Gå til innhold

Kan jeg kalle ungen Sean?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mener at det blir veldig rart med Sean hos helnorske familier... Jeg ville synes det var merkelig hadde noen i barnehagen hatt det som navn, uten å ha engelsk/amerikansk familie.

Men jeg ville jo holdt det for meg selv, og ikke brydd meg videre om det. Jeg mener, ville vært verre med Adolf liksom:p

Anonymous poster hash: 012d0...bc6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva mener dere med lavstatus egentlig?

Anonymous poster hash: f3b80...cc6

Ordet sier vel seg selv? Lav - status. Det er et relativt begrep, og folk har nok forskjellige meninger på hva som skal til for å være lavstatus.

Anonymous poster hash: 012d0...bc6

Skrevet

Jeg må faktisk være enig i at det er litt lav-status, iallefall i Norge... Litt som Ronny, Tony, Gøran, Kim, etc.

Syns også det blir litt unaturlig på norsk.

Bor man i et engelskspråklig land så blir det noe annet.

Anonymous poster hash: 8b111...bed

Kim? Nå ble jeg skikkelig fornærmet gitt, det heter jo min samboer!!! 😱😂

Anonymous poster hash: 9dd5a...7ad

Skrevet

Det kommer litt an på etternavnet,

Sean Ronny Halvorsen har liksom noe litt ungdomskriminelt (?) over seg ...

lærer du ungen din det eller sier du det til elevene dine på skolen også. Synes det er helt lavmål at en som har pedagogisk utdannelse i det hele tatt kan skrive noe sånt!!!
Det var da voldsomt ...

Betyr det at det ikke er lov å tøyse med navn her inne heller? Da føyer jeg det til listen min (FN-dagen i barnehagen, alkohol, taco, Ebola ... osv.)

Min sønn er forøvrig 1 1/2 år. Våre samtaler omhandler som regel "bil", " bæbæ" eller "bade".

Det har ikke vært aktuelt å diskutere navn med min elevgruppe.

Du er klar over at "pedagog" og "helgen" ikke er det samme?

Hilsen

"Sankta" Nurk ;)

Tøyse med navn? Du sier at noen navn har noe ungdomskriminelt over seg, det er langt over hva jeg kaller tøys hvertfall. Mobbing kalles det. Hva heter sønnen din forresten? Hadde du likt om folk sagt at navnet hans hadde noe kriminelt over seg??

Dette med at en viss gruppe navn er mer belastet enn andre, er noe som er grundig belagt i forskning, så det trenger du ikke å starte noen diskusjon på. Forskning viser også helt klare tendenser hva gjelder hvilke typer navn ulike sosiale grupper velger. Men husk at forskning og statistikk viser generelle slutninger og tall, og da hjelper det ikke at DU ikke kjenner noen småkriminelle med et av de typisk småkriminelle navnene. Sånn er det bare.

Dere vet kanskje ikke at lærere med en del år i gamet til en stor grad kan ha en anelse om hvilke som kan bli problem-elever og hvem det neppe blir noe tull med ved å se navnene på klasselista og klassen fysisk den første dagen? Vel, det kan mange av dem.

Anonymous poster hash: 06dde...653

Skrevet

Det er virkelig ikke noe som heter llavstatunavn vel? Grøss for et uttrykk!

Synes Sean er fint. Men det er litt uvant å høre på folk her i Norge da. Ville helst valgt det om dere har tilknytning til engelsktalende land.

Hehe, selvsagt finnes det lavstatusnavn.

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Synes Sean er fint. Men det er litt uvant å høre på folk her i Norge da. Ville helst valgt det om dere har tilknytning til engelsktalende land.

Jeg tror kanskje ikke at flertallet her inne leser forskningsrapporter, luten...

Skrevet

Men hvem er det dere refererer til som lavstatus?

Skrevet

Jeg må faktisk være enig i at det er litt lav-status, iallefall i Norge... Litt som Ronny, Tony, Gøran, Kim, etc.

Kim? Nå ble jeg skikkelig fornærmet gitt, det heter jo min samboer!!!

Beklager, men det er jo faktisk sant. Det betyr ikke at mannen DIN er lavstatus, men det er fakta at enkelte navn er belastet.

Skrevet

Beklager, men det er jo faktisk sant. Det betyr ikke at mannen DIN er lavstatus, men det er fakta at enkelte navn er belastet.

hehe ja, og jeg ble ikke fornærma altså :P men det er vel sånn man skal reagere her inne? :P

Skrevet

Om du kan det? Ja, du kan veldig mye, men ville ikke gjort det likevel.

Anonymous poster hash: 06bbb...f7a

Skrevet

hehe ja, og jeg ble ikke fornærma altså :P men det er vel sånn man skal reagere her inne? :P

Åh, unnskyld :) Så at det var noen tegn der, men de fikk jeg ikke opp :)

Skrevet

Nei!!! Vi bor i Norge, ikke England. Barn lurer på hva de skal 'se ann'

Anonymous poster hash: ee014...1a4

Skrevet

Og nå må jeg spørre deg om du driver med hest :-p (kjenner en med det navnet skjønner du, bare ikke med Sean foran altså)

Anonymous poster hash: 8960e...1fe

Skrevet

Sean på norsk barn er lavstatus. Sikkert helt ok dersom dere bor i et engelskspråklig land.

Viktigst av alt; du må like barnets navn!

Anonymous poster hash: d97c2...08f

Skrevet

Viktigere enn hva vi synes om Sean, er vel hva du synes om det? Og så lenge du ikke liker det, skal jo ikke barnet hete det. Easy.

Skrevet

Synes det er på lik linje med James :) funker bra på Norsk. Men synes det er finere som schaaan, ikke sjååån! Relativt vanlig navn for oss under 30 ;) verre med navn som Sol, Måne,Lykke osv..

Anonymous poster hash: 53c9d...ec1

Skrevet

Synes det er på lik linje med James :) funker bra på Norsk. Men synes det er finere som schaaan, ikke sjååån! Relativt vanlig navn for oss under 30 ;) verre med navn som Sol, Måne,Lykke osv..

Altså... Jeg er under 30, men syns fremdeles James og Sean er forbeholdt engelskspråklige land, altså...

Skrevet

Og nå må jeg spørre deg om du driver med hest :-p (kjenner en med det navnet skjønner du, bare ikke med Sean foran altså)

Anonymous poster hash: 8960e...1fe

Nope - ikke hestejente. Har sitter på hest bare en håndfull ganger :)
Skrevet

Ikke noe galt med navnet i og for seg, men jeg begynner å nynne på Sauen Sean-sangen når jeg hører det.

Skrevet

Ikke noe galt med navnet i og for seg, men jeg begynner å nynne på Sauen Sean-sangen når jeg hører det.

Samme her!

Anonymous poster hash: 077a2...7a3

Skrevet

Ikke helt de svarene jeg håpte på. Jeg synes navnet er grusomt. Mannen liker det. Jeg håpte på masse negative svar jeg kunne vise han

Vi har forresten norsk etternavn. Urnorsk faktisk!

Anonymous poster hash: bdb06...d5f

Hehe! Har ikke lest hele tråden, men lag en ny tråd, så skal jeg love å svare negativt ;)

Helt ærlig, så lenge det er et navn og foreldrene liker det (noe jeg ser du ikke gjør her, men uansett) synes jeg de kan gå for det. Bra at ikke alle heter Noah og Leah.

Anonymous poster hash: 2b103...cf2

Skrevet

Hvilke navn er norske da? Sett bort fra norrøne navn har da de navnene vi bruker i norge til alle tider blitt hentet utenifra. Sean er ikke vanlig, og en del har tydeligvis dårlige assosiasjoner og kanskje lest for mye statistikk. Dess mer brukt navnet blir, dess mindre negative reaksjoner. Lurer på hvorfor folk i dag er så skeptiske til navn utenifra eller uvanlige navn...det har da alltid vært slik at folk har hentet, fornorsket og endret på navn.

Anonymous poster hash: 76468...2ef
Skrevet

Jeg tenker det må være tungvint å ha et navn som ikke alle kan uttale eller skrive riktig.  

Hvis jeg hører at noen heter Sean vil jeg øyeblikkelig tenke at de på en eller annen måte har irsk eller skotsk bakgrunn.  I så fall synes jeg navnet er kjempefint. Å hete Sean i en helnorsk familie synes jeg blir veldig rart, på samme måte som navnene Sinéad, Saoirse eller Pádraig.      

Anonymous poster hash: 0b4fd...81a
Skrevet

Ouch... ;)

Skrevet

Samme her! Anonymous poster hash: 077a2...7a3

Jeg kan sangen utenat på 4 språk...og etter å ha lest denne tråden tidlig i morges har den Gått i sløyfe i hodet mit...alkurat nå har jeg i hvert fall en god grunn til å ikke kalle barnet MITT for Sean...

Anonymous poster hash: 077a2...7a3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...