Gå til innhold

Hva svarer jeg denne moren?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke enig med siste taler. Jeg er av den oppfatningen at skillet mellom de som har og de som ikke har vokser stadig, og at folk og barn er veldig godt klar over hvilken gruppe de faller i fra tidlig alder. Tydelige og store materielle forskjeller er en av årsakene til det.

Det er få av de som ikke har som forventer at det skal være deres tur neste gang, det har de jo fra tidlig alder fått erfare at ikke kommer til å skje. De går nok heller ikke i den trist det kommer verken til å dekkes over eller rettes opp i.

Folk som lever i den virkelige er ikke så naive.

Det betyr derimot ikke at det ikke kan være vondt for barn å oppleve andres velstand, når de selv har langt fra tilsvarende. Denne moren burde for alles del ikke sagt noe, det er ikke hennes sted å blande seg. Tviler på hun føler seg berettiget til å skulle bestemme hva andre skal bruke pengene sine på. Jeg vil heller tro at det var et impulsive utslag av stor frustrasjon, kanskje utløst av litt "sorg" over egne barns situasjon og reaksjon.

Jeg tenker en slik melding fordrer et svar, det er kanskje lettere å vise respekt og raushet, om man forsøker å sette seg litt inn i hva som fikk henne til å tråkke langt over streken.

Hi jeg ville ha svart, uten å kritisere. Du har fått flere gode alternativer her.

Det er dessuten viktig å bevare gode relasjoner med barnas venners foreldre, og slik søke å ivareta gode relasjoner mellom barna. Lykke til :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Antarctica
Skrevet

Men hun som ringte har også et ansvar for relasjonene... Å forlange at andre skal kjøpe færre ting er kanskje ikke et sjakktrekk?

Skrevet

Jeg hadde svart enten

1) Ok

Eller

2) 😳

Anonymous poster hash: 7497d...957

Skrevet

Jeg hadde nok ikke svart.. Men tenkt litt gjennom hva jeg evt ville svart om hun tok det opp face to face. Dette har hun ikke noe med.

Skrevet

For en rar måte å ta opp ting på fra hennes side..

Det er veldig synd at hun føler det slik, spesielt med tanke på at hun ikke har råd til å kjøpe i nærheten av slike ting til sine barn. MEN, det er et men, å skåne barna fra å se at noen har bedre råd enn andre vil i lengden uansett ikke fungere. Verden er urettferdig, og jeg (personlig) synes ikke det blir riktig å ikke kjøpe slike ting til sønnen deres fordi hun selv ikke har råd til det. Hvert fall når han sparer penger selv til å kjøpe ting. Synes allikevel det er en vrien situasjon, men tror jeg ville sendt henne en melding der jeg hadde forklart henne dette (på en ordentlig måte)

Gjest Antarctica
Skrevet

Det er veldig synd at hun føler det slik, spesielt med tanke på at hun ikke har råd til å kjøpe i nærheten av slike ting til sine barn. MEN, det er et men, å skåne barna fra å se at noen har bedre råd enn andre vil i lengden uansett ikke fungere. Verden er urettferdig, og jeg (personlig) synes ikke det blir riktig å ikke kjøpe slike ting til sønnen deres fordi hun selv ikke har råd til det. Hvert fall når han sparer penger selv til å kjøpe ting. Synes allikevel det er en vrien situasjon, men tror jeg ville sendt henne en melding der jeg hadde forklart henne dette (på en ordentlig måte)

Kanskje man må snakke med egne unger også, og si litt om at misunnelse er vondt. Hvis nye ting og ting de eier presenteres på en "skrytete" måte kan man jo luke av dem den uvanen, men det er uansett mange ulike hjem barna vil komme inn i, hvor pengene brukes på andre måter enn hjemme. Enten fordi det er færre eller flere penger å ta av, eller fordi folk velger ulikt.

Jeg er ikke noen kjøpedame og bare grøsser av andres hang til eiendom, så her hjemme får ungene et korrektiv til den materialistiske trenden i samfunnet. Det betyr ikke at de slutter å ønske seg det ene og det andre til jul, men de har en realistisk forventning til hva de kan få. Jeg må jo gjøre det jeg syns er rett overfor mine unger, og stole på at da blir det mindre misunnelse omkring andres eiendom også, hvis man ikke legger så innmari mye i det.

Skrevet

Ser saken her fra begge sider, og forstår både deg og henne, selv om jeg aldri ville ha reagert sånn som henne :-) Jeg håper bare hun greier å fokusere på sønnen sin og deres familie, og lære dem hvordan livet deres er, og hvor heldige de er. Ser ikke sånn ut når hun sender ei slik mld til deg. 

Om jeg husker innlegget ditt rett, så ville jeg ikke ha kjøpt ny data sammen med sønnen med en gang, for han må lære seg å ta vare på ting. Men når det kommer til denne mora ville jeg nok ha vært litt ydmyk, for selv om hun tråkker på dine tær, så føler hun seg nok overtråkket av alt og alle når det kommer til penger. Hadde svart noe ala: "Jeg synes det er synd du føler det slik, og forstår hva du tenker. Men nå er våre livssituasjoner så forskjellige, og man kan ikke ta hensyn til alle andre, men leve slik man selv føler for. Jeg ser guttene våre trives godt og *sønnen min sitt navn* synes det er veldig koselig hos dere..." Eller noe slikt, alt etter som hvordan det er, slik at hun forstår at det ikke er en konkurranse. 

Men så kommer det noen generelle meninger fra meg som ofte ser barn i ulike situasjoner. Og de som får masse burde ha såpass gode foreldre at de kan lære seg å være takknemlig for det man har. Husker godt da min datter for et år siden synes nabojenta burde få en gave, siden storebror hadde bursdag. Jenta mi drev på i godt over en time med å lage ei tegning av dem sammen og masse hjerter og div. Hun gikk å hentet gavepapir og pakket dette forsiktig inn med et kort hun skrev på. Det sitter enda i meg hvor knust hun ble da nabojenta hylte at hun ikke hadde lyst på bare papir, og ble sint på jenta mi. Foreldrene hennes gjorde ingenting.. 

Men nå spora jeg av litt i noen sekunder :-) Håper du finner ut hvordan du kan takle denne mld :-)

Skrevet

Kanskje man må snakke med egne unger også, og si litt om at misunnelse er vondt. Hvis nye ting og ting de eier presenteres på en "skrytete" måte kan man jo luke av dem den uvanen, men det er uansett mange ulike hjem barna vil komme inn i, hvor pengene brukes på andre måter enn hjemme. Enten fordi det er færre eller flere penger å ta av, eller fordi folk velger ulikt.

Jeg er ikke noen kjøpedame og bare grøsser av andres hang til eiendom, så her hjemme får ungene et korrektiv til den materialistiske trenden i samfunnet. Det betyr ikke at de slutter å ønske seg det ene og det andre til jul, men de har en realistisk forventning til hva de kan få. Jeg må jo gjøre det jeg syns er rett overfor mine unger, og stole på at da blir det mindre misunnelse omkring andres eiendom også, hvis man ikke legger så innmari mye i det.

Såklart, jeg synes ikke man trenger å være skrytete rundt det man har av materialistiske ting. Men jeg synes vi allikevel må akseptere og være åpne rundt at alle ikke har like mye penger, selv om det selvfølgelig kan være sårt for de som ikke har råd til alt som "alle andre" har. Er veldig enig med deg!

Skrevet

Ser saken her fra begge sider, og forstår både deg og henne, selv om jeg aldri ville ha reagert sånn som henne :-) Jeg håper bare hun greier å fokusere på sønnen sin og deres familie, og lære dem hvordan livet deres er, og hvor heldige de er. Ser ikke sånn ut når hun sender ei slik mld til deg.

Om jeg husker innlegget ditt rett, så ville jeg ikke ha kjøpt ny data sammen med sønnen med en gang, for han må lære seg å ta vare på ting. Men når det kommer til denne mora ville jeg nok ha vært litt ydmyk, for selv om hun tråkker på dine tær, så føler hun seg nok overtråkket av alt og alle når det kommer til penger. Hadde svart noe ala: "Jeg synes det er synd du føler det slik, og forstår hva du tenker. Men nå er våre livssituasjoner så forskjellige, og man kan ikke ta hensyn til alle andre, men leve slik man selv føler for. Jeg ser guttene våre trives godt og *sønnen min sitt navn* synes det er veldig koselig hos dere..." Eller noe slikt, alt etter som hvordan det er, slik at hun forstår at det ikke er en konkurranse.

