Gå til innhold

Er det noen du gruer deg til i forbindelse med jul?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her er det alt som har med god mat/drikke å gjøre.

Jobber knallhardt med livsstilsendring og å få bedre helse (gått ned 32 kg siden januar) og vet at jula blir veldig vanskelig i forhold til alle fristelsene som kommer til å omgi meg.

Det verste er at jeg ikke bare må kjempe mot meg selv og mine indre "matdemoner", men også mot alle som vil være "snille" og skal by på godsaker, og som prøver å forsikre meg om at "det er jo lov å kose seg LITT i jula da, bare spis". Frykter jeg skal gå på en smell, som så vil forplante seg utover i det nye året.

Er det noe du gruer deg til nå i denne adventstiden/jula?

Anonymous poster hash: 60ee1...4be

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gruer meg til hele jula (og egentlig også hele adventstiden). Blir atter en gang sittende helt alene. Så i år tror jeg at jeg ikke kommer til å markere julen i det hele tatt, bare late som om det er en dag som alle andre. Regner ikke med å se folk fra julaften til over nyttår - bortsett fra de som sitter i kassa på butikken.

Men, begynner å bli vant med det :/

Du har vært kjempeflink som har lagt om livet ditt og gått ned så mye i år! :D

Et tips som jeg selv har fulgt noen år når jeg vet det blir mye "ekstra", det er at jeg er veldig konsekvent de måltidene en dag som ikke er sosiale. Kutter jeg f.eks. ut karbohydrater til frokost og lunsj, så kan jeg likevel de måltidene spise masse av julepålegg osv., men bruke mer av salat og grønt i tillegg. Gjør jeg det så tåler kroppen min mer karbohydrater i den sosiale settingen senere på dagen, og da kan jeg spise normale mengder av kaker eller annet godis (uten å fråtse) uten at det får for mye å si for vekten. Dagen etter så spiser jeg også lavkarbo til de måltidene det går an (om ikke annet så bare frokosten).

Ellers er det mye unødvendige sukkerfeller du kan unngå. Ikke drikk brus, velg heller vann eller farris, bland ev. farris og eplemost, velg heller ting med mer proteiner og fett i og mindre sukker, som f.eks. kransekake og marsipan i steden for kokosboller (for å ta et eksempel).

Om jeg vet jeg blir bedt i et typisk kakelag så bruker jeg alltid å spise godt på forhånd, en stor salat, middagsrester fra dagen før (lavkarbo) osv. Når jeg ikke er sulten så er det sååå mye enklere å stå imot å skeie altfor mye ut, da greier jeg å holde meg til normale mengder.

Og vær aktiv. Har du barn, så vær ute og lek med dem litt ekstra i jula, gøy for dem og gøy for deg :)

Har du ikke barn, så legg inn noen ekstra turer - trenger ikke være lenge, bare en halvtime litt rask gange hjelper masse ift. å sitte i ro hele dagen. Er du borte hos andre kan du snike inn fem minutter ekstra på badet og gjøre noen få øvelser - knebøy, mageøvelser, pushups... og vips, så har du vedlikeholdt kroppen litt mer enn ikke noe, og følelsen blir bedre og dermed også lettere å stå imot fristelser fordi du vil beholde den gode følelsen i kroppen.

Denne julen er ikke spesiell, den er bare den første i alle julene i resten av ditt liv. Så finn en god måte å feire den på slik at du kan spise julegodter og -kaker, men uten at det setter spor på kroppen. Det greier du :)

Jeg gikk ned 25 kg og har nå hatt stabil vekt (også gjennom slike høytider) i 10-15 år - så dette finner du ut av.

Glem redselen - ingen andre enn du bestemmer over din kropp og ditt liv, og du har i hele år vist at du takler dette helt fint og har kontroll. Så kos deg masse, men gjør det på en måte som er riktig for din kropp :)

Ikke vær redd for julen - bestem deg for at dette ikke er et problem, du skal kose deg i jula, men du skal velge hva du vil kose deg med og når.

Anonymous poster hash: be2e5...0bc
Skrevet

Tja.. Det er bare en bagatell, men gruer meg til lite søvn. Hjemme hos foreldrene mine må vi alle fem dele soverom og da sover jeg så dårlig.

Anonymous poster hash: fa31e...46c

Skrevet

Jeg gruer meg til jul fordi jeg synes det er stressende. Ofte blir høytider og ferier som liksom skal være så hyggelig bare dårlig stemning, fordi man går oppi hverandre. Liker hverdager best.

Skrevet

Det jeg gruer meg til er andre dag julemiddagen med mine onkler og tanter på farsiden.

Min far døde brått og uventet for snart 29 år siden. 

Etter det ville de ikke ha kontakt med mi mor, meg og mine søsken.

Jeg tok kontakt med dem for tre år siden.

Mi mor og mine to andre søsken vil aldri treffe dem igjen ( jeg forstår deres valg), jeg dukker gjerne opp.

Så det blir litt rart der. Jeg dukker opp, og jeg føler at jeg må forklare igjen hvorfor de andre ikke kommer.

Det gruer jeg meg til.

Anonymous poster hash: d0343...f0e
Skrevet

Nei heldigvis gruer jeg meg ikke til noe. Vi skal til svigers i to uker som vanlig. Spise,slappe av og lade batteriene.

Hadde du spurt meg for ti år siden hadde jeg nok svart at jeg grudde meg til å sitte alene. Har ingen familie før jeg fikk barnet mitt. Satt alene i tenårene og frem til jeg møtte samboeren min som 23 åring.

Anonymous poster hash: 24449...c2a

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Mye av det samme som deg! Gått ned 30 kilo i år og desember er altfor skummel!

Skrevet

Savner mammaen min 💜

Ellers er det trist at vi ikke lenger feirer jul med mammas side av familien. Så nå er det oss fire og pappa. Koselig det også.

Skrevet

Ja!

Sønnen min på 3 år spør hvorfor ikke vi har julepynt eller sånn adventstjerne som Lucas å de har.

Vanskelig å forklare at mamma rett og slett ikke har råd til å kjøpe noe julepynt  :S

Anonymous poster hash: c5391...d82
Skrevet

Jeg synes det er sårt å feire jul langt unna våre foreldre og søsken i år, men vi er iallefall heldig å ha hverandre så kan kanskje ikke klage på det.

Jeg synes julen er utrolig koselig, men jeg blir litt sliten av adventstiden. Baking, handling og mye styr.

Jeg liker ikke gaver. Synes det holder med mannen, barna og en liten oppmerksomhet til våre foreldre, men det er jeg visst alene om.

Anonymous poster hash: eb88f...b8b

Skrevet

Jeg gruer meg egentlig ikke for noe i julen. Men gruer meg til å gå på Ikea og Jysk imorgen. Tipper det er kaos.. Det samme for de andre butikkene jeg må i senere.

Skrevet

Jeg gruer meg til nyttårsaften, til å sitte helt alene igjen. Gruer meg til nok en gang late som jeg skal noe, at jeg har venner og til å opprettholde fasaden. Nyttårsaften er den verste dagen i året for meg :(

Anonymous poster hash: 9b1b8...b7f
Skrevet

Gruer meg litt til at mannen skal bort på jobb, men vet av erfaring at det er verre for han enn for meg - jeg har tross alt mine kjære rundt meg.

Ellers bare gleder jeg meg.

Skrevet

Gruer meg til nyttår. Er alene med 3-åring og baby. Skal ingen steder, får ikke besøk. Hater nyttårsaften.

Anonymous poster hash: f9e6d...969

Skrevet

Ja!

Sønnen min på 3 år spør hvorfor ikke vi har julepynt eller sånn adventstjerne som Lucas å de har.

Vanskelig å forklare at mamma rett og slett ikke har råd til å kjøpe noe julepynt :S

Hvor bor du? Jeg har julepynt å avse. Ellers kan du kontakte hjelp oss å hjelpe i ditt fylke.

Anonymous poster hash: 13924...10c

Skrevet

Gruer meg til nyttår. Er alene med 3-åring og baby. Skal ingen steder, får ikke besøk. Hater nyttårsaften.

Anonymous poster hash: f9e6d...969

bor du i telemark eller i nærheten er du hjertelig velkommen til oss. Du andre også som skulle være alene.

Skrevet

Gruer meg litt til å forlate mann og barn kl 14 på julaften for å gå på jobb

Skrevet

Ja!

Vanskelig å forklare at mamma rett og slett ikke har råd til å kjøpe noe julepynt :S

Hvor bor du? Jeg har julepynt å avse. Ellers kan du kontakte hjelp oss å hjelpe i ditt fylke.

Jeg har også julepynt å avse, hvis du bor i nærheten av tønsberg :)

Anonymous poster hash: a455c...ad9

Skrevet

Ja!

Jeg bor i Bergen.

Tenkte å kontakte hjelp oss å hjelpe Bergen.men leste i en annen tråd at det siden var ikke oppe å går lengre.

Skrevet

Ja!

Jeg har også julepynt å avse, hvis du bor i nærheten av tønsberg :)

Anonymous poster hash: a455c...ad9

Bor dessverre i Bergen,men tusen takk for omtanken! :)

Skrevet

Jeg gruer meg til å feire første julen uten foreldre da de begge er døde nå. Vi var ikke "snakke sammen hver dag"-familie, men det er rart å ikke få julemelding, spise der 1.dag og ikke minst henge opp julepynt med så mange minner som egentlig ikke hører til her, men hjemme hos dem.

Anonymous poster hash: 8f936...008

Skrevet

Jeg blir så lei meg når folk sliter:( Prøver å hjelpe så mange som mulig, men vi er ikke akkurat rike selv, så det begrenser seg jo hva man kan gjøre..

Jeg gruer meg ikke til så mye heldigvis, vi feirer alene for første gang, uten svigers og mine foreldre, det blir litt skummelt..:)

Skrevet

Ja!Sønnen min på 3 år spør hvorfor ikke vi har julepynt eller sånn adventstjerne som Lucas å de har.Vanskelig å forklare at mamma rett og slett ikke har råd til å kjøpe noe julepynt  :S  Anonymous poster hash: c5391...d82

hvordan kan man ikke ha råd til julepynt? Ikke for å være frekk men det er så man nesten ikke tror at folk virkelig kan være så fattige i Norge. På Nille koster det feks nesten ingenting

Anonymous poster hash: dc052...064

Skrevet

Ja!Sønnen min på 3 år spør hvorfor ikke vi har julepynt eller sånn adventstjerne som Lucas å de har.Vanskelig å forklare at mamma rett og slett ikke har råd til å kjøpe noe julepynt :S Anonymous poster hash: c5391...d82

hvordan kan man ikke ha råd til julepynt? Ikke for å være frekk men det er så man nesten ikke tror at folk virkelig kan være så fattige i Norge. På Nille koster det feks nesten ingenting

Anonymous poster hash: dc052...064

Noen har bare ikke de pengene. Men hvis dere har ark og en rød tusj/blyant vil jeg gå så langt som til å kalle det litt tafatt.

Anonymous poster hash: a20b5...607

Skrevet

Ja!Sønnen min på 3 år spør hvorfor ikke vi har julepynt eller sånn adventstjerne som Lucas å de har.Vanskelig å forklare at mamma rett og slett ikke har råd til å kjøpe noe julepynt  :S  Anonymous poster hash: c5391...d82

hvordan kan man ikke ha råd til julepynt? Ikke for å være frekk men det er så man nesten ikke tror at folk virkelig kan være så fattige i Norge. På Nille koster det feks nesten ingenting Anonymous poster hash: dc052...064

Jeg er litt enig her. Hvorfor ikke kjøpe julepynt på halv pris etter jul, fra en billig butikk?

Anonymous poster hash: e6090...a6f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...