Anonym bruker Skrevet 4. desember 2014 #26 Skrevet 4. desember 2014 Gruer meg fordi jeg stadig har mindre kontakt med venner og familie. I år blir det ekstra ille fordi katten min har blitt syk og jeg aner ikke hvor lenge jeg vil ha henne før hun forsvinner. Anonymous poster hash: f820b...c10
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2014 #27 Skrevet 4. desember 2014 Jeg er litt enig her. Hvorfor ikke kjøpe julepynt på halv pris etter jul, fra en billig butikk? Anonymous poster hash: e6090...a6f Var ikke meg som skrev det med julepynt, men det er tydelig at mange har inne ikke forstår hvordan det er å virkelig ha elendig råd - spesielt når dette går over tid. Når noen har så lite å rutte med at de ikke har råd å kjøpe sånne ting i desember hvor det er halv skatt - hvordan i all verden kan dere tro at de da har penger til å kjøpe ting i januar... når de trolig har brukt det lille ekstra de hadde i desember og normalt nesten ikke får det til å gå rundt?? Om det ikke går rundt eller akkurat såvidt går rundt så bruker man ikke penger på å kjøpe julepynt i januar, for da er det trolig noe som er mer prekært som må vike i januar og kanskje februar også... Uttrykket "dårlig råd" blir stadig misbrukt av folk som normalt får ting til å gå rundt hvis de en måned eller to har litt mindre pga. noen uforutsette regninger, eller at de har shoppet litt for mye eller tatt en litt dyrere ferie. Dårlig råd i en slik situasjon kan på ingen måte sammenlignes med de som har ekstremt dårlig råd over lengre tid! Jo lengre tid man går med så dårlig råd, jo vanskeligere blir det, for etter hvert så må man skifte ut "dyre" ting som vinterstøvletter man har brukt i fem år og er utslitt, siste buksen som falt fra hverandre i forrige vask osv. Når budsjettet er så stramt så vil til og med helt normale ting kunne få alt til å falle sammen. Om man ikke har råd å kjøpe julepynt på Nille eller andre billigbutikker før jul så har man som regel heller ikke råd til å kjøpe det i januar - selv om det da er nedpriset. Anonymous poster hash: be2e5...0bc
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2014 #28 Skrevet 4. desember 2014 Julepynt, som i alle de fine tingene barna har laget, har nok de fleste. Men her var det vel snakk om adventsstjerne i vinduet? Og det har vel gått litt inflasjon i å ha fancy papirstjerne som koster noen hundrelapper? Anonymous poster hash: c9b61...60d
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2014 #29 Skrevet 4. desember 2014 Julepynt, som i alle de fine tingene barna har laget, har nok de fleste. Men her var det vel snakk om adventsstjerne i vinduet? Og det har vel gått litt inflasjon i å ha fancy papirstjerne som koster noen hundrelapper? Anonymous poster hash: c9b61...60d koster 100 kr, de fås billigere og.. Anonymous poster hash: dc052...064
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2014 #30 Skrevet 4. desember 2014 Jeg gruer meg til min første jul jeg ikke skal feire sammen med moren min, men for å få resten av familiekabalen til å gå opp har jeg ikke mulighet i år. Og hun er såpass gammel og skrøpelig at jeg frykter det blir hennes siste jul Anonymous poster hash: c9b61...60d
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2014 #31 Skrevet 4. desember 2014 Julepynt, som i alle de fine tingene barna har laget, har nok de fleste. Men her var det vel snakk om adventsstjerne i vinduet? Og det har vel gått litt inflasjon i å ha fancy papirstjerne som koster noen hundrelapper? Anonymous poster hash: c9b61...60d koster 100 kr, de fås billigere og.. Anonymous poster hash: dc052...064 Selve adventstjernen koster ca 100 kr ja,men visst du leser nøye på så står det at du må kjøpe både ledning og pære utenom. Så da blir den billige stjernen fort litt dyr likevel. Dette var på Clas Olshon jeg så den. Anonymous poster hash: c5391...d82
