Sint naken biltyv Skrevet 25. november 2014 #26 Skrevet 25. november 2014 Jeg syns det er helt sinnsykt å kalle et barn mindre intelligent. Tror nok HI, at i er den mindre intelligente av sønnen din og deg.Tror nok at du HI er den mindre intelligente av sønnen din og deg skulle det stå.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2014 #27 Skrevet 25. november 2014 Å ikke være flink på skolen er ikke ensbetydende med å ha lav IQ... Anonymous poster hash: 8f76e...726
Anonym bruker Skrevet 25. november 2014 #28 Skrevet 25. november 2014 http://morgenbladet.no/anbefalinger/2014/min_samboer_er_et_naturbarn_er_hun_intelligent_nok_til_a_fode_mine_barn#.VHSEOih49dM Dette innlegget fikk meg til å tenke på dette motbydelige leserinnlegget. Les det glitrende svaret! (Inkludert det sm står om harrydefinisjon på intelligens og at intelligente mennesker ikke sier "jeg er intelligent"!) Anonymous poster hash: 5b253...d4e
Berta_78 Skrevet 25. november 2014 #29 Skrevet 25. november 2014 http://morgenbladet.no/anbefalinger/2014/min_samboer_er_et_naturbarn_er_hun_intelligent_nok_til_a_fode_mine_barn#.VHSEOih49dM Dette innlegget fikk meg til å tenke på dette motbydelige leserinnlegget. Les det glitrende svaret! (Inkludert det sm står om harrydefinisjon på intelligens og at intelligente mennesker ikke sier "jeg er intelligent"!) Anonymous poster hash: 5b253...d4e He he hadde akkurat tenkt til å finne frem det samme :-) Tenkte umiddelbart på det jeg også!
Chl85 Skrevet 25. november 2014 #30 Skrevet 25. november 2014 Merker jeg blir bittelitt provosert av innlegget ditt. For hvis du er så intelligent, så vet du vel at intelligens måles på forskjellige måter? Altså Mensa er for meg ikke Orakelsvaret på intelligens. De testene er bare basert på logikk/matematikk. At du mener at barnet ditt har lav intelligens høres helt sprøtt ut.. Kanskje han blir et kreativt geni for alt du vet?Kanskje barnet en gang blir et litterær kjempe? Husk at alle tenker ikke i rette linjer og intelligens kommer til uttrykk på forskjellige måter. Mensa meg her og mensa meg der... "Gutteklubben grå" kaller jeg det. Noen bruker sin sosiale intelligens, Kreative intelligens osv. Synes du skal være forsiktig med å sette barnet ditt i bås og kalle han/henne mindre intelligent fordi det slites litt på skolen. For det er sånn jeg oppfatter hovedinnlegget ditt. Mener ikke å være ufin altså, men blir oppgitt av måten du uttrykker deg på. Slik jeg ser det så har barnet ditt kanskje ikke like stor logisk sans som sin far(siden du dro inn Mensa, mener jeg), men han kan kanskje briljere på språk, kunst, skriving, maling, dans, sosial intelligens osv. Eller så briljerer han/hun i å være et unikt menneske, med flotte egenskaper som bare hun/han kan. Off merker jeg ble litt trist av dette innlegget....
Anonym bruker Skrevet 25. november 2014 #31 Skrevet 25. november 2014 Takk for tilbakemeldinger og kloke ord. Ser at noen reagerer på at jeg kalte ungen mindre intelligent. Dette gjorde jeg fordi hun scoret på grensen til tilbakestående på WISC, samtidig som hun ikke har dysleksi eller dyskalkuli. Samt at jeg ønsket å forenkle bildet litt. Når det er sagt, er det mye som tyder på at hun har en mer velfungerende hjerne enn det wisc skulle tilsi, i forhold til hennes andre talent. Det er oppmuntrende å lese om andre i samme situasjon, og historier som hjelper meg å senke skuldrene. Det kan være sårt å ha et barn som sliter på skolen, særlig når jeg ikke har lik erfaring selv. Anonymous poster hash: 884ca...0e4
Birdie Birdie Nam Nam Skrevet 25. november 2014 #32 Skrevet 25. november 2014 http://morgenbladet.no/anbefalinger/2014/min_samboer_er_et_naturbarn_er_hun_intelligent_nok_til_a_fode_mine_barn#.VHSEOih49dM Dette innlegget fikk meg til å tenke på dette motbydelige leserinnlegget. Les det glitrende svaret! (Inkludert det sm står om harrydefinisjon på intelligens og at intelligente mennesker ikke sier "jeg er intelligent"!) Anonymous poster hash: 5b253...d4e Der kom du meg i forkjøpet, gitt. Var akkurat på leitings etter samme innlegg. Jeg har ikke lest alle svarene du har fått HI, men å kalle et barn mindre intelligent fordi det ikke er spesielt sterk faglig er etter min mening ganske drøyt. Det er klart man skal følge opp, og det er klart at man skal påse at barna ikke faller utenfor det faglige på skolen. Men jeg tror det er et vesentlig poeng at dette gjøres uten utgangspunkt i intelligent/ikke intelligent. IQ er ikke relevant for evaluering av barn! Jeg greier strengt tatt ikke å se hvor det er relevant for evaluering av voksne heller. Nå forstår jeg at dette ikke er hovedpoenget ditt, men skoleflink behøver på ingen måte å være ensbetydende med intelligent! Bare av ren nysgjerrighet: dere som har målt IQ, hva bruker dere resultatet/informasjonen til?
Birdie Birdie Nam Nam Skrevet 25. november 2014 #33 Skrevet 25. november 2014 Takk for tilbakemeldinger og kloke ord. Ser at noen reagerer på at jeg kalte ungen mindre intelligent. Dette gjorde jeg fordi hun scoret på grensen til tilbakestående på WISC, samtidig som hun ikke har dysleksi eller dyskalkuli. Samt at jeg ønsket å forenkle bildet litt. Når det er sagt, er det mye som tyder på at hun har en mer velfungerende hjerne enn det wisc skulle tilsi, i forhold til hennes andre talent. Det er oppmuntrende å lese om andre i samme situasjon, og historier som hjelper meg å senke skuldrene. Det kan være sårt å ha et barn som sliter på skolen, særlig når jeg ikke har lik erfaring selv. Anonymous poster hash: 884ca...0e4 Jeg har en søster som strevde faglig på skolen, og gjennomgikk en del tester av den grunn. Hun er i dag (og har alltid vært) enestående kreativ med en helt fantastisk evne til kritisk tenkning. Hun er iallefall alt annet enn uintelligent, slik jeg definerer begrepet. Selv var jeg heller ikke særlig gløgg som barn, og måtte jobbe beinhardt gjennom hele grunnskolen for å komme meg gjennom det faglige. Det var en kamp, bøkene fløy veggimellom nesten hver dag. Men man vokser og man modnes. I dag har jeg høyere utdanning med utelukkende toppkarakterer på vitnemålet. Jeg vet ikke hvor relevant det er for min intelligens, noen IQ test har jeg aldri tatt. Jeg er ihvertfall reflektert og nysgjerrig, kanskje til og med intellektuell! Jeg tror nysgjerrighet, kreativitet og kritisk tenkning er nøkkelord når man skal stimulere til læring hos barn. Gir barnet uttrykk for at hun strever? Er dere i dialog med skolen? Det er jo forskjell på et barn som har en reell vanskelighet med læring, og et barn som ikke lever opp til foreldres forventninger. Jeg sier ikke at det er det ene eller andre hos dere, jeg bare spør.
Mamma_til_2 Skrevet 25. november 2014 #34 Skrevet 25. november 2014 Jeg syns at det og kalle ett barn mindre intelligent blir helt feil bare for at han ikke lærer så fort som du ønsker, ett barn får mye info på skolen og alt skal lagres i hukommelsen det tar litt tid, dette burde jo du som har så høy IQ vite. Å så morsomt å kverulere. Jeg er sikker på at du skjønte hva HI mente. Anonymous poster hash: 420ac...52f Det jeg skjønte var akkurat det hi skrev : hun og mannen er supersmart og så har de fått ett barn som ikke tar læring like fort som hi ønsker så dermed er barnet mindre intelligent, syns fortsatt etter og ha lest tråden og det hi skrev om teser at det er forkastelig, ett barn lærer på forskjellige nivåer, og det er forskjellige ting man kan vært smart i, og ha kunnskaper om!
Anonym bruker Skrevet 25. november 2014 #35 Skrevet 25. november 2014 Ser det er mange intiligente mennesker her inne, merkelig jeg aldri ser dem i de andre trådene Anonymous poster hash: 755d9...5c0 Hahahaha! Tenkte litt i samme retning, men de som er superintelligente trenger jo slett ikke ha verken sosiale antenner eller gode skolefaglige kunnskaper. Anonymous poster hash: 3d16e...009
Anonym bruker Skrevet 25. november 2014 #36 Skrevet 25. november 2014 Jeg syns det er helt sinnsykt å kalle et barn mindre intelligent. Tror nok HI, at i er den mindre intelligente av sønnen din og deg.Tror nok at du HI er den mindre intelligente av sønnen din og deg skulle det stå. Hvorfor er det galt at man stikker fingeren i jorda og innser hvor landet ligger? Jeg er utrolig lei den sterke likhetstanken i Norge der ALLE liksom har det samme utgangspunktet! Det er faktisk ikke slik, selv om alle selvagt gjerne vil ha supersmarte barn. Anonymous poster hash: 94cd1...d01
Anonym bruker Skrevet 25. november 2014 #37 Skrevet 25. november 2014 Takk for tilbakemeldinger og kloke ord. Ser at noen reagerer på at jeg kalte ungen mindre intelligent. Dette gjorde jeg fordi hun scoret på grensen til tilbakestående på WISC, samtidig som hun ikke har dysleksi eller dyskalkuli. Samt at jeg ønsket å forenkle bildet litt. Når det er sagt, er det mye som tyder på at hun har en mer velfungerende hjerne enn det wisc skulle tilsi, i forhold til hennes andre talent. Det er oppmuntrende å lese om andre i samme situasjon, og historier som hjelper meg å senke skuldrene. Det kan være sårt å ha et barn som sliter på skolen, særlig når jeg ikke har lik erfaring selv. Anonymous poster hash: 884ca...0e4 Vår var også i nedre normalområdet på wisc. Nå sliter ikke vår på skolen, men henger med og er flink å lese og regne, men er ikke veldig arbeidsom, vi må virkelig jobbe for å få leksene gjort. Jeg var veldig opprørt og redd for fremtiden etter wisc testen. Hvordan vil voksenlivet bli med en sånn lav iq? Snakket med en venninne av en kompis av mannen som jobber med evnetesting av barn, hun er psykolog med dette som spesialisering. Hun sa at falsk negativ ved testing av barn er veldig vanlig, det som ikke er mulig er en falsk positiv. Dvs at resultatet på testing av barn bør bli sett på som et minimum, ikke som et reelt resultat. Det trenger ikke være et reelt resultat. De kliniske funnene hvordan barnet fungerer er det avgjørende. Mulig det ikke er oppløftende for deg, siden di jente sliter på skolen. For meg er ikke det avgjørende, det betyr sannsynligvis bare at læringen er på hennes premisser, det er muligens ikke lystbetont for henne, og da kan det bli vanskelig. Prøv å heller treffe henne i hennes interessefelt, og på hennes premisser. Anonymous poster hash: 2f272...824
smiia Skrevet 25. november 2014 #38 Skrevet 25. november 2014 Takk for tilbakemeldinger og kloke ord. Ser at noen reagerer på at jeg kalte ungen mindre intelligent. Dette gjorde jeg fordi hun scoret på grensen til tilbakestående på WISC, samtidig som hun ikke har dysleksi eller dyskalkuli. Samt at jeg ønsket å forenkle bildet litt. Når det er sagt, er det mye som tyder på at hun har en mer velfungerende hjerne enn det wisc skulle tilsi, i forhold til hennes andre talent. Det er oppmuntrende å lese om andre i samme situasjon, og historier som hjelper meg å senke skuldrene. Det kan være sårt å ha et barn som sliter på skolen, særlig når jeg ikke har lik erfaring selv. Anonymous poster hash: 884ca...0e4 Jeg får faktisk en litt dårlig smak i munnen av at du omtaler ungen din slik du gjør, og "tilbakestående" er vel et rimelig utdatert uttrykk - for ikke å snakke om negativt ladet. Hvis du ikke troller vil jeg be deg være mer bevisst på hvordan du omtaler ungen din, om det så er bare i ditt eget hode.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2014 #39 Skrevet 25. november 2014 Takk for tilbakemeldinger og kloke ord. Ser at noen reagerer på at jeg kalte ungen mindre intelligent. Dette gjorde jeg fordi hun scoret på grensen til tilbakestående på WISC, samtidig som hun ikke har dysleksi eller dyskalkuli. Samt at jeg ønsket å forenkle bildet litt. Når det er sagt, er det mye som tyder på at hun har en mer velfungerende hjerne enn det wisc skulle tilsi, i forhold til hennes andre talent. Det er oppmuntrende å lese om andre i samme situasjon, og historier som hjelper meg å senke skuldrene. Det kan være sårt å ha et barn som sliter på skolen, særlig når jeg ikke har lik erfaring selv. Anonymous poster hash: 884ca...0e4 Vår var også i nedre normalområdet på wisc. Nå sliter ikke vår på skolen, men henger med og er flink å lese og regne, men er ikke veldig arbeidsom, vi må virkelig jobbe for å få leksene gjort. Jeg var veldig opprørt og redd for fremtiden etter wisc testen. Hvordan vil voksenlivet bli med en sånn lav iq? Snakket med en venninne av en kompis av mannen som jobber med evnetesting av barn, hun er psykolog med dette som spesialisering. Hun sa at falsk negativ ved testing av barn er veldig vanlig, det som ikke er mulig er en falsk positiv. Dvs at resultatet på testing av barn bør bli sett på som et minimum, ikke som et reelt resultat. Det trenger ikke være et reelt resultat. De kliniske funnene hvordan barnet fungerer er det avgjørende. Mulig det ikke er oppløftende for deg, siden di jente sliter på skolen. For meg er ikke det avgjørende, det betyr sannsynligvis bare at læringen er på hennes premisser, det er muligens ikke lystbetont for henne, og da kan det bli vanskelig. Prøv å heller treffe henne i hennes interessefelt, og på hennes premisser. Anonymous poster hash: 2f272...824 Veldig enig i denne. Godt sagt! Anonymous poster hash: 94cd1...d01
Anonym bruker Skrevet 25. november 2014 #40 Skrevet 25. november 2014 http://morgenbladet.no/anbefalinger/2014/min_samboer_er_et_naturbarn_er_hun_intelligent_nok_til_a_fode_mine_barn#.VHSEOih49dM Dette innlegget fikk meg til å tenke på dette motbydelige leserinnlegget. Les det glitrende svaret! (Inkludert det sm står om harrydefinisjon på intelligens og at intelligente mennesker ikke sier "jeg er intelligent"!) Anonymous poster hash: 5b253...d4e Der kom du meg i forkjøpet, gitt. Var akkurat på leitings etter samme innlegg. Jeg har ikke lest alle svarene du har fått HI, men å kalle et barn mindre intelligent fordi det ikke er spesielt sterk faglig er etter min mening ganske drøyt. Det er klart man skal følge opp, og det er klart at man skal påse at barna ikke faller utenfor det faglige på skolen. Men jeg tror det er et vesentlig poeng at dette gjøres uten utgangspunkt i intelligent/ikke intellig ent. IQ er ikke relevant for evaluering av barn! Jeg greier strengt tatt ikke å se hvor det er relevant for evaluering av voksne heller. Nå forstår jeg at dette ikke er hovedpoenget ditt, men skoleflink behøver på ingen måte å være ensbetydende med intelligent! Bare av ren nysgjerrighet: dere som har målt IQ, hva bruker dere resultatet/informasjonen til? PPT mener IQ test er relevant for evaluering av barn. Ellers hadde dette ikke blitt brukt. Dette er de ikke unike i å mene i den vestlige verden. Min datter fikk sitt pass påskrevet av dem, og av den grunn, og for å forenkle en kompleks situasjon, brukte jeg begrepet "mindre intelligent" i hovedinnlegget. PPT kunne ikke finne noen grunn til å utrede barnet vårt videre for hverken ADHD eller andre diagnoser. På grunn av hennes lave score på wisc, fikk vi rett ut beskjed om at det nok var hennes evner det skortet på, og at vi i fremtiden nok skulle være fornøyde om hun kom hjem med en karakterbok full av Ng/2'ere. Jeg understreket likevel i hovedinnlegget at jeg er veldig fornøyd med barnet mitt, og at jeg absolutt ser hennes gode kvaliteter. Jeg mener det er langt viktigere å være et medmenneske, enn å være et intelligent menneske. Jeg blir glad når jeg likevel leser at så mange reagerer på denne klassifiseringen, og at det stilles spørsmål ved betydningen av en IQ evaluering. Jeg har inntrykk av at samfunnet nettopp legger vekt på dette. Det er jo til og med snakk om å innføre IQ tester i jobbintervju. Livet kan jo også bli tøffere for en som ikke behersker en utdannelse. Arbeid "på gulvet" innebærer ofte fysisk slitasje, ugunstige arbeidstider og lav lønn, noe man ikke ønsker for sitt barn. Personlig tok jeg IQ test av ren nysgjerrighet. Bruker den ikke til noe. Anonymous poster hash: 884ca...0e4
Anonym bruker Skrevet 25. november 2014 #41 Skrevet 25. november 2014 Takk for tilbakemeldinger og kloke ord. Ser at noen reagerer på at jeg kalte ungen mindre intelligent. Dette gjorde jeg fordi hun scoret på grensen til tilbakestående på WISC, samtidig som hun ikke har dysleksi eller dyskalkuli. Samt at jeg ønsket å forenkle bildet litt. Når det er sagt, er det mye som tyder på at hun har en mer velfungerende hjerne enn det wisc skulle tilsi, i forhold til hennes andre talent. Det er oppmuntrende å lese om andre i samme situasjon, og historier som hjelper meg å senke skuldrene. Det kan være sårt å ha et barn som sliter på skolen, særlig når jeg ikke har lik erfaring selv. Anonymous poster hash: 884ca...0e4 Jeg får faktisk en litt dårlig smak i munnen av at du omtaler ungen din slik du gjør, og "tilbakestående" er vel et rimelig utdatert uttrykk - for ikke å snakke om negativt ladet.Hvis du ikke troller vil jeg be deg være mer bevisst på hvordan du omtaler ungen din, om det så er bare i ditt eget hode. Det var faktisk PPT som brukte uttrykket "på grensen til tilbakestående" om vårt barn. Dette fordi de ville forklare resultatet på wisc på en "forståelig måte". Nei, jeg tuller ikke. Anonymous poster hash: 884ca...0e4
Anonym bruker Skrevet 25. november 2014 #42 Skrevet 25. november 2014 Synes jeg har fått mange fine svar her. Takk for at dere deler deres erfaringer og synspunkt med meg. Mye godt å lese. HI Anonymous poster hash: 884ca...0e4
Mamma_til_2 Skrevet 25. november 2014 #43 Skrevet 25. november 2014 Takk for tilbakemeldinger og kloke ord. Ser at noen reagerer på at jeg kalte ungen mindre intelligent. Dette gjorde jeg fordi hun scoret på grensen til tilbakestående på WISC, samtidig som hun ikke har dysleksi eller dyskalkuli. Samt at jeg ønsket å forenkle bildet litt. Når det er sagt, er det mye som tyder på at hun har en mer velfungerende hjerne enn det wisc skulle tilsi, i forhold til hennes andre talent. Det er oppmuntrende å lese om andre i samme situasjon, og historier som hjelper meg å senke skuldrene. Det kan være sårt å ha et barn som sliter på skolen, særlig når jeg ikke har lik erfaring selv. Anonymous poster hash: 884ca...0e4 Jeg får faktisk en litt dårlig smak i munnen av at du omtaler ungen din slik du gjør, og "tilbakestående" er vel et rimelig utdatert uttrykk - for ikke å snakke om negativt ladet.Hvis du ikke troller vil jeg be deg være mer bevisst på hvordan du omtaler ungen din, om det så er bare i ditt eget hode. Det var faktisk PPT som brukte uttrykket "på grensen til tilbakestående" om vårt barn. Dette fordi de ville forklare resultatet på wisc på en "forståelig måte". Nei, jeg tuller ikke. Anonymous poster hash: 884ca...0e4 Men når du skriver det slik du har gjort i hele tråden ikke nevnt ppt eller noe annet ( bare det at du er så smart og barnet ditt lever ikke opp til potensialet du mener det skal ha) så er det klart man reagerer på måten du prater om jenta de på, og det går ann og formulere seg på en annen måte enn det du gjør, hadde dette vært mitt barn hadde jeg flydd i flint på ppt for det er ikke ok og si slikt! Blir bare mer og mer irritert over deg!
Gjest Sandra M. Gilbert Skrevet 25. november 2014 #44 Skrevet 25. november 2014 Takk for tilbakemeldinger og kloke ord. Ser at noen reagerer på at jeg kalte ungen mindre intelligent. Dette gjorde jeg fordi hun scoret på grensen til tilbakestående på WISC, samtidig som hun ikke har dysleksi eller dyskalkuli. Samt at jeg ønsket å forenkle bildet litt. Når det er sagt, er det mye som tyder på at hun har en mer velfungerende hjerne enn det wisc skulle tilsi, i forhold til hennes andre talent. Det er oppmuntrende å lese om andre i samme situasjon, og historier som hjelper meg å senke skuldrene. Det kan være sårt å ha et barn som sliter på skolen, særlig når jeg ikke har lik erfaring selv. Anonymous poster hash: 884ca...0e4 Jeg får faktisk en litt dårlig smak i munnen av at du omtaler ungen din slik du gjør, og "tilbakestående" er vel et rimelig utdatert uttrykk - for ikke å snakke om negativt ladet.Hvis du ikke troller vil jeg be deg være mer bevisst på hvordan du omtaler ungen din, om det så er bare i ditt eget hode. Det var faktisk PPT som brukte uttrykket "på grensen til tilbakestående" om vårt barn. Dette fordi de ville forklare resultatet på wisc på en "forståelig måte". Nei, jeg tuller ikke. Anonymous poster hash: 884ca...0e4 Men når du skriver det slik du har gjort i hele tråden ikke nevnt ppt eller noe annet ( bare det at du er så smart og barnet ditt lever ikke opp til potensialet du mener det skal ha) så er det klart man reagerer på måten du prater om jenta de på, og det går ann og formulere seg på en annen måte enn det du gjør, hadde dette vært mitt barn hadde jeg flydd i flint på ppt for det er ikke ok og si slikt! Blir bare mer og mer irritert over deg! Slik oppfatter ikke jeg HIs innlegg i det hele tatt! Det hun gjengir her er veldig relevant i forhold til jentas videre utvikling og skolegang. Hva er du irritert over?
rolfmblindgren Skrevet 25. november 2014 #45 Skrevet 25. november 2014 ...og som er villige til å innse det? Barns mest sannsynlige IQ er snittet av foreldrenes IQ (omregnet til standardiserte skårer, naturlgivis) multiplisert med arvbarheten av intelligens. Hvis begge skårer 130 og arvbarheten er 0.5, vil barnas mest sannsynlige IQ målt i standardiserte skårer være (2 + 2)/2 * 0.5 = 1 Regnet om til WISC-skårer blir det da 115. Har man selv ekstreme skårer, vil barnas skår, gitt regresjon mot gjennomsnittet, mest sannsynlig være lavere. Sånn er det bare.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2014 #46 Skrevet 25. november 2014 http://morgenbladet.no/anbefalinger/2014/min_samboer_er_et_naturbarn_er_hun_intelligent_nok_til_a_fode_mine_barn#.VHSEOih49dM Dette innlegget fikk meg til å tenke på dette motbydelige leserinnlegget. Les det glitrende svaret! (Inkludert det sm står om harrydefinisjon på intelligens og at intelligente mennesker ikke sier "jeg er intelligent"!) Anonymous poster hash: 5b253...d4e Der kom du meg i forkjøpet, gitt. Var akkurat på leitings etter samme innlegg. Jeg har ikke lest alle svarene du har fått HI, men å kalle et barn mindre intelligent fordi det ikke er spesielt sterk faglig er etter min mening ganske drøyt. Det er klart man skal følge opp, og det er klart at man skal påse at barna ikke faller utenfor det faglige på skolen. Men jeg tror det er et vesentlig poeng at dette gjøres uten utgangspunkt i intelligent/ikke intellig ent. IQ er ikke relevant for evaluering av barn! Jeg greier strengt tatt ikke å se hvor det er relevant for evaluering av voksne heller. Nå forstår jeg at dette ikke er hovedpoenget ditt, men skoleflink behøver på ingen måte å være ensbetydende med intelligent! Bare av ren nysgjerrighet: dere som har målt IQ, hva bruker dere resultatet/informasjonen til? PPT mener IQ test er relevant for evaluering av barn. Ellers hadde dette ikke blitt brukt. Dette er de ikke unike i å mene i den vestlige verden. Min datter fikk sitt pass påskrevet av dem, og av den grunn, og for å forenkle en kompleks situasjon, brukte jeg begrepet "mindre intelligent" i hovedinnlegget. PPT kunne ikke finne noen grunn til å utrede barnet vårt videre for hverken ADHD eller andre diagnoser. På grunn av hennes lave score på wisc, fikk vi rett ut beskjed om at det nok var hennes evner det skortet på, og at vi i fremtiden nok skulle være fornøyde om hun kom hjem med en karakterbok full av Ng/2'ere. Jeg understreket likevel i hovedinnlegget at jeg er veldig fornøyd med barnet mitt, og at jeg absolutt ser hennes gode kvaliteter. Jeg mener det er langt viktigere å være et medmenneske, enn å være et intelligent menneske. Jeg blir glad når jeg likevel leser at så mange reagerer på denne klassifiseringen, og at det stilles spørsmål ved betydningen av en IQ evaluering. Jeg har inntrykk av at samfunnet nettopp legger vekt på dette. Det er jo til og med snakk om å innføre IQ tester i jobbintervju. Livet kan jo også bli tøffere for en som ikke behersker en utdannelse. Arbeid "på gulvet" innebærer ofte fysisk slitasje, ugunstige arbeidstider og lav lønn, noe man ikke ønsker for sitt barn. Personlig tok jeg IQ test av ren nysgjerrighet. Bruker den ikke til noe. Anonymous poster hash: 884ca...0e4 Du skal ikke se så negativt på praktiske yrker. Selv om de færreste av dem har så høy sossial status så er ofte arbeidsmiljøet godt og mange har mye morro på jobben. I Norge er også disse jobbene godt nok betalt til at man kan leve et liv i overflod sett i et internasjonalt perspektiv. Anonymous poster hash: 4a8a7...b8d
Nyttårs barn Skrevet 25. november 2014 #47 Skrevet 25. november 2014 IQ skal jo være den enkeltfaktoren som i størst grad bestemmer hvor bra man klarer seg i livet. Det dreier seg ikke bare om å kunne ta en akademisk utdannelse, men også om å kunne hevde seg i samfunnet, kunne forutse konsekvenser av det man gjør og ikke så lett henge seg på alt og alle. Altså evne til kritisk tenkning. Når det er sagt tror jeg at din datter vil klare seg bra HI, hun har foreldre som kan hjelpe henne og som flere sier, en slik test kan nok også være litt misvisende, barnet vil nok vokse og modnes og finne sin egen vei. Personlig tror jeg og at å ha gode og kjærlige foreldre er like vesentlig som å ha "lett for det" på skolen. Synes forøvrig det er helt utrolig at så mange angriper HI, mulig at hun sier ting på en litt direkte måte, men det pleier jeg å gjøre her på forumet nettopp for å få frem klare meninger.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2014 #48 Skrevet 26. november 2014 Jeg tipper HI blir halshugd her fordi folk ikke liker dette emnet. De fleste blir veldig usikre m.t.p. sin egen og evt. sine barns mulig lave intelligens. Slik er det dessverre bare. Anonymous poster hash: bcb7f...aa3
Anonym bruker Skrevet 26. november 2014 #49 Skrevet 26. november 2014 Unnskyld meg, men jeg synes dette var et svært lite intelligent innlegg..... Anonymous poster hash: 6fe8f...b4d
Anonym bruker Skrevet 26. november 2014 #50 Skrevet 26. november 2014 Det kan virke som det er tabubelagt å kalle sitt barn for mindre intelligent, selv om det skulle være en erkjennelse basert på fakta. Er dette fordi man er uenig i at det finnes mennesker med ulik intelligens, altså at man mener at alle er like intelligente? Eller er det fordi man da mener at foreldrene automatisk stigmatiserer sitt barn? Kanskje kan nettopp en slik erkjennelse bidra til at foreldrene ikke stiller urealistiske krav til sitt barn, men evner bedre å forstå utgangspunktet barnet har, og slik best kan hjelpe det? Kanskje det kan hindre flere kilder til frustrasjon både hos foreldre og barn? Anonymous poster hash: 884ca...0e4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå