Gå til innhold

Hva syns dere om brukte gaver til fattige barn?


EinFrosk

Anbefalte innlegg

 

 

 

 

Vi er ikke fattige, men jeg hadde blitt veldig glad for brukte gaver, både til meg selv og til barna. Vi har alle et ansvar for å få ned forbruket og begrense bruk-og-kast. Er veldig for gjenbruk, i alle samfunnslag!

 

Anonymous poster hash: d16f8...de7

Så du mener at julegaver til fattige barn er det rette stedet å sette inn kruttet?
Leste du egentlig hva jeg skrev?

 

Anonymous poster hash: d16f8...de7

Ja og jeg leser at du legger et slags ansvar på fattige barn for å få ned forbruket. Et forbruk som nok ligger langt under de fleste i middelklassen. Jeg mener at dette er noe de kan slippe akkurat på 24 desember. Jeg gjør grep for å få ned eget forbruk, kjøpe mindre ræl til meg og mine samt å kjøpe brukt. Det er et valg jeg har, men som mange andre ikke har. Selv om jeg reduserer, får jeg og min familie mye nytt. På julaften unner jeg de barna som ikke får nye ting en ubrukt gave. Det betyr ikke at jeg er i mot brukte gaver på generellt grunnlag. Jeg både gir og tar i mot brukte ting med glede.

Ok, da må jeg ha uttrykt meg uklart. Jeg mener alle samfunnslag må ta affære. Vil tro det da er mest å hente hos dem med god råd, hvis man da også kan gå ut fra at disse har høyest forbruk (ikke nødvendigvis slik, men). En fin ting er fin uavhengig av pris eller om den har gledet noen før. Her gir tiåringen 3DSen sin med masse spill til omvendt julekalender. Han har spart til den selv, og man kan ikke se at den er brukt. Synes det er fint gjort av ham. Kunne selvfølgelig kjøpt et puslespill eller noe, men tror nok denne gaven blir bedre mottatt, uavhengig av at den er (pent) brukt. Som sagt ville jeg blitt kjempeglad for brukte gaver selv, og prøver å lære barna mine bærekraftig forbruk også.

 

Anonymous poster hash: d16f8...de7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

 

 

 

Jeg synes dette var unyansert. Hva om alternativet til å gi brukte gaver er å ikke gi gaver i det hele tatt? Er det verre å få brukt enn å ikke få? Og hva om de brukte gavene ser helt nye ut, og er verdt endel penger? En brukt ipad - ikke interessant for et fattig barn?Anonymous poster hash: a8d88...e41

Det er jo mulig å donere brukte ting, men må de pakkes inn og ligge under juletreet? Hvor mange brukte ipader tror du veldedige organisasjoner får inn?

Ipad var bare et eksempel, det finnes mange andre relativt dyre gaver man kan finne billig på Finn, og så lenge det ser nytt ut, skjønner jeg ikke problemet. Og igjen; vær realistisk her. Alternativet er ikke at folk kommer til å gå og kjøpe nye gaver, men at antall gaver som gis går sterkt ned. Og da kan det være barn som ender opp uten gave i det hele tatt.Anonymous poster hash: a8d88...e41

Nå gir ikke organisasjonene ut brukte gaver til jul, men bruker dem i andre situasjoner. De må også pakke opp alle gavene for å se hva det er og hvilken stand de er i. Dermed kan en plusse på en masse gavpapir som bare blir kastet. Derfor blir de omvendte julekalenderne ofte primært for giverne.

De fleste har vel fått med seg at organisasjonene ønsker gaver som ikke er pakket inn, så jeg vet ikke hvor reelt problemet med gavepapir er. Håper du kjøper mange gaver da, så du veier opp for alle dem som ikke kommer til å gi noe, fordi det forventes å gi nytt.

 

Anonymous poster hash: a8d88...e41

 

Jeg får ikke kjøpt noe i år. Her i byen måtte de slutte med slumsøstrenes gaveinnsamling ford de fikk så mye de ikke kunne bruke og måtte bruke resurssene på det. Det er heller ikke jeg personlig som har bestemt dette, så det ansvaret har jeg ikke tenkt å ta på meg. Jeg gir på andre måter i år, fordi de som gir for å føle seg bra selv har ødelagt en fin tradisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

 

 

Jeg synes dette var unyansert. Hva om alternativet til å gi brukte gaver er å ikke gi gaver i det hele tatt? Er det verre å få brukt enn å ikke få? Og hva om de brukte gavene ser helt nye ut, og er verdt endel penger? En brukt ipad - ikke interessant for et fattig barn?Anonymous poster hash: a8d88...e41

 

Det er jo mulig å donere brukte ting, men må de pakkes inn og ligge under juletreet? Hvor mange brukte ipader tror du veldedige organisasjoner får inn?

Ipad var bare et eksempel, det finnes mange andre relativt dyre gaver man kan finne billig på Finn, og så lenge det ser nytt ut, skjønner jeg ikke problemet. Og igjen; vær realistisk her. Alternativet er ikke at folk kommer til å gå og kjøpe nye gaver, men at antall gaver som gis går sterkt ned. Og da kan det være barn som ender opp uten gave i det hele tatt.Anonymous poster hash: a8d88...e41

Nå gir ikke organisasjonene ut brukte gaver til jul, men bruker dem i andre situasjoner. De må også pakke opp alle gavene for å se hva det er og hvilken stand de er i. Dermed kan en plusse på en masse gavpapir som bare blir kastet. Derfor blir de omvendte julekalenderne ofte primært for giverne.

De fleste har vel fått med seg at organisasjonene ønsker gaver som ikke er pakket inn, så jeg vet ikke hvor reelt problemet med gavepapir er. Håper du kjøper mange gaver da, så du veier opp for alle dem som ikke kommer til å gi noe, fordi det forventes å gi nytt.Anonymous poster hash: a8d88...e41

Jeg får ikke kjøpt noe i år. Her i byen måtte de slutte med slumsøstrenes gaveinnsamling ford de fikk så mye de ikke kunne bruke og måtte bruke resurssene på det. Det er heller ikke jeg personlig som har bestemt dette, så det ansvaret har jeg ikke tenkt å ta på meg. Jeg gir på andre måter i år, fordi de som gir for å føle seg bra selv har ødelagt en fin tradisjon.

Hva mener du med at du ikke får gitt? Du kan da bare sende gavene til en by hvor de har utdeling?

 

Anonymous poster hash: a8d88...e41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

 

Vi er ikke fattige, men jeg hadde blitt veldig glad for brukte gaver, både til meg selv og til barna. Vi har alle et ansvar for å få ned forbruket og begrense bruk-og-kast. Er veldig for gjenbruk, i alle samfunnslag!

 

Anonymous poster hash: d16f8...de7

Så du mener at julegaver til fattige barn er det rette stedet å sette inn kruttet?
Leste du egentlig hva jeg skrev?

 

Anonymous poster hash: d16f8...de7

Ja og jeg leser at du legger et slags ansvar på fattige barn for å få ned forbruket. Et forbruk som nok ligger langt under de fleste i middelklassen. Jeg mener at dette er noe de kan slippe akkurat på 24 desember. Jeg gjør grep for å få ned eget forbruk, kjøpe mindre ræl til meg og mine samt å kjøpe brukt. Det er et valg jeg har, men som mange andre ikke har. Selv om jeg reduserer, får jeg og min familie mye nytt. På julaften unner jeg de barna som ikke får nye ting en ubrukt gave. Det betyr ikke at jeg er i mot brukte gaver på generellt grunnlag. Jeg både gir og tar i mot brukte ting med glede.

Ok, da må jeg ha uttrykt meg uklart. Jeg mener alle samfunnslag må ta affære. Vil tro det da er mest å hente hos dem med god råd, hvis man da også kan gå ut fra at disse har høyest forbruk (ikke nødvendigvis slik, men). En fin ting er fin uavhengig av pris eller om den har gledet noen før. Her gir tiåringen 3DSen sin med masse spill til omvendt julekalender. Han har spart til den selv, og man kan ikke se at den er brukt. Synes det er fint gjort av ham. Kunne selvfølgelig kjøpt et puslespill eller noe, men tror nok denne gaven blir bedre mottatt, uavhengig av at den er (pent) brukt. Som sagt ville jeg blitt kjempeglad for brukte gaver selv, og prøver å lære barna mine bærekraftig forbruk også.

 

Anonymous poster hash: d16f8...de7

 

Men nå snakker vi også helt isolert om julegaver, ofte den "store" julegaven som skal erstatte en gave mor og far ikke har råd til.  Jeg vet ikke hvilken organisasjon julekalenderen din sønn gir til men det er stor fare for at det ikke blir gitt som julegave. Likevel er det jo en veldig fin handling av ditt barn å gi noe som han selv har spart til.

 

Anonymous poster hash: 9af3f...69c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

 

 

 

Jeg synes dette var unyansert. Hva om alternativet til å gi brukte gaver er å ikke gi gaver i det hele tatt? Er det verre å få brukt enn å ikke få? Og hva om de brukte gavene ser helt nye ut, og er verdt endel penger? En brukt ipad - ikke interessant for et fattig barn?Anonymous poster hash: a8d88...e41

Det er jo mulig å donere brukte ting, men må de pakkes inn og ligge under juletreet? Hvor mange brukte ipader tror du veldedige organisasjoner får inn?

Ipad var bare et eksempel, det finnes mange andre relativt dyre gaver man kan finne billig på Finn, og så lenge det ser nytt ut, skjønner jeg ikke problemet. Og igjen; vær realistisk her. Alternativet er ikke at folk kommer til å gå og kjøpe nye gaver, men at antall gaver som gis går sterkt ned. Og da kan det være barn som ender opp uten gave i det hele tatt.Anonymous poster hash: a8d88...e41

Nå gir ikke organisasjonene ut brukte gaver til jul, men bruker dem i andre situasjoner. De må også pakke opp alle gavene for å se hva det er og hvilken stand de er i. Dermed kan en plusse på en masse gavpapir som bare blir kastet. Derfor blir de omvendte julekalenderne ofte primært for giverne.

De fleste har vel fått med seg at organisasjonene ønsker gaver som ikke er pakket inn, så jeg vet ikke hvor reelt problemet med gavepapir er. Håper du kjøper mange gaver da, så du veier opp for alle dem som ikke kommer til å gi noe, fordi det forventes å gi nytt.Anonymous poster hash: a8d88...e41

Jeg får ikke kjøpt noe i år. Her i byen måtte de slutte med slumsøstrenes gaveinnsamling ford de fikk så mye de ikke kunne bruke og måtte bruke resurssene på det. Det er heller ikke jeg personlig som har bestemt dette, så det ansvaret har jeg ikke tenkt å ta på meg. Jeg gir på andre måter i år, fordi de som gir for å føle seg bra selv har ødelagt en fin tradisjon.

Hva mener du med at du ikke får gitt? Du kan da bare sende gavene til en by hvor de har utdeling?

 

Anonymous poster hash: a8d88...e41

 

Jeg velger heller å støtte en organisasjon som kjøper julegaver og julemat til dem med dårlig råd. Det går ut på det samme, sett bort fra at det ikke får den samme oppdragende funksjonen ovenfor egne barn. Det syns jeg uansett at blir litt feil da det kan være barn de går i barnehage sammen med. Prøver å lære den om nøysomhet og bevisst forbruk på andre måter.

 

Anonymous poster hash: 9af3f...69c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

 

 

 

Vi er ikke fattige, men jeg hadde blitt veldig glad for brukte gaver, både til meg selv og til barna. Vi har alle et ansvar for å få ned forbruket og begrense bruk-og-kast. Er veldig for gjenbruk, i alle samfunnslag!

 

Anonymous poster hash: d16f8...de7

Så du mener at julegaver til fattige barn er det rette stedet å sette inn kruttet?
Leste du egentlig hva jeg skrev?

 

Anonymous poster hash: d16f8...de7

Ja og jeg leser at du legger et slags ansvar på fattige barn for å få ned forbruket. Et forbruk som nok ligger langt under de fleste i middelklassen. Jeg mener at dette er noe de kan slippe akkurat på 24 desember. Jeg gjør grep for å få ned eget forbruk, kjøpe mindre ræl til meg og mine samt å kjøpe brukt. Det er et valg jeg har, men som mange andre ikke har. Selv om jeg reduserer, får jeg og min familie mye nytt. På julaften unner jeg de barna som ikke får nye ting en ubrukt gave. Det betyr ikke at jeg er i mot brukte gaver på generellt grunnlag. Jeg både gir og tar i mot brukte ting med glede.
Ok, da må jeg ha uttrykt meg uklart. Jeg mener alle samfunnslag må ta affære. Vil tro det da er mest å hente hos dem med god råd, hvis man da også kan gå ut fra at disse har høyest forbruk (ikke nødvendigvis slik, men). En fin ting er fin uavhengig av pris eller om den har gledet noen før. Her gir tiåringen 3DSen sin med masse spill til omvendt julekalender. Han har spart til den selv, og man kan ikke se at den er brukt. Synes det er fint gjort av ham. Kunne selvfølgelig kjøpt et puslespill eller noe, men tror nok denne gaven blir bedre mottatt, uavhengig av at den er (pent) brukt. Som sagt ville jeg blitt kjempeglad for brukte gaver selv, og prøver å lære barna mine bærekraftig forbruk også.

 

Anonymous poster hash: d16f8...de7

Men nå snakker vi også helt isolert om julegaver, ofte den "store" julegaven som skal erstatte en gave mor og far ikke har råd til. Jeg vet ikke hvilken organisasjon julekalenderen din sønn gir til men det er stor fare for at det ikke blir gitt som julegave. Likevel er det jo en veldig fin handling av ditt barn å gi noe som han selv har spart til.

 

Anonymous poster hash: 9af3f...69c

Ok. Skulle jeg gitt "den store gaven" til et fattig barn ville jeg nok kjøpt noe nytt, selv om jeg gjerne gir tilsvarende brukt til mine egne. Håper verden en gang kommer over det materielle kjøret, og innser at bruksverdi ikke nødvendigvis synker i dét forpakningen er brutt :)

 

Anonymous poster hash: d16f8...de7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Når jeg kjøper gave til fattige så tenker jeg på hvordan jeg ville følt meg å få noe fra noen og hva mine barn ville likt å få i en sånn situasjon. Så ender jeg opp med å kjøpe nytt, og gjerne i nesten samme eller samme prisklasse som mine barn ville fått. Jeg prøver å være rettferdig ovenfor mine barn og fattige barn. Det er ikke rett at mine barn sløser med penger og gaver, mens andre barn må nøye seg med brukte gaver fra meg.I tillegg gir jeg brukte leker enten til venner (ja, vi driver med gjenbruk), eller til krisesenteret, Fretex ol. Jeg liker ikke sløsing med ressurser. Det er ingenting i veien for at mine barn bruker samme klær og om vi gir pent brukte klær til andre folk. Eller arver klær. Anonymous poster hash: bd5b0...142

Det der er sprøyt, selvsagt er det lov til å gi mer til egne barn enn til andres!

 

Anonymous poster hash: a8d88...e41

 

 

Selvsagt er det lov, ingen som har sagt noe imot det. Men her er det snakk om å tenke seg inn i mottakers situasjon, hva ville gutten som er like gammel som sønnen min likt å få? Og da er det gjerne at vi ender opp med noe i tilsvarende pris som sønnen min ville fått. I fjor tok jeg med meg sønnen min på handling for å finne en gave til "jevnaldrende gutt" som skulle legges under innsamlingstreet, vi brukte lang tid og gikk gjennom mange alternativer før vi endte opp på et legosett han også kunne tenkt seg. 

 

Når det gjelder de dyre tingene som man får kjøpt brukt prøver jeg å lære unga at vi tråler finn.no for å finne gode tilbud på ting man like gjerne kan kjøpe brukt. Vi har ingen skrupler med å gjenbruke ting eller kjøpe billig

 

Anonymous poster hash: 05253...0ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, vil heller ha nytt i bursdag og jul. Synes det ikke sømmer seg å gi bort brukte leker og gaver.

 

Gir heller en sekk med brukte tøy til de som trenger det, men gaver synes jeg burde være nytt...



Anonymous poster hash: 3b17c...d2a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Jeg kan ikke kalles fattig, men har ikke flust med penger. Jeg hadde gjerne villet ha brukte gaver både til meg og barna. Barna mine har også fått brukte gaver av meg. Jeg syns det er genialt med gjenbruk og alt gjenbruk innebærer jo at tidligere eier ville kjøpe noe nytt.

Hvis alternativet er at man ikke gir noe til fattige barn, så må det da være bedre å gi pent brukte ting. Hvis alternativet er å gi tingene til fretex, så de fattige kan kjøpe dem der istedet så er det vel bedre å gi det direkte til de fattige?

Jeg har giitt bort brukte gaver selv, men for det er ikke de som lever under fattigdomsgrensen sitt ansvar å resirkulere andres gamle ting slik at de kan kjøpe nye. Det er nok ingen fare for at de ikke gjenbruker ellers. Burde vi ikke kunne unne dem som sjelden får noe nytt å få det til jul?

Selvsagt i utgangspunktet enig, og jeg mener ikke at de fattige ikke gjenbrukes nok som det er. Det jeg mente er at for mange så kan det være at de vil gi bort brukte ting eller ikke noe. Og da syns jeg det første alternativet er bedre. Sett at det er helt og pent naturligvis. Var jeg virkelig så utydelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt tar jeg meg ikke råd til å kjøpe til fattige barn. Pent brukt kan de gjerne få. Er det så ille da? Har man dårlig råd og lite, så blir man vel glad uansett? Er man missfornøyd med pent brukt, kan det ikke stå så ille til.

 

Gi et fattig barn i Afrika uten en leke fra før ei brukt dukke, og jeg kan love deg et ansikt som lyser av takknemlighet.

 

Når alternativet er å gi null, må det være bedre med brukt. Bra for miljøet også.

 

Anonymous poster hash: 403ab...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Jeg kan ikke kalles fattig, men har ikke flust med penger. Jeg hadde gjerne villet ha brukte gaver både til meg og barna. Barna mine har også fått brukte gaver av meg. Jeg syns det er genialt med gjenbruk og alt gjenbruk innebærer jo at tidligere eier ville kjøpe noe nytt.

Hvis alternativet er at man ikke gir noe til fattige barn, så må det da være bedre å gi pent brukte ting. Hvis alternativet er å gi tingene til fretex, så de fattige kan kjøpe dem der istedet så er det vel bedre å gi det direkte til de fattige?

Jeg har giitt bort brukte gaver selv, men for det er ikke de som lever under fattigdomsgrensen sitt ansvar å resirkulere andres gamle ting slik at de kan kjøpe nye. Det er nok ingen fare for at de ikke gjenbruker ellers. Burde vi ikke kunne unne dem som sjelden får noe nytt å få det til jul?

Selvsagt i utgangspunktet enig, og jeg mener ikke at de fattige ikke gjenbrukes nok som det er. Det jeg mente er at for mange så kan det være at de vil gi bort brukte ting eller ikke noe. Og da syns jeg det første alternativet er bedre. Sett at det er helt og pent naturligvis. Var jeg virkelig så utydelig?

 

Kjære frosk. Skjønner at dette er noe som engasjerer deg, og det er fint, men tror ikke du skal lese alt i verste mening. Både Mandalas svar og mitt (svarte deg lenger oppe) synes jeg er vanskelig å misforstå, men du klarer å svartmale svarene og tillegge oss meninger som overhodet ikke ligger i svarene. Pust dypt og ikke vær så på krigsstien når du leser. Kjempefint at du engasjerer deg for de fattige!

 

Anonymous poster hash: d16f8...de7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser dere ikke forskjellen på at dere selv VELGER å ha fokus på gjenbruk? Med en gang man har mulighet til å velge vil jo ikke valget føles annet enn bra. Jeg har kjøpt nesten alle møblene våres brukt, bortsett fra sofa og senger er alt brukt. Kopper, glass. Fat etc. Jeg elsker fransk landstil så det blir rett for meg. Imidlertid kan jeg jo velge å slutte med dette om jeg vil. Dette valget har ikke målgruppen i denne diskusjonen. Når man får kun brukte leker, og knapt har opplevd å få en uåpnet leke i originalemmbalasjen så unner jeg de å få det på julaften!

 

Sosialhjelpsmottakere får i de fleste kommuner tilskudd til jul, da får de ca 1400 ekstra som skal holde til alle sider av julefeiringen. Hvor mye bruker DU på hele julegeiringen? Det var vel en klok mann som en gang skrev at du må ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv. Disse fattige barna har ikke valgt å bli født fattig

 

Anonymous poster hash: d7365...35e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser dere ikke forskjellen på at dere selv VELGER å ha fokus på gjenbruk? Med en gang man har mulighet til å velge vil jo ikke valget føles annet enn bra. Jeg har kjøpt nesten alle møblene våres brukt, bortsett fra sofa og senger er alt brukt. Kopper, glass. Fat etc. Jeg elsker fransk landstil så det blir rett for meg. Imidlertid kan jeg jo velge å slutte med dette om jeg vil. Dette valget har ikke målgruppen i denne diskusjonen. Når man får kun brukte leker, og knapt har opplevd å få en uåpnet leke i originalemmbalasjen så unner jeg de å få det på julaften!

 

Sosialhjelpsmottakere får i de fleste kommuner tilskudd til jul, da får de ca 1400 ekstra som skal holde til alle sider av julefeiringen. Hvor mye bruker DU på hele julegeiringen? Det var vel en klok mann som en gang skrev at du må ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv. Disse fattige barna har ikke valgt å bli født fattig

 

Anonymous poster hash: d7365...35e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Jeg kan ikke kalles fattig, men har ikke flust med penger. Jeg hadde gjerne villet ha brukte gaver både til meg og barna. Barna mine har også fått brukte gaver av meg. Jeg syns det er genialt med gjenbruk og alt gjenbruk innebærer jo at tidligere eier ville kjøpe noe nytt.

Hvis alternativet er at man ikke gir noe til fattige barn, så må det da være bedre å gi pent brukte ting. Hvis alternativet er å gi tingene til fretex, så de fattige kan kjøpe dem der istedet så er det vel bedre å gi det direkte til de fattige?

Jeg har giitt bort brukte gaver selv, men for det er ikke de som lever under fattigdomsgrensen sitt ansvar å resirkulere andres gamle ting slik at de kan kjøpe nye. Det er nok ingen fare for at de ikke gjenbruker ellers. Burde vi ikke kunne unne dem som sjelden får noe nytt å få det til jul?

 

 

 

Man trenger ikke å kjøpe nye, det kan jo være klær og leker barna har vokst ut av? mener du at man skal sy ut de gamle klærne slik at de passer i 2 år til, og la en 14-åring leke med dukker fordi "vi skal ikke kjøpe nye leker og bidra til mer forbruk"?

 

Jeg kommer selv fra veldig fattig land, og vi var utrolig takknemlig da vi fikk brukte klær og leker fra rike amerikanske barn. Alternativet hadde vært at vi ikke fikk noe i det hele tatt.

 

Anonymous poster hash: 8f7a7...233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne debatten har en så hissig tone at jeg ser ikke poenget med å fortsette. Det er ikke greit å komme med velmente meninger når den du prøver å prate men sitter ytterst på stolen med øksen i hånden, klar til å hugge hodet av deg for meninger du selv ikke har ytret, men som er tillagt deg av den du prøver å ha en dialog med. Alle er enige i at vi skal hjelpe, men vi har ulike perspektiv og syn på ting, og hvis man ikke takler andres meninger er det lite fruktbart å sette i gang en diskusjon. Et tips er å oppføre seg og anvende vanlig folkeskikk, da blir dagen så mye bedre for alle :)



Anonymous poster hash: d16f8...de7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for gjenbruk og kjøper ofte brukt, klær, møbler, fritidsutstyr, ja alt.

Jeg selger aldri våre brukte ting, jeg gir det til organisasjoner som trenger det og kan distribuere det videre.

 

Når det kommer til Jul ville jeg aldri drømt om å gi bort brukt som julegave til fattige barn. Den ene dagen i året skal de få lov å få nytt, bare til dem. Jeg kjøper gaver til aldersgruppen 10-15 år og tenker at disse barna vet så inderlig vel at de er fattige. Til Jul skal de få litt luksus i et ellers sparsommelig liv. Det unner jeg dem så veldig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke problemet er at fattige barn får brukte leker.  

 

Problemet er at barna vokser opp i fattigdom.  Ja, fattige barn vil sikkert ha glede av å pakke noe ut av originalemballasje, men mangel på originalemballasje er sikkert ikke hoved-problemet hvis de ikke har sykkel, ikke har lego og ikke kan komme tilbake til skolen/barnehagen og snakke om det fine de har fått til jul.  

 

Jeg har helt alminnelig økonomi, men prøver å lære ungene mine verdien av penger.  Jeg setter opp helt konkrete eksempler for dem, med her har vi X kroner, og forklarer resultatet hvis vi kjøper noe til fullpris, noe på tilbud eller noe brukt og så videre.  

 

Ungene mine har alltid fått nye julegaver og nye bursdagsgaver, men får mye annet som er brukt, vanligvis arvet.  Jeg forsøker å forklare for dem at det er godt for miljøet og lurt økonomisk.  

 

Man gir selvfølgelig ikke vekk ødelagte leker eller utslitte klær, men jeg ville selv blitt mer glad for 10 pent brukte bøker enn 1 ny.  



Anonymous poster hash: 0466f...66a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min førstepri er å få kjøpt nytt til mitt eget barn først. Jeg har valgt å få barn og jeg vil gi han nye ting i jul og bursdagsgave.

Det samme er det med tantebarn og venninners barn. Snakker ikke dyre gaver, men de får i allefall noe nytt. Det er mitt ansvar at barnet har de tingene å leke med som hjelper til/ følger med utviklingen til barnet.

Jeg har ikke råd til å kjøpe inn masse nytt til unger jeg ikke kjenner. Og uansett om det er norske fattige eller barn i afrika så er vel pent brukte leker, så gode som nye, mye bedre enn å ikke få noen ting? Hva er egentlig forskjellen? At de ikke har en lapp festet på seg?

Det er ikke de barnas feil at de ikke får noe, men det er faktisk ikke mitt ansvar heller. Jeg pakker gjerne inn rene, hele og pene men brukte leker og gir bort. Men hvis det skal bli sånn at man heller skal kaste de eller ikke gi sine egne barn nytt for i stedet å kjøpe nytt til andres barn så kan det faktisk bare være for min del.

Poenget er at jeg synes det er helt greit å gi bort brukt, så lenge det er helt, pent og vasket. Hvis noen pakket inn noe brukt til meg, selv nå i voksen alder hadde jag blitt glad. Blåser i om det er brukt eller ikke så lenge det ser greit ut.

 



Anonymous poster hash: f2c2c...73d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på om vi diskuterer to forskjellige ting. Jeg snakker ikke om å pakke inn brukte ting og gi til organisasjoner som deler ut julegaver. Jeg snakker om det det handler om, å feks lage en kalender av brukye ting og gi bort gjennom fb feks. Istedetfor å selge tingene eller gi de til en organisasjon som selger dem videre. Når tingene/pakkene gies bort gjennom fb, så velger personer selv om de vil være mottaker av en bruktkalender. Forhåpentligvis har ikke giveren en kalender med nye ting til sitt eget barn, men det vet vi ikke. Uavhengig av det, så er det en flott ide. Barn som ellers aldri hadde fått pakkekalender, kan nå få det. Og jo, i dette tilfellet kan man bruke argumentet "om ikke man gir brukte ting, så er alternativet at barnet ikke får kalender".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Min førstepri er å få kjøpt nytt til mitt eget barn først. Jeg har valgt å få barn og jeg vil gi han nye ting i jul og bursdagsgave.

Det samme er det med tantebarn og venninners barn. Snakker ikke dyre gaver, men de får i allefall noe nytt. Det er mitt ansvar at barnet har de tingene å leke med som hjelper til/ følger med utviklingen til barnet.

Jeg har ikke råd til å kjøpe inn masse nytt til unger jeg ikke kjenner. Og uansett om det er norske fattige eller barn i afrika så er vel pent brukte leker, så gode som nye, mye bedre enn å ikke få noen ting? Hva er egentlig forskjellen? At de ikke har en lapp festet på seg?

Det er ikke de barnas feil at de ikke får noe, men det er faktisk ikke mitt ansvar heller. Jeg pakker gjerne inn rene, hele og pene men brukte leker og gir bort. Men hvis det skal bli sånn at man heller skal kaste de eller ikke gi sine egne barn nytt for i stedet å kjøpe nytt til andres barn så kan det faktisk bare være for min del.

Poenget er at jeg synes det er helt greit å gi bort brukt, så lenge det er helt, pent og vasket. Hvis noen pakket inn noe brukt til meg, selv nå i voksen alder hadde jag blitt glad. Blåser i om det er brukt eller ikke så lenge det ser greit ut.

 

 

Anonymous poster hash: f2c2c...73d

Organisasjonene selv ber om nytt til Jul. Hvis du ikke evner å forstå det er det vel like greit at du avstår fra din form for veldedighet i jula?

Gi gjerne bort pent brukte ting ellers, det verdsettes høyt. Men la nå vær i jula.

 

Anonymous poster hash: 36067...3b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Min førstepri er å få kjøpt nytt til mitt eget barn først. Jeg har valgt å få barn og jeg vil gi han nye ting i jul og bursdagsgave.

Det samme er det med tantebarn og venninners barn. Snakker ikke dyre gaver, men de får i allefall noe nytt. Det er mitt ansvar at barnet har de tingene å leke med som hjelper til/ følger med utviklingen til barnet.

Jeg har ikke råd til å kjøpe inn masse nytt til unger jeg ikke kjenner. Og uansett om det er norske fattige eller barn i afrika så er vel pent brukte leker, så gode som nye, mye bedre enn å ikke få noen ting? Hva er egentlig forskjellen? At de ikke har en lapp festet på seg?

Det er ikke de barnas feil at de ikke får noe, men det er faktisk ikke mitt ansvar heller. Jeg pakker gjerne inn rene, hele og pene men brukte leker og gir bort. Men hvis det skal bli sånn at man heller skal kaste de eller ikke gi sine egne barn nytt for i stedet å kjøpe nytt til andres barn så kan det faktisk bare være for min del.

Poenget er at jeg synes det er helt greit å gi bort brukt, så lenge det er helt, pent og vasket. Hvis noen pakket inn noe brukt til meg, selv nå i voksen alder hadde jag blitt glad. Blåser i om det er brukt eller ikke så lenge det ser greit ut.

 

 

Anonymous poster hash: f2c2c...73d

Organisasjonene selv ber om nytt til Jul. Hvis du ikke evner å forstå det er det vel like greit at du avstår fra din form for veldedighet i jula?

Gi gjerne bort pent brukte ting ellers, det verdsettes høyt. Men la nå vær i jula.

 

Anonymous poster hash: 36067...3b4

 

Unnskyld meg, men hva er det med måten du svarer på? Hvis du ikke evner å snakke til folk på en skikkelig måte er det kanskje best å forholde seg taus. Ta kaffen din, og kom tilbake når du har hvilepuls og sosiale antenner påskrudd.

 

Anonymous poster hash: d16f8...de7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet i bruktbutikk, og det er sjokkerende å se hva folk får seg til å gi. Det er langt i fra brukte ipad og nesten nye leker. Er faktisk halvparten som man må sortere ut med hansker på, og som går rett på dynga. Sjelden man kommer over ting, og da spesielt leker, som er "som ny" og kan brukes som gaver.

 

Samme med arveklær. Ungene her jubler når det kommer sekker med klær. Stor er skuffelsen når mye er hullete, glidelåsene gåen, og så utvasket at både farger og strikk er borte.

 

Grøsser med tanke på at noe sånt skal gis bort innpakket til fattige barn.

 

Gaver bør være ny. Ikke nødvendigvis stort og dyrt, men nytt. Så kan man heller gi brukte ting utenom.



Anonymous poster hash: c05ae...cbd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Min førstepri er å få kjøpt nytt til mitt eget barn først. Jeg har valgt å få barn og jeg vil gi han nye ting i jul og bursdagsgave.

Det samme er det med tantebarn og venninners barn. Snakker ikke dyre gaver, men de får i allefall noe nytt. Det er mitt ansvar at barnet har de tingene å leke med som hjelper til/ følger med utviklingen til barnet.

Jeg har ikke råd til å kjøpe inn masse nytt til unger jeg ikke kjenner. Og uansett om det er norske fattige eller barn i afrika så er vel pent brukte leker, så gode som nye, mye bedre enn å ikke få noen ting? Hva er egentlig forskjellen? At de ikke har en lapp festet på seg?

Det er ikke de barnas feil at de ikke får noe, men det er faktisk ikke mitt ansvar heller. Jeg pakker gjerne inn rene, hele og pene men brukte leker og gir bort. Men hvis det skal bli sånn at man heller skal kaste de eller ikke gi sine egne barn nytt for i stedet å kjøpe nytt til andres barn så kan det faktisk bare være for min del.

Poenget er at jeg synes det er helt greit å gi bort brukt, så lenge det er helt, pent og vasket. Hvis noen pakket inn noe brukt til meg, selv nå i voksen alder hadde jag blitt glad. Blåser i om det er brukt eller ikke så lenge det ser greit ut.

 

 

Anonymous poster hash: f2c2c...73d

Organisasjonene selv ber om nytt til Jul. Hvis du ikke evner å forstå det er det vel like greit at du avstår fra din form for veldedighet i jula?

Gi gjerne bort pent brukte ting ellers, det verdsettes høyt. Men la nå vær i jula.

 

Anonymous poster hash: 36067...3b4

Unnskyld meg, men hva er det med måten du svarer på? Hvis du ikke evner å snakke til folk på en skikkelig måte er det kanskje best å forholde seg taus. Ta kaffen din, og kom tilbake når du har hvilepuls og sosiale antenner påskrudd.

 

Anonymous poster hash: d16f8...de7

Takk for omtanken men pulsen min har det helt fint 😃

 

Jeg skjønner meg ikke på mennesker som argumenterer med "heg synes det er greit jeg" når mottakeren ber om at det ikke gjøres. Det vitner om selvsentrerthet og overdreven tro på egen vurderingsevne.

 

 

 

Anonymous poster hash: 36067...3b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på om vi diskuterer to forskjellige ting. Jeg snakker ikke om å pakke inn brukte ting og gi til organisasjoner som deler ut julegaver. Jeg snakker om det det handler om, å feks lage en kalender av brukye ting og gi bort gjennom fb feks. Istedetfor å selge tingene eller gi de til en organisasjon som selger dem videre. Når tingene/pakkene gies bort gjennom fb, så velger personer selv om de vil være mottaker av en bruktkalender. Forhåpentligvis har ikke giveren en kalender med nye ting til sitt eget barn, men det vet vi ikke. Uavhengig av det, så er det en flott ide. Barn som ellers aldri hadde fått pakkekalender, kan nå få det. Og jo, i dette tilfellet kan man bruke argumentet "om ikke man gir brukte ting, så er alternativet at barnet ikke får kalender".

Alle har råd til en 10 kr kalender til barnet sitt! Snobberi at det skal være 24 gaver allerede før selve julaften.

 

Anonymous poster hash: c05ae...cbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har også råd til pakkekalender til barnet sitt. Samle 10-25 kr ting gjennom hele året så ordner det seg :) latskap begynne lete i november og klage på tid og penger.

 

Anonymous poster hash: 97502...3f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...