Gå til innhold

Hvorfor er du for legalisering av hasj?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Merkelig hvor mange her som er bastante i sin informasjon pga opplevelser og erfaring de har fått i helsesektoren. Likte spesielt godt den med en egen avdeling for hasjmisbruk og skader.

Mange her som har sett og oppleve mye som forskere ikke har klart og finne bevis for gjennom forskning på temaet i en årrekke. Minner meg nesten litt om Åndenes makt ;-)

Anonymous poster hash: 46857...58e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er for legalisering av canabis, da det er eneste som hjelper meg å få sove. Sovetabletter henger i til langt på formiddagen, så det er virkelig ikke tingen. Canabis gir meg en god, uthvilt natts søvn - samtidig som det ikke er noe problem å våkne midt på natten skulle det være behov for det.

Canabis som rus tror jeg ikke jeg hadde giddet :-) (sånn ut fra det jeg skrev over)

Anonymous poster hash: a106c...aad

Hvordan vet du at du får tak i ok hasj?

http://www.nrk.no/norge/to-dodsfall-skyldtes-cannabis-1.11474082

Er du ikke redd? Hvor mye koster det deg i uken tror du?

Anonymous poster hash: c7733...1d8

jeg dyrker min egen. koster meg 250,- pr år.

all selvmedisinering - enten det er alkohol eller annet - er farlig. det er jo en grunn til at folk selvmedisinerer og kanskje skulle årsaken vært håndtert anderledes.

min bruk er i samråd med legen min. (utrolig som det enn kan virke)

Anonymous poster hash: a106c...aad

Du dyrker din egen, å det koster deg bare 250 kr?

Lurer fælt på hvordan det går Ann?

Når det gjelder spørsmålet til hovedinnlegget?

Hvis noen av dere har vært i Amsterdam så kan man se virkelig at cannabis er mye bedre enn alkohol! Menneskene er mer glade, lager ikke mye bråk og er rett og slett mer Happy og snille mot hverandre..

Jeg ser ikke på cannabis( marihuana) som dop. Hasj derimot er jeg i mot. Hasj kan ødelegge ett menneske, marihuana er en plante. Det er ikke hasj.

Røyket blandt annet i 5 år i strekk uten å ha noen skade av det, pluss det hjalp meg mot deprisjonoen min og mensen smerter!

Har mange norske venner som bor i Amsterdam der de jobber som alle andre mennesker å lever ett normalt liv, men røyker hver dag..

Alt kommer Ann på deg som person om hvordan du bruker det, misbruker du det så sliter du litt. Som f.eks røyke hverdag uten å jobbe, eller være i stand til å komme deg ut. At du rett og slett bare sitter inne å røyker det å isolerer deg selv. Noen blir dessverre litt psyko og paranoide hvis de misbruker det på en dårlig måte!

Anonymous poster hash: ba2b8...270

Om det er så flott med hasj i Amsterdam så må du gjerne svare meg på hvorfor flere og flere coffee shops nå stenger og de lager forbud mot narkoturisme?

Anonymous poster hash: 4de42...865

Skrevet

Fordi jeg ikke ønsker illegale markeder som selger dritt til småunger (man bør være "voksen", minimum atten og man bør ikke være for rebelsk)

Fordi jeg tror det hadde frigitt ressurser i politietaten

Fordi jeg tror at en ærlig fremstilling hadde ført til mindre spenning, og dermed ikke vært så attraktivt for dem som har dragning mot det "tøffe" og ulovlige (snakker altså om ungdommer)

Fordi jeg synes det er høl i huet å kriminalisere en stor andel oppegående voksne (folk med jobb og familie, eller voksne studenter)

Fordi jeg tror at man ved å avkriminalisere kunne unngått flere av "skadevirkningene" ved hasj (slik som paranoia, miste jobben/kastet ut av studiet)

Anonymous poster hash: db485...7f9

Du ville uansett ikke bli kvitt det illegale markedet. Man plukker bare bort et ledd i det markedet som deretter enda mer aggressivt måtte begynne å presse på enda tyngre stoffer til  småungene. For de vil selge uansett. Bare ikke hasj. Og jeg trur ikke et øyeblikk at det er det "farlige" og "tøffe" som lokker ungdommene til å prøve hasj, men ufarligjøringen av stoffet, gjennom media, filmer, kjendiser osv. Ungdommene inntaler seg selv at dette er ikke så farlig som det sies, og da er det jo heller ikke så farlig å prøve??

En legalisering vil jo sende et enda tydligere tegn på at det ikke er farlig bare man er gammel nok??

Hvis du avkriminaliserer hasj da, fordi det er en så pass stor gruppe som kan bruke dette uten å havne i noe slags misbruk, hva da med dem som fint kan bruke andre stoffer , slik som amfetamin, kokain osv uten å misbruk,e trur du dem vil bli bli kriminalisert?. Da må vi jo åpne for de stoffene også da, fordi det finnes som du selv sier finnes en stor andrel oppegående voksne med jobb og familie som kan bruke de stoffene også uten å bli misbrukere, dem vil jo ikke bli mer kriminalisert dem. Hvor skal vi trekke grensen??

Mange liker å stille Hasj og Alkohol opp mot hverendre i legaliseringsdebatten, noe som blir totalt meningsløst. Det er to helt forskjellige stoffer men begge har fryktelig ødeleggende effekter for dem som ikke klarer å håndtere det. Vi har allerede et legalt stoff ( alkohol) som ødelegger og ruinerer mange, hvorfor skal vi ønske å legalisere enda 1, bare fordi noen klarer å håndtere det. Jeg finner ikke logikken.

Jeg mener at vi bør legalisere og regulere stoffer som er mindre farlige enn alkohol. Sterkere stoff som heroin, kokain, metamfetamin o.l bør reguleres som legemiddel. Vi tar da vare på de svakeste i samfunnet vårt. De blir avkriminalisert og blir behandlet med verdighet. Bruken går ikke opp, kriminaliteten går ned jmf Sveits sin heroinpolitikk. 

Ved en narkoreform som denne vil de som bruker sterke stoffer i ny og ne, altså de som ikke er avhengige,  fremdeles måtte oppsøke illegale markedet for å få fatt i ønsket rus. Det er flest brukere blant denne gruppen men de står for en mindre andel av konsumet. I mange land står 10% av de som drikker alkohol for 60-70% av all alkoholkonsum. Dette tallet tror jeg vi kan øverføre til cannabisbruk om vi legaliserer og regulerer. 

I år kom en seriøs, britisk forskningsrapport gjort av Professor Wayne Hall. Han har forsket på cannabisbruk i 20 år. Der kommer det frem at det er stor risiko for å få psykiske problem om barn bruker cannabis ofte i tenårene. Men det som jeg synes var mest interessant var at det ble funnet ut hvor avhengighetsskapende cannabis er. Alle som har brukt cannabis har en 9% risiko for å bli avhengig, for alkohol var det 15% risiko og for heroin 23% risiko. 

Vi må ikke være naive og tro at forbud hindrer folk som vil ruse seg fra i å få tak i stoffet. De som trenger rus, får tak i urene og dermed farligere stoffer selv om vi har et forbud. Det er ikke staten sin jobb å oppdra våre barn i form av forbud. Det er vår jobb som foreldre å oppdra våre barn. Jeg mener at foreldre i dag bør gå i seg selv når det gjelder sitt eget alkoholkonsum. Hva lærer du barnet ditt? Det er et tankekors at alkohol er så allment moralsk akseptert i dagens samfunn som det er. Alkoholbruk og rus er like vanlig som mat i de fleste sosiale sammenkomster. 

Anonymous poster hash: 67ffc...f2b

Skrevet

http://www.minervanett.no/heroin-med-verdighet-som-vapen/

Forbudspolitikken dreper. Er alle narkotikarelaterte dødsfall virkelig verdt det? All forskning peker mot at legalisering redder liv.

Forbudspolitikken forhindrer heller ikke folk i å bruke narkotika. Derimot kriminaliserer den folk som bruker stoff som kan være langt mindre skadelig enn alkohol, og i noen tilfeller helbredende og helsefremmende. Hvor stor andel av fengselsplassene okkuperes av narkorelaterte innsatte?

Ingen liv er verdt å ofre for en svært kostbart politikk som skaper kriminelle bander.

Anonymous poster hash: e3904...2c2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...