Anonym bruker Skrevet 14. desember 2014 #26 Skrevet 14. desember 2014 - Fordi det ville minsket organisert kriminalitet som i stor grad henter sine inntekter fra hasj-salg - Fordi det er en plante, som har bevist medisinsk effekt på mange plager og symptomer - Fordi man ved legaliserig kunne kjørt ordentlige informasjonskampanjer om bruk og misbruk, så færre ble hasjmisbrukere og havnet i psykose (man kan bli gal av å drikke hver dag over flere år også.) - Fordi man kunne kontrollert bruken og kvaliteten, og hindret mindreårige å kjøpe det - Fordi det hadde frigitt store ressurser hos politiet, som de kunne bruke på virkelige samfunnsproblemer Anonymous poster hash: cd6aa...91f Vil du at dine barn skal begynne å røyke hasj? Ikke før de er minst 18 år, fysisk og fysisk modne med godt nettverk og sunne interesser etablert. Før den tid er det fullstendig nulltolerane mot alle rusmidler i mitt hjem, jeg er ikke for å selge hasj til barn så dette retoriske spørsmålet faller litt gjennom. Anonymous poster hash: cd6aa...91f
Novemberdama Skrevet 14. desember 2014 #27 Skrevet 14. desember 2014 (endret) - Fordi det ville minsket organisert kriminalitet som i stor grad henter sine inntekter fra hasj-salg - Fordi det er en plante, som har bevist medisinsk effekt på mange plager og symptomer - Fordi man ved legaliserig kunne kjørt ordentlige informasjonskampanjer om bruk og misbruk, så færre ble hasjmisbrukere og havnet i psykose (man kan bli gal av å drikke hver dag over flere år også.) - Fordi man kunne kontrollert bruken og kvaliteten, og hindret mindreårige å kjøpe det - Fordi det hadde frigitt store ressurser hos politiet, som de kunne bruke på virkelige samfunnsproblemer Anonymous poster hash: cd6aa...91f Vil du at dine barn skal begynne å røyke hasj? Ikke før de er minst 18 år, fysisk og fysisk modne med godt nettverk og sunne interesser etablert. Før den tid er det fullstendig nulltolerane mot alle rusmidler i mitt hjem, jeg er ikke for å selge hasj til barn så dette retoriske spørsmålet faller litt gjennom. Anonymous poster hash: cd6aa...91f Så om din 18-åring starter å røyke hasj så syntes du det er helt ok? Tipp topp tommel opp for deg, kvalifiserer deg nok til årets mamma, du! Lurer også på hvorfor de skulle begynne å ruse seg dersom de har et godt nettverk og sunne interesser..... det finner jeg merkelig! Endret 14. desember 2014 av Novemberdama
Siamese Hellhound Skrevet 14. desember 2014 #28 Skrevet 14. desember 2014 Jeg synes det er vanskelig å være bastant for eller imot, for jeg kjenner mange som tar seg et drag i ny og ne. Det i seg selv er ikke noe verre enn å ta seg noen øl på en fredagskveld. Problemet oppstår jo når noen bruker det hver dag, sånn som det er med mange andre rusmidler. Jeg tror det er lettere å misbruke hasj over tid uten at det oppdages, og jeg tror gjerne at man fint kan holde på en jobb, f.eks, selv om man røyker hver dag. Men selv om signalene ikke er så tydelige som ved f.eks alkoholmisbruk (nå er ikke jeg noen fagperson på dette, altså, dette handler mer om hva jeg har sett rundt meg), så blir man jo skadet, man slutter å drømme, man blir sint hvis man ikke får ruset seg, man isolerer seg, blir paranoid osv. Og så har du noen som det tipper helt over for. Jeg lurer på om det ved en legalisering ville bli en mindre skyttergravspreget diskusjon rundt dette med hasj/marihuana. Nå er det nesten sånn at de som er for legalisering ikke ser ett eneste problem med hasj, eller i hvert fall vil de ikke innrømme det, og de som er mot, kommer med de verste skrekkhistoriene.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2014 #29 Skrevet 14. desember 2014 - Fordi det ville minsket organisert kriminalitet som i stor grad henter sine inntekter fra hasj-salg - Fordi det er en plante, som har bevist medisinsk effekt på mange plager og symptomer - Fordi man ved legaliserig kunne kjørt ordentlige informasjonskampanjer om bruk og misbruk, så færre ble hasjmisbrukere og havnet i psykose (man kan bli gal av å drikke hver dag over flere år også.) - Fordi man kunne kontrollert bruken og kvaliteten, og hindret mindreårige å kjøpe det - Fordi det hadde frigitt store ressurser hos politiet, som de kunne bruke på virkelige samfunnsproblemer Anonymous poster hash: cd6aa...91f Vil du at dine barn skal begynne å røyke hasj? Svarer på denne, jeg. Nå vet jeg selvfølgelig at hasj er forbudt. Men hvis ikke, hadde jeg ønsket at min eldste sønn (16) heller skulle tatt seg en "space cake" i festlig lag enn en drink. Jeg bekymrer meg veldig for når den dagen kommer at han skal ta seg sin første øl, drink. Ungdommer har mye større risiko for å få alkoholforgiftning. En bekjent av meg døde, ble kvalt av eget oppkast, da hun sovnet på ryggen, døddrukken. Hun ble bare 17. Jeg har selv havnet på sykehuset for pumping. Jeg var 18 og hadde drukket for mye vodka. I mitt tilfelle gikk det bra, men jeg fikk veldig respekt for alkohol. Har ikke rørt det siden. Så for meg er hasj det beste av to onder. Anonymous poster hash: 67ffc...f2b
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2014 #30 Skrevet 14. desember 2014 - Fordi det ville minsket organisert kriminalitet som i stor grad henter sine inntekter fra hasj-salg - Fordi det er en plante, som har bevist medisinsk effekt på mange plager og symptomer - Fordi man ved legaliserig kunne kjørt ordentlige informasjonskampanjer om bruk og misbruk, så færre ble hasjmisbrukere og havnet i psykose (man kan bli gal av å drikke hver dag over flere år også.) - Fordi man kunne kontrollert bruken og kvaliteten, og hindret mindreårige å kjøpe det - Fordi det hadde frigitt store ressurser hos politiet, som de kunne bruke på virkelige samfunnsproblemer Anonymous poster hash: cd6aa...91f Vil du at dine barn skal begynne å røyke hasj? Svarer på denne, jeg. Nå vet jeg selvfølgelig at hasj er forbudt. Men hvis ikke, hadde jeg ønsket at min eldste sønn (16) heller skulle tatt seg en "space cake" i festlig lag enn en drink. Jeg bekymrer meg veldig for når den dagen kommer at han skal ta seg sin første øl, drink. Ungdommer har mye større risiko for å få alkoholforgiftning. En bekjent av meg døde, ble kvalt av eget oppkast, da hun sovnet på ryggen, døddrukken. Hun ble bare 17. Jeg har selv havnet på sykehuset for pumping. Jeg var 18 og hadde drukket for mye vodka. I mitt tilfelle gikk det bra, men jeg fikk veldig respekt for alkohol. Har ikke rørt det siden. Så for meg er hasj det beste av to onder. Anonymous poster hash: 67ffc...f2b Du får kjøpe hasj til han når han blir 18 da, vet du! Så han ikke tar seg en halvliter til fotballkampen, liksom..... Anonymous poster hash: bc11b...d0d
Novemberdama Skrevet 14. desember 2014 #31 Skrevet 14. desember 2014 - Fordi det ville minsket organisert kriminalitet som i stor grad henter sine inntekter fra hasj-salg - Fordi det er en plante, som har bevist medisinsk effekt på mange plager og symptomer - Fordi man ved legaliserig kunne kjørt ordentlige informasjonskampanjer om bruk og misbruk, så færre ble hasjmisbrukere og havnet i psykose (man kan bli gal av å drikke hver dag over flere år også.) - Fordi man kunne kontrollert bruken og kvaliteten, og hindret mindreårige å kjøpe det - Fordi det hadde frigitt store ressurser hos politiet, som de kunne bruke på virkelige samfunnsproblemer Anonymous poster hash: cd6aa...91f Vil du at dine barn skal begynne å røyke hasj? Svarer på denne, jeg. Nå vet jeg selvfølgelig at hasj er forbudt. Men hvis ikke, hadde jeg ønsket at min eldste sønn (16) heller skulle tatt seg en "space cake" i festlig lag enn en drink. Jeg bekymrer meg veldig for når den dagen kommer at han skal ta seg sin første øl, drink. Ungdommer har mye større risiko for å få alkoholforgiftning. En bekjent av meg døde, ble kvalt av eget oppkast, da hun sovnet på ryggen, døddrukken. Hun ble bare 17. Jeg har selv havnet på sykehuset for pumping. Jeg var 18 og hadde drukket for mye vodka. I mitt tilfelle gikk det bra, men jeg fikk veldig respekt for alkohol. Har ikke rørt det siden. Så for meg er hasj det beste av to onder. Anonymous poster hash: 67ffc...f2b http://www.dagbladet.no/2011/12/22/nyheter/halloween-drapet/drap/innenriks/hasj/19507493/ Hadde satt meg litt inn i hva hasj inneholder hadde jeg vært deg!
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2014 #32 Skrevet 14. desember 2014 Å dra frem sånne artikler er tullete. Jeg har lest om flere som har drept i kun alkoholrus. Betyr det at alle som drikker alkohol dreper? Anonymous poster hash: 67ffc...f2b
Novemberdama Skrevet 14. desember 2014 #33 Skrevet 14. desember 2014 Å dra frem sånne artikler er tullete. Jeg har lest om flere som har drept i kun alkoholrus. Betyr det at alle som drikker alkohol dreper? Anonymous poster hash: 67ffc...f2b Nei, selvfølgelig ikke, men hvem vil at barna skal ruse seg på cannabis? Hasjrøyking kan føre til psykoser, og allikevel vil noen at det skal legaliseres? Som jeg spurte om tidligere: Hvorfor legalisere noe som ikke fører noe godt med seg? Og som man vet at er skadelig? Det er jo helt på trynet! Skal man legalisere noe skadelig fordi alkohol også er skadelig? Slik at folk kan lettere kan velge noe annet, skadelig å holde på med? Goddag mann økseskaft!
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2014 #34 Skrevet 14. desember 2014 Fordi jeg ikke ønsker illegale markeder som selger dritt til småunger (man bør være "voksen", minimum atten og man bør ikke være for rebelsk) Fordi jeg tror det hadde frigitt ressurser i politietaten Fordi jeg tror at en ærlig fremstilling hadde ført til mindre spenning, og dermed ikke vært så attraktivt for dem som har dragning mot det "tøffe" og ulovlige (snakker altså om ungdommer) Fordi jeg synes det er høl i huet å kriminalisere en stor andel oppegående voksne (folk med jobb og familie, eller voksne studenter) Fordi jeg tror at man ved å avkriminalisere kunne unngått flere av "skadevirkningene" ved hasj (slik som paranoia, miste jobben/kastet ut av studiet) Anonymous poster hash: db485...7f9
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2014 #35 Skrevet 14. desember 2014 Å dra frem sånne artikler er tullete. Jeg har lest om flere som har drept i kun alkoholrus. Betyr det at alle som drikker alkohol dreper? Anonymous poster hash: 67ffc...f2b Nei, selvfølgelig ikke, men hvem vil at barna skal ruse seg på cannabis? Hasjrøyking kan føre til psykoser, og allikevel vil noen at det skal legaliseres? Som jeg spurte om tidligere: Hvorfor legalisere noe som ikke fører noe godt med seg? Og som man vet at er skadelig? Det er jo helt på trynet! Skal man legalisere noe skadelig fordi alkohol også er skadelig? Slik at folk kan lettere kan velge noe annet, skadelig å holde på med? Goddag mann økseskaft! Jeg bruker ikke rusmidler. Jeg rører verken alkohol, cannabis eller noe som helst som kan gi rus. Det er ingenting jeg ønsker mer enn at mine barn velger samme vei som meg. Men sjansen for det er nok heller liten, da samfunnet vi lever i er veldig rusfiksert. "Alle" drikker alkohol og i de fleste sosiale sammenkomster er alkohol like selvfølgelig som mat. Jeg mener bare at forbudet vi har på cannabis er tåpelig og ulogisk.... fordi alkohol, som er et mye farligere stoff, ikke bare er lovlig, men allment moralsk akseptert. Anonymous poster hash: 67ffc...f2b
Cat.68 Skrevet 14. desember 2014 #36 Skrevet 14. desember 2014 Fordi jeg ikke ønsker illegale markeder som selger dritt til småunger (man bør være "voksen", minimum atten og man bør ikke være for rebelsk) Fordi jeg tror det hadde frigitt ressurser i politietaten Fordi jeg tror at en ærlig fremstilling hadde ført til mindre spenning, og dermed ikke vært så attraktivt for dem som har dragning mot det "tøffe" og ulovlige (snakker altså om ungdommer) Fordi jeg synes det er høl i huet å kriminalisere en stor andel oppegående voksne (folk med jobb og familie, eller voksne studenter) Fordi jeg tror at man ved å avkriminalisere kunne unngått flere av "skadevirkningene" ved hasj (slik som paranoia, miste jobben/kastet ut av studiet) Anonymous poster hash: db485...7f9 Du ville uansett ikke bli kvitt det illegale markedet. Man plukker bare bort et ledd i det markedet som deretter enda mer aggressivt måtte begynne å presse på enda tyngre stoffer til småungene. For de vil selge uansett. Bare ikke hasj. Og jeg trur ikke et øyeblikk at det er det "farlige" og "tøffe" som lokker ungdommene til å prøve hasj, men ufarligjøringen av stoffet, gjennom media, filmer, kjendiser osv. Ungdommene inntaler seg selv at dette er ikke så farlig som det sies, og da er det jo heller ikke så farlig å prøve?? En legalisering vil jo sende et enda tydligere tegn på at det ikke er farlig bare man er gammel nok?? Hvis du avkriminaliserer hasj da, fordi det er en så pass stor gruppe som kan bruke dette uten å havne i noe slags misbruk, hva da med dem som fint kan bruke andre stoffer , slik som amfetamin, kokain osv uten å misbruk,e trur du dem vil bli bli kriminalisert?. Da må vi jo åpne for de stoffene også da, fordi det finnes som du selv sier finnes en stor andrel oppegående voksne med jobb og familie som kan bruke de stoffene også uten å bli misbrukere, dem vil jo ikke bli mer kriminalisert dem. Hvor skal vi trekke grensen?? Mange liker å stille Hasj og Alkohol opp mot hverendre i legaliseringsdebatten, noe som blir totalt meningsløst. Det er to helt forskjellige stoffer men begge har fryktelig ødeleggende effekter for dem som ikke klarer å håndtere det. Vi har allerede et legalt stoff ( alkohol) som ødelegger og ruinerer mange, hvorfor skal vi ønske å legalisere enda 1, bare fordi noen klarer å håndtere det. Jeg finner ikke logikken.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2014 #37 Skrevet 14. desember 2014 Fordi jeg ikke ønsker illegale markeder som selger dritt til småunger (man bør være "voksen", minimum atten og man bør ikke være for rebelsk) Fordi jeg tror det hadde frigitt ressurser i politietaten Fordi jeg tror at en ærlig fremstilling hadde ført til mindre spenning, og dermed ikke vært så attraktivt for dem som har dragning mot det "tøffe" og ulovlige (snakker altså om ungdommer) Fordi jeg synes det er høl i huet å kriminalisere en stor andel oppegående voksne (folk med jobb og familie, eller voksne studenter) Fordi jeg tror at man ved å avkriminalisere kunne unngått flere av "skadevirkningene" ved hasj (slik som paranoia, miste jobben/kastet ut av studiet) Anonymous poster hash: db485...7f9 Du ville uansett ikke bli kvitt det illegale markedet. Man plukker bare bort et ledd i det markedet som deretter enda mer aggressivt måtte begynne å presse på enda tyngre stoffer til småungene. For de vil selge uansett. Bare ikke hasj. Og jeg trur ikke et øyeblikk at det er det "farlige" og "tøffe" som lokker ungdommene til å prøve hasj, men ufarligjøringen av stoffet, gjennom media, filmer, kjendiser osv. Ungdommene inntaler seg selv at dette er ikke så farlig som det sies, og da er det jo heller ikke så farlig å prøve?? En legalisering vil jo sende et enda tydligere tegn på at det ikke er farlig bare man er gammel nok?? Hvis du avkriminaliserer hasj da, fordi det er en så pass stor gruppe som kan bruke dette uten å havne i noe slags misbruk, hva da med dem som fint kan bruke andre stoffer , slik som amfetamin, kokain osv uten å misbruk,e trur du dem vil bli bli kriminalisert?. Da må vi jo åpne for de stoffene også da, fordi det finnes som du selv sier finnes en stor andrel oppegående voksne med jobb og familie som kan bruke de stoffene også uten å bli misbrukere, dem vil jo ikke bli mer kriminalisert dem. Hvor skal vi trekke grensen?? Mange liker å stille Hasj og Alkohol opp mot hverendre i legaliseringsdebatten, noe som blir totalt meningsløst. Det er to helt forskjellige stoffer men begge har fryktelig ødeleggende effekter for dem som ikke klarer å håndtere det. Vi har allerede et legalt stoff ( alkohol) som ødelegger og ruinerer mange, hvorfor skal vi ønske å legalisere enda 1, bare fordi noen klarer å håndtere det. Jeg finner ikke logikken. Jeg kan jo stille deg samme spørsmål andre veien: Hvorfor skal vi ikke legaliserer det bare fordi noen ikke klarer å håndtere det? Når alkohol, som er mye mer skadelig, er lovlig... Hvorfor skal det brukes ressurser på å ta de som bruker det kun til eget forbruk? De skader ikke andre, kanskje ikke heller seg selv. De fleste som misbruker, om ikke alle, gjør det for å selvmedisinere psykiske problem. De vil vi aldri klare å skjerme fra misbruk uansett hvor mange forbud vi har/får. De er bare de selv som kan gjøre noe med problemet. Vi vil ikke få flere misbrukere om vi legaliserer cannabis, Det er noe som all forskning på området viser. Anonymous poster hash: 67ffc...f2b
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2014 #38 Skrevet 14. desember 2014 Jeg er for legalisering av canabis, da det er eneste som hjelper meg å få sove. Sovetabletter henger i til langt på formiddagen, så det er virkelig ikke tingen. Canabis gir meg en god, uthvilt natts søvn - samtidig som det ikke er noe problem å våkne midt på natten skulle det være behov for det. Canabis som rus tror jeg ikke jeg hadde giddet :-) (sånn ut fra det jeg skrev over) Anonymous poster hash: a106c...aad Hvordan vet du at du får tak i ok hasj? http://www.nrk.no/norge/to-dodsfall-skyldtes-cannabis-1.11474082 Er du ikke redd? Hvor mye koster det deg i uken tror du? Anonymous poster hash: c7733...1d8 jeg dyrker min egen. koster meg 250,- pr år. all selvmedisinering - enten det er alkohol eller annet - er farlig. det er jo en grunn til at folk selvmedisinerer og kanskje skulle årsaken vært håndtert anderledes. min bruk er i samråd med legen min. (utrolig som det enn kan virke) Anonymous poster hash: a106c...aad Du dyrker din egen, å det koster deg bare 250 kr? Lurer fælt på hvordan det går Ann? Når det gjelder spørsmålet til hovedinnlegget? Hvis noen av dere har vært i Amsterdam så kan man se virkelig at cannabis er mye bedre enn alkohol! Menneskene er mer glade, lager ikke mye bråk og er rett og slett mer Happy og snille mot hverandre.. Jeg ser ikke på cannabis( marihuana) som dop. Hasj derimot er jeg i mot. Hasj kan ødelegge ett menneske, marihuana er en plante. Det er ikke hasj. Røyket blandt annet i 5 år i strekk uten å ha noen skade av det, pluss det hjalp meg mot deprisjonoen min og mensen smerter! Har mange norske venner som bor i Amsterdam der de jobber som alle andre mennesker å lever ett normalt liv, men røyker hver dag.. Alt kommer Ann på deg som person om hvordan du bruker det, misbruker du det så sliter du litt. Som f.eks røyke hverdag uten å jobbe, eller være i stand til å komme deg ut. At du rett og slett bare sitter inne å røyker det å isolerer deg selv. Noen blir dessverre litt psyko og paranoide hvis de misbruker det på en dårlig måte! Anonymous poster hash: ba2b8...270
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2014 #39 Skrevet 14. desember 2014 Ja, nå lurer jeg fælt Jeg har aldri prøvd det selv... men leser det er så lett og få tak i for ungdommer + det er mye rimeligere rus enn alkohol. Jeg blir helt nervøs. Men leser mange er motstandere av at hasj er etulovlig rusmiddel... jeg lurer på hvorfor... er det bare tull at det er farlig? Er hasj like farlig som etanol? Anonymous poster hash: c7733...1d8 Glemte også å skrive at alkohol er mye mer skadelig enn cannabis!!!! Det har aldri skjedd eller blitt bevist at noen har dødd fra marihuana!! Men dessverre med alkohol så skjer det stadig vekk!!! Anonymous poster hash: ba2b8...270
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2014 #40 Skrevet 14. desember 2014 Hasj eller cannabisharpiks kommer også fra samme planten. Det består av plantesaften eller harpiksen som er oppkonsentrert og presset til plater eller klumper sammen med deler av cellulosematerialet. Denne kan inneholde mange urenheter og uønskelige stoffer pga ønske om profitt på det illegale markedet. Det hadde ikke vært skadelig på den måten om produksjon og salg hadde vært regulert. Anonymous poster hash: 67ffc...f2b
Cat.68 Skrevet 14. desember 2014 #41 Skrevet 14. desember 2014 Fordi jeg ikke ønsker illegale markeder som selger dritt til småunger (man bør være "voksen", minimum atten og man bør ikke være for rebelsk) Fordi jeg tror det hadde frigitt ressurser i politietaten Fordi jeg tror at en ærlig fremstilling hadde ført til mindre spenning, og dermed ikke vært så attraktivt for dem som har dragning mot det "tøffe" og ulovlige (snakker altså om ungdommer) Fordi jeg synes det er høl i huet å kriminalisere en stor andel oppegående voksne (folk med jobb og familie, eller voksne studenter) Fordi jeg tror at man ved å avkriminalisere kunne unngått flere av "skadevirkningene" ved hasj (slik som paranoia, miste jobben/kastet ut av studiet) Anonymous poster hash: db485...7f9 Du ville uansett ikke bli kvitt det illegale markedet. Man plukker bare bort et ledd i det markedet som deretter enda mer aggressivt måtte begynne å presse på enda tyngre stoffer til småungene. For de vil selge uansett. Bare ikke hasj. Og jeg trur ikke et øyeblikk at det er det "farlige" og "tøffe" som lokker ungdommene til å prøve hasj, men ufarligjøringen av stoffet, gjennom media, filmer, kjendiser osv. Ungdommene inntaler seg selv at dette er ikke så farlig som det sies, og da er det jo heller ikke så farlig å prøve?? En legalisering vil jo sende et enda tydligere tegn på at det ikke er farlig bare man er gammel nok?? Hvis du avkriminaliserer hasj da, fordi det er en så pass stor gruppe som kan bruke dette uten å havne i noe slags misbruk, hva da med dem som fint kan bruke andre stoffer , slik som amfetamin, kokain osv uten å misbruk,e trur du dem vil bli bli kriminalisert?. Da må vi jo åpne for de stoffene også da, fordi det finnes som du selv sier finnes en stor andrel oppegående voksne med jobb og familie som kan bruke de stoffene også uten å bli misbrukere, dem vil jo ikke bli mer kriminalisert dem. Hvor skal vi trekke grensen?? Mange liker å stille Hasj og Alkohol opp mot hverendre i legaliseringsdebatten, noe som blir totalt meningsløst. Det er to helt forskjellige stoffer men begge har fryktelig ødeleggende effekter for dem som ikke klarer å håndtere det. Vi har allerede et legalt stoff ( alkohol) som ødelegger og ruinerer mange, hvorfor skal vi ønske å legalisere enda 1, bare fordi noen klarer å håndtere det. Jeg finner ikke logikken. Jeg kan jo stille deg samme spørsmål andre veien: Hvorfor skal vi ikke legaliserer det bare fordi noen ikke klarer å håndtere det? Når alkohol, som er mye mer skadelig, er lovlig... Hvorfor skal det brukes ressurser på å ta de som bruker det kun til eget forbruk? De skader ikke andre, kanskje ikke heller seg selv. De fleste som misbruker, om ikke alle, gjør det for å selvmedisinere psykiske problem. De vil vi aldri klare å skjerme fra misbruk uansett hvor mange forbud vi har/får. De er bare de selv som kan gjøre noe med problemet. Vi vil ikke få flere misbrukere om vi legaliserer cannabis, Det er noe som all forskning på området viser. Anonymous poster hash: 67ffc...f2b Jeg synes det handler litt om å ta felles ansvar. Rus er ikke noe vi mennesker trenger som et basisbehov, og derfor bør vi vel heller verne om sunne og gode levevaner. At alkohol er legalt kommer vel av at det vært det i lange lange tider. Hadde det kommet idag, hadde vi aldrig legalisert det, og det er i mitt hode helt ok. Jeg liker godt å ta meg et glass vi iblandt eller en iskald pils i sommervarmen. Ja jeg liker da en fest også innimellom, men jeg ville ikke ha noe som helst problem hvis alkohol hadde blitt forbudt idag. jeg ville fint klart meg uten, og hvis det hadde hjulpet de som sliter med et alkoholproblem å la det bli vanskeligere tilgjenglig..... supert. Jeg hadde 1000 ganger heller forbudt alkohol en å legalisere enda et rusmiddel. Og jo Hasj / cannabis skader både personen som bruker det og og nærmeste omgivelse når det går over til et misbruk, eller utløser psykoser.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2014 #42 Skrevet 14. desember 2014 Fordi jeg ikke ønsker illegale markeder som selger dritt til småunger (man bør være "voksen", minimum atten og man bør ikke være for rebelsk) Fordi jeg tror det hadde frigitt ressurser i politietaten Fordi jeg tror at en ærlig fremstilling hadde ført til mindre spenning, og dermed ikke vært så attraktivt for dem som har dragning mot det "tøffe" og ulovlige (snakker altså om ungdommer) Fordi jeg synes det er høl i huet å kriminalisere en stor andel oppegående voksne (folk med jobb og familie, eller voksne studenter) Fordi jeg tror at man ved å avkriminalisere kunne unngått flere av "skadevirkningene" ved hasj (slik som paranoia, miste jobben/kastet ut av studiet)Anonymous poster hash: db485...7f9 Du ville uansett ikke bli kvitt det illegale markedet. Man plukker bare bort et ledd i det markedet som deretter enda mer aggressivt måtte begynne å presse på enda tyngre stoffer til småungene. For de vil selge uansett. Bare ikke hasj. Og jeg trur ikke et øyeblikk at det er det "farlige" og "tøffe" som lokker ungdommene til å prøve hasj, men ufarligjøringen av stoffet, gjennom media, filmer, kjendiser osv. Ungdommene inntaler seg selv at dette er ikke så farlig som det sies, og da er det jo heller ikke så farlig å prøve??En legalisering vil jo sende et enda tydligere tegn på at det ikke er farlig bare man er gammel nok?? Hvis du avkriminaliserer hasj da, fordi det er en så pass stor gruppe som kan bruke dette uten å havne i noe slags misbruk, hva da med dem som fint kan bruke andre stoffer , slik som amfetamin, kokain osv uten å misbruk,e trur du dem vil bli bli kriminalisert?. Da må vi jo åpne for de stoffene også da, fordi det finnes som du selv sier finnes en stor andrel oppegående voksne med jobb og familie som kan bruke de stoffene også uten å bli misbrukere, dem vil jo ikke bli mer kriminalisert dem. Hvor skal vi trekke grensen?? Mange liker å stille Hasj og Alkohol opp mot hverendre i legaliseringsdebatten, noe som blir totalt meningsløst. Det er to helt forskjellige stoffer men begge har fryktelig ødeleggende effekter for dem som ikke klarer å håndtere det. Vi har allerede et legalt stoff ( alkohol) som ødelegger og ruinerer mange, hvorfor skal vi ønske å legalisere enda 1, bare fordi noen klarer å håndtere det. Jeg finner ikke logikken. Jeg kan jo stille deg samme spørsmål andre veien: Hvorfor skal vi ikke legaliserer det bare fordi noen ikke klarer å håndtere det? Når alkohol, som er mye mer skadelig, er lovlig... Hvorfor skal det brukes ressurser på å ta de som bruker det kun til eget forbruk? De skader ikke andre, kanskje ikke heller seg selv. De fleste som misbruker, om ikke alle, gjør det for å selvmedisinere psykiske problem. De vil vi aldri klare å skjerme fra misbruk uansett hvor mange forbud vi har/får. De er bare de selv som kan gjøre noe med problemet. Vi vil ikke få flere misbrukere om vi legaliserer cannabis, Det er noe som all forskning på området viser. Anonymous poster hash: 67ffc...f2b Jeg synes det handler litt om å ta felles ansvar. Rus er ikke noe vi mennesker trenger som et basisbehov, og derfor bør vi vel heller verne om sunne og gode levevaner. At alkohol er legalt kommer vel av at det vært det i lange lange tider. Hadde det kommet idag, hadde vi aldrig legalisert det, og det er i mitt hode helt ok. Jeg liker godt å ta meg et glass vi iblandt eller en iskald pils i sommervarmen. Ja jeg liker da en fest også innimellom, men jeg ville ikke ha noe som helst problem hvis alkohol hadde blitt forbudt idag. jeg ville fint klart meg uten, og hvis det hadde hjulpet de som sliter med et alkoholproblem å la det bli vanskeligere tilgjenglig..... supert. Jeg hadde 1000 ganger heller forbudt alkohol en å legalisere enda et rusmiddel. Og jo Hasj / cannabis skader både personen som bruker det og og nærmeste omgivelse når det går over til et misbruk, eller utløser psykoser. Enig med deg, i en perfekt verden ville jeg også ha forbudt og kvittet oss med alt som heter rusmidler. Det er dessverre sånn at skruppelløse mennesker hadde utnyttet forbudet, de hadde produsert og solgt på det illegale markedet for fortjeneste. Jeg synes det er mye bedre å regulere rusmidler enn å forby. F.eks i Sveits har de hatt heroin som legemiddel siden 1991. Forskningen derifra viser at det er mindre misbruk, bedre sosiale forhold og mindre kriminalitet som følge av at heroinen ble regulert som legemiddel. Anonymous poster hash: 67ffc...f2b
Cat.68 Skrevet 14. desember 2014 #43 Skrevet 14. desember 2014 Fordi jeg ikke ønsker illegale markeder som selger dritt til småunger (man bør være "voksen", minimum atten og man bør ikke være for rebelsk) Fordi jeg tror det hadde frigitt ressurser i politietaten Fordi jeg tror at en ærlig fremstilling hadde ført til mindre spenning, og dermed ikke vært så attraktivt for dem som har dragning mot det "tøffe" og ulovlige (snakker altså om ungdommer) Fordi jeg synes det er høl i huet å kriminalisere en stor andel oppegående voksne (folk med jobb og familie, eller voksne studenter) Fordi jeg tror at man ved å avkriminalisere kunne unngått flere av "skadevirkningene" ved hasj (slik som paranoia, miste jobben/kastet ut av studiet)Anonymous poster hash: db485...7f9 Du ville uansett ikke bli kvitt det illegale markedet. Man plukker bare bort et ledd i det markedet som deretter enda mer aggressivt måtte begynne å presse på enda tyngre stoffer til småungene. For de vil selge uansett. Bare ikke hasj. Og jeg trur ikke et øyeblikk at det er det "farlige" og "tøffe" som lokker ungdommene til å prøve hasj, men ufarligjøringen av stoffet, gjennom media, filmer, kjendiser osv. Ungdommene inntaler seg selv at dette er ikke så farlig som det sies, og da er det jo heller ikke så farlig å prøve??En legalisering vil jo sende et enda tydligere tegn på at det ikke er farlig bare man er gammel nok?? Hvis du avkriminaliserer hasj da, fordi det er en så pass stor gruppe som kan bruke dette uten å havne i noe slags misbruk, hva da med dem som fint kan bruke andre stoffer , slik som amfetamin, kokain osv uten å misbruk,e trur du dem vil bli bli kriminalisert?. Da må vi jo åpne for de stoffene også da, fordi det finnes som du selv sier finnes en stor andrel oppegående voksne med jobb og familie som kan bruke de stoffene også uten å bli misbrukere, dem vil jo ikke bli mer kriminalisert dem. Hvor skal vi trekke grensen?? Mange liker å stille Hasj og Alkohol opp mot hverendre i legaliseringsdebatten, noe som blir totalt meningsløst. Det er to helt forskjellige stoffer men begge har fryktelig ødeleggende effekter for dem som ikke klarer å håndtere det. Vi har allerede et legalt stoff ( alkohol) som ødelegger og ruinerer mange, hvorfor skal vi ønske å legalisere enda 1, bare fordi noen klarer å håndtere det. Jeg finner ikke logikken. Jeg kan jo stille deg samme spørsmål andre veien: Hvorfor skal vi ikke legaliserer det bare fordi noen ikke klarer å håndtere det? Når alkohol, som er mye mer skadelig, er lovlig... Hvorfor skal det brukes ressurser på å ta de som bruker det kun til eget forbruk? De skader ikke andre, kanskje ikke heller seg selv. De fleste som misbruker, om ikke alle, gjør det for å selvmedisinere psykiske problem. De vil vi aldri klare å skjerme fra misbruk uansett hvor mange forbud vi har/får. De er bare de selv som kan gjøre noe med problemet. Vi vil ikke få flere misbrukere om vi legaliserer cannabis, Det er noe som all forskning på området viser. Anonymous poster hash: 67ffc...f2b Jeg synes det handler litt om å ta felles ansvar. Rus er ikke noe vi mennesker trenger som et basisbehov, og derfor bør vi vel heller verne om sunne og gode levevaner. At alkohol er legalt kommer vel av at det vært det i lange lange tider. Hadde det kommet idag, hadde vi aldrig legalisert det, og det er i mitt hode helt ok. Jeg liker godt å ta meg et glass vi iblandt eller en iskald pils i sommervarmen. Ja jeg liker da en fest også innimellom, men jeg ville ikke ha noe som helst problem hvis alkohol hadde blitt forbudt idag. jeg ville fint klart meg uten, og hvis det hadde hjulpet de som sliter med et alkoholproblem å la det bli vanskeligere tilgjenglig..... supert. Jeg hadde 1000 ganger heller forbudt alkohol en å legalisere enda et rusmiddel. Og jo Hasj / cannabis skader både personen som bruker det og og nærmeste omgivelse når det går over til et misbruk, eller utløser psykoser. Enig med deg, i en perfekt verden ville jeg også ha forbudt og kvittet oss med alt som heter rusmidler. Det er dessverre sånn at skruppelløse mennesker hadde utnyttet forbudet, de hadde produsert og solgt på det illegale markedet for fortjeneste. Jeg synes det er mye bedre å regulere rusmidler enn å forby. F.eks i Sveits har de hatt heroin som legemiddel siden 1991. Forskningen derifra viser at det er mindre misbruk, bedre sosiale forhold og mindre kriminalitet som følge av at heroinen ble regulert som legemiddel. Anonymous poster hash: 67ffc...f2b Men det er forskjell på legalisering av rusmidler og medisinsk bruk av feks cannabis eller heroin. Jeg er ikke nødvendigvis imot regulert og behovsprøvd medisinsk bruk. Og det er det jo til en viss grad allerede idag ifht Savitex blandt annet. Det illegale markedet ville blitt mindre ved mindre behov og etterspørsel.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2014 #44 Skrevet 14. desember 2014 Ja, det er helt sant. Det jeg mener og prøver å si er at forbud ikke gavner andre enn de som vil tjene seg rike på ulovlig produksjon og salg. Og at forbud mot cannabis er tåpelig når alkohol er legalt, noe som er mye mer skadelig enn cannabis. Jeg tror at den eneste grunnen for at cannabis fremdeles er ulovlig i Norge er fordi politikerne her i landet ikke eier ryggrad. Anonymous poster hash: 67ffc...f2b
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2014 #45 Skrevet 14. desember 2014 Er sterkt imot legalisering av cannabis.Blir virkelig provosert når folk kommer med usaklige argumenter om hvor lite skadelig eller farlig det er.Har sett min del av dem det ikke var så farlig for.Tingen er, det er ikke vanskelig å være for det, når det er kun det man leser seg opp på, hvor lite farlig det skal være, hvis man driver med det, er det vel det man leter etter.Tviler på at man da setter seg ned og leser forskningsrapporter på hva som kan gå galt, hvor farlig det kan være osv. Anonymous poster hash: c582f...709
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2014 #46 Skrevet 15. desember 2014 Jeg kan bare svare for meg selv. Jeg kan informere deg om at dette har jeg lest om i mange år. Jeg var veldig, veldig imot cannabis for en del år siden. Men jeg har lest alt av forsking jeg har kommet over, både for og imot....om negative skadevirkniger, positive virkninger o.l, har lest om samfunnsøkonomi vedrørende legalisering, politiske meninger osv. Nå har jeg skiftet mening. Jeg har ikke skiftet mening fordi jeg selv liker å ruse meg på det. Jeg har kun prøvd cannabis to ganger, jeg hadde lyst til å teste om cannabis var noe jeg kunne bruke på samme måte som de rundt meg bruker alkohol ( jeg drikker ikke alkohol). Altså i festlig lag. Men jeg likte ikke rusen. Har derfor kommet frem til at et totalavholdende liv er det som virker for meg. Jeg har to bekjente som jeg vet tar seg et drag i ny og ne. Men jeg har aldri diskutert dette med dem. Altså jeg har gjort opp min mening basert på seriøs forskning og informasjon, og det alene. Anonymous poster hash: 67ffc...f2b
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2014 #47 Skrevet 15. desember 2014 Folk vil alltid ruse seg. Det har mennesket gjort til all tid, og det er særdrles naivt å tro at det er mulig å stoppe det totalt. Like naivt som å predikere sexavhold i kampen mot kjønnssykdommer og uønskede graviditeter, istedenfor prevansjonsmiddel. Forbud mot cannabis (og andre rusmiddel forsåvidt), medfører enorme lidelser i verden! La oss starte med at det medfører en enorm kriminalitet, hvor onde, skruppelløse mennesker regjerer. Dette medfører massive lidelser, og omtrent ødelegger hele land, spesielt f.eks. i Colombia, Mexico, Afghanistan etc. Er det verdt det? Kriminaliteten brer seg fra det store planet, ned til de mindre. Vi ser at narkobandene regjerer. Også i Norge har vi problemer med disse. Mange drap er banderelaterte. De rekrutterer stadig yngre barn, og pusher på stadig tyngre stoffer. Mange innvandrere kommer hit, bare for å selge narkotika, og lever av dette. På gata vet man ikke hva man kjøper. All slags dritt blir solgt, noe som resulterer i mange dødsfall. De som begynner med narkotika er mennesker som deg og meg. Men som oftest driver de med selvmedisinering. Mange har en vanskelig bakgrunn. Nå blir de sett på som kriminelle. De blir utstøtt av samfunnet. Dette gjør rusen til en enda bedre venn. De blir henvist til kriminelle miljø, og bakgater. Ned i mørket. Det hjelper ikke de rusavhengige at de blir kriminaliserte. Det er ekstremt kostbart å jakte på narkobandene. Det er en liga vi Aldri vil klare å bekjempe! Å legalisere vil frigjøre enorme politiressurser, som kan brukes til noe langt mer nyttig! Økonomisk overskudd kan brukes til flere behandlingssenter. Studier viser at legalisering ikke fører til mer forbruk. Det er heller ikke flere tilfeller av rusrelaterte psykoser de stedene hvor det er regulert. Jeg er for legalisering og regulering av type salg på polet til en fornuftig pris. Det vil bekjempe kriminalitet, forhindre en lang rekke dødsfall, lidelser blandt narkotikamissbrukerene, man kan handle trygge stoffer, frigjøre ressurser osv. Pakningsvedlegg medfølger, og man gir sannferdig informasjon om virkning/bivirknin av produktet. ingen vits med moralisme, når det medfører så mye lidelse. Anonymous poster hash: [acronym="Full hash: e39048d13adb1f8acdfcb0e942d402c2"] e3904...2c2 [/acronym]
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2014 #48 Skrevet 15. desember 2014 Anonymous poster hash: e3904...2c2
Fandens Oldemor Skrevet 15. desember 2014 #50 Skrevet 15. desember 2014 - Fordi det ville minsket organisert kriminalitet som i stor grad henter sine inntekter fra hasj-salg - Fordi det er en plante, som har bevist medisinsk effekt på mange plager og symptomer - Fordi man ved legaliserig kunne kjørt ordentlige informasjonskampanjer om bruk og misbruk, så færre ble hasjmisbrukere og havnet i psykose (man kan bli gal av å drikke hver dag over flere år også.) - Fordi man kunne kontrollert bruken og kvaliteten, og hindret mindreårige å kjøpe det - Fordi det hadde frigitt store ressurser hos politiet, som de kunne bruke på virkelige samfunnsproblemer Anonymous poster hash: cd6aa...91f - OK, skal vi si det sånn at det er greit med våpen også, da? Så slipper vi salg av illegale våpen? - Fleinsopp og meskalin-kaktuser vokser også opp av jorda, så da er vel det også greit? - Wee, informasjonskampanjer. De gjør alltid susen, spes når det er ungdom involvert. - Mener du på samme måte som at ungdom aldri får tilgang på alkohol? Eller at ingen dårlig hjemmebrent eksisterer? - Vi kan jo bare legalisere alt, så får de skikkelig god tid. Har sett (fra orkesterplass) at en legalisering vil være helt katastrofalt. Det er alt jeg trenger å vite.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå