både for å bli fortere frisk og for å unngå smittefare (og jeg snakker ikke om syekmelding men egenmelding). Folk misbruker egenmeldingsordningen så til de grader i dette landet, og det verste er at 90 % av de som har svart på dette innlegget mener tydeligvis at det er greit å dra på treningssenter når en er hjemme på egenmelding...rart vi må jobbe til vi er 70 for mindre pensjon...? Anonymous poster hash: c9bbf...5ef
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2015 #53 Skrevet 20. januar 2015 Jeg er også lærer. Var sykemeldt 100 % i ca 4 uker, nå jobber jeg 50 %. Hvorfor? Prolaps med sterke isjias-smerter. Sterke smertestillende og dårlig nattesøvn...Foreldre kunne (og kan ennå) treffe på meg mens jeg er ute og går lange turer. Det er nemlig bra for ryggen min!! Aldri i verden om noen av foreldrene til mine elever hadde stilt spørsmål rundt min sykemelding! Nå vet elevene hvorfor jeg var vekk i 4 uker, og hvorfor jeg ennå ikke jobber fullt... Glad foreldrene respekterer at dette har de rett og slett ikke noe med!! Anonymous poster hash: 94f26...a20
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2015 #54 Skrevet 20. januar 2015 Jeg er lærer. Og jeg har møtt foreldre som FORVENTER ukentlige skriftlige rapporter om hvordan deres barn gjør det i ALLE fag. Så at det finnes foreldre som ønsker detaljer om mine evt sykdommer overrasker ikke. Anonymous poster hash: b0114...3d3 Er det så unaturlig? Å ville ha tett tilbakemelding på det faglige? Dette gjøres jo enkelt ved å skrive litt mer innholdsrike kommentarer enn en rød R, eller en blå v. når du går gjennom leksene. En linje om hjemmearbeidet i forhold til innsats på skolen, er da ikke for mye forlangt? Eller er du en sånn lærer som gir lekser iten å rette eller gi tilbakemelding? Veldig inspirerende for barna å vite at man blir sett 😊 Det er ikke alle lærere som gjør dette, men mange gjør det, og desverre er det mange som ikke gidder. (Dette er erfaringer fra lærere til egne barn, venners barn og også fra lærere i familien og vennekretsen) Veldig viktig både for barna pg foreldrene, slik at vi kan tilpasse vår innsats etter behov. Jeg underviser i løpet av en uke ca. 120 elever. Forventer du at jeg skal gi skriftlig tilbakemelding til foreldrene til hver enkelt hver uke? Anonymous poster hash: de600...fa3
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2015 #55 Skrevet 20. januar 2015 Jeg er lærer. Og jeg har møtt foreldre som FORVENTER ukentlige skriftlige rapporter om hvordan deres barn gjør det i ALLE fag. Så at det finnes foreldre som ønsker detaljer om mine evt sykdommer overrasker ikke.Anonymous poster hash: b0114...3d3 Er det så unaturlig? Å ville ha tett tilbakemelding på det faglige? Dette gjøres jo enkelt ved å skrive litt mer innholdsrike kommentarer enn en rød R, eller en blå v. når du går gjennom leksene. En linje om hjemmearbeidet i forhold til innsats på skolen, er da ikke for mye forlangt? Eller er du en sånn lærer som gir lekser iten å rette eller gi tilbakemelding? Veldig inspirerende for barna å vite at man blir sett Det er ikke alle lærere som gjør dette, men mange gjør det, og desverre er det mange som ikke gidder. (Dette er erfaringer fra lærere til egne barn, venners barn og også fra lærere i familien og vennekretsen) Veldig viktig både for barna pg foreldrene, slik at vi kan tilpasse vår innsats etter behov. Du som kommenterte dette er hvertfall ikke lærer! Du har ikke 20 elever i norsk, matte, engelsk, nsm, RLE,.... som du skal gi personlige tilbakemeldinger til både på alt av lekser og prestasjoner på skolen, ukentlig... I tillegg svare på sms/Mail fra foreldre, skrive rapport, forberede undervisning, gjøre etterarbeid til undervisning, lage prøver, ukeplaner, lekseplaner tilpasset hver elev, møter med team, møter med ledelsen, være oppdrager, sosial lærer, psykolog, ++++ kunne fortsatt denne listen mye lenger. Vi bryr oss om alle elevene, men har ikke kapasitet til det du og mange andre foreldre krever/forventer. Heldigvis er de fleste foreldrene mine forståelsesfulle og ser at vi gjør alt vi kan for deres barn Hilsen en annen lærer Anonymous poster hash: b3484...bad
lover Skrevet 20. januar 2015 #56 Skrevet 20. januar 2015 Jeg sier at jeg FÅR tilbakemelding fra læreren et av mine barn har nå, hver uke. Fyldige kommentarer på alt av hjemmelekser, i de vikteige fagene, særlig da i norsk og matte. Hver eneste uke! Hun skriver gjerne en kommentar om hvordan det går i timene også. Knytter lekse til skolearbeid i kommentaren. Fire linjer om innsats og resultater er kjærkomment Jeg har da fått vite at hun ikke er den eneste, at det også blir gjort av andre lærere, men jeg vet også at langt fra alle lærere gjør dette. Vi foreldre i klassen har ikke vært bortskjemt med dette før. Har ikke engang fått tilbakemelding på at læreren har sjekket leksene. Bare en stjerne, smilefjes etc. Læreren nå skriver noen linjer. Og vi får samtidig resultatene fra ukas diktat. Føler at vi får gode tilbakemeldinger nå, og trenger ikke noen egne rapporter. Båe vi og barnet får vite det vi trenger å vite om skolearbeidet. Type kmmentarer"Har vært så flink å jobbe med stor bokstav i alle setninger, har begynt med ekstra fokus på dobble konsonater, snart sitter dette også 100%" "Fin tonasjon på høy lesing!" Diktatresultat denne uken 10/10 Dette får hele klassen, gjerne mer utfyllende, når det er behov for det. Som sagt særlig i norsk og matte, men også etter prosjekter i andre fag. Jeg har som sagt venner og familie som er lærere i barneskolen. En i familien mente at dette ikke burde være en positiv overraskelse, men det er en nødvendig del av lærerens arbeid, og en selvfølge at vi skulle få. Vet at det varierer veldig på den skolen våre barn går, da vi kjenner flere andre foreldre som har barn i andre klasser og på andre trinn. Vi har også barn i en annen klasse, med en annen lærer. Vi har og opplev lærer bytte , og dette var nytt for oss. Men vet det er andre lærere på denne skolen som også gjør det. Har ei venninne som er lærer på en annen skole, hun gir medinger tilbake til foreldre hver uke, hun har laget seg et skjema som hun krysser ut. Noen lærere gjør dette, andre ikke. Jeg som forelder synes det er et gode. Jeg krever ikke dette, men får det for et av mine barn. Jeg krever det heller ikke av søsken sin lærer, og sier at sånn gjør x, det liker jeg, hvorfor gjør ikke du det?
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2015 #57 Skrevet 20. januar 2015 Å herre Jesus, det er kun i Norge vi kan dra på trening i stedet for jobb. Hvis dette er egenmelding så er det da ikke så rart å lure. Mange tror egenmeldinger er dager du har rett på og helst bør passe på å ta ut til det fulle. Du drar ikke på trening hvis du har influensa, til hun over her. Vi har gode ordninger i dag, noe folk vil merke forsvinner. Det forsvinner fordi i dag er sykefravær så høyt i Norge at vi ikke har nok folk i arbeid til å finansiere det fremover. Trist, men sant. Er du interessert i å betale betydelig høyere skatt slik at folk kan bli hjemme bare det verker litt i lillefingeren? Anonymous poster hash: 5b9c9...4b6 Nå er det mange med andre plager også, som benytter egenmelding når det er som verst, for å forsøker å unngå nettopp en lengre sykemelding... Anonymous poster hash: 41812...448 Jepp, plager som vi har en enorm mengde av her hjemme i Norge, og det er eneste stedet. Ser dere ikke at dette ødelegger hele det sikkerhetsnettet vi har i dag? Vi lever lengre, studerer og starter senere i jobb. Flere overlever livstruende sykdommer (heldigvis) overvekt, livsstilssykdommer. Koster samfunnet enorme summer. Nå er forholdet mellom antall som jobber og antall som mottar ytelser i ferd med å svinge over til minus. Dvs at fremover vil kreftsyke få begrenset tid å være syk før de må være tilbake i jobb. Vi kan regne med store trekk i pensjon hvis vi går av før 70. Vet du hva, dette er resultatet av Norge folk som blant annet drar på trening i stedet for jobb. Har du hørt noe så idiotisk? Anonymous poster hash: 5b9c9...4b6 Øh. Norske arbeidstakere har ikke plager som ikke arbeidstakere i andre land også har i omtrent like stor grad. Og da karensdager ble innført i Sverige, så minket korttidsfraværet, mens langtidsfraværet steg. Anonymous poster hash: 41812...448
Virginia. Skrevet 21. januar 2015 #58 Skrevet 21. januar 2015 Hun har et veldig høyt sykefravær og vi vet at hun utnytter systemet til fulle. I dag var hun borte igjen, men så henne så vidt på vei ut fra treningssenteret da jeg var i butikken. Frekt å sende melding med "God bedring"? Anonymous poster hash: 0729b...c0f Ja, det er frekt når du absolutt ikke mener det. Du vet ikke hvorfor hun er syk og har heller ikke noe med det. Anonymous poster hash: db710...082 Nettopp. Hadde det derimot blitt sendt et hyggelig kort eller blomster underveis i en lenge sykemelding, med et oppriktig ønske om at hun skulle bli raskt bedre og for å vise henne at hun ikke var helt glemt av kolleger og ledere, så hadde det vært en fullstendig annen sak. Akkurat det siste her anbefales faktisk generelt i faglitteraturen innen HR- faget, særlig de som er langtidssykemeldte uten positiv kontakt underveis med arbeidsplassen, kan kvie seg for å begynne å jobbe igjen og er usikre på hvordan mottakelsen fra kolleger og ledere vil bli.
Gjest ronja røverdatter Skrevet 21. januar 2015 #59 Skrevet 21. januar 2015 Er læreren hun jeg måtte steppe inn for i dag, kanskje? Hun er mye borte. Men jeg kan love deg at hun pleier å lage gode planer til vikarene, hun lager alltid et godt opplegg for hele uka fordi hun vet at hun kanskje ikke er der hver dag. Men vet du, i dag hadde hun ikke fått laget opplegget, eller rettere sagt, hun klarte ikke å slå på pc'n å få sendt det. Det går helt fint det også, hun har nemlig stått hardt på for at ikke hvem som helst skal være vikar for henne. Hun er så opptatt av elevene sine, spesielt de som har spesielle behov at de som får være vikar for henne kjenner elevene godt og klarer fint å følge opp og gi elevene en utbytterik skoledag selv de få gangene hun ikke klarer å få sendt et opplegg. Jeg var innom henne med mattebøker etter jobb i dag, for da kan hun prøve å få rettet dem i morgen uansett om hun klarer å komme på jobb eller ikke. Hun så helt frisk og opplagt ut, en dags hvile har gjort godt. Jeg vet ikke om hun gikk på treningsenteret etter at jeg gikk, men hun skulle i alle fall ut å gå seg en god tur, det er en nødvendighet for henne så fort hun er såpass på beina at hun kan klare det. Hun ser frisk ut, skjønner du. Spesielt fordi det bare er når hun er frisk at andre utenom de nærmeste ser henne. Men synet bedrar, og takket være gode norske ordninger for mennesker som er syke, kan hun klare å jobbe ganske mye og ikke leve på trygd. Samfunnet tjener nok på at hun jobber, selv med mye fravær i perioder. Og helsa henne er antageligvis også mye bedre enn den hadde vært om det ikke hadde vårt plass til henne i arbeidslivet. Jo, jeg skjønner at det oppleves irriterende og dumt med lærere som er masse syke, det er ingen ønskesituasjon for noen. Men livet er ikke alltid som man ønsker eller tror, og jeg vet at mange går rundt og tror og mener mye om denne læreren, ja til og med enkelte kolleger klarer ikke å skjønne hvor syk hun egentlig er og mumler både det ene og det andre. Er det noen av disse du har snakket med kanskje? Å sende en spydig "god bedring" melding til læreren, sier mer om deg enn om henne. Hun ville blitt lei seg, jeg ville blitt forbannet.
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2015 #60 Skrevet 21. januar 2015 Hun har et veldig høyt sykefravær og vi vet at hun utnytter systemet til fulle. I dag var hun borte igjen, men så henne så vidt på vei ut fra treningssenteret da jeg var i butikken. Frekt å sende melding med "God bedring"? Anonymous poster hash: 0729b...c0f Du er gal! Anonymous poster hash: 6a6ef...af9
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2015 #61 Skrevet 21. januar 2015 Det er flott at du er et medmenneske som bryr seg, HI, selv om det så langt ser ut som om du kun bryr deg om ditt og dine, og nøyer deg med å bry deg unødvendig med alle andre. Derfor trenger du et tips: Dersom du synes lærerens fravær er et stort problem, og du er sikker på at læreren kun er "syk", tar du dette selvsagt opp direkte med henne. Alt annet vil være utrolig feigt. Anonymous poster hash: 89432...c03
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå