Gå til innhold

Vasker man ikke barna ved bleieskift?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vasker vanligvis ikke etter tissebleie, nei. ser det an, men forsøker skåne huden. Bleiene er supre, bedre for huden og slippe vaskes ofte. Var nok annerledes før med dårligere kvalitet og oppsugingsevne på bleiene.

Anonymous poster hash: 44b68...f7e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aldri vasket når de kun har tisset. Får være grenser for hvor mye en skal vaske de små sarte hudene.

Nå har jeg gutter, kanskje de med jenter tenker anderledes? At tisset renner mer nedover? Jeg vet ikke :)

Skrevet

Har tre barn og jobber i bhg. Vasker aldri ved tissebleie hvis det ikke lukter. Vasket morgen og kveld da egne brukte bleier, nå vasket vi bare kveld eller tar en dusj hvis det lukter eller de er dynlig møkkete som de ofte er!

Skrevet

Vasket ikke tissebleier da hun var baby, men nå som hun er 2 må jeg vaske, for det lukter skikkelig vondt

Anonymous poster hash: 855ab...41c
Skrevet

Vasket de morgen og kveld, og ved bæsjebleie. Våtservietter irriterte huden på barna, så de ble brukt minst mulig. Er jo bare å skifte tissebleier ofte nok og. Venter man til de er fulle, er det nok lurt å vaske. Men de fleste skifter jo før den blir skikkelig bløt.

Skrevet

Har aldri vasket noen av mine med tissebleier. Lærte at dette var unødvendig da vi var innlagt med første pånyfødtintensiven, og antar at de hvet hva de snakker om der.

Små barns urin er ikke sur på samme måte som hoss voksne og store barn, i tillegg er bleier i dag svært gode. Våtservietter derimot inneholder mye greier!

Anonymous poster hash: 68c35...430

Skrevet

Våtservietter er visst en versting og inneholder mye rart. Holder barna mine langt unna disse.

Anonymous poster hash: 58b27...71c

Skrevet

Fullstendig unødvendig å vaske hvis barnet bare har tisset. Huden har det mye bedre hvis den slipper å bli vasket "hele tiden". Morgen og kveld, og når det er bæsjebleie holder i massevis.

Anonymous poster hash: 0fc5f...8ae

Skrevet

Bytter ofte og vasker ikke da de har tisset litt. Har de gjort nr 2 så bruker jeg kun papir og klut med rent vann. Ikke noe unormalt med det.

Anonymous poster hash: da144...572

Skrevet

Vasker ikke etter tissebleier nei. Det gjør vi heller ikke i barnehage jeg har jobbet. 

Ser det selvfølgelig litt an. Er tissebleien så full at barnet er fuktig og det lukter, vasker jeg litt med vann.

Bleiene er veldig gode så tisset trekker jo inn med en gang. 
Vasker du deg med klut og såpe nedentil hver gang du har tisset?

Anonymous poster hash: b1964...38f
Skrevet

Klart man vasker etter tissebleier- med kompress med lunket vann. Babyen har hatt tisset i bleia inntill huden , så ubehagelig å ikke bli vasset lett med vann da!. Våtservietter bør kun brukes til nød.

På tur i skogen får være opp til hver enkelt, det er vel ikke særlig ofte det blir en problemstilling.

Anonymous poster hash: 5c849...e94

Skrevet

Klart man vasker etter tissebleier- med kompress med lunket vann. Babyen har hatt tisset i bleia inntill huden , så ubehagelig å ikke bli vasset lett med vann da!. Våtservietter bør kun brukes til nød.

På tur i skogen får være opp til hver enkelt, det er vel ikke særlig ofte det blir en problemstilling.

Anonymous poster hash: 5c849...e94

Vel, det er kanskje "klart" for uvitende som deg, men vi som vet bedre vasker ikke etter bare tissebleier.

Det er fordi huden blir mer irritert av vann og kompresser enn bare tisset i bleia.

Anonymous poster hash: dac3e...5c5

Skrevet

Har nettopp fått min første, og er i barsellgruppe gjennom helsestasjonen det vi bor. Den ene mammaen på gruppa har 3 barn fra før og virker på meg som dreven i hele situasjonen. Det var helt inntil vi var på trilletur i marka og hun måtte bytte en tissebleie. Vi satt der 3 damer og hun gikk bort til en benk 1m unna oss for å skifte bleien. Legger da merke til at hun ikke vasket rumpa på den lille som hadde tisset, så jeg spurte om hun ville låne noen vårservietter av meg. Da svarte hun heller overraskende at hun aldri hadde vasket rumpa på noen av sine barn om de kun hadde tisset. Jeg sitter igjen med store øyne og flere spørsmålstegn . For meg er det en selvfølgelighet å vaske rumpa uavhengig av om barnet har nr1 eller 2.

Er jeg hysterisk som syntes dette var skrekkelig urenslig??

Anonymous poster hash: 97135...f26

Nei, vasker ikke etter bare tissebleie, tisset er rent. Bedre det for huden enn å gni med våtserviett, det er ikke bra for huden. De vaskes såklart ved bæsjebleie, men helst vann og mesoft engangsklut. På tur til nød våtserviett. Barna bades/dusjes ved behov og lukter ikke.

Husker noen i barselgruppa mi skifta hver gang ungen tissa, uavhengig av hvor mye eller når de skifta sist. Noen førstegangsmødre er litt småhysteriske ja.

Anonymous poster hash: f1d05...bd3

Skrevet

Hvis jeg bare har skiftet tissebleie har jeg ikke vaska hvis det ikke er noe som tilsier det, vond lukt fex.

Tror det er like bra eller bedre enn å vaske med alskens våtservietter. Er på fjerde barnet nå, han har faktisk veldig fin hud.

Tom legen på helsestasjonen kommenterte det. Så noe må jeg gjøre riktig ..

Skrevet

Vasker kun morgen og kveld, og selvfølgelig når det er bæsjebleie. 

Skrevet

Vasker heller ikke etter tissebleier. Vi var innlagt på sykehuset 1 måned med prematurbaby, og observerte dermed utallige sykepleiere og barnepleiere utføre utallige stell på utallige barn. Så aldri at noen vasket ved kun tiss. Når ungen blir så stor at tisset begynner å lukte vondt, er det noe annet.

Anonymous poster hash: 02a83...097

Skrevet

Jeg vasker heller ikke når det kun er tissebleie. Vasker med engangsserviett med vann morgen og kveld, og ved bommelom.

Skrevet

Jeg synes våtservietter er mye verre enn litt tiss.

Anonymous poster hash: d5a3f...d9e

Skrevet

Har aldri vasket babyene mine ved tissebleier. Men eldste brukte bleie til hun var 3,5 år, og på slutten der luktet tisset litt, så da vasket vi selvsagt. Ellers vasker vi bare bed morgenstell (og bæsj).

Anonymous poster hash: 05a97...051

Skrevet

Vasket ikke ved tissebleie. Brukte ikke våtservietter før ungen var over 1 år.

Brukte da fukta mesoft. Hadde de med meg på tur hvis f.eks bæsj.

Jeg er vel heller den som er hysterisk på våtservietter på babyer.

Skrevet

Vasker ikke ved tiss nei. Og vi har aldri hatt såre stumper! :)

Skrevet

Jeg vasket heller ikke babyene mine hvis de bare hadde tisset. Hverfall ikke med våtservietter. Mine ble veldig irritert i huden av de. Vasket med vann og klut morgen og kveld, å vask etter bæsjebleie. Synes det er overdrevent vasking av en liten babystump etter vær eneste tissebleie.

Anonymous poster hash: f1e0b...ed2

Helt enig. Mine tålte overhode ikke våtservietter, og de ble også såre hvis jeg vasket med kun klut og vann til hvert bleieskift. 

Anonymous poster hash: e714c...215

Skrevet

Vasker med vann og klut morgen og kveld. Våtserviett ved bæsj, oftest ingenting ved tiss.

Anonymous poster hash: d6178...de0

Skrevet

Jeg vasket heller ikke babyene mine hvis de bare hadde tisset. Hverfall ikke med våtservietter. Mine ble veldig irritert i huden av de. Vasket med vann og klut morgen og kveld, å vask etter bæsjebleie. Synes det er overdrevent vasking av en liten babystump etter vær eneste tissebleie.

Anonymous poster hash: f1e0b...ed2

Helt enig. Mine tålte overhode ikke våtservietter, og de ble også såre hvis jeg vasket med kun klut og vann til hvert bleieskift. 

PS: Det er mye snakk om "dagens bleier" her - jeg er enig i at engangsbleier i dag er gode til å holde huden tørr, men jeg har brukt tøybleier til ungene mine, og har ikke hatt behov for å vaske ved hvert tissebleieskift likevel. 

Skrevet

Har aldri vasket etter tiss. Ingen grunn til det. Men du er førstegangs og lettere hysterisk. Når du får nr to vil alt slikt føles ubetydelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...