Anonym bruker Skrevet 13. januar 2015 #26 Skrevet 13. januar 2015 Utrolig spent på hvordan det barnet her ender opp. Snakk om å få gjøre som en vil. Og ja- jeg vet hva det kan si at barnet har ADHD. Likevel kan en ikke la de styre som vil. Å lære seg å lese er essensielt og "å lese litt på spill daglig" er overhodet ikke nok for å bli en god leser. Anonymous poster hash: f5414...da5
Sint naken biltyv Skrevet 13. januar 2015 #27 Skrevet 13. januar 2015 Utrolig spent på hvordan det barnet her ender opp. Snakk om å få gjøre som en vil. Og ja- jeg vet hva det kan si at barnet har ADHD. Likevel kan en ikke la de styre som vil. Å lære seg å lese er essensielt og "å lese litt på spill daglig" er overhodet ikke nok for å bli en god leser. Anonymous poster hash: f5414...da5 Da bør du være spent for hvordan min ender opp også😋
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 13. januar 2015 Forfatter #28 Skrevet 13. januar 2015 Utrolig spent på hvordan det barnet her ender opp. Snakk om å få gjøre som en vil. Og ja- jeg vet hva det kan si at barnet har ADHD. Likevel kan en ikke la de styre som vil. Å lære seg å lese er essensielt og "å lese litt på spill daglig" er overhodet ikke nok for å bli en god leser. Anonymous poster hash: f5414...da5 Hvis alternativet er å ikke lese.... Da er vel det han leser bedre??
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2015 #29 Skrevet 13. januar 2015 Begyn med enkle leseløvebøker som dere leser sammen. Det er ikke nok å lese i lek og spill. For å bli en god leser må man skjønne hvordan fortellinger er bygget opp. Man må lese bøker, begynne med enkle og øke gradvis. Anonymous poster hash: a9bf7...28e Han har dessverre en slags " bok vegring" nå er fokus på å lese ord og det går bra med spillJeg vil anbefale dere å prøve å trigge leselysten hans. Leser dere høyt for han? Har han lydbøker? Anonymous poster hash: 69a29...ae6 Han er dessverre ikke så glad i detMen han kan jo ikke velge alt selv? Bestem at dere skal lese litt i en bok hver kveld. Han en setning og du resten av avsnittet. Velg setninger som er greie. Finn bok med tema som opptar han. Lag det til en rutine hver kveld 15 minutter minst! Involver far slik at han tar oppgaven når du ikke er hjemme. Du sier han er god i andre fag, men hvordan får han lest/lært/gjort lekser i fag som samfunn, engelsk, naturfag, matte osv? Alt må jo leses for å henge med. Anonymous poster hash: a9bf7...28e Skjønner du mener det godt men å lese minst 15 min hver kveld lar seg nok bare ikke gjøreHvorfor ikke det? At han leser et par setninger og du leser resten? Finn en bok som passer han. Faktabok eller bok med tema han liker! Anonymous poster hash: a9bf7...28e Tydelig at du ikke har et barn med sterk Adhd.... Handler ikke om at barna ikke liker men stede ikke klarer å følge med og være rolig. De har ikke energi til å være rolig og følge med pga at de har brukt opp alt tidligere på dagen.Jeg har barn med ADHD. Anonymous poster hash: a9bf7...28e Da vet du og at ADHD barn er forskjellige Ja det vet jeg. Jeg vet også at barn med ADHD må lære å lese. Her er gutten mye i fysisk aktivitet. Vi stiller krav til lekser og lesing til han og. Lese må man kunne. Så lenge han ikke har påvist dysleksi så må lesing gjøres. Vi må selvsagt finne tema i boken han interesserer seg for. Det nytter ikke med vanlig norsk leselekse, men klarer han ikke konsentrere seg om. Han leser en setning, jeg litt mer. Velger korte, enkle setninger. Spennende bøker gjør at han jo er spent på hvordan de ender, i tillegg må bøkene være korte. Vi dikter og egne fortellinger. Han snakker og turner gjerne i senga i mens, jeg skriver. Noen kvelder senere leser vi sammen historiene hans. Han kan ikke sitte med en bok alene. Bruker pc som belønning. Litt lesing med voksne betyr spilling. Ikke lesing ikke spilling. Anonymous poster hash: a9bf7...28e
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2015 #30 Skrevet 13. januar 2015 Utrolig spent på hvordan det barnet her ender opp. Snakk om å få gjøre som en vil. Og ja- jeg vet hva det kan si at barnet har ADHD. Likevel kan en ikke la de styre som vil. Å lære seg å lese er essensielt og "å lese litt på spill daglig" er overhodet ikke nok for å bli en god leser. Anonymous poster hash: f5414...da5 Hvis alternativet er å ikke lese.... Da er vel det han leser bedre?? Hvilke spill leser han på da? Anonymous poster hash: a9bf7...28e
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2015 #31 Skrevet 13. januar 2015 Hadde kuttet kraftig på spillingen så kanskje han har energi til å lese ti minutter. (Bli lest for evt.) Hva interesserer han? ( Om det bare er spill hadde jeg kuttet kraftig på det. Har bare dårlig erfaring med barn med diagnoser som adhd og mye spilling, uten at jeg vet hvor mye din spiller) Gå på biblioteket og få hjelp til å finne spennende og lettleste bøker. Anonymous poster hash: cca06...45d
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 13. januar 2015 Forfatter #32 Skrevet 13. januar 2015 Utrolig spent på hvordan det barnet her ender opp. Snakk om å få gjøre som en vil. Og ja- jeg vet hva det kan si at barnet har ADHD. Likevel kan en ikke la de styre som vil. Å lære seg å lese er essensielt og "å lese litt på spill daglig" er overhodet ikke nok for å bli en god leser. Anonymous poster hash: f5414...da5 Hvis alternativet er å ikke lese.... Da er vel det han leser bedre??Hvilke spill leser han på da? Anonymous poster hash: a9bf7...28e Lek og lær spill... Minecraft... I matte ... Dragonbox feks
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2015 #33 Skrevet 13. januar 2015 Har også en gutt i 3.klasse som sliter med lesingen. Han har ikke ADHD da, men er nå under utredning for dysleksi. Kan det være at han sliter med det? Har skolen sagt noe? Anonymous poster hash: d0b85...262
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 13. januar 2015 Forfatter #34 Skrevet 13. januar 2015 Hans lærer mener at så lenge han leser er det irrelevant hva.... Vi skal til og med begynne å sende text mld til han på skolen han må svare på... Lærers Forslag. Fantastisk lærer som tenker utenfor boksen
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2015 #35 Skrevet 13. januar 2015 Utrolig spent på hvordan det barnet her ender opp. Snakk om å få gjøre som en vil. Og ja- jeg vet hva det kan si at barnet har ADHD. Likevel kan en ikke la de styre som vil. Å lære seg å lese er essensielt og "å lese litt på spill daglig" er overhodet ikke nok for å bli en god leser. Anonymous poster hash: f5414...da5 Hvis alternativet er å ikke lese.... Da er vel det han leser bedre??Og ikke lese bør ikke være et alternativ. Hvorfor sitte med data hele tiden? Jo mer du utleverer denne ADHD gutten jo mer forståelse får en for at lillebroren får feriere uten storebror. Han må være slitsom å være rundt siden han bruker få det som han vil på alle plan. Dere skulle jo kutte ut lekser, så å prioritere å bli en ok leser burde virkelig ikke være for mye forlangt- ADHD eller ei! Anonymous poster hash: f5414...da5
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2015 #36 Skrevet 13. januar 2015 Utrolig spent på hvordan det barnet her ender opp. Snakk om å få gjøre som en vil. Og ja- jeg vet hva det kan si at barnet har ADHD. Likevel kan en ikke la de styre som vil. Å lære seg å lese er essensielt og "å lese litt på spill daglig" er overhodet ikke nok for å bli en god leser. Anonymous poster hash: f5414...da5 Hvis alternativet er å ikke lese.... Da er vel det han leser bedre??Hvilke spill leser han på da? Anonymous poster hash: a9bf7...28e Lek og lær spill... Minecraft... I matte ... Dragonbox feks Minecraft kan virkelig ikke kalles leselekse. At det er mulig😂 Anonymous poster hash: f5414...da5
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 13. januar 2015 Forfatter #37 Skrevet 13. januar 2015 Utrolig spent på hvordan det barnet her ender opp. Snakk om å få gjøre som en vil. Og ja- jeg vet hva det kan si at barnet har ADHD. Likevel kan en ikke la de styre som vil. Å lære seg å lese er essensielt og "å lese litt på spill daglig" er overhodet ikke nok for å bli en god leser. Anonymous poster hash: f5414...da5 Hvis alternativet er å ikke lese.... Da er vel det han leser bedre??Og ikke lese bør ikke være et alternativ. Hvorfor sitte med data hele tiden? Jo mer du utleverer denne ADHD gutten jo mer forståelse får en for at lillebroren får feriere uten storebror. Han må være slitsom å være rundt siden han bruker få det som han vil på alle plan. Dere skulle jo kutte ut lekser, så å prioritere å bli en ok leser burde virkelig ikke være for mye forlangt- ADHD eller ei! Anonymous poster hash: f5414...da5 Du aner virkelig ikke hva du snakker om
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2015 #38 Skrevet 13. januar 2015 Har en i familien som ikke lærte å lese før 3. klasse, og det gikk ganske lang tid før han leste noe mer enn et par setninger per dag hjemme og klarte å lese ordentlig sammenhengende. Han har ikke adhd, men add, uten at jeg vet så mye om hva forskjellene er, så mulig dette ikke er relevant her... Men han ble i alle fall en skikkelig lesehest etter hvert, leste minst en bok per dag i en periode (ungdomsbøker, men likevel). Holder på med høyere utdannelse nå og får toppkarakterer. Hvordan man ligger an de første årene må ikke ha så mye å si på sikt. (Han ble for øvrig ikke tvunget til å lese noe mer enn han orket.) Anonymous poster hash: ac5d0...0ff
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 13. januar 2015 Forfatter #39 Skrevet 13. januar 2015 Utrolig spent på hvordan det barnet her ender opp. Snakk om å få gjøre som en vil. Og ja- jeg vet hva det kan si at barnet har ADHD. Likevel kan en ikke la de styre som vil. Å lære seg å lese er essensielt og "å lese litt på spill daglig" er overhodet ikke nok for å bli en god leser. Anonymous poster hash: f5414...da5 Hvis alternativet er å ikke lese.... Da er vel det han leser bedre??Hvilke spill leser han på da? Anonymous poster hash: a9bf7...28e Lek og lær spill... Minecraft... I matte ... Dragonbox feksMinecraft kan virkelig ikke kalles leselekse. At det er mulig😂 Anonymous poster hash: f5414...da5 Hvis du må ha dette inn med teskje... Vi har ikke fokus på leselekser hjemme... Men så lenge ungen leser er både vi og skolen fornøyd... Som lærer sier; om ungen leser Donald blader er det helt topp så lenge det blir lest!! Og til info dette er i samråd med skole!!!
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2015 #40 Skrevet 13. januar 2015 Utrolig spent på hvordan det barnet her ender opp. Snakk om å få gjøre som en vil. Og ja- jeg vet hva det kan si at barnet har ADHD. Likevel kan en ikke la de styre som vil. Å lære seg å lese er essensielt og "å lese litt på spill daglig" er overhodet ikke nok for å bli en god leser. Anonymous poster hash: f5414...da5 Hvis alternativet er å ikke lese.... Da er vel det han leser bedre??Hvilke spill leser han på da? Anonymous poster hash: a9bf7...28e Lek og lær spill... Minecraft... I matte ... Dragonbox feksMinecraft kan virkelig ikke kalles leselekse. At det er mulig😂 Anonymous poster hash: f5414...da5 Verken minecraft (det går vel på engelsk,?iallefall hos oss) eller dragonbox lærer en å lese av. Dragonbox er jo kun enkle instruksjoner. Hvilke lek og lær spill? Hadde vært kjekt med tips til min gutt på 7,5 år. Alltid på jakt etter nye og gode tips. Anonymous poster hash: a9bf7...28e
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2015 #41 Skrevet 13. januar 2015 Utrolig spent på hvordan det barnet her ender opp. Snakk om å få gjøre som en vil. Og ja- jeg vet hva det kan si at barnet har ADHD. Likevel kan en ikke la de styre som vil. Å lære seg å lese er essensielt og "å lese litt på spill daglig" er overhodet ikke nok for å bli en god leser. Anonymous poster hash: f5414...da5 Hvis alternativet er å ikke lese.... Da er vel det han leser bedre??Hvilke spill leser han på da? Anonymous poster hash: a9bf7...28e Lek og lær spill... Minecraft... I matte ... Dragonbox feksMinecraft kan virkelig ikke kalles leselekse. At det er mulig😂 Anonymous poster hash: f5414...da5 Hvis du må ha dette inn med teskje... Vi har ikke fokus på leselekser hjemme... Men så lenge ungen leser er både vi og skolen fornøyd... Som lærer sier; om ungen leser Donald blader er det helt topp så lenge det blir lest!! Og til info dette er i samråd med skole!!! Og meningen med innlegget var? Fins det ikke ADHD forum du kan være på? Forumet her handler jo kun om fotballfrua og gutten din. Anonymous poster hash: f5414...da5
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 13. januar 2015 Forfatter #42 Skrevet 13. januar 2015 Utrolig spent på hvordan det barnet her ender opp. Snakk om å få gjøre som en vil. Og ja- jeg vet hva det kan si at barnet har ADHD. Likevel kan en ikke la de styre som vil. Å lære seg å lese er essensielt og "å lese litt på spill daglig" er overhodet ikke nok for å bli en god leser. Anonymous poster hash: f5414...da5 Hvis alternativet er å ikke lese.... Da er vel det han leser bedre??Hvilke spill leser han på da? Anonymous poster hash: a9bf7...28e Lek og lær spill... Minecraft... I matte ... Dragonbox feksMinecraft kan virkelig ikke kalles leselekse. At det er mulig😂 Anonymous poster hash: f5414...da5 Verken minecraft (det går vel på engelsk,?iallefall hos oss) eller dragonbox lærer en å lese av. Dragonbox er jo kun enkle instruksjoner. Hvilke lek og lær spill? Hadde vært kjekt med tips til min gutt på 7,5 år. Alltid på jakt etter nye og gode tips. Anonymous poster hash: a9bf7...28e Minecraft leser vi da engelsk.. Dragonbox for morro matte og de andre mer læringsbasert
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2015 #43 Skrevet 13. januar 2015 Som lærer sitter jeg her og river meg i håret av det du skriver. Du syr så store puter under sønnen din at det er rett før han letter! Det krever mye av foreldrene å lære et barn å lese, du må gå foran med godt eksempel; lese avis, bøker og blader, lese bøker for han og med han. Her nytter det ikke å skylle på noe ADHD. Jeg kjenner mange elever med ulike grader av ADHD og diagnosen kan ikke være noen hvilepute for dere foreldre, tvert i mot! Anonymous poster hash: ed624...579
Sint naken biltyv Skrevet 13. januar 2015 #44 Skrevet 13. januar 2015 Som lærer sitter jeg her og river meg i håret av det du skriver. Du syr så store puter under sønnen din at det er rett før han letter! Det krever mye av foreldrene å lære et barn å lese, du må gå foran med godt eksempel; lese avis, bøker og blader, lese bøker for han og med han. Her nytter det ikke å skylle på noe ADHD. Jeg kjenner mange elever med ulike grader av ADHD og diagnosen kan ikke være noen hvilepute for dere foreldre, tvert i mot! Anonymous poster hash: ed624...579 Uff, håper ikke du virkelig er lærer
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2015 #45 Skrevet 13. januar 2015 Som lærer sitter jeg her og river meg i håret av det du skriver. Du syr så store puter under sønnen din at det er rett før han letter! Det krever mye av foreldrene å lære et barn å lese, du må gå foran med godt eksempel; lese avis, bøker og blader, lese bøker for han og med han. Her nytter det ikke å skylle på noe ADHD. Jeg kjenner mange elever med ulike grader av ADHD og diagnosen kan ikke være noen hvilepute for dere foreldre, tvert i mot! Anonymous poster hash: ed624...579 Uff, håper ikke du virkelig er lærer ?? Anonymous poster hash: ed624...579
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2015 #46 Skrevet 13. januar 2015 Som lærer sitter jeg her og river meg i håret av det du skriver. Du syr så store puter under sønnen din at det er rett før han letter! Det krever mye av foreldrene å lære et barn å lese, du må gå foran med godt eksempel; lese avis, bøker og blader, lese bøker for han og med han. Her nytter det ikke å skylle på noe ADHD. Jeg kjenner mange elever med ulike grader av ADHD og diagnosen kan ikke være noen hvilepute for dere foreldre, tvert i mot! Anonymous poster hash: ed624...579 Denne personen er nok ikke lærer. I såfall ikke en god lærer med erfaring. (Kan det være Lars Kristian forresten?) Hilsen lærer :-) Anonymous poster hash: 3c2df...dfb
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2015 #47 Skrevet 13. januar 2015 Som lærer sitter jeg her og river meg i håret av det du skriver. Du syr så store puter under sønnen din at det er rett før han letter! Det krever mye av foreldrene å lære et barn å lese, du må gå foran med godt eksempel; lese avis, bøker og blader, lese bøker for han og med han. Her nytter det ikke å skylle på noe ADHD. Jeg kjenner mange elever med ulike grader av ADHD og diagnosen kan ikke være noen hvilepute for dere foreldre, tvert i mot! Anonymous poster hash: ed624...579 Denne personen er nok ikke lærer. I såfall ikke en god lærer med erfaring. (Kan det være Lars Kristian forresten?) Hilsen lærer :-)Anonymous poster hash: 3c2df...dfb Hva får deg til å skrive det? Kanskje det er du som er læreren til denne ADHD-gutten? ;-) Anonymous poster hash: ed624...579
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2015 #48 Skrevet 13. januar 2015 Som lærer sitter jeg her og river meg i håret av det du skriver. Du syr så store puter under sønnen din at det er rett før han letter! Det krever mye av foreldrene å lære et barn å lese, du må gå foran med godt eksempel; lese avis, bøker og blader, lese bøker for han og med han. Her nytter det ikke å skylle på noe ADHD. Jeg kjenner mange elever med ulike grader av ADHD og diagnosen kan ikke være noen hvilepute for dere foreldre, tvert i mot! Anonymous poster hash: ed624...579 Denne personen er nok ikke lærer. I såfall ikke en god lærer med erfaring.(Kan det være Lars Kristian forresten?) Hilsen lærer :-) Anonymous poster hash: 3c2df...dfb Ja, og sånn kan en holde på. Såklart kan hun være lærer selv om hun mener ADHD gutten har det for lett. Anonymous poster hash: f5414...da5
Iiiiik Skrevet 13. januar 2015 #49 Skrevet 13. januar 2015 Det er vel nokså vanlig at barn med ADHD sliter med læring, det kan være matte eller det kan være lesing og skriving. Det er også vanlig at det å jobbe med det mindre lystbetonte er ekstra utfordrende for barn med ADHD. Akkurat lesing er jo så grunnleggende for all annen læring at det er viktig å komme over motviljen. Jeg får vel ikke følelsen av at du ber om råd, i denne tråden, HI, så skal avstå fra det. Er enig med læreren at det viktigste er å lese, hva barnet leser er ikke så viktig. Det trenges imidlertid mengdetrening hvis man skal bli en funksjonell leser og da holder det ikke over tid å lese de korte instruksjonene på spill. Du ber ikke om råd når det gjelder grensesetting heller, så skal la være å gi deg dem også. Regner med at dere utøver mye grensesetting i hverdagen, men kan skjønne hvis noen tror dere syr puter under armene på ham eller er konfliktsky selv, for det du viser i dette forumet er nesten utelukkende hvordan dere tilpasser dere hans utfordringer og lite av hvordan dere står i krav og forventninger. Har han atferdsvansker i tillegg, så håper jeg dere får veiledning et mer kompetent sted enn her.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2015 #50 Skrevet 13. januar 2015 Som lærer sitter jeg her og river meg i håret av det du skriver. Du syr så store puter under sønnen din at det er rett før han letter! Det krever mye av foreldrene å lære et barn å lese, du må gå foran med godt eksempel; lese avis, bøker og blader, lese bøker for han og med han. Her nytter det ikke å skylle på noe ADHD. Jeg kjenner mange elever med ulike grader av ADHD og diagnosen kan ikke være noen hvilepute for dere foreldre, tvert i mot! Anonymous poster hash: ed624...579 Hahaha! Slike lærere har jeg dessverre vært borti litt for mange ganger. Som nesten voksen kom endelig sannheten fram og ungdommen har fått 4 diagnoser inkl. ADD og dysleksi. Prøv å finn årsaken til at barnet strever istedet for å presse foreldre til å være lærere. Sitat fra dysleksiforbundet. " For elever som har store vansker er det svært vanskelig å jobbe med basisferdigheter hjemme. Lese- og skriveopplæring for barn med spesifikke vansker krever inngående spesialpedagogisk erfaring og kunnskap. Å overlate dette arbeidet til foreldrene er direkte uansvarlig." Pga krav og forventninger fra oss foreldre og skole(som er normalt - for normale barn) har livslysten til ungdommen falt på bånnivå. - Bare fordi lærerne ikke tok tak i problemene, men skjøv de over på foreldrene.. Thanks!! (Jeg har ikke lest denne tråden, svarer direkte til læreren) Anonymous poster hash: a4096...0f1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå