Anonym bruker Skrevet 10. desember 2014 #1 Skrevet 10. desember 2014 Hvordan fikk dere det til? Jeg sover ikke om nettene, og om jeg gjør det har jeg grusomme mareritt om fødselen, jeg gråter så og si hver dag og klarer ikke nyte en eneste dag av graviditeten. Noen ganger angrer jeg på å ha i det hele tatt blitt gravid fordi jeg har så vond fødeangst. Føler ikke jordmor tar meg seriøst, men har fått time på sykehuset med overlege pga legen min skjønner alvoret heldigvis. Vil ikke virke sutrete, men helt siden jeg ble gravid har jeg aldri hatt det verre psykisk. Føler helsevesenet leker med den psykiske helsen min siden de ikke tar det seriøst. Det blir verre for hver dag, og snart gjør jeg ikke annet enn å være redd. Hadde aldri trodd et svangerskap skulle være så grusomt.. Anonymous poster hash: e66bd...7f6
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2014 #2 Skrevet 10. desember 2014 Hadde samtale med jordmor på sykehus. La frem h ordna jeg følte og hadde det. Ble møtt av respekt og forståelse. To planlagte ks. Bærum sykehus og Rikshospitalet. Anonymous poster hash: 37e25...82b
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2014 #3 Skrevet 10. desember 2014 Kanskje greit å lese denne før man ta ks på ikke medisinsk grunnlag. Har du hatt traumatisk fødsel før som gjorde at det vel kritisk for barnet pga medisinske årsaker ( trangt bekken feks) så er det ok, men ikke pga vil ikke føde el fødselsangst. Den kan du få hjelp med. http://www.aftenposten.no/familie-og-oppvekst/Gigantstudie-kobler-keisersnitt-til-en-rekke-kroniske-sykdommer--7813487.html Anonymous poster hash: 753b2...cbb
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2014 #4 Skrevet 10. desember 2014 Men HVA er det du er så redd for, da? Anonymous poster hash: 401d2...ce6
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2014 #5 Skrevet 10. desember 2014 Herregud.... klarer du å pule, så klarer du å føde. Voks opp!! Tror du KS virkelig er en lettvindt løsning? Anonymous poster hash: 0e97a...5fa
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2014 #6 Skrevet 10. desember 2014 Jeg har hatt planlagt keisersnitt med nr. 2 men det er fordi jeg hadde katastrofesnitt med nr. 1 og han var klinisk død når han kom ut. Så jeg hadde et ganske godt grunnlag kan du si. Leger og jordmødre sa bare at selvsagt skal du få keisersnitt med din historikk. Anonymous poster hash: 4d248...305
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2014 #7 Skrevet 10. desember 2014 Unnskyld meg, men nå har jeg ikke antydet at jeg tror dette er noen enkel løsning, det er en stor operasjon med risikoer (som alt annet) Men hadde du hatt det som meg i nærmere 6 måneder så ville du nok vurdert planlagt keisersnitt selv. Det går så utover min livskvalitet at jeg stadigere angrer på at jeg ikke tok abort, og det synes jeg er ganske ille. Så var ikke denne tråden heller laget for at noen av dere skulle vurdere om jeg hadde god nok grunn til å få planlagt keisersnitt eller ikke, men heller høre om andre som har vært i samme situasjonen og om hvordan de gikk frem for å bli tatt seriøst. HI Anonymous poster hash: e66bd...7f6
Miamimom Skrevet 10. desember 2014 #8 Skrevet 10. desember 2014 Herregud.... klarer du å pule, så klarer du å føde. Voks opp!! Tror du KS virkelig er en lettvindt løsning? Anonymous poster hash: 0e97a...5fa Snakker du sånn til alle med angst eller? 😠
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2014 #9 Skrevet 10. desember 2014 Unnskyld meg, men nå har jeg ikke antydet at jeg tror dette er noen enkel løsning, det er en stor operasjon med risikoer (som alt annet) Men hadde du hatt det som meg i nærmere 6 måneder så ville du nok vurdert planlagt keisersnitt selv. Det går så utover min livskvalitet at jeg stadigere angrer på at jeg ikke tok abort, og det synes jeg er ganske ille. Så var ikke denne tråden heller laget for at noen av dere skulle vurdere om jeg hadde god nok grunn til å få planlagt keisersnitt eller ikke, men heller høre om andre som har vært i samme situasjonen og om hvordan de gikk frem for å bli tatt seriøst. HI Anonymous poster hash: e66bd...7f6 Første råd - ikke snakk med jordmor! De er veldig mot ks, og de har dessuten ikke avgjørelsesmyndighet. Be om å få snakke med lege/ kirurg som har ansvaret. Ikke la jordmor trenere prosessen. Bytt sykehus hvis det er vanskelig. Jeg har gjort dette to ganger. Trengte ikke å bytte sykehus da. Anonymous poster hash: b6401...1a8
klg,2 boys now:) Skrevet 10. desember 2014 #10 Skrevet 10. desember 2014 Jeg hadde tung fødsel med førstemann som endte i hastesnitt. Men var ikke noe selvfølge at jeg fikk det med neste mann.kom inn på samtale på sykehuset og fikk forklart hvordan jeg hadde det.heldigvis var overlegen forståelsesfull.hun ønsket først at jeg skulle prøve og føde og at jeg bestemte når det skulle bli ks.men greide ikke tanken på det heler så ble planlagt snitt. Heldigvis for det for bena mine hadde ikke tålt fødselen.ødelagte hofter
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2014 #11 Skrevet 10. desember 2014 Herregud.... klarer du å pule, så klarer du å føde. Voks opp!! Tror du KS virkelig er en lettvindt løsning? Anonymous poster hash: 0e97a...5fa Kanskje du burde bli voksen? Hvem snakker sånn til et annet menneske som legger frem en angst/redsel. voks opp! Anonymous poster hash: 37e25...82b
MayPandora Skrevet 10. desember 2014 #12 Skrevet 10. desember 2014 Du burde dra til fastlegen og be han sende en henvisning til lege ang planlagt keisersnitt på det sykehuset du har fødeplass på. Si det er pågrunn av fødselangst. Etter 1- 2 uker får du brev i posten om en time, ta å skriv ned på ett ark en tale om hvorfor du burde få keisersnitt, f.eks alt det du skrev her. Og øv på det. Også når du sitter der forran legen så forteller du han det som sto på arket og om du begynner å gråte er det greit også. Som regel går det bra og de sier ja vi setter opp en dato til ks. Men de kommer til å spørre deg hvorfor du er redd, forklar kort. Også vil de fortelle deg risikoer osv, men du må bare være bestemt på at du virkelig vil ha ks. At hvis du ikke får det så må du vurdere å reise til england får å ta det siden der kan man velge selv f.eks Er du bestemt og de ikke kan overtale deg så får du det, men vær hyggelig bestemt. Jeg mener alle kvinner burde ha rett til å velge selv hvordan man vil føde. Det er vanskelig med en ks operasjon også, ikke lett. De som tror ks er enkel løsning tar feil.
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2014 #13 Skrevet 10. desember 2014 Ingen som leste artikkelen om ks og at de barna har større andel av kroniske sykdommer? Spiller ingen rolle bare mor bestemmer liksom? Og en annen ting er at unødige ks tar operasjonstid og ressurser fra de med potensiellt alvorlig sykdom. JA til egenandel på KS. Anonymous poster hash: 753b2...cbb
MayPandora Skrevet 10. desember 2014 #14 Skrevet 10. desember 2014 Ingen som leste artikkelen om ks og at de barna har større andel av kroniske sykdommer? Spiller ingen rolle bare mor bestemmer liksom? Og en annen ting er at unødige ks tar operasjonstid og ressurser fra de med potensiellt alvorlig sykdom. JA til egenandel på KS. Anonymous poster hash: 753b2...cbb Det finnes også mange artikkler som motbeviser at de barna med ks har større andel av kroniske sykdommer. En ks tar 30 min, leste ett sted at de mente det var så dyrt med ks, men da burde man iallefål få mulighet til å betale for det. Istedet for å nekte mor det.
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2014 #15 Skrevet 10. desember 2014 Ingen som leste artikkelen om ks og at de barna har større andel av kroniske sykdommer? Spiller ingen rolle bare mor bestemmer liksom? Og en annen ting er at unødige ks tar operasjonstid og ressurser fra de med potensiellt alvorlig sykdom. JA til egenandel på KS. Anonymous poster hash: 753b2...cbb Det finnes også mange artikkler som motbeviser at de barna med ks har større andel av kroniske sykdommer. En ks tar 30 min, leste ett sted at de mente det var så dyrt med ks, men da burde man iallefål få mulighet til å betale for det. Istedet for å nekte mor det. Jada. Greit å lukke øynene for sannheten. Dette er den største studien som er gjort på feltet. Hjelper ikke så mye at mor betaler, når noen som har kreft må utsette operasjonen sin. Anonymous poster hash: 753b2...cbb
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2014 #16 Skrevet 10. desember 2014 Jeg hadde babyen min i seteleie, og gråt hver dag den siste mnd før fødselen. Gråt på kontoret til overlegen 2 ganger og sa hvor redd jeg var.. Måtte føde vaginalt allikevel, og setefødsel har en hvis risiko for både mor og barn. Så tror det skal litt til altså! Anonymous poster hash: cb23a...519
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2014 #17 Skrevet 10. desember 2014 Ingen som leste artikkelen om ks og at de barna har større andel av kroniske sykdommer? Spiller ingen rolle bare mor bestemmer liksom? Og en annen ting er at unødige ks tar operasjonstid og ressurser fra de med potensiellt alvorlig sykdom. JA til egenandel på KS. Anonymous poster hash: 753b2...cbb I dette tilfellet handler det ikke om at jeg skal bestemme, men at jeg seriøst ikke klarer å gå med såpass alvorlige psykiske belastninger lenger. Skulle selvfølgelig ønske jeg gledet meg til fødselen, eller hvert fall at jeg gledet meg mer enn jeg gruet meg, men ser faktisk ingen andre utveier enn ks slik ting er nå. Så får du synes hva du vil om det. Og er villig til å betale om det er pengene det står på, regner da med at ingen ønsker å gå med sterke psykiske belastninger over tid, og at de fleste vil bli såpass hysteriske som meg om man føler at ingen rundt tar angsten seriøst. Takk for alle svar. Har time til overlege i Januar, fatter ikke hvordan jeg skal klare å overleve til da. Julen er definitivt ødelagt. Anonymous poster hash: e66bd...7f6
MayPandora Skrevet 10. desember 2014 #18 Skrevet 10. desember 2014 Jeg hadde babyen min i seteleie, og gråt hver dag den siste mnd før fødselen. Gråt på kontoret til overlegen 2 ganger og sa hvor redd jeg var.. Måtte føde vaginalt allikevel, og setefødsel har en hvis risiko for både mor og barn. Så tror det skal litt til altså! Anonymous poster hash: cb23a...519 Tror det er forskjellig fra sykehus til sykehus og lege til lege. jeg har fått ks innviglet 2 ganger.
MayPandora Skrevet 10. desember 2014 #19 Skrevet 10. desember 2014 Ingen som leste artikkelen om ks og at de barna har større andel av kroniske sykdommer? Spiller ingen rolle bare mor bestemmer liksom? Og en annen ting er at unødige ks tar operasjonstid og ressurser fra de med potensiellt alvorlig sykdom. JA til egenandel på KS. Anonymous poster hash: 753b2...cbb I dette tilfellet handler det ikke om at jeg skal bestemme, men at jeg seriøst ikke klarer å gå med såpass alvorlige psykiske belastninger lenger. Skulle selvfølgelig ønske jeg gledet meg til fødselen, eller hvert fall at jeg gledet meg mer enn jeg gruet meg, men ser faktisk ingen andre utveier enn ks slik ting er nå. Så får du synes hva du vil om det. Og er villig til å betale om det er pengene det står på, regner da med at ingen ønsker å gå med sterke psykiske belastninger over tid, og at de fleste vil bli såpass hysteriske som meg om man føler at ingen rundt tar angsten seriøst. Takk for alle svar. Har time til overlege i Januar, fatter ikke hvordan jeg skal klare å overleve til da. Julen er definitivt ødelagt. Anonymous poster hash: e66bd...7f6 Når du har så stor angst som du beskriver så kommer du helt sikkert til å få det hvis det er det du virkelig vil. Noen ganger er det best for mor og barn å få ks dersom du har veldig angst. Det står det også om i brosjyren fra ullevål. Men det beste er selvfølgelig å bli kvitt angst og føde naturlig, men det er ikke alltid det er mulig. Kjipt du må vente til etter jul Lykke til! Leste noe om at siste frist om å søke om ks er svangerskapsuke 32. Jg søkte om det første gang veldig tidlig og nå denne gangen i uke 30 på ahus først og denne gangen ullevål. På keisersnitt forumet her på klikk.no så står det masse info om det og også hvilke sykehus som sier ja og hvilken som sier nei.
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2014 #20 Skrevet 10. desember 2014 Hatt to ks, og fortalte jordmor om at jeg ønsker ks som forløsningsmetode. Du har rett til å velge det selv. Noe annet var aldri ett alternativ for meg, fikk jeg ikke ks ville jeg dra ut av landet til privat sykehus og betale for inngrepet selv. Første gangen måtte jeg snakke med en overlege på sykehuset som skulle avgjøre saken. Trodde jeg skulle få informasjon om ks og at alt var avgjort før jeg kom, men tok feil. Legen lente seg godt tilbake på stolen og la armene i kors og sa "nå skal du overbevise meg om hvorfor du skal ha ks". Ble så satt ut at jeg klarte ikke si noe, ikke ett ord. Jeg stirret vantro på han i hvertfall fem lange minutter, han stirret like intenst tilbake, før han signerte noen papirer og sa jeg kunne gå. Neste gang meldte jordmor ifra til sykehuset og jeg slapp møte med legen. Fryktelig mann. Anonymous poster hash: 648fa...f24
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2014 #21 Skrevet 10. desember 2014 Ett annet argument er jo dett, http://www.dagensmedisin.no/nyheter/leger-og-jordmodre-far-oftere-keisersnitt/ Anonymous poster hash: 648fa...f24
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2014 #22 Skrevet 10. desember 2014 Ett annet argument er jo dett, http://www.dagensmedisin.no/nyheter/leger-og-jordmodre-far-oftere-keisersnitt/ Anonymous poster hash: 648fa...f24 Og det som er fordelen god oss som jobber i bransjen er at vi selv får velge gynekolog, Anestesi og operasjonssykepleiere. Vi velger selvsagt de beste og tar ikke til takke med de som tilfeldigvis er på jobb den dagen👍 Anonymous poster hash: 753b2...cbb
MayPandora Skrevet 10. desember 2014 #23 Skrevet 10. desember 2014 (endret) Ingen som leste artikkelen om ks og at de barna har større andel av kroniske sykdommer? Spiller ingen rolle bare mor bestemmer liksom? Og en annen ting er at unødige ks tar operasjonstid og ressurser fra de med potensiellt alvorlig sykdom. JA til egenandel på KS. Anonymous poster hash: 753b2...cbb Det finnes også mange artikkler som motbeviser at de barna med ks har større andel av kroniske sykdommer. En ks tar 30 min, leste ett sted at de mente det var så dyrt med ks, men da burde man iallefål få mulighet til å betale for det. Istedet for å nekte mor det. Jada. Greit å lukke øynene for sannheten. Dette er den største studien som er gjort på feltet. Hjelper ikke så mye at mor betaler, når noen som har kreft må utsette operasjonen sin. Anonymous poster hash: 753b2...cbb Synes det er tull det du skriver! Du har forenklet det veldig mest pågrunn av at du vil at de som har tatt ks skal få dårlig samvittighet. (tror jeg da.) Man kan ikke forenkle det så mye, det er som f.eks at en person sier hun hater å betale skatt fordi det kommer så mange utlendninger som tar pengene og lever på Nav. Men det er alltid TO SIDER av en sak. Mange av de har virkelig hatt det fælt i krig osv og norge er eneste mulighet for å leve. De vil gjerne komme i jobb, men det er ikke lett. Det jeg mener er at uansett hva man gjør vil det alltid gå utover noe annet! Og du kan ikke vite med sikkert at om man hadde kuttet ut ks så hadde sykehuset brukt de ressursene på de pasientene med kreft, du vet ikke dette, du tror det bare. Det kunne like gjerne hende det hadde blitt brukt til noe helt annet eller ingenting. Synes det er helt forferdelig at folk skal gå med skikkelig fødselangst fordi noen mener man burde tvinge de til å føde vaginalt! Det er ikke alle kvinne kropper som kan føde vanlig, for trangt bekken, totalt anal ruptur osv… Svigermoren min jobber som jordmor og hun ser så utrolig mange som havner i haste ks uansett og det er mye værre enn ett planlangt ks! Tror du bare misliker folk som tar ks, det er lett å hate men man burde ikke dømme folk når du ikke har gått i dem sine sko. Endret 10. desember 2014 av MayPandora
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2014 #24 Skrevet 10. desember 2014 Spesielt å bli gravid når man ikke engang vil føde barnet. Anonymous poster hash: b36bf...3c6
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2014 #25 Skrevet 10. desember 2014 Ingen som leste artikkelen om ks og at de barna har større andel av kroniske sykdommer? Spiller ingen rolle bare mor bestemmer liksom? Og en annen ting er at unødige ks tar operasjonstid og ressurser fra de med potensiellt alvorlig sykdom. JA til egenandel på KS. Anonymous poster hash: 753b2...cbb Det finnes også mange artikkler som motbeviser at de barna med ks har større andel av kroniske sykdommer. En ks tar 30 min, leste ett sted at de mente det var så dyrt med ks, men da burde man iallefål få mulighet til å betale for det. Istedet for å nekte mor det.Jada. Greit å lukke øynene for sannheten. Dette er den største studien som er gjort på feltet. Hjelper ikke så mye at mor betaler, når noen som har kreft må utsette operasjonen sin. Anonymous poster hash: 753b2...cbb Synes det er tull det du skriver! Du har forenklet det veldig mest pågrunn av at du vil at de som har tatt ks skal få dårlig samvittighet. (tror jeg da.) Man kan ikke forenkle det så mye, det er som f.eks at en person sier hun hater å betale skatt fordi det kommer så mange utlendninger som tar pengene og lever på Nav. Men det er alltid TO SIDER av en sak. Mange av de har virkelig hatt det fælt i krig osv og norge er eneste mulighet for å leve. De vil gjerne komme i jobb, men det er ikke lett. Det jeg mener er at uansett hva man gjør vil det alltid gå utover noe annet! Og du kan ikke vite med sikkert at om man hadde kuttet ut ks så hadde sykehuset brukt de ressursene på de pasientene med kreft, du vet ikke dette, du tror det bare. Det kunne like gjerne hende det hadde blitt brukt til noe helt annet eller ingenting. Synes det er helt forferdelig at folk skal gå med skikkelig fødselangst fordi noen mener man burde tvinge de til å føde vaginalt! Det er ikke alle kvinne kropper som kan føde vanlig, for trangt bekken, totalt anal ruptur osv… Svigermoren min jobber som jordmor og hun ser så utrolig mange som havner i haste ks uansett og det er mye værre enn ett planlangt ks! Tror du bare misliker folk som tar ks, det er lett å hate men man burde ikke dømme folk når du ikke har gått i dem sine sko. Jeg jobber med dette, så det er ikke noe jeg tror. Ett opr team på gyn 4 dgr i uka = x antall operasjoner i forhold til hva de rekker. Masse unødige ks- noen andre må vente. Misliker ikke folk som tar ks, misliker at det blir misbrukt. Det er utrolig mange som ikke VIL føde. Det tas alt for mange ks på dårlig/ingen indikasjon. Antall alvorlige komplikasjoner v ks er større enn ved vaginal fødsel. Samt at, som studien viser er disse barna oftere syke enn de som er født vaginalt. Anonymous poster hash: 753b2...cbb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå