Gå til innhold

Hva syns dere om brukte gaver til fattige barn?


EinFrosk

Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/julen/ikke-gi-brukte-gaver-til-fattige-barn/a/23344267/

 

Personlig mener jeg at det er noe som er litt galt med at fattige barn skal være en brikke i oppdragelsen til middelklassebarn. Barnehagen her hadde omvent julekalender et år og det slo meg at det var det å få våre barn til å føle seg snille som var fokus.

 

Jeg syns rett og slett det blir nedlatende... eller er jeg på jordet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gir ikke bort brukte leker i gave så mine barn kan fylle på med nytt.

Kjøper to julegaver som jeg gir til en lokal organisasjon som deler ut gaver til de som trenger det.

 

Brukte leker vi ikke trenger lengre gir jeg bort til krisesenteret og mottakssenteret, men ikke som gaver til jul.

 

Er det noen som 'trenger' noe nytt til jul så er det nettopp fattige barn og voksne!

 

Anonymous poster hash: 31dc4...6a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper to julegaver til ca 500 kr stk hvert år. En guttete og en jentete, alder 6-9 år ca.

Jeg ville aldri drømt om å gi brukt i julegave til fattighuset. Det synes jeg er ufint.

 

Anonymous poster hash: 36067...3b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke kalles fattig, men har ikke flust med penger. Jeg hadde gjerne villet ha brukte gaver både til meg og barna. Barna mine har også fått brukte gaver av meg. Jeg syns det er genialt med gjenbruk og alt gjenbruk innebærer jo at tidligere eier ville kjøpe noe nytt.

Hvis alternativet er at man ikke gir noe til fattige barn, så må det da være bedre å gi pent brukte ting. Hvis alternativet er å gi tingene til fretex, så de fattige kan kjøpe dem der istedet så er det vel bedre å gi det direkte til de fattige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette var unyansert. Hva om alternativet til å gi brukte gaver er å ikke gi gaver i det hele tatt? Er det verre å få brukt enn å ikke få? Og hva om de brukte gavene ser helt nye ut, og er verdt endel penger? En brukt ipad - ikke interessant for et fattig barn?

 

Anonymous poster hash: a8d88...e41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan ikke kalles fattig, men har ikke flust med penger. Jeg hadde gjerne villet ha brukte gaver både til meg og barna. Barna mine har også fått brukte gaver av meg. Jeg syns det er genialt med gjenbruk og alt gjenbruk innebærer jo at tidligere eier ville kjøpe noe nytt.

Hvis alternativet er at man ikke gir noe til fattige barn, så må det da være bedre å gi pent brukte ting. Hvis alternativet er å gi tingene til fretex, så de fattige kan kjøpe dem der istedet så er det vel bedre å gi det direkte til de fattige?

Jeg har giitt bort brukte gaver selv, men for det er ikke de som lever under fattigdomsgrensen sitt ansvar å resirkulere andres gamle ting slik at de kan kjøpe nye. Det er nok ingen fare for at de ikke gjenbruker ellers. Burde vi ikke kunne unne dem som sjelden får noe nytt å få det til jul?

Endret av EinFrosk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke akkurat de fattige barna bryr seg nevneverdig så lenge det ikke er snakk om slitte og ødelagte ting. Vi fyller ikke på med nye gaver til våre egne når vi donerer, men føler meg ikke akkurat slem som ikke kjøper nytt heller. Er mer imot det bruk og kast samfunnet vi lever i enn å kaste bort kalorier på akkurat dette ikke-temaet.



Anonymous poster hash: 45eae...e54
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke lite penger men kjøpte likevel julegaven på Fretex i år.

Var en dyr leke han hadde lyst på å så den veldig billig i den butikken så da kjøpte jeg den.

Han er bare 3 år så han skjønner ikke uansett at den ikke e ny.



Anonymous poster hash: 6a090...00b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette var unyansert. Hva om alternativet til å gi brukte gaver er å ikke gi gaver i det hele tatt? Er det verre å få brukt enn å ikke få? Og hva om de brukte gavene ser helt nye ut, og er verdt endel penger? En brukt ipad - ikke interessant for et fattig barn?

 

Anonymous poster hash: a8d88...e41

Det er jo mulig å donere brukte ting, men må de pakkes inn og ligge under juletreet? Hvor mange brukte ipader tror du veldedige organisasjoner får inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har heller ikke lite penger men kjøpte likevel julegaven på Fretex i år.

Var en dyr leke han hadde lyst på å så den veldig billig i den butikken så da kjøpte jeg den.

Han er bare 3 år så han skjønner ikke uansett at den ikke e ny.

 

Anonymous poster hash: 6a090...00b

 

Det er jo ikke sånn at brukt=dumt og nytt=bra. Jeg har kjøpt en brukt gave til datteren min i år også, men hun må ikke alltid arve andres avlagte ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dårlig råd selv, og jeg kjøper brukte gaver til mitt barn. Han fikk DS en jul ( kjøpt pent brukt fra Finn ) PS3 kjøpte vi til bursdag gjennom en salgsgruppe på Facebook.

Har vel også kjøpt ulike spill brukt.

 

Super fornøjd gutt og veldig fornøyd mamma :tommelopp:

JA til gjenbruk!



Anonymous poster hash: f694c...905
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ikke fattige, men jeg hadde blitt veldig glad for brukte gaver, både til meg selv og til barna. Vi har alle et ansvar for å få ned forbruket og begrense bruk-og-kast. Er veldig for gjenbruk, i alle samfunnslag!

 

Anonymous poster hash: d16f8...de7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gir gjerne bort brukte ting til veldedighet, og har gjort det mange ganger. Et krisesenter, et fattig barnehjem i Kambodsja, et asylmottak osv kan fint ta imot brukte leker for å ha tilgjengelig for barna.

 

Men i type "omvendt julekalender" hvor man skal gi en ting som skal bli julegave til et barn som lever under fattigdomsgrensen i landet så gir jeg en helt ny ting altså. I klassen til datteren min samler de inn en ting fra hvert barn som de leverer til Røde Kors, der blir gavene sortert og pakket inn så de kommer til en passende mottaker. Vi har selvfølgelig vært i lekebutikken og kjøpt en helt ny ting.

 

 



Anonymous poster hash: 60ca6...ffe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Jeg har heller ikke lite penger men kjøpte likevel julegaven på Fretex i år.

Var en dyr leke han hadde lyst på å så den veldig billig i den butikken så da kjøpte jeg den.

Han er bare 3 år så han skjønner ikke uansett at den ikke e ny.

 

Anonymous poster hash: 6a090...00b

 

Det er jo ikke sånn at brukt=dumt og nytt=bra. Jeg har kjøpt en brukt gave til datteren min i år også, men hun må ikke alltid arve andres avlagte ting.

Nemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ikke fattige, men jeg hadde blitt veldig glad for brukte gaver, både til meg selv og til barna. Vi har alle et ansvar for å få ned forbruket og begrense bruk-og-kast. Er veldig for gjenbruk, i alle samfunnslag!

 

Anonymous poster hash: d16f8...de7

Så du mener at julegaver til fattige barn er det rette stedet å sette inn kruttet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Vi er ikke fattige, men jeg hadde blitt veldig glad for brukte gaver, både til meg selv og til barna. Vi har alle et ansvar for å få ned forbruket og begrense bruk-og-kast. Er veldig for gjenbruk, i alle samfunnslag!

 

Anonymous poster hash: d16f8...de7

Så du mener at julegaver til fattige barn er det rette stedet å sette inn kruttet?

Leste du egentlig hva jeg skrev?

 

Anonymous poster hash: d16f8...de7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så kommer det litt an på hva det er. Om det er en brukt dvd eller ei bok som er lest i, men er like pen, så ser jeg ikke noe galt i å gi bort det. Når det er sagt, så har jeg også sett hva noen tenker at er greit å gi bort til julegaver til de som ikke har så mye: Biler som mangler jul, dukker med avklippet hår, puslespill som mangler brikker og fargebøker som er tegnet i. Sånt er søppel, og har ingenting med gaver å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg synes dette var unyansert. Hva om alternativet til å gi brukte gaver er å ikke gi gaver i det hele tatt? Er det verre å få brukt enn å ikke få? Og hva om de brukte gavene ser helt nye ut, og er verdt endel penger? En brukt ipad - ikke interessant for et fattig barn?Anonymous poster hash: a8d88...e41

 

Det er jo mulig å donere brukte ting, men må de pakkes inn og ligge under juletreet? Hvor mange brukte ipader tror du veldedige organisasjoner får inn?

Ipad var bare et eksempel, det finnes mange andre relativt dyre gaver man kan finne billig på Finn, og så lenge det ser nytt ut, skjønner jeg ikke problemet. Og igjen; vær realistisk her. Alternativet er ikke at folk kommer til å gå og kjøpe nye gaver, men at antall gaver som gis går sterkt ned. Og da kan det være barn som ender opp uten gave i det hele tatt.

 

Anonymous poster hash: a8d88...e41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Vi er ikke fattige, men jeg hadde blitt veldig glad for brukte gaver, både til meg selv og til barna. Vi har alle et ansvar for å få ned forbruket og begrense bruk-og-kast. Er veldig for gjenbruk, i alle samfunnslag!

 

Anonymous poster hash: d16f8...de7

Så du mener at julegaver til fattige barn er det rette stedet å sette inn kruttet?

Leste du egentlig hva jeg skrev?

 

Anonymous poster hash: d16f8...de7

 

Ja og jeg leser at du legger et slags ansvar på fattige barn for å få ned forbruket. Et forbruk som nok ligger langt under de fleste i middelklassen. Jeg mener at dette er noe de kan slippe akkurat på 24 desember. Jeg gjør grep for å få ned eget forbruk, kjøpe mindre ræl til meg og mine samt å kjøpe brukt. Det er et valg jeg har, men som mange andre ikke har. Selv om jeg reduserer, får jeg og min familie mye nytt. På julaften unner jeg de barna som ikke får nye ting en ubrukt gave. Det betyr ikke at jeg er i mot brukte gaver på generellt grunnlag. Jeg både gir og tar i mot brukte ting med glede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg kjøper gave til fattige så tenker jeg på hvordan jeg ville følt meg å få noe fra noen og hva mine barn ville likt å få i en sånn situasjon. Så ender jeg opp med å kjøpe nytt, og gjerne i nesten samme eller samme prisklasse som mine barn ville fått. Jeg prøver å være rettferdig ovenfor mine barn og fattige barn. Det er ikke rett at mine barn sløser med penger og gaver, mens andre barn må nøye seg med brukte gaver fra meg.

I tillegg gir jeg brukte leker enten til venner (ja, vi driver med gjenbruk), eller til krisesenteret, Fretex ol. Jeg liker ikke sløsing med ressurser. Det er ingenting i veien for at mine barn bruker samme klær og om vi gir pent brukte klær til andre folk. Eller arver klær.



Anonymous poster hash: bd5b0...142
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Jeg synes dette var unyansert. Hva om alternativet til å gi brukte gaver er å ikke gi gaver i det hele tatt? Er det verre å få brukt enn å ikke få? Og hva om de brukte gavene ser helt nye ut, og er verdt endel penger? En brukt ipad - ikke interessant for et fattig barn?Anonymous poster hash: a8d88...e41

Det er jo mulig å donere brukte ting, men må de pakkes inn og ligge under juletreet? Hvor mange brukte ipader tror du veldedige organisasjoner får inn?

Ipad var bare et eksempel, det finnes mange andre relativt dyre gaver man kan finne billig på Finn, og så lenge det ser nytt ut, skjønner jeg ikke problemet. Og igjen; vær realistisk her. Alternativet er ikke at folk kommer til å gå og kjøpe nye gaver, men at antall gaver som gis går sterkt ned. Og da kan det være barn som ender opp uten gave i det hele tatt.

 

Anonymous poster hash: a8d88...e41

 

Nå gir ikke organisasjonene ut brukte gaver til jul, men bruker dem i andre situasjoner. De må også pakke opp alle gavene for å se hva det er og hvilken stand de er i. Dermed kan en plusse på en masse gavpapir som bare blir kastet. Derfor blir de omvendte julekalenderne ofte primært for giverne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg kjøper gave til fattige så tenker jeg på hvordan jeg ville følt meg å få noe fra noen og hva mine barn ville likt å få i en sånn situasjon. Så ender jeg opp med å kjøpe nytt, og gjerne i nesten samme eller samme prisklasse som mine barn ville fått. Jeg prøver å være rettferdig ovenfor mine barn og fattige barn. Det er ikke rett at mine barn sløser med penger og gaver, mens andre barn må nøye seg med brukte gaver fra meg.I tillegg gir jeg brukte leker enten til venner (ja, vi driver med gjenbruk), eller til krisesenteret, Fretex ol. Jeg liker ikke sløsing med ressurser. Det er ingenting i veien for at mine barn bruker samme klær og om vi gir pent brukte klær til andre folk. Eller arver klær. Anonymous poster hash: bd5b0...142

Det der er sprøyt, selvsagt er det lov til å gi mer til egne barn enn til andres!

 

Anonymous poster hash: a8d88...e41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Jeg synes dette var unyansert. Hva om alternativet til å gi brukte gaver er å ikke gi gaver i det hele tatt? Er det verre å få brukt enn å ikke få? Og hva om de brukte gavene ser helt nye ut, og er verdt endel penger? En brukt ipad - ikke interessant for et fattig barn?Anonymous poster hash: a8d88...e41

 

Det er jo mulig å donere brukte ting, men må de pakkes inn og ligge under juletreet? Hvor mange brukte ipader tror du veldedige organisasjoner får inn?

Ipad var bare et eksempel, det finnes mange andre relativt dyre gaver man kan finne billig på Finn, og så lenge det ser nytt ut, skjønner jeg ikke problemet. Og igjen; vær realistisk her. Alternativet er ikke at folk kommer til å gå og kjøpe nye gaver, men at antall gaver som gis går sterkt ned. Og da kan det være barn som ender opp uten gave i det hele tatt.Anonymous poster hash: a8d88...e41

Nå gir ikke organisasjonene ut brukte gaver til jul, men bruker dem i andre situasjoner. De må også pakke opp alle gavene for å se hva det er og hvilken stand de er i. Dermed kan en plusse på en masse gavpapir som bare blir kastet. Derfor blir de omvendte julekalenderne ofte primært for giverne.

De fleste har vel fått med seg at organisasjonene ønsker gaver som ikke er pakket inn, så jeg vet ikke hvor reelt problemet med gavepapir er. Håper du kjøper mange gaver da, så du veier opp for alle dem som ikke kommer til å gi noe, fordi det forventes å gi nytt.

 

Anonymous poster hash: a8d88...e41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Når jeg kjøper gave til fattige så tenker jeg på hvordan jeg ville følt meg å få noe fra noen og hva mine barn ville likt å få i en sånn situasjon. Så ender jeg opp med å kjøpe nytt, og gjerne i nesten samme eller samme prisklasse som mine barn ville fått. Jeg prøver å være rettferdig ovenfor mine barn og fattige barn. Det er ikke rett at mine barn sløser med penger og gaver, mens andre barn må nøye seg med brukte gaver fra meg.I tillegg gir jeg brukte leker enten til venner (ja, vi driver med gjenbruk), eller til krisesenteret, Fretex ol. Jeg liker ikke sløsing med ressurser. Det er ingenting i veien for at mine barn bruker samme klær og om vi gir pent brukte klær til andre folk. Eller arver klær. Anonymous poster hash: bd5b0...142

Det der er sprøyt, selvsagt er det lov til å gi mer til egne barn enn til andres!

 

Anonymous poster hash: a8d88...e41

 

Men hva om det en ønsker å oppnå er at et barn som ellers ikke kan det skal kunne glede seg over og fortelle om en gave fra mamma og pappa som for en gangs skyld matcher det vennene har fått til jul? Fattige barn er ikke bare treåringer, det er også eldre barn som er veldig klar over at de har mindre enn andre.

Endret av EinFrosk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...