Gå til innhold

Hvorfor er du for legalisering av hasj?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, nå lurer jeg fælt ;) Jeg har aldri prøvd det selv... men leser det er så lett og få tak i for ungdommer + det er mye rimeligere rus enn alkohol. Jeg blir helt nervøs. Men leser mange er motstandere av at hasj er etulovlig rusmiddel... jeg lurer på hvorfor... er det bare tull at det er farlig? Er hasj like farlig som etanol?

Anonymous poster hash: c7733...1d8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er for legalisering av canabis, da det er eneste som hjelper meg å få sove. Sovetabletter henger i til langt på formiddagen, så det er virkelig ikke tingen.  Canabis gir meg en god, uthvilt natts søvn - samtidig som det ikke er noe problem å våkne midt på natten skulle det være behov for det.

Canabis som rus tror jeg ikke jeg hadde giddet :-)  (sånn ut fra det jeg skrev over)

Anonymous poster hash: a106c...aad
Skrevet

Jeg er for legalisering av canabis, da det er eneste som hjelper meg å få sove. Sovetabletter henger i til langt på formiddagen, så det er virkelig ikke tingen.  Canabis gir meg en god, uthvilt natts søvn - samtidig som det ikke er noe problem å våkne midt på natten skulle det være behov for det.

Canabis som rus tror jeg ikke jeg hadde giddet :-)  (sånn ut fra det jeg skrev over)

Hvordan vet du at du får tak i ok hasj? 

http://www.nrk.no/norge/to-dodsfall-skyldtes-cannabis-1.11474082

Er du ikke redd? Hvor mye koster det deg i uken tror du?

Skrevet

Jeg har jobbet i psykiatrien i mange år og er derfor sterk motstander av legalisering av hasj.

De som er for burde tatt seg en tur og sett hva litt hasj i my og ned faktisk kan gjøre med folk, tviler på at de hadde vært for etter det!

Skrevet

Jeg har prøvd det to ganger. Ikke noe for meg men så liker jeg ikke rus punktum. Drikker heller ikke.

Men jeg er for legalisering. Cannabis, eller THC kan en ikke få overdose på. Ingen dør av cannabis. Så fysisk er det myyyye mindre farlig enn etanol. Har lest at det psykisk kan være skadelig. Men jeg vil påstå at all misbruk uansett hva, er skadelig på den ene eller andre måten. Jeg tror at hvis alle brukte Cannabis sånn som normale folk bruker alkohol, altså i stedet for alkohol, ville det vært mye bedre samfunnsøkonomisk.

Så er det jo dette med at folk påstår at cannabis er et gateway drug. Altså inngangsporten til sterkere stoff. Jeg mener at hvis cannabis var lovlig hadde det ikke blitt mer gateway drug enn alkohol er i dag.

Anonymous poster hash: 67ffc...f2b

Skrevet

Hvordan vet du at du får tak i ok hasj? 

http://www.nrk.no/norge/to-dodsfall-skyldtes-cannabis-1.11474082

Er du ikke redd? Hvor mye koster det deg i uken tror du?

jeg dyrker min egen. koster meg 250,- pr år.

all selvmedisinering - enten det er alkohol eller annet - er farlig. det er jo en grunn til at folk selvmedisinerer og kanskje skulle årsaken vært håndtert anderledes.

min bruk er i samråd med legen min. (utrolig som det enn kan virke)

Skrevet

Jeg har jobbet i psykiatrien i mange år og er derfor sterk motstander av legalisering av hasj.

De som er for burde tatt seg en tur og sett hva litt hasj i my og ned faktisk kan gjøre med folk, tviler på at de hadde vært for etter det!

Kan du eksemplifisere hva litt bruk av hasj i ny og ne faktisk kan gjøre med folk?  Og er du helt sikker på at resultatet skyldes hasj og ikke andre underforliggende årsaker?

Skrevet

Ja, nå lurer jeg fælt ;) Jeg har aldri prøvd det selv... men leser det er så lett og få tak i for ungdommer + det er mye rimeligere rus enn alkohol. Jeg blir helt nervøs. Men leser mange er motstandere av at hasj er etulovlig rusmiddel... jeg lurer på hvorfor... er det bare tull at det er farlig? Er hasj like farlig som etanol?

Jeg røyka mye i mange år, og jeg skjønte ikke hvor "unormal" jeg var før jeg ga det opp og det hadde gått noen år. Det er kanskje ikke farlig, men det gjør deg tiltaksløs og sliten og melankolsk/deppa. Man går rundt i en slags grå tåke og man ser det ikke før man har kommet seg ut av det og "normalisert seg". Og det kan ta mange år hvis du har røyka mye og lenge.

Anonymous poster hash: 5199e...1cf

Skrevet

Jeg røyka mye i mange år, og jeg skjønte ikke hvor "unormal" jeg var før jeg ga det opp og det hadde gått noen år. Det er kanskje ikke farlig, men det gjør deg tiltaksløs og sliten og melankolsk/deppa. Man går rundt i en slags grå tåke og man ser det ikke før man har kommet seg ut av det og "normalisert seg". Og det kan ta mange år hvis du har røyka mye og lenge.

Derfor er jeg forresten veldig i mot.

Skrevet

Ja, nå lurer jeg fælt ;) Jeg har aldri prøvd det selv... men leser det er så lett og få tak i for ungdommer + det er mye rimeligere rus enn alkohol. Jeg blir helt nervøs. Men leser mange er motstandere av at hasj er etulovlig rusmiddel... jeg lurer på hvorfor... er det bare tull at det er farlig? Er hasj like farlig som etanol?Anonymous poster hash: c7733...1d8

Jeg røyka mye i mange år, og jeg skjønte ikke hvor "unormal" jeg var før jeg ga det opp og det hadde gått noen år. Det er kanskje ikke farlig, men det gjør deg tiltaksløs og sliten og melankolsk/deppa. Man går rundt i en slags grå tåke og man ser det ikke før man har kommet seg ut av det og "normalisert seg". Og det kan ta mange år hvis du har røyka mye og lenge.Anonymous poster hash: 5199e...1cf

Derfor er jeg forresten veldig i mot. Anonymous poster hash: 5199e...1cf

Det du beskriver er misbruk. Hadde du drukket alkohol like mye som du røyket, hadde du nok ikke følt deg bedre.

Skrevet

Altså drukket alkohol i plassen for å røyke. Hvis det kunne misforstås ;)

Skrevet

Kan du eksemplifisere hva litt bruk av hasj i ny og ne faktisk kan gjøre med folk?  Og er du helt sikker på at resultatet skyldes hasj og ikke andre underforliggende årsaker?

Har du aldri hørt om rusutløst psykose? Jeg har sett det, og det er ikke noe noen vil ha. Og, ja, det kan komme av "bare" hasjrøyking.

Selv om alkohol kanskje ikke er noe bedre bør man da ikke legalisere noe som kan være veldig skadelig. Og til deg som sier at det er froskjell på bruk og misbruk: Joa, men tror du virkelig noen planlegger på røyke hasj daglig? At noen ønsker å bli et dophue?

Skrevet

Har du aldri hørt om rusutløst psykose? Jeg har sett det, og det er ikke noe noen vil ha. Og, ja, det kan komme av "bare" hasjrøyking.

Selv om alkohol kanskje ikke er noe bedre bør man da ikke legalisere noe som kan være veldig skadelig. Og til deg som sier at det er froskjell på bruk og misbruk: Joa, men tror du virkelig noen planlegger på røyke hasj daglig? At noen ønsker å bli et dophue?

Både hørt om- og sett. Men innrøm, ikke minst for deg selv, at rusutløst sier fint lite om hva som er underliggende årsak og om psykosen ville vært utløst uansett.

De rusutløste psykosene jeg har sett har for det meste hatt ekstemt misbruk av alkohol til grunn. De som avviker har vært utløst av misbruk av reseptbelagte midler.  Begge deler kommer inn under selvmedisinering, og seriøst er det snevert å si rusutløst psykose uten å utrede årsak til behovet for å ruse seg (årsak til selvmedisinering)

Skrevet

Nei, det er jo ingen som planlegger sånt.

Men nå er det sånn at de som har anlegg for misbruk vil misbruke. Folk misbruker alt fra mat til alkohol og narkotiske stoff. At det kan misbrukes er ikke god nok grunn for ikke å legalisere cannabis.

Hadde alkohol kommet på markedet i dag, hadde det blitt klassifisert som et klasse A-narkotikum.

Interessant artikkel: http://www.aftenposten.no/viten/--Alkohol-er-farligere-enn-heroin-5350790.html

Skrevet

Jeg er for legalisering av canabis, da det er eneste som hjelper meg å få sove. Sovetabletter henger i til langt på formiddagen, så det er virkelig ikke tingen. Canabis gir meg en god, uthvilt natts søvn - samtidig som det ikke er noe problem å våkne midt på natten skulle det være behov for det.

Canabis som rus tror jeg ikke jeg hadde giddet :-) (sånn ut fra det jeg skrev over)

Da er d

Anonymous poster hash: de21c...e97

Skrevet

Både hørt om- og sett. Men innrøm, ikke minst for deg selv, at rusutløst sier fint lite om hva som er underliggende årsak og om psykosen ville vært utløst uansett.

De rusutløste psykosene jeg har sett har for det meste hatt ekstemt misbruk av alkohol til grunn. De som avviker har vært utløst av misbruk av reseptbelagte midler.  Begge deler kommer inn under selvmedisinering, og seriøst er det snevert å si rusutløst psykose uten å utrede årsak til behovet for å ruse seg (årsak til selvmedisinering)

Så selv om personen muligens var disponert for psykoser uten rus, så burde hasj legaliseres? Tullete og, ikke minst fullstendig unødvendig å gjøre rusmidler lettere tilgjengelig og ufarliggjørende. 

Har man et stort behov for å ruse seg for å komme gjennom hverdagen får man heller skaffe seg hjelp!

Skrevet

nei. poenget er at rusutløst psykose argumentet er utrolig lite fundert fra din side.

Skrevet

Jeg er imot fordi det er skadelig. Enkelt og greit.

At vi har alkohol som lovlig rusmiddel bør være nok, lager nok problemer det.

Anonymous poster hash: 4de42...865
Skrevet

Jeg har jobbet et sted med avdeling for hasj-misbrukere. Mange av dem brukte ikke annet enn hasj, andre brukte flere ting. Men det spilte ingen rolle hva slags narkotika de brukte - man kunne se på de fleste at de gikk på noe/hadde gått på noe. Øynene får et spesielt "heng", og noen har konstant en slags uklarhet i øynene, også når de ikke er ruset. 

De snakket saktere, de fleste var trege i reaksjonene, både mentalt og fysisk. Ofte opplevde jeg at de virket noe tilbakestående. 

Jeg er ikke utdannet innen dette, men jeg var også på et kurs mens jeg jobbet der, som viste hvor farlig selv hasj var for hjernen. Hasj brøt ned hjernen, litt etter litt. Jeg er usikker på mengden dette gjaldt - men skummelt uansett.

Jeg er mot legalisering.

Anonymous poster hash: 7303b...0e8
Skrevet

- Fordi det ville minsket organisert kriminalitet som i stor grad henter sine inntekter fra hasj-salg

- Fordi det er en plante, som har bevist medisinsk effekt på mange plager og symptomer

- Fordi man ved legaliserig kunne kjørt ordentlige informasjonskampanjer om bruk og misbruk, så færre ble hasjmisbrukere og havnet i psykose (man kan bli gal av å drikke hver dag over flere år også.)

- Fordi man kunne kontrollert bruken og kvaliteten, og hindret mindreårige å kjøpe det

- Fordi det hadde frigitt store ressurser hos politiet, som de kunne bruke på virkelige samfunnsproblemer

Anonymous poster hash: cd6aa...91f
Skrevet

Gode artikler for de av dere som har evne til å ta inn andres synspunkter, og ikke bare tenker "psykoseinduserende styggedom", når spørsmålet/debatten om legalisering av hasj/cannabis kommer opp.

http://www.minervanett.no/fem-grunner-til-a-legalisere-cannabis/

http://www.minervanett.no/retten-til-narkoreform/

http://www.minervanett.no/ingenting-a-beklage-forsberg/

Skrevet

Signerer denne.

Anonymous poster hash: 640fb...abf

Skrevet

nei. poenget er at rusutløst psykose argumentet er utrolig lite fundert fra din side.

Hva vet du om det? Som sagt har jeg jobbet i psykiatrien i mange år og sett skadevirkningene av bl.a. hasj. Jeg ser ingen poeng i å diskutere noe så idiotisk som legalisering av et stoff som fører med seg så mye dritt. Hva er positivt med det, mener du? Og oppveier isåfall de positive sidene de negative? Vil du at dine barn skal begynne å røyke hasj?

Skrevet

- Fordi det ville minsket organisert kriminalitet som i stor grad henter sine inntekter fra hasj-salg

- Fordi det er en plante, som har bevist medisinsk effekt på mange plager og symptomer

- Fordi man ved legaliserig kunne kjørt ordentlige informasjonskampanjer om bruk og misbruk, så færre ble hasjmisbrukere og havnet i psykose (man kan bli gal av å drikke hver dag over flere år også.)

- Fordi man kunne kontrollert bruken og kvaliteten, og hindret mindreårige å kjøpe det

- Fordi det hadde frigitt store ressurser hos politiet, som de kunne bruke på virkelige samfunnsproblemer

Anonymous poster hash: cd6aa...91f

Vil du at dine barn skal begynne å røyke hasj?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...