Men så kommer det noen generelle meninger fra meg som ofte ser barn i ulike situasjoner. Og de som får masse burde ha såpass gode foreldre at de kan lære seg å være takknemlig for det man har. Husker godt da min datter for et år siden synes nabojenta burde få en gave, siden storebror hadde bursdag. Jenta mi drev på i godt over en time med å lage ei tegning av dem sammen og masse hjerter og div. Hun gikk å hentet gavepapir og pakket dette forsiktig inn med et kort hun skrev på. Det sitter enda i meg hvor knust hun ble da nabojenta hylte at hun ikke hadde lyst på bare papir, og ble sint på jenta mi. Foreldrene hennes gjorde ingenting..

Men nå spora jeg av litt i noen sekunder :-) Håper du finner ut hvordan du kan takle denne mld :-)

Kjære deg, det burde du visst på forhånd. Hvilket barn blir glad for en barnetegning?

Anonymous poster hash: 8fb73...b4b

Skrevet

Kjære deg, det burde du visst på forhånd. Hvilket barn blir glad for en barnetegning?

Mine unger har alle sammen blitt glad for og spart leeeeenge på tegninger og brev de har fått av bestevennen. Den jenta der var nok litt for "godt vant" eller la oss si bortskjemt.

Anonymous poster hash: 4cc86...409

Skrevet

Mine unger har alle sammen blitt glad for og spart leeeeenge på tegninger og brev de har fått av bestevennen. Den jenta der var nok litt for "godt vant" eller la oss si bortskjemt.

Det der kommer jo litt an på alder. Jenta mi (6 år) elsker å lage gaver, og pakker inn ting hun har selv, tegninger, ting hun har perlet etc. til venninner og naboer. Ingen som har reagert negativt på sånt! Merkelig oppførsel av et barn, spør du meg! 

Skrevet

Det der kommer jo litt an på alder. Jenta mi (6 år) elsker å lage gaver, og pakker inn ting hun har selv, tegninger, ting hun har perlet etc. til venninner og naboer. Ingen som har reagert negativt på sånt! Merkelig oppførsel av et barn, spør du meg!
Enig. Mine to jenter elsker også å gi bort bare papir og hun elsker å få bare papir også😁
Skrevet

Da hadde jeg svart at det synes jeg hun bare skal la være å mene noe som helst om, men at om hun ikke kan holde seg så får hun holde meningene sine innen egne fire vegger og ikke belemre meg med dem. Man får ha ryggrad nok til å stå for eget liv og oppdragelsesvalg og ikke belemre andre med sine meningsløsheter.

Meningsløsheter? I all verden. Du vet å krydre kommentarene dine, alltid med et snev av hovmod og intoleranse. Men det har man vel lov til når man er den her inne med flest antall studiepoeng (selvutnevnt sådan)?

Anonymous poster hash: 087b1...14c

Skrevet

Dette er litt på siden av diskusjonen, men hvordan er det mulig at sønnen din på 9 år har en pc til så mange tusen slengende rundt, som blir ødelagt uten at han legger merke til det på flere måneder? Siden dette var en PC han åpenbart ikke hadde bruk for, kanskje han kunne delt den med kameraten sin? :)

Anonymous poster hash: 64a50...781

Skrevet

Tåpelig beskjed fra denne moren. Ungene hennes må jo bare lære at noen har mer enn andre, sånn er livet. Hva du/dere bruker pengene deres på er deres sak.

Foreldrene mine hadde veldig god økonomi da jeg var barn, men allikevel holdt de igjen på ting og tang. Jeg fikk aldri 5 julegaver de var 1, jeg fikk 100 kr i ukelønn(for husarbeid som måtte gjøres) enda en del andre av mine venner fikk 150 kr i ukelønn og deres foreldre hadde ikke halvparten så god økonomi. De var veldig på at jeg måtte gjøre meg fortjent til det jeg fikk, jobbe for det selv osv. Tror det er viktig å lære barn at man ikke bare kan få masse ting og at det må jobbes litt for å oppnå det man vil.. Noe denne moren da kan gjøre for sine barn.

Denne moren her har jo en gylden anledning til å lære barna om hvordan livet faktisk er... Blir ikke lettere når de blir voksne og skal synes alt naboen har noe de må ha, sjalusi og gjør seg til gjeldsslaver fordi de mååå ha det ALLE andre har.

Så ville vel svart at det er synd at hun føler det slik, men at sønnen deres sparer til disse tingene selv og at dere bestemmer over deres egen økonomi.

Skrevet

Da hadde jeg svart at det synes jeg hun bare skal la være å mene noe som helst om, men at om hun ikke kan holde seg så får hun holde meningene sine innen egne fire vegger og ikke belemre meg med dem. Man får ha ryggrad nok til å stå for eget liv og oppdragelsesvalg og ikke belemre andre med sine meningsløsheter.

Meningsløsheter? I all verden. Du vet å krydre kommentarene dine, alltid med et snev av hovmod og intoleranse. Men det har man vel lov til når man er den her inne med flest antall studiepoeng (selvutnevnt sådan)?

Anonymous poster hash: 087b1...14c

Ja, det har man.

Skrevet

Jeg hadde ikke svart noen ting.

Kompisen til sønnen min reiser på dyre utenlandsferier 2-3 ganger i året, minst annenhvert år til USA. Min sønn er misunnelig selvfølgelig, så da får jeg kanskje ringe denne familien å be de moderere feriene sine litt da eller ;)

Verden kommer aldri til å bli rettferdig.

Anonymous poster hash: 83908...518

Skrevet (endret)

Ville dratt ein "Gerd-Liv Valla" og sendt følgande:

Eg beklagar at du føler det slik.

Endret av ★
Skrevet

Meningsløsheter? I all verden. Du vet å krydre kommentarene dine, alltid med et snev av hovmod og intoleranse. Men det har man vel lov til når man er den her inne med flest antall studiepoeng (selvutnevnt sådan)?Anonymous poster hash: 087b1...14c

Her måtte jeg nesten le litt. Du tok deg bryet med å skrive et innlegg for å skjelle ut noen, og så er du enda verre sjøl?

Gjest Antarctica
Skrevet

Dette er litt på siden av diskusjonen, men hvordan er det mulig at sønnen din på 9 år har en pc til så mange tusen slengende rundt, som blir ødelagt uten at han legger merke til det på flere måneder? Siden dette var en PC han åpenbart ikke hadde bruk for, kanskje han kunne delt den med kameraten sin? :)Anonymous poster hash: 64a50...781

De kan jo ha den annen hver uke , og annen hver jul og påske. Det et det som betyr rettferdighet, i alle fall på DiB...

Skrevet

Hvordan får han så sinnsykt mye penger så han kan spare til å kjøpe alt dette, da? På hans alder fikk jeg penger noen ganger til bursdag og jul, dvs at det hadde tatt meg 4 år å spare opp til en PC

Anonymous poster hash: dadb3...c3c

Skrevet

Hvordan får han så sinnsykt mye penger så han kan spare til å kjøpe alt dette, da? På hans alder fikk jeg penger noen ganger til bursdag og jul, dvs at det hadde tatt meg 4 år å spare opp til en PC

Anonymous poster hash: dadb3...c3c

Nå  har det jo gått en generasjon siden du var barn da...

Da min sønn fylte 10 år fikk han 500 kr av bestemor, 500 kr av bestefar, 300 kr av oldemor, 300 kr av mormor også hadde han alle gutten i klassen i bursdag (15 stk) og fikk penger av alle bortsett fra to, klassekameratene gav da mellom 50 og 100 kr hver. Han hadde i tillegg litt penger på sparebøssen. Han kjøpte seg ipad.

Anonymous poster hash: 83908...518

Skrevet

Hvordan får han så sinnsykt mye penger så han kan spare til å kjøpe alt dette, da? På hans alder fikk jeg penger noen ganger til bursdag og jul, dvs at det hadde tatt meg 4 år å spare opp til en PCAnonymous poster hash: dadb3...c3c

Nå er det vel en stund siden du var på hans alder?

Mine barn får mye kontanter til jul og bursdag, nå til jul fikk de 4000 hver.

Forskjellige familier har forskjellige vaner, vet du.

Anonymous poster hash: 50631...dac

Skrevet (endret)

Her tror jeg et kort og konsist svar være på sin plass ...

Hva med noe i retning av: "Pass dine egne saker"?

Endret av MammantilNurket
Skrevet

Herregud . Dette kvinnemennesket er mor og i slutten av tjueåra. Da finner man ikke på allverdens søte fine fraser som svar som om ordene kom fra et barna munn, da forklarer man. Men man forklare jo med fakta og realiteten. Livet er ikke rettferdig, alle kan ikke få eller oppleve det samme , eller være like. Og slik mange unge vokser opp nå er det helt kritisk å fortelle dem det. Skal de om de søker på en jobb som voksen og en annen får den sette seg ned og grine og rope om urettferdighet? Herregud for et samfunn vi blir...... Denne mora trenger kun et klart svar at dette ikke er hennes business.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...