☆☆☆ Skrevet 6. desember 2014 #51 Skrevet 6. desember 2014 Så da lurer jeg på noe, dere som elsker morgenene.. Krangler ikke barna? Sitter de stille og ser på TV? Vi prøver å ha det litt rolig så far får sove, og det er kanskje det som gjør det mest slitsomt. Må passe på at det ikke blir konflikter, høye skrik og gråting. De liker jo ikke se det samme på TV heller, så jeg må underholde den som ikke får se.. Og ja, jeg er utpreget B menneske. ;-) Anonymous poster hash: b7808...45d TV? Hva har TV med morgenen å gjøre, om ikke du selv inviterer den inn? TV er den lateste løsningen på alt med unger. Tidlige morgener har vi lest, kost, spist ekstra god frokost, gått ut en tur om det var fristende, bygget jernbane... Og vi slåss faktisk om å være den som stod opp tidlig i helga, fordi det er gulltid i forhold til resten av uka.Eg fantaserar om au pair om ungane våknar før kl 7 i helgane. Og det til tross for at eg ikkje eingong ønskar vaskehjelp.. Men "hater" du helgemorgener?Hatar morgonar er vel rettare. Helgemorgonar er dei beste (unntatt no som det er arbeidshelg). Det er betraktelig bedre å innta første brukardose kaffi i pysjen medan vi ser på film eller puslar puslespel enn å utføre morgonstell i zombiemodus under tidspress. Men å stå opp før 7 er rimelig uaktuelt om det ikkje er dagvakt, då er det faktisk bedre å ligge i senga og ha to ungar krabbande over meg. Heldigvis er det rimelig greit å få dei til å ligge såpass lenge, om enn ikkje alltid i eiga seng.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2014 #52 Skrevet 6. desember 2014 Det går fint om man legger seg tidlig. I dag begynte det ti over fire her. Det er fremdeles mulig å lage det til kos med peis og kaffe :-) Anonymous poster hash: 26915...9fa Ti over fire?? Hjelpes! og dere står opp og starter dagen da? Hvor gamle er barna? Hun er bare et år :-) Det er tidlig, men legger jeg meg tidlig selv så går det. Tenker på dette som en periode i livet og regner med at det blir bedre etterhvert. Kaffe hjelper :-) Anonymous poster hash: 26915...9fa Oioioi, ti over 4?! 😳Hvor lenge har det pågått? Applaus til deg som klarer å holde på humøret! Her har min 1 åring våknet 05 siden han var 3 mnd, og det gjør vondt i sjela hver bidige morgen 😔 Anonymous poster hash: c8d79...388 Bare noen måneder. Før det var det 05.00 som gjaldt. Sier virkelig ikke at det ikke er slitsomt, men siden det er som det er blir det jo til at man fyrer opp kaffetrakter og peis og prøver å kose seg :-) Det gjelder bare å legge seg kl 21 og være dønn kjedelig og håpe på bedre tider :-) Anonymous poster hash: 26915...9fa
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2014 #53 Skrevet 6. desember 2014 Åh, det var en gang i tiden jeg gruet meg til helgene. I tillegg til den vanlige natteuroen og tiiiiidlige morgener, så var dagene fylt med krangling, slåssing, tårer, mekling og aktiviteter for å få helga fort unna. Å være på jobb var jo nærmest "ferie". Men nå er ungene 12, 9 og 5 år og helgene er herlige. Alle sovet natta gjennom og førstemann opp er aldri tidligere enn 9 om morgenen. Vi koser oss hjemme eller ute, og helgene er endelig noe jeg gleder meg og ser frem til igjen. Så hold ut, om en fem års tid er den tiden du opplever nå nærmest et fjernt minne som du grøssende tenker tilbake på Anonymous poster hash: 67b7c...2f9
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2014 #54 Skrevet 6. desember 2014 Det går fint om man legger seg tidlig. I dag begynte det ti over fire her. Det er fremdeles mulig å lage det til kos med peis og kaffe :-) Anonymous poster hash: 26915...9fa Ti over fire?? Hjelpes! og dere står opp og starter dagen da?Hvor gamle er barna? Hun er bare et år :-) Det er tidlig, men legger jeg meg tidlig selv så går det. Tenker på dette som en periode i livet og regner med at det blir bedre etterhvert. Kaffe hjelper :-) Anonymous poster hash: 26915...9fa Oioioi, ti over 4?! Hvor lenge har det pågått? Applaus til deg som klarer å holde på humøret! Her har min 1 åring våknet 05 siden han var 3 mnd, og det gjør vondt i sjela hver bidige morgen Anonymous poster hash: c8d79...388 Bare noen måneder. Før det var det 05.00 som gjaldt. Sier virkelig ikke at det ikke er slitsomt, men siden det er som det er blir det jo til at man fyrer opp kaffetrakter og peis og prøver å kose seg :-) Det gjelder bare å legge seg kl 21 og være dønn kjedelig og håpe på bedre tider :-) Anonymous poster hash: 26915...9fa Og når hun begynner å våkne kl 3 skal du godta det også eller? Bare nyskjerrig Anonymous poster hash: 259a3...748
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2014 #55 Skrevet 7. desember 2014 Så da lurer jeg på noe, dere som elsker morgenene.. Krangler ikke barna? Sitter de stille og ser på TV? Vi prøver å ha det litt rolig så far får sove, og det er kanskje det som gjør det mest slitsomt. Må passe på at det ikke blir konflikter, høye skrik og gråting. De liker jo ikke se det samme på TV heller, så jeg må underholde den som ikke får se.. Og ja, jeg er utpreget B menneske. ;-) Anonymous poster hash: b7808...45d TV? Hva har TV med morgenen å gjøre, om ikke du selv inviterer den inn? TV er den lateste løsningen på alt med unger. Tidlige morgener har vi lest, kost, spist ekstra god frokost, gått ut en tur om det var fristende, bygget jernbane... Og vi slåss faktisk om å være den som stod opp tidlig i helga, fordi det er gulltid i forhold til resten av uka. Det var jo veldig kategorisk. Jeg har 3 tette som fortsatt er veldig små. Det hender rett som det er at jeg bruker tv på morgenen for å få kabalen til å gå opp uten altfor mye støy. Det har ingenting med latskap å gjøre. Jeg bruker 1,5 timer om morgenen før jeg kan sette meg. Baby skal stelles, frokost lages, hun morgengretne trøstes og koses litt med, skifte bæsjebleie på baby, hjelpe en annen på do, kle på mellomste og finne klær til eldste, og dersom det ikke er helg skal det smøres matpakker. Det er vanskelig å få spist selv, gjør det ofte stående så jeg kan løpe til og fra og ordne med krangling, sutrete baby og andre ting. Flott for deg at dere bare har hatt morgenidyll, vi "late" har visst litt mer kaos. Anonymous poster hash: 05548...a20
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2014 #56 Skrevet 7. desember 2014 Det går fint om man legger seg tidlig. I dag begynte det ti over fire her. Det er fremdeles mulig å lage det til kos med peis og kaffe :-) Anonymous poster hash: 26915...9fa Ti over fire?? Hjelpes! og dere står opp og starter dagen da?Hvor gamle er barna? Hun er bare et år :-) Det er tidlig, men legger jeg meg tidlig selv så går det. Tenker på dette som en periode i livet og regner med at det blir bedre etterhvert. Kaffe hjelper :-) Anonymous poster hash: 26915...9fa Oioioi, ti over 4?! Hvor lenge har det pågått? Applaus til deg som klarer å holde på humøret! Her har min 1 åring våknet 05 siden han var 3 mnd, og det gjør vondt i sjela hver bidige morgen Anonymous poster hash: c8d79...388 Bare noen måneder. Før det var det 05.00 som gjaldt. Sier virkelig ikke at det ikke er slitsomt, men siden det er som det er blir det jo til at man fyrer opp kaffetrakter og peis og prøver å kose seg :-) Det gjelder bare å legge seg kl 21 og være dønn kjedelig og håpe på bedre tider :-) Anonymous poster hash: 26915...9fa Og når hun begynner å våkne kl 3 skal du godta det også eller? Bare nyskjerrig Anonymous poster hash: 259a3...748 Hehe, det blir jo en vurderingssak. Når vi har prøvd å få henne til å sove lenger, skriker hun glatt en time. Bedre for oss at en står opp fire eller fem så den andre kan sove litt. Alternativet er at en sitter og prøver å få henne til å sove, mens den andre ligger i senga og hører på hyl og skrik. Da blir der ikke søvn på noen og der er aller verst. Er i utgangspunktet enig med deg at dette er alt for tidlig, men med en veldig bestemt unge må man nok være mer uthvilt for å ta figthen. Men som jeg sa innledningsvis, alt går bare man legger seg tidlig selv :-) prøvde å tviholde på alenetiden en stund, men merket fort at det var da det toppet seg her :-) Anonymous poster hash: 26915...9fa
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2014 #57 Skrevet 7. desember 2014 Hvorfor gjør du det ikke positivt? Hvis du vet at ungene våkner 5 er det jo ingen grunn til at det skal bli slitsomt... Her starter morgenen kl 0430 og har gjort det i to år. Like koselig hver morgen. Man legger seg ikke sent selv, dersom barna er morgenfugler. Eller - gjør det gjerne, men da får man i det minste holde seg for god til å sutre og skylde på ungene! Anonymous poster hash: 5370d...248 Da lar du strengt tatt barna stå opp på natten! Kl 04.30 er ikke morgen! For meg høres det ut som galskap å la det være sånn i 2 år! Jeg har en sønn med søvnapne og har hatt mange år med dårlig søvn og tidlige morgener. Men å tillate permanent at 04.30 er akseptabelt har aldri vært aktuelt. Anonymous poster hash: ead3b...4ed
LillaGorilla♥♥ Skrevet 7. desember 2014 #58 Skrevet 7. desember 2014 Her sto vi opp kl 6, etter at mini har styrt på i senga siden kl 5. Og innen kl 9 har vi rukket å spise frokost, lese bok, se en julekalender på tv, sette på klesvask, leke, krangle litt og bake to brett med pepperkaker. Slitsomt? Jada. Skulle jeg ønske at jeg kunne sove lengre? Oh yes! Hate? Ikke i det hele tatt. Det går over, og en dag kommer jeg til å savne disse morgenene. Det er ikke alltid hvordan man har det, men hvordan man tar det. Og nå sto mannen opp, så nå skal jeg legge meg litt igjen.
Chl85 Skrevet 7. desember 2014 #59 Skrevet 7. desember 2014 Syns det er helt greit med helgemorgener. Er voldsomt lat og vi har tvn på, spiser frokost også blir det dratt ut leker i stua av eldste... Hun underholder minste på 6 mnd og vi gjør egentlig ikke stort før 10-11 tiden;). For oss er dette bare kos. Nå står ikke unga mine opp før tidligst 6- halv 7 tiden og det er helt greit, akkurat som i ukedagene Men har forståelse for at det er trått hvis unga våkner tidligere og man selv ikke er utprega glad i tidlige morgener eller har sovet dårlig om natta selv.... Har hatt en slik natt i natt hvor den ene har avløst den andre... Har for det meste døst på sofaen (med joggings) og flydd fram og tilbake til soverommene til ungene..... Er zombie her jeg sitter He he. Heldigvis skal gubben ta over senere. Når det er sagt så hjelper det å prøve å endre innstillingen litt også(lov å ha dårlige dager altså), men kjipt hvis man aldri kan ha det greit på helgemorgener. Tenker som så at dette er en liten periode i livet vårt, plutselig er det vi som står opp før unga å maaaaaaser på å få dem ut av senga til felles frokost He he. Alt til sin tid, dette er noen få år og man har jo den fantastisk oppfinnelsen kaffe!
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2014 #60 Skrevet 7. desember 2014 Så da lurer jeg på noe, dere som elsker morgenene.. Krangler ikke barna? Sitter de stille og ser på TV? Vi prøver å ha det litt rolig så far får sove, og det er kanskje det som gjør det mest slitsomt. Må passe på at det ikke blir konflikter, høye skrik og gråting. De liker jo ikke se det samme på TV heller, så jeg må underholde den som ikke får se.. Og ja, jeg er utpreget B menneske. ;-) Anonymous poster hash: b7808...45d Hvorfor krangler barna da? her spiller de spill, tegner, ser litt på tv (bytter på om de vil se hver sine ting), pusler, perler ol. Konflikter, høye skrik og gråting? Det må du faktisk lære barna dine å unngå. Hvor gammel er de? Anonymous poster hash: 15fdb...db9
Iiiiik Skrevet 7. desember 2014 #61 Skrevet 7. desember 2014 Jeg er forsåvidt enig med dem som sier at å bruke hate om dette er voldsomt. Jeg synes imidlertid også at kl 05 ikke er morgen og for meg som B-menneske har det vært viktig å styre litt når det er akseptabelt å stå opp. Da de var veldig små, var 06 grensa. Nå er det 07.30 som er normen. Særlig den ene våkner tidlig fortsatt, men han må være stille på rommet sitt. Her er det tv på morgenen, helt uten skam og blygsel. Er dessuten så heldig å være gift med et A-menneske, så det er nesten alltid han som står opp først og lenge før ungene etterspør det.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2014 #62 Skrevet 7. desember 2014 Tar meg selv i å mislike helgen jeg og. Huff Anonymous poster hash: a054e...dea
Mandala Skrevet 7. desember 2014 #63 Skrevet 7. desember 2014 Men unger skal du ha.Helgemorgener er to dager i uka. Og hvor stor del av de to dagene hater man tro? Frem til kl 9 kanskje, som man ideelt ville sovet til. Så maks åtte timer av en uke. Da har du fortsatt 160 timer på en uke til å ikke hate ting som følger med det å ha barn. Det må da være innafor. Eller ca 100 timer hvis du trekker fra åtte timer søvn hver dag. Tja, hate er et sterkt ord. Jeg har aldri brukt det om tid med ungene mine. Greit, hate er et sterkt ord, den er jeg enig i. Det er et ord verken jeg eller barna mine bruker i dagligtalen. Men mange bruker ordet hate istedetfor feks misliker,så derfor tolket jeg det ikke like hardt som du gjorde.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2014 #64 Skrevet 7. desember 2014 Så da lurer jeg på noe, dere som elsker morgenene.. Krangler ikke barna? Sitter de stille og ser på TV? Vi prøver å ha det litt rolig så far får sove, og det er kanskje det som gjør det mest slitsomt. Må passe på at det ikke blir konflikter, høye skrik og gråting. De liker jo ikke se det samme på TV heller, så jeg må underholde den som ikke får se.. Og ja, jeg er utpreget B menneske. ;-) Anonymous poster hash: b7808...45d TV? Hva har TV med morgenen å gjøre, om ikke du selv inviterer den inn? TV er den lateste løsningen på alt med unger. Tidlige morgener har vi lest, kost, spist ekstra god frokost, gått ut en tur om det var fristende, bygget jernbane... Og vi slåss faktisk om å være den som stod opp tidlig i helga, fordi det er gulltid i forhold til resten av uka. Slåss om å være den som sto opp tidlig, faktisk. Så meningsløst, da var det vel bare å stå opp tidlig begge to? Jeg har forøvrig gjort alt du nevner på våre altfor tidlige helgemorgener. Jeg elsker ungene mine akkurat like mye som jeg hatet å stå opp kl 06:00 på en søndags morgen. Nå sover vi til kl 08 hele gjengen og jeg har fått et nytt liv. Det går over HI. Anonymous poster hash: e338f...692
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2014 #65 Skrevet 7. desember 2014 Jeg gruer meg bare til bæsjebleia jeg vet venter meg hver morgen, uavhengig av hvor tidlig det er. Alt mellom 5.30 og 7.30 er vanlig. Når jeg er trøtt og utslitt etter å ha tisset flere ganger i løpet av natta (gravid), ungen våkner til (noen ganger sovner hun igjen/snakker i søvne, andre ganger holder hun det gående i 2-3 timer, og ingenting roer henne ned) flere ganger og gjør at jeg blir revet ut av min dypeste søvn, og ikke søren om jeg kommer dit igjen (våkner og sovner resten av natta, eller drømmer ekstremt mye livlig), så kjenner jeg at humøret rett og slett ikke er på topp uansett hvor fin dagen burde ha vært. Jeg er rett og slett muggen om morgenen. Anonymous poster hash: 94c26...e77
Twintipp og himmelblå Skrevet 7. desember 2014 #66 Skrevet 7. desember 2014 Det er haaaat å stå opp tidlig når ungene er små. Ihvertfall begynne underholdningskanalen så tidlig. Det var tv og stillhet som gjaldt. Hodet mitt dundra og øya var i ferd med å slå sprekker i parketten. Vi krangla om hvem som skulle stå opp, og jeg bare drømte om at en Gud av et familiemedlem skulle komme å ta med seg ungen og si at jeg kunne sove et helt døgn. Hold ut kjære deg. Om ikke lenge er de store og ordner seg selv! Dødsdeilig, og mor er mye mye blidere😆
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2014 #67 Skrevet 7. desember 2014 Og i hvertfall når jeg må stå opp med gutta.. Har to på fem og to år, og venter nummer tre. Tror nesten det jeg gruer meg mest til ved å få nummer tre er at det dermed blir minst tre år til med helgemorgener som starter rundt 0520!! Anonymous poster hash: b7808...45d Her får femåringen tidligst stå opp kl 6, før det er NATT for oss. Hun kan fint se på barnetv alene en liten stund. At det ikke går an og forklare en toåring er forståelig da. Og hvorfor står du alltid opp, er du alenemor? Her får den som står tidlig opp (mellom 6-7) legge seg igjen når den minste skal ha en lur, og da står den andre opp. Anonymous poster hash: e77e8...34f
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2014 #68 Skrevet 7. desember 2014 Og i hvertfall når jeg må stå opp med gutta.. Har to på fem og to år, og venter nummer tre. Tror nesten det jeg gruer meg mest til ved å få nummer tre er at det dermed blir minst tre år til med helgemorgener som starter rundt 0520!! Anonymous poster hash: b7808...45d Her får femåringen tidligst stå opp kl 6, før det er NATT for oss. Hun kan fint se på barnetv alene en liten stund. At det ikke går an og forklare en toåring er forståelig da. Og hvorfor står du alltid opp, er du alenemor? Her får den som står tidlig opp (mellom 6-7) legge seg igjen når den minste skal ha en lur, og da står den andre opp. Anonymous poster hash: e77e8...34f Her sto forrestem femåringen opp kl 04 i natt for og åpne adventskalenderen sin, men hun la seg etter og ha fått beskjed. Sov til kl 08. Den minste på 8 mnd våkner utallige ganger ila natta og vi er dødstrøtte uansett hvor tidlig vi legger oss. Hun står opp ca 6-30-07 og legger seg for en lur mellom 9-10. Anonymous poster hash: e77e8...34f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå