Gå til innhold

Vasker man ikke barna ved bleieskift?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk streng beskjed av hudlegen at jeg kun skulle vaske med vann ved bæsjebleier. Hun hadde mye eksem og sår hud! Med de to andre har jeg vasket med klut morgen og kveld. Mine barn lukter ikke! Minsten luktet når han brukte remableiene, byttet til first price og han ble luktfri😄

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjeldent vasket ved tissebleier med mine 3 barn. Men vasker morgen og kveld. Mine har sjelden vært såre på stumpen. 

Anonymous poster hash: 158d7...221
Skrevet

Mine har ikkje vore såre, så eg har ikkje hatt den problemstillinga.

Skrevet

Ute vasker jeg svært sjeldent ved tissebleie. Unngår bruk av våtservietter mest mulig. Hjemme pleier jeg å tørke raskt over med en fuktig klut, da tisset noen ganger rett og slett lukter litt. Men er det helt tørt på huden og ingen lukt, vasker jeg ikke. Vasker grundig morgen og kveld. 

Kan nevne at mi jente ikke blir veldig lett sår, men hun blir det om jeg vasker henne overdrevent. Sånn som jeg gjør nå, gjør at hun veldig sjeldent blir sår (og blir hun det, er det pga bæsjebleie).

Jeg tenker litt på oss voksne. Vi får selvfølgelig ikke urin over hele underlivet når vi tisser, men vi tørker oss med tørt papir og anser det som godt nok (de fleste av oss i hvert fall). Det anbefales jo ikke å vaske seg i underlivet hele tiden. Hvor ofte vasker du deg nedentil? En til to ganger daglig? Og det er jo nok, det. Faren for sopp blir jo kjempestor om en vasker for mye. Hvorfor utsette våre små for dette? 

Anonymous poster hash: e3936...3c3
Skrevet

Det er ikke bra å vaske for hver tissebleie. Da har mine blitt fort sår og tørr. Bleiene absorberer kjempe mye og tiss er faktisk rent. Dersom man synes det lukter er det jo greit at man går over med en våtserviett. Pleier å ta en kattevask ved bleieskift om morgenen og kveldstellet.

Ellers kun ved nr 2 her ;)

Vet ikke om du er hysterisk akkurat, men i det store og det hele er det ikke nødvendig med vask etter hver bleie.

Helsesøster her anbefaler at vi ikke gjør det... Dette for å unngå å bli sår. Bæsj er jo noe helt annet.

Urin forblir ikke ren i en bleie ved kroppstemperatur.

Anonymous poster hash: 489e5...e62

Gjest MammaTilKidsa
Skrevet

Selvsagt vasker jeg mellom hvert bleieskift, og jeg bruker til og med våtservietter. Lar det lufttørke før jeg tar på ny bleie. Har tre små barn fra 20 mnd og nedover, og aldri opplevd plager med bleieutslett.

Skrevet

Når eg veit kor ubehageleg det er å la vere å vaske, kunne det aldri falle meg inn å ikkje gjere det. Ny sveitte er også "rein", men etter ei stund vert den ubehageleg.

Kvar og ein får gjere som dei kjenner er rett for seg og sin baby.

Vasker du deg hver gang du tisser? Med klut og vann? 

Anonymous poster hash: a8817...7d6

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Vasket normalt ikke ved tissebleier ute på tur.  Har aldri vært redd for å bruke våteservietter når det trengs, men bruker dem ikke i utide.  Hjemme har vi brukt klut og vann og olje ved behov og våteservietter om det har vært en skikkelig bæsjebleie eller på tur.  Men jeg ser heller ingen grunn til å vaske ved hvert tisseskift.

Skrevet

Vasker morgen og kveld. Og ved bæsjebleier såklart.

Skrevet

Jøss, må si jeg er sjokkert!

Trodde virkelig de små ble vasket når man skiftet tissbleie. Alle mine venninner gjør det, barnehagen gjør det, i den barnehagen jeg jobber, familie gjør det, og jeg har alltid gjort det med egne barn. Aldri hatt noe utslett og brukt vårservietter. Jeg har aldri tenkt tanken at det ikke var normalt! Forventet at slik skal man.

De få gangene, når vi var på tur etc. så hadde jeg utrolig dårlig samvittighet når jeg slurvet ved å ikke vaske.

Jøss.

Anonymous poster hash: e7851...9c7

Skrevet

Trodde virkelig de små ble vasket når man skiftet tissbleie. Alle mine venninner gjør det, barnehagen gjør det, i den barnehagen jeg jobber, familie gjør det, og jeg har alltid gjort det med egne barn. Aldri hatt noe utslett og brukt vårservietter. Jeg har aldri tenkt tanken at det ikke var normalt! Forventet at slik skal man.

De få gangene, når vi var på tur etc. så hadde jeg utrolig dårlig samvittighet når jeg slurvet ved å ikke vaske.

Jøss.

Jøss. :sjokkert:  :sjokkert:  :sjokkert:  :hakeslepp:  :hakeslepp:

Skrevet

Klart man vasker etter tissebleier- med kompress med lunket vann. Babyen har hatt tisset i bleia inntill huden , så ubehagelig å ikke bli vasset lett med vann da!. Våtservietter bør kun brukes til nød.På tur i skogen får være opp til hver enkelt, det er vel ikke særlig ofte det blir en problemstilling.Anonymous poster hash: 5c849...e94

Vel, det er kanskje "klart" for uvitende som deg, men vi som vet bedre vasker ikke etter bare tissebleier.Det er fordi huden blir mer irritert av vann og kompresser enn bare tisset i bleia. Anonymous poster hash: dac3e...5c5

"Vi som vet bedre", faktisk. Litt av en solstråle du ;-)

Når babyen har hatt bleia med tiss i inntill huden så trodde jeg da alle vasket lett med fuktig kompress etc, det gjør vi- og alle runst oss. Lar rumpa deretter lufttørke og klapper tørt ved tissen med en tørr kompress, før det er på med ny bleie.

til deg som så dumt spør om voksne vasker seg med klut så blir det "bittelitt" annerledes- lmed mindre du også bruker bleie?!) Vil tro du har noe kontroll på strålen, og at tissinga ikke gjør det halvklam i rumpa?!

En fuktig, parfymefri kompress med litt rent lunkentvann har aldri skadet noen babyrumpe!

Anonymous poster hash: 5c849...e94

Skrevet

Når eg veit kor ubehageleg det er å la vere å vaske, kunne det aldri falle meg inn å ikkje gjere det. Ny sveitte er også "rein", men etter ei stund vert den ubehageleg.

Kvar og ein får gjere som dei kjenner er rett for seg og sin baby.

Vasker du deg hver gang du tisser? Med klut og vann?

Dette var eit malplassert spørsmål! Eg gjer ikkje det, nei, fordi eg tissar i do. Hadde eg tissa i bleie hadde eg gjort det. Sjå forøvrig mitt første svar i tråden.

Skrevet

Jøss.

Jeg har jobbet i barnehage i mange år, og jeg vasker ikke når det er tissebleier, med mindre det lukter. Ingen av mine kolleger gjør heller det. Tror ikke det er så vanlig i barnehagene

Anonymous poster hash: 6a2a6...b3e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...