Gå til innhold

Nysgjerrig; hvorfor er DU ufør eller AAP?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjenner ingen som er uføre, så derfor er jeg litt nysgjerrig på hva som kan være årsaker til uførhet i forholdsvis ung alder (under 60 år). Noen som vil svare? Kanskje det bidrar til større forståelse for denne samfunnsgruppen?

Anonymous poster hash: 263ca...559

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er Ufør.Har ME  å bruker dagene til å sove de bort.Leverer barnet å går å legger meg.

Anonymous poster hash: b6806...6c6
Skrevet

Jeg er ung ufør fordi jeg har Cerebral parese, er døv på et øre og delvis blid på et øye.

Cp sitter mest på høye siden og i armene og hendene.

Skrevet

Aspergers syndrom og sosial angst.

Anonymous poster hash: 60372...b06
Skrevet

Er på AAP.

På grunn av store smerter i kroppen og og utmattelse. For første gang på 2 år kan jeg nå være hele dager utenfor senga👍.

Anonymous poster hash: 5d2d8...878

Skrevet

Jeg har AAP pga Fibromyalgi. Er i behandling og på mestringskurs slik at jeg kan jobbe meg tilbake til arbeidslivet ila 2016. Desverre er det lite sannsynlig at jeg klarer å fortsette i den fysisk krevende jobben min, men så lenge jeg klarer å karre meg tilbake er det egentlig ikke så nøye hva jeg gjør.

Anonymous poster hash: 744dd...e6c

Skrevet

Har multippel sklerose. 

Anonymous poster hash: 0af18...ed3
Skrevet

Invalidiserende migrene. Holder det til å være ufør i dine øyne?

Anonymous poster hash: 77b72...503
Skrevet

Jeg er ung ufør fordi jeg har Cerebral parese, er døv på et øre og delvis blid på et øye.

Jøss, det ante jeg ikke. Åssen var graviditet for deg da?

Anonymous poster hash: 3f19d...17b

Skrevet

Hvordan er deres sosiale liv? Mitt er dårlig .Har to venner .Men er mye alene også .Dagene kjennes lange.Savner noen å gå på cafe med osv.

Skrevet

SF/Depresjon/Angst. AAP. Planer er å jobbe minst 60%. Klarer det nå.

Anonymous poster hash: 0ed8f...3b8

Skrevet

Er ufør på grunn av ME. Klarer så vidt det nødvendigste husarbeidet og det jeg må med barna, men ikke noe mer. Du som spør om sosialt liv: Mitt er nærmest ikke-eksisterende. Treffer venner kanskje 4-5 ganger i året, rundt to timer. Har ikke energi til mer, dessverre, må prioritere energien til barna. Ja, det er ensomt, skulle ønske at jeg hadde energi til å treffe venner oftere, men det har jeg dessverre ikke.

Anonymous poster hash: fcebb...f3e
Skrevet

Jøss, det ante jeg ikke. Åssen var graviditet for deg da?

Anonymous poster hash: 3f19d...17b

De gikk greit. Jeg fikk svskapsforgifting med første og de satte i gang fødselen. Måtte ha epidural for de var redd for at jeg ikke skulle ha nok krefter på slutten.

Med nr2 ble jeg helt døv i tre uker, det var helt grusomt. Fikk svangerskapsdiabetes og en uke før fødselen datt jeg pga balanseproblemer jeg har og forstuet ankelen.

Skrevet

sosial angst

Anonymous poster hash: 2bfb1...199
Skrevet

Har hatt flere slag/drypp, har lavt stoffskifte som jeg plages med epilepsi, angst og depresjon.

Mitt sosiale liv er lik 0, har ikke energi til det. Har mer enn nok med å følge opp barna mine. De får det de trenger, har fritidsaktiviteter og jeg stiller opp på alt gjennom skolen.

Slapper av på dagtid slik at jeg klarer det ;)

Anonymous poster hash: 7b8a2...14a

Skrevet (endret)

Jeg har ME og har slitt med kraftige, hyppige migreneanfall.

Det sosiale livet mitt er mest familien, og 2 venninner. Orker svært sjelden å besøke noen på kveldstid. Legger meg som regel tidlig.

Det koster masse å være sosial, men det gir masse også. Det er viktig for meg og prioriteres svært høyt. Barna er blitt ganske store og klarer seg selv veldig godt.

I dårlige perioder er jeg bare hjemme og tar meg av barna. På gode dager kan jeg handle og gå i selskap, vaske og slikt.

Går på aap.

Endret av moota m storesøster&lillebror
Skrevet

For 15 år siden var jeg full av "futt" og virketrang. Jeg hadde ørten verv, lederstilling, bijobb og "lekte" med andres barn og unge på fritidsaktiviteter.

SÅ var det en som synes alt annet enn veien var mer spennende når hun kjørte bil. Det betydde en alvorlig skade for meg (som satt i bilen foran). Jeg har selv kjempet meg tilbake til "livet" så godt det lar seg gjøre og jobber i dag en liten stilling. Tiden jeg ikke jobber går med til trening, hvile, behandlinger osv. Med alt det har jeg faktisk full stilling og vel så det. Så er det bittelig krefter igjen til familie og av og til venner. MEN i perioder er jeg nok ganske "inadvendt" på grunn av kvalme og smerter.

Anonymous poster hash: 9fe3c...c71
Skrevet

Ufør for ett år siden pga senskader etter kreftbehandling. 

Skrevet

Hvordan er deres sosiale liv? Mitt er dårlig .Har to venner .Men er mye alene også .Dagene kjennes lange.Savner noen å gå på cafe med osv.

Jeg har ingen venner. Mitt sosiale liv utenom familien består av å stille opp på arrangementer i barnehagen og være med barnet på fritidsaktiviteter. Skulle ønske jeg hadde venner, men samtidig merker jeg at jeg ikke orker mer enn dette.

Anonymous poster hash: 60372...b06

Skrevet

Overfallsvoldtekt for 11 år siden.

Går på AAP nå. Har vært i jobb innimellom i noen år, før senskadene tok overhånd. går nå til behandling 3 ggr i mnd for å komme meg i arbeid igjen. Har masse venner og er ganske sosial av meg, men går aldri ut om jeg ikke har en avtale.

Skrevet

Aap pga sykdom legene ikke finner ut av/forstår. Har to tidligere diagnoser som de skulle uføretrygde meg for, men jeg kjempet meg tilbake. Nå vet jeg ikke hva som skjer.

En venninne jeg møter en time eller to en sjelden gang. Ellers ikke noe sosialt liv.

Anonymous poster hash: 2e9b4...0c0
Skrevet

Blir litt overrasket over dere som er uføre og er triste for at dere ikke har et sosialt liv. Har dere noen gang vært i full jobb, med 2-3 barn? Jeg er langt fra ufør men "klarer ikke" ikke være sosial så mye mer enn 4-5 ganger i året jeg heller. Drar på jobb halv 8, hjemme halv 5 ca. Middag, lekser, leke med barn, være tilgjengelig for barna-ikke minst, mobil og pc legges vekk, aktiviteter. Etterpå husarbeid, kanskje trene litt, diverse verv. Jeg har aldri barnevakt på ettermiddagstid med mindre det er noe viktig, syns barna mine fortjener å føle at jeg er mamma siden de tilbringer mye tid i barnehagen siden jeg JOBBER mye. Hvorfor tror dere friske folk med små barn har et aktivt sosialt liv med masse venner? Jeg møter venner, men da er barna med. Har hverken tid eller overskudd til å være sosial etter leggetid selv om jeg ikke er ufør. De fleste voksne, fulltidsarbeidende mennesker renner ikke rundt på besøk for å skravle flere timer på kveldstid mange ganger i uken. Kanskje jeg skal bli delvis ufør fordi jobben gjør slik at jeg ikke kan være sosial? Er det bare jeg som har en slik hverdag her inne?

Anonymous poster hash: db3a1...9fe

Skrevet

Bipolar lidelse og personlighetsforstyrrelse. Aap.

Anonymous poster hash: d1173...554

Skrevet

Blir litt overrasket over dere som er uføre og er triste for at dere ikke har et sosialt liv. Har dere noen gang vært i full jobb, med 2-3 barn? Jeg er langt fra ufør men "klarer ikke" ikke være sosial så mye mer enn 4-5 ganger i året jeg heller. Drar på jobb halv 8, hjemme halv 5 ca. Middag, lekser, leke med barn, være tilgjengelig for barna-ikke minst, mobil og pc legges vekk, aktiviteter. Etterpå husarbeid, kanskje trene litt, diverse verv. Jeg har aldri barnevakt på ettermiddagstid med mindre det er noe viktig, syns barna mine fortjener å føle at jeg er mamma siden de tilbringer mye tid i barnehagen siden jeg JOBBER mye. Hvorfor tror dere friske folk med små barn har et aktivt sosialt liv med masse venner? Jeg møter venner, men da er barna med. Har hverken tid eller overskudd til å være sosial etter leggetid selv om jeg ikke er ufør. De fleste voksne, fulltidsarbeidende mennesker renner ikke rundt på besøk for å skravle flere timer på kveldstid mange ganger i uken. Kanskje jeg skal bli delvis ufør fordi jobben gjør slik at jeg ikke kan være sosial? Er det bare jeg som har en slik hverdag her inne?

Anonymous poster hash: db3a1...9fe

Denne måtte jeg bare svare på merket jeg.

Jeg svarte tidligere at jeg er ufør pga slag osv. Jeg tok med det med det sosiale pga det var spørsmål om det.

FØR jeg ble syk var jeg sosial og jeg savner det veldig!

Jeg jobbet 100%, hadde barn og likte livet mitt

Ja, det var slitsomt til tider, men jeg traff jo folk. Og var det en periode det kun var jobb og hjem - ja så traff jeg folk på jobben!

Nå sitter jeg alene - altså HELT alene. Hele dagen, hver dag

Det er tungt, man blir ikke mindre deprimert av det... ;)

Anonymous poster hash: 7b8a2...14a

Skrevet

Psykisk syk grunnet seksuelt misbruk som lita, mobbing og voldtekt.

Sliter meget med ensomhet nå når jeg går hjemme og finner lite menng i hverdagen, skulle så gjerne hatt nboe å gjøre men klarer ikke å jobbe og er alt for ustabil arbeidskraft til å få en deltidsstilling.

Anonymous poster hash: d0ea3...7c0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...