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2014 #32 Skrevet 4. desember 2014 Jeg gruer meg til min første jul med et barn for lite sammen med oss. Og da blir på en måte mangel på julepynt en så stor bagatell at jeg tussler ut av denne tråden også... Heldig er dere som er så heldige å ha alle barna deres i live... Anonymous poster hash: 20a21...719
me_87 Skrevet 4. desember 2014 #33 Skrevet 4. desember 2014 Jeg gruer meg til min første jul med et barn for lite sammen med oss. Og da blir på en måte mangel på julepynt en så stor bagatell at jeg tussler ut av denne tråden også... Heldig er dere som er så heldige å ha alle barna deres i live... Anonymous poster hash: 20a21...719 Er vel strengt tatt en bagatell at mor må feire en jul uten barnet også,når hun får ha han på julaften neste år. Så alle som ikke har mistet ett barn skal ikke ha lov å skrive i denne tråden fordi det er bagateller? Er ikke meningen å være ufølsom,men syns alle skal ha like mye rett til å skrive om små og store beskymringer de har.
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2014 #34 Skrevet 4. desember 2014 Jeg elsker alt som har med jul å gjøre, men i år som flere år på rad går jeg jula i møte uten en baby. Hver eneste jul har jeg tenkt at til neste jul så sitter jeg vel der med en baby i armene, men det skjer ikke.. Ekstra tung er det nå i år ettersom vi mistet i sa i sommer, så jeg skulle 5-6 måneder på vei nå.. I tillegg har bestevennen til barnet vi har fått en lillesøster nettopp, og nå spør han konstant om han ikke skal få bror eller søster snart. En ensom sorg er det også ettersom jeg ikke vil snakke med mannen om det, vil ikke at han skal få samme tankene. Nå tør jeg ikke håpe lengre, så i år må jeg bare stålsette meg og tenke ekstra hardt på at det aldri kommer til å skje. Klarer ikke enda et år med å håpe og si til meg selv at det kommer til å skje. Det dominerer heldigvis ikke jula mi, men det er nå det eneste jeg gruer meg til. Anonymous poster hash: ac51d...84b
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2014 #35 Skrevet 4. desember 2014 Jeg gruer meg til min første jul med et barn for lite sammen med oss. Og da blir på en måte mangel på julepynt en så stor bagatell at jeg tussler ut av denne tråden også... Heldig er dere som er så heldige å ha alle barna deres i live... Anonymous poster hash: 20a21...719 Så trist at du har mistet et barn - klem til deg! Jeg forstår at det med din bagasje kan synes som en bagatell å ikke ha noe julepynt, slik en annen bruker her skrev. Men det å ha barn man ikke får gitt julegave, ikke får skape særlig jul rundt fordi man mangler pengene til det og ingen måte å skaffe det, det er ikke nødvendigvis en liten smerte for den det gjelder. Ikke bagatelliser andres smerte selv om du har en større. Håper dere greier å ha en noenlunde grei jul tross den som mangler. Anonymous poster hash: be2e5...0bc
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2014 #36 Skrevet 5. desember 2014 Ikke drikk brus, velg heller vann eller farris, bland ev. farris og eplemost, velg heller ting med mer proteiner og fett i og mindre sukker, som f.eks. kransekake og marsipan i steden for kokosboller (for å ta et eksempel). Anonymous poster hash: be2e5...0bc Kransekake og marsipan er minimum 50% sukker. Så det ville jeg ha holdt meg langt unna. Anonymous poster hash: f12b0...7c5
Dette er min mening: Skrevet 5. desember 2014 #37 Skrevet 5. desember 2014 Ja! Sønnen min på 3 år spør hvorfor ikke vi har julepynt eller sånn adventstjerne som Lucas å de har. Vanskelig å forklare at mamma rett og slett ikke har råd til å kjøpe noe julepynt :S Anonymous poster hash: c5391...d82 Jeg bor i Bergen, og kan hjelpe deg med litt julepynt. Blir ikke dyreste sorten, men.. Hvis du vil, kan du sende meg en PM
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2014 #38 Skrevet 5. desember 2014 Sjekk om noe gis bort på finn også Jeg var heldig i fjor og fikk en julestjerne av ei venninne. Det er helt sikkert noen som har kjøpt ny i år og skal kvitte seg med den gamle. Hør litt rundt, så dukker det sikkert opp en til dere Anonymous poster hash: 08c8a...47f
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2014 #39 Skrevet 5. desember 2014 Jeg gruer meg til nyttårsaften, til å sitte helt alene igjen. Gruer meg til nok en gang late som jeg skal noe, at jeg har venner og til å opprettholde fasaden. Nyttårsaften er den verste dagen i året for meg Anonymous poster hash: 9b1b8...b7f Sånn har jeg også vært....men jeg bestemte meg for å ikke tenke på at det var nyttårsaften. Satt i sofaen og så film oghadde snop, evt litt øl og vin tenk så dilig å slippe å kle seg opp i trang kjole i kulda, og så slipper man alle de fulle gærne folka med raketter,og slipper å våkne i bakfylla! Anonymous poster hash: b7018...899
Chl85 Skrevet 5. desember 2014 #40 Skrevet 5. desember 2014 (endret) Ja!Sønnen min på 3 år spør hvorfor ikke vi har julepynt eller sånn adventstjerne som Lucas å de har.Vanskelig å forklare at mamma rett og slett ikke har råd til å kjøpe noe julepynt :S Anonymous poster hash: c5391...d82 hvordan kan man ikke ha råd til julepynt? Ikke for å være frekk men det er så man nesten ikke tror at folk virkelig kan være så fattige i Norge. På Nille koster det feks nesten ingenting Anonymous poster hash: dc052...064 Hadde selv nada julepynt (bortsett fra et par juleduker som ikke passet på noen overflater) før jeg fikk barn. Plutselig ble det litt viktigere for meg å skape en Koselig jul for ungene.... Når du da skal ha ALT blir det dyrt... Kom på rundt 1500 kr - staker,julestjerner, juletrepynt.(kjøpt billig og kun det mest nødvendige til vinduer.. Ikke gardiner/duker/nisser osv) Hadde ikke Juletrefot en gang og den kostet litt og. Men dette ble ikke noe problem for oss da jeg hadde penger til det. Trenger ikke skaffe seg alt med en gang selvfølgelig... Men når valget er 200 kr på julepynt eller mat, så sier det seg jo selv at det blir mat. Noen lever på slikk og ingenting.. Og da blir ikke julepynt prioritert.... Noe som i mine øyne betyr at de har prioritert riktig! Kan ikke spise julestjerner.... Og kan virkelig forstå savnet etter julepynt når ALLE rundt deg har full juletrebelysning på huset Endret 5. desember 2014 av Chl85
ØYNE Skrevet 5. desember 2014 #41 Skrevet 5. desember 2014 Ja! Sønnen min på 3 år spør hvorfor ikke vi har julepynt eller sånn adventstjerne som Lucas å de har. Vanskelig å forklare at mamma rett og slett ikke har råd til å kjøpe noe julepynt :S Anonymous poster hash: c5391...d82 Vi har sikkert noe ekstra. Så hvis du ønsker og bor i nærheten er det bare å sende pm
rundown Skrevet 5. desember 2014 #42 Skrevet 5. desember 2014 Ja!Sønnen min på 3 år spør hvorfor ikke vi har julepynt eller sånn adventstjerne som Lucas å de har.Vanskelig å forklare at mamma rett og slett ikke har råd til å kjøpe noe julepynt :S Anonymous poster hash: c5391...d82 hvordan kan man ikke ha råd til julepynt? Ikke for å være frekk men det er så man nesten ikke tror at folk virkelig kan være så fattige i Norge. På Nille koster det feks nesten ingentingAnonymous poster hash: dc052...064 Hadde selv nada julepynt (bortsett fra et par juleduker som ikke passet på noen overflater) før jeg fikk barn. Plutselig ble det litt viktigere for meg å skape en Koselig jul for ungene.... Når du da skal ha ALT blir det dyrt... Kom på rundt 1500 kr - staker,julestjerner, juletrepynt.(kjøpt billig og kun det mest nødvendige til vinduer.. Ikke gardiner/duker/nisser osv) Hadde ikke Juletrefot en gang og den kostet litt og. Men dette ble ikke noe problem for oss da jeg hadde penger til det. Trenger ikke skaffe seg alt med en gang selvfølgelig... Men når valget er 200 kr på julepynt eller mat, så sier det seg jo selv at det blir mat. Noen lever på slikk og ingenting.. Og da blir ikke julepynt prioritert.... Noe som i mine øyne betyr at de har prioritert riktig! Kan ikke spise julestjerner.... Og kan virkelig forstå savnet etter julepynt når ALLE rundt deg har full juletrebelysning på huset Lag stoore pepperkakehjerter og stjerne og heng opp!
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2014 #43 Skrevet 5. desember 2014 Ja! Sønnen min på 3 år spør hvorfor ikke vi har julepynt eller sånn adventstjerne som Lucas å de har. Vanskelig å forklare at mamma rett og slett ikke har råd til å kjøpe noe julepynt :S Anonymous poster hash: c5391...d82 Vi har sikkert noe ekstra. Så hvis du ønsker og bor i nærheten er det bare å sende pm Jeg bor i Bergen Anonymous poster hash: c5391...d82
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2014 #44 Skrevet 5. desember 2014 Her er det alt som har med god mat/drikke å gjøre. Jobber knallhardt med livsstilsendring og å få bedre helse (gått ned 32 kg siden januar) og vet at jula blir veldig vanskelig i forhold til alle fristelsene som kommer til å omgi meg. Det verste er at jeg ikke bare må kjempe mot meg selv og mine indre "matdemoner", men også mot alle som vil være "snille" og skal by på godsaker, og som prøver å forsikre meg om at "det er jo lov å kose seg LITT i jula da, bare spis". Frykter jeg skal gå på en smell, som så vil forplante seg utover i det nye året. Er det noe du gruer deg til nå i denne adventstiden/jula? Anonymous poster hash: 60ee1...4be har selv jobbet hardt,- og brukt tid på og komme ned i vekt. Jeg tror,- at så lenge du ikke begynner jula og utskeielser nå, men holder deg til utskeielser fra helga før juleaften og til helga etter nyttårsaften,- så er mye gjort. Ikke start på igjen 1.januar, men vent til mandag! Velg deg en eller to dager du skal spise minimalt (men innenfor normale porsjoner), sundt og drikke bare vann. Uten arbeid i feriedagene har man ofte også bedre tid til en kjapp joggetur, evt gåtur. For ikke ofre for mye familietid, så presser du deg selvsagt litt ekstra i forhold til og komme deg gjennom runden "så fort som mulig". Jeg står gjerne opp 0730 for og jogge en time,- og få resten av dagen til hva jeg vil JEG synes tidlige morgener er verdt skademinimaliseringen de medfører! Når mandag og hverdag starter 3.januar, så er det hverdag,- og når fredag kommer, ta helg, som du har hatt helgene før jul Om dårlig samvittighet kommer snikende inn i løpet av jula, prøv og tenk deg bort fra det,- og finn glede i at hverdagen starter snart,- og mest sannsynlig vil du kjapt komme tilbake til gamle vaner og vekta du har oppnådd. Salt og alkohol binder mye vann, så husk at en del kilo forsvinner over de første dagene/uka bare pga at dette stabiliseres. Og etter det så har de kiloene som evt har kommet på, sittet så kort tid, at de er enklere og "miste" enn de du har hatt i flere år og jobbet med det siste året.. Sier man Du kan veie deg før du starter julas utskeielser, men vent med "etterjulveiing" til februar har startet. Gitt at du faktisk går tilbake til dine gode vaner første mandag på nyåret..GI det såpass med tid, mener jeg. Jeg venter gjerne til vinterferien starter for og kontrollere at saker og ting ikke sklir ut for mye Med andre ord, gå på en smell. Vær forberedt på det, men vær bestemt på at den starter sent og slutter tidlig og at 4.januar er det tilbake til hverdagen. Jeg skal fortelle deg at det faktisk ikke blir så vanskelig,- fordi man etter et år med sunn livsstil faktisk vil KJENNE at kroppen lengter etter og trenger og komme seg tilbake til de gode vaner og rutiner du har lært deg Et par dager med "innstramming" og magen vil fungere bra igjen, energien kommer tilbake, du sover bedre! Jeg lover deg,- det blir bare deilig Slankinga kan faktisk få en liten "boost" av dette også! Anonymous poster hash: 2a552...899
Villbringebringebær Skrevet 5. desember 2014 #45 Skrevet 5. desember 2014 Gruer meg til å gi avkall på min norske jul for svensk jul med koldtbord og sild.. Omg.. Jaja blir norsk jul igjen neste år, men har null julestemning og det pleier jeg alltid få i september...
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2014 #46 Skrevet 5. desember 2014 Hæ, svenskene er jo minst like gode som oss på julestemning! Anonymous poster hash: 775d4...c84
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2014 #47 Skrevet 5. desember 2014 Hæ, svenskene er jo minst like gode som oss på julestemning! Anonymous poster hash: 775d4...c84 Faktisk enda bedre vil jeg påstå... Anonymous poster hash: 0b75b...d02
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2014 #48 Skrevet 5. desember 2014 Ja! Sønnen min på 3 år spør hvorfor ikke vi har julepynt eller sånn adventstjerne som Lucas å de har. Vanskelig å forklare at mamma rett og slett ikke har råd til å kjøpe noe julepynt :S Anonymous poster hash: c5391...d82 Vi har sikkert noe ekstra. Så hvis du ønsker og bor i nærheten er det bare å sende pm Jeg bor i Bergen Anonymous poster hash: c5391...d82 Da ble det litt lang - dumt!! Men ønsker dere en fin jul, uansett om julestjernen er der eller ei Anonymous poster hash: 2d70c...781
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2014 #49 Skrevet 5. desember 2014 Ja! Sønnen min på 3 år spør hvorfor ikke vi har julepynt eller sånn adventstjerne som Lucas å de har. Vanskelig å forklare at mamma rett og slett ikke har råd til å kjøpe noe julepynt :S Anonymous poster hash: c5391...d82 Vi har sikkert noe ekstra. Så hvis du ønsker og bor i nærheten er det bare å sende pm Jeg bor i Bergen Anonymous poster hash: c5391...d82 Da ble det litt lang - dumt!! Men ønsker dere en fin jul, uansett om julestjernen er der eller ei Anonymous poster hash: 2d70c...781 Skulle ikke være anonym... Anonymous poster hash: 2d70c...781
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2014 #50 Skrevet 5. desember 2014 Ja! Sønnen min på 3 år spør hvorfor ikke vi har julepynt eller sånn adventstjerne som Lucas å de har. Vanskelig å forklare at mamma rett og slett ikke har råd til å kjøpe noe julepynt :S Anonymous poster hash: c5391...d82 Bor hvor du ? Jeg har en ekstra adventstjerne jeg. Anonymous poster hash: 831a0...9bf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå